Ami kerülendő, és amire törekednünk kell - 1Tim 6:1-21
1Tim 6:1-21 (11)
6:1 „Akik iga alatt
görnyedő szolgák” – A római világ
kétharmada rabszolga volt. Az evangéliumban található Isten igazsága,
igazságossága és szeretete volt az, ami végül is elhozta a rabszolgaság végét.
Pál intése a rabszolgák felé:
Légy elégedett, de ha lehetőséged adódik a
szabadságra, használd ki (1Kor 7:21-24)!
Krisztusban nincs rabszolga vagy szabad (Gal 3:28; Kol
3:11; vö. 1Kor 12:13).
Dolgozz úgy, mintha az Úrnak dolgoznál; Ő majd
megfizeti (Ef 6:5-9; Kol 3:22-25; vö. 1Pt 2:18-20).
Krisztusban a rabszolgák testvérekké lesznek (1Tim
6:2; Filem 16-17)
Az Istenfélő rabszolgák dicsőséget hoznak Istenre (1Tim
6:1; Tit 2:9).
■ „a saját uraikat
méltassák teljes tiszteletre” - akiknek
nem keresztény uruk volt, a 2. akik vers keresztény urakat szolgálnak.
6:2 „Akiknek pedig hívő
uraik vannak, ne becsüljék le őket”
■ „Ezeket tanítsd és
hirdesd” - 3
Ha valaki másképpen tanít, és nem követi a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges
beszédeit és a kegyesség szerint való tudományt, 4 Az felfuvalkodott,
aki semmit sem ért, hanem vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből
származik irigység, viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások, 5
Megbomlott elméjű és az igazságtól megfosztott embereknek hiábavaló
torzsalkodásai akik az istenfélelmet nyerekedésnek tekintik. Azoktól, akik
ilyenek, eltávozzál. 6 De valóban nagy nyereség az Istenfélelem,
megelégedéssel: 7 Mert semmit sem hoztunk a világra, világos, hogy
ki sem vihetünk semmit; 8 De ha van élelmünk és ruházatunk,
elégedjünk meg vele. 9 Akik pedig meg akarnak gazdagodni, kísértetbe
meg tőrbe és sok esztelen és káros kívánságba esnek, melyek az embereket
veszedelembe és romlásba merítik. 10 Mert minden rossznak gyökere a
pénz szerelme: mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magokat
általszegezték sok fájdalommal.
6:3 „Ha” - Voltak olyan hamis tanítók, akik elutasították Pál
tanítását (vö. 1:3-7; 4:1-3).
n „tévtanokat hirdet” - A görög heteros
szó, „egy másik fajtából való”-t
jelent. Ez a hamis tanítás valószínű, hogy a zsidó törvényeskedés és a görög
filozófia keveréke volt, ami hasonló volt ahhoz, amit Kolossébeliekhez és az Efézusbeliekhez
írt levélben is találunk.
n „és a kegyességhez illő
tanításhoz” – Krisztus
tanításainak mindig a kegyesség volt a céljuk (vö. 3:16).
n A hamis tanítók megpróbálták elválasztani az igazságot
az élettől, a megigazítást a megszenteléstől.
n 6:4 – „az
felfuvalkodott” - szó szerint: „elvakította
a füst” , vagyis a büszkeség füstje.
n „hanem a vitatkozás és a
szóharc betegségében szenved” - Timóteus
ne vegyen részt a hamis tanítók ezen haszontalan vitatkozásaiban (vö. 1Tim 1:3-4;
4:7; 2Tim 2:14; 4:4; Tit 1:4).
n A vitatkozási hajlam egy betegség… Ezek a
hamis tanítók nem az istenfélelmet keresték, hanem a rejtett tudást. Homályos
tanbeli dolgokról szerettek volna beszélgetni, olyan dolgokról, amik csak
vitatkozást keltettek és büszkeséggel teljes széthúzásokat.
n Tanítsd a világos igazságokat! A kérdéseseket vitasd
meg szeretetben! Légy kegyelmes mindenkihez! Az érettség nem ítélkezővé tesz,
hanem Krisztushoz hasonlóvá.
n 6:5 „ezek megbomlott elméjű
... emberek” – a hamis tanítókról
lehet szó.
n „... az igazságot elvető
...” - „akik a kegyességet a nyerészkedés eszközének
tekintik”, vagyis, vagy a siker és a vagyon teológiáját tanították, vagy
pénzt kértek a tanításaikért (vö. Tit 1:11; 2Pt 2:3). A második feltételezés
sokkal valószínűbb.
n Károli hozzáteszi: „az ilyenektől tartsd távol magad”. Ez
csak a D kéziratban található. Korábbi kéziratokban, pl. N-ben és A-ban nem
jelenik meg.
n 6:6 „a kegyesség
megelégedéssel” Ez a szó
alapvetően nem a büszkeséggel teli önelégültséget foglalja magában, hanem a
Szentlélek által bátorított elégségességet, ami nem a körülményekből vagy a
személyes forrásokból ered, hanem a Krisztusban lévő Istentől való függésből
(vö. Fil 4:11-13).
n 6:7 „mert semmit sem
hoztunk a világra” - A 6. és a 8.
vers nagyon hasonló ahhoz a kijelentéshez, amit a görög sztoikus filozófusoknál
láthatunk. Pál jól ismerte ezeket az erkölcstanítókat.
n 6:8 – Azzal kell megelégedettek legyünk, hogy Isten
gondoskodik a napi szükségleteikről (vö. Préd 30:8; Mt 6:11).
n 6:9 „Akik pedig meg akarnak
gazdagodni, kísértésbe meg csapdába esnek” - A kapzsiság hívők nagyon sok bajt okoz (mint a hatalom és
népszerűség is, vö. 23:4; 28:20; Mt 6:19-34). A „kísértés” a görög peirasmos szó. Ennek a kifejezésnek az a mellékjelentése,
hogy hogy azzal a céllal vizsgálják meg, hogy hibát találjanak benne, és hogy
elutasítsák. Gyakran használják azt a szót a Jézus pusztai megkísértésével
kapcsolatban.
n „pusztulásba és romlásba
döntik” Ez a kifejezés nem
kapcsolódik a teológiai megsemmisítés fogalmához.
n 6:10 „Mert minden rossznak
gyökere a pénz szerelme” - Lehet,
hogy ez egy jól ismert közmondás volt. Nem a pénz a probléma; a pénz szeretete
az, ami a problémát okozza! A pénz egy eszköz, nem pedig a cél.
n „amely után sóvárogva
egyesek eltévelyedtek a hittől” -
A hamis tanítók elhagyták a hitet és megpróbálnak másokat befolyásolni (vö. Mk
13:22). Ha a pénz alapvetővé, végső céllá válik, akkor istenné válik.
11
De te, ó, Istennek embere, ezeket kerüld; hanem kövessed az igazságot, az
istenfélelmet, a hitet, a szeretetet, a békességes tűrést, a szelídséget. 12
Harcold meg a hitnek szép harcát, nyerd el az örök életet, a melyre
hívattattál, és szép vallástétellel vallást tettél sok bizonyság előtt. 13
Meghagyom néked Isten előtt, a ki megelevenít mindeneket, és Krisztus Jézus előtt,
a ki bizonyságot tett Poncius Pilátus alatt ama szép vallástétellel, 14
Hogy tartsd meg a parancsolatot mocsoktalanul, feddhetetlenül a mi Urunk Jézus
Krisztus megjelenéséig, 15 Amit a maga idejében megmutat ama boldog
és egyedül hatalmas, a királyoknak királya és az uraknak Ura, 16 Kié
egyedül a halhatatlanság, aki hozzáférhetetlen világosságban lakozik; akit az
emberek közül senki nem látott, sem nem láthat: akinek tisztesség és örökké
való hatalom. Ámen.
n 6:11 „De te, ó, Istennek
embere, ezeket kerüld” – Itt
minden szó fontos. Mózesre, Illésre, Elizeusra, Sámuelre és Dávidra használtak.
A hamis tanítók nem Isten emberei.
n „törekedj” - egy folyamatos parancs. Az első felszólítás, („kerüld”)
negatív, míg a második felszólítás („törekedj”) pozitív.
n „igazságra” Ez minden bizonnyal a szent életre utal.
n „kegyességre” Ez egy visszatérő téma (vö. 3:10; 4:7-8; 6:3. 5-6; 2Tim
3:5).
n „állhatatosságra”
n „szelídlelkűségre” – Ez a hívők névjegye. Fil 4:8. (vö. 3:3; 2Tim 2:25;
Tit 3:3; Gal 6:1; Jak 1:21; 3:13,17; 1Pt 2:18; 3:4).
6:12 „Harcold meg a hit
nemes harcát” - sportolói (vö.
1:18; Zsid. 12:1-3 vagy a katonai, vö. Ef. 6:10-18) metafora. Az „agónia” szó
ebből a sport metaforából származik.
„ragadd meg az örök életet” -
■
„amelyre elhívattál” – kiválasztás, predesztináció. Vigyázz, hogy ne csak
a te kedvenc tanodat vagy teológiai rendszeredet hangsúlyozd!
■ „amelyről vallást tettél
szép hitvallással” – A homologeó szó, nyilvános hitvallásról, megvallásról szól
(vö. 1Jn 1:9). Úgy tűnik, hogy ez Timóteus keresztségére (bemerítésére) utal,
mint az ő személyes hitvallására.
■ „sok tanú előtt” Ez utalhat (1) Timóteus beiktatására (vö. 5:14; II.
Tim. 1:6); (2) a helyi gyülekezet előtti nyilvános hitvallására (vö. Apcsel
16:1-2); vagy (3) a bemerítésére.
6:13 „Meghagyom neked az
Isten színe előtt” A 13-16-os
versek a görögben egyetlen egy mondatod alkotnak. Úgy, ahogyan Timóteus is
nyilvánosan tett vallást Jézusról (vö. Máté 10:3233), most Pál is Isten színe
előtt utasítja őt (vö. 5:21; II. Tim. 4:1).
Pál a Pásztori Levelekben gyakran ad „utasítja”
Timóteust, vagy ad neki parancsokat. Ezek a dolgok néha olyan dolgokra utalnak,
amiket Timóteusnak meg kellene tennie (vö. 1:3,18; 4:11; 5:21; 6:13; II. Tim.
4:1), néha pedig olyanokra, amiket másoknak kell elmondania (vö. 5:7,21; 6:17;
II. Tim. 2:14).
■
„aki életet ad mindennek” Isten az eredete és forrása minden életnek (vö. 16.
vers; 1:17; II. Tim. 1:10). Nélküle nincs élet. Az ÓSZ-i YHWH cím, ami a héber „lenni”
igéből származik (vö. II. Mózes 3:14), egy szójáték, erre a bizonyos fogalomra
alapozva. Isten az egyetlen, aki fizikai és örök életet adhat, és fent is
tarthatja azt.
Ennek a kifejezésnek a következők közül mind a kettő a
mellékjelentése lehet: (1) életet adó (vö. I. Sám. 2:6; I. Tim. 6:13) és (2)
életet megtartó (vö. Bírák 8:19; I. Sám. 27:9,11; I. Király. 21:31; Lukács
17:33; Apcsel 7:19). YHWH teszi mind a kettőt Krisztuson keresztül.
■
„és Krisztus Jézus színe előtt, aki Poncius Pilátus
előtt bizonyságot tett azzal a szép hitvallással” Jézust a „hű tanúnak” hívják (vö. Jel. 1:5; 3:14). Az
a kifejezés, hogy „előtt” (enópion) jelentheti a következőket:
(1) „előtte” vagy (2) „az ő idejében”. Így aztán ez utalhat Jézus egész
életére, mint tanúságra, vagy kifejezetten a kihallgatásaira (vö. Máté 27:2;
János 18:37).
6:14 „hogy tartsd meg a
parancsolatot szeplőtelenül”
Lehetséges, hogy ez a 11. és a 12. versre utal. Timóteusnak engedelmességben és
tisztaságban kellett élnie, nem úgy, mint ahogy a hamis tanítók éltek. Lásd
Különleges Téma a 3:2-ben.
■
„megjelenéséig” A II. Tim. 1:10-ben és a Titusz 2:11-ben ezt a kifejezést (epiphaneia) Jézus első eljövetelére használja, de itt
és a II. Thessz. 2:8-ban, a II. Tim. 4:1,8-ban és a Titusz 2:13-ban a második
eljövetelére használja. A második eljövetel mindig is nagy ösztönzés volt arra,
hogy keresztény életet éljünk. Lásd Különleges Téma a Titusz 2:13-ban.
6:15 „Ezt a maga idején
megmutatja majd” Ugyanezt a
kifejezést használja a 2:6-ban és a Titusz 1:3-ban Jézus első eljövetelére. A „megmutatja”
szó Istenre az Atyára utal, és arra, hogy Ő tudja pontosan és az Ő irányítása
alatt van a Messiás első és második eljövetele is (vö. Máté 24:36; Apcsel 1:7).
■
a boldog és egyetlen Hatalmasság, a királyok Királya
és uraknak Ura” Ez az imádság
nagyon hasonló az 1:17-hez. Ezek a leíró kifejezések tudatosan és
szövegkörnyezetileg is Istenre az Atyára utalnak:
1.
„boldog” (1:)
2.
„egyetlen
Hatalmasság” (1:17; vö. Bölcseletek 46:5)
3.
„uraknak Ura” (V.
Mózes 10:17; Zsolt. 136:3)
Az a cím, hogy „királyok Királya” párhuzamos az „uraknak
Ura” kifejezéssel, és Jézusra használja a Jel. 17:14; 19:16. Eredetileg a
mezopotámiai királyokra utalt, de a zsidók elkezdték használni a bibliaközi
időszakban és YHWH-ra utaltak vele.
6:16 „Övé egyedül a
halhatatlanság” Ez a „halál”
kifejezés az ALPHA PRIVATIVE (tagadó vagy a hiányt jelző névelő) használatával
(vö. I. Kor. 15:53-54). Úgy tűnik, hogy ez az eredeti jelentése az ÓSZ-i „YHWH”
címnek, a mindig élő, az egyetlen élő (vö. II. Mózes 3:14-16). Figyeljük meg
azt, hogy ebből az egyistenhitre lehet következtetni: „övé egyedül”! YHWH az
eredete és forrása az életnek, és nincsen más! Lásd a 2:5 jegyzetét.
■
„aki megközelíthetetlen világosságban lakozik” A rabbik a „dicsőség felhőjének” hívták a Shekinah-t, ami a héber „lakozni” kifejezésből származik
(azzal a jelentéssel, hogy „tartósan/végleg ott lakozni”, vö. II. Mózes 24:17;
23:20).
■
„akit az emberek közül senki sem látott, és nem is
láthat” Az ÓSZ-ben Isten szentsége
annyira csodálatraméltó volt, hogy egyetlen bűnös ember sem láthatta Istent
élve (vö. I. Mózes 16:13; 32:30, II. Mózes 20:19; 33:18-20; Bírák 6:22-23;
13:22; Ézs. 6:5; János 6:46; I. János 4:12). Az ÚSZ-ben a hívők Jézusban
kijelentve láthatták Őt valójában (vö. I. János 1:18; 6:46) és egy nap majd
személyesen is láthatják (Máté 5:8; Zsid. 12:14; Jel. 22:40).
■
„Övé a tisztelet és az örökkévaló hatalom” Pál gyakran tör ki dicséretben, Istent az Atyát
dicséri (vö. 1:17). A Fiú az Atya eszköze a teremtésben, a kijelentésben, a
megváltásban és az ítéletben. Mindazonáltal az örökkévaló királyság az Atyához
tartozik a Fiú által (vö. Dán. 7:13; I. Kor. 25:25-28).
■
„Ámen” Ez
egy héber idióma a megerősítésre.
17
Azoknak, akik gazdagok e világon, mondd meg, hogy ne fuvalkodjanak fel, se ne
reménykedjenek a bizonytalan gazdagságban, hanem az élő Istenben, aki bőségesen
megad nékünk mindent a mi tápláltatásunkra; 18 Hogy jót tegyenek,
legyenek gazdagok a jó cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők, 19
Kincset gyűjtvén magoknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.
6:17 - „Azoknak pedig, akik e világban
gazdagok, parancsold meg, hogy ne legyenek gőgösek” – a jelen korszk és az eljövendő korszak…
■ „és ne a bizonytalan
gazdagságban reménykedjenek” Ez
BEFEJEZETT AKTÍV FŐNÉVI IGENÉV. Az emberek hajlamosak arra, hogy a saját
forrásaikban bízzanak, nem pedig Isten forrásaiban (vö. 4:10; 5:5). Jézus
néhány legerőteljesebb szavait a gazdagokhoz intézte (vö. Lukács 18:18-30).
6:18 „utasítsd őket” Itt találhatóak Pál három összetevőt tartalmazó
iránymutatói, amiket azoknak szánt, akik rendelkeznek ilyen világi javakkal (1)
továbbra is tegyenek jót (vö. 5:10; II. Tim. 2:21; 3:17; Titusz 3:1,8,14); (2)
legyenek készen arra, hogy megosszák másokkal azt, amijük van; és (3) legyenek
adakozó lelkületűek (vö. II. Kor. 8-9).
6:19 Ez a vers emlékeztet Jézus egyik üzenetére a Hegyi
beszédből, legfőképpen a 6. fejezet (vö. Lukács 12:15). Két metaforát használ: (1)
a valódi kincsek gyűjtése és (2) építsenek biztos és erős alapot. A vagyon
bölcs használata megteszi mind a kettőt! Általuk a hívők megragadhatják a
valódi életet (azaz az örök életet, vö. 12. vers).
20Timóteus, őrizd
meg a rád bízott kincset. Fordulj el a hazug módon ismeretnek nevezett
szentségtelen, üres beszédektől és ellenvetésektől, 21amelyeket
egyesek elfogadva eltévelyedtek a hittől. A kegyelem veletek!
6:20-21 Ezek a záró sorok lehetséges, hogy Pál saját kézírása
voltak, hogy hitelesítsék a levelet (vö. II. Thessz. 3:17-18).
6:20 „őrizd meg a rád
bízott kincset” Az ige AORISZT
AKTÍV FELSZÓLÍTÁS. Az a kifejezés, hogy „rád bízott” a „letét” banki fogalomhoz
kapcsolódik, amit itt a Pásztori Levelekben három alkalommal használ az „evangéliumra”
(vö. 1:11, lásd a teljes jegyzetet az 1:18-ban) vagy a keresztény igazság
összegzésére (vö. Apcsel 6:7; 13:8; 14:22; Gal. 1:23; 3:23; 6:10; Fil. 1:27;
Júdás 3,20). A hívőknek az evangélium sáfárainak kell lenniük (vö. I: Kor.
4:1-2; II. Tim. 1:12,14).
■
„Fordulj el a hazug módon ismeretnek nevezett
szentségtelen, üres beszédektől és ellenvetésektől” A „fordulj el” kifejezés az eredeti szövegben
JELENIDEJŰ MIDDLE FŐNÉVI IGENÉV amit FELSZÓLÍTÓMÓDBAN használ. Az I. Timóteus
elsősorban az eretnekségről szól, nem pedig az egyház szervezetéről,
felépítéséről. A könyvben szereplő útmutatások közvetlenül a hamis tanítók
okozta problémákhoz kapcsolódnak, és nem szükségszerűen egy egyetemes, minden
időben, minden gyülekezet számára szóló útmutatásokat fogalmaz meg.
■
„ismeret”
-a hamis tanítók „ismerete”
■ „A kegyelem veletek!” A személyes névmás TÖBBESSZAMBAN van. Ez mutatja meg,
hogy a levelet nyilvánosan kellett felolvasni.