2014. január 23., csütörtök

A szerzés és a vesztés - Préd 3:6a


A szerzés és a vesztés
Préd 3:6a
„Ideje van a keresésnek (szerzésnek) és ideje a vesztésnek.”

n  Legtöbb esetben az életünk menete a döntéseinktől függ. Helyes döntések igazságos élethez vezetnek, helytelen döntések a bűnt növelik.
v Vásti királyné elvesztette királynői tisztségét, de megtartotta erkölcsi méltóságát. Így döntött, ezt választotta.
n  Gyakran választás elé vagyunk állítva: a népszerűség, vagy az integritás az, ami fontos? Ha az utóbbit választjuk, talán nevetnek rajtunk a tömegek, de megtarthatunk valamit, ami annál fontosabb: a tiszteletet.
v Bunyan János azt mondta: „Ha életem gyümölcstelen, nem számít, ki dicsér. Ha pedig gyümölcsöző, nem számít, ki bírál.”
n  Előbb vagy utóbb mindenkinek döntenie kell mit tart elsődlegesnek: földi javakat, vagy mennyeieket?
v „Ideje van a keresésnek (szerzésnek) és ideje a vesztésnek.”

I. Ideje van választani Isten célját
n  Nyerni, szerezni, keresni – a helyes választás eredménye. Ez az élet minden területén így van.
n  Ha valaki arra adta magát, hogy gazdagságot, hírnevet vagy hatalmat szerezzen magának – ez a választásának a következménye. Ha a lelkieket többre becsüli, az is a választásának a következménye.
n  Az első emberpárnak is adva volt a választás lehetősége: 16 És parancsolt az Úr Isten az embernek, mondván: A kert minden fájáról bátran egyél. 17 De a jó és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert a mely napon eszel arról, bizony meghalsz.” – 1Móz 2:16-17.
v Ha ez a választási lehetőség/szabadság nem adatott volna, akkor Ádám nem lett volna több egy robotnál…
n  Az is tény viszont, hogy Ádám rosszul élt ezzel a jogával.
v Róm 5:12 – 12 Annak okáért, miképpen egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
v Továbbá, 1Tim 2:14 azt mondja, hogy Ádám nem lett becsapva:14 És Ádám nem csalattatott meg, hanem az asszony megcsalattatván, bűnbe esett.” Vagyis, a következmények teljes tudatában hágta át Isten parancsát! Ő ezt választotta.
n  Hasonlóképpen, nekünk is adatott a választásnak ez a szuverenitása. „Keressétek először Istennek országát, és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek.” (Mt 6:33)
n  A választás sürgősségét is látnunk kell. Ez láthatjuk Józsué sikemi felhívásában: Józs 24:15 – „Válasszatok magatoknak még ma, akit szolgáljatok; akár azokat az isteneket, akiknek a ti atyáitok szolgáltak, amíg túl valának a folyóvízen, akár az Emoreusok isteneit, akiknek földjén lakoztok: én azonban és az én házam az Úrnak szolgálunk.”
n  Ez a sürgetés több helyen megtalálható a Szentírásban
v 2Kor 6:2 – „Íme, itt a kellemetes idő, íme, itt az üdvösség napja.” Más szóval: nincs vesztegetni való időnk! Az élet rövid: minden óráról, napról, hétről, hónapról, évről számot kell adnunk. Minden hivalkodó szóról számot kell majd adni… Mt 12:36.
n  A halogatás a Sátán legjobban bevált módszere! * „Közgyűlés a pokolban”
n  Választásunknak mindig következménye van.
v Gondoljunk Mózesre, akiről a Zsid 11:24-27 beszél – 24 Hit által tiltakozott Mózes, midőn felnövekedett, hogy Fáraó leánya fiának mondják, 25 Inkább választván az Isten népével való együttnyomorgást, mint a bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét; 26 Egyiptom kincseinél nagyobb gazdagságnak tartván Krisztus gyalázatát, mert a megjutalmazásra tekintett. 27 Hit által hagyta oda Egyiptomot, nem félvén a király haragjától; mert erős szívű volt, mintha látta volna a láthatatlant.”
v „Mint a bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét” – Kínálkoztak az egyiptomi félmeztelen lányok. Egész háreme lehetett volna, mert a fáraó leánya fiának hárem jár! De ő inkább választotta az Isten népével való együttnyomorgást. Kijött Egyiptomból és azt mondta: inkább! Inkább, inkább, inkább! Sokkal inkább, őket választom! A sártaposó, a vályogvető, megvetett népet! Nem kell a fáraó ajánlata!
v Szeressétek Isten népét! Aki a gyülekezetet szereti, az Istent szereti.
n Nehéz lemondani a gyönyörűségről! Pedig csak ideig-óráig tart.
v Tagadjátok meg az Úr Jézus nevében azt, ami ideig-óráig tart! Mondd ki, hogy nincs többé hatalma rajtam! Én nem az ideig-óráig tartót akarom, hanem az örökkévalót!
n Mózes választott, negyven évesen. Nem lehetett könnyű dolga. Előkelő társaságot kellett elhagynia. El kellett szakadnia a királyi környezettől, társaságtól. Lemondott minden dicsőségéről, hogy hordozza a Krisztus gyalázatát. Sem nagy emberek, sem tudósok nem tudták visszatartani őt.
n És milyen emberekhez társult? Nyomorultul szegényekhez, robotmunkára fogott téglavetőkhöz társult. A letört, eltaposott, tudatlan és elcsüggedt néphez csatlakozott. Az volt Isten népe!
v Vannak, akik azt mondják: nem tudok sorsközösséget vállalni ilyen néppel.
v Tudsz-e sorsközösséget vállalni Isten egyszerű gyülekezetével? Egyszerű imaházával, és megvetett lelkipásztorával? Gondold meg, hogy ez minden hibája ellenére, mégis Isten népe, miközben az, minden erénye ellenére, nem Isten népe. Választanod kell!
n  Mózes tudott helyesen értékelni. Ha valakinek lehetősége volt vagyont, hatalmat, hírnevet, dicsőséget szerezni – neki volt. De helyesen választott, amikor azokat elutasította!
v  A megjutalmazásra tekintett! – Zsid 11:26.
v  Pál apostol is a „Jézus Krisztus elhívása jutalmára” hagyott kárba veszni mindent (Fil 3:14).

II. Ideje van elveszteni az emberi célt/életet
n  Nem lehet választani az Isten célját csak úgy, ha engeded elveszni a saját célodat.
v  Erre utalt az Úr Jézus, amikor azt mondta: „34 …Ha valaki én utánam akar jönni, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét, és kövessen engem. 35 Mert valaki megakarja tartani az ő életét, elveszti azt; valaki pedig elveszti az ő életét én érettem és az evangéliumért, az megtalálja azt.”
v  Nem lehet a saját célodat/életedet megtartani, és ugyanakkor az Isten célját is követni.
n  Ez nem jelenti a személyiségünk elvesztését. Sőt, ellenkezőleg, a beteljesedést jelenti! „És ti Őbenne vagytok beteljesedve.” (Kol 2:10)
n  Ebben a vesztésben benne van önmagunk megtagadása. (Lk 9:23) Vagyis a lemondás kell jellemezzen mindenről, ami akadálya lehet annak, hogy Isten céljai megvalósuljanak.
n  Bartimeus „ledobta felső ruháját”, amikor Jézushoz ment. (Mk 10:50) Nem volt azzal a ruhával egyébként semmi baj… melegen tartotta a vak koldust. De akadály lett abban, hogy Jézushoz menjen! Le kellett dobni. Zsid 12:1-2 – „Annak okáért mi is, kiket a bizonyságoknak ily nagy fellege vesz körül, félretéve minden akadályt és a megkörnyékező bűnt, kitartással fussuk meg az előttünk levő küzdőtért. 2 Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra.”
v  Vannak dolgok, amelyek nem nevezhetők bűnnek önmagukban: szokások, mint például időtöltés, regények olvasásával, vagy egy film nézésével, sportolás vagy szociális rendezvényeken való részvétel. De adott esetben akadályai lehetnek a még jobb dolgoknak és a legjobbnak!
v  Ahhoz, hogy nyerhess, előbb el kell engedned.
n  Természetesen, ehhez döntésre van szükség: „ha valaki én utánam akar jönni”…
n  Jim Elliot: „Jobb odaadni másnak, amit úgysem tarthatsz meg, hogy megnyerhesd, amit nem veszíthetsz el!”
v  „Régi hit hangjai 559: „Mindent el akarok hagyni és követni Tégedet, / Mint Te, szegénységben járni, hordani keresztemet. / Minden földi törekvésem, minden földies remény / Vesszen, de igaz életem Megmarad, az Úr enyém!”
v  „Régi hit hangjai 670: Ó, keserű könny és bánat, Hogy az egykor lehetett, / Hogy büszkén Jézusnak mondtam: „Mind enyém, semmit Tied!” / „Mind enyém, semmit Tied! „Mind enyém, semmit Tied! / Hogy büszkén Jézusnak mondtam: „Mind enyém, semmit Tied!” // 2. De Ő megtalált engem, s én Láttam, mint elvérezett, / Vággyal telten, halkan mondtam: „Annyi enyém, mint Tied!” / „Annyi enyém, mint Tied!” „Annyi enyém, mint Tied!” / Vággyal telten, halkan mondtam: „Annyi enyém, mint Tied!” // 3. Gyógyítólag, segítőleg Hordozott Ő engemet, / Míg én alázattal mondtam: „Kevés enyém, több Tied!” / „Kevés enyém, több Tied!” „Kevés enyém, több Tied!” / Míg én alázattal mondtam: „Kevés enyém, több Tied!” // 4. Mélyebb, mint a tenger mélység, Magasabb, mint az egek, / Uram, szereteted győzött!... „Semmi enyém, mind Tied!” / „Semmi enyém, mind Tied!” „Semmi enyém, mind Tied!” / Uram, szereteted győzött!... „Semmi enyém, mind Tied!”

