A lelki vezető erkölcsi arculata - Tit 1:5-16
A lelki vezető erkölcsi arculata
Titus 1:5-16
n Az Ige két részre tagolódik. Az első
rész a püspök, a lelki vezető, vagy tágabb értelemben az érett hívő vezető
ember jellemzőit sorolja fel, negatív és pozitív szempontból.
n A második része, a 10. vers után a
körülmetélkedettekről és a krétaiakról tesz néhány megjegyzést.
I. Vegyük először az
első szakaszt – a lelki vezetők jellemzőit
n Titusnak presbitereket kellett
állítania városonként. A prezsbiter (gyülekezeti vén) lelkipásztor (poimén) és püspök (episzkoposz) szinonima kifejezések. Lelki vezetőket jelölnek.
n A lényeg az, hogy a karakter meg kell
előzze a karriert!
n A követelmények 1Tim 3,2‑12 és Tit 1,6‑9‑ben
vannak leírva. Összesen akár 24 jellemvonást is találunk. Mindegyikről
prédikációt lehetne tartani, amire most nincs lehetőség, ezért csak röviden
említem meg, és csak azokat, amelyeket itt találunk megírva. Előbb, Milyen NEM kell legyen, azután, Milyen kell legyen.
v Feddhetetlen – „6 Ha van feddhetetlen,
egyfeleségű férfiú, akinek hívő, nem
kicsapongással vádolt avagy engedetlen gyermekei
vannak…” Ez
kifogástalan viselkedést jelent. Nincs olyan dolog, amiben elmarasztalhatnák.
Nem kerül vád alá, hacsak hamis vádak alapján. Nem lehet belekötni.
v
Egyfeleségű férfiú – Ez négyféle irányban is
értelmezhető: (1). Tiltja a poligámiát, vagyis azt, hogy egyszerre több
(életben levő) felesége legyen. (2) Tiltja az elválást is: mert nem
ígérhet halálig tartó hűséget másnak, ha előbbi felesége, akinek halálig tartó
hűséget ígért, még életben van. Az újraházasodott férfi már nem „egyfeleségű
férfiú”. (Az 1Kor 7:39 szerint az újraházasodás akkor megengedett, ha az egyik
házasfél meghalt.) (3). Tiltja a nők felavatását is, hiszen egy nő nem lehet
„egyfeleségű férfiú”. (4). Vannak, akik úgy vélik, hogy ez azt is jelenti, hogy
a vezető házas ember kell legyen.
v
Akinek hívő, nem
kicsapongással vádolt avagy engedetlen gyermekei vannak. 1Tim 3 szerint: aki házát
jól igazgatja. (Jól igazgatni azt jelenti, jól adminisztrálni,
irányítani, felvigyázni, vezetni.), gyermekeit engedelmességben tartja.
Ez bizonyítéka annak, hogy házát jól igazgatja. Ha házát nem tudja jól
igazgatni, nem képes nagyobb feladatra sem. Gyermekei (családja) példa kell
legyen mások előtt!
v
Nem akaratos (7. v.), - az akaratosság a
büszkeségnek és a felfuvalkodásnak a jele, ami a bukás előtt jár (Péld 16:18).
Az 1Tim 3 megjegyzi, hogy szükséges, hogy jó bizonysága legyen a kívülvalóktól – Fontos, hogy mit
mondanak a szomszédok! „Mikor jóakarattal
van az Úr valakinek útjaihoz, még annak ellenségeit is jóakaróivá teszi”
(Péld 16:7). Ne azért megvan a gerince!
v
Nem haragos – nem haragtartó. Aki haragszik, az
nem szeret, és nem szelíd. Haragos embernek sosincs igaza. Idegeit tegye Isten
kezébe. Persze, az Isten szerinti vezetőnek lehetnek haragosai, ellenségei, de
ő kész azokkal is megbékülni, mert ő maga nem haragosa vagy ellensége senkinek.
