Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak - Préd 3:3a
Ideje
van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak
Préd
3:3a
„Ideje van a
megölésnek és ideje a meggyógyításnak.”
n
Talányos
szavak ezek: – „Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak.”
v Vannak, akik úgy értelmezték, hogy ez a háborúban való
öldöklésre vonatkozik.
v Mások életmentő sebészeti beavatkozást értettek alatta.
v Újra mások úgy vélték, hogy a gonosztevők kivégzésére
kell érteni (halálos ítéletre), és az elnyomottak védelmére.
n
Előbb
vizsgáljuk meg a megölés kérdését, majd a meggyógyítás ígéretét.
I. A
megölés kérdése
n
Az ölés
a bűn következménye.
v A bűnbeesés előtt nem volt halál – Róm 5:12 – „Miképpen egy ember által jött be
a világra a bűn, és a bűn által a halál, (és) akképpen a halál minden emberre
elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
n
Bármilyen
élet kioltása csak Isten tudtával és engedélyével történhet.
n
Van
ölés, amelyet Isten ellenez. De nem akadályozza meg.
v Ebbe a kategóriába tartozik az öngyilkosság, az abortusz,
az euthanázia és az emberölés.
v „Ne ölj!” – 2Móz 20:13 – parancsolja Isten.
v Az öngyilkosság nem egy pillanat műve, hanem egy
folyamatnak a csúcspontja. „A bűn zsoldja a halál!” – Róm 6:23. Jak 1:15.
n
Van
ölés, amelyre Isten utasít. Főleg állatok megölésére vonatkozik ez.
v A Biblia nem vegetáriánus párti! – „3 Minden mozgó állat, amely él,
legyen nektek eledelül; amint a zöld füvet, nektek adtam mindazokat.”
(1Móz 9:3)
v A mózesi törvények áldozati szokásai Isten parancsára
történtek. Rengeteg állat került megáldozásra, kezdve a Húsvéti Báránnyal.
Jézus is evett húst – Lk 22:15. 24:42.
n
Van ölés
melyet Isten javító szándékkal enged meg. A tiltáshoz tehát hozzá
tartozik két kivétel:
v A hatodik parancsolat nem
tartalmazza az önvédelemből történő
emberölést és a halálos ítéletet.
1Móz 9:6. 2Móz 21:12.
v Isten a nemzeteket is használja
javító szándékkal: – „5 Jaj Asszíriának, haragom
botjának, mert pálca az ő kezében az én búsulásom!” (Ézs 10:5) és a
babilóniaiak az ítélet eszközei Hab 1:6-ben – „6 Mert íme, feltámasztom a
Káldeusokat, a kegyetlen és vakmerő nemzetet, a mely eljárja a földet
széltében, hogy hajlékokat foglaljon el, a melyek nem az övéi.”
v Ezt az ÚSz is tartalmazza – Róm
13:4-5-ben.
n
Aztán
van ölés, amely Isten megváltási szándékát mutatja.
v Az Úr Jézus halála – 1Pt 3:18 – „Mert Krisztus is szenvedett
egyszer a bűnökért, mint igaz a nem igazakért, hogy minket Istenhez vezéreljen;
megölettetvén ugyan test szerint, de megeleveníttetvén lélek szerint.”
v ApCsel 2:23 – “23
Azt, aki Istennek elvégezett tanácsából és rendeléséből adatott halálra,
megragadván, gonosz kezeitekkel keresztfára feszítve megöltétek.”
v Róm 4:25 – „Ki a mi bűneinkért halálra adatott, és feltámasztatott a mi
megigazulásunkért”
v Amikor a halállal szembesülünk, mondjuk
Jóbbal: „Az
Úr adta, az Úr vette el, Áldott legyen az Úr neve!”
n A háborút illetően kérdés, hogy egyáltalán
helyes lehet-e egy háború támogatása bármilyen okból?
v Az
anabaptisták története békepárti (pacifista) hívők története volt, de a baptisták
történetében már találunk példát az ún. „igaz háború” támogatására is.
v A
jelenlegi tömegpusztító (nukleáris, biológiai és kémiai) fegyverek
fenyegetettsége még súlyosabbá teszi a döntést. Könnyelműen nem lehet sem igent
sem nemet mondani.
n A pacifista álláspont Mt
5:38-48-ra épül, ahol az Úr Jézus arra tanít, hogy „ne álljatok ellene a gonosznak, hanem aki arcul üt téged
jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is”, valamint a 6. parancsolatra: „Ne ölj!” (2Móz 20:13).
v Az Úr
Jézus példája, valamint a Róm 12:17. 19. 21. és 1Pt 2:21 (és más igék) azt
hirdetik, hogy az ellenséget is szeretni kell.
n A hívőket jellemző alázat és szelídség nem
azt jelenti, hogy ők nem érdekeltek az igazságosságban és az ártatlanok védelmében. Isten szerető és irgalmas
Isten, de ugyanakkor haragszik a bűnre és megbünteti azt.
v A
személyes felelősséget meghaladó családi és társadalmi felelősség esetében a
reánk bízottak megvédése kötelesség (1Tim 5:8).
v Az
igazságszolgáltatásban vagy katonaságban dolgozók nem kellett otthagyják
szolgálatukat, miután megtértek (Lk 3:14. 7:9. ApCsel 10.)
n Miközben Róm 12:19 arról beszél, hogy adjunk
helyet Isten haragjának, Róm 13:3-4 tudomásunkra adja, hogy Isten néha az
államot választja arra, hogy haragját végrehajtsa.
v De a
társadalmi igazságtalanság alá nem vethetjük magunkat úgy, hogy nem emeljük fel
szavunkat ellene. Privát és nyilvános felelősségünket nem tanácsos
összekeverni. A hívők arra hívattak, hogy békességre igyekezők legyenek,
amennyire rajtuk áll (Róm 12:18), de azt is tudjuk, még ha ezt tesszük is, ez
nem jelenti azt, hogy így automatikusan béke és harmónia lesz a világon.
n
Ágoston,
majd később Aquinoi Tamás három kritériumot határozott meg „igaz háború”
esetére:
v
1. Ha a háborút kompetens és legitim
hatalmasság üzente meg;
v
2. Ha a háború igaz, vagyis ez az,
amit az ellenség megérdemel;
v
3. Ha megvan a helyes szándék arra,
hogy a jót elősegítsük, és a rosszat elkerüljük.
n Ezekhez még hozzáadhatók a következő
kritériumok:
v 4. Ha
a többi eszközök mind csődöt mondtak;
v 5. Ha
a háború ára kevesebb, mint a jelenlegi helyzet fenntartása;
v 6. Ha
a háború korlátolt a kijelölt igaz cél elérésére, és azután békét és szeretetet
lehet munkálni.
II. A
meggyógyítás ígérete
n
A
meggyógyulásnak ígérete leginkább a Jak 5:13-16-ban van leírva:
v „13 Szenved-e valaki köztetek? Imádkozzék. Öröme van-é valakinek? Dicséretet
énekeljen. 14 Beteg-é valaki
köztetek? Hívja magához a gyülekezet véneit, és imádkozzanak felette, megkenvén
őt olajjal az Úrnak nevében 15
És a hitből való imádság megtartja a beteget, és az Úr felsegíti őt. És ha bűnt
követett is el, megbocsáttatik néki. 16
Valljátok meg bűneiteket egymásnak és imádkozzatok egymásért, hogy
meggyógyuljatok: mert igen hasznos az igaznak buzgóságos könyörgése.”
n
Ígéretet
találnunk itt: érzelmi gyógyulás ígéretét – „Szenved-e
valaki közöttetek? Imádkozzatok érette. Öröme van-e valakinek? Dicséretet
énekeljen!” Jak 5:13. Fizikai
gyógyulás ígéretét – Jak 5:14-15 –„a hitből való imádság megtartja a beteget”
v Vannak, akik ezt általánosan minden
betegségre értelmezik, mintha a megváltásban benne lenne a gyógyulás is. Lásd:
Ézs 53:5 – „És ő megsebesíttetett
bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van,
és az ő sebeivel gyógyultunk meg.“ Vö. 1Pt 2:24.
v Néha azért megy ez könnyebben, mert
olcsóbb: gyógyszer kellene, meg műtét, de az imádság olcsóbb…
n
Először,
jegyezzük meg: az Isten nélküli hit is gyógyíthat.
v Orvosba, tudományba, orvosságba
vetett hit… Ennek pszichikai ereje van.
n
Azt is
kijelenthetjük, hogy az Istenbe vetett hit sem gyógyít mindig.
v Pál apostol tövise – 2Kor 12:7-9.
n
Nem a
hit gyógyít, hanem Isten.
v Az Úr Jézus majdnem mindig
megkívánta a hitet valaki részéről… Lk 8:48. – de: Mk 9:24.
v Bethesdai beteg – nemigen mondható
róla, hogy hite volt… Meggyógyult, hogy LEGYEN hite!
v Jézus sem gyógyított meg minden beteget.
Lásd: Pál Apostol. Bethesda.
n
Az Úr
Jézus akkor gyógyított, amikor az emberi próbálkozások csődöt mondtak.
v Gutaütött, sánta, vak, leprások…
v Ha gyógyítható: menj orvoshoz! Lásd: - Naámán. Nem az
olcsóbbik megoldást kell választani!
v Persze, Isten tud gyógyítani influenzát is – de az
antibiotikumokat is Isten adta!
n
Istent
nem érdemes kényszeríteni.
v Persze,
nem is lehet. Ő nem azért van, hogy minket kiszolgáljon. – „Legyen meg a Te
akaratod!”
n
Nem a
gyógyulásban kell hinni, hanem Istenben.
v Igyekezz elfogadni az Ő akaratát. * Lázár halála. Lehet a
te betegséged, sőt, halálod is Isten dicsőségére!