Közgyűlés a pokolban

Egyszer mit gondolt Lucifer,
Rávette vén Belzebubot:
Hívjon gyűlést a pokolba,
Hogy minden ördög legyen ott.

„Kint jártam – úgymond – a földön,
S nagy bajt vettem észre, öreg:
Terjed az Evangélium,
Mind megtérnek az emberek."

Rádión ment szét a parancs
(mert annál is ők az urak),
S repül a sok démon gyorsan,
Csupán rendfenntartó maradt.

Elnöki székben Belzebub,
Lucifer az ügyvezető,
Béliál volt a főtitkár,
Appolion meg a jegyző.

Megnyitják a tanácskozást
Természetesen — ima nélkül.
Mert a földön is így szokás,
 Így látták az emberektől.
Lucifer, a főreferens
Előadja: – A napirend –
Tisztelt Gyűlés – a nagy veszély,
amely pusztít most odafent.

Ugyanis az egész földön
Az a gyűlölt Názáreti,
S még gyűlöltebb Bibliája
A népeket megtéríti.

Ami nagyon rég nem történt,
Olyan jelentések jönnek,
A krisztusi igazsághoz
Még a papok is megtérnek.

Ezrével jönnek a zsidók,
Elfogadják a Messiást,
Az egész föld kerekségén
Ismerik már a Szentírást.

Ha ez így megy, szeretteim,
Mindannyian veszve vagyunk.
Azért mentsük, ami menthető,
Nehogy szégyenben maradjunk.

– Nem hagyjuk! – harsog a gyűlés –
Minden telhetőt megteszünk,
Szép fekete zászlónk alatt,
Mindannyian hősök leszünk.

– Sok beszédnek sok az alja –
Dörmög komoran az elnök.
Leinti a sokaságot,
S javaslatokat kér tőlük.

Appolion fejedelem
Jelentkezik szóra gyorsan.
Körülte egész légió,
S imígy szaval hatalmasan:

Vesztő voltam mindmáig,
Eztán százszorta az leszek.
A jámborok seregében
Irtó kínzásokat teszek.

Ellenök lázítok mindent,
Hatóságot, csendőrt, papot.
Bibliázni nem lesz kedve,
Aki ilyen leckét kapott.

Béliál, az úri ördög,
Diplomatikusan szólal,
Ellene szól elődjének:
– Többre megyünk a szép szóval.

Én – úgymond – nem verekedek,
Inkább szép finoman szólok.
Megmondom az embereknek:
Ezek nem mind komoly dolgok.

A Biblia nem mind igaz,
Mit a pap mond, kissé terhes.
Félig kell Krisztust követni,
Félig engem – ez a helyes.

Ismerem az embereket,
Amúgy is nagy képmutatók,
Ezzel célt érek majd náluk,
Rövidesen meglátjátok.

Antiochus-Epiphanes
Ikertestvér került sorra:
Megmondjuk mi, hol a hiba
És tenni is fogunk róla.

A Krisztust kell letagadni
Ő csinálja ezt a sok bajt,
Hatalmas szeretetével
Annyi embert magához hajt.

Megmondjuk mi e világnak:
Nem Isten Ő, csak egy ember,
Aki volt, meghalt, odavan,
De sohasem támadott fel.

A tagadás szelleme majd
Mibelőlünk árad szerte,
S meghallod majd, nagy királyunk,
Ez a veszélyt visszaverte.

Sorra jöttek aztán sokan
Vén, tapasztalt, csúf démonok.
Majd seregestől, csácsogva
Könnyelmű fióksátánok.

Javasoltak bálványokat,
 Astarót, Baált és Dágont,
Molochot és nagy Diánát,
Pénzes zacskót s aranyborjút.

Vén Elimás vállalkozott,
Hogy ő rögtön átöltözik
Egy szép próféta-ruhába,
S hazudni fog – mert azt hiszik.

Ahol hirdetik a Krisztust,
Ő ott mindenütt megjelen,
Ellene szól, visszaveri,
Zavart okoz a szívekben.

Csendben áll fel Olimpia,
A testedzés nagymestere,
S így szól: „Ide figyeljetek
Az én okos ötletemre:

Játékot kell adni nekik;
Sportot, versenyt, futást, bokszot,
Futballt, teniszt, úszást, ródlit,
S jutalmazni a jól játszót.

Mindezt vasár- és ünnepnapon
Mikor templomban lennének.
Ha sporttelepre járnak,
nem kell félni, hogy megtérnek."

Lucifernek tetszett a terv,
Legalábbis így mutatta,
Belzebub is feljegyezte,
S a vitát tovább folytatta.

Babilon képviselője,
A nikolaiták csoportja
Igen sokszor közbeszólott,
 Ő mindig csak azt ajánlotta:

„Testi vágyat, élvhajhászást
Kell a szívekbe oltani,
A házasság tisztaságát,
S erkölcsöt kell megrontani.

Mert az, aki fajtalan lesz,
Annak mind prédikálhatnak,
Romlott vérű nők s férfiak
Okos szóra nem hallgatnak."

egy felcicomázott sátán
Helyeselte ezt a tervet,
Csak még avval toldotta meg,
Hogy a divat mellett érvelt.

Úgymond: ti a férfiakat
Állandóan kergessétek,
Én divatüzletet nyitok,
S felöltöztetem a nőket.

Azaz egyszer öltöztetem
Cifrán, kacéran, hódítón,
Máskor meg leszedem róluk,
Nagy ollóval lenyirbálom.

Vágok ruhát, nyírok hajat,
Toldok nyelvet, festek ajkat.
Mindig lesz olyan balgatag,
Aki a szavamra hallgat.