1Tim 3 hozzáteszi: nem verekedő, hanem szelíd – jólelkű, megértő, türelmes. „Enyém a bosszúállás, én megfizetek, azt
mondja az Úr” (Róm 12:19). Az erőszak alkalmazása nem tartozik
eszköztárához.
v
Nem részeges – 1Tim 3 szerint józan
és nem borozó, hanem mértékletes. Persze, ez nemcsak az
alkoholfogyasztásra vonatkozik, hanem a túlzás minden válfajára. A vezető ne
essen szélsőségekbe. Ne lopja el az ital méltóságát, hanem őrizkedjen tőle,
mint a mérges kígyótól (Péld 23:32). Azt tanácsoljuk, hogy a vezető ember
tartózkodjon a szeszesital bármilyen használatától.[1]
v
Nem verekedő – 1Tim 3 szerint versengéstől
ment. – Nem vitatkozós, és ha beszél, akkor szavának súlya van. De nem
viszi véghez akaratát minden áron.
v
Nem rút nyerészkedő – 1Tim 3 szerint nem
pénz‑sóvárgó. – A pénz sok vezető ember bukását okozta már. „Elégedjetek meg azzal amitek van” (Zsid
13:5). Az Úr gondoskodik a szükségekről. Isten nem tűri a pénzszeretetet (1Tim
6:10). 1Tim 3 szerint nem rút nyereségre vágyó - aki nem
anyagi nyereségre vágyik, és munkáját hivatásból és küldetéstudattal végzi, nem
pedig azért, mert megfizetik.
HANEM (8. v.):
v
Vendégszerető – vagyis, szereti az embereket, akik
felé szolgál, nem szigeteli el sem önmagát, sem házát tőlük. Közösséget vállal
velük.
v
Jónak kedvelője – a jót gyakorolja és a rosszat
elutasítja.
v
Mértékletes – Ez nem azt jelenti, hogy tartson
mértéket a részegségben, verekedésben, haragban, lopásban… stb. Ezek az
előbbiek szerint teljesen tiltva vannak. De az ún. jó dolgokban is lehet
mértéktelen az ember, és azzal kárt okoz. Mértékletes csak úgy lehet valaki, ha
tudja a mértéket.
v
Igaz és tiszta – [szent] – szóban és
cselekedetben. Az igaz élet alapkövetelmény egy vezető ember számára. Az igaz
jellem, igaz viselkedést eredményez. 1Tim 3 nem kétnyelvű – hanem az
igazságot kimondja, képviseli bárhol, bárkinek és bármikor. Ez egy kizáró
jellegű vizsga a vezető számára.
v
Magatűrtető – Önmegtartóztató. Ez a Szentlélek
utolsó gyümölcse, Gal 5:22 szerint.
v
A tudomány szerint való igaz beszédhez tartja magát – Hogy inthessen (az egészséges tudománnyal) és meggyőzhessen (mert vannak ellenkezők). 1Tim 3 szerint: tanításra
alkalmatos – felkészült, értelmes tanító, akinek Istentől adatott a
tanítás lelki ajándéka. Kinél megvan a hit titka, vagyis
hívő ember, aki nemcsak az értelmére vagy érzelmeire hallgat, hanem az Isten
Igéjére. Ide jön még, hogy legyen bölcs (1Tim 3), értelmes,
elővigyázatos, kiegyensúlyozott. A bölcsesség kezdete az istenfélelem és a bűn
gyűlölése (Péld 9:10. Jób 28:28).
n
Megjegyzem, hogy az 1Tim
3 hozzáteszi még, hogy ne
legyen új ember –
nehogy beképzeltté, felfuvalkodottá váljék. A tapasztalt vezető nem követ el
hibákat. De természetesen csak úgy válhat tapasztalttá, ha élete során tanult
az elkövetett hibákból... Először
megpróbáltassanak - mindent meg kell próbálni használat előtt. Bányát
sem találomra nyitnak meg, hanem előbb elvégzik a mélyfúrásokat.
