A királyi menyegző - Mt 22:1-14
A
királyi menyegző
Mt
22:1-14
1 És megszólalván Jézus, ismét példázatokban
beszélt nékik, mondván: 2 Hasonlatos a mennyeknek országa a
királyhoz, aki az ő fiának menyegzőt szerzett. 3 És elküldte
szolgáit, hogy meghívják azokat, akik a menyegzőre hivatalosak voltak; de nem
akartak eljönni. 4 Ismét küldött más szolgákat, mondván: Mondjátok
meg a hivatalosoknak: Íme, ebédemet elkészítettem, tulkaim és hizlalt állataim
levágva vannak, és kész minden; gyertek el a menyegzőre!
5 De azok nem törődvén vele, elmentek, az egyik a
maga szántóföldjére, a másik a maga kereskedésébe; 6 A többiek pedig
megfogván az ő szolgáit, bántalmazták és megölték őket. 7 Meghallván
pedig ezt a király, megharagudott, és elküldve hadait, azokat a gyilkosokat
elvesztette, és azoknak városait fölégette.
8 Akkor monda az ő szolgáinak: A menyegző ugyan
készen van, de a hivatalosok nem voltak méltók. 9 Menjetek azért a
keresztutakra, és akiket csak találtok, hívjátok be a menyegzőbe. 10
És kimenvén azok a szolgák az utakra, begyűjtötték mind, akiket csak találtak,
jókat és gonoszokat egyaránt. És megtelt a menyegző vendégekkel.
11 Bemenvén pedig a király, hogy megtekintse a
vendégeket, látott ott egy embert, akinek nem volt menyegzői ruhája. 12
És monda néki: Barátom, mi módon jöttél ide, holott nincsen menyegzői ruhád? Az
pedig hallgatott. 13 Akkor monda a király a szolgáknak: Kötözzétek
meg a lábait és kezeit, és vigyétek és vessétek őt a külső sötétségre; ott lesz
sírás és fogcsikorgatás. 14 Mert sokan vannak a hivatalosok, de
kevesen a választottak.
A királyi menyegző
példázata Máté evangéliumában nagyon hasonlít ahhoz, ami Lukács 14-ben
található, de vannak, akik a különbségekre hívják fel a figyelmet: itt nemcsak
egy nagy vacsoráról van szó, hanem egy menyegzőről, amelyet a király készít a
fiának. Máténál a király nemcsak megharagszik, hanem elküldte hadait,
elvesztette azokat a gyilkosokat, és felégette azoknak városait. A korábban
elmondott, gonosz szőlőművesekről szóló példázat is arról szól, hogy megölték
az örököst, és a kiküldött szolgákat megfogták, bántalmazták és megölték.
Meglehet, az Úr kétszer is elmondta ugyanazt a tanítást, két különböző
hallgatóságnak.
Az Isten országa,
vagyis a hívő élet, olyan, mint egy menyegző: tele van örömmel és áldással. Az
Isten országa a király fiának személye körül forog: ő az esemény
hordozója. Isten az, aki cselekszik, Ő készíti a királyi lakomát, Ő az, aki
meghív erre a vacsorára. A vacsora mindig közösségvállalást jelent. Ez a
példázat újra azoknak és azokról szólt, akik visszautasították az Isten
országát.
I.
Meghívás a királyi vacsorára – 1-4. v.
Előbb a vacsora
elkészítéséről van szó (1-2. v.), majd a meghívással megbízott szolgák
kiküldéséről (3-4. v.). Istenünket az jellemzi, hogy Ő ad:
vendégségbe hív. Meg akarja ajándékozni azokat, akik meghívását elfogadják.
A meghívó üzenet nem úgy szól, hogy „neked jönnöd kell”. Nem kategorikus
imperatívuszról van szó, nem kötelességről vagy törvényről, hanem kegyelmi
ajánlatról. Isten nem követel, nem feltételeket szab, hanem ad. Drága kincset,
ajándékot, ünnepet kínál, lakomára hív, közösségre önmagával és egymással. A
Király azt akarja, hogy az Ő szabad vendégei legyünk. Külön csoda, hogy meghívást
intéz felénk. Örömujjongással kellene fogadnunk a jó hírt: „minden készen van!” Az Isten országára, a megváltásunkra nézve
Isten mindent elkészített. „Elvégeztetett!”
