2008. augusztus 9., szombat

Úrvacsora és szektás kizárólagosság

Míg a táborozási hetek folynak a Hargitán, legyen szó itt egy teológiai kérdésről, amellyel a médiákban, az utóbbi időben, újra meg újra szembesülni kellett.

Kezdem azzal, hogy a tavaly nyáron XVI. Benedek Pápa (Jozef Ratzinger) újra kijelentette, hogy a Római Katolikus Egyházon kívül nincs üdvösség... Ő úgy véli, hogy „ha az Egyház nem a Katolikus Egyház, akkor nem is nevezhető Egyháznak. Ha nem ismeri el a Pápa primátusát, akkor nem hívható ’Egyháznak’ és nélkülöznie kell az üdvösség eszköze(it)”. Az elv régi, ("Extra Ecclesiam nulla salus"), melyben a Római Katolikus Egyház egyedüli üdvözítő voltát hangoztatja, ám a II. Vatikáni Zsinat óta úgy tűnt, hogy a RKE véleménye mintha megváltozott volna... Azt gondoltuk, hogy a RKE végre belátta, hogy a mennyben nemcsak katolikusok lesznek, sőt, a katolikusok sem lesznek ott mind... Nos, nem látta be. A dolgok nem változtak semmit ezen a téren. Lásd: http://www.chick.com/bc/2007/church.asp

Újabban, az Ortodox Egyházban kerekedett valami hasonló vita, amikor Nicolae Corneanu temesvári érsek együtt járult az Úrvacsorához a görög katolikusokkal, és Sofronie Drincec, nagyváradi érsek pedig együtt osztott Úrvacsorát a katolikusokkal. Emiatt a két egyházi elöljárót majdnem kizárták az Ortodox Egyházból! A „szent” zsinat eldöntötte, hogy „nu este ingaduit unui ierarh, preot, diacon, monah, monahie sau credincios mirean din Biserica Ortodoxa Romana sa se impartaseasca euharistic in alta Biserica crestina. De asemenea, nu este ingaduit nici unui cleric ortodox sa concelebreze Sfintele Taine si lerurgii cu slujitorii din alte culte. Cei care nu se supun acestei hotarari pierd comuniunea cu Biserica Ortodoxa si, in consecinta, vor suporta sanctiuni canonice corespunzatoare starii pe care o ocupa in Biserica...” Lásd: http://www.culte.ro/DocumenteHtml.aspx?ID=2255
A dolgok odáig mentek, hogy a két eretnekséggel vádolt ("apostazie") püspök kizárását kérte Bartolomeu Anania, kolozsvári érsek, és társai közül sokan. Végül nem zárták ki őket, mert elfogadták "bűnbánatukat"... Ebben valószínű, hogy a tágabb látókörű Dániel Pátriárka véleménye döntő szerepet játszott.

Úgy néz ki, hogy a fő-fő "egyházak" mind szektásak lettek! Ugyanis, a kizáró jelleggel való fellépés a szekták egyik fő jellegzetessége (lásd: Jehova Tanúi).

Csodálkozhatunk mindezen, pedig a magyarázat nagyon egyszerű: ezeknél nem az úrvacsora teológiai jelentősége, üzenete, értelme, illetve az Egyház tagjainak lelkiállapota dönti el, hogy kik úrvacsorázhatnak: itt hatalmi harc folyik, és az erősebb meg akarja mutatni, hogy ennek a kérdésnek az eldöntése az ő hatalmában van!... Márpedig, egyik egyház „tradíciója” vagy „kánonja” sem lehet magasabbrendű a Bibliánál, ahol ezek a kérdések egészen más alapon vannak egyszer s mindenkorra megválaszolva. Az üdvösséget nem az egyház osztogatja, hanem az Üdvözítő Jézus Krisztus. Nincs üdvözítő egyház, csak Üdvözítő Jézus van!

A Biblia szerint azok járulhatnak a Szent Jegyekhez, akik megtértek, újjászülettek, bibliai hitükről vallás tettek, mégpedig a keresztség (bemerítés) vizében is, és Istennel és emberekkel békességben élnek. Aki ezen egyszerű és átlátható feltételeknek nem tehet eleget, az nem úrvacsorázhat. Eltiltását általában a gyülekezet közössége végzi, (ugyanaz, amely felvehette tagnak az Egyházba), de van, amikor a lelkipásztor is megtagad(hat)ja az úrvacsora kiszolgálását, ha arra nyomós oka van.

A keresztég (bemerítés) azért feltétel, mert a két „sákramentum” összetartozik: az úrvacsora is ugyanazt hirdeti, mint a keresztség: Krisztushoz tartozom, Ő az életem. Ha valakit meglehet keresztelni, akkor úrvacsorában is részesülhet. Ha nem kaphat úrvacsorát (mert [többek között] gyermek létére nem tudja megemészteni a bort és megrágni a kenyeret), akkor keresztségben sem részesülhet! Ez ilyen egyszerű. Aki pedig megtért, újjászületett, bemerítkezett és ennek megfelelő hívő életet él, az megkeresztelkedhet és úrvacsorázhat, akkor is, ha nem egy baptista vagy akármilyen egyház/gyülekezet tagja. Senki sem tilthatja el! Akit Isten befogadott, azt nincs jogában elutasítani senkinek. Isten gyermekei - kivétel nélkül mindannyian - az én testvéreim! Istennek egyetlen egy Anyaszentegyháza van, amely a "szentek közössége". Lelki közösséget csak azokkal vállalhatok, akik ehhez a közösséghez tartoznak, és ezek mind testvéreim. Áldjon meg titeket az Úr, testvéreim!

2008. július 28., hétfő

Táborok és Misszióutak

Megvolt a két gyermektábor Nagyszeben mellett, Sebişu de Sus mellett (Tălmaci-tól 10 km-re), a Kárpátok alatt, abban a völgyben, amit "Valea Moaşei" néven ismernek. A tavaly is volt itt egy táborunk, most pedig kettő. A gyermekek Tóth Attiláék és Dóczi Gyuriék vidékéről, főképp Abafájáról és a Sóvidékről. Korábban Parajdon voltunk a Tőtős János körzetéből való gyermekekkel (Havadtő, Kelementelke, Gyulakuta, Balavására).

Voltunk Kolozsváron is, vendészolgálaton, 40 fiatallal, az Evangéliumi Keresztyén Testvérgyülekezetben, egy teljes napot (20-án). Tegnap pedig Monospetriben voltunk tizenvalahányan az énekkarból (és a zenekarból), ahol Bodor Sándor testvérrel tartottunk aratási ünnepet. (Ez a perecseni összejövetelek után történt, este.)

A héten sem vagyunk itthon, de elérhetőségünk megmarad, ha valaki keresne.

Remélem olvasóim sem unatkoznak... :) Sok áldást mindenkinek ezen a nyáron!

2008. július 13., vasárnap

Bemerités Krasznán

Krasznán bemerítésen vettem részt ma délelőtt. Két képet felteszek ide.
Délután itthon, este pedig Szilágyerkeden szolgáltam, a sószórósok záró istentiszteletén. Egy órája, hogy befejeztük az ifj. énekórát: készülünk Kolozsvárra vasárnapra (az Evangéliumi Testvérgyülekezetbe)... Reggel indulás Marosvásárhelyre, onnan pedig Nagyszeben mellé a gernyeszegi, körtvélyfáji, szászrégeni és abafáji gyermekekkel. Újabb "FULL" táborozó hetünk lesz - de reméljük, eredményes.
Ünneplő gyülekezet Krasznán:
Rövid kikérdezés:

Temesvár, Erdőszentgyörgy, Parajd, Magura

Mozgalmas napok: a múlt héten Temesváron Franklin Graham evangélizációján vettünk részt. Nekem a magyarra való fordítás jutott. Íme, néhány kép:
A fordítói fülkében: Vasárnap megközelítőleg 1400-an mentek előre a felhívásra:
Vasárnap délelőtt a temesvári magyar baptista gyülekezetben szolgáltam.
Azelőtt bemerítésen voltam Erdőszentgyörgyön. Itt van két kép a hallgatók népes táboráról:

A múlt héten pedig Parajdon voltunk gyermektáborban. Balavásári, kelementelki, gyulakuti, havadtői, erdőszentgyörgyi és bözödi gyermekek voltak velünk:
A tanítók tábora keveset változott. Ez itt a hargitai csapat, az első gyermekhétről: A Magurán is voltunk a fiatalokkal, és kérésünkre a krasznaiak közül is többen velünk tartottak: Az iskolaév befejezésekor pedig háromnapos, sikeres gyermek-klubot szerveztünk a falunk gyermekeinek:

2008. július 1., kedd

Első táborozás, első bemerítés

Megvolt az első táborozásunk a Hargitán. Igaz, kissé késve érkeztem (14-én Szentpéteren evangélizáltam, Szlovákiában, 15-én pedig Téten és Győrön tartottunk közös istentiszteletet az erdélyiekkel), és szerda estére is haza kellett jönnöm a kikérdezés előkészítésére, majd vasárnapra megint, a kikérdezésre, de a táborozásunk azért nagyon jól folyt. És az Úr megáldotta! Az Igének ma is hatalma van!
Június 29-én megvolt az első bemerítési alkalmunk is Perecsenben. Tízen tettek bizonyságot megtérésükről: A megtérők és bemerítkezők között volt Jonathán is, reméljük megmarad hívőnek, ahogyan megfogadta az Úr Jézusnak!
Ők tehát azok, akikért még ezután is imádkozni kell! Vendégünk volt Kelemen S. Sándor Besztercéről, feleségével, Andreával, valamint két fiatallal a gyülekezetből. Az Úr áldja meg a besztercei missziómunkát!
Délután a bizonyságtevők között ott voltak azok is, akik a táborban tértek meg. Tízen. Dicsőség az Úrnak!