II. Vegyük a második
szakaszt, a krétaiakról, főképp
a körülmetélt zsidókról szóló megjegyzéseket.
n Azt mondhatnák némelyek: „Hát, ez nem
is nekünk szól! Ezt a krétaiaknak írta Pál apostol, nem mirólunk szól.
n A krétaiak,
kappadóciaiak, meg kilikiaiak, három k vagy c betűs nép
hírhedt volt a szokásairól és dolgairól a régi római világban.
n
Főleg
a krétaiak tűntek ki ezek közül. Még
saját prófétáik is rossz véleménnyel voltak róluk. A történetírók is
hasonlóképpen: lusták voltak, nem akartak dolgozni, hazudtak, csaltak, loptak…
12. v. – „A krétaiak mindig hazugok, gonosz vadak, rest
hasak.”
n Arra gondolnánk, hogy az apostol azt
mondja, hogy ez egy kicsit túlzás, - de nem ezt mondja, hanem azt, hogy „Ez a
mondás igaz!”
n Ugye nem rólunk van szó, hanem róluk?
Mi szorgalmasak vagyunk… és igaz is! A határon több, mint száz embert is látni
lehet alkalmanként… míg azután akár Kolozsvárig utazhat az ember, és nem talál
száz embert a mezőn dolgozni…
n Lehet, hogy a krétaiak ilyenek, de nem menthetetlenek! Még a
krétaiaknak is van remény! Még a krétaiakról sem szabad lemondani!
n Ma is van amolyan „krétai-fajta”
ember, akiről azt mondják, hogy sohasem fog megváltozni. Bocsánat a
kifejezésért: „kutyából nem lesz
szalonna”.
n Nem lehetünk annyira reménytelenek.
Istennek van hatalma őket is megváltoztatni! Pál apostol nem azt mondja Titusznak,
hogy „hagyd őket magukra! Mondj le róluk!” Hanem ezt: Intsd őket! Térítsd meg
őket! Változzanak meg! Hitben épek legyenek!
v Volt egy mondás a krétaiakról
görögül: „kretizein pros kreta” – vagyis:
a krétaiakkal bánj krétai módon! A gyémántot csak a gyémánt csiszolja. Vas
élesíti a vasat. Intsd őket kímélet nélkül, hogy a hitben épek legyenek!
n Ez egy nagy lecke nekünk, testvéreim!
Isten nem mondott le még rólunk sem! Pedig mióta dolgozik már rajtunk, hogy
megváltoztasson! A világot megteremtette 6 nap alatt: a napot, a holdat, a
csillagokat, a Marsot és a Jupitert, a tengert és a szárazföldet hat nap alatt
befejezte. Rajtam már 52 éve dolgozik, és még mindig nem fejezett be! Még
mindig nem mondott le rólam! Ez kegyelem.
v Mózes. Jákób. Jónás. A tanítványok
(Péter. Tamás. Zebedeus fiai).
n Önmagadról se mondd, hogy „én már
ilyen vagyok, én nem tudok megváltozni…” Ez nem igaz! Még a krétai-fajta
emberek is megmenthetők.
n A második axióma a krétaiakra
vonatkozóan az, hogy a fegyelem a szeretethez tartozik. Ha valaki saját
gyermekét nem inti, nem fegyelmezi, akkor nem szereti igazán.
n A szeretetet és a toleranciát túl
lehet hangsúlyozni. Persze, a szeretet sok vétket elfedez, mindent elfedez,
mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr... a szeretet nem rója fel a
gonoszt... - ámde a szeretet nem örül a hamisságnak sem! Együtt örül az
igazsággal! Nem cselekszik illetlenül!
v Van egy román mondás: „Să fii
credincios, dar nu fraier!”
n Légy hívő ember! De a hívőség nem
tűri el a gonoszságot, az igazságtalanságot, a restséget, lustaságot és
kegyetlenséget. A szeretet miatt nem tűri el.
n Az intés nem azt jelenti, hogy nincs
bennem szeretet. Sőt, az intést ne végezze senki szeretet nélkül! „Igazságot szólva, szeretetben!”
n A gyülekezet fegyelem és rend kell
legyen. Isten nem a rendetlenségnek az Istene. Ő rendet teremtett, és rendet
tart fenn az egész világmindenségben. Azt akarja, hogy népe között is mindenek
ékesen és jó renddel legyenek (1Kor 14:33).