(Jn 19:30) „Most van az üdvösség napja!”
(2Kor 6:2). A
megváltás munkája az Isten munkája, amihez nekünk nincs semmilyen
hozzájárulásunk.
Isten meghívja az
embert, hogy vegyenek részt az általa készített üdvösségből. Megbízta szolgáit
arra, hogy értesítsék a meghívottakat: jöjjenek el a vacsorára. Ez a meghívó
mindenkinek szól, de először az Ő kiválasztott népét hívta. Sajnos,
elutasításukkal ők kizárták magukat Isten országából. Mindenekelőtt a
próféták voltak azok, akik Keresztelő Jánosig a meghívást tolmácsolták, majd pünkösdtől kezdve az apostolok és az Úr követői. „Reánk bízta a békéltetésnek Igéjét. Krisztusért járván tehát
követségben, mintha Isten kérne mi általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg
az Istennel.” (2Kor 5:19-20) Az Isten országába hívunk, kérlelünk
mindenkit, miként a király nagykövetei. A példázat elején
szereplő szolgák (δοῦλος) később a szolgálattevő (διάκονος) megnevezést kapták.
II. A
meghívás elutasítása – 3. 5-7. v.
„De nem akartak eljönni” (3. v.). A
meghívottak megalázóan visszautasították a meghívás örömhírét. Ha ez túlságosan igénybe vette volna őket, vagy túl
sokat követelt volna tőlük, még meg lehetne érteni, de itt nem ilyesmiről volt
szó, hanem egy ünnepi meghívásról! Olyan ez, mintha valakinek valami nagyon jót
szándékoztál volna tenni, és az hidegen elutasított volna. Épp ez a fájdalmas
az elutasításban, hogy azzal a királyt vetették meg, utasították el. „Azok nem törődvén vele, elmentek, az egyik
a maga szántóföldjére, a másik a maga kereskedésébe…” (5. v.)
Persze, a szántóföld megművelése és a kereskedés
lebonyolítása nem bűn önmagában. A bűn az volt, hogy az fontosabb lett a király
meghívásánál. Joggal tesszük fel e kérdést: muszáj volt azokat az ökröket aznap
kipróbálni? Ha éppen most házasodtál, nem az lenne a természetes, ha
feleségeddel együtt eleget tennél a meghívásnak? Mennyire érthetetlen kifogások
ezek! Arra késztetnek, hogy megvizsgáljuk magunkat, hogy van-e olyan terület az
életünkben, amit nem szívesen áldoznánk fel Isten országáért?
Mert semmi rosszat nem tesznek ugyan azok az emberek, akik közül az egyik
dolgozni megy, a másik üzletel: ki-ki végzi a maga munkáját. Mind szorgalmas,
becsületes, kötelességtudó emberek. De magatartásuk mégis elárulja, hogy ők a
király ellenségei. Arról is olvasunk, hogy megverték, sőt megölték a király
szolgáit! Ezeknek a „becsületes” embereknek gyilkos indulat van a szívükben!
A jó dolgok gyakran akadályai a legjobbnak. „Félretéve minden akadályt és a megkörnyékező bűnt, kitartással fussuk
meg az előttünk levő küzdőtért.” (Zsid 12:1). Sajnos, a kifogások sorolása
ma is annyira jellemző a meghívottakra: száz okot is fel tudnak sorolni, hogy
miért nem teszik az Urat az első helyre. Pedig Isten nem a második helyet
akarja elfoglalni az életükben, hanem az elsőt! Sokféle kifogásuk gyökere végül
is ebben van: „Nem akartak elmenni...”
Kínálhatott a király, amit akart, nekik mindig fontosabb dolguk akadt az Isten
országánál!
Abban az időben a
menyegzőre szóló meghívás másképp zajlott, mint manapság: kétszer is kimentek a
megbízottak, hogy értesítsék a meghívottakat: először egy általános
meghívással, másodszor pedig, mikorra a vacsora elkészült, egy konkrét, pontos
időre szóló meghívással. Ha az első meghívást elfogadták, akkor lehetett tudni,
hogy hány vendégre számíthatnak a vacsorán, és nekifogtak a sütéshez, főzéshez.
Óriási sértés volt a meghívást visszautasítani a vacsora napján! Márpedig itt
épp erről olvasunk: „De azok nem törődvén
vele, elmentek, az egyik a maga szántóföldjére, a másik a maga kereskedésébe; a
többiek pedig megfogván az ő szolgáit, bántalmazták és megölték őket.” (5-6.
v.) Lukács evangéliuma még részletesebben közli a kifogásokat: „Mindnyájan egyenlőképpen kezdték magukat
mentegetni. Az első azt mondta neki: Szántóföldet vettem, és ki kell mennem,
hogy azt meglássam; kérlek téged, ments ki engem! És másik monda: Öt iga ökröt
vettem, és elmegyek, hogy azokat megpróbáljam; kérlek téged, ments ki engem! A
másik pedig monda: Feleséget vettem, és azért nem mehetek.” (Lk 14:18-20)
A rangsorolás az, ami fontos: mit részesítenek előnyben? Emberileg érthető,
hogy ezeknek az embereknek megvoltak a terveik arra a napra. Mikor megérkezett
a király meghívása, dönteniük kellett, hogy melyiket részesítsék előnyben. Mi
számukra fontosabb? Az-e, amit korábban elgondoltak, vagy az, amit Isten
országáért tehettek? Az, amit ők szerezhetnének, vagy az, amit Isten adhat?
III. A
méltatlan hivatalosak pótlása – 8-10. v.
Izráel népéről szólva megállapíthatjuk, hogy magatartásukkal elutasították
Isten meghívását: már a Sinai hegy lábainál aranyborjút készítettek: „Szóla pedig az Úr Mózesnek: Eredj, menj alá; mert
megromlott a te néped, a melyet kihoztál Egyiptom földéből.” (2Móz
32:7) A királykérés is Isten uralmának elutasítását
jelentette: „És monda az Úr Sámuelnek:
Fogadd meg a nép szavát mindenben, amit mondanak néked, mert nem téged utáltak
meg, hanem engem utáltak meg, hogy ne uralkodjam felettük.” (1Sám 8:7)
Jeroboám azzal nyerte meg Izráelt a bálványimádásnak, hogy „Sok néktek Jeruzsálembe felmennetek: Ímhol vannak a te isteneid, ó, Izráel,
akik téged kihoztak Egyiptomnak földéből.” (1Kir 12:28) Isten kiküldött
szolgáinak elutasítása miatt következett be a babiloni fogság (2Krón 36:16).
Végül, a Messiást is elutasították!
Mivel Izráel népe, a
meghívottak nem voltak méltók, a király a lakomát a pogányoknak ajánlotta fel (lásd:
ApCsel 13:46). Isten kiküldte szolgáit az útkereszteződésekre, vagyis a
pogányokhoz: hívjatok be mindenkit! Boldog-boldogtalan bejöhet! A király
szeretete alapján mindenki hivatalos. Ez nem vicc, hanem maga a király üzeni,
hogy bárki jöhet, feltétel nélkül. „Akiket
csak találtok, hívjátok be a menyegzőbe!” (11. v.) „Amint vagyok, sok bűn alatt, / De mert hallám hívó szavad, / S mert
értem áldozád magad, / Fogadj el, Jézusom!” (Hith. 30) Jöhet a samáriai
asszony, öt válás után. Jöhet a fővámszedő, gazdag Zákeus. Jöhet a halálraítélt
lator is. Velük együtt jöhetsz te is, és jöhettem én is. Nincs feltétel.
Szabadon, bárki, mindenki jöhet.
A király így pótolta a méltatlan meghívottakat. A menyegzői vacsora nem
marad néptelen. Ha a hivatalosak megtagadták tiszteletüket tenni ezen a
menyegzői vacsorán, Isten a semmikért küldött (1Kor 1:26-30). A királyi
ünnepség nem esett kútba, Isten mindenképp végrehajtja az Ő tervét. A pogányok
felé való misszió mindig is benne volt Isten tervében, de csak azután lett
nyilvánvaló, miután a „hivatalosak” nem voltak méltók. Isten főképp a
pogányokkal töltötte meg a menyegzői termet.
