A hallgatás és a szólás ideje - Préd 3:7b
A
hallgatás és a szólás ideje
Préd
3:7b
„Ideje van a hallgatásnak és ideje a szólásnak.”
n Képzeld el, mintha minden nap kapnál 86.400 Eurót (másodpercet) – amit aznap el kellene költened!
n
Ne
dicsekedj a holnapi nappal… Mindent akkor tégy, amikor annak ideje van: vetés,
vizsga…
n
A bölcs szerint „21
Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van, és a miképpen kiki szeret
azzal élni, úgy eszi annak gyümölcsét.” – Péld 18:21.
v Mikor helyénvaló tehát, ha beszélünk, és mikor, ha csendben
maradunk?
v Van, amikor gyávaság szólni, és van, amikor gyávaság
hallgatni. De csak Jézus tudott mindig megfelelően szólni, és megfelelően
hallgatni, mert Ő a megtestesül Ige volt.
Az Ő szájában hamisság nem találtatott, szidalmaztatva, viszont nem
szidalmazott…
v Mi vagy gyorsak vagyunk a szólásra, vagy túl hallgatagok
vagyunk, mikor szólni kéne.
I. A hallgatás ideje
v Jakab azt mondja, hogy „26 Ha valaki istentisztelőnek látszik
köztetek, de nem zabolázza meg nyelvét, sőt megcsalja a maga szívét, annak az
istentisztelete hiábavaló.” – Jak 1:26.
v „Hallgatni arany, beszélni ezüst” – tartja a közmondás… Egy
másik közmondás szerint: „Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna...” Azért,
mert
v
Péld 10:19 – „19 A sok beszédben elmaradhatatlan a vétek; aki pedig megtartóztatja ajkait,
az értelmes.”
n
Ideje van a hallgatásnak, ha
szomorúság, mélységes bánat, gyász
emészti az embert. Ilyenkor úgy érzi, hogy a szónak nincs értelme. Úgysem lehet
azt kibeszélni. Máskor, hallgatásba burkolózik, amikor fél, vagy kétségbeesett,
vagy éppenséggel szégyell valamit.
n
Hallgatunk, amikor Isten
szavát kívánjuk hallani, amikor választ szeretnénk kapni kérdéseinkre.
v
„Előhozta azért Ezsdrás pap a törvényt a
gyülekezet eleibe, melyben együtt voltak férfiak és asszonyok, és mindazok,
akik azt értelemmel hallgathatták, a hetedik hónap első napján. És olvasott
abból… mivel az egész nép nagy figyelemmel hallgatta őt.” (Neh 8:2-3)
v
Ilyenkjor
a hallgatás a tisztelet és a megbecsülés
jele. Az áhítat és
imádat csendje ez.
v Hab 2:20 – „Az Úr az Ő szent templomában, hallgasson előtte az egész föld.”
v
JerSír 3:26-28 - „26 Jó várni és megadással lenni az Úr szabadításáig. 27 Jó a
férfiúnak, ha igát visel ifjúságában. 28 Egyedül ül és hallgat, mert
felvette magára.”
v Zsolt 46:10 – „Csendesedjetek
és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten! Felmagasztaltatom a nemzetek közt,
felmagasztaltatom a földön.”
v Zsolt
37:7 – „7 Csillapodjál le az Úrban és várjad őt”, az MBT szerint: „Légy csendben, és várj az Úrra!”
v Az áhítatos csend szöges ellentétben áll a mai zajos és üres
karizmatikus istentiszteletekkel, ahol a hangerővel próbálják öszehozni, ami
hiányzik a szavakból.
v Préd
5:1-3 – „Őrizd meg lábaidat, mikor az Istennek házához mégy, mert
hallgatás végett közeledned jobb, hogynem a bolondok módja szerint áldozatot
adni; mert ezek nem tudják, hogy gonoszt cselekesznek. 2 Ne
gyorsalkodjál a te száddal, és a te elméd ne siessen valamit szólni Isten
előtt; mert az Isten mennyben van, te pedig e földön, azért a te beszéded kevés
legyen; 3 Mert álom szokott következni a sok foglalatosságból; és a
sok beszédből bolond beszéd.”
n A hallgatás lehet a
megfontoltság, bölcsesség, tisztánlátás bizonyítéka. Hallgatnod kell,
önvédelemből.
v
Péld 11:12 – „12
Megútálja felebarátját a bolond; az eszes férfiú pedig hallgat.”
v
Hallgathat valaki bölcsen, azért, mert nemcsak hallani
akar, hanem meghallgatni, odafigyelni a másikra, megismerni gondolatait,
érzéseit. Vagy azért, mert nincs válasz, nincs mondanivaló.
n Ha felingerelnek,
jobban tesszük, ha hallgatunk. Vigyázzunk lelki békénkre!
v
Péld 14:29 – „29 A haragra késedelmes bővelkedik értelemmel; a ki pedig elméjében
hirtelenkedő, bolondságot szerez az.”
v
A kapcsolatok ápolásához szükséges a
meghallgatás. Ideje van a
hallgatásnak.
v Péld
15:1 – „Az engedelmes
felelet elfordítja a harag felgerjedését; a megbántó beszéd pedig támaszt
haragot.”
v Pál apostol pedig azt mondja, hogy „Az Úr szolgájának nem kell torzsalkodni…” (2Tim 2:24)
n A rosszindulatú,
ellenséges ember előtt jobb, ha hallgatunk.
v Jézus nem válaszolt a főpapok vádjaira. Hagyta, hogy a
tettei beszéljenek. Mit is mondhatott volna? Minden szavát képesek voltak
ellene fordítani, kiforgatni, megkérdőjelezni!
v Mt 27:11-14 – „11 Jézus pedig ott álla a helytartó
előtt; és kérdezé őt a helytartó, mondván: Te vagy-é a zsidók királya? Jézus
pedig monda néki: Te mondod. 12 És mikor vádolák őt a főpapok és a
vének, semmit sem felele. 13 Akkor monda néki Pilátus: Nem hallod-é,
mily sok bizonyságot tesznek ellened? 14 És nem felel néki egyetlen
szóra sem, úgy hogy a helytartó igen elcsodálkozék.”
v Jézus is hallgatott, amikor látta, hogy
értelmetlen dolog lenne bármit is mondani Heródesnek, aki Keresztelő János
szavára nem hallgatott. (Mt 26:63).
v A rosszzindulatú ember is néha hallgat, mert a
megfelelő pillanatot várja, hogy megszólaljon! Vagy hallgat, amikor szemtől-szembe áll veled, de beszél a hátadnál, és kicsavarva,
kiforgatva szavaidat, botrányt keltve belőle.
n A viccelődő, léha
társaságban is jobb, ha hallgatsz, nehogy beszédeddel úgy tűnjön, hogy
helyesled, amit ők tesznek.
v
Ef 5:3-4 – „3 Paráznaság pedig és akármely tisztátalanság vagy
fösvénység ne is neveztessék ti közöttetek, amint szentekhez illik; 4
Sem undokság, vagy bolond beszéd, vagy trágárság, melyek nem illenek: hanem
inkább háláadás.”
v
Ám 5:13 – „13 Azért hallgat az eszes ebben az időben, mert gonosz idő ez.”
v
Pál
apostol szerint „lesz idő, mikor az egészséges
tudományt el nem szenvedik, hanem a saját kívánságaik szerint gyûjtenek
magoknak tanítókat, mert viszket a fülük; 4 És az igazságtól
elfordítják az ő fülüket, de a mesékhez oda fordulnak.” – 2Tim 4:3-4
v A hallgatásnak ideje van, ha beszédünk
azt jelentené, hogy a gyöngyöket odaszórjuk a disznók elé… (Mt 7:6) Van, amikor
a szavak úgy maradnak értékesek, ha nem mondjuk ki őket.
v Zsolt 39:1 – „Dávid zsoltára. Mondám: nosza vigyázok útaimra, hogy ne vétkezzem
nyelvemmel; megzabolázom szájamat, a míg előttem van a hitetlen.”
v 1Pt 3:15-16 – „15 Az Úr Istent pedig szenteljétek meg a ti szívetekben. Mindig készek
legyetek megfelelni mindenkinek, a ki számot kér tőletek a bennetek levő
reménységről, szelídséggel és félelemmel: 16 Jó lelkiismeretetek
lévén hogy a miben rágalmaznak titeket, mint gonosztevőket, megszégyenüljenek
akik gyalázzák a ti Krisztusban való jó élteteket.”
n Akkor is hallgatnunk kell, ha szavunkkal visszaélnénk mások bizalmával. Nem legyünk árulkodók!
v Minél kevesebbet beszélünk, annál kisebb az esély arra, hogy
meggondolatlanul szólunk.
v Péld 17:28 – „28 Még a bolond is, mikor hallgat,
bölcsnek ítéltetik; mikor ajkait bezárja, eszesnek.”
n Van
együttérző hallgatás is.
v Jób barátai hét napig nem szólaltak meg, látva Jób gyászát
és fájdalmát (Jób 2:13). A szavak, bármilyen szépen lettek volna fogalmazva,
nem mondtak annyit, nem gyógyítottak volna, vigasztaltak volna annyira, mint a
hallgatás!
n A
szerető hallgatás az, amikor nem
szükséges szólni, úgyis értjük a másikat.
n A hallgatás segít az
elmélkedésben.
v
Az első zsoltár arra bíztat, hogy az Úr
Igéjéről elmélkedjünk éjjel és nappal. Az a boldog ember, aki ezt teszi. Ehhez
csend kell. Izsák is kiment a mezőre elmélkedni (1Móz 24:63). Az Úr Jézus időt
szánt a csendességre. Mt 14:23 – „23 És amint
elbocsátá a sokaságot, felméne a hegyre, magánosan imádkozni. Mikor pedig
beestveledék, egyedül vala ott.” Lk 5:16 – “16 De ő félrevonula a
pusztákba, és imádkozék.”
v
Mk 6:31 – „Jertek el csupán ti magatok
valamely puszta helyre és pihenjetek meg egy kevéssé.”
v
Izsák is kiment a mezőre elmélkedni… Sok fiú ahelyett, hogy egyik-mésik
lányal beszélgetne, jobban tenné ha hallgatna és elmélkedne, ahogy Izsák tette.
Az Úr majd elébe hozza „Rebekát”!
n
A hallgatás tanulható, ebben is fejlődhetünk. A hallgatásnak értéke van.
II. A szólás ideje
n Beszédünket befolyásolják a gondolataink és az indulataink. Egyik a tartalmát, a másik a
formáját határozza meg.
v Mt
12:34 – „34 Mérges kígyóknak fajzatai, mi módon
szólhattok jókat, holott gonoszak vagytok? Mert a szívnek teljességéből szól a
száj.”
v 2Kor
10:4-5 – „4 Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem
testiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására; 5 Lerontván
okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul
ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak.”
v A Szentlélek gyümölcse: „önmegtartóztatás”. Gal 5:22-23.
v Jak
1:19 – „Legyen
minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra…”
Mert akkor szoktunk gyorsk lenni a szólásban, amikor haragszunk.
v Ilyenkor imádkoznunk kell: Zsolt 141:3 – „3 Tégy Uram závárt az én számra; őriztessed az én ajkaim
nyílását!”
n Pozitív szempontból,
a szólás kényszere lehet a Szentlélek munkája.
v Péter és János a nagytanács fenyegetésére csak annyit
mondtak: nem tehetjük, hogy ne mondjuk el
azt, amit láttunk és hallottunk. (ApCsel 4:20) Jeremiás sem tudott hallgatni – Jer 20:9.
v Eszternek azt üzente Márdokeus, hogy „Ha e mostani időben hallgatsz, máshonnan lesz könnyebbségük a
zsidóknak, de te és a te atyád háza elvesztek!” Szót kellett emelnie a
királynál ahhoz, hogy megmenthesse népét. Még akkor is, ha az életével
játszott. Van, amikor nem maradhadsz néma!
n Negatív szempontból,
a szólás hiánya lehet a gonosz munkája.
v A bűnös hallgatás
példáját találjuk Dávidnál, aki nem szólt, amikor Adóniát meg kellett volna
intenie: 1Kir 1:9 – „6 Kit az ő atyja soha meg nem szomorított,
ezt mondván: Miért cselekszel így?!”
n Szólni kell, ha a
hallgatás cinkosságot jelentene.
v Van, amikor bűnrészes leszel, mert hallgattál, amikor
szólnod kellett volna. Például, ha valakit inteni kell. Az intésnek ideje van,
és a halasztással egyre csak nehezebb lesz a szólás is…
v Például: „Az imaóra vezetőknek kötelességük jelen lenni az
imaórákon, nemcsak akkor, amikor ők vezetik…” „Az öltözetünk mindenkor, de
főképp az imaházban illendő, tisztességes és szemérmetes kell legyen.” Ezt
idejében, megfelelő hangnemben, szeretettel mondani kell. És példát adni, mert van
olyan, hogy visszaszólnak: „még te beszélsz?”
n Megtörténhet, hogy
Isten az, aki elhallgattat!
v Például, ha nem építő a beszédünk. Vagy, ahogyan elhallgattatta
Zakariást – amíg fia megszületett.
v Pál apostolt zavarta a jövendőmondó lány kiáltozása, és
elhallgattatta őt. (ApCsel 16:16–18).
v Márk lejegyezte a démon szavait: „Mi közünk hozzád, Názáreti Jézus? Azért jöttél, hogy elpusztíts
minket? Tudom rólad, ki vagy: az Isten Szentje.” Jézus ráparancsolt: „Némulj el, és menj ki belőle!” (Mk
1:24–25)
n „21 Mind a halál, mind az élet a nyelv
hatalmában van, és a miképpen kiki szeret azzal élni, úgy eszi annak
gyümölcsét.” – Péld 18:21. Hogyan?
v A nyelv lehet halálos méreg. Pusztíthat, mint a tűz, mint
egy vadállat (Jak 3:1-18)
v Vigyázzunk a szavainkra! Minden hiábavaló szóért számot
adnak majd az ítélet napján – Mt 12:36.
v A nyelv lehet hasznos, üdítő eszköz. Mint a hajókormány,
vagy a zabola, Mint egy édesvizű forrás (Lásd: Jn 7:38, vagy fügefa gyümölcse -
Zsolt 1:3).
n
Szavainknak
úgy a tartalma, mint a formája fontos.
v
Péld 25:11 – „11 Mint az arany alma ezüst
tányéron: olyan a helyén mondott ige!”
Befejezés:
n 1Pt 2:21-23 – „21 Mert arra hívattatok el; hiszen Krisztus is szenvedett
érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait kövessétek: 22
Aki bűnt nem cselekedett, sem a szájában álnokság nem találtatott: 23
Aki szidalmaztatván, viszont nem szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött;
hanem hagyta az igazságosan ítélőre.”