Isbóset meggyilkolásának tanulságai - 2Sám 4:1-12
Isbóset meggyilkolásának tanulságai
2Sám 4:1-12
< Abner halála letaglózta Isbósetet és szolgáit.
v Vaj ez csak a kezdet?
Dávid emberei folytatják? A kibékülés terve elfolyt Abner vérével!... Mit kell
tenni most?
< Rékáb és Baaná úgy vélték, ők tudják, mit kell tenni.
< A bevezető szavakból kiderül, hogy Isbóset pszichikailag és lelkileg
képtelen az ellenállás folytatására, nincs bátorsága többé, egyetlen élő
testvére, Méfibóset pedig fizikailag képtelen bármilyen ellenállásra.
v Saul házának
végelgyengülése ez: „elvesztette bátorságát, és az egész Izráel megrendült” (1. v.).
I. Iróniával elmondott
történet (1-7. v.)
< Rékáb és Baaná gondolták, megragadják az alkalmat...
v Saul és Isbóset
táborához tartoztak: „2Volt Saul fiának volt két embere, portyázó csapatok vezérei, egyiknek a
neve Baaná volt, a másiké Rékáb. A beéróti Rimmón fiai voltak, Benjámin fiai
közül. Mert Beérót is Benjáminhoz tartozik. 3A beérótiak Gittaimba
menekültek, és jövevényekké lettek ott mind a mai napig.” (2-3. v.)
v De a két gyilkos bemutatását a tehetetlen Isbóset
és még tehetetlenebb Méfibóset közé helyezi! Bármit is tesz tehát Rékáb és
Baaná, az az nem lesz valami hősies cselekedet, hiszen mindannyian
tehetetlenek! Micsoda hőstett, ha egy középiskolás megver egy ötödikest?...
< A következő igeversekből is kitűnik a szarkazmus, az irónia, amivel a
szent író elmondja a történetet:
v
„5Elmentek tehát a beéróti Rimmón fiai, Rékáb és Baaná, és
bementek Ísbóset házába, amikor a nap forrón tűzött, és ő fekhelyén déli álmát
aludta. 6Beosontak a ház belsejébe, mintha búzát vittek volna, és
hasba döfték őt. Azután elmenekült Rékáb és testvére, Baaná. 7Mikor
azért ezek a házba bementek, és ő hálószobájában az ágyán feküdt, szúrásokkal
megölték őt, és levágták a fejét. Azután fejét felvették, és egész éjjel mentek
az Arabán át vezető úton.” (5-7. v.)
v Nem kétféle leírása ez
az eseménynek, hanem ismétlés: három tény van ismételve: Rékáb és Baaná
beosontak, Isbóset ágyán aludt, és hasba szórták. A tények újabb elemek
hozzáadásával vannak megismételve: nevezetesen, hogy levágták a fejét. Az, hogy
aludt, szándékos ismétlés: Rékáb és Baaná olyan macsó vitézek, hogy meg tudnak
ölni egy alvó embert! Keményfiúk.
< Majd Dávid véleményezni fogja a tettüket. (9-11. v.)
v De a szent író már most
tudtunkra adja véleményét: elmondja a történetet, miközben kigúnyolja Rékábot
és Baanát.
< Van, amikor az irónia (szarkazmus) nagyon éles:
v Ézs 41:6-7 – „Kiki társát segíti, és
barátjának ezt mondja: Légy erős! És bátorítja a mester
az ötvöst, és a kalapácscsal simító azt, a ki az ülőt veri; így szól a
forrasztásról: jó az, és megerősíti szegekkel, hogy meg
ne mozduljon.”