v „Ha
megemlékezel arról, hogy atyádfiának valami panasza van ellened... mikor az
áldozatot az oltárra viszed, eredj, békülj ki vele…”„Amennyiben rajtatok áll,
minden emberrel békességben éljetek!”„Ha a te felebarátod vétkezett ellened,
eredj, dorgáld meg őt négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyerted a te atyádfiát.”
n Felelősséged van a testvéred iránt, aki
vétkezett. Intsd őket kímélet nélkül, mondja Pál.
n Végül hadd említsem meg azt is, amit
a 15. versben olvastunk: „Minden tiszta a tisztának.” Arról olvastunk, hogy
„némelyek engedetlenek és hiábavaló beszédűek és csalók, a körülmetélkedés
közül valók, a zsidók közül valók, akik, fecsegnek, hiábavaló beszédeket
beszélnek, és engedetlenek.” Ezek zsidó
mesékkel hozakodnak elő, és emberek
parancsolataival. Ezeknek „be kell
dugni a szájukat”, el kell őket hallgattatni. Pontra kell tenni őket.
n „Minden
tiszta a tisztának”
- ez is egy axióma. A Róma 14-ben is azt olvassuk, hogy: „minden tiszta ugyan, de rossz annak az embernek, aki botránkozással
eszi”.
n Még az is megtörténhet, hogy ez a
mondás magától az Úr Jézustól származik. Az evangéliumban nincs minden feljegyezve,
amit az Úr Jézus mondott. Márk evangéliuma 7. részében olvassuk: „Nincs semmi az emberen kívülvaló, ami
bemenvén őbelé megfertéztethetné őt, hanem amik belőle jönnek ki, azok fertőztetik
meg az embert. Akinek van füle a hallásra, hallja.” Minden tiszta a
tisztának.
n A krétaiak sem menthetetlenek. A
fegyelem a szeretet tartozéka. Minden tiszta a tisztának.
n De a megfertőzöttnek, a hitetlennek
semmi sem tiszta. fertőződött az elméje is, a lelkiismerete is. Mert szájával
vallja, hogy Istent ismeri, de a cselekedeteivel tagadja. Mocskos a beszédje, a
fantáziája, a cselekedete…Mindez „onnan
belülről származik...” És amikor valakinek piszkos a szemüvege, akkor bármit
néz, minden piszkos. Minden tisztátalan neki, mert a szemüvege olyan!
n Mint a tintahal, amikor elárasztja
magát azzal a festékkel, akkor mindent színesben lát… A környezetét is olyanra
festi! Ez pedig a természetéből fakad.
n Az ilyennek nem tiszta a házassága
sem, az életmódja sem, az életvitele, családi élete, gyülekezeti élete… Csak a tiszta
szívűek a boldogok, mert ők az Istent meglátják.
n A Korinthusi levélben azt olvassuk,
hogy: „nem tudjátok, hogy igazságtalanok
nem örökölhetik Istennek országát? Se paráznák, se bálványimádók, se
házasságtörők, lopók, telhetetlenek, részegesek, szidalmazók, ragadozók nem
örökölhetik Istennek országát. Ilyenek voltatok pedig némelyek, de
megmosattatok, de megigazíttattatok, de megszenteltettetek.” -
Megmosattatok! Megigazított az Isten! Jézus Krisztus vére által! Élhetünk
tiszta életet.
n Az utolsó vers arról szól, hogy a
krétaiak a szájukkal vallják, de cselekedeteikkel tagadják, hogy ismerik az
Istent.
n Jövünk ide és azt mondjuk: „Uram, én
szeretlek!”- s kint a cselekedeteinkkel azt mondjuk: „Nem szeretlek!” Jövünk
ide imádkozni: „Uram, dicsőítlek Téged! Magasztallak Téged!” S kint a
hétköznapokban magamat dicsőítem a cselekedeteimmel. Magamat magasztalom.
n Jaj nekünk akkor, ha csak a szánkkal
valljuk, hogy ismerjük Istent!
n Az Igének ne csak hallgatói, hanem
megtartói is legyünk. Ámen!