Kollázs Isten királyságáról - 2Sám 5:1-16
Kollázs Isten királyságáról
2Sám
5:1-16
< Ez egy többféle témát felölelő beszámoló, Isten királyságáról. Olyan,
mint egy színes kollázs, amely nem kronológiai sorrendben, de egy-egy darabban
az Isten országával kapcsolatos eseményeket mutatja be.
< Előbb látjuk az ígéretet, ami
biztosítja a királyságot, majd a
győzelmet, ami megalapozza a királyságot. A Hírámmal való együttműködés az a látás, ami felvirágoztatja a
királyságot és végül a megalkuvást, ami
cseppet sem viszi előbbre a királyságot.
I. Az ígéret, ami biztosítja a királyságot – 1-5.
v.
< Íme, Dávid végül is király lett egész Izráelen!
v Király lett, a Saul üldözése ellenére (1Sám 18-26). Bármilyen
igyekezettel és hatalommal próbálta eltenni Dávidot láb alól, nem tehette meg,
mert az Úr védelmezte. Erről a védelemről gyakran énekel Dávid a zsoltárokban.
v Dávid Király lett, sokszoros bölcstelen döntései ellenére. Bölcseteln
döntés volt, amikor Nábált ki akarta irtani, háznépével együtt (1Sám 25) Ebben Abigail
bölcs intézkedése és beszéde akadályozta meg. Bölcstelen döntés volt Siklágba
költözni (1Sám 27). Ez hitetlenségből fakadt, és az Úr nagy kegyelme őrizte
meg, hogy nagyobb baj nem történt. Ugyanis, a filiszteusokkal elindult harcolni
azzal ellen a nép ellen, amelynek ő felkent királya volt! (1Sám 27). Végül nem
kellett Gilboáig menetelnie, mert a filiszteus vezérek visszaküldték, Ákis sűrű
bocsánatkérései közepette.
v Dávid király lett az északi törzsek önkényes lázadása ellenére (2Sám
2:8-32). Dávid nem akart konfliktust, és nem igyekezett magához ragadni a
hatalmat. Királyságát megpróbálták hitelteleníteni, de sem Abnernek, sem
Isbósetnek nem sikerült.
v Dávid király lett az önkéntes barátkozók kezdeményezései ellenére.
Ilyen önkéntes barátkozó volt az amálekita (2Sám 1:1-16), az északi törzsek
fővezére, Abner (3:22-30), majd a két benjámini gyilkos, Rékáb és Baana
(4:1-12). Nem ezek biztosították Dávidnak a királyságot, hanem az Úr.
< Isten ígéretei igazak. Őt nem lehet sem feltartóztatni, sem megakadályozni.
II. A győzelem, amely
megalapozza a királyságot – 6-10. v.
< Jeruzsálem elfoglalása egy fontos esemény volt Dávid uralkodásában.
< Ezzel Isten valóra váltotta az Ábrahámnak adott ígéretét: „18 E napon kötött az Úr
szövetséget Ábrámmal, mondván: A te magodnak adom ezt a földet, Egyiptomnak
folyóvizétől fogva, a nagy folyóig, az Eufrátes folyóvízig. 19 A
Keneusokat, Kenizeusokat, és a Kadmoneusokat, 20 a Hittheusokat,
Perizeusokat, és a Refeusokat, 21 az Emoreusokat, Kananeusokat,
Girgazeusokat, és a Jebuzeusokat.” (1Móz 15:18-21)
v
Ez az
ígéret többször meg van ismételve a Mózes könyveiben (2Móz 3:8. 17. 13:5.
23:23. 33:2. 34:11. 5Móz 7:1), míg Józsué idejében az Úr elkezdte valóra
váltani (Józs 3:10. Józs 12:8).
< Kortábban olvashattunk arról, hogy Júda már legyőzte a filiszteusokat
egyszer, de nem űzte ki őket!
v Bír 1:8 – „Azután Jeruzsálem
ellen hadakoztak a Júda fiai, és elfoglalván azt, lakosait levágták fegyvernek
élivel, a várost pedig lángba borították.”
v De Bír 1:21 – „De a Jebuzeust,
Jeruzsálemnek lakóját nem űzték el a Benjámin fiai, és ezért lakik a Jebuzeus a
Benjámin fiaival Jeruzsálemben még máig is.”
v Józs 15:63 – „De a Jebuzeusokat, Jeruzsálemnek lakóit,
Júda fiai nem bírták kiűzni, azért laknak ott a Jebuzeusok Júda fiaival együtt
Jeruzsálemben, mind e mai napig.”
v Tehát, sem Júda, sem Benjámin nem bírta befejezni a jebuzeusok
kiűzését.
