Az ölelés és az öleléstől való tartózkodás - Préd 3:5b
Az
ölelés és az öleléstől való tartózkodás
Préd
3:5b
„Megvan az ideje az ölelésnek, és megvan az ideje az öleléstől való
tartózkodásnak.” (MBT)
n
A
legnagyobb dolog ezen az egész világon a szeretet.
v Pál apostol is emlékeztet arra, hogy három dolog van, ami
megmarad, a hit, a remény és a szeretet, és ezek közül legnagyobb a szeretet.
(1Kor 13:13)
n
Ebben
a kérdésben azonban Jénos az, aki kimondja az utolsó szót, amikor kijelenti,
hogy „az Isten szeretet” (1Jn 4:8).
v Vagyis, a szeretet nemcsak a legnagyobb dolog, vagy
legnagyobb ajándék a világon, hanem a szeretet maga Isten, aki önmagát adja
nekünk a megváltás cselekvésében, szeretetből. „Mert úgy szerette Isten a
világot…”
n
A
szeretetnek nemcsak megvannak a maga törvényei, hanem megtartja a maga
törvényeit – mert a törvény betöltése a szeretet (Róm 13:10).
n
Salamon
újra alapelvet állapít meg ezzel a kijelentéssel, hogy „ideje van az ölelésnek
és ideje az öleléstől való tartózkodásnak”.
v A szeretet kényszerítő és visszatartó erejéről van szó.
Ezt a két jellemvonását fogjuk megvizsgálni a világon lévő legnagyobb dolognak,
a szeretetnek.
I. A szeretetből
fakadó az ölelés
n
A
szeretet sohasem statikus: mindig dinamikus, mindig aktív. Elég elolvasni az
1Kor 13-at, ahol be van mutatva a szeretet elsődlegessége, cselekedete és
örökkévalósága, az, hogy a szeretet az összes lelki ajándékok közül mindennél
fontosabb, mindennél többet tehet és mindennél tovább tart.
v A szeretet az egymás közötti kapcsolatot jelenti.
Önkéntes alárendelést jelent.
v Ez így működik még a Szentháromságban is, az Atya, Fiú és
Szentlélek között. Így kell ennek működnie az emberek között is.
n
Van
tehát a szeretetnek egy kényszerítő ereje.
n
A lelki szeretet parancsa:
v
Ezzel kell kezdenünk. Ezt is János apostol
mondja: „Mi szeressük őt, mert Ő előbb szeretett minket.” (1Jn 4:19). Amikor
megértjük a szeretet lelki természetét, nem tehetünk mást, minthogy mi is
szeretettel válaszolunk. Az ÚSz tele van ennek szemléltetésével.
n
Láthatjuk
például a szeretet kényszerítő erejét a
megtéréskor.
v Például, a bűnös asszony Farizeus
Simon házánál. Az
asszonynak híre volt. Pontosabban: hírhedt volt. Simon megbotránkozott a
megjelenésén és a cselekedetein, mert megsértette az etikett szabályait!
Hívatlanul megjelent, hanem megérintette a vendég lábát, botrányos
intimitással! Simon Farizeus elítéli Jézust,
hogy engedi, hogy az az asszony hozzá érjen. Az asszony provokatív
viselkedése, érintése, könnyei, sírása, elszabadult érzelem-kitörése, hajának
kibontása és Jézus lábainak csókolgatása a szeretetének megnyilvánulása volt.
Drága olajjal/kenettel kente meg a lábait. A szeretetnek óriási kényszerítő
ereje van!
v Nem csoda, hogy Jézus azt mondta, hogy „a te hited
megtartott téged. Eredj békével!” (Lk 7:50) Mindazok, akik értékelni tudják a
bocsánatot, amit ingyen kaptak, nem tudják visszatartani a szeretet
kifejezését.
n
A szeretet másik kényszerítő ereje a közösségvállalásban mutatkozik meg.
v
Például Mária, a Lázár testvére, aki
egy alabástrom szelence drága kenetet hozott, hogy megkenje Jézust. A kritikusoknak
Jézus azt válaszolta, hogy „Hagyjatok békét néki: az én temetésem idejére tartogatta ő ezt.”
(Jn 12:7). Ebben a szeretet közösségvállaló ereje mutatkozott meg.
n
A szeretetnek bűnvalló
ereje is van.
v Amikor Pétertől harmadjára is kérdezte az Úr Jézus, hogy
szereti-e, csak annyit válaszolt, hogy „Uram, te mindent tudsz; te tudod, hogy
én szeretlek téged.” (Jn 21:17)
n
A szociális szeretet parancsa:
v Halála előtt az Úr azt mondta
tanítványainak, hogy „Ez az én
parancsolatom, hogy szeressétek egymást, amiképpen én szerettelek titeket.”
(Jn 15:12) és „Erről ismeri meg
mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok.”
(Jn 13:35) Ez tehát a legmagasabb bizonyítéka annak, hogy Jézus
tanítványai vagyunk. A közömbösség és a gyűlölet pedig épp azt mutatja, hogy
nem sok közünk van Jézushoz.
n A szociális szeretet kényszerítő ereje
mindenekelőtt a családban mutatkozik
meg. „
v Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, miképpen a
Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta azért.” (Ef 5:25)
v Az otthon nem otthon, ha nincs szeretet
a házastársak között, a szülők és gyermekek között, a testvérek között… Ha
valahol érvényes, akkor itt bizonyosan érvényes a megállapítás, hogy „ideje van
az ölelésnek”.
n
A szociális szeretet kényszerítő ereje a testvéri viszonyban ia megmutatkozik.
„az atyafiúságot (a testvéreket) szeressétek” - (1Pt 2:17)
v Ilyen volt az első keresztyének között a kapcsolat,
annyira, hogy a pogányok felkiáltottak: „nézzétek, mennyire szeretik egymást!”
n
A szociális szeretet érinti
a felebarátot.
v Az Úr Jézus mondta: Szeresd a te
felebarátodat, mint magadat.” (Mt 22:39)
v Ha szeretjük Istent teljes szívünkből,
teljes lelkünkből és teljes erőnkből, akkor nem tehetünk mást, minthogy
szeretjük felebarátunkat is. Ennek kell lennie a társadalmi cselekvés mozgató
rugójának. Ilyen szempontból is „ideje van az ölelésnek”.
n
A
szociális szeretet kényszerítő ereje eléri az
ellenséget is.
v „Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket,
áldjátok azokat, a kik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek,
és imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak és kergetnek titeket.” (Mt 5:44) Ezt a szeretetet csak a
kereszt képes megvalósítani. Jézus mutatta be, hogy ez mit jelent, amikor
imádságban magához ölelte ellenségeit „Atyám,
bocsáss meg nékik, mert nem tudják mit cselekszenek.” – Lk 23:34. Láthatjuk,
hogy még a halál perceiben is “ideje van az ölelésnek”.
n
Szólnunk kell a szociális szeretet kényszerítő erejéről szexuális téren.
v A nemiséget Isten teremtette, és azt
mondta róla is, hogy „íme, igen jó”.
(1Móz 1:31) Isten volt az, aki a férfi megteremtése után kijelentette, hogy „Nem jó az embernek egyedül lenni, szerzek
néki segítőtársat, hozzá illőt.” (1Móz 2:18). Helye van tehát a szeretet
megnyilvánulásának a házasságban. Ideje van az ölelésnek.
v Erre nézve Pál apostol kijelenti 1Kor 7:1-5-ben: „A paráznaság
miatt minden férfiúnak tulajdon felesége legyen, és minden asszonynak tulajdon
férje. 3 A feleségének adja meg a férj a köteles jóakaratot;
hasonlóképen a feleség is a férjének. 4 A feleség nem ura a maga
testének, hanem a férje; hasonlóképen a férj sem ura a maga testének, hanem a
felesége. 5 Ne fosszátok meg egymást, hanemha egyenlő akaratból
bizonyos ideig, hogy ráérjetek a böjtölésre és az imádkozásra, azután ismét
együvé térjetek, hogy a Sátán meg ne kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg
nem tartóztathatjátok.”
II. A szeretet
tiltása: az öleléstől való tartózkodás
n Talán van, aki felteszi a kérdést:
van-e egyáltalán olyan igevers a Bibliában, amely megtiltja a szeretetet? A
válasz természetesen pozitív.
v János apostol ezt írja: „15 Ne szeressétek a
világot, se azokat, a mik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs
meg abban az Atya szeretete. 16 Mert mindaz a mi a világban van, a
test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van,
hanem a világból. 17 És a világ elmúlik, és annak kívánsága is; de a
ki az Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.” - 1Jn 2:15-17.
v A világ szeretetének tiltása tehát
legalább három dolgot tartalmaz: a test-, és a szem kívánsága, valamint az
élettel való dicsekvés.
n Tiltva van tehát a törvénytelen ölelés:
a test kívánsága. Ettől tartózkodni
kell.
v Az új erkölcs és a „helyzet-etika” tanítóitól eltérően, a
szeretetnek megvannak a maga törvényei, mert amikor Pál a törvény betöltéséről
beszél, utána mindjárt idézi is: „8 Senkinek semmivel ne
tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert a ki szereti a
felebarátját, a törvényt betöltötte. 9 Mert ez: Ne paráználkodjál,
ne ölj, ne orozz, hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánjad, és ha valamely
más parancsolat van, ebben az Igében foglaltatik egybe: Szeressed
felebarátodat, mint temagadat. 10 A szeretet nem illeti gonosszal a
felebarátot. Annak okáért a törvénynek betöltése a szeretet.”
(Róm 13:8-10)
v Más helyen így szól: „Jó a férfiúnak asszonyt nem
illetni” – 1Kor 7:1, vagyis, ahogyan a MBT mondja: nem
érinteni. Szó szerint az ölelésről van szó!
n Mai engedékeny világunkban
nevetségesnek tűnhet az apostol parancsa némelyeknek, de azzal semmit sem
veszít az érvényességéből.
v
1Thessz 4:3-8 – „3
Mert ez az Isten akarata, a ti szentté lételetek, hogy magatokat a
paráznaságtól megtartóztassátok; 4 Hogy mindenitek szentségben és
tisztességben tudja bírni a maga edényét, 5 Nem kívánság
gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent. 6 Hogy
senki túl ne lépjen és meg ne károsítsa valamely dologban az ő atyjafiát: mert
bosszút áll az Úr mindezekért, amint elébb is mondottuk néktek és bizonyságot
tettünk. 7 Mert nem tisztátalanságra, hanem szentségre hívott el
minket az Isten. 8 Aki azért megveti ezeket, nem embert vet meg,
hanem az Istent, a ki Szent Lelkét is közlé velünk.”
v És ismét: „Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házaságy; a
paráznákat pedig és a házasságrontókat megítéli az Isten.” – Zsid 13:4. Ha
jól értem, ez kizár mindenféle házasságon kívüli szexuális jellegű viselkedést,
érintkezést, enyelgést, simogatást, ölelést…
n A világ szeretetének tiltása jelenti a nem realisztikus ölelést is. Mert
nemcsak a törvénytelen ölelésről van szó, hanem a pornográfiáról is. A szem
kívánsága által az ember képes a képzelet világában ölelkezni.
v Ezt az Úr Jézus világosan elítélte: Mt
5:27-28 – „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! 28
Én pedig azt mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kívánságnak
okáért, immár paráználkodott azzal az ő szívében.”
v Más szóval, a képzeletbeli öleléstől
éppúgy tartózkodni kell, mint a valóságos, testi öleléstől! A pornográfia egy
megromlott világnak a terméke, amely fertőzi a mai generációt, ezért fennhangon
hirdetnünk kell, hogy ideje van az öleléstől való tartózkodásnak!
n A világ szeretetének tiltása
tartalmazza az élet kérkedését, kevélységét – amivel tiltja a nem lelki ölelést, amellyel az ember magához öleli a világ
dolgait: pénzt, hírnevet, hiú dicsőséget…
v Az ölelés mutathatja a testvéri szeretetet (1Móz 29:13; 48:10; 2Kir 4:16; Jób
24:8), lehet erény (Énekek 2:6), de lehet a paráznának csábítása
is (Péld 6:27.
32-33).
v A „kézösszefonás” lényegében
önmagunk ölelése! – (Péld 6:27. 32-33)
Befejezés:
n
1Kor
13:1-8. Krisztus szeretete ilyen.
v Róma 5:5. – Csak Isten szeretetével lehetséges így élni.