Tisztességes élet - 1Pt 2:11-25
n Korábban Péter bemutatta új, lelki
identitását a hívő embernek. Azokról van szó, akik újjászülettek Isten romolhatatlan
Igéje által, levetették a régi életet, vágyakoznak az Ige után és növekednek
lelkileg, felépülnek lelki házzá, szent papsággá. Ők, mint választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet, megtartásra való nép, Isten hatalmas dolgait hirdetik.
n Új életükből fakad az új életstílus, amelyet élnek. Miben
nyilvánul ez meg?
I. A hit
nemes harcának megharcolása – 11-12. v.
11 Szeretteim, kérlek
titeket, mint jövevényeket és idegeneket, tartóztassátok meg magatokat a testi
kívánságoktól, amelyek a lélek ellen vitézkednek; 12
Magatokat a pogányok közt jól viselvén, hogy amiben rágalmaznak titeket mint gonosztévőket,
a jó cselekedetekből ha látják azokat, dicsőítsék Istent a meglátogatás napján.
n Ez a harc az Ef 6:10-18-ban van
részletesen leírva:
v „10 Végezetre, atyámfiai,
legyetek erősek az Úrban, és az ő hatalmas erejében. 11 Öltözzétek föl az Isten minden
fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek minden ravaszságával szemben. 12 Mert nem vér és test ellen van
nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez
élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban
vannak. 13 Annakokáért
vegyétek föl az Istennek minden fegyverét, hogy ellent állhassatok ama gonosz
napon, és mindeneket elvégezvén megállhassatok.
14 Álljatok hát elő, körül övezvén derekatokat igazlelkűséggel,
és felöltözvén az igazságnak mellvasába,
15 És felsaruzva lábaitokat a békesség evangéliumának
készségével; 16 Mindezekhez
fölvéve a hitnek pajzsát, amellyel ama gonosznak minden tüzes nyilát
megolthatjátok; 17 Az üdvösség
sisakját is fölvegyétek, és a Léleknek kardját, amely az Isten beszéde; 18 Minden imádsággal és
könyörgéssel imádkozván minden időben a Lélek által…”
n Óemberünk „vitézkedik” a lélek ellen. Ez azért
„ó”, mert már megvan az „új” ember!
v Miben vitézkedik? – Testi kívánságokkal,
amelyeket tartózkodnunk kell.
n „A pogányok közt” – „jövevények és
idegenek”… Mi nem vagyunk „otthon”. „Külföldiek” vagyunk.
v
Idézet
Oswald Smith „Isten terve” c.
könyvecskéjéből…
n „Amiben
rágalmaznak titeket” –
már akkor is volt rágalmazás. Miből fakadt? Ezekből: „testvér-testvérnő”, enni
az Ő testét, inni az Ő vérét, a világ vége tűzben jön el…
v
Ezt
csak „jó cselekedetekkel” lehetett
ellensúlyozni.
II. Az
engedelmesség gyakorlása – 13-17. v.
13 Engedelmeskedjetek azért minden
emberi rendelésnek az Úrért: akár királynak, mint feljebbvalónak; 14 Akár helytartóknak, mint akiket
ő küld a gonosztévők megbüntetésére, a jól cselekvőknek pedig dicsérésére. 15 Mert úgy van az Isten akarata,
hogy jót cselekedvén,
elnémítsátok a balgatag
emberek tudatlanságát; 16
Mint szabadok, és
nem mint akiknél a szabadság a gonoszság palástja, hanem mint az Istennek
szolgái. 17 Mindenkit tiszteljetek, az
atyafiúságot szeressétek;
az Istent féljétek;
a királyt tiszteljétek.
n Szabadok, a szolgaságban.
n Az „engedelmesség” itt egy katonai
kifejezés: a följebbvaló iránti engedelmességet jelöli. A parancsot nem
vitatják, hanem teljesítik.
v Róm 13:1-7 – „Minden lélek
engedelmeskedjék a felső hatalmasságoknak; mert nincsen hatalmasság, hanem csak
Istentől: és amely hatalmasságok vannak, az Istentől rendeltettek. 2 Azért, aki ellene támad a
hatalmasságnak, az Isten rendelésének támad ellene; akik pedig ellene támadnak,
önmagoknak ítéletet szereznek. 3
Mert a fejedelmek nem a jó, hanem a rossz cselekedetnek rettegésére vannak.
Akarod-é pedig, hogy ne félj a hatalmasságtól? Cselekedjed a jót, és dicséreted
lesz attól. 4 Mert Isten
szolgája ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt cselekszed, félj: mert nem ok
nélkül viseli a fegyvert: mert Isten szolgája, bosszúálló a haragra annak, aki
gonoszt cselekszik. 5
Annakokáért szükség engedelmeskedni, nem csak a haragért, hanem a
lelkiismeretért is. 6 Mert
azért fizettek adót is; mivelhogy Istennek szolgái, kik ugyanabban
foglalatoskodnak. 7 Adjátok
meg azért mindenkinek, amivel tartoztok: akinek az adóval, az adót; akinek a
vámmal, a vámot; akinek a félelemmel, a félelmet; akinek a tisztességgel, a
tisztességet.”
n Ezt „az
Úrért” tesszük. A tekintély abszolút tulajdonosa az Úr. Ő delegál az Ő
hatalmából.
n Jót cselekedve a balgatagok elnémíthatók …
(elnémít = szájkosarat tesz).
n Mint szabadok – rabszolgaként is. De a
szabadság (1) nem a gonoszság palástja, (2) nem ürügy a testnek (Gal 5:13), és
(3) nem az erőtlenek botránkozására van (1Kor 8:9).
n Négyféle kapcsolat: (1) mindenkit, (2) az
atyafiságot, (3) az Istent, (4) a királyt.
v
Az
utolsót (a királyt) nem kell külön kategóriának venni: ugyanaz vonatkozik rá,
mint minden emberre (tisztelni kell). A lényeg nem az, hogy a királyt alacsonyítjuk
le oda, ahol minden ember van, hanem az, hogy minden embert úgy kell tisztelni,
mint a királyt.
n Tisztelni – szeretni – félni. Mindenkit –
testvéreket – Istent.
III. A
szenvedés elviselése – 18-20. v.
18 A cselédek teljes
félelemmel engedelmeskedjenek az uraknak; nem csak a jóknak és kíméleteseknek,
de a szívteleneknek is. 19
Mert az kedves dolog, ha valaki Istenről való meggyőződéséért tűr keserűségeket,
méltatlanul szenvedvén. 20
Mert micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve tűrtök? de ha jót
cselekedve és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.
n Erről
később még több szó lesz a 3. és 4. részben.
n A
szenvedés is lehet kedves dolog Isten előtt.
v Ha
Istenről való meggyőződésünkért történik.
v Ha
méltatlanul történik.
v Ha
jót cselekedve, mégis tűrve a szenvedést.
n Vagyis:
nem állva bosszút.
v Róm
12:19-21 – “19 Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok
helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt
mondja az Úr. 20 Azért, ha
éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha ezt műveled,
eleven szenet gyűjtesz az ő fejére. 21
Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.”
IV.
Krisztus példájának követése – 21-25. v.
21 Mert arra hívattatok
el; hiszen Krisztus is szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait
kövessétek:
22 Aki bűnt nem cselekedett, sem
a szájában álnokság nem találtatott:
23 Aki szidalmaztatván, viszont nem szidalmazott,
szenvedvén nem fenyegetőzött; hanem hagyta az igazságosan ítélőre: 24 Aki a mi bűneinket maga
vitte fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk: akinek sebeivel gyógyultatok meg. 25 Mert olyanok valátok, mint
tévelygő juhok; de most megtértetek lelketek pásztorához és felvigyázójához.
n A Krisztus szenvedése motivál erre az új
életstílusra.
n Jézus példája
v
Bűnt
nem cselekedett.
v
Szájában
álnokság nem találtatott.
v
Szidalmaztatván
viszont nem szidalmazott.
n Engesztelő áldozata
v Szenvedve nem fenyegetőzött.
v Mindezt hagyta az igazságosan ítélőre.
v Üldözték, megvetették, megverték, csúfolták,
megölték… – de mindezzel nem tudtak kicsikarni belőle semmilyen bűnös
megjegyzést. Nem vétkezett.
n Megváltása
v Bűneinket maga vitte fel testében a fára
v Azért, hogy mi is meghaljunk a bűnnek és éljünk az
igazságnak
n Sebeivel gyógyultunk meg.
n Megtérésünk – hazaérkezés.