Nem bolondság, szól az elnök,
Ebből még lehet valami!
S mivel több javaslat nincsen,
Kérem a gyűlést szavazni.

Több javaslat hangzott itt el,
Sok olyan is, ami nem jó.
Próbáltuk már, sose vált be,
Rég lejárt és tűzre való.

Például vén Apollion,
A mélységek fejedelme,
Csodálkozom – olyasmit mond–,
Sohase győzhetünk vele.

Az üldözés sosem használt,
Annál buzgóbb lesz a hívő.
A kíntüzek tengerében
Mindig bátrabban tört elő.

Beliál a képmutatást
Ajánlotta – ez lejárt –
Nemcsak mást, a képmutató
Utálja már önmagát.

Antiochus s Epiphanes
Tagadni akarnak mindent?
Hisz a tudomány tanítja
Az istent és a lelket!

Hamis próféta? Az lehet
Elimás, de nem soká.
Mert ha Pál jön, ott némul meg,
Esetleg otthagyja magát.

A bálványok javaslata,
Az is lejárt, nem hiszik már.
Mi lett a nagy Diánából?
Erről még beszélni is kár.

Talán egy – a pénz – az jó lesz,
Azt még sokan istenítik.
Ezt meghagyjuk, hadd imádják,
Istent addig is felejtik. 

Az erkölcstelenség tana?
Az mindig jó fegyverünk volt,
Mióta a világ fennáll,
Rengeteg népet megrontott.

Ki benne él – rabja annak.
S ha egy hívő beleesett,
Biztos nyereség az nekünk,
Krisztus számára elveszett.

A divat? Ez egy új eszme,
Látok benne sok nagy sikert,
Csak több szabó kellene még,
S testápoló fodrászüzlet.

Két javaslat tetszik nekem:
A sport és a fajtalanság.
Ez pályadíjat érdemel
Ezt majd sokan elfogadják.

De még mielőtt szavaznánk,
Nagy aggodalmam hadd mondjam el.
Bár rabunk lesz a nép, tudom,
Sikerünk mégis félsiker.

A fenti sok fogásokkal
Odatérünk egy-egy szívhez,
De a lelkiismeret szava,
Az még mindegyiknél ott lesz.

Ez ellen mit tudnánk tenni,
Meg mikor a Biblia int,
Melyet, ha ma visszavert is,
Holnap ott van újra megint.

S addig-addig dorgál, fenyít,
Míg egyszer a szív megunja,
Követője lesz Krisztusnak,
A bűnt pedig megutálja.

Mély csend lett most a pokolban.
Elnémult sok prókátor,
Úgy gondolták, nem lesz sátán,
Aki most legyen bátor.

Ámde íme, a kis Plútó
felbiceg az emelvényre.
Mosolygása elárulja,
Hogy neki van okos terve.

Ezt a munkát – szól az álnok –
Elvégzem én, nem kell félni.
Ott leszek én minden szónál,
S mindig bele fogok szólni.

Nem ellenkezek! Sőt, mindig
Helyeslem a lélek szavát,
Vagy a megtérésre intő,
Javítani vágyó Bibliát.

Tanítom, hogy elveszt a bűn,
De megment Krisztus vére.
S ki az örökéltet vágyja,
Az Igét vegye szívére.

De megmondom: Mind a sok jó
Nem oly sürgős, ahogy mondják
a hirdetők itt az Igét,
Túlságosan elcsavarják.

Az emberi élet hosszú,
 Az Isten pedig kegyelmes.
Hogy ölne meg Ő a bűnért?
Még hinni is rettenetes!

holnap lesz itt az ideje,
Ma élj csak a szíved szerint!
Mielőtt jönne a veszély,
Eljövök majd, szólok megint.

S aztán holnap — újra holnap.
Mindig ezt mondom a szívnek,
S késleltetem őket folyton,
S végül teljesen elkésnek.

Dörgő „Éljen!" mindenfelől:
Ez lesz a jó, ez válik be!
A ráérés hamis tanát
Kell plántálni a szívekbe.

