2013. március 21., csütörtök

A kősziklára épített ház - Lk 6:47-49. (Mt 7:24-29)

 
A kősziklára épített ház
Lk 6:47-49 (Mt 7:24-29)
 
<  A prédikáció általában mindenkinek szól, de itt most nem mindenkiről lesz szó, csak bizonyos hallgatókról.
v Három dolgot mond az Úr: „aki Hozzám jön”, „hallja a szavamat” és „cselekszi, amit mondok”.
<  A Hegyi beszéd befejezése háromszoros felhívást, ellentétet tartalmaz: kétféle út, kétféle gyümölcs, és most, kétféle ház.
v Két alap, két ház, egy eső-árvíz-vihar és két befejezés.
 
I. „Aki Hozzám jön”
<  Sokan összetévesztik azzal, hogy „aki az Úr házába jön”, „aki az énekkarba jön”, „aki az ünnepélyre jön”, „aki az Úr asztalához jön...” Még az sem elég, ha valaki „a Bibliához” jön! Jöhetsz a Bibliához, miközben nem jössz az Úr Jézushoz!
v De nem elég a Bibliához jönni: a Biblia Urához, Jézushoz kell jönnöd!
<  de mit jelent Krisztushoz jönni?
v Nem elég rá gondolni. Nem elég imádkozni Hozzá.
v Mindent félre kell tenned, hogy Krisztushoz juthass! Sokféle akadály állja utadat, amikor Jézushoz akarsz jönni. El kell döntened: nekem Jézushoz kell jönnöm! Minden áron Krisztushoz kell jönnöd, mint Zákeus!
v „Teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből!” A teljes odaszánás – ez nincs meg sokaknál közületek. • - Mk 2-ben a guttaütöttet Jézushoz akarták vinni és odavitték. • - A bűnös asszony Simon házánál odament, mert oda akart jutni és vállalta a kockázatot, hogy talán ráuszítják a kutyákat, megkövezik, kidobják... Csak sírt, és sírt. Odajött! • - Ananiást és Safirát nem engedte a pénz, hogy Jézushoz jöjjön. Ellenállhatatlan vágy kell ehhez. Jöjj Jézushoz!
<   Egyetlen felnövekvő nemzedék sem elégedett meg azzal a világgal, amelyet örökölt. Ezt meglehetősen naiv módon, mégis őszintén, és mesterkéltség nélkül juttatták kifejezésre: egyszerű életmóddal, hanyag öltözködéssel, mezítláb járással, borzas és borostás fejjel, a pazarlás elkerülésével... Érzik, hogy van egy félelmetes valóság, ami sokkal hatalmasabb az eddigi elcsépelt igazságoknál.
v  De ebbe a megfoghatatlan, természetfeletti világba, a meditáció, a kábítószerek, és a szex segítségével próbálnak behatolni! Képtelenek beilleszkedni a fennálló kulturális rendbe. Idegennek és számkivetettnek érzik magukat. Valami más után vágynak.
v Mi, hívők, e ennek örülhetünk, tudva azt, hogy a Lélek először felkavar, majd azután megvigasztal. Tudva, hogy, ha ez a keresés valaha eléri a célját, akkor kihez fog elvezetni: Jézushoz fog elvezetni!
v A mai fiatalság jót, értelmet, békét, szeretetet, valóságot akar, de rossz helyen keresi azt. Azt a helyet hagyják figyelmen kívül, amely­nek bizalmat kellene ébresztenie: a GYÜLEKEZETET.
 
II. „Aki hallja a beszédeimet”
<   Vannak, akik csak a lelkipásztor hallják. Pedig Jézus üzenete van benne.
v Szükséges, hogy a fül tiszta legyen! Csak azután lehet megállapítani, hogy milyen fülhallgató kell! Azt a fülhallgatót maga az Úr adja.
v Van amikor annyi zavaró hang zúg a fülben! Mint a recsegő rádióban a 25. 31. 41 m rövidhullámon, valamikor régebben...
<  Van, aki eladja a Bibliát: nem kell neki.
v • Koszta Edit. Oda kell jussunk, hogy ne tudjunk a Biblia nélkül meglenni! Reggel, este, az egész család, hadd hallja Isten beszédeit!
<  Többen mondják: olvasom, de nem értem! A hallott és olvasott igének a megértése kell! Senki ne nyugodjon bele, ha nem érti! Olvasd tovább, imádkozva, míg a többi igék megmagyarázzák a korábbiakat.
v • „Jeremiás a fazekas házánál” – • „Edény”... • „Érzéki ember nem foghatja fel az Isten Lelkének dolgait...”
v Imádkoznunk kell gyermeki lelkületért. „Add, hogy megértsem!”
v Ha nem azért hallgatod, hogy meg is tegyed, akkor becsapod magadat, és megkeményedik a szíved. „Legyetek az igének cselekvői, ne csupán hallgatói, hogy be ne csapjátok magatokat.” (Jak 1:22)
v Miért hallgatod az Igét? Meg akarod tenni? Vagy mint Ezékiel hallgatói: mint jó énekest, hegedűst...
<  Jézus Krisztus az egyetlen fundamentum. Az ő tanítása, szavai az alap. Élete, példája az igazi alap.
v A ház amely sziklára épült: az az élet, amely Jézus tanítása szerint van. Ezt próbálja a vihar, de nem árthat neki. Az alap gyakran mélyen rejtve marad szemünk előtt. Csak a viharban derül majd ki... - Mindenki önmagáért fog felelni. - Isten jól tudja ki vagy. Te is tudod. Talán mások is látják.
 
III. „És azok szerint cselekszik”
<  Rettenetes felelősség hallgatni az Igét. A megtérés tehet képessé Isten akaratának cselekvésére.
v Mi megkülönböztetett helyzetben vagyunk. Nagy felelősség ide jönni.
v Nem elég: „próbáltam, és nem megy”. Persze, hogy nem megy, Jézus nélkül. Mondd el az Úrnak, hogy „megbántottalak, Uram!” Megvigasztal, tovább tanácsol, vezet, formál... Az Ige mindig igaz. Isten élővé teszi az Igét. Nem a Pál apostolé, vagy a Lukács szava hallszik, hanem az Úré.
<  Lehet, hogy az Úr téged harcba küld. Neked csak engedelmeskedned kell. A lőszert a parancsnok biztosítja.
v Nem lesz többet baj azzal: - hogy viselkedj a másik nemmel szemben, milyen ruhát vegyél fel, befedd-e a fejed, mennyit nézd a TV-t, szót fogadj-e a szülőnek, lelkipásztornak...
<  Jön a vihar. Mindnyájan belekerülünk majd a viharba. Ha a sziklára építettél, jöhet a vihar. Kibírja!
v Fel kell készülni a nehezebb napokra. Az ördög gondoskodik a viharról. A vihar akkor csapott le a tengerre, mikor Jézus aludt. Még erősebben kell állni az Ő kegyelmében!
v Jóval fizetni a rosszért? Igen. Elfelejteni a sérelmet? Igen.
v „Az Ő parancsolatai nem nehezek!” Igája gyönyörűséges, terhe könnyű.
 
Befejezés:
<  Isten épülete vagytok! Élő kövek, lelki ház, szent papság! – Vagyis: Isten is épít bennünk.
<  Vannak híres-neves emberek, akik kötélen vagy a méregben lelik halálukat. Miért? Mert a ház összedőlhet: a pénz nem alap, a hírnév nem alap, az egészség nem alap, a hatalom nem alap! Csak Krisztus az alap!
Ha nem volt újjászületésed, akkor olyan vagy, mint amikor ráfestenek a rozsdára... lehetsz a legvallásosabb írástudó, mint Nikodémus: mégis újjá kell születned! Sziklára kell építened!

2013. március 17., vasárnap

A tengerbe vetett háló - Mt 13:47-52

 
A tengerbe vetett háló
Mt 13:47-52
 
<  Ez egy valódi „halászmese”, amelyet először halászok hallgattak.
v Csakhogy ez nem mese, hanem a mondanivalója nagyonis igaz!
 
I. Az ítélet szemléltetése
<  A háló
v Háromféle halászási módot használtak: horoggal (legfeljebb 1 halat lehetett fogni vele), vagy egyszerű hálóval (amellyel egy személy halászhatott), és a kerítőhálóval (sagene), amellyel 2-4-6 ember halászott, és hajók vontattak. Mt 17:24-27.
<  A tebger – a világ.
<  A halak a hálóban – a gyülekezetbe bekerült tagok.
v Ismerjük, hogy a gyülekezetről kétféle szemlélet létezik: inkluzív és exkluzív.
v Sokan érvelnek: íme, itt a bizonyíték, hogy az Úr Jézus az inkluzív módszert pártolta és tanította!
<  De figyeljük csak meg közelebbről és részleteiben:
v A tenger NEM a gyülekezetet képviseli, hanem a világot.
v A halakat a háló fogta ki, nem pedig beleszülettek a hálóba!
 
II. Az ítélet alapelve
<  A halakat kiválasztják: jók (hasznosak) és rosszak (haszontalanok).
v Mennyire vagy te hasznos Isten országa számára?
v Az nyilvánvaló, hogy a látható gyülekezetben is vannak ilyenek is, olyanok is. Vegyesen.
<  Ez nem jelenti azt, hogy a gyülekezetnek nem kell fegyelmet gyakorolnia, hogy mindenkit fogadnia kell, akár megtért, akár nem…
v A gyülekezet CSAK azokat fogadhatja, akiket az evangélium hálója kifogott, akik vallást tesznek hitükről
v Csak hitvalló egyház létezik.  
 
III. Az ítélet veszedelme
<  A pokolról beszélni az egyik legnehezebb feladat az igehirdető számára.
<  A pokol gyötrelmet jelent (Lk 16:19-31):
v Érzelmi szempontból
v Fizikai szempontból
v Kapcsolatok szempontjából
v Lelki szempontból.
<  Isten Országa itt még együtt létezik a gonosz birodalmával.
<  De lesz egy nagy szétválasztás!
 
Befejezés:
<  Az „ót és újat” kifejezés jelentheti: az ÓSz-et és ÚSz-et, de még inkább
<  azt jelenti, hogy az Úr nem törli ki a régit, hanem felhasználja azt az új építésében
v a képességeidet, ismereteidet, adottságaidat.


2013. március 15., péntek

Isten országának növekedése - Mt 13:31-35

 
Isten országának növekedése
Mt 13:31-35
 
I. A mustármag példázata
<  Az előbbi példázatok elbátortalaníthatták a tanítványokat...
v A magvető példázatánál csak a negyedik talaj volt „jó” talaj – 25%.
v A búza és konkoly példázatánál csak akár 50%-ban kompromittálta az ellenség a termést.
<  Az ezeket követő két példázatot úgy tekintették (Khriszosztomosz, Aranyszájú szent János), mint a tanítványokat bátorító példázatokat, amelyek Isten országára vonatkoznak.
v A mustármag és a kovász példázata Isten országának különleges növekedéséről szól. A külső és a belső növekedéséről.
<  Egy kis háttér információ.
v A mustármag ismert csípős fűszer volt már az Úr Jézus idejében is. Használták gyógyszerként is, hatása miatt.
v A kertbe vetett magok között a legkisebb volt. Három méter magasra is megnőtt.
v Ősszel ágai megkeményedtek, és sokféle madarak menedékére szolgált.
<  Közmondásként szerepelhetett, kis mérete miatt.
v Máskor az Úr a hitre alkalmazta (Mt 17:20).
<   A példázat azt mutatja, hogy Isten országának kicsi kezdete lesz.
v Ezt a próféták is megjövendölték. Ézs 11:1. 53:2-3. Dán 2:35b. 44. kis kő...
v Az Isten Fia egy megvetett vidéki faluban nőtt fel.
v Nem jelent meg nyilvánosság előtt, csak miután 30 éves lett.
v Két-három évet tanított, főképp a környező falvakban, és néha Jeruzsálemben. „Elközelített a mennyeknek országa!”
v Egy néhány követőt nyert, a tudatlanabbak és szegényebbek közül.
v Ellenségei kezébe került, és csúfos halált halt a kereszten.
v Ilyen volt az Isten országának kezdete.
<  De e kicsiny kezdetet nagy növekedés követte.
v Mint Dánielnél a kis kő... (Dán 2:35) nagy heggyé nőtt!
v Az I. században ez beigazolódott. 
v A tanítványok száma már Pünkösd napján több mint 3000-re nőtt. (ApCsel 2:41-42)
v Hamarosan a férfiak száma 5000 lett (ApCsel 4:4)
v Sokasodni kezdtek – ApCsel 6:7
v Júdeában, Galileában és Samáriában – ApCsel 9:31
v Évekkel később sok ezerről olvashatunk, Jeruzsálemben – ApCsel 21:20
<  Ez a növekedés jót tett a világnak, mint a mustármag ágai a madaraknak.
v Isten országa nem evés és nem ivás, hanem igazság, békesség, és Szentlélek által való öröm – Róm 14:17
v Nyugalmat ad azoknak, akik Hozzá jönnek – Mt 11:28-30
<  Az Isten országa ma is tovább növekszik.
<  Vegyünk figyelembe előbb egy matematikai lehetőséget:
v 20 tanítvánnyal kezdve, ha mindegyik csak egy bűnöst térít meg az Úrhoz,
v az 1. év után lennének 40-en.
v 5 év után – 640
v 10 év után 20,480 – több mint 20.000
v 15 év után 655,360
v 20 év után 20,971,520 – több mint 20.000.000
v 25 év után 1,342,177,280
v 27 év után 5.368.709.120
v 28 év után 10,737,418,240... – több mint 10.000.000.000
v És csak annyiba kerülne, hogy évente egy lelket hozzunk az Úrhoz!
 
II. A kovász példázata
<  A kovász a belső, láthatatlan átalakulást szemlélteti.
v Falusi emberek még emlékeznek rá, hogyan sütötték régebben a kenyeret.
v Korán felkeltek. Sőt, már egy nappal korábban el kellett készíteni a kovászt, amit beledagasztottak a lisztbe, majd hagyták, hogy megkeljen. Azután szakasztó kosarakba tették, és a megfelelően befűtött kemencében megsütötték.
v De minden alkalommal hagytak egy kevés kovásznak valót, a következő sütéshez.
v (Ezért van az, hogy a zsidóknak volt „kovásztalan kenyerek ünnepe”, mert ha a kovász megfertőződött valamilyen kórokozóval, a kovász minden alkalommal tovább vitte a fertőzést egészen addig, amíg egy teljes hétig kovásztalan kenyeret ettek.
<  Az Ige befogadása, az Isten országa tehát egy lehetőség a változásra.
v Kezünkben a MAG, az Isten Igéje!
v Romolhatatlan mag – 1Pt 1:23-25
v Nem tér vissza üresen – Ézs 55:10-11
v Az első két példázat arra utal, hogy nem mindenki fogadja a jó magot, és nem mindenki terem gyümölcsöt. De a magban, bármilyen kicsi, benne van a növekedés lehetősége, és benne van az átalakító hatalom. Tartozzunk azok közé, akik „szelídséggel fogadják a beléjük oltott Igét”.
<  Emberekre van szükség!
<  Lelki látással rendelkező emberekre.
v Akik nem az almára néznek, és számolják a magvait, hanem
v a Magra néznek, és látják benne az almákat!
<   Olyan emberekre, akik Isten országát első helyre teszik életükben. (Mt 6:33) Aki átélték, megtapasztalták hatalmát.
v Akik nem engedik, hogy e világ gondjai, a gazdagság csalárdsága és az élet gyönyörei megfojtsák az Igét szívükben.
Mindenre van erőm a Krisztusban, Aki engem megerősít! Fil 4:13

2013. március 13., szerda

Isten országának helyes értékelése - Mt 13:44-46

 
Isten országának helyes értékelése
Mt 13:44-46
 
< Isten országa = a kincs, és Isten országa = az, ami a kinccsel történik.
v Mi az életünk értelme? Mi számunkra a legdrágább?
 
I. A kincs keresése és megtalálása
< Az első csak úgy rátalált, a második kereste, és úgy talált rá.
v Aki kereste: vagyis ezen járt az esze, ezzel álmodott, ezzel kelt, ezzel ébredt…
v Aki rátalált: egyszerre ráébredt, hogy ez az, amire neki szüksége van.
< Nem is remélte, hogy ráakadt egy valódi „igazgyöngyre”.
v Rátalált életének értelmére.
n Mindannyian fel kell tegyük a kérdést: miért élünk? A nemzetünkért? A kötelességünk teljesítéséért? Önmagunkért?
 
II. A kincs megszerzése 
<  Félre kell tenni mindent, ha kell neked a kincs!
v az előítéleteket, az önigazságot, a bűnös gyönyöröket, bűnös örömöket, mások megbecsülését, önmagad felmagasztalását, terveidet.
v Mt 19:16-30. – A gazdag ifjú: (1) a gazdagság nem elég, (2) a vallásosság nem elég!
v Mt 8:19-20 – „Követlek téged, Uram, de…”
v Mk 10:37-39 – jobbkéz felől… balkéz felől…
v „a gazdagság csalárdsága” – Mk 13:22
 
III. A kincs öröme 
<  Értéke: mindennél többet ér. Ennek örülni lehet.
v „Afelett való örömében”
<  Nem bánta meg!
<  Van valódi öröm, és hamis öröm.