A szerzés és a vesztés - Préd 3:6a
A
szerzés és a vesztés
Préd 3:6a
„Ideje van a keresésnek (szerzésnek) és ideje a vesztésnek.”
n Legtöbb esetben az életünk menete a döntéseinktől
függ. Helyes döntések igazságos élethez vezetnek, helytelen döntések a bűnt
növelik.
v Vásti királyné elvesztette királynői tisztségét,
de megtartotta erkölcsi méltóságát. Így döntött, ezt választotta.
n Gyakran választás elé vagyunk állítva: a
népszerűség, vagy az integritás az, ami fontos? Ha az utóbbit választjuk, talán
nevetnek rajtunk a tömegek, de megtarthatunk valamit, ami annál fontosabb: a
tiszteletet.
v Bunyan János azt mondta: „Ha életem gyümölcstelen,
nem számít, ki dicsér. Ha pedig gyümölcsöző, nem számít, ki bírál.”
n Előbb vagy utóbb mindenkinek döntenie kell mit
tart elsődlegesnek: földi javakat, vagy mennyeieket?
v „Ideje van a keresésnek (szerzésnek) és ideje a vesztésnek.”
I. Ideje van választani Isten célját
n Nyerni, szerezni, keresni – a helyes választás
eredménye. Ez az élet minden területén így van.
n Ha valaki arra adta magát, hogy gazdagságot,
hírnevet vagy hatalmat szerezzen magának – ez a választásának a következménye.
Ha a lelkieket többre becsüli, az is a választásának a következménye.
n Az első emberpárnak is adva volt a választás lehetősége: „16 És
parancsolt az Úr Isten az embernek, mondván: A kert minden fájáról bátran
egyél. 17 De a jó és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert
a mely napon eszel arról, bizony meghalsz.” – 1Móz 2:16-17.
v
Ha ez a
választási lehetőség/szabadság nem adatott volna, akkor Ádám nem lett volna
több egy robotnál…
n Az is tény viszont, hogy Ádám rosszul élt ezzel a
jogával.
v
Róm 5:12 – „12 Annak okáért, miképpen egy
ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál
minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
v
Továbbá, 1Tim
2:14 azt mondja, hogy Ádám nem lett becsapva: „14 És Ádám nem csalattatott meg, hanem az asszony
megcsalattatván, bűnbe esett.” Vagyis, a következmények teljes tudatában
hágta át Isten parancsát! Ő ezt választotta.
n Hasonlóképpen, nekünk is adatott a választásnak ez
a szuverenitása. „Keressétek először
Istennek országát, és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek.”
(Mt 6:33)
n A
választás sürgősségét is látnunk kell. Ez láthatjuk Józsué sikemi
felhívásában: Józs 24:15 – „Válasszatok
magatoknak még ma, akit szolgáljatok; akár azokat az isteneket, akiknek a ti
atyáitok szolgáltak, amíg túl valának a folyóvízen, akár az Emoreusok isteneit,
akiknek földjén lakoztok: én azonban és az én házam az Úrnak szolgálunk.”
n Ez a sürgetés több helyen megtalálható a
Szentírásban
v 2Kor 6:2 – „Íme,
itt a kellemetes idő, íme, itt az üdvösség napja.” Más szóval: nincs
vesztegetni való időnk! Az élet rövid: minden óráról, napról, hétről, hónapról,
évről számot kell adnunk. Minden hivalkodó szóról számot kell majd adni… Mt
12:36.
n A halogatás a Sátán legjobban bevált módszere! * „Közgyűlés
a pokolban”
n Választásunknak mindig következménye van.
v Gondoljunk Mózesre, akiről a Zsid 11:24-27 beszél
– „24 Hit által tiltakozott
Mózes, midőn felnövekedett, hogy Fáraó leánya fiának mondják, 25
Inkább választván az Isten népével való együttnyomorgást, mint a bűnnek
ideig-óráig való gyönyörűségét; 26 Egyiptom kincseinél nagyobb
gazdagságnak tartván Krisztus gyalázatát, mert a megjutalmazásra tekintett. 27
Hit által hagyta oda Egyiptomot, nem félvén a király haragjától; mert erős
szívű volt, mintha látta volna a láthatatlant.”
v „Mint a
bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét” – Kínálkoztak az egyiptomi
félmeztelen lányok. Egész háreme lehetett volna, mert a fáraó leánya fiának
hárem jár! De ő inkább választotta az Isten népével való együttnyomorgást.
Kijött Egyiptomból és azt mondta: inkább! Inkább, inkább, inkább! Sokkal
inkább, őket választom! A sártaposó, a vályogvető, megvetett népet! Nem kell a
fáraó ajánlata!
v Szeressétek
Isten népét! Aki a gyülekezetet szereti, az Istent szereti.
n
Nehéz lemondani a gyönyörűségről! Pedig csak
ideig-óráig tart.
v Tagadjátok
meg az Úr Jézus nevében azt, ami ideig-óráig tart! Mondd ki, hogy nincs többé
hatalma rajtam! Én nem az ideig-óráig tartót akarom, hanem az örökkévalót!
n
Mózes választott, negyven évesen. Nem lehetett
könnyű dolga. Előkelő társaságot kellett elhagynia. El kellett szakadnia a királyi környezettől, társaságtól. Lemondott
minden dicsőségéről, hogy hordozza a Krisztus gyalázatát. Sem nagy emberek, sem
tudósok nem tudták visszatartani őt.
n
És milyen emberekhez társult? Nyomorultul
szegényekhez, robotmunkára fogott téglavetőkhöz társult. A letört, eltaposott,
tudatlan és elcsüggedt néphez csatlakozott. Az volt Isten népe!
v Vannak,
akik azt mondják: nem tudok
sorsközösséget vállalni ilyen néppel.
v Tudsz-e
sorsközösséget vállalni Isten egyszerű gyülekezetével? Egyszerű imaházával, és
megvetett lelkipásztorával? Gondold meg, hogy ez minden hibája ellenére, mégis
Isten népe, miközben az, minden erénye ellenére, nem Isten népe. Választanod
kell!
n Mózes tudott helyesen értékelni. Ha valakinek
lehetősége volt vagyont, hatalmat, hírnevet, dicsőséget szerezni – neki volt.
De helyesen választott, amikor azokat elutasította!
v
A
megjutalmazásra tekintett! – Zsid 11:26.
v
Pál apostol
is a „Jézus Krisztus elhívása jutalmára”
hagyott kárba veszni mindent (Fil 3:14).
II. Ideje van elveszteni az emberi célt/életet
n Nem lehet választani az Isten célját csak úgy, ha
engeded elveszni a saját célodat.
v
Erre utalt az
Úr Jézus, amikor azt mondta: „34 …Ha valaki én utánam akar jönni,
tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét, és kövessen engem. 35
Mert valaki megakarja tartani az ő életét, elveszti azt; valaki pedig elveszti
az ő életét én érettem és az evangéliumért, az megtalálja azt.”
v
Nem lehet a
saját célodat/életedet megtartani, és ugyanakkor az Isten célját is követni.
n Ez nem jelenti a személyiségünk elvesztését. Sőt,
ellenkezőleg, a beteljesedést jelenti! „És
ti Őbenne vagytok beteljesedve.” (Kol 2:10)
n Ebben a vesztésben benne van önmagunk megtagadása. (Lk 9:23) Vagyis a lemondás kell jellemezzen
mindenről, ami akadálya lehet annak, hogy Isten céljai megvalósuljanak.
n Bartimeus „ledobta felső ruháját”, amikor Jézushoz
ment. (Mk 10:50) Nem volt azzal a ruhával egyébként semmi baj… melegen tartotta
a vak koldust. De akadály lett abban, hogy Jézushoz menjen! Le kellett dobni.
Zsid 12:1-2 – „Annak okáért mi is, kiket
a bizonyságoknak ily nagy fellege vesz körül, félretéve minden akadályt és a
megkörnyékező bűnt, kitartással fussuk meg az előttünk levő küzdőtért. 2
Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra.”
v
Vannak dolgok, amelyek nem nevezhetők bűnnek önmagukban:
szokások, mint például időtöltés, regények olvasásával, vagy egy film
nézésével, sportolás vagy szociális rendezvényeken való részvétel. De adott
esetben akadályai lehetnek a még jobb dolgoknak és a legjobbnak!
v
Ahhoz, hogy nyerhess, előbb el kell engedned.
n Természetesen,
ehhez döntésre van szükség: „ha
valaki én utánam akar jönni”…
n
Jim Elliot: „Jobb
odaadni másnak, amit úgysem tarthatsz meg, hogy megnyerhesd, amit nem
veszíthetsz el!”
v
„Régi hit
hangjai 559: „Mindent el akarok hagyni és követni Tégedet, / Mint Te,
szegénységben járni, hordani keresztemet. / Minden földi törekvésem, minden
földies remény / Vesszen, de igaz életem Megmarad, az Úr enyém!”
v „Régi hit hangjai 670: Ó, keserű
könny és bánat, Hogy az egykor lehetett, / Hogy büszkén Jézusnak mondtam: „Mind
enyém, semmit Tied!” / „Mind enyém, semmit Tied! „Mind enyém, semmit Tied! / Hogy
büszkén Jézusnak mondtam: „Mind enyém, semmit Tied!” // 2. De Ő megtalált
engem, s én Láttam, mint elvérezett, / Vággyal telten, halkan mondtam: „Annyi
enyém, mint Tied!” / „Annyi enyém, mint Tied!” „Annyi enyém, mint Tied!” / Vággyal
telten, halkan mondtam: „Annyi enyém, mint Tied!” // 3. Gyógyítólag, segítőleg
Hordozott Ő engemet, / Míg én alázattal mondtam: „Kevés enyém, több Tied!” / „Kevés
enyém, több Tied!” „Kevés enyém, több Tied!” / Míg én alázattal mondtam: „Kevés
enyém, több Tied!” // 4. Mélyebb, mint a tenger mélység, Magasabb, mint az
egek, / Uram, szereteted győzött!... „Semmi enyém, mind Tied!” / „Semmi enyém,
mind Tied!” „Semmi enyém, mind Tied!” / Uram, szereteted győzött!... „Semmi
enyém, mind Tied!”
Közgyűlés
a pokolban
Egyszer mit gondolt Lucifer,
Rávette vén Belzebubot:
Hívjon gyűlést a pokolba,
Hogy minden ördög legyen ott.
„Kint jártam – úgymond – a földön,
S nagy bajt vettem észre, öreg:
Terjed az Evangélium,
Mind megtérnek az emberek."
Rádión ment szét a parancs
(mert annál is ők az urak),
S repül a sok démon gyorsan,
Csupán rendfenntartó maradt.
Elnöki székben Belzebub,
Lucifer az ügyvezető,
Béliál volt a főtitkár,
Appolion meg a jegyző.
Megnyitják a tanácskozást
Természetesen — ima nélkül.
Mert a földön is így szokás,
Így látták
az emberektől.
Lucifer, a főreferens
Előadja: – A napirend –
Tisztelt Gyűlés – a nagy veszély,
amely pusztít most odafent.
Ugyanis az egész földön
Az a gyűlölt Názáreti,
S még gyűlöltebb Bibliája
A népeket megtéríti.
Ami nagyon rég nem történt,
Olyan jelentések jönnek,
A krisztusi igazsághoz
Még a papok is megtérnek.
Ezrével jönnek a zsidók,
Elfogadják a Messiást,
Az egész föld kerekségén
Ismerik már a Szentírást.
Ha ez így megy, szeretteim,
Mindannyian veszve vagyunk.
Azért mentsük, ami menthető,
Nehogy szégyenben maradjunk.
– Nem hagyjuk! – harsog a gyűlés –
Minden telhetőt megteszünk,
Szép fekete zászlónk alatt,
Mindannyian hősök leszünk.
– Sok beszédnek sok az alja –
Dörmög komoran az elnök.
Leinti a sokaságot,
S javaslatokat kér tőlük.
Appolion fejedelem
Jelentkezik szóra gyorsan.
Körülte egész légió,
S imígy szaval hatalmasan:
Vesztő voltam mindmáig,
Eztán százszorta az leszek.
A jámborok seregében
Irtó kínzásokat teszek.
Ellenök lázítok mindent,
Hatóságot, csendőrt, papot.
Bibliázni nem lesz kedve,
Aki ilyen leckét kapott.
Béliál, az úri ördög,
Diplomatikusan szólal,
Ellene szól elődjének:
– Többre megyünk a szép szóval.
Én – úgymond – nem verekedek,
Inkább szép finoman szólok.
Megmondom az embereknek:
Ezek nem mind komoly dolgok.
A Biblia nem mind igaz,
Mit a pap mond, kissé terhes.
Félig kell Krisztust követni,
Félig engem – ez a helyes.
Ismerem az embereket,
Amúgy is nagy képmutatók,
Ezzel célt érek majd náluk,
Rövidesen meglátjátok.
Antiochus-Epiphanes
Ikertestvér került sorra:
Megmondjuk mi, hol a hiba
És tenni is fogunk róla.
A Krisztust kell letagadni
Ő csinálja ezt a sok bajt,
Hatalmas szeretetével
Annyi embert magához hajt.
Megmondjuk mi e világnak:
Nem Isten Ő, csak egy ember,
Aki volt, meghalt, odavan,
De sohasem támadott fel.
A tagadás szelleme majd
Mibelőlünk árad szerte,
S meghallod majd, nagy királyunk,
Ez a veszélyt visszaverte.
Sorra jöttek aztán sokan
Vén, tapasztalt, csúf démonok.
Majd seregestől, csácsogva
Könnyelmű fióksátánok.
Javasoltak bálványokat,
Astarót,
Baált és Dágont,
Molochot és nagy Diánát,
Pénzes zacskót s aranyborjút.
Vén Elimás vállalkozott,
Hogy ő rögtön átöltözik
Egy szép próféta-ruhába,
S hazudni fog – mert azt hiszik.
Ahol hirdetik a Krisztust,
Ő ott mindenütt megjelen,
Ellene szól, visszaveri,
Zavart okoz a szívekben.
Csendben áll fel Olimpia,
A testedzés nagymestere,
S így szól: „Ide figyeljetek
Az én okos ötletemre:
Játékot kell adni nekik;
Sportot, versenyt, futást, bokszot,
Futballt, teniszt, úszást, ródlit,
S jutalmazni a jól játszót.
Mindezt vasár- és ünnepnapon
Mikor templomban lennének.
Ha sporttelepre járnak,
nem kell félni, hogy megtérnek."
Lucifernek tetszett a terv,
Legalábbis így mutatta,
Belzebub is feljegyezte,
S a vitát tovább folytatta.
Babilon képviselője,
A nikolaiták csoportja
Igen sokszor közbeszólott,
Ő mindig
csak azt ajánlotta:
„Testi vágyat, élvhajhászást
Kell a szívekbe oltani,
A házasság tisztaságát,
S erkölcsöt kell megrontani.
Mert az, aki fajtalan lesz,
Annak mind prédikálhatnak,
Romlott vérű nők s férfiak
Okos szóra nem hallgatnak."
egy felcicomázott sátán
Helyeselte ezt a tervet,
Csak még avval toldotta meg,
Hogy a divat mellett érvelt.
Úgymond: ti a férfiakat
Állandóan kergessétek,
Én divatüzletet nyitok,
S felöltöztetem a nőket.
Azaz egyszer öltöztetem
Cifrán, kacéran, hódítón,
Máskor meg leszedem róluk,
Nagy ollóval lenyirbálom.
Vágok ruhát, nyírok hajat,
Toldok nyelvet, festek ajkat.
Mindig lesz olyan balgatag,
Aki a szavamra hallgat.
Nem bolondság, szól az elnök,
Ebből még lehet valami!
S mivel több javaslat nincsen,
Kérem a gyűlést szavazni.
Több javaslat hangzott itt el,
Sok olyan is, ami nem jó.
Próbáltuk már, sose vált be,
Rég lejárt és tűzre való.
Például vén Apollion,
A mélységek fejedelme,
Csodálkozom – olyasmit mond–,
Sohase győzhetünk vele.
Az üldözés sosem használt,
Annál buzgóbb lesz a hívő.
A kíntüzek tengerében
Mindig bátrabban tört elő.
Beliál a képmutatást
Ajánlotta – ez lejárt –
Nemcsak mást, a képmutató
Utálja már önmagát.
Antiochus s Epiphanes
Tagadni akarnak mindent?
Hisz a tudomány tanítja
Az istent és a lelket!
Hamis próféta? Az lehet
Elimás, de nem soká.
Mert ha Pál jön, ott némul meg,
Esetleg otthagyja magát.
A bálványok javaslata,
Az is lejárt, nem hiszik már.
Mi lett a nagy Diánából?
Erről még beszélni is kár.
Talán egy – a pénz – az jó lesz,
Azt még sokan istenítik.
Ezt meghagyjuk, hadd imádják,
Istent addig is felejtik.
Az erkölcstelenség tana?
Az mindig jó fegyverünk volt,
Mióta a világ fennáll,
Rengeteg népet megrontott.
Ki benne él – rabja annak.
S ha egy hívő beleesett,
Biztos nyereség az nekünk,
Krisztus számára elveszett.
A divat? Ez egy új eszme,
Látok benne sok nagy sikert,
Csak több szabó kellene még,
S testápoló fodrászüzlet.
Két javaslat tetszik nekem:
A sport és a fajtalanság.
Ez pályadíjat érdemel
Ezt majd sokan elfogadják.
De még mielőtt szavaznánk,
Nagy aggodalmam hadd mondjam el.
Bár rabunk lesz a nép, tudom,
Sikerünk mégis félsiker.
A fenti sok fogásokkal
Odatérünk egy-egy szívhez,
De a lelkiismeret szava,
Az még mindegyiknél ott lesz.
Ez ellen mit tudnánk tenni,
Meg mikor a Biblia int,
Melyet, ha ma visszavert is,
Holnap ott van újra megint.
S addig-addig dorgál, fenyít,
Míg egyszer a szív megunja,
Követője lesz Krisztusnak,
A bűnt pedig megutálja.
Mély csend lett most a pokolban.
Elnémult sok prókátor,
Úgy gondolták, nem lesz sátán,
Aki most legyen bátor.
Ámde íme, a kis Plútó
felbiceg az emelvényre.
Mosolygása elárulja,
Hogy neki van okos terve.
Ezt a munkát – szól az álnok –
Elvégzem én, nem kell félni.
Ott leszek én minden szónál,
S mindig bele fogok szólni.
Nem ellenkezek! Sőt, mindig
Helyeslem a lélek szavát,
Vagy a megtérésre intő,
Javítani vágyó Bibliát.
Tanítom, hogy elveszt a bűn,
De megment Krisztus vére.
S ki az örökéltet vágyja,
Az Igét vegye szívére.
De megmondom: Mind a sok jó
Nem oly sürgős, ahogy mondják
a hirdetők itt az Igét,
Túlságosan elcsavarják.
Az emberi élet hosszú,
Az Isten
pedig kegyelmes.
Hogy ölne meg Ő a bűnért?
Még hinni is rettenetes!
holnap lesz itt az ideje,
Ma élj csak a szíved szerint!
Mielőtt jönne a veszély,
Eljövök majd, szólok megint.
S aztán holnap — újra holnap.
Mindig ezt mondom a szívnek,
S késleltetem őket folyton,
S végül teljesen elkésnek.
Dörgő „Éljen!" mindenfelől:
Ez lesz a jó, ez válik be!
A ráérés hamis tanát
Kell plántálni a szívekbe.
S míg második díjat nyerte
A fajtalanság ördöge,
Harmadik jutott a sportnak,
Negyedik a pénz tervére.
Plútóé lett az első díj,
A 'ráérek' ördögéé,
Sok olvasóm ráismerhet:
Ez az ördög volt az övé...