Az imádság fegyvere - Ef 6:18-20
Az
imádság fegyvere
Ef
6:18-20
“18
Minden imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben a Lélek által, és
ugyanezen dologban vigyázván minden állhatatossággal és könyörgéssel minden
szentekért, 19 Én érettem is, hogy adassék nékem szó számnak megnyitásakor,
hogy bátorsággal ismertessem meg az evangélium titkát, 20 Amelyért
követséget viselek láncok között; hogy bátran szóljak arról, amiképpen kell
szólanom.”
Jóllehet a fegyverzet leírása megtörtént, de
az imádsággal való folytatás arra utal, hogy ez is hozzá tartozik a lelki
harchoz. A Lélek által mondott imádság kiegészíti a Lélek kardját, az Isten
beszédét. Mindkettő fegyver, melyeket a Lélek ad a kezünkbe: az egyik által Ő
üzen, a másik által mi szólíthatjuk meg. Az imádsággal is lelki harcot harcolunk,
és a csata legtöbbször a térdeinken dől el.
Az imádság tehát nemcsak a napi áhítatunk
része, nemcsak hasznos időtöltés, nemcsak a lelkipásztor feladata, vagy némelyeknek
adatott kiváltság, hanem olyan fegyver, amellyel minden hívő rendelkezhet.
Persze, ennek használata nem könnyű, mert
fegyelmezettség és elkötelezettség kell hozzá. Imátlanságunkat szégyelljük ugyan
megvallani, pedig az ott lappanghat az intenzív lelki aktivitás mögött is. Még ha
van is imaéletünk, meglehet, hogy hiányos, felszínes, vagy szegény: talán a
látszat azt mutatja, hogy minden rendben van, de a valóság mégis egészen más. Vizsgáljuk
meg, hogy milyen imaéletünk van!
Személyesen szeretném mindezt elkerülni, amiről
beszélek, de sajnos, én is része vagyok mindennek, amit most elítélek… Ha ezt
nem vallanám meg, akkor nem lennék őszinte. Ha pedig nem ítélném el, akkor nem
lennék becsületes Istennel szemben. Tehát, az Ige kétélű kardja újra először az
igehirdetőt vágja, de azután a hallgatókat is.
Figyeljük meg azokat az imádság-módokat, amelyeket
Pál apostol itt felsorol: először az imádság formáját említi, majd annak idejét:
„minden időben”, erejét: „a Lélek
által”, vigyázását:
„állhatatossággal”, és tárgyát: „minden
szentekért”, ezek között különösen Pál apostolért.
I. Az
imádság formája - „minden imádsággal és könyörgéssel”
A „minden imádsággal és könyörgéssel” arra
utal, hogy az imádságnak többféle fajtája van. Pál apostol azt írja
Timótheusnak: „Intelek azért mindenekelőtt,
hogy tartassanak könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden
emberekért.” (1Tim 2:1). Egy felosztás szerint az imádság lehet
hálaadó, dicsőítő, kérő, bűnbánó és közbenjáró jellegű.
Mindenekelőtt, hálát kell adni mindenért, hiszen mindent Istentől kaptál. „Semmi felől ne aggódjatok, hanem
imádságotokban és könyörgésetekben minden alkalommal hálaadással tárjátok fel
kívánságaitokat az Isten előtt” (Fil 4:6).
A dicsőítés
ezzel rokon, de különbözik abban, hogy nem azért magasztalja Istent, amit
kapott, sem nem annak reményében, amit kapni szeretne, hanem szabadon és érdek
nélkül dicsőíti az Urat.
A kérő
imádság talán a leggyakoribb. Habár bizalommal fordulunk bármilyen kérésünkkel
a szerető Urunkhoz, mégis, a dicsőítés és magasztalás ennél fontosabb.
Legalábbis, az Úr Jézus így tanított a Miatyánkban.
A bűnbánó
imádság legyen őszinte és rendszeres. Ahhoz, hogy hiteles legyen, a jóvátétel
szándékának is ott kell lennie.
A közbenjáró
imádságot az önzés miatt felejtik el sokan. Emberek térnének meg Istenhez,
gyógyulnának meg (Jak 5:15), szabadulnának meg, ha a közbenjárást komolyabban
gyakorolnák a hívők.
Helye van a közös imádságnak is. Jézus mennybemenetele után a tanítványok „egy szívvel-lélekkel foglalatosak voltak az
imádkozásban és a könyörgésben” (ApCsel 1:14. 2:42).
Mindezek az imafajták legyenek jelen az
imaéletünkben. (A kérő, közbenjáró, és dicsőítő imádságok inkább reggel, a
hálaadó, bűnbánó imák pedig inkább este.)
II. Az
imádság ideje – „minden időben”
Mi a legnagyobb szükség jelenleg a
gyülekezetben? Az erkölcsi élet tisztasága? Családi harmónia? Hálás és adakozó
szív? Jobb evangélizálás? Bibliai gondolkozás? Tanítványság? Komolyabb imádat
és dicsőítés? Nem. A legnagyobb szükségünk, hogy jobban és személyesen ismerjük
az Urat: ez magával hozza az erkölcsi tisztaságot, a családi harmóniát, a hálás
és adakozó szívet, az odaszántabb evangélizálást, a bibliai gondolkozást, és a
komolyabb dicsőítést. Az Isten megismerésének folyamatában pedig az imádság a
legfontosabb tényező. Ezzel kezdődik, és ezzel folytatódik az Úrral való
közösség. Lelki, mély, állhatatos, bibliai imádságra van szükség.
Megtanultunk szervezkedni, építkezni,
könyveket írni, rádiózni, adminisztrálni, de nem találjuk gyönyörűségünket az
imádságban! HA nem hiszünk igazán az imádság erejében, akkor gyenge lesz az
imaéletünk, vagy teljesen kihal. De ha hisszük, hogy az imádságot Isten
meghallgatja, akkor hajlandóak leszünk időt szánni rá. Az imádság azért marad
el, mert nem jut rá idő.
Az
imádságra vonatkozó egyik parancs ez: „szüntelen
imádkozzatok” (1Thessz 5:17). De ez nem arra vonatkozik, hogy állandóan
térden állva, összekulcsolt kézzel, behunyt szemmel imádkozzunk, hanem arra,
hogy a szívünk ilyen állapotban legyen: állandó kapcsolatban legyen az Úrral.
Ez akkor is lehetséges, ha másokkal beszélgetünk, dolgozunk vagy utazunk. A
szív dicséretet énekelhet, hálát adhat, vagy épp bűnöket vallhat és könyöröghet.
Imádkozni lehet az imádságtalanság ellen is: imádkozz, hogy megtanulj
imádkozni!
Imádkozni
annyit jelent, hogy Istennel közösségben vagyok, és bármikor Hozzá fordulhatok.
Ha ott vagyok a közelében szüntelen, akkor nem nehéz hozzá fordulnom, ha bajban
vagyok. Ilyen értelemben nem lehet egy kézzel Istenbe kapaszkodni, és a másik
kézzel a világba. Így szétszakadunk! Az imádság két kézzel való kapaszkodást
jelent, ahogyan a gyermek kapaszkodik apja kezébe.
III. Az
imádság ereje – „a Lélek által”
A
„Lélek által” imádkozni azt jelenti, hogy a Lélek segítsége által. Erről szól a
Róm 8:26b-27: „Mert azt, amit kérnünk
kell, amint kellene, nem tudjuk; de maga a Lélek esedezik mi érettünk
kimondhatatlan fohászkodásokkal.”
Ha a
Lélek segítségével imádkozunk, akkor a Szentlélek közli velünk, hogy miért és
hogyan imádkozzunk. Így nem lesz az imádságunk száraz és monoton, hanem élő és
hatékony. Ha a Lélek által imádkozunk, akkor nem kérünk önző, testi dolgokat,
hanem összhangban leszünk Isten akaratával. „Aki
pedig a szíveket vizsgálja, tudja, mi a Lélek gondolata, mert Isten szerint
esedezik a szentekért” (Róm 8:27).
A
Lélek által imádkozni azt is jelenti, hogy a Szentlélek erőt ad az imádkozásra olyankor,
mikor fáradtak, leterheltek, kedvtelenek vagyunk imádkozni. Ez gyakran
megtörténik. De az imádságban nem kifárad az ember, hanem felfrissül,
megerősödik, ha a Lélek által imádkozik.
Az
Úr Jézus szerint „Az Isten lélek: és a
kik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják” (Jn 4:24).
Az imádság tehát nem arra való, hogy te jól érezd magad. A „lélekben” való imádság azt jelenti, hogy a testiességtől
elhatárolva kell, hogy történjék, a Lélek erejében! Az „igazságban” pedig azt jelenti, hogy hazudva Istennek az imádsággal.
Nem monoton ismételgetések, nem illetlen öltözetben vagy testtartással, nem érzékiséggel
ésd testiességgel, hanem a Lélek által.
IV. Az
imádság vigyázása – „állhatatossággal”
Pál apostol éberségre
szólít fel: „ugyanezen dologban vigyázván”
(18. v.). Ebben a felszólításban az Úr Jézus tanítása visszhangzik, Aki
éberségre, vigyázásra szólított fel, mivel nem lehet tudni, mikor fog
visszatérni (Mk
13:33; Lk 12:37), vagy mikor támad a Kísértő (Mk 14:34-38). Vigyázni kell, mert az ördög ordító oroszlánként szerte jár (lPt 5:8), és a hamis tanítók is farkasként garázdálkodnak (ApCsel 20:29).
Az
állhatatos, kitartó imádságról az Úr Jézus példázatot is mondott Lk 18:2-5-ben.
A példázatban a hamis bíró az özvegyasszony kitartásáért teljesítette annak
kérését. Más helyen az Úr Jézus azt mondja: „Kérjetek
és adatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek.”
(Mt 7:7) Nem hagyhatjuk abba az imádkozást, amíg választ nem kapunk. „Ti, kik az Urat emlékeztetitek, ne
nyugodjatok! És ne hagyjatok nyugtot néki, míg megújítja és dicsőségessé teszi
Jeruzsálemet e földön.” (Ézs 62:6-7)
„Az imádságban állhatatosak legyetek, vigyázván abban
hálaadással.”
(Kol 4:2)
V. Az
imádság tárgya: „minden szentekért”, és Pál apostolért
Pál apostol maga mutatta be, hogy mit ért
ezalatt. A Fil 1:3-4-ben így ír önmagáról: „Hálát
adok az én Istenemnek, minden ti rólatok való emlékezésemben, mindenkor minden
én könyörgésemben mindenitekért nagy örömmel könyörögvén.”
De most, a „minden szentek” közé oda sorolja
magát is. Neki is szüksége van arra, hogy imádkozzanak érette: „Én érettem is, hogy adassék nékem szó számnak
megnyitásakor, hogy bátorsággal ismertessem meg az evangélium titkát, Amelyért
követséget viselek láncok között; hogy bátran szóljak arról, amiképpen kell
szólanom.” (19-20. v.)
Kétszer használja a „bátorsággal” kifejezést
(παρρησία, parrésia). Ez eredetileg a
görög polgárok demokratikus szólásszabadságát jelentette, majd olyan beszédet,
amely őszinte, nyílt, világos, semmit sem titkol el, semmit sem hagy ki, hanem bátorsággal,
magabiztossággal, merészséggel, rettenthetetlenséggel hangzik, különösen magas
rangú emberek jelenlétében. Erre a bátorságra van szüksége Pál apostolnak.
Két dologért kéri, hogy imádkozzanak érette:
azért, hogy világos igehirdetése legyen, „adassék
nékem szó”, és azért, hogy azt bátran, félelem nélkül, adhassa tovább, „amiképpen kell szólanom”. Vannak, akik
világosan beszélnek, de nem merik kimondani, amit kell, mások meg félelem
nélkül prédikálnak ugyan, de üzenetük zavaros. Mindkét dolog Isten adománya,
ezért Istenhez kell imádkozni. Szoktál-e imádkozni az igehirdetőkért? „Legyetek erősek az Úrban!” Az üzenet
ereje, és az igehirdető bátorsága Istentől jövő adomány.
A közbenjáró imádság mások érdekében
történik. Maga Pál apostol is úgy véli, hogy mások imádsága nélkül ő nem tud
világosan prédikálni, és nem lesz elég bátor kimondani, amit ki kell mondania. Az
érthetőségnek és bátorságnak együtt kell járnia a prédikációban. Pál nem azt
kéri, hogy az efézusiak azért imádkozzanak, hogy kezéről lehulljon a bilincs, hanem
hogy az Ige ne legyen bilincsbe verve. Nem azt kéri, hogy őt bocsássák szabadon,
hanem hogy az evangélium terjedhessen szabadon.
Készítsünk imalistát, és imádkozzunk „minden szentekért”, kiváltképpen az
igehirdetőkért. Minden imádsággal, minden időben, minden szentekért, a Lélek
által... Harcoljuk meg a hitnek szép harcát az imádság fegyverével!