< Az ígéret azonban nem évült el, nem veszítette érvényességét, nem járt
le a szavatossági ideje. „Nem késik az Úr
az ígérettel…” (2Pt 3:9). Nincs olyan ellenség, amely szabotálhatná Isten
tervét. Amit Ábrahámnak megígért, azt végül valóra váltotta Dávid által.
v Habakuk így szól: „E látomás
bizonyos időre szól, de vége felé siet és meg nem csal; ha késik is, bízzál
benne; mert eljön, el fog jönni, nem marad el!” (Hab 2:3)
< Sion sziklavárának bevétele (vö. 1Krón 11:4-9)
közvetlenül azután történhetett, miután Dávidot egész Izráel királyává kenték,
habár a kronológiai folytonosság innen nem tűnik ki. Azonban kitűnik az előbbi
(5.) igeversből, amely szerint Dávid pontosan annyi évet uralkodott
Jeruzsálemben, mint ahány évet volt egész Izráel királya. Jeruzsálem bevétele és fővárossá
tétele egy fontos stratégia lépés volt a királyság megerősítésében, mivel
Jeruzsálem nem tartozott egyik törzshöz sem. Elhelyezkedése az északi törzsek
és Júda határában volt, ezért északon is délen is elfogadható volt. (Ugyanilyen
okok miatt lett Washington DC az AEÁ fővárosa.) Jeruzsálemre már találunk
utalásokat a Tel El-Amarna levelekben is (Kr.e. XIV-XV. század), ami nem
meglepő, hiszen Ábrahám idejében Melkisédek volt ennek királya.
< A jebúsziak gúnyos és
homályos megjegyzése sok fejtörést okozott a bibliakutatóknak. Thenius szerint
ez azt jelenti, hogy a Dávid támadását még a vakok és bénák is képesek
visszaverni. Talán az a magyarázat a legelfogadhatóbb, hogy a vakokat és
sántákat átokmondás idején állították oda, arra utalva, hogy sorsuk hasonló
lesz ezen nyomorultakéhoz, ha kötelességüket nem teljesítenék. Ezek szerint a
jebúsziak feltehetően a sántákat és vakokat sorakoztatták fel a várfalon, annak
szemléltetésére, hogy hasonló átok sújtja azokat, akik megtámadnák a várat. Ez
megmagyarázza azt is, hogy a sántákat és vakokat miért „gyűlöli a Dávid lelke”.
A jebúsziak a sziklavár fekvésének sajátos természeti előnyeiben bíztak. A vár
ugyanis a Sion hegyén állt, amelyet három oldalról mély völgyek zártak körül.
Sion vára egy víztelen szikla, az északról délre lejtő Ofel hegyháton. Thenius
értelmezését követve, dölyfös önbizalmukban a jebúsziak úgy vélték, hogy nem
lesz szükséges erős, egészséges harcosokkal állni ellene Dávid támadásainak,
mivel a vakok és a sánták is elegendők lesznek.
< „Ide ugyan be nem jut Dávid” – egy szándékosan homályos
fogalmazás lehet, hogy a város elfoglalásának mikéntjét ne hozza nyilvánosságra.
Pontosan azt a stratégiailag gyenge pontot rejtették el, amelyre később is
szükség lehetett, védelmi okok miatt.
< Jeruzsálem fekvése
ideális helyen, a ciszjordániai hegyvidék közepén volt. Elérhető közelségben
volt a tengerhez, Jaffa szinte természetes kikötőjét alkotta. Elhelyezkedésénél
fogva ellenőrizte a Jaffa és Rabba-Ammon közötti út, a Földközi-tengert és
Transzjordániát az ország közepén összekötő főút, illetve a ciszjordániai
hegység fő észak-déli útvonala közötti kereszteződéseket. Mivel egy völgyekkel
övezett hegygerincen helyezkedett el, védelmi adottságai is kiválóak voltak.
Éghajlata kellemes, a téli bőséges csapadék általában egész évre feltöltötte a
ciszternákat és a víztározókat. A város ciszternái még 1948-ban is ellátták a
védőket esővízzel, amikor Jeruzsálem zsidó negyedét az ostromlók minden külső
vízforrástól elvágták. A hegyvonulat lábánál egy bővizű, állandó forrás fakadt,
amihez a lakosság ostrom idején is biztonságosan hozzáfért. Fontos politikai
szempont lehetett, hogy Jeruzsálem egyik izráeli törzzsel sem állt
szövetségben. A várost akkoriban a jebusziak uralták, az őslakos kánaániaktól
elkülönülő kis népcsoport, akik iránt egyetlen szomszédos nép sem viseltetett
különösebb szimpátiával.
III. A látás, ami
felvirágoztatja a királyságot – 11-12. v.
< A Hírámmal való együttműködés külföldi elismerést jelentett. Tírosz az
akkori világ egyik legfejlettebb városa volt.
