A bálványáldozati hús kérdése - 1Kor 8:1-13
A bálványáldozati
hús kérdése
1Kor 8:1-13
1 A bálványáldozatok felől
pedig tudjuk, hogy mindnyájunknak van ismeretünk. Az ismeret felfuvalkodottá
tesz, a szeretet pedig épít. 2 Ha pedig valaki azt hiszi, hogy tud
valamit, még semmit sem ismer úgy, amint ismernie kell. 3 Hanem ha
valaki az Istent szereti, az ismertetik ő tőle.
4 Tehát a bálványáldozati
hús evése felől tudjuk, hogy egy bálvány sincs a világon, és hogy Isten sincs
senki más, hanem csak egy. 5 Mert ha vannak is úgynevezett istenek
akár az égben, akár a földön, aminthogy van sok isten és sok úr; 6
Mindazáltal nekünk egy Istenünk van, az Atya, akitől van a mindenség, mi is ő
benne; és egy Urunk, a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, mi is ő
általa.
7 De nem mindenkiben van
meg ez az ismeret; sőt némelyek a bálvány felől való lelkiismeretük szerint
mind mai napig, mint bálványáldozatot eszik, és az ő lelkiismeretük, mivelhogy
erőtlen, megfertőztetik. 8 Pedig az eledel nem tesz minket
kedvesekké Isten előtt: mert ha eszünk is, nem leszünk gazdagabbak; ha nem
eszünk is, nem leszünk szegényebbek.
9 De meglássátok, hogy ez a
ti szabadságtok valamiképpen botránkozásukra ne legyen az erőtleneknek. 10
Mert ha valaki meglát téged, akinek ismereted van, hogy a bálványtemplomnál
vendégeskedsz, annak lelkiismerete, mivelhogy erőtlen, nem arra indíttatik-e,
hogy megegye a bálványáldozatot? 11 És a te ismereted miatt
elkárhozik a te erőtlen atyádfia, a kiért Krisztus meghalt. 12 Így
aztán, mikor az atyafiak ellen vétkeztek és az ő erőtlen lelkiismeretüket
megsértitek, a Krisztus ellen vétkeztek. 13 Annak okáért, ha eledel
botránkoztatja meg az én atyámfiát, inkább soha sem eszem húst, hogy az én
atyámfiát meg ne botránkoztassam.
n Az
újszövetségi gyülekezetek számára már nincs érvényben az ószövetségi állatok
osztályozása.
n Az
első zsinat Jeruzsálemben nem követelte meg a pogányoktól, hogy tegyenek
különbséget tiszta és tisztátalan állatok húsa között.
v Ezért
például, a sertéshús is fogyasztható tehát. Akik ezt másképp tanítják,
tévtanítók: „A Lélek pedig nyilván
mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető lelkekre és
gonosz lelkek tanításaira figyelmezvén. Hazug beszédűeknek képmutatása által,
kik meg vannak bélyegezve a saját lelkiismeretükben. Akik tiltják a házasságot,
sürgetik az eledelektől való tartózkodást, melyeket Isten teremtett hálaadással
való élvezésre a hívőknek és azoknak, akik megismerték az igazságot. Mert
Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással
élnek azzal; Mert megszenteltetik Istennek igéje és könyörgés által.” (1Tim
4:1-5)
n Ennek
ellenére, vannak, akik nemcsak vallási, hanem egészségi okokból nem esznek
sertéshúst, vagy semmilyen húst.
v Ők
bizonyára arra gondolnak, hogy a sertéshús több toxint tartalmaz, mint más
állatok húsa, és főleg nyersen súlyos betegségek hordozója lehet
(trichinellózis).
v Manapság
a boltban vásárolt más húsok is károsak lehetnek, mert gyakran olyan állatoktól
származnak, amelyeket génmódosított tápon neveltek és mindenféle káros adalékokkal
tartósítottak.
n Korinthusban
viszont némelyek úgy viselkedtek, mintha szándékosan akarták volna mérgezni
magukat a bálványáldozati hússal! No, nem testileg, hanem lelkileg. Ez az oka
annak, hogy a 8. részben az apostol egy új kérdést tárgyal, mégpedig a
bálványáldozati hús evésének kérdését.
n A
megtért korinthusi hívőknek voltak olyan meg nem tért családtagjaik, rokonaik,
akik meghívták őket lakomáikra. Ezeken a lakomákon bálványoknak felajánlott
húst szolgáltak fel. (Egyébként, a mészárszékben csak is ilyen húst árultak.)
v A
meghívás elutasítása és az ilyen lakomákon való részvétel megtagadása könnyen
szakításhoz vezethetett a rokonokkal és családtagokkal. A keresztyének és pogányok
között így egyre mélyült a szakadék.
v A
személyes vallásos meggyőződést nem lehetett titokban tartani: ha valaki megtért,
annak előbb utóbb vállalnia kellett azt a nyilvánosság előtt. A bálványáldozati
lakomák többé-kevésbé nyilvánosak voltak és könnyen meg lehetett állapítani,
hogy azokon ki vesz részt, és a résztvevők mit nem fogyasztanak.
n A
bálványáldozati hús evésének kérdése tehát élesen napirendre került
Korinthusban. Kérdést intéztek Pálhoz, egy levélben. Három küldöttet menesztettek
Pál apostolhoz, akik átadták azt a levelet, amelyben a kérdések voltak. A
16:17-ben ezt írja az apostol: „Örvendezek
pedig a Stefanás, Fortunátus és Akhaikus eljövetelének; mert a bennetek való
fogyatkozást ezek betöltötték.” Hogy milyen kérdések voltak, azokra a
válaszok utalnak például a 8. 12. és 16. rész elején.
n Hogyan
kell viselkedniük a hívőknek ilyen esetben? Figyelembe kell-e venniük az Ószövetség
tiltását (5Móz 13), és a mintegy három évvel korábban megtartott jeruzsálemi
zsinat határozatát (ApCsel 15:29), vagy elfogyaszthatják az ilyen eledelt
éppúgy, mint nem keresztyén társaik?
n Vizsgáljuk
meg először a gnosztikusok válaszát
erre a kérdésre, majd a keresztyének
isten-ismeretét, és végül azt a botránkozás
nélküli magatartást, amit Pál apostol ajánl.
I. A bálványáldozati lakomák gnosztikus megoldása – 1-3. v.
n Korinthusban
voltak, akik valahogy így vélekedtek: „Az
a kérdés, hogy részt vegyünk-e a bálványáldozati lakomákon, semmiféle
fejtörést nem okozhat, mert mi mindnyájan birtokában vagyunk annak a gnózisnak,
(magasabb rendű ismeretnek – 1. v.), melynek következtében tudjuk, hogy a kozmoszban
semmiféle bálvány nincs, csak az egy igaz Isten létezik. Így a lakomákon való
esetleges részvétel a hívőknek nem okozhat kárt…” Szerintük a
bálványáldozati hús éppolyan hús volt, mint a többi, és az áldozati szertartás sem
jelentett semmit, mivel bálványok nem léteznek.
n Pál
apostol odasorolja magát is azok közé, akiknek „ismeretük” van: „mindnyájunknak van ismeretünk” (1. v.).
v De
megállapítja, hogy ez az ismeret kárt okozhat, ha nincs szeretet! „Az ismeret felfuvalkodottá tesz, a szeretet
pedig épít.”
v Aki
tetszeleg tudásában, az még nem értette meg, mi a helyes ismeret, mert gőgje,
büszkesége rombolja, nem pedig építi a környezetét.
v Csak
a szeretet az, ami épít. A szeretettel társuló ismeret építő, de szeretet
nélkül egyáltalán nem az.
n Embertársaink
szeretete egyenes következménye annak, hogy ismerjük-e az Istent, és ismer-e
minket az Isten. „Ha valaki az Istent
szereti, az ismertetik őtőle” (3. v.). „A
bölcsességnek kezdete az Úrnak félelme; és a Szentnek ismerete az eszesség.”
(Péld 9:10)
n A
gnosztikusok ismeretével szembekerül a szeretet felsőbb- és elsőbbrendűsége. A
szeretet adja a kulcsot minden magasabb ismeret zárjához.
n Aki
szeret, az Isten hatáskörébe kerül. „Aki
nem szeret, nem ismerte meg az Istent; mert az Isten szeretet.” (1Jn 4:8).
n Ugyanilyen
érvelést használ később, amikor a lelki ajándékokról tanít: szeretet
nélkül még a lelki ajándékok sem töltik be küldetésüket. A szeretet
mindennél többet ér, mindennél többet tehet és mindennél többet tart.
II. A keresztyének ismerete: a Szentháromság Isten – 4-6.
v.
n Mi
az, amit ismerhetünk Istenről?
n Minden
hívő vágyik Isten megismerésére. De Pál tudja, hogy az Isten ismerete csakis
kinyilatkoztatás útján lehetséges.
v A
gnosztikusok azonban úgy vélték, hogy spekulatív kíváncsiskodással, vagy
agnosztikus racionalizmussal juthatnak mélyebb ismeretre. Ezt a felfogást cáfolja
meg Pál: „Ha vannak is úgynevezett
istenek akár az égben, akár a földön, aminthogy van sok isten és sok úr;
mindazáltal nekünk egy Istenünk van, az Atya, akitől van a mindenség, mi is ő
benne; és egy Urunk, a Jézus Krisztus, aki által van a mindenség, mi is ő
általa.”
n Ebben
utal a Tízparancsolat első és második parancsára, de kihallatszik belőle a zsidók
hitvallása is: „Halljad Izráel! Az Úr, a
mi Istenünk, Ő az Úr egyedül!” (5Móz 6:4)
n A
zsidó és keresztyén monoteizmus Istennek a történelem folyamán megnyilvánuló direkt
kinyilatkoztatásából ered. Van sok isten és sok úr, de senki sincs olyan, mint
az Isten.
n A
kinyilatkoztatott Isten személyét úgy említi, mint Atya és Jézus Krisztus.
Vagyis, a Szentháromság Istenből megemlíti az Atyát és a Fiút. Ez Jézus
Krisztus istenségét mutatja.
III. Lehajlás a testvérekhez –
7-13. v.
n Előbb
az apostol azt említette, amiben egyetért a korinthusiakkal. Most
következik az, amiben nem ért egyet.
n A
bálványáldozati hús evésénél nemcsak vallási-kultikus indokok jönnek számításba,
hanem a testvéreinkre és azok lelkiismeretére való hatások is.
v Ezt
a kérdést a 10. részben bővebben is kifejti: „14 Azért, szerelmeseim, kerüljétek a bálványimádást. 15
Mint okosokhoz szólok, ítéljétek meg ti, amit mondok. 16 A
hálaadásnak pohara, amelyet megáldunk, nem a Krisztus vérével való
közösségünk-e? A kenyér, amelyet megszegünk, nem a Krisztus testével való
közösségünk-e? 17 Mert egy a kenyér, egy test vagyunk sokan; mert
mindnyájan az egy kenyérből részesedünk. 18 Tekintsétek meg a test
szerint való Izráelt! Akik az áldozatokat eszik, avagy nincsenek-e közösségben
az oltárral? 19 Mit mondok tehát? Hogy a bálvány valami? Vagy, hogy
a bálványáldozat valami? 20 Sőt, hogy amit a pogányok áldoznak,
ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel
legyetek közösségben. 21 Nem ihatjátok az Úr poharát és az ördögök
poharát; nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök asztalának részesei.” (1Kor
10:14-20)
n Korábban
már írt a hívők szabadságáról (1Kor 6:12), most azt újra megismétli: „23 Minden szabad nékem, de nem
minden használ; minden szabad nékem, de nem minden épít.” (1Kor 10:23).
n Majd
ennek az alapelvnek az alkalmazását is újra megfogalmazza: „24 Senki ne keresse, ami az övé, hanem ki-ki azt, ami a
másé. 25 Mindent, amit a mészárszékben árulnak, megegyetek, semmit
sem tudakozódván a lelkiismeret miatt. 26 Mert az Úré a föld és
annak teljessége. 27 Ha pedig valaki meghív titeket a hitetlenek
közül és el akartok menni mindent, amit elétek hoznak, megegyétek, semmit sem
tudakozódván a lelkiismeret miatt. 28 De ha valaki ezt mondja
néktek: Ez bálványáldozati hús, ne egyétek meg a miatt, aki megjelentette, és a
lelkiismeretért; mert az Úré a föld és annak teljessége.” (1Kor 10:24-28)
n Végül
pedig összefoglalja: „31 Azért
akár esztek, akár isztok, akármit cselekedtek, mindent az Isten dicsőségére
műveljetek. 32 Meg ne botránkoztassátok se a zsidókat, se a
görögöket, se az Isten gyülekezetét.” (1Kor 10:31-32)
v Ami
az ismeretet illeti, megállapítja, hogy az nincs mindenkinél egyenlő szinten: „Nem mindenkiben van meg ez az ismeret.”
(7. v.) Szót emel azok érdekében, akiknek ismerete hiányos. Majd nagy
szeretettel és értékeléssel megköveteli azoktól, akiknek ismeretük van, hogy
alkalmazkodjanak azokhoz, akiknek nincs: nem a felvilágosult, büszke gnosztikusok
szabják a mércét, hanem azok, akik ismeretben hiányosak ugyan, de lélekben
éppúgy Krisztus tulajdonai. Figyelembe kell venni embertársainkat (Gal 6:2. Róm
12:9-10).
n Attól
függően, hogy milyen hatással vagyunk másokra, egy bizonyos viselkedés
lehet elfogadható egyik helyen és megengedhetetlen egy másik
helyen. Maradjon tiszta a lelkiismereted minden esetben! (Róm 14:23)
n „Az eledel nem tesz minket kedvesekké
Isten előtt” (8. v.). „Az eledel nem változtat Istenhez való viszonyunkon.”
Vagyis, azok, akik úgy gondolják, hogy a bálványáldozati hús megevése lelki
szabadságukat és érettségüket bizonyítja, nagyon is tévednek.
n A
vertikális kapcsolat (Istennel) nem
független az horizontális való
kapcsolattól (embertársainkkal). „Mert ha
valaki meglát téged, akinek ismereted van, hogy a bálványtemplomnál
vendégeskedsz, annak lelkiismerete, mivelhogy erőtlen, nem arra indíttatik-e,
hogy megegye a bálványáldozatot? És a te ismereted miatt elkárhozik a te
erőtlen atyádfia, a kiért Krisztus meghalt.” (10-11. v.)
n A
testvéri közösség a Krisztus teste. Nem függetleníthetem magam a Krisztus
testétől, és nem gondolhatom magamról, hogy különb vagyok másoknál. Mihelyt
egyetlen csillag kilép a Teremtő által rendelt pályájáról, azonnal ütközések katasztrófái
fenyegetnek. Így az én szabadságom károsíthatja, rombolhatja, akadályozhatja
testvéremet, ami bűn.
n Pál
apostol annyira komolyan veszi ezt a kérdést, hogy kész lemondani a hús
evéséről egész életére, ha az botránkozására lenne testvéreinek. Azért, mert a
Krisztus testét, a gyülekezetet nem az ismeret, hanem a szeretet tartja össze.
n A
szeretet miatt nem teszünk olyat, ami hitelteleníti bizonyságtételünket.
n Van,
ahol karácsonykor nem állítanak karácsonyfát. Mások nem festenek tojást
húsvétkor.
n A
hívők nem járnak kocsmába, és nem vesznek részt olyan lakomákon,
ahol világi zene bömböl, alkoholt fogyasztanak vagy táncolnak. Nem nézünk megbotránkoztató
filmeket. Nem öltözünk kirívó, botránkoztató ruhába.
„Mindentől, ami gonosznak látszik, őrizkedjetek!” (1Thessz 5:22)
n Mindezt
nem azért, mintha nem lenne rá szabadságunk, hanem azért, mert szabadságunk van
nem tenni ilyet, nem élni többé a bűnben.