Ki munkálja üdvösségünket? - Fil 2:12-15-18
Ki munkálja üdvösségünket?
Fil
2:12-15-18
12 Annakokáért, szerelmeseim, amiképpen mindenkor
engedelmeskedtetek, nem úgy, mint az én jelenlétemben csak, hanem most sokkal
inkább az én távollétemben, félelemmel és rettegéssel vigyétek véghez a ti
üdvösségeteket; 13 Mert az Isten az, aki munkálja bennetek mind az
akarást, mind a munkálást jó kedvéből.
14 Mindeneket zúgolódások és versengések nélkül cselekedjetek; 15
Hogy legyetek feddhetetlenek és tiszták, Istennek szeplőtlen
gyermekei az elfordult és elvetemedett nemzetség közepette, kik között
fényletek, mint csillagok e világon, 16 Életnek beszédét tartván
elébük; hogy dicsekedhessem majd a Krisztus napján, hogy nem futottam hiába,
sem nem fáradtam hiába.
17 De ha kiontatom is italáldozatként a ti hitetek áldozatánál és
papiszolgálatánál, mégis örülök, és együtt örülök mindnyájatokkal; 18
Azonképpen ti is örüljetek, és örüljetek együtt velem.
n
Gyakran megjegyzik, hogy itt nyilvánvaló
ellentmondásról van szó: azt írja az apostol, hogy „félelemmel és rettegéssel
munkáljátok (vigyétek véghez) az üdvösségeteket, mert Isten az, aki munkálja
bennetek mind az akarást, mind a cselekvést…”
n
Hát most akkor ki munkálja az üdvösségünket?
Kitől függ az, hogy egy ember, aki beleszületett a kárhozatba, ebből átkerüljön
az Istennel való közösségbe, az üdvösségbe? Kitől függ ez?
n
Ha Isten az, aki munkálja bennünk mind az
akarást, mind a megvalósítást, akkor miért kezdi azzal az apostol, hogy
félelemmel és rettegéssel munkáljátok a ti üdvösségeteket?
n
Ha meg tőlem függ az, hogy fogok-e üdvözülni,
akkor miért említi ilyen hangsúlyosan, hogy Isten az, aki munkálja bennetek
mind az akarást, mind a megvalósítást?
n
Nyilvánvalóan szembekerül itt Isten szabad
döntése és az embernek a felelőssége, mondják.
n
Ajándék az üdvösség, vagy pedig meg kell
dolgoznom érte, és tőlem függ, hogy megszerzem?
n
Ez egyáltalán nem elméleti kérdés, amivel itt
„elszórakozhatunk”. Ez mindannyiunk életének a legdöntőbb kérdése. Elmondom, amit megértettem, és mások is elmondtak már.
I. Isten választása és
az ember felelőssége
12 Annakokáért, szerelmeseim, amiképpen mindenkor
engedelmeskedtetek, nem úgy, mint az én jelenlétemben csak, hanem most sokkal
inkább az én távollétemben, félelemmel és rettegéssel vigyétek véghez a ti
üdvösségeteket; 13 Mert az Isten az, aki munkálja bennetek mind az
akarást, mind a munkálást jó kedvéből.
n
Az egész Biblián párhuzamosan végigvonul ez a
két kijelentés, hogy mi mindent, egyedül és kizárólag Istennek köszönhetünk, és
ugyanakkor mindnyájan felelősek vagyunk azért, hogyan alakul a sorsunk és az
örök sorsunk.
n
Lássunk néhány ismert igét:
v
Jézus azt mondja egy helyen: „Senki sem jöhet énhozzám, csak akit az Atya
von hozzám.” Ugyanakkor azt mondja: „Jöjjetek
énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és terheket hordoztok.” (Jn 6:44.
Mt 11:28).
v
Minden Isten jóakaratától függ, különösen a mi
üdvösségünk. Ugyanakkor Jézus olyan szomorúan mondja a jeruzsálemieknek: „Hányszor akartam egybegyűjteni a te
fiaidat, mint a kotlós a csibéit, de ti nem akartátok,” és ezért jött az
ítélet. (Mt 23:37).
v
A Lk 22:22-ben van megírva. Jézus mondja, amikor
keresztre feszítése előtt beszélget még tanítványaival. „Az Emberfia elmegy ugyan, amint elrendeltetett, de jaj annak az
embernek, aki elárulja Őt!” És Júdás is ott van azok között, akiknek ezt
mondta. Akkor most felelős Júdás azért, hogy elárulta Jézust, vagy nem? Az
Emberfia elmegy úgy, ahogy elrendeltetett, mintha Júdás nem lenne. És mégis,
jaj annak, aki elárulja Őt!
n
Egymás mellett párhuzamosan fut a két vonal:
Isten szabad döntéseinek a sorozata és ugyanakkor az ember felelőssége.
n
Azt mondjuk, hogy a mi logikánkkal ez
összeegyeztethetetlen. A Biblia azt mondja, hogy Istennél ez nem is kettő,
hanem egy. Ami nekünk kettőnek tűnik, az nála tökéletes egységben van. Miért?
Mert Ő maga mondta, hogy amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival
magasabbak az Ő gondolatai a mi gondolatainknál. És ezt nekünk alázatosabban és
komolyabban kellene vennünk.
n
Le kellene szállnunk arról az Isten nélküli
gőgről, hogy én mindent megérthetek, mindent jobban értek, még Istent is
korrigálhatom, számon kérhetem, helyreigazíthatom.
n
A magunk helyét kellene elfoglalnunk ebben a
világmindenségben, és akkor sokkal több mindent értenénk.
n
A gömb olyan test, ami háromdimenziós térben
látszik gömbnek. De ha ugyanezt a kétdimenziós síkban ábrázoljuk, az egy kör.
Vagy ha nagyon pici, akkor egy pont. Ezen lehet vitatkozni, egymást győzködni…
és lesz, aki két dimenzióban gondolkozik, míg a másik három dimenzióban.
n
Isten pedig végtelen dimenziókban gondolkozik.
Nem tudjuk felérni az Ő gondolatait.
v
De: „mindennel
megajándékozott minket, ami az életre és kegyességre való”. (2Pt 1:3)
n
Szentlelke megvilágosítja értelmünket, ésszel is
felfoghatunk nagyon sok mindent az Ő gondolataiból. De van, amikor az ember
odaér: ezt már nem tudom összeegyeztetni. Nem tudom elképzelni. De mivel Isten
mondja, nem vonom kétségbe, hogy igaz. Ő nem hazudik. És akkor a hitemmel
igazságként elfogadom.
n
Nem azt feszegetem és próbálom szánalmas
erőlködéssel magyarázni, amit nem lehet megmagyarázni a mi néhány dimenziós
létünkben, hanem azt kérdezem: mi az én feladatom? Mi az, amit rám bízott?
n
Rajtam nem azt kéri számon, amit ő elvégzett, és
majd ezután el fog végezni, hanem azt, ami ebből énrám következik, és amit Ő
nekem parancsolt.
n
Az első mondat, amit Jézus mondott nyilvános
fellépésekor, így hangzott: „Elközelített
hozzátok az Isten országa, térjetek meg azért, és higgyetek az evangéliumban.”
Bejelent egy tényt, egy titkot jelent ki: itt van közel az Isten országa, be
lehet lépni, és mindnyájunknak erre van a legnagyobb szükségünk.
n
Nos, akkor most ne azt firtassátok, hogyan,
mikor, merre, meddig… Azt Isten elkészítette, itt kínálja. Térjetek meg!
n
Nemrég foglalkoztunk az Úr Jézus egyik
példázatával, ahol egy kíváncsiskodó azt kérdezi, hogy vajon kevesen fognak-e
üdvözülni? (Innen már egy lépés csak, hogy kik fognak üdvözülni? A szomszéd is?
Remélem nem. Én is? Remélem igen.) És mit felel erre Jézus? „Igyekezzetek bemenni a szoros kapun, mert
mondom nektek, hogy sokan akarnak majd bemenni, de nem tudnak.” (Lk 13:24)
Mit válaszol Jézus? Nem válaszol a kérdésre. Semmi közöd hozzá! Ez az Isten
hatásköre, hogy ki üdvözül és ki nem. A te dolgod az, hogy mivel nyitva van az
üdvösség kapuja, lépj be rajta!
n
Jézus itt két különböző szót használ arra, hogy
igyekezni. Ez fontos, mert nem derül ki egészen a magyar fordításból. Az első
görög szó: agonidzó, ami azt jelenti: valamit életre-halálra megcsinálni. Ha belepusztulok
is, ezt meg kell valósítanom, mert ez többet ér nekem, mint az életem. Hiába
maradnék életben, szegény lennék nélküle. Így igyekezzetek bemenni az Isten
országába.
n
Aztán arról szól, hogy „sokan vannak, akik szeretnének bemenni, de nem mehetnek”. Egy
szelíd, langymeleg szó van, amelyet így fordíthatnánk: sokan vannak, akik
fontolgatják, hogy esetleg majd egyszer foglalkoznak a gondolattal, hogy be
kellene menni… Az Úr arra bíztat, hogy életre-halálra, teljes erővel és most
igyekezz bemenni! Erre van a legnagyobb szükséged.
v
Ahhoz semmi közöd, hogy hányan fognak még bemenni.
Te azzal foglalkozz, hogy te kinn ne maradj!
n
Mivel Isten az, aki munkálja bennetek mind az
akarást, mind a véghezvitelt, éppen ezért félelemmel és rettegéssel munkáljátok
ti is a ti üdvösségeteket. Nem ti fogjátok üdvözíteni magatokat, azt Isten
elrendezte. Erre csak Ő képes. De annyit tegyél meg: nyújtod a kezedet, és
hálásan elfogadod ezt az ajándékot.
n
Nem ellentmondás tehát ez, amit itt Pál apostol
ír, hogy félelemmel és rettegéssel munkáljátok, mert Isten az, aki munkálja
bennetek mind az akarást, mind a megvalósítást. Ez azt jelenti: mivel most már
megtehetitek, tegyétek meg!
n
Félelemmel és rettegéssel, vagyis, szent
komolysággal.
II. A megváltás következménye
14 Mindeneket zúgolódások és versengések nélkül cselekedjetek; 15
Hogy legyetek feddhetetlenek és tiszták, Istennek szeplőtlen
gyermekei az elfordult és elvetemedett nemzetség közepette, kik között
fényletek, mint csillagok e világon, 16 Életnek beszédét tartván elébük;
hogy dicsekedhessem majd a Krisztus napján, hogy nem futottam hiába, sem nem
fáradtam hiába.
n
Ez után jön három fontos és speciális jelentésű
szó: legyetek feddhetetlenek, romlatlanok, mint az Isten hibátlan gyermekei.
n
A feddhetetlenek,
azt jelenti: a keresztyén ember a világ előtt. Milyennek minősít engem a világ?
Nagyítóval keresi a hibákat a hívőknek az életében. Ne találjon. Dániel
életében is nagyítóval keresték. Jött a revízió, mindenféle átvilágítás, és a
méreg ette meg őket, hogy sehol nem találtak hibát. Pontos volt a munkája,
becsületesen végzett mindent. Úgy találtak mindent, ahogy bevallotta. Nem volt
különbség a szavak meg a tettek között. Fantasztikus! Legyetek ilyenek!
Becsületesen, egyenesen, igazmondóan, jó munkát végezve élni a világ előtt.
n
A „romlatlan”
az ember rejtett, láthatatlan világára utal. Amit nem lát a világ, a
gondolataim, a szándékaim, az indítékaim. Azok is legyenek tiszták és Isten
előtt feddhetetlenek.
n
„Isten szeplőtlen
(hibátlan) gyermekei” – ott fordult elő, amikor áldozatot mutattak be
Istennek, annak kellett hibátlannak lennie. Ez az Isten iránti tiszteletnek az
egyik kifejezése volt. Nem a selejtet vetem oda neki, hanem a legszebbet hozom
nagy-nagy tisztelettel, hálával és hódolattal az én Uramnak. Így adom oda magamat
is hálaáldozatként. Mindenestől, semmit vissza nem tartva tőle.
n
Legyetek feddhetetlenek, romlatlanok és
hibátlanok.
n
És ezek után mi fog történni? Az, hogy ebben a
sötét és megromlott világban kezdenek odafigyelni rátok. Világítani kezdtek,
mint csillagok az éjszakában.
n
Minden hívő ember fény a sötét világban. Isten
fénye árad belőle. Őt nézik, és Istenre kénytelenek gondolni. Hogy mondta
Jézus? „Úgy ragyogjon a ti világosságotok
az emberek előtt, hogy látva a ti cselekedeteiteket, dicsőítsék mennyei Atyátokat”.
(Mt 5:16).
n
Bízzatok Istenben, zúgolódás nélkül, legyetek
feddhetetlenek, romlatlanok, hibátlanok, és elkezdetek világítani. A fényre
mindenkinek nagy szüksége van.
III. Pál apostol öröme
17 De ha kiontatom is italáldozatként a ti hitetek áldozatánál és
papiszolgálatánál, mégis örülök, és együtt örülök mindnyájatokkal; 18
Azonképpen ti is örüljetek, és örüljetek együtt velem.