Az Úr harca és a szövetség - Józs 8:1-22
Az Úr harca és a szövetség
Józs
8:1-22
A 7. rész ismerete fontos, hogy megértsük a
8. részt: Izráel fiai hűtlenül bántak az Istennek szentelt dolgokkal, ezért
felgerjedt az Úr haragja Izráel ellen… vereséget szenvedtek Ainál. Józsué
imádkozott az Úr előtt. A válasz: vétkezett Izráel, mert loptak is, csaltak is,
hazudtak is, edényeik közé is dugdostak, és az Úr nem lesz többé velük, hacsak
meg nem tisztulnak.
Kiderül, hogy Ákán a bűnös, aki egy babiloni
köntöst, két és fél kiló ezüstöt és egy aranyrudat elvett abból, ami az Úrnak
volta szentelve.
Minden arany, ezüst, réz és vas az Úrnak
volt szentelve.
Azzal fejeződik be a történet, hogy Isten
sújtja Ákánt és az ő háznépét, és meg szűnt az Úr haragjának gerjedezése Izráel
ellen, nem haragudott többé Isten, velük volt az Úr.
Ekkor jön a bíztatás, kellj, fel indulj Ai
ellen még egyszer, mert kezedben lesz adva.
Biztos, hogy van ebben az ige szakaszban
néhány kétséges, bizonytalan dolog, mert még mindig nem tudták meg állapítani
az archeológusok, hogy hol van ennek a városnak a földrajzi helye, pedig már
Mózes első könyvétől kezdve, Ábrahám idejétől kezdve, tudunk arról, hogy itt
állította fel Ábrahám az ő sátorát és itt épített oltárt az Úrnak. Azt
olvassuk, hogy amikor szövetséget kötött az Úr Ábrahámmal, a hegység felé ment
Bételtől keletre, és felütötte sátorát, Bétel volt nyugatra, Ai pedig keletre.
Ebből világosan kitűnik, hogy Bétel és Ai egy vonalban voltak egyik nyugatra,
másik keletre, és ott volt Ábrahámnak oltára valahol középen.
A másik kérdéses dolog itt ebben a részben
az, hogy hányan voltak lesben: harmincezer vagy ötezer ember? Ha csak egy
csoport volt lesben, akkor ott hányan voltak? Úgy gondolom, hogy ezeken a
részleteken nem kell fennakadni, mert mind a kettő igaz lehet: az egyik helyen
harminc ezren voltak, a másik helyre pedig ötezret állított másnap Józsué, azokon
kívül, akiket elküldött a város háta mögé. Egyik ment éjjel, a másik meg ment
reggel az Ige szerint. A többi nép arra maradt, hogy a völgy túl oldaláról Ai
ellen harcoljon.
Olyan szemléletesen írja le az Ige, ezt az
egész akciót, ahogyan elfoglalják a várost, azt a katonai műveletet, szinte
magunk előtt látjuk, ahogy a hadtestek mozognak, cselekednek, felgyújtják a
várost, Józsué felemeli a kopját a kezébe, visszafordul a nép és két csapat
közé, szorítják Ai népét és győzelmet aratnak.
I.
Isten határozott segítsége – 1-2. v.
Az első dolog, amit meg kell jegyeznünk az
Igéből az, hogy Isten határozott segítségről biztosítja Józsuét és az ő népét,
mert azt mondja: „Ne félj és ne rettegj,
vedd magadhoz mind a fegyver fogható népet és meglásd kezedbe adom Ai királyát,
népét és városát.”
Hasonlóan olvashatunk arról, hogy támadjanak
elő a leshelyből – mert az Úr maga, adja a kezükbe őket. Bármilyenféleképpen
fogják végezni ezt a harcot, Isten fogja adni a győzelmet. Nem az Ő katonai
haderejük, nem az Ő harci képességük, hanem Isten segítsége adja a győzelmet.
