2007. június 3., vasárnap

Vasárnap - Hogyan tovább?

Hosszú nap a vasárnap, főleg ha négyszer kell szolgálni...
Ma azonban a délutáni szolgálatban csak másodlagos szerepem volt, Kelemen J. Sándor társam mellett. Délelőtt, persze, a közzétett prédikációvázlatot használtam...
Bonyhán őszinte beszélgetésünk volt, a hogyan továbbról.
Fintaházán, sajnos, sok rendben és sokféleképpen támad a gonosz. Nagyobb kegyelemre van szükségünk!
"De majd nagyobb kegyelmet ád; ezért mondja: Az Isten a kevélyeknek ellenök áll, az alázatosoknak pedig kegyelmet ád." (Jak 4:6)

2007. június 2., szombat

Mózes meg nem hallgatott imádsága - 5Móz 3:23-29

Jól megkésve, ma kifizettem a baptifonokat.
Újra David Rohl "Fáraók és királyok" c. könyvét tanulmányoztam. Ennek az embernek igaza lehet itt-ott, de sajnos, hozzáállása a hitetlen tudós hozzáállása. Emiatt, nem vehető véleménye készpénznek. Zavar a minden eddigi következtetést elutasító posztmodaern magatartása.

A holnapi szolgálatokra készülve ide másolom délelőtti prédikációm jegyzetét:

MÓZES MEG NEM HALLGATOTT IMÁDSÁGA
5Móz 3:23-29

"Könyörögtem az Úrnak abban az időben, mondván:
Uram, Isten, te elkezdted megmutatni a te szolgádnak a te nagyságodat és hatalmas kezedet! Mert kicsoda olyan Isten mennyben és földön, aki cselekedhetnék a te cselekedeteid és hatalmad szerint?
Hadd menjek át kérlek, és hadd lássam meg azt a jó földet, a mely a Jordánon túl van, és azt a jó hegyet, és a Libanont!
De megharagudott az Úr én reám ti miattatok, és nem hallgatott meg engem; hanem ezt mondta az Úr nékem: Elég ez néked, ne szólj többet már nékem e dolog felől!
Menj fel a Piszga tetejére, és emeld fel a te szemeidet napnyugot felé és észak felé, dél felé és napkelet felé, és nézz szét a te szemeiddel, mert nem mégy át ezen a Jordánon.
Józsuénak pedig parancsolj, és bátorítsd őt, és erősítsd őt, mert ő megy át e nép előtt, és ő teszi őket örököseivé annak a földnek, a melyet meglátsz.
És ott maradtak a völgyben, Beth-Peórral szemben."


█ Nincsenek meg nem hallott imádságok, de meg nem hallgatott imádságok vannak.

I. Istennek oka volt nem hallgatni meg Mózes imáját
█ Mózesnek nem kellett szégyenkeznie kérése miatt. Kérése jogosnak tűnik: ezért mondott le arról, hogy a fáraó leánya fiának mondják... ezért vándorolt a pusztán negyven évig... sok ellenséggel megküzdött... Kinek lenne joga, ha nem neki?
 Eddig számtalan imádsága meghallgatatott: kettévált a Veres tenger, Manna hullott az égből, Isten megbocsátott népének.
 Csak egy lépés választotta el végső kívánságától: láthatta a pálmafákat, a tejben-mézben folyó Kánaánt... De nem mehetett be.
■ Hasonlít ez a Pál apostol meg nem hallgatott imájára, amelyben az oldalában levő tövis eltávolítását kérte – 2Kor 12:7-10.
█ Ne lenne ez összhangban Isten akaratával? Van, amikor gyermekünk megtérését kérjük, vagy valamilyen jogtalanság, igazságtalanság eltávoztatását, a gyülekezet békéjét – amiről tudjuk, hogy Isten akarata! Mégse talál meghallgatásra.
 A Sátán könnyen kihasználja ezt, hogy megingasson hitünkben. Aki ismeri az imameghallgatásokat, ismeri a meg nem hallgatott imákat is.
█ De ha az okát keressük, azt is megtaláljuk. Mózes életében is volt egy-két méltatlan cselekedet... Egy szava sem lehetett az Úr ellen, amikor Isten megtagadta kérését... Mindegyikünknek vannak a Méribáink („versengés”)! Lásd: 4Móz 20:7-13 (és 2Móz 17:4-7).
█ De nem kell mindig egy bizonyos bűnre gondolni a meg nem hallgatott imák okát keresve, hanem csak A BŰNre!
 Mózes szíve nem azt dobogta: akarom! meg kell lennie! Hanem ismételte, amit az Úr mondott: ez elég!
 És ott maradt a völgyben, Bét Peórral szemben. Nem imádkozott haszontalanul, hiába. Csak imájának más eredménye lett, mint gondolta.

II. Isten jobbat adott Mózes kérésénél
Jobb volt Mózesre nézve.
 Ő nem láthatta a teljes képet... Mózes semmit sem láthatott jobbnak, mint bemenni Kánaánba! De Isten jobbról gondoskodott: bevitte a mennybe!
 Kánaán a honfoglalás után nem volt egy „földi paradicsom”... Izrael együtt vétkezett a bennszülöttekkel! Mózest ez elkeserítette volna.
■ Ha Mózest megkérdezte volna az Úr a mennyben: akarsz-e még a földi Kánaánba bemenni? – azt válaszolta volna: Elég. Ne szólj nékem többé e dolog felől!
■ Az utas meghúzná a gyeplőt a szakadék szélén, de a kocsis a lovak közé csap az ostorral! Ő jobban tudja, mi a helyes.
Jobb volt a népre nézve.
 Ez nemcsak egy személyes ügy volt: a népet is érintette.
 Mózes háromszor (1:37, 3:26, 4:21) hibáztatja a népet, hogy „miattatok haragudott meg reám az Úr”... Vagyis, ezzel a megtagadással Isten a népet is figyelmezteti.
 Isten óvta a népet. Mózes nagyon népszerű volt. Halálakor egy hónapig siratták (5Móz 34:8)! Isten szándékosan megakadályozta a népet, hogy Mózes sírját imádják (mint az akkori időkben ez gyakori volt, az ősök tisztelésében). Senki sem ismeri, hol van eltemetve – 5Móz 34:6.
Jobb volt Józsuéra nézve.
 Józsué megbízatását emeli ki az Úr, miközben megtagadja Mózes kérésének teljesítését (5Móz 1:38. 3:21-22. 28.). A kettő összefügg!
 Hatékony szolgálónak nem könnyű átadni a szolgálatot másnak... Van, amikor Isten segít neki félreállni, hogy a másik átvehesse a megbízatást. Józs 1:2 – „ Mózes, az én szolgám meghalt; most azért kelj fel, menj át ezen a Jordánon...”
Ez vált Isten dicsőségére.
 Ne dolgokat kérj Istentől, hanem tulajdonságokat. A Lélek gyümölcseit nem tudod pénzen megvásárolni magadnak.
 Talán egészségért könyörögsz, de Isten így tud alázatban tartani, és Tőle való függőségben.
 Talán jobb munkahelyet kérsz, de azoknak az embereknek, akikkel dolgozol, azután ki fog bizonyságot tenni?
 Talán eredményért kiáltasz, de a kudarc néha hasznosabban formál!

III. Isten egyszülött Fia imáját sem hallgatta meg egyszer!
█ Jézus imája, hogy múljék el tőle a keserű pohár, nem talált meghallgatásra.
 De Ő már előzőleg hozzátette: „Elég. Ne az én akaratom legyen meg, hanem a Tied!” Harmadjára, aztán már nem is szólt többé neki e dolog felől... Mt 26:42-44 – „Atyám! ha el nem múlhat el tőlem e pohár, hogy ki ne igyam, legyen meg a te akaratod.”
 Jézus is mennyei Kánaánt kívánt... és kapott helyette pokoli szenvedéseket! Pedig neki nem volt Méribája sem! És nem jutott neki egy Béth Peor sem, ahol megnyugodhatott volna!
 Ha volt valaha e földön meg nem hallgatott imádság, akkor az a Jézusé volt!
█ De jaj, mi lett volna velünk, ha az Atya meghallgatja a Fiú imádságát Gecsemánéban!?
 Utólag belegondolni is rettenetes. Pedig előzőleg Péter is féltette és óvta. Lásd: Mt 16:21-23. – Péter nem gondolt az Isten dolgaira...
 Az Úr asztala előtt adjunk hálát Istennek, hogy Jézus vállalta imádságának meg-nem-hallgatását! Nem az lett volna a csoda, ha leszállt volna a keresztről, hanem az, hogy ott maradt!
 Imádság közben ne magunkra, hanem inkább Isten dolgaira gondoljunk! Ne legyen imádságunk olyan, mint egy bevásárló lista, hanem legyen imádat és dicséret!

Befejezés:
■ Ha imáid nem haszontalanok, az csak Istennek köszönhető.
■ A meg nem hallgatott imádság sem haszontalan.
■ Jézus esedezik éretted, kimondhatatlan fohászkodásokkal. Adj hálát akkor is, ha ezt hallod: „Elég. Ne szólj nékem többé e dolog felől.”

2007. június 1., péntek

Péntek - Ifjúsági

Ma reggel Mártával Maroshévízre (Topliţa) mentünk, de már dél körül viszaértünk.
Az imaháznál vártak néhányan a nők közül, Udvarfalváról és Nyárádmagyarósról, akik a Csendesnapokra indultak a Táborba. Többek között Márta is tanítani fog valamit az öltözködésről: lelki és testi öltözetről.
Tábita már korábban elment, autóbusszal, mert jelentkezett az öntkéntesek közé, a konyhára, segíteni.
Este az ifjúsági alkalmon 12 leány és 8 fiú vett részt, és a posztmodernizmusról bezélgettünk:
- démonizálódó világunkról, ahol egyre többen fordulnak jósnőkhöz, és hisznek a horoszkópokban;
- az erkölcsetelenné váló tartsadalomról, ahol mérce híjján mindent tolerálnak, csak a hívőket nem;
- a sekélyessé és felszínessé váló istentiszteletről, ahol a lényeg a hallgatók szórakoztatása és nem Isten tisztelete.
Mielőtt imádkoztunk volna, azzal fejeztük be, hogy a világtól mégsem elzárkózni kell, hanem hatással lenni reá. A gyülekezetnek sem elszigetelődni és hermetikusan záró falakat építeni kell a kívülvalók felé, hanem hittel és kezdeményezéssel kimenni közéjük, és megnyerni őket az Úr Jézusnak.
Vacsora után - gyermeknap lévén -, kimentünk Johannával és Mírjámmal a Macdonalds-ba egy fagyira...

2007. május 31., csütörtök

Csütörtök - A gonosz szándékai

Szinte már egy hete, hogy ez az első nyugodtabb nap. Habár a két magyarországi Biblia-ligás atyafi itt van, és kolozsvárról megérkezett Victor Sainiuc is, ez most engem nem foglal le, mivel csak este leszünk együtt, Erdőszentgyörgyön, az istentiszteleten és az ottani gyülekezetplántáló misszionáriusokkal.
Ma tehát nyugodtabban ülök a számítógép előtt.
Elküldtem a jegyeket az Emanuel Egyetemre, öt osztály számára. Maradtak még egy páran, akik nem vizsgáztak le, de a jövő héten az is megtörténhet.

Csodálkozom, amikor az Úr ügyét valakik úgy "támogatják", hogy ezzel saját gyülekezeteinknek okoznak kárt, és néha szakadást. Meg vagyok győződve, hogy gyengeségeink ellenére gyülekezeteink az Úr Jézus testének tagjai. Arról is meg vagyok győződve, hogy bármilyen szakadás gyülekezeteinkben, amit előidéznek, nem tekinthető a Szentlélek munkájának. Persze, elítélem a szűklátókörű parókiálizmust. De méginkább elítélem, amikor valaki még szűkebb látókörrel morzsolja az Isten népét, megtévesztő kampánnyal egyéni vagy prívát céljainak rendelve alá a missziót. Az ilyenekkel nem tudok sem egyetérteni sem "együtt enni" (úrvacsorázni).
Említettem, hogy csodálkozom, hogy vannak, akik nem látnak át a szitán. Az Úr munkájának tekintenek olyasmit, amiből eddig csak kár származott az Úr gyülekezete számára. Pedig Pál apostol azt mondja, hogy "jól ismerjük az ő szándékait" - mármint annak a bestia gonosznak a szándékait! Csak Pál apostol látná? Mi nem látjuk?

2007. május 30., szerda

János Márk - ApCsel 13:13

Ma Borszéken és Gyergyószentmiklóson jártam. Este, a bibliaóra megtartása után a Biblia Liga misszionáriusaival és a Biblia Liga magyarországi képciselőivel volt tanácskozásunk 22:00 óráig.
Mivel most sincs több idő egyebet írni, idemásolok egy prédikációt János Márkról, akiről id. Veress Ernő testvérrel beszélgettünk együtt...

János Márk
ApCsel 13,13

Az a néhány említés a Bibliában János Márkról elég ahhoz, hogy életét és jellemét legalább vázlatosan megismerhessük. Édesanyja háza Jeruzsálemben egy jól ismert gyülekezeti hely volt, már Péter börtönből való szabadulása idején. Ott voltak összegyűlve a gyülekezet tagjai, akik imádkoztak Péter szabadulásáért.
Mivel Barnabás unokatestvére volt János Márknak, ezért az első misszióútra ő is társulhatott a többiekhez, és hárman indulnak útnak: Pál, Barnabás és Márk. Később azonban, érdektelenség vagy könnyelműség miatt Márk abbahagyta a missziómunkát és visszatért otthonába. Rokona, Barnabás, hajlandó lett volna második alkalommal is maga mellé venni János Márkot, de Pál keménysége ezt nem engedte meg. Pál úgy vélte, hogy aki ilyen könnyen abbahagyja a missziót, az nem alkalmas arra, hogy velük menjen. Így tehát elváltak egymástól, és Barnabás Márkkal Ciprusba hajózott, és ezzel kiestek az Apostolok Cselekedetei eseményeiből. Csak Pál életének vége felé hallunk még egyszer Márkról, amikor a Kolosséi és Filemoni levél újra Pál társaságában említi őt. A második misszióút után tehát újra Pál apostol mellett szolgálta az Urat. A nagy apostol halála után valószínű Péter mellett maradt, akinek utasításai szerint megírta a második evangéliumot.
Próbáljuk most összefoglalni élettörténetének tanulságait. Láthatjuk mindenekelőtt Márk hitehagyását, vagyis meghátrálását, aztán láthatjuk az ő háttérbe szorulását, vagyis lelki „napfogyatkozását”, később azonban nyilvánvaló lett a helyreállása is. Vegyük sorba az ő életének főbb állomásait.

I.
Márk hitehagyása nem szükségszerűen a Krisztustól való eltávozását jelentette, hanem egy világos feladat elöl való menekülését, a munkában, megbízatásban való meghátrálását.
Ha megnézzük az időpontot, mikor hagyta abba Márk missziót, megláthatjuk azt is, hogy miért tette ezt. Ciprus szigetén történt mindez. Barnabás idevalósi volt. Amíg Márk rokonainál, ismerőseinél időztek, minden elfogadható volt. Valószínű jól érezte magát szerettei körében. Azonban ahogyan Kis-Ázsiába értek, Márk hátat fordított. Miért? Mert itt nehezebb körülmények adódtak. Úgy történt ez, mint ahogy némely katonák nagy dérrel-dúrral indulnak a harcba, de ahogy elkezdenek süvíteni a golyók, robbanni a bombák, azonnal iszkolnak visszafelé „szégyen a futás, de hasznos” - alapon. János Márk kész volt a misszióra addig, amíg könnyű volt. Még jóformán ki sem próbálta heroizmusát, még meg sem várta, amíg szembesül a megpróbáltatásokkal, máris visszafordult. Visszament édesanyjához, Jeruzsálembe.
Van ez így ma is. Százan is indulnak, de a megérkezésnél alig maradnak hárman-négyen... Ti, akiknek már fehér a hajatok, emlékezzetek, hányan indultatok annak idején. Ti akik már néhány évtizede, hogy fogadást tettetek az Úrnak, emlékezzetek, hányan maradtatok meg az Úr közelében. Egyiket egyik akadály, a másikat másik akadály állította meg. Sajnos, nagyon sokan vannak Márkhoz hasonlóak, akik visszafordultak. Száz és ezer kezdő keresztyén története ez: elindultak Jézust követni, de útközben történt valami és abbahagyták. Kezdetben, mint a frissen hullott hó olyan volt a buzgóságuk. De néhány nap múlva, hagyúlt és piszkos lett, elveszítette csillogását és tisztaságát. Megbotránkoztak a kemény beszéden, megijedtek a szenvedésektől, hiányzott belőlük a kitartás. Talán te is ezek közül való vagy?

II.
Lássuk ezek után Márk „napfogyatkozását” is.
Pál és Barnabás abban is különböztek egymástól, ahogyan a renegátokat kezelték. Melyiknek volt igaza? Jobb lett volna visszavenni a missziós csapatba, és adni neki egy második lehetőséget? – ez volt a Barnabás véleménye. Vagy az volt a jó, amit Pál hajtogatott, hogy aki egyszer visszafordult, az nem méltó, hogy ugyanabba a szolgálatba visszaállítsák!
Barnabás, a „Vigasztalás” bátorítás, pártfogás fia volt, egy nagylelkű ember, aki mindenkiben a jót fedezte fel. Ő volt az, aki annak idején Pált is maga mellé vette. Márk esetében azonban tévedett. Márk számára az lett volna a legrosszabb dolog, ha teljesen visszaállítják őt a szolgálatba megalázkodás, bűnbánat és megtérés nélkül. Ha csakugyan megtörtént volna ez, akkor talán sohasem látta volna be hibáját, és sohasem tudta volna kijavítani azt.
A gyülekezet persze Pállal szimpatizált. Nagyon nyilvánvaló az a ellentét, ami az igében Pál csapata és Barnabás csapata között van. Márkról és Barnabásról szinte semmit sem szól a történet, de Pálról és Silásról viszont az van megírva, hogy „Isten kegyelmére bízatván az atyafiaktól” indultak neki a második misszió útnak. Az antiókhiai gyülekezet előtt nyilvánvaló volt, hogy kinek van igaza.
Isten ugyanígy kezeli a renegátokat, mint Pál. Persze, Isten kész megbocsátani is, visszafogadni is, de csak azokat, akik az ajtón jönnek vissza. A szívnek össze kell törnie először, hogy Isten megtudhassa gyógyítani azt. A szeretet nem örül a hamisságnak de együtt örül az igazsággal. A fenyítés valójában szeretetből történik, sőt, fenyítés nélkül nem is vagyunk fiak.
Ott van például a Filemon és Onézimosz esete. Onézimosz nem azért jött vissza Filemonhoz, hogy megmagyarázza a bizonyítványát. Nem, ő megtérő szívvel jött haza, készen arra, hogy vállalja bűneinek következményeit. Persze, az is igaz, hogy Filemon feladata ebben a helyzetben az volt, hogy őt szerető szívvel visszafogadja. De megtérő szív nélkül nincs visszafogadás!
Aki meghátrál az Úr munkájában, annak büntetése épp abban áll, hogy a munka folytatását tagadják meg tőle. Alkalmatlannak ítélik a feladatra. A hűségesek pedig azzal jutalmaztatnak meg, hogy többet bíznak rájuk. Így történt ez Dáviddal, az egyszerű pásztorfiúval: előbb csak juhokat őrzött, de később Izrael királya lett. Hű volt a kevesen, többre bízták azután. Ha valaki elhanyagolja a reábízott feladatot, attól azt is elveszik, amije még maradt, és annak adják akinél úgymond tíz talentum van. Ha eddigi megbízatásaidat elmulasztottad teljesíteni, akkor Isten másoknak adja a neked szánt feladatot, téged pedig mellőzni fog. De ha megtérsz, akkor számodra is fel van kínálva a helyreállító kegyelem.
Márk és Barnabás mindenek ellenére készek valamilyen szakadár-missziót kezdeni Cipruson, de abból nem lesz semmi. Valójában kiesik a történetből, kiesik az Apostolok cselekedeteiből. Ők nem részesülnek azokból a próbákból sem, üldözésekből sem amelyekből Pál részesül, de nincs részük a sikerekből sem. Pál áthasítja a Római Birodalmat, mint egy meteor, keletről nyugat felé, és fényt vitt a sötétségbe ahol megfordult. Vajon mit érezhetett Márk, amikor hallott Pál apostol dolgairól? Nem tudjuk, mert erről nem szól az Írás. De azt tudjuk, hogy azok a kényszerű, homályos, tétlen évek meghozták gyümölcsüket, Márk belátta, hogy rossz vágányra futott.

III.
Így tehát örömmel szólhatunk Márk helyreállításáról is.
Csakis egy út van, amelyen egy meghátrált renegát visszatérhet Mesteréhez. Ezen az úton három állomás található: az első állomás a bukás elismerése és megbánása, a második a bocsánatkérés a Mestertől, és a harmadik a még mélyebb odaszánás az Ő követésére és szolgálatára.
Két ismert személy életét szeretném példának állítani, egyet az Ószövetségből, egyet az Újszövetségből. Ábrahám a hívők atyja. Mégis, még az ő életében is megtaláljuk a bukás nyomait. Egy alkalommal az éhség elől Egyiptomba menekül, ahonnan megszégyenülten és megalázva tér vissza Kánaán földjére. No, és mit tesz? Elmegy arra a helyre, ahol először vonta fel a sátorát, és ahol először épített oltárt az Úrnak. Mindent újrakezd, és hálás, hogy mindent újra kezdhet.
A másik személy Péter apostol. Ő is elbukott, pedig nem sokkal bukása előtt hencegett hitével és bátorságával. Háromszor megtagadta az Urat, gyáva és hazug módon. Amikor az Úr Jézus reátekintett azon az éjszakán, akkor azt hiszem, hogy abban a tekintetben nem a szemrehányás vagy ítélet volt kiolvasható, hanem a szánalom. Péter kiment, és hullatta a bűnbánat keserves könnyeit. Az Úr feltámadása után legelőször a tanítványai közül Péternek jelent meg. Miért? Hogy helyreállíthassa őt. A Genezáret tavánál újra szolgálatot bíz reá.
Márk helyreállásáról két helyen olvasunk a Bibliában: a kolosséi és filemoni levélben. Érdekes és szép utalások ezek. Ott azt állítja Pál, hogy Márk hasznára van a szolgálatban, Rómában. Küldi Filemonnak a megtért renegát üdvözletét a Démáséval együtt. Mellesleg jegyzem meg, hogy Démás ugyancsak holtvágányra futott, de sajnos sohasem tért vissza. Végül, a Timóteushoz írt második levélben azt a kívánságát írta lelki fiának, hogy Márkot hozza magával, mert neki hasznos a szolgálatra. Íme, meg lehet térni a bukásból is. Nincs olyan mélyre esés, ahová az Úr ne tudna lenyúlni, hogy onnan újra felemeljen. Igaz, hogy megtérés nélkül nincs helyreállás, de az őszinte megtérés után mondhatod majd te is, mint Izrael népe mondta: „mindeddig megsegített minket az Úr”, „Ében Háézer”!