Péter, a Szentlélekkel teljes igehirdető - ApCsel 4:1-21
Péter, a Szentlélekkel teljes igehirdető
ApCsel 4:1-21
n „Akkor Péter Szent Lélekkel megtelve, monda nékik” (8. v.).
Milyen az, amikor egy ember Szentlélekkel telve hirdeti az Igét? Hogyan néz az
ki? Mi történik vele, általa és körülötte?
v Meglehetősen homályos és zavaros elképzeléseik lehetnek
némelyeknek erről a fontos és szükséges dologról, és mivel nem ismerik fel, nem
tudják, hogyan munkálkodik a Szentlélek, mentesek maradnak annak hatásától. Egy
igehirdető véleménye szerint ez olyan, mintha egy gyönyörűen megépített
orgonában nem volna pneuma – vagyis szél: hiába az egész hangszer, ha nincs
fújtatója. Vagy más szemléltetésként, ez olyan, mint egy vitorlás csónak a
szélcsendben: ki van feszítve a vitorla, megvan a kormány, csak éppen az erő
hiányzik, ami előre vinné. Lehet lökdösni lapáttal, de az nagyon izzadságszagú
és kellemetlen, és hosszú távon nem működik. Valahogy ilyen az igehirdető
Szentlélek nélkül.
n A gyülekezetnek elsősorban nem éppen sok pénzre, szép és
nagyszerű épületekre, kitűnő szervezetre, jól megfogalmazott alapszabályzatra
van szüksége, – hanem elsősorban Szentlélekkel teljes igehirdetőkre. Szentlélek
nélkül hiába van épület, törvény, pénz, – a gyülekezet nem gyülekezet.
n Valaki azt mondta, hogy ebben az első fokozat, amikor a
hitem tudomásul veszi, hogy van Isten.
n A második fok, amikor azt veszi tudomásul a hitem, hogy ez a
létező Isten eljött Jézus Krisztusban: Immánuel (velünk az Isten).
n Végül a harmadik fok
az, amikor azt veszem tudomásul, hogy bennem lakozik az Isten.
v Az, hogy létezik, ez inkább az Atyára vonatkozik.
v Az, hogy velünk van az Isten, inkább a Fiúra vonatkozik,
Jézus Krisztusra.
v És az, hogy bennem van az Isten: az inkább a Szentlélek
személyére vonatkozik.
n „Akkor Péter, Szent
Lélekkel megtelve” prédikált, ami azt érzékelteti, hogy Péter nem volt mindig
beteljesedve Szent Lélekkel, hanem „akkor” telt be Vele.
v De ez nem egy olyan stádium, amit ha elért valaki, akkor
abban megmaradhat, hanem inkább egy életre szóló program, amire állandóan
törekedni kell.
n Amikor Péter Szent
Lélekkel megtelik, azt jelenti, hogy egészen Isten vette át az uralmat a Lélek
által Péter felett. Vizsgáljuk meg, hogy milyen lett Péter, amikor ez
megtörtént vele, hogy példát vehessünk róla.
v Azt láthatjuk, hogy egy egyszerű halászból Isten eszköze
lesz, egy gyáva tagadóból bátor hitvalló lesz, egy egyszerű ember ékesszólóvá
válik, és az Isten által hitelesített üzenet erőteljessé vált.
I. Egy halászból Isten eszköze lesz
n Lukács úgy számol be
a nagytanács dolgairól, mintha ő is jelen lett volna. Persze, ő nem volt jelen.
De Pál jelen lehetett, vagy még inkább Gamáliel, akinek lábainál Pál apostol
tanult. Őtőlük informálódhatott Lukács.
n Rendkívüli dolog az,
amikor megtapasztalhatod, hogy felhasznált Isten! Engem, a nyomorultat, a
senkit, a nyavalyást felhasznált a mindenható Isten!
v Ez a hívő élet célja: eszközzé válni az Isten kezében. Nem
magunkért, lelki vagy anyagi bajomért/jólétemért vagyok Isten gyermeke, hanem
azért, hogy használhasson.
v Itt Pétert használta fel arra a bizonyságtételre, hogy Jézus
él – az a Jézus, Akit ők megöltek.
n Ne mondd azt, hogy Péter alkalmas volt erre, de te
alkalmatlan vagy!
