Abner békejobbja Dávidnak - 2Sám 3:12-28
Abner békejobbja Dávidnak
2Sám 3:12-28
< Abner békülékeny üzenetét, látogatását, terveit mutatja be ez a
történet.
v Őt látjuk, amint Míkál,
Izráel, Dávid és Jóáb társaságában egy-egy képben elénk van tárva.
I. Abner és Míkál –
12-16 v.
< Míkal törvényesen Dávid felesége lett (1Sám 18,27).
Kezdetben szerette Dávidot...
v Saul igazságtalanul
vette el tőle, és adta másnak feleségül (1Sám 25,44)
< Dávid feltételének azonban valószínű politikai okai voltak.
v Nem cask azt akarja
mutatni, hogy nem hordoz gyűlöletet szívében az elhunyt király irányában, hanem
azt, hogy Míkállal még inkább jogot formálhat arra, hogy Saul utódja legyen.
< Az elvált asszony visszavétele helyénvalónak tűnik - Hós 3,1 szerint.
v Azonban Mózes törvénye
szerint ez tiltva van: 5Móz 24,1-4 és Jer 3,1.
< Finom kritikának is lehet tekinteni: abban az időben, amikor Míkált
feleségül vette, Dávidnak nem volt más felesége; azonban ezúttal, amikor
visszaköveteli, már házasságban van Ahinóammal és Abigaillal, és ráadásul még
van további négy felesége!
v Számára Míkál inkább
csak politikai jelentőséggel bírt.
v Míkalt mint egy vagyontárgyat
adják-veszik: elveszik Dávidtól és Paltinak adják, majd erőszakkal visszahozzák
Dávidnak. Senkit sem érdekelt Míkál véleménye az ügyben! Beleesett ebbe a
politikai intrikába, ahol Saul busszúállásának kifejezője lesz.
v Paltiél Dávid
királyságának határáig követte a feleségét, sírva – vagyis addig, ameddig csak
tehette.
II. Abner és Izráel –
17-19. v.
< Abnét tudta, mit mondott az Úr
Dávidnak!
v Más szóval, ez a költői
kérdés, hogy „Kié az ország?” nem helyénvaló.
v Dávid mondhatta volna:
bizonyára nem az enyém – még. De a tied sem! Mert az ország Istené, és annak
adja, akinek akarja! Te pedig tudod, hogy az Úr mit mondott felőlem!
v Azonban Dávid hajlandó
volt szövetségre lépni – amikor ezt felkínálták neki.
< Beszélt Izráellel, és beszélt Benjáminnal.
v Benjámin Saul törzse volt. Úgy tűnik, Abnér
azt tesz, amit akar, senki sem mer ellene állni. Vagy mások is megelégelték már
a viszálykodást?
III. Abner és Dávid –
20-21. v.
< Dávid megvendégelte Abnért és 20 emberét: neki nem voltak ellenszenvei,
ő nem akart bosszút állni. Ha barátságosan jöttek, barátsággal fogadta őket.
< Abnér elment békével, vagyis anélkül, hogy Dávid bosszút állt volna
rajta.
v Nincs megemlítve, hogy
mi fog történni Ísbósettel... Mi lesz vele? Mindegy. Ő úgyis kívül áll az Isten
akaratán, és csak egy emberalkotta királyságnak a vezére... valamilyen maszek
király... Nincs többé szükség rá: majd lesz valahogy...
v Sajnos, még idő előtt
meggyilkolták.
IV. Abner és Jóáb –
22-28. v.
< Jóáb megpróbál előítéletet támasztani Abnér ellen, kémkedéssel
gyanúsítva őt, hogy azután szabadon végrehajthassa személyes bosszúját
v „Kijövésed és bemenésed”, vagyis
hadmozdulataidat.
< A kapu egyik bemélyedésében, a védelmi szempontokat szolgáló „fülkében”
alattomosan meggyilkolta Abnért! Ugyanígy tett később Amászával is (2Sám
20:9-10).
v Annak idején Abnér
önvédelemből, harcban ölte meg Asáélt. Jóáb azonban békeidőben, hazugsággal
gyilkolt. Ez halált érdemlő bűnnek számított. (Lásd: 5Móz 22,26).
v Jóáb ezzel riválisát
tette el láb alól, mint ahogyan később Amászát is ugyanilyen okok miatt és
ugyanilyen módon gyilkolta meg.
< Dávid első reakciója: teljesen
elhatárolódni ettől a gyilkosságtól. 36-37. v.
Befejezés:
< Nem igaz, hogy Nábált (1Sám 25); Sault és Jonatánt testvéreivel együtt
Gilboánál (1Sám 31); Abnért (2Sám 3); Ísbósetet (2Sám 4); Saul többi
leszármazottait (2Sám 21); Amnont (2Sám 13); Absolont (2Sám 18); Amászát (2Sám
20) Dávid gyilkoltatta volna le! Egyedül Úriás halálában felelős (2Sám
11).
v Az a felfogás,
miszerint kétségbe kell vonni a leírás történeti értékét, mivel az megfelel a
célnak (szkepticizmus elve), - vagy
hogy Dávidban is ugyanolyan becsvágy működött, mint bennünk (analógia elve), - továbbá, hogy
figyelembe kell venni, hogy mindebből Dávidnak nyeresége származott (cui bono? elve), - meg hogy az
elbeszélést ellenolvasással kell
értelmezni, épp az ellenkezőjét értve annak, ami közölve van – mindez NEM igaz!
v Nem lehetünk ilyen
gyanakvók, és hitetlenek Isten ihletett igéjével szemben!
< Dávid gyengének érezte magát ahhoz, hogy az erőszakos Jóábot
megbüntesse cselekedetei miatt. Be kellett érnie azzal, hogy átkot mondott reá
és családjára, és Istenre bízta a büntetést. De azt nem tehette, hogy
megbocsásson, ezért halála előtt megbízta utódját, Salamont, hogy büntesse meg a
gyilkos Jóábot az Abnér és Amászá meggyilkolásáért - 1Kir 2,5-6.