Térjetek meg, hogy életetek legyen! - Ez 33:10-20
Térjetek meg, hogy életetek legyen!
Ez
33:10-20
n Júda
népe továbbra is félrevezető közmondásokat gyártott… Ezúttal ezt mondják: „Ránk nehezednek bűneink és vétkeink,
elsorvadunk miattuk. Hogyan maradhatnánk életben?” (10. v.)
v Ehhez
hazonlít a 37:11 – „Elszáradtak a mi
csontjaink és elveszett a mi reménységünk; kivágattunk!”
v Korábban a
fiak nyomorúságát az apák bűneinek tulajdonították. (Ez 18:2 – „Az apák ettek egrest, és a fiak foga vásott
el tőle.”)
v Vagy: „Nem igazságos az Úrnak útja!” (18:29),
miként ebben a részben is (33:17).
v Máskor „A látás, melyet ez lát, sok napra való, és
messze időkre prófétál ő.” (Ez 12:27)
n Az
előbbi versekben Ezékiel újra őrállói megbízatást kap, de ezúttal nem az
ítéletet, hanem egy reményteljes üzenetet kell továbbítania, Izráel
helyreállásáról.
v A
helyreállásnak azonban a megtérés a feltétele.
I. A megtérés egy személyes döntés
következménye – 12-16. v.
12 Te pedig, embernek fia, szólj néped fiaihoz: Az igaznak
igazsága meg nem menti őt a napon, amelyen vétkezik, és a hitetlen hitetlensége
által el nem esik a napon, melyen megtér hitetlenségéből, és az igaz nem élhet
az ő igazsága által a napon, melyen
vétkezik. 13 Mikor ezt mondom az igazról: Élvén éljen; és ő bízván
igazságában, gonoszságot cselekszik: semmi igazsága emlékezetbe nem jő,
és gonoszsága miatt, melyet cselekedett, meghal. 14 S ha mondom a
hitetlennek: halállal halsz meg; és ő megtér bűnéből és törvény szerint s
igazságot cselekszik; 15 Zálogot visszaad a hitetlen, rablottat
megtérít, az életnek parancsolatiban jár, többé nem cselekedvén gonoszságot:
élvén él, és meg nem hal. 16 Semmi ő vétke, mellyel vétkezett,
emlékezetbe nem jön néki; törvény szerint és igazságot cselekedett, élvén él.
n
Amikor Károly király és Luther egymással szemben álltak a wormsi
birodalmi gyűlésen,
akkor két
gondolatvilág találkozott: Luther a Bibliára és a lelkiismeretére hivatkozott.
Azt mondta, hogy amíg őt meg nem győzik a szentírásbeli bizonyságokkal, addig ő
megmarad az Ige tanúsága mellett, mert lelkiismerete Isten Igéjének a foglya,
és soha nem fog a lelkiismerete ellen cselekedni.
v Károly erre válaszában a történelemre
hivatkozott, hogy a Habsburgok mindig ragaszkodtak Rómához, mindig védték a római katolikus hitet. Mert ha
egy testvér téved, az az egész keresztyénséggel szemben áll… De az „egész
keresztyénség” neki Rómát jelentette, nem pedig a Bibliát.
n
Itt látszik,
hogy miről is
volt szó a reformációban: a reformátorok szerint mindenki személyesen felelős Isten színe előtt, ezért csak Istenre szabad
hallgatnia, úgy, ahogy a Bibliából hallható Isten szava. Ha az ember másképp cselekedne, akkor a
saját lelkiismerete
ellen tenne.
A katolikus egyház viszont a tradícióra és az egyház tekintélyére hivatkozott.
n
A saját személyes felelősségét hitte és vallotta, de amikor az
egyház tagjairól volt szó, ott mégis megalkuvásra került sor.
v Ez a megalkuvás a
gyermekkeresztségben nyilvánult meg.
n Azt hirdette, hogy az anyák is idegen
hittel, a saját hitükkel vitték a gyermekeket Jézushoz. A négy barát
is így vitte a bénát Jézushoz, leeresztve az ágyat Jézus lába elé, és Jézus látta
a hitüket, megbocsátotta bűneit és meggyógyította! (Lk 5:17kk) Úgy gondolta,
hogy a gyermekkeresztség mögött ott áll a gyülekezet hite és az elég.
v
Luther
tehát összekapcsolta a keresztséget a hittel. A római katolikusok
szétválasztották a sákramentumot a hittől.
v
De
Luther és társai nem ismerték fel azt a veszélyt, hogy a hit és a keresztség
igy hamarosan különválik egymástól!
v
A
gyermekkeresztség miatt az a veszély fenyegeti az embert, hogy mivel megvan
keresztelve ezért már
keresztyén is! Pedig ez nem így van.
n Valljuk, hogy
csak az az Ábrahám gyermeke, akinek öntudatos hite van. Csak azok
szabadulhatnak meg bűneiktől, akik Krisztusban hisznek, mert csak hit által
lehet részesülni a kegyelemben. A kegyelmet nem a keresztség adja, hanem Jézus
Krisztus.