IV. A
menyegző vendégei – a méltatlan vendég – 11-14. v.
Isten
mindenkit hív. Csak azok zárják ki magukat, akik meghívását elutasítják. „Boldogok azok, a kik a Bárány
menyegzőjének vacsorájára hivatalosak. És monda nékem: Ezek az Istennek igaz
beszédei.” (Jel 19:9).
Aztán a király
megtekinti a vendégeket, szemlét tart. Talál ott valakit, akinek nem volt
menyegzői ruhája: azt nemcsak kitessékelték, hanem súlyos ítélettel sújtották. Hirtelen
olyan érzésünk támad, mintha Isten igazságtalanul bánt volna vele,
aki egyébként véletlenszerűen cseppent bele a nagy ünnepségbe… Hogyan kell ezt
érteni?
Úgy, hogy a királyi meghívást elfogadhatjuk, ahogy
vagyunk, de ez nem jelenti azt, hogy maradhatunk olyanoknak, amilyenek voltunk!
Az ünnepi ruha nélkül senki sem maradhat a király asztalánál. A bűnbocsánat
fehér ruhája és a megszentelt élet fehér ruhája kötelező. Senki sem élhet
tovább azokban a bűnökben, amelyeket Isten megbocsátott! „Akik meghaltunk a bűnnek, mi módon élnénk még abban?” (Róm 6:2) „Ha Lélek szerint élünk, Lélek szerint is
járjunk.!” (Gal 5:25)
A menyegzői ruhát
állítólag a király biztosította. Egy Mari-ból származó levél (amit Zimri Lim-be
írtak, Lâ’um-nak) beszél azokról a vendégekről, akiket Hammurabi király
udvarába hívtak, akiket szertartási öltözékkel láttak el, mielőtt a király
színe elé kerültek volna. A ruha felkínálása régi szokás volt
Izráelben (lásd: 1Móz 45:22. Bír 14:12).
Ádámnak szégyenruhája volt. Dávidra egy kényszerruhát próbáltak ráadni. Jákób álruhában (képmutatással) lopta el az
áldást. Milyen ruhában próbálasz megjelenni Isten előtt?
Isten fehér ruhákat kínál: „Azután láttam, és íme, egy nagy
sokaság, amelyet senki meg nem számlálhatott, minden nemzetből és ágazatból, és
népből és nyelvből; és a királyiszék előtt és a Bárány előtt álltak, fehér
ruhákba öltözve, és az ő kezeikben pálmaágak.” (Jel 7:9). „Akkor felelt egy a Vének
közül, és monda nékem: Ezek, akik a fehér ruhákba vannak öltözve, kik és honnét
jöttek? És mondék néki: Uram, te tudod. És monda nékem: Ezek azok, akik jöttek
a nagy nyomorúságból, és megmosták az ő ruháikat, és megfehérítették ruháikat a
Bárány vérében.” (Jel 7:13-14). Isten előtt csak azzal
a ruhával jelenhetünk meg, amit Ő adott nekünk! (Ézs 61:10). A tékozló fiú hazajöhetett
rongyos ruhájában, úgy ahogyan volt, de nem maradhatott abban! (Lk 15:22). Az
Isten által kínált ruhát nemcsak elfogadni kell, hanem fel is kell öltözni. „Öltözzétek fel az Úr Jézus Krisztust, és a
testet ne tápláljátok a kívánságokra.” (Róm 13:14).
A menyegzői ruha nélküli ember sorsa ugyanaz, mint azoké, akik
elutasították a meghívást. A meghívásra adott válasz kötelez! A király maga
vizsgálja a vendégeket. A képmutatókat hamar felfedezi. A meghívás mindenkinek szól, de kevesen vannak, akik elfogadják, és
felkészülten érkeznek Isten színe elé. A felhívás minden hívőnek szól: „Végy tőlem… fehér ruhákat, hogy öltözeted
legyen!” (Jel 3:18)