A szeretés és a gyűlölés ideje - Préd 3:8a
A
szeretés és a gyűlölés ideje
Préd
3:8a
„8 Ideje van a szeretésnek és ideje a
gyűlölésnek.”
n A világon a leghatalmasabb erők közé tartozik a
szeretet. De ugyanezt elmondhatjuk a
szeretet ellenpólusáról, a gyűlöletről.
I. A szeretet parancsa
n Egyik írástudó a legnagyobb parancsolat felől érdeklődött.
Az Úr Jézus az Ószövetséget idézte (5Móz 6:4. 3Móz 19:18), majd azt mondta: „29 Jézus pedig felele néki: Minden parancsolatok között az
első: Halljad Izráel: Az úr, a mi Istenünk egy Úr. 30 Szeressed
azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes
elmédből és teljes erődből. Ez az első parancsolat. 31 A második
pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. Nincs más ezeknél
nagyobb parancsolat.” (Mk
12:29-31)
v A rabbinikus tanítás szerint a törvénynek 613 kitétele van.
E nagyszámú parancsolatot szerintük nem lehetett betartani maradéktalanul,
úgyhogy azt tanították, hogy ha kiválasztják belőle a legfontosabbakat, és azt
megtartják, nyugodtak figyelmen kívül hagyhatják a többit. Ez az a gondolkozás,
amely ellen Jakab megjegyezte: „10 Mert ha valaki az egész törvényt
megtartja is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös.” (Jak
2:10)
v Innen érthetjük meg az írástudó kérdésének és Jézus
válaszának fontosságát. A válasz a szeretet parancsa: az Isten iránti és ember
iránti szeretet.
n Először
lássuk az Isten iránti szeretetet:
„Szeressed azért az
Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes elmédből és
teljes erődből.” (Mk 12:30)
v W. Tozer helyesen állapította meg, hogy Istent keresni kell,
és nem lehet reátalálni csak úgy véletlenül. Jer 29:13 azt mondja: „Kerestek engem és
megtaláltok, mert teljes szívetekből kerestek engem.” Amikor pedig rátaláltunk, akkor életünk
központjává válik, éltünk lényegévé, a legszeretettebb személlyé.
v Bernard de Clairvaux kérdezte hajdan:
Miért kell Istent szeretni? Azt válaszolta: azért, mert Ő Isten. Az értelmes
elmének nincs is többre szüksége. Ennél tovább az angyalok sem gondolnak. Isten
azért kell szeretni, mert Ő Isten!
n De milyen
mértékűnek kell lennie a szeretetemnek Isten iránt? Az Úr Jézus válasza azt
mondja, hogy teljes lényünkkel szeretnünk kell Őt. Az Isten jósága teljes
szeretetet érdemel. A szív az értelem, érzelem és akarat székhelye volt a zsidó
gondolkozás szerint.
v A mai színjátszó világban fel kell
tennünk magunknak a kérdést, hogy szeretjük-e az Urat teljes szívünkből, teljes
lelkünkből, teljes erőnkből? Vagy rólunk is azt mondaná az Úr, hogy „Ő pedig felelvén, monda nékik: Igazán
jövendölt felőletek, képmutatók felől Ézsaiás próféta, amint meg van írva: Ez a
nép ajkaival tisztel engem, a szívük pedig távol van tőlem.” (Mk 7:6)
Gondoltunk-e valamikor arra, hogy itt az imaházban hányszor mondunk valótlan
dolgot Istennek? Például, az énekeinkkel: „Mindenem
az Úrnak adom…”, „Jézusért élek egészen…”, „Átadom magamat teljesen…”, „Jézus
nagyon szeretlek…”, „Nekem többet ér Jézus, mint ezüst, arany…”, „Minden
szerinted legyen, Uram…”, „Sújtson bár próba, érjen száz veszély”, stb. Ha
nem hazudnánk és mindezeket komolyan gondolnánk, akkor a hívő éltünk és
szolgálatunk nem így nézne ki!
n Az a kifejezés, hogy „teljes
szívedből, teljes lelkedből” azt jelenti, hogy teljes lényeddel.
Figyeld meg, hogy mutatkozik ez meg a szerelmesek között, egy moziban vagy
futballmérkőzésen… Leolvasható az arcokról.
n Az Úr Jézus még hozzáteszi: „teljes
elmédből” (Mk 12:30). A hangsúly az értelmi képességen van.
Istentiszteletünk „okos” istentiszteletnek kell lennie! (Róm 12:1), ne legyen
üres szertartásosság, vagy kényszer.
n „Teljes erődből” – cselekvésre utal. Isten aktív
szeretetet vár el, nem passzív szeretetet. A testet oda kell szánni (Róm
12:1-2), gyakorolni kell (1Tim 4:8), fegyelmezni kell (1Kor 9:27), megőrizni
(1Thessz 5:23) és Isten dicsőségére használni (1Kor 6:20)
n Másodszor,
ott van az emberek iránti szeretetet is. „Szeresd a te
felebarátodat, mint magadat.” (Mk 12:31)
v Azért, mert felebarátod is Isten képét
és hasonlatosságát hordozza. 1Jn 4:21 – „Az
a parancsolatunk is van Őtőle, hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga
atyjafiát is.”
v Hogy a felebaráti szeretet miben áll, azt az Úr Jézus az
irgalmas samaritánus történetében mondta el (Lk 10:25-37).
v A szeretet a gyakorlatban nyilvánul meg: „17 A kinek pedig van miből élnie e világon, és elnézi, hogy
az ő atyjafia szükségben van, és elzárja attól az ő szívét, miképpen marad meg
abban az Isten szeretete? 18 Fiacskáim, ne szóval szeressünk, se
nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal.” (1Jn 3:17-18) Nem elég
sajnálkozni a félholtra vert emberen: a szeretet nem ebből áll.
v A szeretetnek mindig ideje és alkalma
van.
II. A gyűlölet értelme
n A „gyűlölet” szó többféle értelemben van használva a
Szentírásban. Néha gonosz gyűlöletről van szó, máskor pedig összehasonlításról,
amikor valamit vagy valakit jobban szeretünk a többinél. Van relatív, és van
abszolút értelemben vett gyűlölet.
n A
gonosz gyűlöletnek minden formája
tiltva van:
v Mt 5:22 – „Mindaz, aki haragszik az ő atyjafiára ok nélkül, méltó az
ítéletre.”
v 1Jn 2:11 – „Aki pedig gyűlöli az ő atyjafiát, a sötétségben van,
és …a sötétség megvakította az ő
szemeit.”
v 1Jn 3:15 – „Aki gyűlöli az ő atyjafiát, mind embergyilkos az.”
n A
relatív értelemben vett gyűlölet azt
jelenti, hogy az összehasonlításban az egyiket kevésbé szereted a másiknál.
v Például, Róm 9:13 – „Jákóbot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem.” Ézsau volt az elsőszülött, de
megvetette az elsőszülöttségi jogot, és eladta azt egy tál lencséért… Utána már
hiába haragudott, ha Jákób megszerezte magának az elsőszülöttnek járó áldást
is. Jákób ellenben mindig az áldást akarta. Túl látott a láthatókon, és hitt az
ígéretekben.
v Egy másik példa Lk 14:26, ahol az Úr
Jézus így szól: – „26 Ha valaki én hozzám jő, és meg nem gyűlöli az
ő atyját és anyját, feleségét, és gyermekeit, fitestvéreit és nőtestvéreit, sőt
még a maga lelkét is, nem lehet az én tanítványom.”
v Ebben az Úr Jézus azt tanítja, hogy a
családi érzelmek elhalványulnak a Krisztus iránti elkötelezettségben, és
olyannak tűnhet a Krisztus iránti szeretet mellett, mint a gyűlölet.
n De lássuk az abszolút
értelemben vett gyűlöletet. Gyűlölni csakis az Istennel való
kapcsolatunkban gyűlölhetünk, ellenségünknek tartva azt, ami Isten ellensége.
v Innen kiindulva, gyűlölnünk kell a bűnt.
v Zsolt 119:126 – „A hamisságnak minden ösvényét gyűlölöm.” Habár a lista nem teljes, de lássuk mit
mond erről Salamon:
v Péld 6:16-19 – „16 E hat dolgot gyűlöli az Úr, és hét
dolog utálat az ő lelkének: 17 A kevély szemek, a hazug nyelv és az
ártatlan vért ontó kezek, 18 Az álnok gondolatokat forraló elme, a
gonoszra sietséggel futó lábak, 19 A hazugságlehelő hamis tanú, és
aki szerez háborúságokat az atyafiak között!” Vizsgáljuk meg ezt a hat dolgot!
n A kevély szemek. A kevélység Lucifert kiközösítette a mennyországból,
Ádámot és Évát pedig az Édenkertből! Ez tartja vissza az embereket, hogy
Jézushoz jöjjenek. Isten a kevélyeknek ellene áll (Jak 4:6), és „azokat, akik
kevélységben járnak, megalázhatja” (Dán 4:37).
n A hazug nyelv. Az ördög úgy van leírva, mint „hazugság atyja” (Jn
8:44), és egy napon az antikrisztus által eléri, hogy az emberek „higgyenek a
hazugságnak” (2Thessz 2:11). A hazugság bármilyen formája az ördöggel való
cimborálást, komplicitást jelent. A hazugság manapság már életstílussá vált: a
politikában, a reklámiparban, a túlzásokban. Isten ezt gyűlöli!
n Az ártatlan vért ontó kezek. Egyre gyakoribbak a gyilkosságok.
Főképp a magzatgyilkosságok! De Jézus szerint a gyűlölő gondolat éppolyan
gyilkosság, mint a tett – 1Jn 3:15 - „Aki gyűlöli az ő atyjafiát, mind
embergyilkos az.”
n Az álnok gondolatokat forraló elme. Van, aki sohasem nyugszik, amíg nem
talál ki valamilyen álnokságot. Alattomosságról, aljasságról, gonoszságról van
szó, ami épp az ellenkezője az agapé szeretetnek, amely nem örül a hamisságnak,
de együtt örül az igazsággal (1Kor 13:5-6).
n A gonoszra sietséggel futó lábak. Az ember arra teremtetett, hogy
Istennel járjon, szentségben. Elfordulni tőle, gonoszságra sietni, a halálba
vezet. Péld 14:12 – „Van olyan út, mely helyesnek látszik az ember előtt, és
vége a halálra menő út.”
n A hazugságlehelő hamis tanú. A hazugságlehetés kapcsolatban van a
hazug nyelvvel. A félrevezetés bizonyára olyan gyűlöletes dolog, hogy a
Szentlélek kétszer is megörökítette. Isten gyűlöli a hamis tanúskodást.
n Aki szerez háborúságokat az atyafiak között. A viszályszítás és a szakadás
előidézése gyűlöletes Isten előtt. Róm
16:17-18 – „17 Kérlek pedig titeket atyámfiai,
vigyázzatok azokra, a kik szakadásokat és botránkozásokat okoznak a tudomány
körül, melyet tanultatok; és azoktól hajoljatok el. 18 Mert az
ilyenek a mi Urunk Jézus Krisztusnak nem szolgálnak…” Tit
3:10 – „10 Az eretnek (szakadást okozó - MBT) embert egy vagy két intés után kerüld.”
v Az egység hiánya és a szakadások sokkal fájdalmasabbak a mi
Urunknak, mint gondoljuk. Isten gyűlöli a testvérek között háborúságokat szerző
embert!
n Róm 12:9 – „Iszonyodjatok a gonosztól, ragaszkodjatok a jóhoz.”