Az Úr Jézusról szóló bizonyságtételek - Jn 5:30-47
Az Úr Jézusról szóló bizonyságtételek
Jn
5:30-47
n A
teljes Írás Jézusról tesz bizonyságot. Bárhol olvassuk, mindenütt Róla van szó.
v Az evangéliumok tanúskodnak Róla, de itt más
bizonyságtételekről van szó.
v A Jézus
bizonyságtétele a prófétaság lelke – Jel 19:10. Bizonyságtételünkben visszatekintünk
a keresztre.
I. A Keresztelő
János bizonyságtétele – 30-35. v.
n János először is kijelentette, hogy Őt kinek nem
szabad tekinteni:
v Jn 1:19-23 – „19 És ez a János
bizonyságtétele, a mikor a zsidók papokat és Lévitákat küldöttek Jeruzsálemből,
hogy megkérdezzék őt: Kicsoda vagy te? 20 És megvallotta, és nem tagadta; és
megvallotta, hogy: Nem én vagyok a Krisztus. 21 És kérdezték őt: Micsoda tehát?
Illyés vagy-e te? És monda: Nem vagyok. A próféta vagy-e te? És ő felelt: Nem. 22
Mondának azért néki: Kicsoda vagy? Hogy megfelelhessünk azoknak, a kik minket
elküldöttek: Mit mondasz magad felől? 23 Monda: Én kiáltó szó vagyok a
pusztában. Egyengessétek az Úrnak útját, amint megmondta Ézsaiás próféta.”
n Keresztelő
János üzenete Jézusról: egy különleges név: „az Isten Báránya”, és két
különleges munka: „aki elveszi a világ bűnét”, és „aki keresztel
Szentlélekkel”.
v Nemcsak azt jelenti, hogy Jézusnak a jelleme
olyan, mint a bárányé: szelíd,
kedves, alázatos, hanem arra, hogy az bárányt áldozatul hozták. Jézus
Isten tökéletes áldozata a világ bűnéért.
n Az
ÓSz-ben ötféle áldozatot mutattak be (3Móz szerint). Mindegyik Jézus áldozatát
mutatja be.
v Az engesztelő áldozat is Róla beszél. A
Engesztelés Nagy Napján a főpap bement a Szentek Szentjébe az áldozat vérével,
hogy engesztelést végezzen a saját és a nép bűneiért. Minden áldozat arra
tanította Izráel népét, hogy valakinek meg
kell halni a bűnért. „Vérontás nélkül
nincs bűnbocsánat” (Zsid 9:22)
n A
zsidók jól tudták János mit ért az alatt, hogy Jézus az Isten Báránya. Ismerték
Ézsaiás 53. részét: „Kínoztatott, pedig
alázatos volt, mint bárány, nem nyitotta fel az ő száját...” „Megsebesíttetett
a mi bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta
van, és az ő sebeivel gyógyulánk meg”. Ismerték Izsák kérdését is, amikor
az áldozásra mentek: „Ímhol a tűz, ímhol
a kés, hol van az áldozati Bárány? Az Úr majd gondot visel, fiam...” de főképpen
ismerték Mózes törvényéből a reggeli és esti áldozásra parancsolt hibátlan
bárányt, valamint a bűnért és engesztelésért végzett bárányáladozatokat is.
v Íme,
az Isten Báránya! Ő a Király, akinek szolgálunk. Ő a Mester, aki tanít minket.
Ő a Próféta, a Pap, aki közbenjár értünk. Ő a Szabadító, a Megváltó, az
Istennek Fia, az Embernek Fia... Ő a Júda nemzetségéből való oroszlán. Az
Uraknak Ura és Királyok Királya, a Kezdet és a Vég. De mindenek felett Ő az
Áldozat, az Isten Báránya. „Egyetlenegy
áldozatával örökre tökéletessé tette a megszentelteket” (Zsidók 10:14).
Erről szól Keresztelő János bizonyságtétele.
n János
beszél arról a különleges munkáról is, amelyet ezzel Jézus elvégez: „elveszi a világ bűnét”, vagy
pontosabban: „hordozza a világ bűnét”.
v Az
Úr Jézus nem úgy jött, mint hadvezér vagy filozófus, erkölcsi normák
tanítója... Nem épített műemlékeket, nem harcolt háborúkat, nem írt vaskos
könyveket... Azt a néhány sort, amit a porba írt egy alkalommal, másnapra
elfújta a szél. Jézus azért jött, hogy hordozza a világ bűnét. A bűn zsoldja a
halál. Az Isten Báránya viszont elveszi a te és az én bűneimet, a világ bűnét!- és annak büntetését. Odaáll
Isten és én közém így szólva: Én elvállalom a büntetést. Én kifizetem az árat!
Engesztelő áldozat lett a mi bűneinkért.
v Nem
volt túlzás az, amit Péter prédikált Pünkösd után: „Ti pedig a szentet és igazat megtagadtátok, és kívántátok, hogy a
gyilkos ember bocsáttassék el néktek, az életnek fejedelmét pedig
megöltétek...” Ezek épp olyan érvényesek reánk is, mint akkor Péter
hallgatóira. Azok sem segédkeztek mind a megfeszítésben... de bűneikkel
hozzájárultak Jézus halálához. „Meghalt a
mi bűneinkért az írások szerint” (1Kor 15:3). Íme, az Isten Báránya, aki
elveszi a világ bűnét!
n Végül,
János beszél az Úr Jézus különleges tisztségéről is: „Aki keresztel Szent Lélekkel”. Ő nemcsak megszabadít a bűntől,
hanem azután képesít szentül élni is. Az övéit elpecsételi az ígéretnek ama
Szent Lelkével.
v „Ha valaki nem születik víztől és Lélektől,
nem láthatja az Isten országát”. E nélkül csupán izzadságszagú erőlködés
az, amit teszel, és megmarad a bűntudat és a vád. A Szent Lélek újjáteremtő
munkájára van szükséged!
II. Az Úr Jézus
cselekedeteinek bizonysága – 36. v.
n Miket
cselekedett Jézus? Csodálatos dolgokat.
n Nikodémus
is elismeri, hogy ezeket a csodákat nem teheti senki, csak ha az Isten van
vele.
v Jn
3:2 - „Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél
tanítóul; mert senki sem teheti e jeleket, a melyeket te teszel, hanem ha az
Isten van vele.„
v Isten nem
közönséges csodákat cselekedett a Pál apostol keze által. A Jézus neve által.
v Péter
meggyógyította az Ékes kapu sántáját.
v Jézus
ördögöket űzött (légiót!), tengert lecsendesített, kenyeret megsokasított,
leprásokat, vakokat, bénákat meggyógyított…
n
A
meggyógyultak bizonyságtétele ellen nem bírtak szólni semmit: a vakon
született, az Ékes kapu sántája.
n János
apostol megválogatja Jézus csodáit.
v Csak hét csodát írt le részletesen.
III. Az Atya
bizonyságtétele – 37-38. v.
n Született
és jött – Jn 18:37.
v Ézs 9 – született és adatott
n Bemerítésekor
szózat lett a mennyből. Rászállott a Szentlélek, mintegy galamb.
v Jn 12-ben görögök jelenlétében újra szólott az
Atya, hogy megdicsőíti az Ő nevét.
n A
megdicsőülés hegyén, Mózes és Illés jelenlétében szólott az Atya.
v Nikodémus ezt felismerte: „…hanem ha az Isten
van vele”.
IV. Az Írások (és
Mózes) bizonyságtétele – 39-46. v.
n Ne
tévesszük szem elől az Írások fő mondanivalóját.
v 1Móz
3:15 – az asszony magva a Kígyó fejére tapos. Ábrahámnak: tebenned áldatnak meg a föld minden nemzetsége. Jákób: eljön Siló (1Móz 49). Mikeás: Hol fog születni? Zakariás: Hogy fog bevonulni? Ézsaiás: Hogy fog meghalni? Dávid: Hogy fog feltámadni? - „Az
írások szerint” – 1Kor 15:1-3.
n Péter
Pünkösdkor hivatkozik a 16. zsoltárra, mely Dávid Fiának feltámadásáról szól.
v „Ha
hinnétek Mózesnek…” - Mózes: prófétát
támaszt az Isten, olyat, mint én – 5Móz 18.
n Lk
24 – emmausi tanítványoknak magyarázza Mózestól, a prófétáktól és minden
írásokban, amik róla megírattak.
v Érted-e amit olvasol – kérdezte Filep a
szerecsen komornyikról. Hirdette neki a Jézust.
Befejezés:
v „Ti vagytok ezeknek bizonyságai” – Lk
24:48. A mi életünk is legyen bizonyság.