v Ézs 44:9-20 – „A kovács fejszét készít,
és munkálkodik a szénnél, és alakítja azt pörölylyel, és munkálja azt erős
karjával, és megéhezik és ereje nincsen, és vizet sem iszik és elfárad. Az ács
mérőzsinórt von, és lefesti azt íróvesszővel, és meggyalulja azt, a
czirkalommal alakítja, és csinálja azt férfiú formájára, ember ékességére, hogy
házában lakjék. Czédrusfát vág magának, tölgy- és cserfát hoz, és válogat az
erdő fáiban, fenyőt plántál, a melyet az eső fölnevel. Azokból az ember tüzet
gerjeszt, vesz belőlök és melegszik, meggyújtja és kenyeret süt; sőt istent is
csinál abból és imádja, bálványt készít és előtte leborul; Felét tűzben
megégeti, felénél húst eszik: pecsenyét süt és megelégszik, és aztán melengeti
magát és szól: Bezzeg melegem van, tűznél valék! Maradékából istent készít,
bálványát; leborulva imádja azt és könyörög hozzá, és így szól: Szabadíts meg,
mert te vagy istenem! Nem tudnak és nem értenek, mert bekenvék szemeik és nem
látnak, és szívök nem eszmél. És nem veszi eszébe, nincs ismerete és értelme,
hogy mondaná: Felét tűzben megégetém és kenyeret sütöttem annak szenénél,
sütöttem húst és megettem; és maradékából útálatosságot csináljak-é, és
leboruljak a fa-galy előtt? Ki hamuban gyönyörködik, megcsalt szíve vezette
félre azt, hogy meg ne szabadítsa lelkét és ezt mondja: Hát nem hazugság van-é
jobbkezemben?”
v Ézs 46:5-7 – „Kihez hasonlíttok engem,
és kivel tesztek egyenlővé? És kivel vettek egybe, hogy hasonlók volnánk?
Kitöltik az aranyat az erszényből, és ezüstöt mérnek a mértékkel, és ötvöst
fogadnak, hogy abból istent csináljon; meghajolnak, leborulnak előtte. Vállukra
veszik azt és hordozzák, majd állványára helyezik és veszteg áll, helyéről meg
nem mozdul, ha kiáltasz is hozzá, nem felel, nyomorúságodból nem szabadít meg.”
v
< Máskor az irónia nem annyira csípős, de ott van:
v Dán 3-ban kilencszer
van említve az arany állóképről, hogy azt „Nabukodonozor „felállította”... (1.
2. 3. 3. 5. 7. 12. 14. 18. v.)
< Itt tehát arról van szó, hogy Rékáb és Baaná nem erősek hanem gyengék,
nem bátrak hanem gyávák, nem férfiasak hanem mészárosok.
v Ne tévesszen meg minket
a látszat! Igyekezzünk meglátni a lényeget!
II. Teológiával
kimagyarázott gonoszság (8. v.)
< Bibliával, teológiával
kimagyarázható még a gonoszság is!
< Rékáb és Baaná útja Mahanáimból Hebrónba legalább két napba beletelt
(130 km).
v Megérkezésükkor
bemutatják Isbóset fejét, és magunkat, mint Isten szolgáit...
v Dávid bizonyára ismerte
kinek a feje az... A tények – egy dolog, annak értelmezése – más dolog.
v Isten bosszúja volt ez
Saulon és leszármazottján? Rékáb és Baaná Istennek eszközei akik igazságot
szolgáltattak és megerősítették Dávid pozícióját? Tartozik nekik Dávid
miniszteri tisztségeket adni?
v Vér a kezükön, teológia
az ajkukon. A gyilkosság mindig elfogadhatóbb, ha vallásos köntösbe öltöztetik.
< Baana és Rékáb – ma is élnek gyülekezeteinkben: olyanok, akik bűneiknek
és esztelenségüknek teológiai magyarázatot adnak. (Számukra a teológia nem
istentiszteletre van, hanem önmaguk igazolására.)
v Például: a szőrszálhasogató teologizáló... és
a fegyelmezésben részesített bűnös: nem látják, más is olyan...
< Vigyázzunk a teológiai magyarázatokra, nehogy saját céljainkra
eszközként használjuk Istent!