Isten segítségéről beszél az is, hogy az Úr
megmondja nekik, hogy hogyan kell harcolni, hiszen nem tanultak ezek ostrom
munkát, meg harci dolgokat, a pusztában nem volt ilye kiképzés. Isten
megmondja, hogyan kell elfoglalni a várost, még a két seregnek az elrejtése sem
a Józsué ötlete volt, nem ők találták, ki hanem Isten mondta meg azt nekik.
Vess lest a város háta mögött, mondta az Úr. Tehát először jön a bíztatás, majd
a tanács, hogy mit kell cselekedniük utána.
Ha magunk elé képzeljük ezt a történetet,
Isten megmondja, hogy mikor történjék a támadás (a támadás idejét), aztán, hogy
vessen lest a város ellen (hogyan?), és forduljanak a város ellen, ha az ott lakók
kijöttek a városból. Isten mindent megmagyaráz Józsuénak. Előírja részletről
részletre Józsuénak, hogy milyen parancsokat adjon és a népnek, hogy a hogyan
engedelmeskedjenek a parancsoknak.
Miért van ez így? Azért, hogy nyilvánvalóvá
legyen az, hogy Isten adja a győzelmet, hogy a siker Isten kezében van. Isten nekik
adja az egész várost, az egész országot, ahogyan azt meg ígérte.
Pál apostol mond valamit a 2Kor levélben,
amikor, a lelki munkáról, azt mondja, hogy ez a kincsünk cserépedényekben van, hogy
amaz erőnek nagy volta Istené legyen és nem magunktól való (2Kor 4:7). Ez az
Istennek a módszere: lecsökkenti a Gedeon seregét is addig, amíg alig voltak vagy
háromszázan a harminckétezerből, nehogy dicsekedjenek Isten ellen, hogy az ő
karjuk és kézívük szerezte a győzelmet. Legyen gyenge, legyen kicsi a sereg,
hogy nyilvánvalóvá legyen általa Isten ereje, segítsége, győzelme.
Van az úgy velünk is, hogy akkor menekülünk
Istenhez, amikor már nincs kiút, amikor már mindent megpróbáltunk saját
erőnkből és semmi sem sikerült… Pedig az Úrhoz előbb kellene jönnünk, tanácsot
kérni, mit kellene cselekednünk. És azután is neki kellene adnunk a dicsőséget,
hogy az erőnek nagy volta övé legyen.
Senki se dicsekedjen a saját erejével, a
szépségével, az egészségével, az ifjúságával, hanem aki dicsekedik, az
dicsekedjék az Úrban.
A 115. zsoltár így kezdődik: Nem nékünk
Uram, nem nékünk, hanem a te nevednek szerezz dicsőséget!
Mi olyanok vagyunk mind Józsué: teljesen rá
vagyunk szorulva az ő segítségére, az ő támogatására, útmutatására, minden nap.
Kérjük ezt reggel, kérjük délben, és köszönjük meg este, amikor oltalmát kérjük
az éjszakára.
II. Isten
nagylelkű ajándéka – 2. 27. v.
A második dolog az a megjegyzés, hogy a
zsákmányolni valót, a barmokat is maguknak zsákmányolhatják. Részesedhetnek a
zsákmányban.
Milyen nagylelkű Isten ajándéka! Nekik adja
a zsákmányt teljes egészében. Ebből következik, hogy milyen hiábavaló
zsugoriság, harácsolás, rabló munka volt az, amit Ákán elkövetett. Csak egy
kicsit kellett volna várnia, és meggazdagodhatott volna becsületes módon,
hiszen Isten megadta volna neki azt, hogy magának zsákmányolja Ai teljes
gazdagságát. Csupán Istennek kellett volna adnia először azt, ami az Úré! (Józs
6:18-19)
Isten elvárja az ő népétől, hogy bízzon benne,
és hogy Istent első helyre tegye.
Az a baj viszont, hogy az ördög minket
mindig becsap, saját kígyó teológiájával, mint az Éden kertben, hogy Isten
téged meg akar rövidíteni, nem akarja, hogy gazdag légy… „Csakugyan azt mondta
Isten, hogy a kertnek egyetlen fájáról sem nem ehettek?” Elveszi előletek, ami
jó, ami nektek hasznos lenne, nem akarja nektek adni! Tudja az Isten, hogy olyanok
lesztek, mint ő, ezért nem engedi, hogy egyetek róla! Micsoda hamis teológia
ez!
Amikor az ember nézte a fát, látta, hogy
kedves a szemnek, kívánatos az eledelre, és szakított belőle. Kiderült azonban,
hogy pont ezzel fosztotta meg magát attól, amit ajándékba kaphatott volna
Istentől! Isten nem elvenni akar tőlünk, hanem ajándékozni akar, megáldani
akar, de csak, úgy ha Őt tesszük az első helyre, ha ő van, a központban. Ami az
Úré az legyen az Úré!
Malakiás könyvében ígérettel egybekötött
parancs van a tizedről „próbáljatok meg engem, ha nem dorgálom meg értetek a
kártevőt, ha nem áldalak meg titeket…” Ki lehet ezt próbálni: tedd első helyre
Istent, legyen ő a központban, keresd először Isten országát és az Ő igazságát,
és azután Isten majd gondot visel a többiről. „Minden gondotokat őreá vessétek,
mert neki gondja van reátok.”
Ez a gyakorlat, hogy elvehették a zsákmányt
(2. v.), ez Isten módszere volt. Erről Mózes könyvében is olvashatunk, amikor
elfoglalták a Jordánon túl levő emoreusok földjét: ott ugyanezt cselekedte
Isten, hogy nekik adta a zsákmányt.
III.
Krisztus átokká lett értünk
A főembereket felakasztották haláluk után, közszemlére
tették a város kapujánál. Ez egy ókori gyakorlat volt, mint elrettentő példa. Amikor
később az északi koalíció királyait legyőzte, velük is így cselekedett (Józs
10:26-27).
De csak estig maradtak ott! Azért, mert a
Mózes törvényében meg van ez parancsolva, hogy átkozott mindaz, aki fán függ
(5Móz 21:22-23).
Pál apostol is erre utal, amikor azt írja a
Galáciai levélben, hogy Jézus Krisztus fára szegeztetvén átokká lett érettünk,
mert meg van írva, hogy átkozott minden, aki fán függ (Gal 3:13). Emlékezhetünk
tehát Jézus Krisztusra, aki vállalta azt, hogy a mi bűneinkért magára vegye a
halált, mert a bűn zsoldja a halál. A mi békességünk büntetése rajta van, és a
ő sebeivel gyógyultunk meg! Átokká lett érettünk, hogy mi Isten igazsága
legyünk őbenne.
Később beszél az ige arról is, hogy
összegyűltek oltárt építeni az Úrnak: felállították a csapatokat az Ebál és a
Garizim hegyére, hogy elmondják az áldást és az átkot. Így erősítették meg a
szövetséget.
Az nyolcadik rész nagyon szemléletesen,
érdekesen, világosan van megírva, felkelti az ember érdeklődését, hogy tovább
olvassa, vajon mi is történt utána… Magunk előtt látjuk az egész harcot, ennek
lezajlását, a lesben levőket, a hátba támadókat, a füstöt, amelyek mind később
vannak elmondva. Ez a mozgalmas történet nem folytatódik többé, mint ahogyan a
tévében a legizgalmasabb résznél megszakítják a filmet mert valami fontosat
akarnak közölni.
Amit az Úr mond, az fontosabb! Meg kell
újítani a szövetséget Istennel, amit megrontottak. Ákán bűne miatt megromlott a
viszony Istennel. Kérdésessé vált, hogy ők Isten népe maradtak-e? Ezért kell
újra fogadalmat tenniük az Ebál és Garizim hegyén, Sikemben, Jeruzsálemtől közel
ötven kilométerre.