A terméketlen fügefa példázata - Lk 13:6-9
A terméketlen fügefa – avagy, a második lehetőség kegyelme
Lk 13:6-9
6 És ezt a példázatot mondta: Volt
egy embernek egy fügefája szőlőjébe ültetve; és elment, hogy azon gyümölcsöt
keressen, és nem talált.
7 És azt mondta a vincellérnek:
Íme, három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd
ki azt; miért foglalja a földet is hiába?
8 Az pedig felelvén, monda néki:
Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és
megtrágyázom:
9 És ha gyümölcsöt terem, jó; ha
pedig nem, azután vágd ki azt.
n Közvetlenül ez előtt az Úr arra figyelmeztetett, hogy nem
azért jött, hogy békességet hozzon, hanem hogy fegyvert, meghasonlást…
(12:49-53).
v Arra is figyelmeztetett, hogy hallgatói meg tudják ítélni az
eget, de nem tudják megítélni az időket… 12:54-56)
v Egy zsinagógafő bírálta Jézust, hogy szombatnapon
gyógyított, akit Jézus megszégyenített. 13:10-17.
v Majd a 13. rész végén Jézus bánkódik Jeruzsálem miatt, aki
megöli a prófétákat és megkövezi azokat, akik hozzá küldettek.
n Ennek a példázatnak tehát politikai felhangjai vannak.
Mégsem korlátozhatjuk mondanivalóját csak Izráelre.
v Mindenekelőtt mégis arról van szó, hogy Izráel csődöt
mondott küldetését illetően. A szőlő egy ismert metafora volt Izráelről. A
fügefa is Izráelt jelenti – Jer 8:13. Hós 9:10. Náh 3:12.
v Mt 3:10 – „a fejsze
immár a fák gyökerére vettetett, minden fa, mely...”
n Mi a gyümölcs? – Gal 5:22 (a Lélek gyümölcse), + az
őszinteség, alázat, szentség, engedelmesség… Jn 15:16.
n Isten ítélni fog a gyümölcstelenség miatt. Mint Saul felett
(kiirtotta, félretette), mint Izráel felett (fogságba vitette, lerombolta
Jeruzsálemet és a Templomot).
v Lásd: ● Nabukodonozor, ● Belsazár, ● fáraó, ● Sodoma, ●
kánaáni népek.
n Ezt a példázatot két másik történet előzi meg, amellyel
korábban már foglalkoztunk. Ezek is megtérésre szólítanak fel.
v A terméketlen fügefa példázata Isten türelmét mutatja. A
megtérésre ez, mint utolsó lehetőség adatik.
v Vannak, akik az előbbi két történetet az egyéni megtérésre
szóló felszólításként értelmezik, míg a terméketlen fügefa példázatát a nemzeti
megtérésre való felszólításként.
n Ne tévesszük össze a megátkozott és kiszáradt fügefával, Mk
11:12-14-ből.
v Itt vagyunk tehát egy szőlőben, a fügefa alatt – és rólunk
van szó!
I. Egy
jogos elvárás – „elment, hogy azon gyümölcsöt keressen” 6a. v.
n A gazda gyümölcsöt várt. Ez egy jogos elvárás volt a fával
szemben. Isten elvárja Izráeltől, hogy istenfélő életet éljen, vagyis, gyümölcsözzön.
n A 3Móz 19:23-24 megtiltja, hogy egy frissen plántált fa
gyümölcséből egyenek, sőt a negyedik év gyümölcse is Isten dicsőségére kell
legyen. Nincs említve, hogy ez a fa milyen idős, de valószínű, hogy már több
mint hét éves, és joggal várják el tőle a gyümölcsöt. Volt elég ideje
bebizonyítani, hogy nem hiába foglalja a helyet…
n „Vágd
ki!” – A gazda várt eleget. Eljött az
ítélet napja.
n Azonban a vincellér kéri, hogy adassék még egy lehetőség
ennek a fának, hogy gyümölcsözhessen. Még egy év – ha már három évet várt – nem
kibírhatatlan… Ha terem,ni fog, akkor „jó”… megéri a várakozást.
II. Egy
szomorú megállapítás – „és nem talált” 6b. v.
n Pedig komoly
kiváltságokban volt része!
n Elhelyezése: a szőlőben. Itt védve volt a kerítéssel. Vadállatok nem bánthatták.
Lásd: Jób – „Nem te vetted-e körül őt
magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen
elszaporodott e földön.” – Jób 1:10
n A fa ültetve volt. Nem magától nőtt, vadon.
A gazda ezt céllal tette. Három évig jár gyümölcsöt keresni, és nem talált.
Három évet, 36 hónapot, 156 hetet, 1095 napot, 26.280 órát, 473.040 percet… Nem
talált.
n Ézs 5:1-7. Jn 15:8.
III. Egy
sajnálatos javaslat – „Vágd ki
azt” – 7. v.
n Figyelmeztetés.
Miután trágyázta és kapálta – most figyelme a kivágásra fordul.
n Milton: II. Károly király fiának: ha én Isten bünteésekén
vesztettem el a látásomat, mit szólsz apádról, aki elvesztette a fejét?
n Ha Isten megbünteti a bűnt, akkor neked meg kell térned,
mert te sem vagy bűntelen. Készülj fel az ítéletre!
n Isten kegyelmes és hosszútűrő (2Pt 3,9)
n Izrael népe kivágatott!
n Isten tűrt a népnek a pusztában, a bírák idején, a királyok
idején… De a hosszútűrés nem tart örökké! Elveszi tőlük, és annak a népnek adja
amely megtermi gyümölcsét – Mt 21:43.
n Nem akarja, hogy némelyek elvesszenek – 2Pt 3:9. 15.
n De eljön az Úr napja – 2Pt 3:7. 10.
IV. Egy
reményteljes kérés – „hagyj békét néki még ez esztendőben” – 8. v.
n A vincellér javaslatot tesz egy utolsó próbálkozásra.
n „megkapálom és megtrágyázom” – hogy a
víz könnyebben a gyökereihez juthasson, és elégséges táplálékot kaphasson.
n A kegyelmi idő felelősségteljes választ vár.
n A második lehetőség azt jelenti, hogy most van az ideje a
megtérésnek, szeretetnek, bocsánatkérésnek, megbocsátásnak, megalázkodásnak,
odaszánásnak.
Befejezés:
n A gyümölcstelenek kivágattatnak. Jn 15:2a. 6.
n A pogányok kis kivágattatnak, ha nem gyümölcsöznek – Róm
11:19-23.
n Zsid 6:1-8. „Hasonlóképpen elvesztek!” - Lk 13:3. 5.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése