2014. január 19., vasárnap

Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek - Préd 3:4a


Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek
Préd 3:4a

n  Horatio Spafford 1828-ban született. Elvesztette minden vagyonát, amikor Chicagoban leégtek a házak. Azt követően, pihenni akart menni Angliába, elküldve előre családját egy hajóval, de a hajó elsüllyedt, és négy gyermeke odaveszett. 11, 9, 7, és 2 évesek voltak. Felesége, akit kimentettek, táviratozott, hogy „egyedül megmenekültem”. Horatio azonnal hajóra szállt, hogy feleségével találkozzon. A kapitány jelezte neki, hol volt az a hely, ahol a tragikus esemény történt. Akkor lement a kabinjába, és megírta azt az éneket, hogy „Ha Isten békéje lakja szívemet, úgy dúlhat vihar ellenem, Elzengi szívem hittel ez éneket: Az Úrban, az Úrban jó nekem.” – Hith. 243.
n  Az Úr Jézusról egyszer van említve, hogy örült, (Lk 10:21-ben), de többször, hogy sírt. Sírt Lázár sírjánál, szomorkodott a pásztor nélkül való nyáj láttán, és sírt a megtéretlen város fölött.
v  Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek.

I. A sírás képessége
n Van egy népszerű vélemény, miszerint a sírás bukott természetünkkel, bűnös életünkkel kapcsolatos. De a Szentírás ezt nem támasztja alá. Ugyanis, Megváltónknak nem volt bukott természete, sem bűnös élete, mégis sírt. Van tehát szent sírás, vannak szent könnyek is. Persze, ennek az ellenkezője is igaz: a bűnös, bukott ember sírhat bűnei fölött, lelkiismeretének önvádjában, keserűségében, megkeményedett lázadásában. A pokol úgy van leírva, mint „ahol lesz sírás és fogak csikorgatása” – Mt 8:12.
n A sírás képességének vizsgálatában a két pozitív lehetőséget fogjuk közelebbről megvizsgálni:
A. Mindenekelőtt a természetes könnyhullatás lehetőségét vizsgáljuk meg.
n Van idő, amikor semmi egyebet nem tehetünk, csak sírhatunk.
n Ilyen az elválás ideje.
v  Például, amit Timótheus érzett, amikor Pált letartóztatták és el kellett válniuk. Erre emlékezik Pál, amikor levelet ír neki: Kívánván téged látni, megemlékezvén a te könnyhullatásaidról, hogy örömmel teljesedjem be.”2Tim 1:4.
v  Az efézusi vének sírtak, amikor Páltól búcsút vettek, utoljára: Mindnyájan pedig nagy sírásra fakadtak; és Pálnak nyakába borulva csókolgatták őt.”ApCsel 20:37.
n Ugyanígy, a gyász ideje is a sírás időszaka, mert ez is az elválás ideje.
v  Maga Jézus is sírt a Lázár sírjánál – Jn 11:35 (ez a legrövidebb igevers az ÚSz-ben).
n  Aztán szomorkodunk a halandóságunk miatt, vágyva a szabadulásra
v  Az egész teremtett világ, egyetemben fohászkodik és nyög mind idáig.”Róm 8:22.
v  „Azért is sóhajtozunk ebben, óhajtván felöltözni erre a mi mennyei hajlékunkat.” – 2Kor 5:2.
v  A zsoltáros arra kérte az Urat, hogy „szedje tömlőjébe könnyeit” Zsolt 56:8 (9)
B. A természetes sírás mellett van lelki sírás is, amikor a lelki fájdalom miatt hullnak a könnyeink.
v  John R. W. Stott már 1969-ben megfogalmazta egy írásában (When Should a Christian Weep? – 107-108. old.) hogy az evangélizálás arra a szintre lett lealacsonyítva, hogy „jöjj Jézushoz, hogy boldog légy!”. A keresztyén gyülekezetek alap-hangja ez lett, hogy „legyünk boldogok!”. Ezt tükrözik a keresztyén folyóiratok és magazinok (főképp az ifjúsági és női magazinok). Szívesen idézik azokat az igéket, amelyek az örömről szólnak: Örüljetek az Úrban mindenkor… (Fil 4:4)
v  De ez nem az igazi, bibliai arca a hívőnek! Mert az a Jézus, aki azt mondta, hogy Bízzál, fiam!...” (Mt 9:2), Ő a Fájdalmak Férfija volt!
n A bűnbánat, a töredelem könnyei
v  Az igazi hívők „Mint bánkódók, noha mindig örvendezők” – 2Kor 6:10.
v  Erre nézve a bűnös asszony a példa a farizeus Simon házában, aki könnyeivel öntözte Jézus lábait és hajával törölte meg. (Lk 7:38) A bűnbánat könnyei voltak azok, és a bűnbocsánat miatti hála könnyei.
v  Ha van „szentelt víz”, akkor ez az, amiből többre lenne szükség! A megtérés megkérdőjelezhető, ha nem volt sírás a bűn miatt. Hogyan lehet bűnbánat, ha nincs bánat?
n Az együttérzés könnyei
v  Mikor pedig látta a sokaságot, könyörületességre indult rajtok, mert el voltak gyötörve és szétszórva, mint a pásztor nélkül való juhok.” – Mt 9:36.
v Együttérzés könnyeit hullatta Jeremiás a Siralmak könyvében.
v Igehirdetők számára főképp a gyász idején, amikor idegileg és érzelmileg összeomlik valaki, a lelkipásztor együtt sír a sírókkal. Pedig ő többször lát ilyet, mint más. Mégsem teheti meg, hogy úgy nézi végig, mint kívülálló és idegen, aki nem tud sírni a sírókkal!... Ez abnormális érzéketlenség lenne, és képtelenné tenné őt a vigasztalásra is.
v Az igehirdető számára jelentkezhet az a kísértés, hogy elfoglalttá teszi magát, anélkül, hogy az Úrral közösségben lenne, utat mutat, anélkül, hogy ő maga járna az úton, kiszolgálhatja az Igét, anélkül hogy ő enne belőle. Ezért válik közömbössé, amikor sírni kellene. Ilyenkor vakká válhat arra, hogy meglássa saját bűneit (csak a másét látja), süketté válik Istenre figyelni, és szíve sincs érezni az Úr jelenlétét. Rutin lesz számára az igehirdetés.
v A sírás ilyenkor gépies és mesterkélt lesz. (Van, aki a jegyzetébe is beírta, hogy hol kell sírni…) Akár minden második mondatot képes sírva mondani – de az a sírás nem igazi! Az csak színjátszás.
v Az újságok meghökkentő szalagcímei, a híradó beszámolói a gonoszságokról hidegen hagyhatnak téged… Végignézed a véres jelenetet, és a szemed sem rebben! Nem tudsz sírni!
v Pedig, ideje van a sírásnak! Főleg, ha ilyen siralmas állapotba jutottunk.
n  A nyugtalanság, aggódás, törődés könnyei.
v Ez különbözik az együttérzés könnyeitől. Az együttérzés fakadhat a törődésből, de a nyugtalanság, aggódás, törődés könnyei vezethetnek féltékenységhez, megütközéshez, társadalmi cselekvéshez is. A zsoltáros így szól: Víznek folyásai erednek az én szemeimből azok miatt, akik nem tartják meg a te törvényedet.” – Zsolt 119:136.
v Az Úr Jézus így sírt Jeruzsálem felett is: Lk 19:41-42 – „Mikor közeledett, látván a várost, sírt azon. Mondván: Vajha megismerted volna te is, csak e te mostani napodon is, amik néked a te békességedre valók! De most elrejtettek a te szemeid elől.”  Mt 23:37 – „Jeruzsálem, Jeruzsálem! Ki megölöd a prófétákat és megkövezed azokat, akik te hozzád küldettek, hányszor akartam egybegyűjteni a te fiaidat, miképpen a tyúk egybegyűjti kis csirkéit szárnya alá; és te nem akartad.” Lk 23:28  - „Jézus pedig hozzájuk fordulván, monda: Jeruzsálem leányai, ne sírjatok én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok, és a ti magzataitokon.”
v Ilyen aggódó könnyeket hullatott Pál apostol is: megtéretlen és hitetlen zsidó honfitársainak sorsa annyira nyomta a szívét nappal és éjjel, hogy sírni tudott miatta: Róm 9:1-3 - „Igazságot szólok Krisztusban, nem hazudok, lelkiismeretem velem együtt tesz bizonyságot a Szent Lélek által, 2 Hogy nagy az én szomorúságom és szüntelen való az én szívemnek fájdalma; 3 Mert kívánnám, hogy én magam átok legyek, elszakasztva a Krisztustól az én atyámfiaiért, akik rokonaim test szerint.”
v A Filippi levélben arról is beszél, hogy „Sokan élnek másképpen: akikről sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének ellenségei.” – Fil 3:18.
v George Whitefieldről az van feljegyezve (J. C. Ryle részéről), hogy a nép nem tudta gyűlölni azt, aki annyit sírt a lelkük sorsa miatt!
v R. W. Dale kritikusan viselkedett D. L. Moody iránt addig, amíg el nem ment őt meghallgatni. Később azt mondta, hogy Moody sohasem tudott könnyek nélkül beszélni az elveszettekről!
v Ilyen könnyeket hullatott Jeremiás: Bárcsak a fejem vízzé változnék, a szemem pedig könyhullatásnak kútfejévé, hogy éjjel-nappal sirathatnám az én népem leányának megöltjeit!” – Jer 9:1.

II. A nevetés képessége
n Van mindenekelőtt egy természetes nevetés, amely jellemezheti az embert. Nevetni – isteni ajándék, amikor egy pillanatra elfelejthetjük a bajokat, és örülni tudunk. A nevetéssel az arc összes izmai működésbe jönnek!
n A természetes nevetés jellemzi azt, akinek derűs lelkülete van. Erről szól a bölcs:
n Péld 17:22 – A vidám elme jó orvosságul szolgál; a szomorú lélek pedig megszárítja a csontokat.” Péld 15:13. 15. – 13 A vidám elme megvidámítja az orcát; de a szívnek bánata miatt a lélek megszomorodik.” „15 Minden napjai a szegénynek nyomorúságosak; a vidám elméjűnek pedig szünetlen lakodalma van.”
n A derűs lelkületű emberek társaságában élvezet lenni!
n Van azonban a léleknek a nevetése, öröme, amely több a fizikai, természetes nevetésnél.
v  Karácsonykor az angyal „hirdetett nagy örömet, mely az egész népnek öröme lesz”.
v  Az Úrnál „teljes öröm van, és gyönyörűségek örökké”. (Zsolt 16:11).
v  Az Úr Jézus azt akarta, hogy követőinek teljes örömük legyen.
v  Jn 15:11 – Ezeket beszéltem néktek, hogy megmaradjon ti bennetek az én örömem és a ti örömetek beteljék.”
v  Jn 16:24 – Mostanáig semmit sem kértetek az Atyától az én nevemben: kérjetek és megkapjátok, hogy a ti örömetek teljes legyen.”
v  Jn 17:13 – „Most pedig te hozzád megyek; és ezeket beszélem a világon, hogy ők az én örömemet teljesen bírják önmagukban.”
n Ez az öröm nem testi, hanem lelki természetű. Ugyanúgy, mint a sírásnál, a nevetés is lehet mesterséges és erőltetett.
v  Egy híres komédiásról/bohócról van feljegyezve, hogy mély depressziójában és elkeseredettségében elment a pszichiáterhez, akinek megvallotta, hogy semmi értelmét nem látja az életének, minden üres és tartalmatlan. A pszichiáter többek között azt ajánlotta, hogy menjen el a városban működő cirkuszba, és hallgassa meg az ott előadó komédiást. Erre, nagyobb szünet után, azt a választ kapta, hogy „én vagyok az a komédiás!”
v  Gal 5:22 – „A Szentlélek gyümölcse: …öröm.” De tudni kell, mit kell érteni ez alatt!
n A bűnbocsánat feletti öröm ez (mint a tékozló fiú hazajövetelekor).
v  A bűnbocsánat tudata nélkül nincs igazi lelki öröm! Zsolt 32:1-2 – „Boldog az, akinek hamissága megbocsáttatott, vétke elfedeztetett. Boldog ember az, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít, és lelkében csalárdság nincsen.”
v  Róm 5:1-2 – Megigazulván azért hit által, békességünk van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által, Aki által van a menetelünk is hitben ahhoz a kegyelemhez, amelyben állunk; és dicsekedünk az Isten dicsőségének reménységében.”
v Amíg nem éltük át bűneink bocsánatának örömét, addig nincs igazi öröm. Addig minden üres és értelmetlen marad.
n Lelki öröm a testvéri közösség öröme.
v 1Jn 1:3-4 – Amit hallottunk és láttunk, hirdetjük néktek, hogy néktek is közösségetek legyen velünk, és pedig a mi közösségünk az Atyával és az Ő Fiával, a Jézus Krisztussal. És ezeket azért írjuk néktek, hogy örömetek teljes legyen.”
v Figyeld meg a hívőket, amikor összegyűlnek egy-egy ünnepre, konferenciára! Nincs annál nagyobb öröm. Az ő nevetésük szent és egészséges.
n Lelki öröm az Isten akaratának a teljesítése, az Úrban való öröm. Ebben erő van! – Neh 8:10.
v Ez az, amikor valaki tudja, hogy azt teszi, amit Isten elvár tőle.
v Ilyen öröme volt Jézus Krisztusnak (Jn 4:34. Zsid 12:2). Mutass egy embert, aki tudja, hogy Isten akaratát cselekszi – és én bemutatom őt, mint egy boldog embert!

Befejezés:
n  Isten látja könnyeidet, és olyankor Ő is könnyezik. Mert nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon.” – Zsid 4:15.
n  Te osztozol-e e siralmas világ nyögésében? Együtt érzel-e a sírókkal? „Akár szenved egy tag, vele együtt szenvednek a tagok mind…” – 1Kor 12:26.
n  Vannak körülötted nevetők, akik belül sírnak. Nevetés közben is fáj a szív.” – Péld 14:13.
n  Ideje van a nevetésnek, és ideje a sírásnak.
n  A mennyben is van öröm. Ott könnyek nem lesznek többé. De félek, hogy Mennyei Atyánknak tudunk szomorúságot okozni. A Szentlelket is meglehet szomorítani.
n  „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak.” – Mt 5:4.
n  Egyik szemünk sír, de a másik nevet! Akit, noha nem láttatok, szerettek; akiben, noha most nem látjátok, de hisztek benne, kibeszélhetetlen és dicsőült örömmel örvendeztek: Elérvén hitetek célját, a lélek üdvösségét.” – 1Pt 1:8-9.
n  2Kor 7:8-10. – „8 Hát, ha megszomorítottalak is titeket azzal a levéllel, nem bánom, noha bántam; mert látom, hogy az a levél, ha ideig-óráig is, megszomorított titeket. 9 Most örülök, nem azért, hogy megszomorodtatok, hanem hogy megtérésre szomorodtatok meg. Mert Isten szerint szomorodtatok meg, hogy miattunk semmiben kárt ne valljatok. 10 Mert az Isten szerint való szomorúság üdvösségre való megbánhatatlan megtérést szerez; a világ szerint való szomorúság pedig halált szerez.

2014. január 17., péntek

Ideje van a rontásnak és ideje az építésnek - Préd 3:3b


Ideje van a rontásnak és ideje az építésnek
Préd 3:3b

n  Már Kolozsváron is volt alkalmam valamennyire kivenni a részem az építésből. De a fundamentum építésének elkezdése előtt szükséges volt előbb lerontani és eltakarítani a régi kócerájt, ami azon a helyen volt! Ideje van a rontásnak, és ideje az építésnek!
v  Ugyanígy, Isten kegyelmi munkája egy ember lelkében két részből áll. Az első a régi, lázadó élet lerontása, a második a megfeszített Krisztus felmagasztalása és egy új élet építése a régi romjain.
v  Kol 3:8. 12. – 8 Most pedig vessétek el magatoktól ti is mindazokat; haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos beszédet… 12 Öltözzétek föl azért, mint az Istennek választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot, alázatosságot, szelídséget, hosszútűrést.”
v  Ef 4:22-24 – 22 Hogy levetkezzétek ama régi élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánsága miatt; 23 Megújuljatok pedig a ti elméteknek lelke szerint, 24 És felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.”

I. A régi lerontása
n  A Szentírás jelképes szavaiban az emberi élet gyakran van hasonlítva épülethez.
v  Például az Úr Jézus építkezés példázatát használja a Mt 7:24-25-ben: – „24 Valaki azért hallja én tőlem e beszédeket, és megcselekszi azokat, hasonlítom azt a bölcs emberhez, a ki a kősziklára építette az ő házát: 25 És ömlött az eső, és eljött az árvíz, és fújtak a szelek, és beleütköztek abba a házba; de nem dőlt össze: mert a kősziklára építtetett.”
n  Isten nélkül senki sem építhet örökké tartó épületet. Mindnyájan vétkeztünk (Róm 3:23). Minden emberi építmény romlásra van ítélve. Csak az marad meg, amit Isten épített bennünk.
v  Csak úgy építhetünk újat, ha a régit hajlandók vagyunk lerontani. Rontsd le a négy falat, és a tető magától összeomlik! De melyek azok a falak, amelyeket le kell rontani? Soroljuk fel mind a négy falat!
n  (1) A keménység fala.
v  Amikor valakinek a keménysége megtörik, akkor válik késszé a megtérésre. Az Isten országába való bemenetelhez a megtérés mindig elengedhetetlen feltétel.
v  Naámán története grafikusan dramatizálva mutatja be, hogy hogyan válhat a keménység lelkülete megtérő lelkületté: 2Kir 5:11-12 – 11 Akkor megharagudott Naámán és elment, és így szólt: Íme, én azt gondoltam, hogy kijön hozzám, és előállván, segítségül hívja az Úrnak az ő Istenének nevét, és kezével megilleti a beteg helyeket, és úgy gyógyítja meg a kiütést. 12 Avagy nem jobbak-e Abana és Párpár, Damaszkusz folyóvizei Izráel minden vizeinél? Avagy nem fürödhetném-e meg azokban, hogy megtisztuljak? Ilyen módon megfordulván, nagy haraggal elment.”
n  (2) A hitetlenség fala.
v  Megtérés és hit együtt jár. Hit nélkül lehetetlen Istennek tetszeni… – Zsid 11:6.
v  Ami hitből nincs, az bűn – Róm 14:23.
v  Tamás története mutatja, hogyan válhat valaki hívővé, ha azelőtt hitetlen kételkedő volt.
n  (3) Az akaratosság, hajthatatlanság fala.
v  Le kell mondanod a saját akaratodról ahhoz, hogy Isten újat építhessen.
v  Pál azt írja a rómaiaknak, hogy 5 Aki által vettük a kegyelmet és az apostolságot a hitben való engedelmességnek okáért, minden pogányok között, az ő nevéért.” – Róm 1:5.
v  A Pál története mutatja, hogyan omlik le az akaratosság fala: amikor azt kérdezte, hogy “Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?” – ApCsel 9:6. Isten akkor építheti az újat, amikor a saját akaratosságod fala leomlott.
n  (4) A meg-nem-bocsátás fala.
v  Mt 6:14-15 – az Úrtól tanult imádságnak ez a közepe, vagyis, ez a lényege. Erre később visszatér az Úr.
v  Mt 18:21-22-ben Péter kérdezi Jézustól: 21 Ekkor hozzámenvén Péter, monda: Uram, hányszor lehet az én atyámfiának ellenem vétkezni, és néki megbocsátanom? még hétszer is? 22 Monda néki Jézus: Nem mondom néked, hogy még hétszer is, hanem még hetvenhétszer is.” A meg-nem-bocsátás fala a régi épülethez tartozik…
v  Mit nem jelent a megbocsátás? – nem jelenti, hogy nem történt bűn; - nem jelenti, hogy lehetőséget adsz a bűn folytatására, kimagyarázására… – nem jelenti, hogy csak akkor bocsátasz meg, ha van bocsánatkérés; – nem jelenti, hogy helyreállt a bizalom; – nem jelenti a teljes kibékülést…
v  Mit jelent megbocsátani? – elengedni az adósságot; – elfelejted a bosszúállást; – Isten kezébe tenni az igazságszolgáltatást; – jót kívánni az ellenségeidnek… A meg-nem bocsátás falának le kell hullania, ahhoz, hogy új épülhessen.
v  Ez a közfalakat is érinti: azokat a falakat, amelyek elválasztanak egymástól: le kell rontani!

II. Az új építése
n  Milyen új falakat kell építeni a régiek helyébe?
n  A Szentírás gyakran beszél arról az új épületről, amit Isten akar építeni régi életünk romjain.
v  Ha az Úr nem építi a házat, hiába dolgoznak azon annak építői.” - Zsolt 127:1a.
n  Az új épület terve Istentől van. Lelki épület ez.
v  „Amint Isten mondotta Mózesnek, mikor be akarta végezni a sátort: Meglásd, úgymond, hogy mindeneket azon minta szerint készíts, amely a hegyen mutattatott néked.” - Zsid 8:5.
v  Isten Szava szerint kell építeni az újat: “Felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.” - Ef 4:24.
n  Ennek az épületnek ára van.
v  Lk 14:28-30. – 28 Mert ha közületek valaki tornyot akar építeni, nemde először leülvén felszámítja a költséget, ha van-e amivel elvégezze?” Az örökkévalóság számára építünk.
v  Az Úr Jézus kész volt mindent adni ezért az új épületért. Neki sokba került: az életébe. Nekünk is belekerül a régi életünkbe.
v  Mk 10:28-30 – 28 És Péter kezdte mondani néki: íme, mi elhagytunk mindent, és követtünk téged. 29 Jézus pedig felelvén, monda: Bizony mondom néktek, senki sincs, aki elhagyta házát, vagy fitestvérét, vagy nőtestvérét, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldeit én érettem és az evangéliumért, 30 Aki száz annyit ne kapna most ebben az időben, házakat, fitestvéreket, nőtestvéreket, anyákat, gyermekeket és szántóföldeket, üldözésekkel együtt; a jövendő világon pedig örök életet.”
n  Ez az épület Isten által kínált anyagból épül. Nem lehet újat építeni a régi életed szerint!
n  1Kor 3:10-15 – „10 Az Istennek nékem adott kegyelme szerint, mint bölcs építőmester, fundamentumot vetettem, de más épít reá. Ki-ki azonban meglássa mi módon épít reá. 11 Mert más fundamentumot senki nem vethet azon kívül, a mely vettetett, mely a Jézus Krisztus. 12 Ha pedig valaki aranyat, ezüstöt, drágaköveket, fát, szénát, pozdorját épít rá erre a fundamentumra; 13 Kinek-kinek munkája nyilván lészen: mert ama nap megmutatja, mivelhogy tűzben jelenik meg; és hogy kinek-kinek munkája minémű legyen, azt a tűz próbálja meg. 14 Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad, jutalmát veszi. 15 Ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga azonban megmenekül, de úgy, mintha tűzön keresztül.”

2014. január 15., szerda

Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak - Préd 3:3a


Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak
Préd 3:3a
„Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak.”

n  Talányos szavak ezek: –Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak.”
v  Vannak, akik úgy értelmezték, hogy ez a háborúban való öldöklésre vonatkozik.
v  Mások életmentő sebészeti beavatkozást értettek alatta. 
v  Újra mások úgy vélték, hogy a gonosztevők kivégzésére kell érteni (halálos ítéletre), és az elnyomottak védelmére.
n  Előbb vizsgáljuk meg a megölés kérdését, majd a meggyógyítás ígéretét.

I. A megölés kérdése
n  Az ölés a bűn következménye.
v  A bűnbeesés előtt nem volt halál – Róm 5:12 – „Miképpen egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, (és) akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
n  Bármilyen élet kioltása csak Isten tudtával és engedélyével történhet.
n  Van ölés, amelyet Isten ellenez. De nem akadályozza meg.
v  Ebbe a kategóriába tartozik az öngyilkosság, az abortusz, az euthanázia és az emberölés.
v  „Ne ölj!” – 2Móz 20:13 – parancsolja Isten.
v  Az öngyilkosság nem egy pillanat műve, hanem egy folyamatnak a csúcspontja. „A bűn zsoldja a halál!” – Róm 6:23. Jak 1:15.
n  Van ölés, amelyre Isten utasít. Főleg állatok megölésére vonatkozik ez.
v  A Biblia nem vegetáriánus párti! – „3 Minden mozgó állat, amely él, legyen nektek eledelül; amint a zöld füvet, nektek adtam mindazokat.” (1Móz 9:3)
v  A mózesi törvények áldozati szokásai Isten parancsára történtek. Rengeteg állat került megáldozásra, kezdve a Húsvéti Báránnyal. Jézus is evett húst – Lk 22:15. 24:42.
n  Van ölés melyet Isten javító szándékkal enged meg. A tiltáshoz tehát hozzá tartozik két kivétel:
v  A hatodik parancsolat nem tartalmazza az önvédelemből történő emberölést és a halálos ítéletet. 1Móz 9:6. 2Móz 21:12.
v  Isten a nemzeteket is használja javító szándékkal: – „5 Jaj Asszíriának, haragom botjának, mert pálca az ő kezében az én búsulásom!” (Ézs 10:5) és a babilóniaiak az ítélet eszközei Hab 1:6-ben – „6 Mert íme, feltámasztom a Káldeusokat, a kegyetlen és vakmerő nemzetet, a mely eljárja a földet széltében, hogy hajlékokat foglaljon el, a melyek nem az övéi.”
v  Ezt az ÚSz is tartalmazza – Róm 13:4-5-ben. 
n  Aztán van ölés, amely Isten megváltási szándékát mutatja.
v  Az Úr Jézus halála – 1Pt 3:18 – „Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, mint igaz a nem igazakért, hogy minket Istenhez vezéreljen; megölettetvén ugyan test szerint, de megeleveníttetvén lélek szerint.”
v  ApCsel 2:23 – “23 Azt, aki Istennek elvégezett tanácsából és rendeléséből adatott halálra, megragadván, gonosz kezeitekkel keresztfára feszítve megöltétek.”
v  Róm 4:25 – „Ki a mi bűneinkért halálra adatott, és feltámasztatott a mi megigazulásunkért”
v  Amikor a halállal szembesülünk, mondjuk Jóbbal: „Az Úr adta, az Úr vette el, Áldott legyen az Úr neve!”
n  A háborút illetően kérdés, hogy egyáltalán helyes lehet-e egy háború támogatása bármilyen okból?
v  Az anabaptisták története békepárti (pacifista) hívők története volt, de a baptisták történetében már találunk példát az ún. „igaz háború” támogatására is.
v  A jelenlegi tömegpusztító (nukleáris, biológiai és kémiai) fegyverek fenyegetettsége még súlyosabbá teszi a döntést. Könnyelműen nem lehet sem igent sem nemet mondani.
n  A pacifista álláspont Mt 5:38-48-ra épül, ahol az Úr Jézus arra tanít, hogy „ne álljatok ellene a gonosznak, hanem aki arcul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is”, valamint a 6. parancsolatra: „Ne ölj!” (2Móz 20:13).
v  Az Úr Jézus példája, valamint a Róm 12:17. 19. 21. és 1Pt 2:21 (és más igék) azt hirdetik, hogy az ellenséget is szeretni kell.
n  A hívőket jellemző alázat és szelídség nem azt jelenti, hogy ők nem érdekeltek az igazságosságban és az ártatlanok védelmében. Isten szerető és irgalmas Isten, de ugyanakkor haragszik a bűnre és megbünteti azt.
v  A személyes felelősséget meghaladó családi és társadalmi felelősség esetében a reánk bízottak megvédése kötelesség (1Tim 5:8).
v  Az igazságszolgáltatásban vagy katonaságban dolgozók nem kellett otthagyják szolgálatukat, miután megtértek (Lk 3:14. 7:9. ApCsel 10.)
n  Miközben Róm 12:19 arról beszél, hogy adjunk helyet Isten haragjának, Róm 13:3-4 tudomásunkra adja, hogy Isten néha az államot választja arra, hogy haragját végrehajtsa.
v  De a társadalmi igazságtalanság alá nem vethetjük magunkat úgy, hogy nem emeljük fel szavunkat ellene. Privát és nyilvános felelősségünket nem tanácsos összekeverni. A hívők arra hívattak, hogy békességre igyekezők legyenek, amennyire rajtuk áll (Róm 12:18), de azt is tudjuk, még ha ezt tesszük is, ez nem jelenti azt, hogy így automatikusan béke és harmónia lesz a világon.
n  Ágoston, majd később Aquinoi Tamás három kritériumot határozott meg „igaz háború” esetére:
v  1. Ha a háborút kompetens és legitim hatalmasság üzente meg;
v  2. Ha a háború igaz, vagyis ez az, amit az ellenség megérdemel;
v  3. Ha megvan a helyes szándék arra, hogy a jót elősegítsük, és a rosszat elkerüljük.
n  Ezekhez még hozzáadhatók a következő kritériumok:
v  4. Ha a többi eszközök mind csődöt mondtak;
v  5. Ha a háború ára kevesebb, mint a jelenlegi helyzet fenntartása;
v  6. Ha a háború korlátolt a kijelölt igaz cél elérésére, és azután békét és szeretetet lehet munkálni.

II. A meggyógyítás ígérete
n  A meggyógyulásnak ígérete leginkább a Jak 5:13-16-ban van leírva:
v  13 Szenved-e valaki köztetek? Imádkozzék. Öröme van-é valakinek? Dicséretet énekeljen.  14 Beteg-é valaki köztetek? Hívja magához a gyülekezet véneit, és imádkozzanak felette, megkenvén őt olajjal az Úrnak nevében  15 És a hitből való imádság megtartja a beteget, és az Úr felsegíti őt. És ha bűnt követett is el, megbocsáttatik néki.  16 Valljátok meg bűneiteket egymásnak és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok: mert igen hasznos az igaznak buzgóságos könyörgése.”
n  Ígéretet találnunk itt: érzelmi gyógyulás ígéretét – „Szenved-e valaki közöttetek? Imádkozzatok érette. Öröme van-e valakinek? Dicséretet énekeljen!” Jak 5:13. Fizikai gyógyulás ígéretét – Jak 5:14-15 –„a hitből való imádság megtartja a beteget”
v  Vannak, akik ezt általánosan minden betegségre értelmezik, mintha a megváltásban benne lenne a gyógyulás is. Lásd: Ézs 53:5 – „És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyultunk meg.“ Vö. 1Pt 2:24.
v  Néha azért megy ez könnyebben, mert olcsóbb: gyógyszer kellene, meg műtét, de az imádság olcsóbb…
n  Először, jegyezzük meg: az Isten nélküli hit is gyógyíthat.
v  Orvosba, tudományba, orvosságba vetett hit… Ennek pszichikai ereje van.
n  Azt is kijelenthetjük, hogy az Istenbe vetett hit sem gyógyít mindig.
v  Pál apostol tövise – 2Kor 12:7-9.
n  Nem a hit gyógyít, hanem Isten.
v  Az Úr Jézus majdnem mindig megkívánta a hitet valaki részéről… Lk 8:48. – de: Mk 9:24.
v  Bethesdai beteg – nemigen mondható róla, hogy hite volt… Meggyógyult, hogy LEGYEN hite!
v  Jézus sem gyógyított meg minden beteget. Lásd: Pál Apostol. Bethesda.
n  Az Úr Jézus akkor gyógyított, amikor az emberi próbálkozások csődöt mondtak.
v  Gutaütött, sánta, vak, leprások…
v  Ha gyógyítható: menj orvoshoz! Lásd: - Naámán. Nem az olcsóbbik megoldást kell választani!
v  Persze, Isten tud gyógyítani influenzát is – de az antibiotikumokat is Isten adta!
n  Istent nem érdemes kényszeríteni.
v  Persze, nem is lehet. Ő nem azért van, hogy minket kiszolgáljon. – „Legyen meg a Te akaratod!”
n  Nem a gyógyulásban kell hinni, hanem Istenben.
v  Igyekezz elfogadni az Ő akaratát. * Lázár halála. Lehet a te betegséged, sőt, halálod is Isten dicsőségére!