v A
katolikus egyház úgy hiszi, hogy a sákramentumok kegyelmet közvetítenek. A
szentek, a papság, stb. hasonlóképpen.
v A
sákramentumok kérdésében a protestáns egyházak meghagyták a
gyermekkeresztséget, mert szerintük ez Isten kegyelmének pecsétje és
jele, nem pedig az
ember belső döntésének a kinyilvánítása. Ezért, elég, ha a szülő hisz, és ezzel
a gyermek is a szövetség része lesz, és részesülhet a szövetség jeléből.
v Figyelmen kívül hagyták, hogy a
keresztyénség a megtérésnek, az ember belső döntésének a kinyilvánítása. Ezért
nem beszél
n Pedig
a keresztséghez a
Krisztus melletti öntudatos és világos döntésre van szükség, és az erről szóló
vallástétel. A gyülekezet ennek alapján veheti fel a tagok sorába.
v Összetévesztették
az ÓSz gyakorlatát az ÚSz gyakorlatával. Ott Izráel, a születés jogán része
volt a szövetségnek, de az ÚSz-ben csak az újjászületés jogán lehet valaki
részes a szövetségnek!
v Pedig
a helyes sorrend ez: igehirdetés, hit,
keresztség (lásd: Mt 28:19;
Mk 16:16. Lk 3:8. ApCsel 2:38).
n A
tanítványság mindig megelőzi a keresztséget.
n
A
személyes felelősséget világosan mutatja az, ahogyan a protestáns egyházak
megkülönböztették a két sákramentumot: a keresztséget kiszolgáltatták a
gyermeknek, de az úrvacsorát nem. Pedig mindkettő ugyanazt mutatja: Meghaltam,
eltemettettem, feltámadtam Krisztussal, és – Krisztus az életem, mindnyájan egy
kenyérből részesedünk.
v
A
gyermek nem azért nem kaphat úrvacsorát, mert nem tudja megemészteni a bort, és
megrágni a kenyeret, hanem azért, mert még nem hisz, nem tud vallást tenni
megtéréséről, és nem tudja felfogni, hogy az úrvacsora mit is jelent.
n
Az
anabaptisták és a mai baptisták ragaszkodnak a szabad akarathoz! Mindenki maga
dönti el, hogy örök sorsáról milyen döntést hoz.
v
A
keresztség pedig nemcsak Isten kegyelmének pecsétje és jele, hanem az ember
belső döntésének kinyilvánítása. Ezért, ezt meg kell, hogy előzze a megtérés és
a hit, és az erről szóló bizonyságtétel. Mert az Isten ígérete feltételes: az ember
döntésétől függ.
v
Nem(csak)
a Krisztus engedelmességéről van szó, hanem főleg a mi engedelmességünkről.
II. A bizonyosság feltétele a
megtérés, nem (csak) a predesztináció – 17-20. v.
17 És ezt mondják néped fiai: Nem igazságos az Úrnak útja; holott
az ő útjuk nem igazságos. 18 Mikor az igaz elfordul az ő igazságától
s gonoszságot cselekszik, meghal a miatt. 19 És mikor a hitetlen
elfordul az ő hitetlenségétől és törvény szerint s igazságot cselekszik, él a
miatt. 20 És azt mondjátok: Nem igazságos az Úrnak útja!
Mindeniteket az ő útja szerint ítélem meg, Izráel háza.
n Vannak,
akik úgy vélik, hogy a felelősség Istené, mivel Ő döntötte el, hogy ki
üdvözüljön és ki nem. Predesztinálta az embereket…
n Mások
az ősöket hibáztatták.
n Ez
a másokat hibáztató, magát kimagyarázó magatartás Édentől kezdve megvan.
v Az asszony a hibás, a kígyó a hibás, Isten a
hibás…
n Kit
hibáztatsz? A genetikát? Neveltetésed/családod? A kormányt? Az iskolát? Az
anyagiakat? Istent?
v A lényeges
kérdés: hogyan részesülhetünk kegyelemben?
v Szüleink
által? Nem. A sákramentumok által? Nem. Közvetítők (papok, szentek) által? Nem.
Csak személyes döntés, megtérés és hit által részesülhetsz kegyelemben!
n Az
Ige világos: mindenki önmagáért felel. A szülők bűne miatt nem szenvednek a
fiak. De a szülők kegyessége miatt nem üdvözülhetnek a fiak!
v Izráel
esetében: Manasse vagy Ámon a hibás? Vagy Sédékiás? Ez 18:2. Mindenki önmagáért
felel!
n De
ne mondj le senkiről könnyen! A bűnösök is megtérhetnek!
v Isten vissza tudja fordítani még azt az ítéletet is, amit már kihirdetett.
v Lásd: Ninive. Lásd: Jósafát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése