2009. december 26., szombat

Jézus mai karácsonyi levele

Levél szeretteimnek

"Kedves Szeretteim!

Amint jól tudjátok, közeledik a születésnapom. Megtiszteltetés számomra, hogy minden évben ünnepséget rendeztek, és úgy tűnik ez idén is így lesz.

Nagyon sok ember vásárol, sokat. Rengeteg, a külön erre az alkalomra szóló rádió- és TV műsor, hirdetések, reklámok, és a világ minden pontján arról beszélnek, hogy Születésnapom egyre közeledik. Igazán nagyon jó érzés tudni, hogy legalább egyszer, az évben, sok ember gondol rám.

Amint tudjátok, születésnapomra való emlékezés sok évvel ezelőtt kezdődött. Az első időkben még úgy tűnt, hogy az emberek értették, és hálásak voltak mindazért, amit Értük tettem, de manapság egyre inkább úgy látszik, hogy alig akad, aki tudja az okát, azünneplésnek.

Mindenhol összejönnek az emberek, családok, barátok, és nagyon kellemesen érzik magukat, de valójában nem tudják, nem értik, és nem is keresik a valódi jelentőségét az ünnepnek. Emlékszem, az elmúlt évben is, hatalmas lakomát rendeztek a tiszteletemre. Az asztal roskadásig tele volt ízletes ételekkel, gyümölcsökkel, édességekkel. Tökéletesen díszített helyiségekben sok-sok gyönyörűen becsomagolt ajándék várta gazdáját. De tudjátok mi történt? Engem meg sem hívtak! Pedig én voltam az ünnepség Díszvendége - mégsem küldtek meghívót. Miattam volt az egész összejövetel, a sok dísz, és minden egyéb, és amikor maga az ünneplés elkezdődött, én kívül maradtam, bezárták előttem az ajtót. Pedig be akartam menni, velük lenni, együtt ünnepelni.

Habár az igazság az, hogy mindez nem lepett meg, hiszen az elmúlt néhány évben sokan bezárták előttem az ajtót. Mivel pedig nem hívtak meg, hát úgy döntöttem, hogy titokban megyek be, minden zaj nélkül, és csendesen megállok, az egyik sarokban.Mindenki nagyon jól érezte magát, ittak, ettek, beszélgettek, vicceltek, nevettek, és hatalmas jó kedvük volt. Egyszer csak belépett a szobába egy nagydarab, kövér, piros ruhás, fehér szakállas ember, azt kiabálva : HOHOHO.

Leült egy díványra, a gyerekek pedig rohangáltak hozzá : Télapó, Télapó! - mintha ez az egész ünnepség róla szólt volna. Aztán az emberek körülállták a karácsonyfát, és átölelték egymást. Én is kitártam a karomat, de engem nem ölelt át senki. Aztán nagy várakozással elkezdték osztogatni, és csomagolni az ajándékokat.

Végül minden elkelt, és néztem, vajon nekem van-e valami - de nem, én nem kaptam semmit. Te hogyan éreznéd magad, ha a születésnapodon mindenki kapna ajándékot, csak éppen te nem? De megértettem, hogy nem kívánatos személy vagyok. Saját születésnapom emlék ünnepén, és csöndesen elhagytam a helyiséget.

És tudjátok, ez minden évben rosszabb és rosszabb. Az embereket csak az étel, ital, ajándékok, összejövetelek érdeklik, és alig néhányan emlékeznek rám. Pedig én annyira szeretném, ha ezen a karácsonyon, beengednének engem az életükbe! Nagyon szeretném, ha felismernék a tényt, hogy több mint 2000 évvel ezelőtt. Azért jöttem el erre a világra, hogy az életemet adjam értük, hogy megmentsem őket. Csak annyit szeretnék, hogy ezt teljes szívvel elhiggyék, és beengedjenek az életükbe!

Még valamit szeretnék, megosztani veletek, különösen arra való tekintettel, hogy jó néhányan tudjátok az ünnep igazi értelmét. Hamarosan lesz egy saját ünnepségem, egy látványos, hatalmas összejövetel, amit soha senki még elképzelni sem volt képes. Most még dolgozom rajta. Ma küldöm ki a meghívókat, - egyet személyesen: Neked! Tudni szeretném, szándékozol-e részt venni, és foglalhatok-e egy helyet a számodra? Beírhatom-e a nevedet aranybetűkkel a vendégkönyvembe? Merthogy, csak azok jelenhetnek meg az ünnepségen, akiknek nevei ott szerepelnek.Akik nem válaszolnak a meghívásra, azok kívül maradnak. Légy felkészült, mert amikor minden kész, te is részese lehetsz az én csodálatos ünnepségemnek.

Hamarosan látjuk egymást!

Szeretlek:
Jézus Krisztus"

2009. december 23., szerda

A szeretet karácsonyi himnusza

A SZERETET KARÁCSONYI HIMNUSZA

Ha a házamat fenyőágakkal, gyertyákkal, égőkkel és csilingelő harangocskákkal díszítem fel, de családom felé nincs bennem szeretet, nem vagyok egyéb, mint díszlettervező.

Ha a konyhában fáradozom, karácsonyi süteményeket sütök kilószámra, ízletes ételeket főzök és az evéshez csodálatosan megterített asztalt készítek elő, de családom számára nincs bennem szeretet, nem vagyok egyéb, mint szakácsnő.

Ha az ingyen konyhán segédkezem, az öregek otthonában karácsonyi énekeket énekelek és minden vagyonomat segélyként elajándékozom, de az emberek felé nincs bennem szeretet, mindez semmit nem használ nekem.

Ha a karácsonyfát csillogó angyalkákkal és horgolt hópelyhekkel díszítem fel, ezernyi ünnepen veszek részt, a templomi kórusban énekelek, de Jézus Krisztus nincs a szívemben, akkor nem értettem meg miről is szól a karácsony.

A szeretet félbeszakítja a sütést, hogy megölelje gyermekét.

A szeretet hagyja a lakásdíszítést és megcsókolja házastársát.

A szeretet barátságos az időszűke ellenére is.

A szeretet nem irigyel másokat házukért, amiben jól kiválasztott karácsonyi porcelán és hozzáillő asztalterítő van.

A szeretet nem kiált rá a gyerekekre, hogy menjenek már az útból, hanem hálás érte, hogy vannak és útban tudnak lenni.

A szeretet nem csak azoknak ad, akiktől kap is valamit, hanem örömmel ajándékozza meg azokat, akik ezt nem tudják viszonozni.

A szeretet mindent elvisel, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr.

A szeretet soha el nem múlik.

A videojátékok tönkremennek, a gyöngysorok elvesznek, a számítógépek elavulnak, de a szeretet ajándéka megmarad.

A száműzött Király - Mt 2,13-23

A száműzött Király
Mt 2,13-23
(elhangzik a Kolozsvári Rádióban, 2009. karácsonyán)

Máté evangélista nagyon gyakran idézi az Ószövetséget. Azt mondják, az Újszövetségben van 295 idézet az Ószövetségből, de ha összeszámoljuk az összes utalásokat is, ezek száma meghaladja a négyezret is. Ez márpedig az Újszövetségnek több mint tíz százaléka. Mintha minden tizedik igevers egy idézet az Ószövetségből, vagy utalás annak valamelyik igéjére. Az Újszövetségnek minden könyve idézi az Ószövetséget, kivéve hármat vagy négyet. A kivételek nagyon rövid levelek, mint a Filemonhoz írt levél vagy a János három levele.
Az idézetek között van, amikor rámutat az Újszövetség arra, hogyan teljesedett be egy ószövetségi ige, máskor egyszerűen ószövetségi igével illusztrálja azt az igazságot, amit mondani akar. Van amikor párhuzamot von, alkalmazza vagy egyszerűen azt a nyelvezetet kívánja használni amit az Ószövetség használ.
A legtöbb alkalommal az ószövetségi ige az Úr Jézusra van vonatkoztatva. Ezt teszi például Máté, aki gyakran szó szerint idézi az Ószövetséget, és legtöbbször úgy vezeti be, hogy: „mindez azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által, aki így szólt”, és következik a pontos idézet az Ószövetségből.
Most három ilyen igét szeretnék felidézni Máté evangéliumának 2. részéből. Némelyek úgy gondolják, hogy Máténak az volt a szándéka, hogy az Úr Jézus életét párhuzamba helyezze a zsidók Egyiptomból történt kijövetelével. Hát az igazság az, hogy ha nem is feltételezünk ilyesmit, mégis találunk egy néhány szembetűnő hasonlóságot. Máté evangéliuma is nemzetségi táblázattal kezdődik, mint Mózes 2. könyve. Az Úr Jézusnak is le kellett menni Egyiptomba, mint Jákób fiainak. Aztán feljött Egyiptomból, mint Izrael fiai is, ahogyan megírta a próféta - idézi Máté - “Egyiptomból hívtam ki az én fiamat”. Igaz, hogy a próféta szavai Izraelre vonatkoznak, de az evangélista jó párhuzamot talált ebben Jézus Egyiptomba való menekülésére és onnan való visszajövetelére. Heródesben a fáraó tükörképét láthatjuk meg, az Úr negyven napos böjtjében a negyven éves pusztai vándorlást, a hegyi beszédben pedig a törvényadást.
A mostani igénkben három jól körülhatárolható történet áll előttünk. Az első az Egyiptomba való menekülés és az ezzel kapcsolatos prófécia. A második a betlehemi vérfürdő, Heródes gyermekgyilkossága, és az ezzel kapcsolatos prófécia. A harmadik pedig Jézus Názáretben való letelepedése és az ezzel kapcsolatos prófécia. Próbáljunk e három történetből levonni néhány tanulságot a magunk számára.

I.
Kezdjük először az Egyiptomba való meneküléssel és az ezzel kapcsolatos próféciával.
Az Úr Jézusnak Egyiptomba való menekítését egy angyal parancsolta meg Józsefnek és ebben Máté Hóseás 11. rész 1. versének beteljesülését látja Máté: „Egyiptomból hívtam ki az én fiamat”.
Mit akar ezzel mondani nekünk az Úr? Azt, hogy az Úr bennünket is tud és akar vezetni. Nem ez az első eset, hogy József hallgat az angyal, szavára. Nem az első eset, hogy az Úr kijelentést ad neki, amely engedelmességet kért tőle. Habár sok ezer miértje lett volna, sok kérdése amit fel szeretett volna tenni Istennek, József kész volt úgy cselekedni ahogyan Isten parancsolta neki, még akkor is ha nem volt számára világos minden, még az sem, hogy meddig kell majd ott maradnia.
Már az első részben olvashatjuk, hogy József elgondolta magában, hogy nem fogja kitenni Máriát a közszégyennek és a megkövezésnek, hanem tikon bocsátja el, és a szüleire bízza. Ezt magában elhatározta, mert igaz ember volt és nem akarta őt gyalázatba keverni. De akkor megjelent az Úr angyala és azt mondta neki, hogy ne féljen magához venni Máriát, mert ami benne fogantatott, az a Szentlélektől történt, és annak nevét Jézusnak kell neveznie, mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből. Mikor felserkent az álomból akkor mindent úgy cselekedett, ahogyan neki megmondták. Tudott engedelmeskedni Istennek. József olyan ember volt, akit lehetett vezetni.
Mert ugye mondhatta volna, hogy a mi Istenünk olyan hatalmas Isten, hogy Heródes haragjától is megtud őrizni. Még ha veszedelemben vagyunk is itt, mivel a király halálra keresi a gyermeket, Isten meg tud minket őrizni ilyen veszedelemben is. Mondhatta volna, ugye? De nem mondta. Nem morfondírozott, hanem engedelmeskedett az Úrnak.
Jézus is azt válaszolta a Sátán kísértésére, hogy „ne kísértsd az Urat a te Istenedet!” (Mt 4,7) Az Úr nyílván meg tud őrizni, de nem kell visszaélni Isten bizalmával, hatalmával vagy szeretetével. Igaz, hogy az Úr megőrizte a három zsidó ifjút a tüzes kemencében is, de ők készek voltak oda menni akkor is, ha ez nem történik meg! (Dán 3,17-18) Dánielt megőrizte az oroszlánok vermében (Dán 6,22), de nem kell azt képzelnünk, hogy Dániel ott hergelte volna az oroszlánokat... Azt hiszem, hogy nem húzogatta a fülüket vagy farkukat, hencegve, hogy „na ugye, nem tudsz megharapni”… Én inkább azt hiszem, hogy Dániel csendben letelepedett az egyik sarokban és ott imádkozott, amíg felvirradt, örülve, hogy a vadállatok nem nyúlnak hozzá.
Ha az Úr azt mondta Józsefnek, hogy “vedd a te gyermekedet és annak anyját és fuss Egyiptomba”, akkor tanulj meg engedelmeskedni Istennek, mint József. Mert Isten vezet, ha van kit vezetni. Józsefet lehetett vezetni. Amikor az Úr azt mondta, hogy menni kell, akkor ő indult is. Az engedelmesség egyik alapvető jellegzetessége a hívő életnek. Az ige parancsa szerint engedelmeskednünk kell Istennek, a felső hatalmasságoknak, az elöljáróinknak sőt, egymásnak is. „Engedelmesek legyetek egymásnak Isten félelmében!” (Ef 5,21) A hívő életünk az engedelmességen áll vagy bukik. Sajnos, az ember úgy gondolja, hogy ő jobban tudja, és nem engedelmeskedik az Istennek. Csak miután csődbe jutott, akkor jön és könyörög, hogy „Uram, segíts meg, Uram, szabadíts meg!” Nagy kegyelem az, ha Isten még ezek után sem mond le rólunk és hajlandó lehajolni és felemelni engedetlenségünk és makacsságunk ellenére is. Jogosan várja el azt, hogy az övéi engedelmeskedjenek Neki.

II.
A másik kép a betlehemi vérfürdőt és az azzal kapcsolatos próféciát mutatja be. „Szó hallatszott Rámában, sírás, rívás, keserves jajgatás, Rákhel siratta az ő gyermekeit és nem akart megvigasztalódni, mert nincsenek.”
Rákhel itt az izraeli édesanyát jelenti, azon édesanyát, aki siratta gyermekét, mivel Heródes lemészárolta őket. Hozzáértők szerint Betlehemben és környékén nem több mint tíz-tizenöt gyermek lehetett abban az időben, akiket Heródes megöletett.
Ezzel azt kívánja mondani nekünk az Úr, hogy az Úr Jézusért van, amikor meg kell halni és ez általában nem mitőlünk függ. Megtörténhet, hogy éppen azt kell vállalni Jézusért, ami ott Betlehemben történt, amikor egy vérengző király azt gondolva, hogy elpusztítja az Urat, sokakat a halálba küldött azon a napon. Van, amikor az Úr Jézusért ilyen nagy dolgot is vállalni kell. Kész vagy-e erre? Meglehet nem a halált kell vállalnod érette, hanem az életet. Élni az Úr Jézusért néha még nehezebb, mint meghalni érte.
Amikor az Úr arról beszélt, hogy az Ő követői fel kell vegyék a keresztet és úgy kövessék őt, akkor nem a betegségre vagy valamilyen megváltoztathatatlan nyomorúságra utalt, hanem olyasmire, amit le lehet tenni vagy fel lehet venni az Ő nevéért. Egy betegséget nem lehet letenni, azt kénytelen-kelletlen hordani kell. De a megvetést, a gúnyt, a kiközösítést neked kell eldöntened, hogy vállalod-e Jézusért. Felveszed-e az Ő keresztjét? Visszaemlékszem, amikor az iskolában néha felállítottak, csúfot űztek a hívőkből, vagy a munkahelyen nem adták meg a megillető helyet vagy lefokoztak… Az Úr Jézus nevéért mindig vállalni kellett valamit. A hitednek mindig következménye van. Az Úr Jézus azt mondta: „ha valaki szégyell engem és az én beszédeimet e parázna és bűnös nemzetség között, az embernek fia is szégyellni fogja azt, mikor eljön az ő Atyja dicsőségében” (Mk8,38) És újból: „ha valaki én utánam akar jönni, vegye fel az ő keresztjét, és kövessen engem.” (Mk 8,34)
A keresztyénségnek ára van. Ha a hited nem kerül semmibe, akkor félek, hogy az nem is igazi hívő élet, az nem is keresztyénség. Az Úr Jézus azt mondta: „ha gyűlöl titeket a világ, tudjátok meg, hogy engem előbb gyűlölt tinálatoknál. Ha e világból volnátok a világ szeretné azt, ami az övé, de mivel nem vagytok e világból… azért gyűlöl titeket a világ.” (Jn 15,18-19) A valóságban tehát két lehetőség van: vagy Isten barátja lettél, vagy a világé. Aki a világ barátja akar lenni, az Isten ellenségévé lesz, és fordítva. (Jak 4,4)
Meglehet, hogy némelyek most arra gondolnak, hogy az Úr Jézus a békesség fejedelme, és az angyalok is azt énekelték Betlehem mezején, hogy „dicsőség a magasságos mennyekben az Istennek és a földön békesség”. Ez igaz, de az is igaz, hogy Máté 10. részének végén azt mondja az Úr, hogy: “Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet bocsássak e földre; nem azért jöttem, hogy békeséget bocsássak, hanem hogy fegyvert. Mert azért jöttem, hogy meghasonlást támasszak az ember és az ő atyja, a leány és az ő anyja, a meny és az ő napa között; És hogy az embernek ellensége legyen az ő háza népe.” Nagy dolog, ugye? Miközben az Úr Jézus által kibékülsz Istennel, ez meglehet ellenségeskedést jelent azokkal, akik még nincsenek kibékülve vele. A kérdés az, hogy vállalod-e ezt? Amikor Jézus, az igazság és a világ világossága megszületett, azzal Isten hadat üzent a sötétségnek és a bűnnek. Két úrnak szolgálni nem lehet és tudnod kell, hogy melyikhez tartozol. Mi közössége a világosságnak a sötétséggel? A Jézus Krisztushoz való tartozásodnak mindig következménye van.

III.
Végül a harmadik kép a Názáretben való letelepedésről beszél és az ehhez kapcsolódó próféciáról.
Józsefnek újra szólott az Úr, hogy visszajöhet Izrael földjére, mert Heródes meghalt. De mivel meghallották, hogy Arkhelaus, Heródes fia uralkodik Judeában, Galilea városában, Názáretben telepedtek le, hogy beteljesedjék, amit a próféták mondtak, hogy Názáretiek fog neveztetni.
Mit tanulhatunk ebből? Azt, hogy még a lakóhelyünk is meg van határozva Istentől. Ugyanis Jázus Názáreti lakhelye sem volt a véletlen műve. Az sem véletlen, hogy a te lakhelyed hol van. Isten tud arról, hogy Erdélyben magyarnak születtél. Pál apostol Athénben azt prédikálta, hogy „Isten az egész emberi nemzetséget egy vérből teremtette, hogy lakozzanak a földnek egész színén, meghatározva eleve rendelt idejüket és lakásuknak határait”. (ApCsel 17,26) Jézus sem születhetett és lakhatott az asszír birodalomban, a mayák vagy az inkák birodalmában, a perzsák vagy az indusok idejében, mivel nem akkor volt az időnek teljessége. Máté azt mondja, hogy a próféták megmondták, hogy Názáretinek fog neveztetni. Ez nem olyan dolog, amit következmények nélkül, önkényesen meg lehet változtatni.
Persze, lehetnek kivételek a kivándorlók között is, de azok csak erősítik a szabályt. A szabály pedig ez: Isten meghatározta születésed idejét és lakásod helyét. Ne próbálj kifogásolni a bölcs és szerető Isten döntését. A meggyökerezett és felnőtt fát már nem lehet úgy kiszakítani és egy másik földrészen ültetni el, hogy az ott otthon érezze magát. Inkább adj hálát az Úrnak azért, amit életed felől eltervezett, és köszönd meg kapott perceidet, éveidet, nemzetiségedet és lakásodat.
Szeretném, ha olyan emberek lennénk, akiket Isten vezetni tud, akik engedelmeskedünk az Ő szavának, bárhová küldene is. Szeretném, ha vállalnánk a hívő élet minden következményeit, mindazt, amit az Ő nevéért szenvednünk kell, és hálát adnánk az Úrnak azért, hogy ismeri még sorsunkat is és lakásunk helyét is. Ámen!

2009. december 22., kedd

JÉZUS - A Szabadító neve

JÉZUS - A Szabadító neve
Mt 1,21


A karácsonyi történetet az is ismeri, aki nem sokat olvassa a Bibliát, és nem sokat tud a keresztyénségről. A karácsonyi történetből a legtöbben azt tudják, hogy Jézus hogy szűztől született, születése után egy jászolba fektették, és hogy azon az éjszakán angyalok jelentek meg.
Máté evangélista, amikor bevezeti és leírja Jézus születését, elmondja azt, hogy József igaz ember volt, és nem akarta Máriát, akit eljegyzett feleségül kitenni a szégyennek a miatt, hogy hajadon létére gyermeket várt. A zsidók törvénye szerint megkövezéssel halálba küldték volna az ilyen bűnöst, ha József nyilvánosan megszégyeníti, és paráznasággal megvádolja. Sőt, ő kellett volna az első követ reá dobja, a városon kívül! József elgondolta magában, hogy ezt nem teszi meg, hanem titkon fogja elbocsátani. Közben az Úr angyala álomban arra bátorította őt, hogy ne féljen magához venni Máriát, mivel a gyermek a Szentlélektől fogantatott. Atyja maga az Isten, Mária pedig ártatlan.
Ebben a látomásban említi az Úr Angyala azt a nevet is, amit a születendő Gyermek viselni fog. Ezt mondja: „Szül pedig fiat, és nevezed annak nevét Jézusnak, mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből.”
Ez az igevers először az Úr Jézus istenségéről beszél, majd az Ő szabadító munkájáról tesz bizonyságot, amiért született erre a földre, és végül a mi bűnös állapotunkra is rávilágít, mivel Ő a bűnösöket jött megszabadítani.

I.
Először is, miből látható az, hogy ez igevers Jézus Krisztus istenségéről beszél? Két dologban.
Először abban, hogy „Ő szabadítja meg”, és nem pedig általa szabadít meg Isten. Márpedig szabadulást a bűnből egyedül Isten adhat, és ha Jézus szabadítani tud, akkor Ő Isten. Másodszor, az ige arról beszél, hogy „az Ő népét” jött megszabadítani annak bűneiből. Márpedig ha Isten népe az Ő népe, akkor Ő Isten. Izrael népe bizonyára Isten népe, mivel maga az Úr mondta, hogy minden nép közül őket választotta ki arra, hogy saját népe legyen. Most pedig a születendő gyermekre nézve az Úr Angyala kijelenti, hogy ez a nép az Ő népe. Azért az Ő népe, mivel Jézus maga az Isten.
Mindenekelőtt tehát Jézus istenségéről beszél ez a név: „Ő szabadítja meg az Ő népét annak bűneiből”. Erre a 23. igevers is utal, ahol Ézsaiás prófétát idézve arról van szó, hogy „mindez azért történt, hogy beteljesedjen, amit a próféta mondott: a szűz fogan méhében és szül fiat és annak nevét Immánuelnek nevezik, ami azt jelenti, velünk az Isten.” Vagyis nem a legtökéletesebb ember van velünk, nem a legnagyobb próféta, nem Isten első teremtménye vagy egy angyal, hanem Isten maga. Jézus Krisztus Isten! Emberré lett, de nem szűnt meg Isten lenni.
Pál apostol a filippiekhez írt levelében azt mondja Jézusról, hogy Ő Istennek formájában találtatott, de nem tekintette zsákmánynak azt, hogy Ő Istennel egyenlő. Alárendelte magát az Atyának, megalázta magát és önként vállalta a kereszthalált. Ezért volt az, hogy Gecsemáné kertjében kérhetett volna tizenkét sereg angyalt védelmére, de nem tette. Annak idején az asszír seregben egy angyal lemészárolt egy éjjel száznyolcvanötezer embert! Mivel Jézus Isten volt, tizenkétszer hatezer, vagyis hetvenkétezer angyalnak is parancsolhatott volna, hogy siessen segítségére. De Ő nem tette ezt, mivel megüresítette magát ettől a jogától.
Mikor feltámadása után nyolc nappal újra megjelent és a kételkedő Tamás ott volt, megmutatta nekik kezeit és lábait. Akkor Tamás leborult az Úr Jézus lábaihoz és azt kiáltotta: én Uram és én Istenem! Az Úr Jézus nem állította meg, hogy állj meg, Tamás, tévedsz, nem szabad ezt így mondani… De igenis, szabad és úgy kell mondani, hogy Jézus Krisztus Úr és Isten! Egy napon meg fog előtte hajolni minden térd és minden nyelv vallja majd, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére. Jézus Krisztus a Szabadító, aki megszabadítja az Ő népét annak bűneiből. Itt mindenekelőtt az Úr Jézus istenségéről van szó.
János apostol is az Úr Jézus születésére utalt akkor, amikor azt írta, hogy az Ige testté lett, és Isten volt az Ige. Ezt említi Pál apostol is, hogy nagy a kegyességnek eme titka: Isten megjelent testben. Felfoghatatlan nagy titok ez, megérteni nem lehet, csak elhinni. Ez képezi az élő hit alapját. Hiszel-e Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában? Ő az, akiről Pál apostol megállapítja, hogy „örökké állandó Isten” (Róm 9,5).
Jézus Krisztus maga is több alkalommal beszélt az Ő istenségéről. Pilátusnak azt mondta: „én azért születtem, és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról”. Ő nemcsak született, hanem jött is e világra. Született, mint gyermek, mint bármelyik más ember, és jött erre a világra, mint Isten, mert mielőtt Ábrahám lett volna, Ő már volt. Ő nem akkor kezdett el létezni, amikor Betlehemben megszületett, mivel származása kezdettől fogva, öröktől fogva való. Ézsaiás próféta is így jövendölt felőle: „egy gyermek született nékünk, fiú adatott nékünk”. A gyermek született, mint ember, de a Fiú adatott, mint Istennek Fia. Mert Ő nemcsak ember, hanem valóságos Isten. Az Ő szabadító neve először épp erről tesz bizonyságot.

II.
Másodszor azonban utalnom kell az Ő szabadító munkájára is, amelyről ez igevers beszél. Ő azért jött, hogy szabadítson. Azt mondja az angyal: nevezed az Ő nevét Szabadítónak - héberül Jehosua, görögül Jézus -, mert Ő szabadítja meg az Ő népét. Honnan? A bűnből. A bűnből egyedül Ő tud szabadítni, mert egyedül Ő a szabadító.
Az Úrtól tanult imádságban szoktuk is kérni, hogy „szabadíts meg minket”. De kell-e nekünk szabadítás úgy igazából? Látjuk-e, hogy rá vagyunk utalva arra, hogy Jézus Krisztus minket megszabadítson? A törvény nem tud megszabadítni, a sok áldozat sem törölhette el a bűnt Csak Jézus Krisztus áldozata törölheti el a bűnt. Ő az engesztelő áldozat a mi bűneinkért, de nemcsak a mienkért, hanem az egész világért is. Ő szabadítja meg az Ő népét annak bűneiből.
A igazság az, hogy mi valamennyien két csoportba tartozunk: vagy rabok vagyunk, vagy megszabadultunk már. Jézus Krisztus azért jött, hogy megszabadítsa az Ő népét. De nem a római uralom alól, vagy valamilyen politikai, társadalmi, testi elnyomás alól, hanem a bűn rabságából. Azt mondta, hogy „aki a bűnt cselekszi, az szolgája a bűnnek” (Jn 8,34) Talán most azt mondod, hogy te még nem tartozol azok csoportjába, akik megszabadultak. Egyáltalán kell-e neked szabadítás? Szeretnél-e megszabadulni bűneidből? Jézus meg tud szabadítni, de nem kényszerrel teszi ezt, hanem csak ha akarod. A bűn zsoldja a halál, de Isten kegyelmi ajándéka az örök élet. Ha egy ajándékot adnak karácsonykor, azt el szokták fogadni. Ha nem fogadod el, azzal már elutasítottad. Így van ez Jézus Krisztussal is. Neki nem mondhatsz, csak igent vagy nemet. Középút nincs. Kell-e neked Isten kimondhatatlan ajándéka, Jézus Krisztus? „Íme az ajtó előtt állok és zörgetek – mondja az Úr - ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, vele vacsorálok és ő énvelem”. (Jel 3,20)
Ha Őt befogadod, Ő az, aki megszabadít. Megszabadít az üres és tartalmatlan vallásoskodástól, hogy élő hited, élő vallásod legyen. Megszabadít a depresszióból, és örülni tudsz. Eltűnik a félelem, mert Ő békességet ad. Nincs többé a bűn vádja, ha Ő megszabadít a bűntől. Ő épp ezért jött erre a földre.

III.
Ugyanez az ige nemcsak arról beszél, hogy Jézus Krisztus Isten Fia, és Ő a szabadító, hanem harmadszor azt is kijelenti, hogy mi el vagyunk veszve, és magunktól képtelenek vagyunk megszabadulni. Ha az ő népe szabadításra szorul, akkor az el van veszve a bűnben, és nem tudja onnan kiemelni magát.
Akit a bűn leigázott és megkötözött, az képtelen önmagát megszabadítani, mint ahogyan nem tudja kiemelni önmagát az ember a süllyedő mocsárból. El van veszve Jézus segítsége nélkül. Közülünk senki sincs, akire nem hatott volna el a bűn, aki ne esett volna bele a bűn mocsarába, aki nem került volna a bűn rabságába. A mi szabadulásunk nem valósulhat meg önerőből. El vagyunk veszve. De Jézus Krisztus épp azért jött a földre, hogy Szabadítónk legyen. Az Ő Szabadító neve a mi elveszett állapotunkról is beszél.
Azt mondja az Úr Jézus a samáriai asszonynak, hogy „ha ismernéd az Isten ajándékát, akkor te kérted volna a vizet, s adott volna neked élő vizet. Ha valaki ebből a vízből iszik - mutatott a Jákób kútjára - újra megszomjazik, de ha valaki abból a vízből iszik, amit én adok, soha többé meg nem szomjazik”. Persze, hogy nem H2O-ról beszélt, nem vízről beszélt fizikai értelemben, hanem önmagáról, a lelki értelemben vett élő vízről, vagyis önmagáról, és az örök élet ajándékáról, amit egyedül Ő adhat.
Így beszélünk mi is Róla, mint aki lelki szomjúságodat ki tudja elégíteni. Ő az, aki a sörtétségből a világosságra vezethet. Túláradó életet és boldog életet adhat. Békességgel, örömmel teljes életet ajándékozhat. Ezért jött. Azért jött, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett.
Amikor a Simon farizeus házában egy bűnös asszony is bejött és az Ő lábait megkente olajjal és hajával megtörölte, Simon azon morfondírozott, hogy ha Jézus próféta lenne, akkor tudná, ki az az asszony, aki őt illeti… Aztán kiderült, hogy Jézus tudja. Még annál többet is tud: tudja, hogy kicsoda Simon. Ő mindentudó. Ő Isten. „Ő szabadítja meg az Ő népét annak bűneiből.”
Oda kell mi eljussunk karácsony napján is, hogy felkiáltsunk együtt Pál apostollal, aki azt mondta, hogy „ó, én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem!” Majd engedelmeskedhetünk az 50. zsoltár 15. versének, ahol Isten arra bíztat, hogy „hívj segítségül engem a nyomorúság idején, én megszabadítlak téged, és te dicsőítesz engem”. Jöhetünk tehát, ha érezzük elveszett voltunkat, hogy szabadulásért kiáltsunk Hozzá. Ha ezt élő hittel tesszük, akkor a Szabadító Jézus megszabadít minket bűneinkből. Kívánom, hogy így legyen. Ámen.

2009. december 20., vasárnap

Igék imaáhítatokra

Igék imaáhítatokra
2009. karácsony nagyhetén és karácsony ünnepén

(Sajnos, újra kimaradtak a Vezérfonalból.)

December 21, Hétfő:
4Móz 24,15-17 - Jézus Krisztus születésének ígéretei: Krisztus, mint király

December 22, Kedd:
1Móz 14,18-20. Zsid 7,14-17 - Jézus Krisztus születésének ígéretei: Krisztus, mint főpap

December 23, Szerda:
Ézs 7,14. Lk 6,26-35 - Jézus Krisztus születésének ígéretei: Szentlélektől fogantatik, szűztől születik

December 24, Csütörtök: Szenteste
Mt 1,18-25 - Jézus Krisztus születésének ígéretei: Az ígéret beteljesedése

December 25, Péntek: Karácsony I. napja
2Kor 1:20 - Ajunk hálát az ígéret beteljesedéséért!

December 26, Szombat: Karácsony II. napja
Lk 2,19 Könyörögjünk, hogy Isten igéje munkálkodjék a szívünkben!

December 27, Vasárnap: Karácsony III. napja
Zsid 2,14-15 Adjunk hálát, hogy Krisztus hozzánk hasonlóvá lett!