< Tirusz királya, nem csak Dávidnak volt szövetségese, de fiának,
Salamonnak is, amikor cédrusfát és építőmunkásokat küldött a templom és Salamon
palotájának megépítéséhez (1Kir 5:8kk. 2Krón 2:2kk.), és egy kereskedelmi
flottát is, erre a célra (1Kir 9:27-28. 2Krón 9:10). Viszonzásul Salamon
ellátta őt évente búzával, olajjal és borral (1Kir 5:25. 2Krón 2:9), és amikor
letelt a húsz év, és az építkezések befejeződtek, átadott Hírámnak húsz várost
Galilea földjén (1Kir 9:10kk.). Ezekből látható, hogy Hírám (ha ugyanarról a Hírámról
van szó) még uralkodott a Salamon királyságának huszonnegyedik (de legalábbis a
húszadik) évében. Mivel Dávidnak is szolgáltatott fát palotája felépítéséhez,
az következik, hogy legalább negyvenöt vagy ötven évet uralkodott. De még ez
utóbbi esetben is, nem kezdhette uralmát korábban, mint Dávid Izráel feletti
uralkodásának nyolcadik évében, tehát hat-tíz évvel a Sion sziklavárának
bevétele után. Az események elbeszélésének sorrendje ebben a fejezetben inkább
téma szerinti, mintsem szigorúan időrendi sorrend. Hírám küldötteinek célja nem
az volt, hogy „gratuláljon Dávidnak a trónrálépése alkalmából”, hanem követeket
küldött, hogy szövetségre lépjen ezzel az erős uralkodóval. Dávid kihasználta
az alkalmat, hogy barátságot kössön Hírámmal és kérjen tőle cédrusfát és
építőket palotájához.
v Ézs 60:3 – „rajtad feltámad az Úr, és
dicsősége rajtad megláttatik, és népek jönnek világosságodhoz, és királyok a
néked feltámadt fényességhez.”.
v Ézs 60:10-14 – „Az idegenek megépítik
kőfalaidat, és királyaik szolgálnak néked; mivel haragomban megvertelek, és
kegyelmemben megkönyörültem rajtad. 11 És nyitva lesznek kapuid
szüntelen, éjjel és nappal be nem zároltatnak, hogy behozzák hozzád a népek
gazdagságát, és királyaik is bevitetnek. 12 Mert a nép és az ország,
amely néked nem szolgál, elvész, és a népek mindenestől elpusztulnak. 13
A Libánon ékessége hozzád jön, ciprus, platán, sudar cédrus, mind együtt
szenthelyemnek megékesítésére, hogy lábaim helyét megdicsőítsem. 14
És meghajolva hozzád mennek a téged nyomorgatók fiai, és leborulnak lábad
talpainál minden megutálóid, és neveznek téged az Úr városának, Izráel Szentje
Sionának.”
v Isten eszközéül használhatja a pogányokat is.
< Nem Dávidért, hanem az Úr népéért történik mindez.
v Ehhez hasonlított Salamon imája (kérése) is, amikor bölcsességet kért,
hogy az Úr népét vezetni tudja.
Tegyük Isten népét az első helyre, és imádságaink meghallgattatnak!
IV. A megalkuvás, ami
nem viszi előbbre a királyságot – 13-16. v.
< Dávid fiai mutatják az ő hatalmát. Dávid ágyasai mutatják az ő
gyengeségét.
v Isten törvénye elleni cselekedet volt ez, amely egyáltalán nem
nevezhető bölcsességnek. Isten ezt megtiltotta (5Móz 17:17).
v Dávidnak már voltak feleségei (3:2-5). Amikor az új fővárosba költözött,
attól kezdve ágyasai is voltak.
< Dávid fiait az 1Krón 14:5-7 is felsorolja és a 1Krón 3:5-8-ban megadott
nemzetségtábla is. Sammúa neve ugyanaz, mint Simá 1Krón 3:5-ben, csak a kiejtés
más. Sammúa, Sóbáb, Nátán és Salamon Betsabé fiai voltak a 1Krón 3:5 szerint.
Elisúa nevét elírhatták, és elisáma lehet (láűsd: 1Krón 3:6). De Elisámá később
(is) következik, míg 1Krón 3:6-7 és 14:6-7-ben Elisúa után két másik név,
Elifelet és Nógah található. Ez nem lehet elírás, mivel az 1Krón 3:8 összesen
kilenc névről ír. Ez csak akkor jön ki, ha beszámoljuk az utóbbi két nevet is.
Némelyek kimaradhattak, akik gyermekkorban vagy korán meghaltak. Ez lehet a
magyarázata annak is, hogy Elifelet neve még egyszer szerepel a felsorolás
vévén: a később született fiú a korán meghalt bátyja nevét kapta. Dávidnak
tehát tizenkilenc fia volt összesen, akik közül hat Hebronban született (2Sám
3:2 és kk.), és tizenhárom Jeruzsálemben. A leányok nem szerepelnek a
nemzetségi felsorolásban, de egy Támár nevű leánya később említve van (2Sám
13:1).
Befejezés:
< Isten országa ma is törékeny.
v Vannak szolgái, akik dicsőséget
hoznak, mások pedig szégyent hoznak az Úr nevére. Van, aki előre viszi, és van,
aki hátráltatja Isten országát. Mi ne legyünk az akadályozók között!