Ákán bűne - Józs 7:1-15
Ákán bűne
Józs 7:1-15
n Izrael népe a
honfoglaló harcok során elfoglalta Jerikót. És az ott talált zsákmányt
mindenestől, a drágaságokat, az ékességeket, az aranyat, az ezüstöt, mindent
egészen az Úrnak kellett szentelni, senki nem tarthatott meg önmagának semmit.
Nyilván azért, hogy majd később legyen miből felépíteni a jeruzsálemi
templomot.
n Az egyik harcos
azonban, egy Akán nevű ember mégis titokban néhány szép holmit, amit meglátott,
nem bírt ellenállni, hogy el ne csenje, és elrejtette a maga sátrában.
n Tehát tulajdonképpen
az Istennek szentelt zsákmányt lopta meg, és ezzel azután rettentő bajt
zúdított az egész népre: a következő harc alkalmával, Ai városának az
ostrománál már nem állta meg a helyét az izraeli sereg, csúfos vereséget
szenvedett, sok halott is, meg sebesült is volt. A sereg megfutamodott, nagy
volt a gyász, nagy volt a szomorúság, nagy volt a megszégyenülés.
n Kiderült a kudarc
oka: meglopták az Istent. Sorsvetés útján az is kiderült, hogy ki volt a
tettes. Rettenetesen meg kellett bűnhődnie vétkéért Akánnak, mert nemcsak őt
magát, hanem még a családja összes tagját is mind-mind megkövezték, minden
ingóságával együtt megégették.
n Azokat a részeket
szeretném kiemelni, amelyekből kiderül, hogy milyen rettenetes dolog a bűn.
I. Az egyén bűne
kihat a közösségre
n Nem bagatell kérdés,
hogy milyen rettenetes, milyen iszonyatos dolog a bűn. Halálos veszedelem a
bűn!
n „Izrael fiai
hűtlenül bántak az Istennek szentelt dolgokkal, mert Akán elvett valamit
belőle. – És Izrael fiai ellen felgerjedt az Istennek haragja miatta.”
n Megdöbbentő, a
veszedelmes kapcsolat, ami Ákán és Izrael fiai között van, az egyén és a
közösség között. Akán és Izrael egy a vérben és egy a bűnben. Akánnak a bűne
Izraelnek a bűne. Izrael fiai vétkeztek, mert Ákán elvett valamit!
n Izrael fiai
vétkeztek, ők a bűnösök, de egy közösségnek a bűne mögött mindig egy bizonyos
egyénnek, vagy egyes személyeknek a konkrét bűne van, mint háttér, mint alap. A
közösségnek a bűnét mindig egyes személyek vagy egy személy hordozza, akarja és
követi el.
n Ákán bajt zúdít az
egész közösségre, bajba keveri az egész társaságot, szerencsétlenségbe sodorja
a többi embereket is.
n Valahogy olyanformán
van ez, amint az emberi testünk is: rengeteg fertőzési lehetőség között élünk
ebben a világban. Mindig minden oldalról támadásnak vagyunk kitéve. De a
halálos baktérium vagy bacillus mindig egy bizonyos sejten át hatol be a
szervezetbe, a leggyengébb sejten keresztül, amelyiknek a legkevesebb az
ellenálló képessége.
n Ez a gyönge sejt az
Izrael népének a testén – ez volt Ákán.
n Egy lánc mindig
olyan erős, amilyen erős benne a leggyengébb láncszem. Ha ott elszakad, akkor
elszakad a lánc. Ez a gyenge láncszem Izrael népének a láncolatában, ez volt
Ákán.
n Így befolyásolja az
egyes embernek a vétke a közösségnek a sorsát.
n Szoros közösségben
és kapcsolatban, összefüggésben élünk és vétkezünk.
n Mint egy ajtón, valami
beáramlik a közösségbe. Áldás vagy pedig átok.
n Egy haszontalan fiú
vagy leány az egész osztály közszellemét megrontja. Egy családtagnak a
hitványsága vagy titkos bűne az egész családi életet megrothasztja.
II. A bűn kérdése
akkor is súlyos, ha titokban maradt
n Aki azt hiszi, hogy
ha pl. a családi, a házassági hűség ellen vétkezett, és nem tudta meg senki,
sikerült titokban tartania, – hogy akkor nincs semmi baj, az rettenetesen
téved. Ezen a résen át, amit az ő titkos bűne jelent, beáramlik a családba a
romlás, mint a léken a hajóba a víz. Léket kap és lassan elmerül az egész
családi élet.
n Képzeljük el ennek
az Ákánnak a lelkiállapotát, amikor azon a reggelen látta annak a 36 embernek a
temetését, amikor hallotta a megözvegyült asszonyoknak és árváknak a sírását! Mit
érezhetett akkor ez az ember? Biztosan megmozdult a lelkiismerete, és valami
ilyenformát mondhatott neki, hogy: ugye Ákán, te tudod, hogy miért van ez?!
Ugye te tudod, hogy mi az oka ennek a szégyennek, ennek a megfutamodásnak,
ennek a gyásznak, ennek a szomorúságnak? Látod, mit tettél hát! Mit tettél a
néped ellen! Csak te tudod egyedül, itt körülötted senki nem tudja, miért
történt ez a szerencsétlenség. De te tudod!
n Amikor látod a
fiadat vagy leányodat lezülleni, Istentől elszakadni, akkor ne azon sopánkodj,
hogy jaj, hogyan lehetséges ez, – hanem inkább azon gondolkozz, hogy nem te
vagy-e az oka? Nem temiattad van? Nincs a te életedben valahol valami titkos
bűn és nem ez-e az a rés, amelyen át behatolt a fertőzés a családba?
n Jerikót csodával
határos módon beveszik Izrael seregei, legyőzik. És a sokkal kisebb Ainál pedig
vereséget szenvednek. Kudarcba fullad a vállalkozás. Pedig hadászatilag is
egészen jelentéktelen város Jerikóhoz képest.
n A jerikói hősök
futnak megszégyenülve, mint a nyúl. Hátrahagyva a halottaikat meg a
sebesültjeiket. Mi ennek az oka? Mi van e mögött a kudarc mögött, e mögött a
szégyen, megfutamodás mögött? Hát tudjátok mi van: a bűn! Az van mögötte!
n Izrael fiai hűtlenül
bántak! – ezt olvassuk az első versben.
n A bűn: hűtlenség.
Az, amikor az ember elfordul az Istentől.
n Ez a bűnnek a
lényege: áthágása annak, amit az Isten rendelt (11. v.).
n Isten törvénye:
védelmező korlát. Nem azért mondja Isten, hogy ezt ne tedd: ne ölj, ne
paráználkodj, ne lopj, ne tégy hamis tanúbizonyságot, ne kívánd a másét, –
mintha Istennek kedve telne a parancsolgatásban, hanem azért, hogy te le ne
szédülj a veszedelembe. Mert a bűn áthágása ennek a kerítésnek.
n És egyszerre
kezdenek nem jól menni a dolgok a családban, meg a házasságban, a hivatalban
meg a magánéletben, meg a lelkiismeretben, meg az egészségedben. Baj van,
vereség minden vonalon, kudarc, megfutamodás.
n Halálos veszedelem a
bűn!
III. A bűn kérdése
akkor is súlyos, ha kicsinek látod
n Mi volt hát az a
nagy bűn? Isten meg is mondja Józsuénak. Amikor az ember igazán őszinte szívvel
odaáll Isten elé, akkor az Isten rá mutat a bűnödre és konkrétan nevén nevezi,
hogy mi a bűnöd. A mennyei orvos megmondja, hogy mi a bajod. Pontosan, egészen
határozottan és félreérthetetlenül.
n „Vétkezett Izrael,
áthágták szövetségemet is, mert elvettek a teljesen nékem szentelt dolgokból,
és loptak is, és hazudtak is, és edények közé is dugdostak.”
n Meglopták az Istent!
Te még sohasem loptad meg az Istent? Realizáltad te már magadban, hogy kié
vagy? Kié a kezed, meg a szemed, a szíved, meg az eszed? Kié a családod, meg a
házasságod, meg kié a munkád, a pénzed, meg az erőd, meg az időd?
n „Ti pedig az Isten
temploma vagytok, az Isten Szent Lelkének a temploma. És ha valaki megrontja
ezt a templomot, megrontja azt az Isten.” Mert ez a templom szent, és ezek
vagytok ti! „Mid van, ugyanis, amit nem
kaptál volna?”
n „Áthágták az én
szövetségemet”
– az az Isten szövetsége, hogy te, meg te, meg én az Istenéi vagyunk egészen? Nos,
mit kapott meg Isten abból, ami az övé? Hova dugdostad magadat előle? Isten
komolyan veszi azt, ami az övé! Mit tettél azzal, ami az Istené?
n Ez nem tréfadolog!
Halálosan komoly dolog! „Ezért nem bírtak megállni Izrael fiai az ő
ellenségeik előtt, hátat fordítottak ellenségeik előtt, mert átkozottakká
lettek”. „Nem leszek többé veletek!”
n Nem csoda, hogyha
mindenféle bajok vannak a családunkban, meg a házasságunkban, meg a gyülekezetünkben,
meg az egész világon!
n Így folytatódik
tovább: „hacsak!” valami nem történik. Minek kell történnie?
IV. A megoldás
n Itt már nem segít a
jó tanács, nem segít a tüneti kezelés, nem segít a fenyegetés, pláne nem segít
a dolgoknak az elkenése. Itt most már nem lehet halogatni a dolgokat. Itt nincs
„majd”, itt azonnal kell cselekedni. Nem elég az, hogy meghallgattok néhány
szelíd hangú prédikációt, amelyik szinte balzsamként kenegeti a lelketeknek
fájó pontjait… Úgy szép finoman kitapogatja a bajt, megállapítja pontosan a diagnózist,
– ilyet már sokat hallottatok, most már késre van szükség. Azt mondja az ige:
Tisztítsátok meg magatokat!
n Ki-ki számoljon le
már végre azzal a bűnével, amit neki az Isten már sokszor a fejéhez vágott.
Ki-ki számoljon le vele, amit az Isten az ő életében bűnnek mutatott meg.
Különben, semmit nem ér a hited! Különben veszedelmedre van az Istennel való
kapcsolat! Nem veled van, hanem ellened van az Isten! „Nem leszek többé veletek!” – ezt mondja az Úr, – hacsak nem szánod
rá végre magadat erre a műtétre.
n Nem elég elítélni a
bűnt másokban. Még önmagunkban sem elég elítélni a bűnt. Meg kell tisztulni
tőle! Rothadt almát nem szabad bent hagyni a kosárban, mert megromlik az egész
rakomány. „Nem leszek veletek, hacsak ki
nem vetitek magatok közül azt a nekem szentelt dolgot.” Tisztítsátok meg
magatokat! Tehát vagy műtét – vagy halál! Ez nem szónoki fogás. Vagy műtét,
vagy halál!
n Így folytatódik
azután a történet tovább: „Felkelt Józsué jó reggel…” Ez az, amit tenni kell!
Azonnal hozzáfogni, azonnal engedelmeskedni.
n Rettenetes éjszakája
lehetett. De milyen borzalmas éjszakája lehetett Ákánnak! Hiszen ő is tudta,
hogy valami készül. Látta Józsuénak feldúlt arcát, megszaggatott ruháit.
Egyedül Ákán tudta, hogy mindez őmiatta van. Rettenetes éjszakája lehetett. Az
ördögnek a párnáján sohase alszik nyugodtan az ember.
n „Valljátok meg bűneiteket, és imádkozzatok egymásért,
hogy meggyógyuljatok.” Aki meg akar gyógyulni, annak itt kell kezdenie. Vallja
meg a bűnét! „Láttam egy szép babiloni
köntöst, meg 200 siklus ezüstöt, meg egy arany vesszőt, és megkívántam és
elvettem azokat.” Láttam… megkívántam… elvettem. Mindig ezeken a lépcsőkön
halad egyre mélyebben a bűnbe az ember.