III. Hálaadással
elkerült bálványimádás (9. v.)
< Dávid kísérve van, hogy bálványimádó módon gondolkozzon. Hasonlítsuk
össze Rékáb és Baaná állításait a Dávidéval:
v
„Íme, Ísbósetnek, Saul
fiának, a te ellenségednek feje, aki üldözte a te lelkedet...” (8. v.)
v
„Él az Úr, ki az én életemet megszabadította minden nyomorúságból!” (9. v.)
v Vagyis, Rékáb és Baaná
nem kell aggódjanak Dávidért, mert Ő Isten gondviselésében van!
< Rékáb és Baaná csak azért mondják el, hogy Dávid minden ellenségét
Isten eltette az útból, mert úgy gondolják, ezért Dávid tartozik nekik egy
kicsit... Megszabadították Dávidot!
v Dávid azonban felismeri
az álszabadítókat és elismeri az igazi szabadítót!
< Hálával megemlékezik a Szabadítójáról.
v “A
Dávidé. Åldjad én lelkem az Urat, és egész bensőm az ő szent nevét. Áldjad én
lelkem az Urat, és el ne feledkezzél semmi jótéteményéről. Aki megbocsátja
minden bűnödet, meggyógyítja minden betegségedet. Aki megváltja életedet a
koporsótól; kegyelemmel és irgalmassággal koronáz meg téged. Aki
jóval tölti be a te ékességedet, és megújul a te ifjúságod, mint a sasé.” (Zsolt 103:2-5)
v Ellenben, Jeremiás
idejében: „Még csak azt sem mondták: Hol van az Úr, a ki felhozott
minket Égyiptom földéről, a ki vezérelt minket a pusztában, a kietlen és
járatlan földön, a szomjúságnak és a halál árnyékának földén, a melyen nem
vonult át ember, és a hol halandó nem lakott?” (Jer 2:6)
< Mivel megemlékezik az Úrról, aki minden bajból megszabadította, most
nem fogja gonosz embereknek tulajdonítani a kegyelmes Isten szabadítását!
v A hálaadás megerősít a
hűségben! Lásd: A 86 éves Polikárp története Szmyrnában (Kr. u. 155).
IV. Szenteket bátorító
igazságszolgáltatás (9-12. v.)
< Dávid esküje vezeti be ítélethozó döntését (10-11. v.)
v
Az
amálekitára utal, aki hasonló jutalomban reménykedett, hozva Saul halálának
hírét. „Elfogattam és megöltem Ciklágban, ilyen jutalmat adtam neki hírmondásáért.”
(10. v.) Ekkor Rékábot és Baanát bizonyára kiverte a hideg veríték!
v
„Mennyivel inkább az
istentelen embereket, kik ágyában, a saját házában ölték meg az igaz embert?”
(11. v.) – Dávid nem tudhatta ezt a részletet, csak a két gyilkostól! Még ezzel
is eldicsekedtek, részletesen.
v Parancsolt, hogy
megöljék, levágták kezüket és lábukat, és felakasszák a fára. (5Móz 21:22-23)
< Dávidnak közhírre kellett tennie, hogy ellenezte Saul fiának
megöletését. Mint ahogyan Abner halálakor is cselekedett.
v Minden kicsi
igazságszolgáltatás előhírnöke annak a NAGY ítéletnek, amit majd Dávid Fia fog
végrehajtani. (Ézs 9:6-7. 11:1-5. Zsolt 72). Eljön az idő, amikor a hebróni
igazságszolgáltatás világméretű lesz.
<
Befejezés:
< Nincs olyan hatalom, ami meggátolná a királyságot (Abner – 2. rész).
< Nincs olyan alattomosság, ami alááshatná a királyságot (Jóáb – 3. rész)
< Nincs olyan igazságtalanság, ami megalapítaná a kirákyságot (Rékáb és
Baaná – 4. rész).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése