2014. január 21., kedd

Az ölelés és az öleléstől való tartózkodás - Préd 3:5b


Az ölelés és az öleléstől való tartózkodás
Préd 3:5b
„Megvan az ideje az ölelésnek, és megvan az ideje az öleléstől való tartózkodásnak.” (MBT)

n  A legnagyobb dolog ezen az egész világon a szeretet.
v  Pál apostol is emlékeztet arra, hogy három dolog van, ami megmarad, a hit, a remény és a szeretet, és ezek közül legnagyobb a szeretet. (1Kor 13:13)
n  Ebben a kérdésben azonban Jénos az, aki kimondja az utolsó szót, amikor kijelenti, hogy „az Isten szeretet” (1Jn 4:8).
v  Vagyis, a szeretet nemcsak a legnagyobb dolog, vagy legnagyobb ajándék a világon, hanem a szeretet maga Isten, aki önmagát adja nekünk a megváltás cselekvésében, szeretetből. „Mert úgy szerette Isten a világot…”
n  A szeretetnek nemcsak megvannak a maga törvényei, hanem megtartja a maga törvényeit – mert a törvény betöltése a szeretet (Róm 13:10).
n  Salamon újra alapelvet állapít meg ezzel a kijelentéssel, hogy „ideje van az ölelésnek és ideje az öleléstől való tartózkodásnak”.
v  A szeretet kényszerítő és visszatartó erejéről van szó. Ezt a két jellemvonását fogjuk megvizsgálni a világon lévő legnagyobb dolognak, a szeretetnek.

I. A szeretetből fakadó az ölelés
n  A szeretet sohasem statikus: mindig dinamikus, mindig aktív. Elég elolvasni az 1Kor 13-at, ahol be van mutatva a szeretet elsődlegessége, cselekedete és örökkévalósága, az, hogy a szeretet az összes lelki ajándékok közül mindennél fontosabb, mindennél többet tehet és mindennél tovább tart.
v  A szeretet az egymás közötti kapcsolatot jelenti. Önkéntes alárendelést jelent.
v  Ez így működik még a Szentháromságban is, az Atya, Fiú és Szentlélek között. Így kell ennek működnie az emberek között is.
n  Van tehát a szeretetnek egy kényszerítő ereje.
n  A lelki szeretet parancsa:
v   Ezzel kell kezdenünk. Ezt is János apostol mondja: „Mi szeressük őt, mert Ő előbb szeretett minket.” (1Jn 4:19). Amikor megértjük a szeretet lelki természetét, nem tehetünk mást, minthogy mi is szeretettel válaszolunk. Az ÚSz tele van ennek szemléltetésével.
n  Láthatjuk például a szeretet kényszerítő erejét a megtéréskor.
v  Például, a bűnös asszony Farizeus Simon házánál. Az asszonynak híre volt. Pontosabban: hírhedt volt. Simon megbotránkozott a megjelenésén és a cselekedetein, mert megsértette az etikett szabályait! Hívatlanul megjelent, hanem megérintette a vendég lábát, botrányos intimitással! Simon Farizeus elítéli Jézust, hogy engedi, hogy az az asszony hozzá érjen. Az asszony provokatív viselkedése, érintése, könnyei, sírása, elszabadult érzelem-kitörése, hajának kibontása és Jézus lábainak csókolgatása a szeretetének megnyilvánulása volt. Drága olajjal/kenettel kente meg a lábait. A szeretetnek óriási kényszerítő ereje van!
v  Nem csoda, hogy Jézus azt mondta, hogy „a te hited megtartott téged. Eredj békével!” (Lk 7:50) Mindazok, akik értékelni tudják a bocsánatot, amit ingyen kaptak, nem tudják visszatartani a szeretet kifejezését.
n  A szeretet másik kényszerítő ereje a közösségvállalásban mutatkozik meg.
v  Például Mária, a Lázár testvére, aki egy alabástrom szelence drága kenetet hozott, hogy megkenje Jézust. A kritikusoknak Jézus azt válaszolta, hogy „Hagyjatok békét néki: az én temetésem idejére tartogatta ő ezt.” (Jn 12:7). Ebben a szeretet közösségvállaló ereje mutatkozott meg.
n  A szeretetnek bűnvalló ereje is van.
v  Amikor Pétertől harmadjára is kérdezte az Úr Jézus, hogy szereti-e, csak annyit válaszolt, hogy „Uram, te mindent tudsz; te tudod, hogy én szeretlek téged.” (Jn 21:17)
n  A szociális szeretet parancsa:
v  Halála előtt az Úr azt mondta tanítványainak, hogy „Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek egymást, amiképpen én szerettelek titeket.” (Jn 15:12) és „Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok.” (Jn 13:35) Ez tehát a legmagasabb bizonyítéka annak, hogy Jézus tanítványai vagyunk. A közömbösség és a gyűlölet pedig épp azt mutatja, hogy nem sok közünk van Jézushoz.
n  A szociális szeretet kényszerítő ereje mindenekelőtt a családban mutatkozik meg. „
v  Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta azért.” (Ef 5:25)
v  Az otthon nem otthon, ha nincs szeretet a házastársak között, a szülők és gyermekek között, a testvérek között… Ha valahol érvényes, akkor itt bizonyosan érvényes a megállapítás, hogy „ideje van az ölelésnek”.
n  A szociális szeretet kényszerítő ereje a testvéri viszonyban ia megmutatkozik. „az atyafiúságot (a testvéreket) szeressétek” - (1Pt 2:17)
v  Ilyen volt az első keresztyének között a kapcsolat, annyira, hogy a pogányok felkiáltottak: „nézzétek, mennyire szeretik egymást!”
n  A szociális szeretet érinti a felebarátot.
v  Az Úr Jézus mondta: Szeresd a te felebarátodat, mint magadat.” (Mt 22:39)
v  Ha szeretjük Istent teljes szívünkből, teljes lelkünkből és teljes erőnkből, akkor nem tehetünk mást, minthogy szeretjük felebarátunkat is. Ennek kell lennie a társadalmi cselekvés mozgató rugójának. Ilyen szempontból is „ideje van az ölelésnek”.
n  A szociális szeretet kényszerítő ereje eléri az ellenséget is.
v   „Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, a kik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak és kergetnek titeket.” (Mt 5:44) Ezt a szeretetet csak a kereszt képes megvalósítani. Jézus mutatta be, hogy ez mit jelent, amikor imádságban magához ölelte ellenségeit „Atyám, bocsáss meg nékik, mert nem tudják mit cselekszenek.” – Lk 23:34. Láthatjuk, hogy még a halál perceiben is “ideje van az ölelésnek”.
n  Szólnunk kell a szociális szeretet kényszerítő erejéről szexuális téren.
v  A nemiséget Isten teremtette, és azt mondta róla is, hogy „íme, igen jó”. (1Móz 1:31) Isten volt az, aki a férfi megteremtése után kijelentette, hogy „Nem jó az embernek egyedül lenni, szerzek néki segítőtársat, hozzá illőt.” (1Móz 2:18). Helye van tehát a szeretet megnyilvánulásának a házasságban. Ideje van az ölelésnek.
v  Erre nézve Pál apostol kijelenti 1Kor 7:1-5-ben: „A paráznaság miatt minden férfiúnak tulajdon felesége legyen, és minden asszonynak tulajdon férje. 3 A feleségének adja meg a férj a köteles jóakaratot; hasonlóképen a feleség is a férjének. 4 A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; hasonlóképen a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége. 5 Ne fosszátok meg egymást, hanemha egyenlő akaratból bizonyos ideig, hogy ráérjetek a böjtölésre és az imádkozásra, azután ismét együvé térjetek, hogy a Sátán meg ne kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg nem tartóztathatjátok.”

II. A szeretet tiltása: az öleléstől való tartózkodás
n  Talán van, aki felteszi a kérdést: van-e egyáltalán olyan igevers a Bibliában, amely megtiltja a szeretetet? A válasz természetesen pozitív.
v  János apostol ezt írja: „15 Ne szeressétek a világot, se azokat, a mik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya szeretete. 16 Mert mindaz a mi a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból. 17 És a világ elmúlik, és annak kívánsága is; de a ki az Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.” - 1Jn 2:15-17.
v  A világ szeretetének tiltása tehát legalább három dolgot tartalmaz: a test-, és a szem kívánsága, valamint az élettel való dicsekvés.
n  Tiltva van tehát a törvénytelen ölelés: a test kívánsága. Ettől tartózkodni kell.
v  Az új erkölcs és a „helyzet-etika” tanítóitól eltérően, a szeretetnek megvannak a maga törvényei, mert amikor Pál a törvény betöltéséről beszél, utána mindjárt idézi is: „8 Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert a ki szereti a felebarátját, a törvényt betöltötte. 9 Mert ez: Ne paráználkodjál, ne ölj, ne orozz, hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánjad, és ha valamely más parancsolat van, ebben az Igében foglaltatik egybe: Szeressed felebarátodat, mint temagadat. 10 A szeretet nem illeti gonosszal a felebarátot. Annak okáért a törvénynek betöltése a szeretet.” (Róm 13:8-10)
v  Más helyen így szól: „Jó a férfiúnak asszonyt nem illetni” – 1Kor 7:1, vagyis, ahogyan a MBT mondja: nem érinteni. Szó szerint az ölelésről van szó!
n  Mai engedékeny világunkban nevetségesnek tűnhet az apostol parancsa némelyeknek, de azzal semmit sem veszít az érvényességéből.
v  1Thessz 4:3-8 – „3 Mert ez az Isten akarata, a ti szentté lételetek, hogy magatokat a paráznaságtól megtartóztassátok; 4 Hogy mindenitek szentségben és tisztességben tudja bírni a maga edényét, 5 Nem kívánság gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent. 6 Hogy senki túl ne lépjen és meg ne károsítsa valamely dologban az ő atyjafiát: mert bosszút áll az Úr mindezekért, amint elébb is mondottuk néktek és bizonyságot tettünk. 7 Mert nem tisztátalanságra, hanem szentségre hívott el minket az Isten. 8 Aki azért megveti ezeket, nem embert vet meg, hanem az Istent, a ki Szent Lelkét is közlé velünk.”
v  És ismét: „Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házaságy; a paráznákat pedig és a házasságrontókat megítéli az Isten.” – Zsid 13:4. Ha jól értem, ez kizár mindenféle házasságon kívüli szexuális jellegű viselkedést, érintkezést, enyelgést, simogatást, ölelést…
n  A világ szeretetének tiltása jelenti a nem realisztikus ölelést is. Mert nemcsak a törvénytelen ölelésről van szó, hanem a pornográfiáról is. A szem kívánsága által az ember képes a képzelet világában ölelkezni.
v  Ezt az Úr Jézus világosan elítélte: Mt 5:27-28 – „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! 28 Én pedig azt mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kívánságnak okáért, immár paráználkodott azzal az ő szívében.”
v  Más szóval, a képzeletbeli öleléstől éppúgy tartózkodni kell, mint a valóságos, testi öleléstől! A pornográfia egy megromlott világnak a terméke, amely fertőzi a mai generációt, ezért fennhangon hirdetnünk kell, hogy ideje van az öleléstől való tartózkodásnak!
n  A világ szeretetének tiltása tartalmazza az élet kérkedését, kevélységét – amivel tiltja a nem lelki ölelést, amellyel az ember magához öleli a világ dolgait: pénzt, hírnevet, hiú dicsőséget…
v  Az ölelés mutathatja a testvéri szeretetet (1Móz 29:13; 48:10; 2Kir 4:16; Jób 24:8), lehet erény (Énekek 2:6), de lehet a paráznának csábítása is (Péld 6:27. 32-33).
v  A „kézösszefonás” lényegében önmagunk ölelése! – (Péld 6:27. 32-33)

Befejezés:
n  1Kor 13:1-8. Krisztus szeretete ilyen.
v  Róma 5:5. – Csak Isten szeretetével lehetséges így élni. 

2014. január 19., vasárnap

Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek - Préd 3:4a


Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek
Préd 3:4a

n  Horatio Spafford 1828-ban született. Elvesztette minden vagyonát, amikor Chicagoban leégtek a házak. Azt követően, pihenni akart menni Angliába, elküldve előre családját egy hajóval, de a hajó elsüllyedt, és négy gyermeke odaveszett. 11, 9, 7, és 2 évesek voltak. Felesége, akit kimentettek, táviratozott, hogy „egyedül megmenekültem”. Horatio azonnal hajóra szállt, hogy feleségével találkozzon. A kapitány jelezte neki, hol volt az a hely, ahol a tragikus esemény történt. Akkor lement a kabinjába, és megírta azt az éneket, hogy „Ha Isten békéje lakja szívemet, úgy dúlhat vihar ellenem, Elzengi szívem hittel ez éneket: Az Úrban, az Úrban jó nekem.” – Hith. 243.
n  Az Úr Jézusról egyszer van említve, hogy örült, (Lk 10:21-ben), de többször, hogy sírt. Sírt Lázár sírjánál, szomorkodott a pásztor nélkül való nyáj láttán, és sírt a megtéretlen város fölött.
v  Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek.

I. A sírás képessége
n Van egy népszerű vélemény, miszerint a sírás bukott természetünkkel, bűnös életünkkel kapcsolatos. De a Szentírás ezt nem támasztja alá. Ugyanis, Megváltónknak nem volt bukott természete, sem bűnös élete, mégis sírt. Van tehát szent sírás, vannak szent könnyek is. Persze, ennek az ellenkezője is igaz: a bűnös, bukott ember sírhat bűnei fölött, lelkiismeretének önvádjában, keserűségében, megkeményedett lázadásában. A pokol úgy van leírva, mint „ahol lesz sírás és fogak csikorgatása” – Mt 8:12.
n A sírás képességének vizsgálatában a két pozitív lehetőséget fogjuk közelebbről megvizsgálni:
A. Mindenekelőtt a természetes könnyhullatás lehetőségét vizsgáljuk meg.
n Van idő, amikor semmi egyebet nem tehetünk, csak sírhatunk.
n Ilyen az elválás ideje.
v  Például, amit Timótheus érzett, amikor Pált letartóztatták és el kellett válniuk. Erre emlékezik Pál, amikor levelet ír neki: Kívánván téged látni, megemlékezvén a te könnyhullatásaidról, hogy örömmel teljesedjem be.”2Tim 1:4.
v  Az efézusi vének sírtak, amikor Páltól búcsút vettek, utoljára: Mindnyájan pedig nagy sírásra fakadtak; és Pálnak nyakába borulva csókolgatták őt.”ApCsel 20:37.
n Ugyanígy, a gyász ideje is a sírás időszaka, mert ez is az elválás ideje.
v  Maga Jézus is sírt a Lázár sírjánál – Jn 11:35 (ez a legrövidebb igevers az ÚSz-ben).
n  Aztán szomorkodunk a halandóságunk miatt, vágyva a szabadulásra
v  Az egész teremtett világ, egyetemben fohászkodik és nyög mind idáig.”Róm 8:22.
v  „Azért is sóhajtozunk ebben, óhajtván felöltözni erre a mi mennyei hajlékunkat.” – 2Kor 5:2.
v  A zsoltáros arra kérte az Urat, hogy „szedje tömlőjébe könnyeit” Zsolt 56:8 (9)
B. A természetes sírás mellett van lelki sírás is, amikor a lelki fájdalom miatt hullnak a könnyeink.
v  John R. W. Stott már 1969-ben megfogalmazta egy írásában (When Should a Christian Weep? – 107-108. old.) hogy az evangélizálás arra a szintre lett lealacsonyítva, hogy „jöjj Jézushoz, hogy boldog légy!”. A keresztyén gyülekezetek alap-hangja ez lett, hogy „legyünk boldogok!”. Ezt tükrözik a keresztyén folyóiratok és magazinok (főképp az ifjúsági és női magazinok). Szívesen idézik azokat az igéket, amelyek az örömről szólnak: Örüljetek az Úrban mindenkor… (Fil 4:4)
v  De ez nem az igazi, bibliai arca a hívőnek! Mert az a Jézus, aki azt mondta, hogy Bízzál, fiam!...” (Mt 9:2), Ő a Fájdalmak Férfija volt!
n A bűnbánat, a töredelem könnyei
v  Az igazi hívők „Mint bánkódók, noha mindig örvendezők” – 2Kor 6:10.
v  Erre nézve a bűnös asszony a példa a farizeus Simon házában, aki könnyeivel öntözte Jézus lábait és hajával törölte meg. (Lk 7:38) A bűnbánat könnyei voltak azok, és a bűnbocsánat miatti hála könnyei.
v  Ha van „szentelt víz”, akkor ez az, amiből többre lenne szükség! A megtérés megkérdőjelezhető, ha nem volt sírás a bűn miatt. Hogyan lehet bűnbánat, ha nincs bánat?
n Az együttérzés könnyei
v  Mikor pedig látta a sokaságot, könyörületességre indult rajtok, mert el voltak gyötörve és szétszórva, mint a pásztor nélkül való juhok.” – Mt 9:36.
v Együttérzés könnyeit hullatta Jeremiás a Siralmak könyvében.
v Igehirdetők számára főképp a gyász idején, amikor idegileg és érzelmileg összeomlik valaki, a lelkipásztor együtt sír a sírókkal. Pedig ő többször lát ilyet, mint más. Mégsem teheti meg, hogy úgy nézi végig, mint kívülálló és idegen, aki nem tud sírni a sírókkal!... Ez abnormális érzéketlenség lenne, és képtelenné tenné őt a vigasztalásra is.
v Az igehirdető számára jelentkezhet az a kísértés, hogy elfoglalttá teszi magát, anélkül, hogy az Úrral közösségben lenne, utat mutat, anélkül, hogy ő maga járna az úton, kiszolgálhatja az Igét, anélkül hogy ő enne belőle. Ezért válik közömbössé, amikor sírni kellene. Ilyenkor vakká válhat arra, hogy meglássa saját bűneit (csak a másét látja), süketté válik Istenre figyelni, és szíve sincs érezni az Úr jelenlétét. Rutin lesz számára az igehirdetés.
v A sírás ilyenkor gépies és mesterkélt lesz. (Van, aki a jegyzetébe is beírta, hogy hol kell sírni…) Akár minden második mondatot képes sírva mondani – de az a sírás nem igazi! Az csak színjátszás.
v Az újságok meghökkentő szalagcímei, a híradó beszámolói a gonoszságokról hidegen hagyhatnak téged… Végignézed a véres jelenetet, és a szemed sem rebben! Nem tudsz sírni!
v Pedig, ideje van a sírásnak! Főleg, ha ilyen siralmas állapotba jutottunk.
n  A nyugtalanság, aggódás, törődés könnyei.
v Ez különbözik az együttérzés könnyeitől. Az együttérzés fakadhat a törődésből, de a nyugtalanság, aggódás, törődés könnyei vezethetnek féltékenységhez, megütközéshez, társadalmi cselekvéshez is. A zsoltáros így szól: Víznek folyásai erednek az én szemeimből azok miatt, akik nem tartják meg a te törvényedet.” – Zsolt 119:136.
v Az Úr Jézus így sírt Jeruzsálem felett is: Lk 19:41-42 – „Mikor közeledett, látván a várost, sírt azon. Mondván: Vajha megismerted volna te is, csak e te mostani napodon is, amik néked a te békességedre valók! De most elrejtettek a te szemeid elől.”  Mt 23:37 – „Jeruzsálem, Jeruzsálem! Ki megölöd a prófétákat és megkövezed azokat, akik te hozzád küldettek, hányszor akartam egybegyűjteni a te fiaidat, miképpen a tyúk egybegyűjti kis csirkéit szárnya alá; és te nem akartad.” Lk 23:28  - „Jézus pedig hozzájuk fordulván, monda: Jeruzsálem leányai, ne sírjatok én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok, és a ti magzataitokon.”
v Ilyen aggódó könnyeket hullatott Pál apostol is: megtéretlen és hitetlen zsidó honfitársainak sorsa annyira nyomta a szívét nappal és éjjel, hogy sírni tudott miatta: Róm 9:1-3 - „Igazságot szólok Krisztusban, nem hazudok, lelkiismeretem velem együtt tesz bizonyságot a Szent Lélek által, 2 Hogy nagy az én szomorúságom és szüntelen való az én szívemnek fájdalma; 3 Mert kívánnám, hogy én magam átok legyek, elszakasztva a Krisztustól az én atyámfiaiért, akik rokonaim test szerint.”
v A Filippi levélben arról is beszél, hogy „Sokan élnek másképpen: akikről sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének ellenségei.” – Fil 3:18.
v George Whitefieldről az van feljegyezve (J. C. Ryle részéről), hogy a nép nem tudta gyűlölni azt, aki annyit sírt a lelkük sorsa miatt!
v R. W. Dale kritikusan viselkedett D. L. Moody iránt addig, amíg el nem ment őt meghallgatni. Később azt mondta, hogy Moody sohasem tudott könnyek nélkül beszélni az elveszettekről!
v Ilyen könnyeket hullatott Jeremiás: Bárcsak a fejem vízzé változnék, a szemem pedig könyhullatásnak kútfejévé, hogy éjjel-nappal sirathatnám az én népem leányának megöltjeit!” – Jer 9:1.

II. A nevetés képessége
n Van mindenekelőtt egy természetes nevetés, amely jellemezheti az embert. Nevetni – isteni ajándék, amikor egy pillanatra elfelejthetjük a bajokat, és örülni tudunk. A nevetéssel az arc összes izmai működésbe jönnek!
n A természetes nevetés jellemzi azt, akinek derűs lelkülete van. Erről szól a bölcs:
n Péld 17:22 – A vidám elme jó orvosságul szolgál; a szomorú lélek pedig megszárítja a csontokat.” Péld 15:13. 15. – 13 A vidám elme megvidámítja az orcát; de a szívnek bánata miatt a lélek megszomorodik.” „15 Minden napjai a szegénynek nyomorúságosak; a vidám elméjűnek pedig szünetlen lakodalma van.”
n A derűs lelkületű emberek társaságában élvezet lenni!
n Van azonban a léleknek a nevetése, öröme, amely több a fizikai, természetes nevetésnél.
v  Karácsonykor az angyal „hirdetett nagy örömet, mely az egész népnek öröme lesz”.
v  Az Úrnál „teljes öröm van, és gyönyörűségek örökké”. (Zsolt 16:11).
v  Az Úr Jézus azt akarta, hogy követőinek teljes örömük legyen.
v  Jn 15:11 – Ezeket beszéltem néktek, hogy megmaradjon ti bennetek az én örömem és a ti örömetek beteljék.”
v  Jn 16:24 – Mostanáig semmit sem kértetek az Atyától az én nevemben: kérjetek és megkapjátok, hogy a ti örömetek teljes legyen.”
v  Jn 17:13 – „Most pedig te hozzád megyek; és ezeket beszélem a világon, hogy ők az én örömemet teljesen bírják önmagukban.”
n Ez az öröm nem testi, hanem lelki természetű. Ugyanúgy, mint a sírásnál, a nevetés is lehet mesterséges és erőltetett.
v  Egy híres komédiásról/bohócról van feljegyezve, hogy mély depressziójában és elkeseredettségében elment a pszichiáterhez, akinek megvallotta, hogy semmi értelmét nem látja az életének, minden üres és tartalmatlan. A pszichiáter többek között azt ajánlotta, hogy menjen el a városban működő cirkuszba, és hallgassa meg az ott előadó komédiást. Erre, nagyobb szünet után, azt a választ kapta, hogy „én vagyok az a komédiás!”
v  Gal 5:22 – „A Szentlélek gyümölcse: …öröm.” De tudni kell, mit kell érteni ez alatt!
n A bűnbocsánat feletti öröm ez (mint a tékozló fiú hazajövetelekor).
v  A bűnbocsánat tudata nélkül nincs igazi lelki öröm! Zsolt 32:1-2 – „Boldog az, akinek hamissága megbocsáttatott, vétke elfedeztetett. Boldog ember az, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít, és lelkében csalárdság nincsen.”
v  Róm 5:1-2 – Megigazulván azért hit által, békességünk van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által, Aki által van a menetelünk is hitben ahhoz a kegyelemhez, amelyben állunk; és dicsekedünk az Isten dicsőségének reménységében.”
v Amíg nem éltük át bűneink bocsánatának örömét, addig nincs igazi öröm. Addig minden üres és értelmetlen marad.
n Lelki öröm a testvéri közösség öröme.
v 1Jn 1:3-4 – Amit hallottunk és láttunk, hirdetjük néktek, hogy néktek is közösségetek legyen velünk, és pedig a mi közösségünk az Atyával és az Ő Fiával, a Jézus Krisztussal. És ezeket azért írjuk néktek, hogy örömetek teljes legyen.”
v Figyeld meg a hívőket, amikor összegyűlnek egy-egy ünnepre, konferenciára! Nincs annál nagyobb öröm. Az ő nevetésük szent és egészséges.
n Lelki öröm az Isten akaratának a teljesítése, az Úrban való öröm. Ebben erő van! – Neh 8:10.
v Ez az, amikor valaki tudja, hogy azt teszi, amit Isten elvár tőle.
v Ilyen öröme volt Jézus Krisztusnak (Jn 4:34. Zsid 12:2). Mutass egy embert, aki tudja, hogy Isten akaratát cselekszi – és én bemutatom őt, mint egy boldog embert!

Befejezés:
n  Isten látja könnyeidet, és olyankor Ő is könnyezik. Mert nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon.” – Zsid 4:15.
n  Te osztozol-e e siralmas világ nyögésében? Együtt érzel-e a sírókkal? „Akár szenved egy tag, vele együtt szenvednek a tagok mind…” – 1Kor 12:26.
n  Vannak körülötted nevetők, akik belül sírnak. Nevetés közben is fáj a szív.” – Péld 14:13.
n  Ideje van a nevetésnek, és ideje a sírásnak.
n  A mennyben is van öröm. Ott könnyek nem lesznek többé. De félek, hogy Mennyei Atyánknak tudunk szomorúságot okozni. A Szentlelket is meglehet szomorítani.
n  „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak.” – Mt 5:4.
n  Egyik szemünk sír, de a másik nevet! Akit, noha nem láttatok, szerettek; akiben, noha most nem látjátok, de hisztek benne, kibeszélhetetlen és dicsőült örömmel örvendeztek: Elérvén hitetek célját, a lélek üdvösségét.” – 1Pt 1:8-9.
n  2Kor 7:8-10. – „8 Hát, ha megszomorítottalak is titeket azzal a levéllel, nem bánom, noha bántam; mert látom, hogy az a levél, ha ideig-óráig is, megszomorított titeket. 9 Most örülök, nem azért, hogy megszomorodtatok, hanem hogy megtérésre szomorodtatok meg. Mert Isten szerint szomorodtatok meg, hogy miattunk semmiben kárt ne valljatok. 10 Mert az Isten szerint való szomorúság üdvösségre való megbánhatatlan megtérést szerez; a világ szerint való szomorúság pedig halált szerez.

2014. január 17., péntek

Ideje van a rontásnak és ideje az építésnek - Préd 3:3b


Ideje van a rontásnak és ideje az építésnek
Préd 3:3b

n  Már Kolozsváron is volt alkalmam valamennyire kivenni a részem az építésből. De a fundamentum építésének elkezdése előtt szükséges volt előbb lerontani és eltakarítani a régi kócerájt, ami azon a helyen volt! Ideje van a rontásnak, és ideje az építésnek!
v  Ugyanígy, Isten kegyelmi munkája egy ember lelkében két részből áll. Az első a régi, lázadó élet lerontása, a második a megfeszített Krisztus felmagasztalása és egy új élet építése a régi romjain.
v  Kol 3:8. 12. – 8 Most pedig vessétek el magatoktól ti is mindazokat; haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos beszédet… 12 Öltözzétek föl azért, mint az Istennek választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot, alázatosságot, szelídséget, hosszútűrést.”
v  Ef 4:22-24 – 22 Hogy levetkezzétek ama régi élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánsága miatt; 23 Megújuljatok pedig a ti elméteknek lelke szerint, 24 És felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.”

I. A régi lerontása
n  A Szentírás jelképes szavaiban az emberi élet gyakran van hasonlítva épülethez.
v  Például az Úr Jézus építkezés példázatát használja a Mt 7:24-25-ben: – „24 Valaki azért hallja én tőlem e beszédeket, és megcselekszi azokat, hasonlítom azt a bölcs emberhez, a ki a kősziklára építette az ő házát: 25 És ömlött az eső, és eljött az árvíz, és fújtak a szelek, és beleütköztek abba a házba; de nem dőlt össze: mert a kősziklára építtetett.”
n  Isten nélkül senki sem építhet örökké tartó épületet. Mindnyájan vétkeztünk (Róm 3:23). Minden emberi építmény romlásra van ítélve. Csak az marad meg, amit Isten épített bennünk.
v  Csak úgy építhetünk újat, ha a régit hajlandók vagyunk lerontani. Rontsd le a négy falat, és a tető magától összeomlik! De melyek azok a falak, amelyeket le kell rontani? Soroljuk fel mind a négy falat!
n  (1) A keménység fala.
v  Amikor valakinek a keménysége megtörik, akkor válik késszé a megtérésre. Az Isten országába való bemenetelhez a megtérés mindig elengedhetetlen feltétel.
v  Naámán története grafikusan dramatizálva mutatja be, hogy hogyan válhat a keménység lelkülete megtérő lelkületté: 2Kir 5:11-12 – 11 Akkor megharagudott Naámán és elment, és így szólt: Íme, én azt gondoltam, hogy kijön hozzám, és előállván, segítségül hívja az Úrnak az ő Istenének nevét, és kezével megilleti a beteg helyeket, és úgy gyógyítja meg a kiütést. 12 Avagy nem jobbak-e Abana és Párpár, Damaszkusz folyóvizei Izráel minden vizeinél? Avagy nem fürödhetném-e meg azokban, hogy megtisztuljak? Ilyen módon megfordulván, nagy haraggal elment.”
n  (2) A hitetlenség fala.
v  Megtérés és hit együtt jár. Hit nélkül lehetetlen Istennek tetszeni… – Zsid 11:6.
v  Ami hitből nincs, az bűn – Róm 14:23.
v  Tamás története mutatja, hogyan válhat valaki hívővé, ha azelőtt hitetlen kételkedő volt.
n  (3) Az akaratosság, hajthatatlanság fala.
v  Le kell mondanod a saját akaratodról ahhoz, hogy Isten újat építhessen.
v  Pál azt írja a rómaiaknak, hogy 5 Aki által vettük a kegyelmet és az apostolságot a hitben való engedelmességnek okáért, minden pogányok között, az ő nevéért.” – Róm 1:5.
v  A Pál története mutatja, hogyan omlik le az akaratosság fala: amikor azt kérdezte, hogy “Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?” – ApCsel 9:6. Isten akkor építheti az újat, amikor a saját akaratosságod fala leomlott.
n  (4) A meg-nem-bocsátás fala.
v  Mt 6:14-15 – az Úrtól tanult imádságnak ez a közepe, vagyis, ez a lényege. Erre később visszatér az Úr.
v  Mt 18:21-22-ben Péter kérdezi Jézustól: 21 Ekkor hozzámenvén Péter, monda: Uram, hányszor lehet az én atyámfiának ellenem vétkezni, és néki megbocsátanom? még hétszer is? 22 Monda néki Jézus: Nem mondom néked, hogy még hétszer is, hanem még hetvenhétszer is.” A meg-nem-bocsátás fala a régi épülethez tartozik…
v  Mit nem jelent a megbocsátás? – nem jelenti, hogy nem történt bűn; - nem jelenti, hogy lehetőséget adsz a bűn folytatására, kimagyarázására… – nem jelenti, hogy csak akkor bocsátasz meg, ha van bocsánatkérés; – nem jelenti, hogy helyreállt a bizalom; – nem jelenti a teljes kibékülést…
v  Mit jelent megbocsátani? – elengedni az adósságot; – elfelejted a bosszúállást; – Isten kezébe tenni az igazságszolgáltatást; – jót kívánni az ellenségeidnek… A meg-nem bocsátás falának le kell hullania, ahhoz, hogy új épülhessen.
v  Ez a közfalakat is érinti: azokat a falakat, amelyek elválasztanak egymástól: le kell rontani!

II. Az új építése
n  Milyen új falakat kell építeni a régiek helyébe?
n  A Szentírás gyakran beszél arról az új épületről, amit Isten akar építeni régi életünk romjain.
v  Ha az Úr nem építi a házat, hiába dolgoznak azon annak építői.” - Zsolt 127:1a.
n  Az új épület terve Istentől van. Lelki épület ez.
v  „Amint Isten mondotta Mózesnek, mikor be akarta végezni a sátort: Meglásd, úgymond, hogy mindeneket azon minta szerint készíts, amely a hegyen mutattatott néked.” - Zsid 8:5.
v  Isten Szava szerint kell építeni az újat: “Felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben.” - Ef 4:24.
n  Ennek az épületnek ára van.
v  Lk 14:28-30. – 28 Mert ha közületek valaki tornyot akar építeni, nemde először leülvén felszámítja a költséget, ha van-e amivel elvégezze?” Az örökkévalóság számára építünk.
v  Az Úr Jézus kész volt mindent adni ezért az új épületért. Neki sokba került: az életébe. Nekünk is belekerül a régi életünkbe.
v  Mk 10:28-30 – 28 És Péter kezdte mondani néki: íme, mi elhagytunk mindent, és követtünk téged. 29 Jézus pedig felelvén, monda: Bizony mondom néktek, senki sincs, aki elhagyta házát, vagy fitestvérét, vagy nőtestvérét, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldeit én érettem és az evangéliumért, 30 Aki száz annyit ne kapna most ebben az időben, házakat, fitestvéreket, nőtestvéreket, anyákat, gyermekeket és szántóföldeket, üldözésekkel együtt; a jövendő világon pedig örök életet.”
n  Ez az épület Isten által kínált anyagból épül. Nem lehet újat építeni a régi életed szerint!
n  1Kor 3:10-15 – „10 Az Istennek nékem adott kegyelme szerint, mint bölcs építőmester, fundamentumot vetettem, de más épít reá. Ki-ki azonban meglássa mi módon épít reá. 11 Mert más fundamentumot senki nem vethet azon kívül, a mely vettetett, mely a Jézus Krisztus. 12 Ha pedig valaki aranyat, ezüstöt, drágaköveket, fát, szénát, pozdorját épít rá erre a fundamentumra; 13 Kinek-kinek munkája nyilván lészen: mert ama nap megmutatja, mivelhogy tűzben jelenik meg; és hogy kinek-kinek munkája minémű legyen, azt a tűz próbálja meg. 14 Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad, jutalmát veszi. 15 Ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga azonban megmenekül, de úgy, mintha tűzön keresztül.”