2014. január 15., szerda

Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak - Préd 3:3a


Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak
Préd 3:3a
„Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak.”

n  Talányos szavak ezek: –Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak.”
v  Vannak, akik úgy értelmezték, hogy ez a háborúban való öldöklésre vonatkozik.
v  Mások életmentő sebészeti beavatkozást értettek alatta. 
v  Újra mások úgy vélték, hogy a gonosztevők kivégzésére kell érteni (halálos ítéletre), és az elnyomottak védelmére.
n  Előbb vizsgáljuk meg a megölés kérdését, majd a meggyógyítás ígéretét.

I. A megölés kérdése
n  Az ölés a bűn következménye.
v  A bűnbeesés előtt nem volt halál – Róm 5:12 – „Miképpen egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, (és) akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
n  Bármilyen élet kioltása csak Isten tudtával és engedélyével történhet.
n  Van ölés, amelyet Isten ellenez. De nem akadályozza meg.
v  Ebbe a kategóriába tartozik az öngyilkosság, az abortusz, az euthanázia és az emberölés.
v  „Ne ölj!” – 2Móz 20:13 – parancsolja Isten.
v  Az öngyilkosság nem egy pillanat műve, hanem egy folyamatnak a csúcspontja. „A bűn zsoldja a halál!” – Róm 6:23. Jak 1:15.
n  Van ölés, amelyre Isten utasít. Főleg állatok megölésére vonatkozik ez.
v  A Biblia nem vegetáriánus párti! – „3 Minden mozgó állat, amely él, legyen nektek eledelül; amint a zöld füvet, nektek adtam mindazokat.” (1Móz 9:3)
v  A mózesi törvények áldozati szokásai Isten parancsára történtek. Rengeteg állat került megáldozásra, kezdve a Húsvéti Báránnyal. Jézus is evett húst – Lk 22:15. 24:42.
n  Van ölés melyet Isten javító szándékkal enged meg. A tiltáshoz tehát hozzá tartozik két kivétel:
v  A hatodik parancsolat nem tartalmazza az önvédelemből történő emberölést és a halálos ítéletet. 1Móz 9:6. 2Móz 21:12.
v  Isten a nemzeteket is használja javító szándékkal: – „5 Jaj Asszíriának, haragom botjának, mert pálca az ő kezében az én búsulásom!” (Ézs 10:5) és a babilóniaiak az ítélet eszközei Hab 1:6-ben – „6 Mert íme, feltámasztom a Káldeusokat, a kegyetlen és vakmerő nemzetet, a mely eljárja a földet széltében, hogy hajlékokat foglaljon el, a melyek nem az övéi.”
v  Ezt az ÚSz is tartalmazza – Róm 13:4-5-ben. 
n  Aztán van ölés, amely Isten megváltási szándékát mutatja.
v  Az Úr Jézus halála – 1Pt 3:18 – „Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, mint igaz a nem igazakért, hogy minket Istenhez vezéreljen; megölettetvén ugyan test szerint, de megeleveníttetvén lélek szerint.”
v  ApCsel 2:23 – “23 Azt, aki Istennek elvégezett tanácsából és rendeléséből adatott halálra, megragadván, gonosz kezeitekkel keresztfára feszítve megöltétek.”
v  Róm 4:25 – „Ki a mi bűneinkért halálra adatott, és feltámasztatott a mi megigazulásunkért”
v  Amikor a halállal szembesülünk, mondjuk Jóbbal: „Az Úr adta, az Úr vette el, Áldott legyen az Úr neve!”
n  A háborút illetően kérdés, hogy egyáltalán helyes lehet-e egy háború támogatása bármilyen okból?
v  Az anabaptisták története békepárti (pacifista) hívők története volt, de a baptisták történetében már találunk példát az ún. „igaz háború” támogatására is.
v  A jelenlegi tömegpusztító (nukleáris, biológiai és kémiai) fegyverek fenyegetettsége még súlyosabbá teszi a döntést. Könnyelműen nem lehet sem igent sem nemet mondani.
n  A pacifista álláspont Mt 5:38-48-ra épül, ahol az Úr Jézus arra tanít, hogy „ne álljatok ellene a gonosznak, hanem aki arcul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is”, valamint a 6. parancsolatra: „Ne ölj!” (2Móz 20:13).
v  Az Úr Jézus példája, valamint a Róm 12:17. 19. 21. és 1Pt 2:21 (és más igék) azt hirdetik, hogy az ellenséget is szeretni kell.
n  A hívőket jellemző alázat és szelídség nem azt jelenti, hogy ők nem érdekeltek az igazságosságban és az ártatlanok védelmében. Isten szerető és irgalmas Isten, de ugyanakkor haragszik a bűnre és megbünteti azt.
v  A személyes felelősséget meghaladó családi és társadalmi felelősség esetében a reánk bízottak megvédése kötelesség (1Tim 5:8).
v  Az igazságszolgáltatásban vagy katonaságban dolgozók nem kellett otthagyják szolgálatukat, miután megtértek (Lk 3:14. 7:9. ApCsel 10.)
n  Miközben Róm 12:19 arról beszél, hogy adjunk helyet Isten haragjának, Róm 13:3-4 tudomásunkra adja, hogy Isten néha az államot választja arra, hogy haragját végrehajtsa.
v  De a társadalmi igazságtalanság alá nem vethetjük magunkat úgy, hogy nem emeljük fel szavunkat ellene. Privát és nyilvános felelősségünket nem tanácsos összekeverni. A hívők arra hívattak, hogy békességre igyekezők legyenek, amennyire rajtuk áll (Róm 12:18), de azt is tudjuk, még ha ezt tesszük is, ez nem jelenti azt, hogy így automatikusan béke és harmónia lesz a világon.
n  Ágoston, majd később Aquinoi Tamás három kritériumot határozott meg „igaz háború” esetére:
v  1. Ha a háborút kompetens és legitim hatalmasság üzente meg;
v  2. Ha a háború igaz, vagyis ez az, amit az ellenség megérdemel;
v  3. Ha megvan a helyes szándék arra, hogy a jót elősegítsük, és a rosszat elkerüljük.
n  Ezekhez még hozzáadhatók a következő kritériumok:
v  4. Ha a többi eszközök mind csődöt mondtak;
v  5. Ha a háború ára kevesebb, mint a jelenlegi helyzet fenntartása;
v  6. Ha a háború korlátolt a kijelölt igaz cél elérésére, és azután békét és szeretetet lehet munkálni.

II. A meggyógyítás ígérete
n  A meggyógyulásnak ígérete leginkább a Jak 5:13-16-ban van leírva:
v  13 Szenved-e valaki köztetek? Imádkozzék. Öröme van-é valakinek? Dicséretet énekeljen.  14 Beteg-é valaki köztetek? Hívja magához a gyülekezet véneit, és imádkozzanak felette, megkenvén őt olajjal az Úrnak nevében  15 És a hitből való imádság megtartja a beteget, és az Úr felsegíti őt. És ha bűnt követett is el, megbocsáttatik néki.  16 Valljátok meg bűneiteket egymásnak és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok: mert igen hasznos az igaznak buzgóságos könyörgése.”
n  Ígéretet találnunk itt: érzelmi gyógyulás ígéretét – „Szenved-e valaki közöttetek? Imádkozzatok érette. Öröme van-e valakinek? Dicséretet énekeljen!” Jak 5:13. Fizikai gyógyulás ígéretét – Jak 5:14-15 –„a hitből való imádság megtartja a beteget”
v  Vannak, akik ezt általánosan minden betegségre értelmezik, mintha a megváltásban benne lenne a gyógyulás is. Lásd: Ézs 53:5 – „És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyultunk meg.“ Vö. 1Pt 2:24.
v  Néha azért megy ez könnyebben, mert olcsóbb: gyógyszer kellene, meg műtét, de az imádság olcsóbb…
n  Először, jegyezzük meg: az Isten nélküli hit is gyógyíthat.
v  Orvosba, tudományba, orvosságba vetett hit… Ennek pszichikai ereje van.
n  Azt is kijelenthetjük, hogy az Istenbe vetett hit sem gyógyít mindig.
v  Pál apostol tövise – 2Kor 12:7-9.
n  Nem a hit gyógyít, hanem Isten.
v  Az Úr Jézus majdnem mindig megkívánta a hitet valaki részéről… Lk 8:48. – de: Mk 9:24.
v  Bethesdai beteg – nemigen mondható róla, hogy hite volt… Meggyógyult, hogy LEGYEN hite!
v  Jézus sem gyógyított meg minden beteget. Lásd: Pál Apostol. Bethesda.
n  Az Úr Jézus akkor gyógyított, amikor az emberi próbálkozások csődöt mondtak.
v  Gutaütött, sánta, vak, leprások…
v  Ha gyógyítható: menj orvoshoz! Lásd: - Naámán. Nem az olcsóbbik megoldást kell választani!
v  Persze, Isten tud gyógyítani influenzát is – de az antibiotikumokat is Isten adta!
n  Istent nem érdemes kényszeríteni.
v  Persze, nem is lehet. Ő nem azért van, hogy minket kiszolgáljon. – „Legyen meg a Te akaratod!”
n  Nem a gyógyulásban kell hinni, hanem Istenben.
v  Igyekezz elfogadni az Ő akaratát. * Lázár halála. Lehet a te betegséged, sőt, halálod is Isten dicsőségére!

2014. január 6., hétfő

id. Veress Ernő – 1945-2014

id. Veress Ernő
1945 – 2014

id. Veress Ernő 1945-ben Bibarcfalván született, szülei harmadik gyermekeként. Édesapja, Veress Efraim, ugyancsak baptista lelkipásztor volt. Korán, 12 évesen döntött Jézus Krisztus mellett, és 15 évesen már be is merítkezett – de ekkor, bevallása szerint, még nem volt új élete Krisztusban. Később fiatalként egy kovácsműhelyben dolgozott, és ekkor történt, hogy leszámolt régi életével és új életet kezdett.
A katonai szolgálat után, 1968. márciusában kötött házasságot Ady Annával, aki akkor szüleivel együtt a lupényi gyülekezet tagja volt. Két év múlva, amikor már első gyermekük megszületett, nehezen, de mégis felvették a bukaresti baptista teológiára, az akkor engedélyezett 12 hallgató közé. Itt tanult meg románul. Többek között Iosif Țon is tanára volt.
Lelkipásztori szolgálata Szilágyballán kezdődött, majd Zilahon folytatódott. Balla és Zilah eredetileg egy körzethez tartozott, de imádság és böjt után a Jn 21:6 igéje vezette őt abban, hogy Zilahra költözzön: „Vessétek a hálót a hajónak jobb oldala felől.” Bejelentette a gyülekezetnek, hogy elköltözik, de Zilahról még egy ideig visszajárt Ballára, ügykezelni a gyülekezetet.
Mint minden lelkipásztort, őt is rossz szemmel nézték a kommunista hatóságok. Reá azonban különleges figyelmet szenteltek, mivel „felébredt” lelkipásztor volt, és már Ballán elkezdték zaklatását, vallatását. Zilahon ez még intenzívebb módon folytatódott. A szekuritáté karmai közül többször csodával határos módon szabadult meg. Közben Zilahon egyre többen csatlakoztak a gyülekezethez. A régi imaház szűknek bizonyult, még a fából épített bővítésekkel együtt is. Én ebben az időben kerültem Zilahra (1979-ben), ahová a középiskola elvégzése után kihelyezést kaptam. A bútorgyárban dolgoztam, ahol több hívő munkatársam volt. Zilahra költözésem után pár nappal a gyülekezetben is szolgálatot bíztak rám: a pengetős zenekar újjáalakításával és tanításával foglalkoztam. Az alapító tagok között ismertem meg Mártát, aki később a feleségem lett. A katonaság elvégzése után már csak pár hónapot dolgoztam Zilahon, de időnként még visszajártam, hogy egy ifjúsági énekeskönyvet kiadhassunk, titokban. A gyülekezet ifjúságából főképp Erdei Lilike (most Király Tiborné) segített legtöbbet az ifjúsági énekeskönyv sajtó alá rendezésében, amit 1981-ben sikerült is kiadni, 200 példányban, anélkül, hogy a szeku megneszelte volna.
Az Úr megadta, hogy id. Veress Ernő szolgálata alatt, a kommunista rezsim idején, új, tágasabb imaház épülhetett Zilahon. Ez is csodával határos esemény volt. A gyülekezet tagjai nagy lelkesedéssel építették az új templomot. A rendszerváltást követően pedig, amikor a baptista gyülekezetek szövetsége újjászerveződött 1990-ben, id. Veress Ernőt annak elnökévé választották. Ettől kezdve egy ideig újra közelebbi munkatársak lettünk, a szövetség vezetőségében: előbb a román testvérekkel való viszonyunkat kellett rögzíteni az új alapszabályzatban, majd a teológiai oktatást indíthattuk el, Kolozsváron, 1994-ben.
Szívműtétje után betegnyugdíjas lett, és Nagyváradról Csíkszeredába, majd Székelyudvarhelyre (ahonnan a székelykeresztúri missziót irányította), onnan pedig 2004-ben Gyergyószentmiklósra költözött gyülekezetplántálás céljából. Mind a három helyen gyülekezet alakult és kápolna épült. Végül a Hargita Tábor melletti házában telepedett le, ahonnan főképp a mozgássérültekkel foglalkozó Barnabás Alapítvány munkáját irányította. Saját bizonyságtétele szerint élete nem szűkölködött megaláztatásokban, kiszorításokban, üldöztetésekben, de amikor a legnehezebb volt, akkor érezte Isten közelségét legjobban.
Két fia és két lánya lelkipásztorként illetve lelkipásztor feleségként szolgál: Efraim Érszőllősön, Ernő Szilágyballán, Evódia Székelyudvarhelyen, Napsugár pedig Marosvásárhelyen. Ötödik gyermeke, Barnabás, már az Úrnál van: izomsorvadásos betegsége miatt csak 21 évet élt. Az utóbbi öt évben szembetegsége miatt id. Veress Ernő testvérnek tovább romlott a testi látása, ami miatt segítőre volt szüksége a mozgáshoz. De igeszolgálatot így is vállalt. Utoljára június 12-én prédikált Szilágyperecsenben, egyik fiával. Mintegy családi hagyományként a Veress család apraja-nagyja még együtt töltötte az utóbbi szilvesztert, de a január 6-i lelkipásztori közösségápoló találkozón már nem vehetett részt, mert aznap reggel az Úr hazahívta.
Mivel az utóbbi időszakban talán ő volt a lelkipásztorok közül az, aki a legtöbb lelket vezetett az Úrhoz, idézhetjük reá alkalmazva a Dán 12:3-at: „Az értelmesek pedig fénylenek, mint az égnek fényessége; és akik sokakat az igazságra visznek, miként a csillagok örökkön örökké.”
Temetésére január 11-én, szombaton 12:00 órától kerül sor a Hargita Keresztyén Táborban. Internetes közvetítését a http://www.justintv/emabisz csatornán lehet figyelemmel kísérni. Az Ifjúsági Szövetség honlapján (emabisz.ro) megtalálhatók lesznek az erre vonatkozó részletek. 
Legyen emléke áldott! Isten vigasztalja meg a gyászoló családot!

2014. január 4., szombat

Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak - Préd 3:2a


Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak
Préd 3:2a

n  Ez egy lista, ellentét-párokból. Ezek közül az első az életbe való belépéssel, és az abból való kilépéssel foglalkozik, a születéssel és a meghalással.
v  Határidőkkel kell szembenézni minden nap. Utazások, istentiszteleteken való részvétel, találkozások, étkezések, mind időhöz vannak kötve. Van azonban két határidő, amelyet kikerülni nem lehet: a születésünk órája és a halálunk órája.
n  A születéssel belépünk az időbe, a halállal belépünk az örökkévalóságba.
v  Mindennek rendelt ideje van. A születésnek és a meghalásnak is.

I. A születés titokzatossága
n  A születést körülveszi a titokzatosság. Még az is titokzatos, amiről úgy gondoljuk, hogy értjük.
v  Ez így igaz a fizikai születésről és ugyanúgy a lelki születésről is.
n  Préd 11:5.
v  A tudósok még abban sem tudnak megegyezni, hogy mikortól kellene számítani a magzatot élőlénynek.
v  Zsolt 139:14-16 - ,,14 Magasztallak, hogy csodálatosan megkülönböztettél. Csodálatosak a te cselekedeteid! és jól tudja ezt az én lelkem. 15 Nem volt elrejtve előtted az én csontom, mikor titokban formáltattam és idomíttattam, mintegy a föld mélyében. 16 Látták szemeid az én alaktalan testemet, és könyvedben ezek mind be voltak írva: a napok is, a melyeken formáltatni fognak; holott egy sem volt még meg közülük.”
n  Köszönd meg Istennek, hogy olyannak teremtett, amilyen vagy!
v  Isten csak eredetiket készít. Másolatok nincsenek.
v  Isten képét hordozod.
n  Az adópénz: Mutassatok nekem egy adópénzt, kinek a képmása van rajta? A császáré!
v  Rajtad pedig az Isten képmása van! Add meg Istennek, ami az Istené! Vagyis: az életed Isten tulajdona, mert sajt képmását tette reád/beléd.
n  Az újjászületés is csodálatos!
v  „Az Úr dicső művében olyan csodálatos, Mikor egy ó-emberből egy újat létrehoz. Elveszve voltán én is, meghalva lelkileg, De ím, újjászülettem, s nyertem új életet.”
v  Jn 3:8 — „7 Ne csodáld, hogy azt mondám néked: Szükség néktek újonnan születnetek. 8 A szél fú, a hová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jő és hová megy: így van mindenki, aki Lélektől született.”
v  Jn 1:13-”Akik nem vérből, sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek.)
v  1 Pt 1:23 - „újjászült minket romolhatatlan magból, Isten Igéje által...”
v  2Kor 3:6 - a betű megöl de a Lélek megelevenít” - Második Ádám: „életadó szellem”.
v  IGE és LÉLEK. - Róm 10:17 - ,,17 Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten Igéje által.”

II. A halál bizonyossága
n  Ha a születést a titokzatosság jellemzi, akkor a halált a bizonyosság.
v  Mindenki meghal.
v  Csak azok lesznek kivételek, akik hívőkként megérik az Úr visszajövetelét, és elragadtatnak.
n  1 Móz 2:17- „bizony meghalsz”. Ez 18:4 - „a lélek, amely vétkezett, meghal”. Róm 6:23 - „a bűn zsoldja a halál”. Jak 1:15 - „a bűn teljességre jutva halált nemz”.
n  A haláltól való félelem
v  Zsid 2.15 – „14 Mivel tehát a gyermekek testből és vérből valók, ő is hasonlatosképpen részese lett azoknak, hogy a halál által megsemmisítse azt, a kinek hatalma van a halálon, tudniillik az ördögöt, 15 És megszabadítsa azokat, a kik a haláltól való félelem miatt teljes életükben rabok valának.”
v  Ennek a félelemnek van három fokozata. Először, a természetes félelem, a normális félelem (ha például műtét vár reád). Másodszor, van a neurotikus félelem, amikor a félelem okát nem lehet meghatározni. Végül ott van az „egzisztenciális félelem”, amit a közelgő haláltól való félelem miatt próbálják annak napját minél távolabbra tolni... Lélegzünk, eszünk, alszunk, dolgozunk, remélünk, imádkozunk, hogy elkerüljük a halált... Nem mernek beszélni róla. Színezik, és kerülgetik... Vannak, akik öngyilkosságot követnek el, hogy ne kelljen tovább félniük.
n  A Krisztus nélküli halál az igazi tragédia.
v  Nem a fizikális haláltól, hanem a szellemi haláltól kell igazán félni.
v  1Jn 4:14-18 - ,,14 És mi láttuk és bizonyságot teszünk, hogy az Atya elküldte a Fiút a világ üdvözítőjéül. 15 A ki vallja, hogy Jézus az Istennek Fia, az Isten megmarad abban, és ő is az Istenben. 16 És mi megismertük és elhittük az Istennek irántunk való szeretetét. Az Isten szeretet; és a ki a szeretetben marad, az Istenben marad, és az Isten is ő benne. 17 Azzal lesz teljessé a szeretet közöttünk, hogy bizodalmunk van az ítélet napjához, mert a mint ő van, úgy vagyunk mi is e világban. 18 A szeretetben nincsen félelem; sőt a teljes szeretet kiűzi a félelmet, mert a félelem gyötrelemmel jár; a ki pedig fél, nem lett teljessé a szeretetben.”

Befejezés:
n  A gond az, hogy az univerzálizmus újabb feltámadása folytán némelyeket arra tanítanak, hogy nincs olyan, amit pokolnak nevezünk. Márpedig, a Biblia világosan beszél erről.
v  Jn 3:36 - „az Isten haragja marad rajta...”
v  Csak Jézus szabadíthat meg a lelki halálból. Zsid 2:14-15 - ,,14 Mivel tehát a gyermekek testből és vérből valók, ő is hasonlatosképpen részese lett azoknak, hogy a halál által megsemmisítse azt, a kinek hatalma van a halálon, tudniillik az ördögöt, 15 És megszabadítsa azokat, a kik a haláltól való félelem miatt teljes életükben rabok valának.”

2014. január 2., csütörtök

A rendelt idő - Préd 3:1


A rendelt idő
"Mindennek rendelt ideje van"
Préd 3:1. (1-8-15)

n Isten végtelen. Ő a forrása, eredete mindeneknek.
n Nélküle nem lenne ember és idő, mert ezeket Ő teremtette.
n Préd 3:11 - „Mindent szépen csinált az ő idejében, e világot is adta az emberek elméjébe, csakhogy úgy, hogy az ember meg nem foghatja mindazt a dolgot, amit az Isten cselekszik kezdettől fogva mindvégig.”
n Isten, az Örökkévaló, szólott, hogy „legyen”! És lett. „Kezdetben” – és elkezdődött… Valamikor a jövőben újra szólni fog, és „idő többé nem lészen”. (Jel 10:6)

I. Az idő meghatározása
n Préd 3:14 – „Tudom, hogy valamit Isten cselekszik, az lesz örökké, ahhoz nincs mit adni és abból nincs mit elvenni; és az Isten ezt a végre műveli, hogy az ő orcáját rettegjék.”
n Az ember nem szólhat bele az időbe. Annak kezdete, tartama, vége, mind kívül áll hatáskörén és ellenőrzésén.
n Az idő adomány. Isten ajándéka.
n Robert McCheyne egy könnyelműen eltöltött este után azt mondta: „Milyen jogon bitorlom én Isten idejét? Milyen jogon élek vissza az Istentől kapott idővel?”
n Ef 5:15-16 – „Meglássátok annakokáért, hogy mi módon okkal járjatok, nem mint bolondok, hanem mint bölcsek: áron is megvegyétek az alkalmatosságot, mert a napok gonoszok.”
n Az eredeti szöveg megváltásról szól (exagoradzomenoi ton kairon). Az időt megváltani kell! Vagyis, az élet piacán licitálnak az idődre: ébernek, vigyázónak kell lenned, nehogy mások rálicitáljanak a te idődre, és elveszítsd azt. Bárcsak egyikünknek sem kellene mondania: elprédáltam, eltékozoltam az időmet…

II. Az idő felosztása
n Isten az Ő szuverenitásában felosztotta az időd időszakokra. Elválasztotta a világosságot a sötétségtől (1Móz 1:4-5), és nevezte nappalnak és éjszakának. Azóta „míg a föld lészen, vetés és aratás, hideg és meleg, nyár és tél, nap és éjszaka meg nem szűnnek.” – 1Móz 8:22.
n Van tehát nappali és éjjeli, heti, évszaki és évi felosztása az időnek. A nap is fel van osztva órákra, percekre, és másodpercekre. Isten gondviselése ez, a mi javunkra.
n Akár Spurgeon vagy, akár Rózsa Sándor, egyenlően 168 órát kaptál ajándékba, hetente. Ami különbözik az, hogy hogyan használod fel! Ne herdáld el az idődet! 10 banit sem szoktál elhajítani – akkor a perceidet miért prédálod el? 5 perc itt, egy negyedóra ott – és az idő elrohan…

III. Az idő felhasználása
n Az a kifejezés, hogy „ideje van minden akaratnak” azt jelenti, hogy Isten az időt akarata szerint, célja szerint használja fel. Milyen célja van Istennek az idővel?
n Ott van Istennek teremtési célja – 11. v. és 14. v. Isten eredeti célját rontotta meg a Sátán. Róm 5:12.
n Erre jött Isten megváltási célja – 11b. v. Ezt csak az ÚSz fényében lehet megérteni. Az új teremtés helyreállítja a régit.  Jn 3:8
n Ott van még Istennek javító célja is (15. v. és 16-17. v.). A megtérés ideje „most”, „ma” van. 2Kor 6:2.
n Végső soron Isten az Ő dicsőségére használja fel az időt. Zsolt 145:10 – „Dicsér téged, Uram, minden teremtményed, és áldanak téged a te kegyeltjeid.” Mt 5:16. Ef 2:10. 1:5-6.
n Isten céljainak elérésére te is határozz meg célokat a magad számára, ahogyan felhasználod az idődet, az életed!
v Határozz meg rövidtávú és hosszú távú célokat. Írd le a személyes, családi, munkahelyi, pénzügyi és lelki céljaidat! Kérdezd meg: Hogyan akarom eltölteni a következő éveket? Ha tudnád, hogy félév múlva agyonüt egy villám, hogyan élnéd le a hátralévő hat hónapot? Kezdj hozzá úgy élni, azonnal!
v Állíts fel sorrendet. Határozd meg prioritásaidat! Tégy különbséget a sürgős és a fontos dolgok között. Készíts tervet!
v Használd ki a „holt” időket – várakozni a piros lámpáknál (3 évet jelent!) és egyéb várakozásokat…
v Ismert fel az alkalmakat, Isten időzítését! Ezek nem biztos, hogy visszatérnek még. Tudd, minek van itt az ideje, és minek nincs.
v Delegálj! Robert Coleman: – Az evangélizálás mesterterve.
v Pihenj eleget. Tervezd be a kikapcsolódást.