József nagylelkűsége és koporsója - 1Móz 50:15-26
József nagylelkűsége és koporsója
1Móz
50:15-26
n Ez az igeszakasz bizonyos mértékig párhuzamos a 45:1-7-ben
leírtakkal, ahol József megismertette magát testvéreivel és rámutatott Isten útjainak
csodálatos voltára.
I. József testvéreinek félelme és kérelme
n József testvéreinek megalázkodása, leborulása József előtt,
ismét a 37. rész álmaira emlékeztet: ezzel keretbe van helyezve az egész
történet. József álmai beteljesedtek.
n József testvérei ott is először megijedtek, mert féltek
József bosszújától.
v Úgy tűnik, hogy a félelemérzés nem oldódott fel bennük, sőt
kiújult apjuk halála után, mert arra gondoltak, hogy József csak apjukra való
tekintettel bánt irgalmasan velük (vö. 27:41.) Rossz lelkiismeretüknek hangját nem tudták elhallgattatni. Vádolta
őket a múltban elkövetett bűn.
n
Vádolják magukat. Nem tudják maguknak
megbocsátani, amit elkövettek József ellen.
v
Van ez így. Az ördög előbb azzal kísért, hogy „te
nem is vagy bűnös”, „mások bűnösebbek”, stb.
v
Azután meg azzal kísért, hogy „akkora a bűnöd,
hogy azt nem is lehet megbocsátani”. Bizonyára így gondolta Júdás, amikor véget
vetett az életének. De nem így gondolta Sámson (aki kegyelmet nyert halála
előtt), Dávid (lásd: 51. zsoltár). Lásd még: Nehémiás, Dániel bűnbánó imáját,
és Péter helyreállítását tagadása után.
n
József testvérei úgy gondolták, hogy József
bizonyára jobban szerette apjukat, mint őket, úgyhogy legjobb lesz arra
hivatkozni, hogy az apjuk utolsó kívánsága volt az, hogy József bocsásson meg
nekik… Nagyon apokrif történet ez, és
mutatja szívük romlottságát: azt hiszik, hogy József is ugyanúgy gondolkozik,
mint ők: bosszút forral, nem tud megbocsátani, nem tudja elfelejteni a
gonoszságot.
n
Követet küldtek maguk helyett: már ez is sértő
lehetett József számára. Hamar átlátott a hazugságon. Hiszen ha apja csakugyan
mondott volna ilyet, akkor megmondta volna szerető fiának szemtől szembe, nem
váratott volna halála utáni időre, hogy egy idegen által üzengessen! Jákób jól
ismerte a fiát, jobban, mint a testvérek.
n Mi több, a megbocsátás kérését a közös hit tényével támasztják alá: ők József atyjának Istenét szolgálják, a
József Istenét (nem nevezik a magukénak). József sírt, mert
látta, hogy félnek és nem bíznak benne. „Íme, mi a te szolgáid
vagyunk.” – 18. v.
II. József nagylelekűsége
n József újra Isten csodálatos terveire és tetteire mutat rá,
aki a rosszat jóra tudja fordítani, „hogy
sok nép életét megtartsa” (20. v.).
v Isten tervei magasabbak a mieinknél. Azokat nem lehet
meghiúsítani. Isten gondolatai nem a mi gondolataink. Néha érthetetlenek
számunkra. Ember tervez, Isten végez. Isten sok nép
életét mentette meg József által (amelyek Egyiptomba jöttek az éhínség idején
gabonát venni).
n
József háromirányú válasza az Ó és ÚSz hitének
csúcspontja:
v
A bosszúállás Istené. A gonoszságok rendezését nem
emberre bízta az Úr. Azt Isten kezében kell hagyni (19. v. Róm 12:19. 1Thessz
5:15. 1Pt 4:19).
v
Isten a rosszat is jóra tudja fordítani. Az
emberi rosszakarat ellenére látni kell az Úr gondviselését, aki az eseményeket
beépíti saját tervébe. (20. v. 45:5).
v
A rosszat jóval kell legyőzni. A gonoszt nemcsak
bocsánattal, hanem szeretettel kell viszonozni (21. v. Lk 6:27kk). Ilyen a
krisztusi magatartás. „Eltartalak én titeket és a ti
gyermekeiteket. És megvigasztalta őket és szívükre beszélt.” – 21. v.
v
Lásd: a kereszthalál (a legnagyobb rossz, amit
Isten a legnagyobb jóra fordított), Ruth története (ahol a gyászt Isten örömre
fordította), babiloni fogság (ahol Isten kigyógyította népét a
bálványimádásból).
n
József ezzel újra Jézus Krisztusra utal: Ő az
igazi Megtartó, sok nép számára. Ő az, aki megvigasztal.
n
Kiderül, hogy Józsefben nincs keserűség a múlt
szenvedései miatt. A bosszú nem az ő feladata, hanem Istené. Aki látja Isten
kezét életének eseményeiben az nem rója fel a gonoszt.
III. József koporsója
n
Mákir
a Manasse nemzetségében a legnagyobb család – Józs 17:1 – „Lett sors által való része Manassé nemzetségének
is, mert ő volt elsőszülöttje Józsefnek, Mákirnak, a Manassé
elsőszülöttének, Gileád atyjának, mivelhogy hadakozó férfiú volt, jutott néki
Gileád és Básán.” Bír 5:14
– „Efraimból, kiknek gyökere Amálekben,
Utánad Benjámin, a te néped közé; Mákirból jöttek le vezérek, És
Zebulonból, kik a vezéri pálcát tartják.”
n
Úgy 300-400
évig tehát egy múmiával maradtak Izráel fiai. Mit prédikál az a doboz?
n
Hangtalanul
prédikál mindenekelőtt az ember
halandóságáról. Egyiptom tele volt sírhelyekkel, de József egyikben sem
akarta, hogy csontjait elhelyezzék. Valahol, Izráel számára látható helyen,
közszemlére volt kitéve, 400 évet. Így ér véget az ember dicsősége, még akkor
is, ha második ember volt a fáraó után.
A halál angyala ellen nincs fegyver. Elragadja még a királyi család
tagjait is.
n
De József
koporsója a reménységről is
prédikált. „És koporsóba tették
Egyiptomban” – így fejeződik be a Kezdetek könyve. József múmia-tartó
ládája összegzi a pátriárkáknak adott ígéreteket. Egyelőre egy koporsóba van
zárva az ígéretek dicsőséges beteljesülése... Egyelőre sötét a jelen…
v
De nemsokára hajnalodni fog. Még akkor is, ha
arra a „nemsokára” 430 évet kellet t várni! (Mózes 1. és 2. könyve között annyi
idő telik el, megközelítőleg, mint Malakiástól Máté evangéliumáig.)
v
A koporsók és fejfák üzenete nemcsak az, hogy
„ez is, az is meghalt”, hanem az is, hogy Isten él! Soha ne felejtsétek ki a
fejfáról, hogy „a boldog feltámadás
reménységében” tartjuk meg a temetést.
n „És
meghalt József és minden ő atyjafia és az az egész nemzedék.” – 2Móz 1:6. No, csak semmi pánik! Az emberek
halála nem hiúsítja meg Isten terveit. Száz József meghalhat, de az
ígéretek nem tartoznak a halandók sorába!
v Isten
szava nem hagyul meg és nem hervad el. „Megszáradt a fű, elhullt a virág; de Istenünk beszéde mindörökre megmarad!” – Ézs 40:8. Péter apostol hozzáteszi: „Ez pedig az a beszéd, a mely néktek hirdettetett.” (1Pt 1:25)
n
Igen, az ősök
meghaltak, de Izráel fiai egyre inkább sokasodtak Egyiptom földjén! „Elhatalmasodtak és megtelt velük az ország”
(2Móz 1:7).
v
Vedd észre a
bölcsőket a sírok mellett! A lehulló levelek mögött lásd meg a rügyeket! József
koporsója a remény hírnöke volt évszázadokon keresztül az egyiptomi szolgaság
alatt.
n
Izráel népe túléli a legbölcsebb és legerősebb
fiának halálát is. A kivonuláskor a szarkofágot vivő férfiak bizonyára érezték
a pillanat nagyságát: ez az, amiről Jákób és József prófétáltak: „Isten bizonnyal meglátogat titeket és felvisz titeket e
földről arra a földre, melyet esküvel ígért meg Ábrahámnak, Izsáknak és
Jákóbnak”. A komor felhőket nemsokára elfújja a szél.
n
József egyiptomi
volt fogságában, felmagasztalásában, kinézetében, a királyi udvarban, házasságában,
egyiptomi nevében, de halálos ágyán mondott szavai elárulják, hogy szívében
idegennek érzete magát abban az országban: „Hit által emlékezett meg élete végén József az
Izráel fiainak kimeneteléről, és az ő tetemeiről rendelkezett.” (Zsid 11:22). Ősei sátorokban laktak, és
neki sem volt Egyiptomban „maradandó
városa”. (Zsid 13:14)
v
Jákób: „És mondá Izráel Józsefnek: Íme, én meghalok, de az Isten
veletek lesz és vissza visz titeket a ti atyáitok földére. Én pedig adok néked
egy osztályrészt a te atyádfiainak része felett, melyet az Emoreustól vettem
fegyveremmel és kézívemmel.” – 1Móz 48:21-22.
v
József: „Én meghalok, de Isten
bizonnyal meglátogat titeket és felvisz titeket e földről arra a földre, melyet
esküvel ígért meg Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak.” (50:24) – József örökségül hagyja
reménységét utódaira: ez nem a ti nyugalmatok helye! Ki kell innen mennetek!
n
Az ilyen reménység jelentéktelenné teszi a halál óráját.
Mi meghalunk, de Isten ígéretei megmaradnak és teljesülnek. Az ígérettel a
szívében még hűségesebben szolgálta az egyiptomi érdekeket. De mindig tudta,
hogy ő nem egyiptomi, mint ahogyan Mózes sem volt az.
n
A József koporsója a türelemről prédikált.
n
Ahogy az évtizedek és
évszázadok teltek, egyre valószínűtlenebbnek tűnt, hogy onnan valamikor is ki
fognak szabadulni. Kánaán elérhetetlenül messze volt számukra. Új dinasztiák
támadtak Egyiptomban, és Izráel megszaporodott népe egyre sanyarúbb körülmények
között raboskodott Gósen földjén. De ott volt József koporsója! A hitük záloga!
v
A hosszú várakozás bizonyára kikezdte a hitüket
és széttépte a reménységüket. De a koporsó ott állott, emlékeztetve őket Isten
ígéreteire. „Mert
e látomás bizonyos időre szól, de vége felé siet, és meg nem csal. Ha késik is, bízzál benne; mert eljön, el
fog jönni, nem marad el!” – Hab 2:3.
v
A mi élő reménységünket nem egy meghalt ősünk
csontjai jelzik, hanem a Feltámadott Úr Jézus Krisztus üres sírja. - „Az
előttünk levő reménység… lelkünknek bátorságos és erős horgonya, és beljebb
hatol a kárpitnál, ahová útnyitóul bement érettünk Jézus.” (Zsid 6:18-20)
„Még egy kevés idő és a világ nem lát engem többé; de ti megláttok engem: mert
én élek, ti is élni fogtok!” (Jn 14:19) „Én meghalok, de Isten bizonnyal
meglátogat titeket és felvisz titeket e földről…”
n
Advent következik. Jézus
visszajön. Formálja-e mindennapjainkat ez a reménység? Vagy belefáradtunk a
várakozásba? – „Az utolsó időben csúfolkodók
támadnak, akik saját kívánságaik szerint járnak, és ezt mondják: Hol van az ő eljövetelének ígérete? Mert a mióta az
atyák elhunytak, minden azonképpen marad a teremtés kezdetétől fogva… …Ez az egy azonban ne legyen elrejtve
előttetek, szeretteim, hogy egy nap az Úrnál olyan, mint ezer esztendő, és ezer
esztendő mint egy nap. Nem késik el az ígérettel az Úr, mint némelyek
késedelemnek tartják; hanem hosszan tűr érettünk, nem akarva, hogy némelyek
elvesszenek, hanem hogy mindenki megtérésre jusson.” (2Pt 3:3-4. 8-9) „Nincs itt maradandó városunk, hanem a jövendőt keressük!” (Zsid 13:14)
v
„Mert reménységben tartatunk
meg; a reménység pedig, ha láttatik, nem reménység; mert amit lát valaki, miért
reményli is azt? Ha pedig, amit nem látunk, azt reméljük, békességes tűréssel várjuk
(Róm 8:24-25).
v
„A békességes tűrés
próbatételt szül, a próbatétel pedig reménységet, a reménység pedig nem szégyenít meg.” (Róm 5:4-5)
Befejezés:
< Ahogyan Józsefet Egyiptom kormányzójává formálta a 13 éves börtön,
ugyanúgy Izráel népét is a nyomorúság érlelte meg a kivonulásra. (Még úgy is
visszavágytak a húsos fazekak mellé!)
v Így formál
Isten minket is, hogy készen legyünk, amikor majd menni kell.