A korinthusi gyülekezet - 1Kor 1:1-17
A korinthusi gyülekezet
1Kor 1:1-17
1 Pál, Jézus Krisztusnak Isten
akaratából elhívott apostola, és Sosthenes, az atyafi, 2 Az Isten
gyülekezetének, amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek,
elhívott szenteknek, mindazokkal egybe, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét
segítségül hívják bármely helyen, a magokén és a miénken: 3 Kegyelem
néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól.
4 Hálát adok az én Istenemnek
mindenkor ti felőletek az Isten ama kegyelméért, mely néktek a Krisztus
Jézusban adatott, 5 Mivelhogy mindenben meggazdagodtatok ő benne,
minden beszédben és minden ismeretben, 6 Amint megerősíttetett ti
bennetek a Krisztus felől való bizonyságtétel. 7 Úgy, hogy semmi
kegyelmi ajándék nélkül nem szűkölködtök, várván a mi Urunk Jézus Krisztusnak
megjelenését, 8 Aki meg is erősít titeket mindvégig
feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus Krisztusnak napján. 9 Hű az
Isten, ki elhívott titeket az ő Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való
közösségre,
10 Kérlek azonban titeket
Atyámfiai a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok,
és ne legyenek köztetek szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon
értelemben és ugyanazon véleményben. 11 Mert megtudtam felőletek
atyámfiai a Kloé embereitől, hogy versengések vannak köztetek. 12
Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én Pálé vagyok, én meg Apollósé,
én meg Kéfásé, én meg Krisztusé. 13 Vajon részekre osztatott-e a
Krisztus? Vajon Pál feszíttetett-e meg érettetek, vagy a Pál nevére
kereszteltettetek-e meg? 14 Hálákat adok az Istennek, hogy senkit
sem kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust, 15 Hogy
valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére kereszteltem. 16
Megkereszteltem azonban Stefana háza népét is, ezenkívül nem tudom, hogy
valakit mást kereszteltem volna. 17 Mert nem azért küldött engem a
Krisztus, hogy kereszteljek, hanem hogy az evangéliumot hirdessem; de nem
szólásban való bölcsességgel, hogy a Krisztus keresztje hiábavaló ne legyen.
Korinthus régi város
volt, Kr.e. 1000 környékén alapították, de már korábban laktak ezen a vidéken.
A Rómaiak Kr.e.146-ban lerombolták, majd Kr.e. 44-ben Julius Caesar újjáépíttette.
Fontos gazdasági,
kereskedelmi és utazási csomópont volt. Akhája nevű római provincia fővárosa volt,
amelyet egy proconsul vezetett. Lakossága több nép összevegyüléséből állt, sokféle
kulturális és vallási háttérből. A lakosság kétharmad része rabszolgasorban
élt. A gyülekezet tagjai főként szegényekből tevődött össze, mert az első rész
végén Pál apostol ezt írja: „Mert
tekintsétek csak a ti hivatásotokat, atyámfiai, hogy nem sokan hívattak bölcsek
test szerint, nem sokan hatalmasak, nem sokan nemesek; Hanem a világ bolondjait
választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket; és a világ
erőtleneit választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse az erőseket; És
a világ nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a
semmiket, hogy a valamiket megsemmisítse: Hogy ne dicsekedjék ő előtte egy test
sem.” (1Kor 1:26-29)
A gazdagok főként
kereskedelemből szerezték vagyonukat. Jeruzsálem és a szíriai Antiokhia után
itt alakult a harmadik önálló gyülekezet.
Szólnunk kell a
gyülekezet hátteréről és jellegzetességeiről.
I. Korinthusi háttér információk
A gnosztikusok tanítása szerint az
ismeret és bölcsesség által be lehet hatolni az istenség titkaiba, így az ember
egyesülhet az istenséggel, és önmaga is isteni rangra emelkedhet. Erre titkos
ismeretre, bölcsességre utal az 1Kor 2:1-2 – „Én is, mikor hozzátok mentem, atyámfiai, nem mentem, hogy nagy
ékesszólással, avagy bölcsességgel hirdessem néktek az Isten bizonyságtételét.
Mert nem végeztem, hogy egyébről tudjak ti köztetek, mint a Jézus Krisztusról,
még pedig, mint megfeszítettről.”
A dualisták tanítása az volt, hogy az
ember lelke nagyszerű, értékes, de az anyag, vagyis a test rossz. Ezért a
testet sanyargatni kell, folyamatosan büntetni kell, mert csak ez vonja maga
után a lélek megtisztulását. Ezért voltak, akik a házastársi kapcsolatot is
rossznak tartották. Másrészt pedig voltak, akik a dualista gondolkozásból azt a
következtetést vonták le, hogy a testtel nem kell törődni, mert nem számít,
hogy mit tesznek vele. Ez vezetett a paráznasághoz, a laza erkölcshöz, például,
hogy valaki együtt élt az apja (második) feleségével, vagyis a mostohaanyjával
A feltámadás gondolata szintén problémát
okozott a korinthusiaknak, mert a dualizmus szerint a feltámadás akkor történik
meg, amikor valaki az ösztöneit háttérbe tudja szorítani…
A hellenizmusnak
fontos jellemzője volt a misztériumvallások
jelenléte, amelyek egyik jellemzője az extázis, vagyis a gondolkodás és az
értelem kikapcsolása. A korinthusiak megtérése előtt az extatikus állapotok, és
ezzel együtt az érthetetlen nyelven történő beszéd elterjedt gyakorlat volt a
vallásukban. Így történt, hogy a keresztyén gyülekezet istentiszteletein is
gyakorolták az extázist, ahol az érzelmek felszínre törtek és az értelmet
kikapcsolták.
A görög istenségek templomaiban,
például Afrodité templomában ezer hierodula, vagyis kultikus paráznaságra
szerződött papnő volt, akik pénzért szexuális szolgáltatást nyújtottak a
templomba eljövőknek. A templom ebből a jövedelemből tartotta fenn magát. Itt
vettek részt a bálványáldozati lakomákon is. A társadalmi élet része volt az
ilyen lakomákon való részvétel. Ezért volt az, hogy a korinthusi gyülekezetben
a mészárszékben árult hús némelyeknek gondot okozott, vagy hogy a
szeretetvendégségeken dorbézoltak és lerészegedtek.
A görög városállamok szétesése után kisebb
közösségek, partikulák jöttek létre, amelyek nagymértékű függetlenséggel
rendelkeztek és jogilag is önállóságuk volt. Korinthusban ezekhez a világi
hatóságokhoz fordultak a hívők, hogy vitás kérdéseiket rendezzék!
Pál apostol másfél
évet töltött a városban, míg a gyülekezet létrejött. A zsinagóga
szomszédságában, Jusztusz házában találkoztak egymással (ApCsel 18:1-11). A
gyülekezet még csak három éves lehetett, mikor Pál apostol levelet írt nekik. Az
első levél 55-ben íródott. Egyébként több levelet írt nekik.
1Kor 5:9 – „Azt írtam néktek ama levelemben, hogy
paráznákkal ne társalkodjatok.” A 2Kor 6:14-7:1-ben írja az apostol, hogy
szakítsák el magukat a bűnben élőktől. (A 2Kor 6:13 a 7:2-vel folytatódik. Az
1Kor 1-4-et a Kloé emberei által hozott hírekre írta az apostol. Ezt Timótheus
vitte el: 1Kor 4:17 – „Azért küldtem
hozzátok Timótheust, ki nékem szeretett és hű fiam az Úrban, a ki eszetekbe
juttatja néktek az én útjaimat a Krisztusban, a mint mindenütt, minden
gyülekezetben, tanítok.”
Az 1Kor 5-6 és 7-16
részeket újabb hírekre írta az apostol, amiket Stefanász, Fortunász és
Achaikosz hoztak. Ezt is Timótheus vitte el az előbbiekkel együtt. Ebben
található a 7. 8. 12. és 16. részekben a korinthusiak kérdéseire adott válasz.
Aztán van az ún. „szigorú levél”: 2Kor2:3 – „És azért írtam néktek éppen azt, hogy mikor
oda megyek, meg ne szomoríttassam azok miatt, a kiknek örülnöm kellene; meg
lévén győződve mindenitek felől, hogy az én örömöm mindnyájatoké.” 2Kor 7:8 – „Hát ha megszomorítottalak is titeket
azzal a levéllel, nem bánom, noha bántam; mert látom, hogy az a levél, ha
ideig-óráig is, megszomorított titeket.” Ekkor Titusz örvendetes híreket
hozott Korinthusból.
Az ún. „megbékélés levele” feltehetően a 2Kor
1-9-ben található.
A levél(ek) megírásának oka az volt, hogy
a három éve megtértek több évtizedes pogány háttérrel rendelkeztek, és
környezetük nagy hatással volt rájuk: a misztériumvallások istenségei
hasonlítottak a zsidók Istenére, és Jézus személyére és nem különültek el tőlük
teljesen. Inkább a hasonlóságokat kezdték kihangsúlyozni és összeolvasztani a
keresztyén hittel. Nehéz volt megőrizni a keresztyén hit egyedülállóságát,
tisztaságát, hogy az ne olvadjon össze más vallásokkal. A korinthusi gyülekezet
tehát válaszút előtt állt: sikerül-e Krisztus útján járniuk, vagy régi
életmódjukba süllyednek vissza?
A két zsinagógai
elöljáró közül, Kriszpusz és Szószthenész, az utóbbi, Szoszthenész küldi a
levelet az apostollal együtt. A görögöket felingerelte, amikor Pál elkezdte
hirdetni az evangéliumot, és összekeverték a keresztyénséget a zsidósággal: Szószthenészt
kezdték el ütlegelni! Neki kellett elszenvednie a bántalmazásukat. Ez az ember
viszont Pál apostol társa, sorstársa lett, most pedig együtt küldi a levelet a
gyülekezetnek.
II. A korinthusi gyülekezet szentsége – 1-3. v.
Miután köszöntötte a
gyülekezetet, az apostol két információt közöl a gyülekezet szentségéről: (1) azt,
hogy a gyülekezet Isten tulajdona, és ők mindnyájan „megszenteltek”, de azt is, hogy ők (2) „elhívott szentek”: egyrészt már részesültek a szentségben,
másrészt még nem szentek, de erre vannak elhívva!
A 2. v. végén az
apostol arra is utal, hogy a gyülekezet nincs egyedül, nincs monopolhelyzetben,
nem az egyetlen gyülekezete Istennek, hanem része Isten világméretű „egyetemes”
közösségének: „mindazokkal egybe, akik a
mi Urunk Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magokén és a
miénken”.
Kik a gyülekezet
tagjai? A baptisták? Szeretnénk, ha mind azok lennének, de meglehet, hogy
némelyeknek csak a nevük az. Mi lesz a reformátusokkal, vagy épp a
katolikusokkal? Nem a mi dolgunk ezt eldönteni, de tudnunk kell, hogy a
mennyben nemcsak baptisták lesznek (habár szeretnénk, ha ők legalább mindnyájan
ott lennének)!
Elhívott szenteknek
nevezi az apostol a gyülekezetet, de ennek alanya Jézus Krisztus, nem pedig a
korinthusiak! Ám Jézus Krisztusról a korinthusiak nem egészen úgy vélekednek,
mint Pál, aki ebben az igeszakaszban 14-szer említi Krisztus nevét. A korinthusiak pogány felfogása szerint nem
lényeges a Megváltó személye, csak a tőle jövő bölcsességnek van valódi
jelentősége, amit akár tőle függetlenül is lehet alkalmazni… Az átadott
ismerettel a Megváltó nélkül is el lehet boldogulni.
III. A korinthusi gyülekezet kiteljesedése – 4-9. v.
„Hálát adok az én Istenemnek mindenkor ti felőletek az
Isten ama kegyelméért, mely néktek a Krisztus Jézusban adatott.” – 4. v. Ez egy
feddő levél, de az apostol előbb hálát ad. Mindig van ok a hálaadásra!
Más most „mindenben meggazdagodtak ő benne, minden
beszédben és minden ismeretben” és „megerősíttetett
bennük a Krisztus felől való bizonyságtétel”, „semmi kegyelmi ajándék nélkül
nem szűkölködnek”. Mindenben meggazdagodtak, és már semmire sincs
szükségük. Az apostol részletezi, hogy mit jelent ez a „minden”: beszédben, és
ismeretben gazdagodtak meg. Az Úr viszont azt szeretné, ha elsősorban a
kegyelemben lennének gazdagok.
A korinthusiak
látszólag gazdagok voltak a kegyelmi ajándékokban, de az Úr Jézus nem volt
középponti helyzetben. Jézus nélkül pedig nem lehet az ő kegyelemének
ajándékairól szólni.
Azonban ez a
teljesség mégis ezután következik, amikor Krisztus megjelenik: „várván a mi Urunk Jézus Krisztusnak megjelenését,
Aki meg is erősít titeket mindvégig feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus
Krisztusnak napján.”
Őket, és azóta
minden más gyülekezetet Isten a Krisztussal való közösségre hívta el. „Hű az Isten, ki elhívott titeket az ő
Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való közösségre!” – 9. v. Az elhívás
alapja: hogy az Isten hű. Az elhívás ténye: 1:9, 23-24, 26. Gal 1:15-16. Az
elhívás célja: a Vele való közösség.