v Péter ugyanolyan közönséges és írástudatlan ember volt, de
így is eszköz lehetett Isten kezében, amikor beteljesedett Szent Lélekkel!
v Valaki azt mondta, hogy ha a ceruzádat egy festőművész veszi
a kezébe, elcsodálkozhatsz, hogy mire képes a ceruzád! Attól függ, hogy kinek a
kezében van. Még a te ceruzád is csodálatos alkotásra képes.
v Ugyanígy, ha a Szentlélek veszi kezébe eszközül az életedet,
csodát művelhet vele. Ne önmagad körül forgolódj, hanem kezdj el szolgálni!
Kérdezd te is Pállal együtt: „Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?” (ApCsel 9:6) Uram, mit akarsz általam
cselekedni?
II. Egy gyáva tagadóból bátorrá hitvalló lesz
n Nemrég még a maga
erejében bízva és a saját hűségének a tudatában fennhéjázva bizonygatta, ha
mindenki elhagyja is az Urat, ő nem fogja… „Uram, te veled kész vagyok mind
tömlöcre, mind halálra menni!” (Lk 22:33) Azután egy cseléd gúnyos
megjegyzésére mégis úgy megrémült, hogy égre-földre esküdözött, hogy nem is
ismeri azt az embert, Jézust!
v Péter gyáva volt – mint mi mindnyájan. De most a Szentlélek
bátorrá tette.
n Akkora bátorsága van,
hogy a nagytanács fejére olvasta, ahogyan megölték a Krisztust, elvetették a
Követ, Aki a szeglet fejévé lett! Csak Krisztus által van üdvösség, megtartás.
A sánta is Általa gyógyult meg!
v Mikor el akarták hallgattatni, egyszerűen kijelenti, hogy
nem lehet: „Vajon igaz dolog-e Isten előtt, rátok hallgatnunk inkább, hogy nem
Istenre, ítéljétek meg! Mert nem tehetjük, hogy a miket láttunk és hallottunk,
azokat ne szóljuk” (4:19-20) Csakugyan bátor volt – de nem azért, mert most
nagyon nekibuzdult, hanem azért, mert a Szentlélek bátorrá tette.
n Gyávaság a mai hívők
részéről, amikor nem mernek kiállni a világ elé a tiszta evangéliummal! Amikor
úgy gondolják, hogy nem elég divatosak, le vannak maradva… Aztán elhallgatnak,
vagy változtatnak az üzeneten…
v Krisztusnak tanúi vagyunk. „Nékem adatott minden hatalom,
mennyen és földön.” (Mt 28:18) Az Ő szószólói vagyunk.
v A feltámadott Krisztus bátorrá tesz a katonák előtt is, a
vallató bizottság előtt is.
III. Egy egyszerű ember ékesszólóvá lesz
n Péter megtalálja a
kellő szavakat. A Szentlélek azonnal szájába adja, amit mondania kell.
Csodálkoznak is rajta a papi fejedelmek: hogy képes ez az analfabéta Péter, így
beszélni, és azt ilyen nagyszerűen elmondani?
v Az Úr Jézus ígérete szó szerint teljesedik be: „mikor
átadnak titeket, ne aggodalmaskodjatok, mi módon vagy mit szóljatok; mert
megadatik néktek abban az órában, mit mondjatok. Mert nem ti vagytok, akik
szóltok, hanem a ti Atyátoknak Lelke az, aki szól ti bennetek.” (Mt 10:19-20)
v „Mikor látták Péter és János szólásban való bátorságát és
megtudták, hogy írástudatlan és közönséges emberek” (4:13) „Írástudatlan” –
agrammatoi. „Közönséges” – idiotai, (ez nem azt jelenti, amit gondoltok!),
hanem azt, hogy laikusok, nem hivatásosak.
n Sokszor megtörténik velem
is, és az igehirdetőkkel általában, hogy nem tudom, hogy mit kell mondanom.
Vajon mit akar az Úr rajtam keresztül üzenni? Néha egészen rendkívüli módon
megadatik és beteljesedik be az Úr Jézus ígérete rajtam is. Péter apostol sem
magától mondta, amit mondott.
v Csodálkoztak: honnan tudja, ha nem tanulta? Hogyan képes?
Honnan ez a bölcsesség? Ő sem tudta ezt megmondani: akkor kapta, abban a
pillanatban.
v Spurgeon sem járt teológiai tanulmányokra, mégis hatalmas
igehirdető lett!
n Vigasztaló ez a szülők
számára is, akik úgy érzik, hogy gyermekeik meghaladták őket ismeretben,
tudományban. De a szülőknek mégis feladatuk, hogy megmondjanak gyermekeiknek
egyet s mást, úgy, hogy annak hatása legyen. De hogyan? Ilyenkor imádkozz!
Megadatik majd abban az órában.
n Vagy a munkahelyen,
ahol a munkatársak zavarba tudnak hozni a hit dolgait illetően. Imádkozz, és
megfelelhetsz nekik a Szentlélek erejével.
IV. Az Isten által hitelesített üzenet
erőteljessé vált
n Ugyanis, azt
olvashatjuk: „Mikor azonban látták, hogy a mely ember meggyógyult vala, ő velük
együtt ott áll, semmit nem bírtak ellenük szólni.” (4:14) A tények beszélnek.
Azt nem lehet meg nem történtté tenni. Nem lehet ellene mondani.
v Amikor valaki arra hivatkozik, hogy „vak voltam, de most
látok” – ez meggyőző erejű tény.
v Ugyanúgy, amikor valaki bizonyságot tesz, hogy tisztátalan
voltam, de most tiszta vagyok. Elkeseredett, vigasztalhatatlan voltam, de most
örömmel vagyok tele. Csapás ért, de békességem van. Megrágalmaztak, de nem
haragszom senkire. Elpusztítani akartak, de nincs benne bosszúvágy, stb.
n Tények nélkül ne
szóljon senki Jézusról! Hitelessé teszik-e az életed tényei a Jézusról szóló
szavaidat
n Ezek után
kérdezhetjük, vajon mi lett az eredménye annak, hogy Péter így beszélt? Megtért-e
a nagytanács?
v Igen, mi mindig az eredményt szeretnénk látni… Pedig az
eredményt nem mi kell számon tartsuk.
v Nem az lett az eredmény, hogy azok is mind megtértek… -
pedig elvárnánk, hogy ez legyen. Sajnos, nincs közvetlen eredmény.
n De a bizonyságtétel
mégsem hiábavaló! A lényeg az, hogy elvégezzük, amit az Úr reánk bízott!
v „Lélek szerint járjatok, és a testnek kívánságát véghez ne
vigyétek.” (Gal 5:16)
n Lélek szerint élni két dolgot jelent: a Szentlélek vezetése
alatt és a Szentlélek erejével élni.
n A Szentlélek vezetése alatt élni azt jelenti, hogy figyelünk
a Lélek utasítására, irányítására, vezetésére – a Szentírás naponkénti
tanulmányozása során. A Lélek nem vezet az Írással ellentétesen. Minél jobban
ismered a Bibliát, annál jobban fogod tudni, hogy mit jelent a Lélek szerint
élni.
v Elhallgattatjuk a testi indulatok szavát, és egyre jobban
átadjuk magunkat az Úrnak, engedve, hogy Ő vezessen bennünket Igéje által.
„Szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a
ti okos tiszteleteteket, és ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem
változzatok el” (Róm 12:1-2). Ahogyan az iránytű mutatója észak felé fordul,
ugyanúgy ráhangolódunk mi is az akaratunkkal a Lélek akaratára.
n A Szentlélek erejével élni azt jelenti, hogy Reá
támaszkodunk a szükséges mindennapi erőért. Csak úgy élhetünk Lélek szerint, ha
állandó kapcsolatban vagyunk a Lélekkel. Egy rádió is csak úgy működik, ha
áramot kap. Bennünk is csak úgy lehet erő, ha kapcsolatban vagyunk az
erőforrással. „Vesztek erőt, minekutána a Szentlélek eljön reátok” (ApCsel
1:8).
n A Szentlélekkel való beteljesedés nem egy egyszeri esemény,
ami bekövetkezett mondjuk este 9 óra 45 perckor, hanem egy állandó, életre
szóló program.
v Legyünk ilyen igehirdetői, bizonyságtevői Istennek!