S míg második díjat nyerte
A fajtalanság ördöge,
Harmadik jutott a sportnak,
Negyedik a pénz tervére.

Plútóé lett az első díj,
A 'ráérek' ördögéé,
Sok olvasóm ráismerhet:
Ez az ördög volt az övé...

2014. január 21., kedd

Az ölelés és az öleléstől való tartózkodás - Préd 3:5b


Az ölelés és az öleléstől való tartózkodás
Préd 3:5b
„Megvan az ideje az ölelésnek, és megvan az ideje az öleléstől való tartózkodásnak.” (MBT)

n  A legnagyobb dolog ezen az egész világon a szeretet.
v  Pál apostol is emlékeztet arra, hogy három dolog van, ami megmarad, a hit, a remény és a szeretet, és ezek közül legnagyobb a szeretet. (1Kor 13:13)
n  Ebben a kérdésben azonban Jénos az, aki kimondja az utolsó szót, amikor kijelenti, hogy „az Isten szeretet” (1Jn 4:8).
v  Vagyis, a szeretet nemcsak a legnagyobb dolog, vagy legnagyobb ajándék a világon, hanem a szeretet maga Isten, aki önmagát adja nekünk a megváltás cselekvésében, szeretetből. „Mert úgy szerette Isten a világot…”
n  A szeretetnek nemcsak megvannak a maga törvényei, hanem megtartja a maga törvényeit – mert a törvény betöltése a szeretet (Róm 13:10).
n  Salamon újra alapelvet állapít meg ezzel a kijelentéssel, hogy „ideje van az ölelésnek és ideje az öleléstől való tartózkodásnak”.
v  A szeretet kényszerítő és visszatartó erejéről van szó. Ezt a két jellemvonását fogjuk megvizsgálni a világon lévő legnagyobb dolognak, a szeretetnek.

I. A szeretetből fakadó az ölelés
n  A szeretet sohasem statikus: mindig dinamikus, mindig aktív. Elég elolvasni az 1Kor 13-at, ahol be van mutatva a szeretet elsődlegessége, cselekedete és örökkévalósága, az, hogy a szeretet az összes lelki ajándékok közül mindennél fontosabb, mindennél többet tehet és mindennél tovább tart.
v  A szeretet az egymás közötti kapcsolatot jelenti. Önkéntes alárendelést jelent.
v  Ez így működik még a Szentháromságban is, az Atya, Fiú és Szentlélek között. Így kell ennek működnie az emberek között is.
n  Van tehát a szeretetnek egy kényszerítő ereje.
n  A lelki szeretet parancsa:
v   Ezzel kell kezdenünk. Ezt is János apostol mondja: „Mi szeressük őt, mert Ő előbb szeretett minket.” (1Jn 4:19). Amikor megértjük a szeretet lelki természetét, nem tehetünk mást, minthogy mi is szeretettel válaszolunk. Az ÚSz tele van ennek szemléltetésével.
n  Láthatjuk például a szeretet kényszerítő erejét a megtéréskor.
v  Például, a bűnös asszony Farizeus Simon házánál. Az asszonynak híre volt. Pontosabban: hírhedt volt. Simon megbotránkozott a megjelenésén és a cselekedetein, mert megsértette az etikett szabályait! Hívatlanul megjelent, hanem megérintette a vendég lábát, botrányos intimitással! Simon Farizeus elítéli Jézust, hogy engedi, hogy az az asszony hozzá érjen. Az asszony provokatív viselkedése, érintése, könnyei, sírása, elszabadult érzelem-kitörése, hajának kibontása és Jézus lábainak csókolgatása a szeretetének megnyilvánulása volt. Drága olajjal/kenettel kente meg a lábait. A szeretetnek óriási kényszerítő ereje van!
v  Nem csoda, hogy Jézus azt mondta, hogy „a te hited megtartott téged. Eredj békével!” (Lk 7:50) Mindazok, akik értékelni tudják a bocsánatot, amit ingyen kaptak, nem tudják visszatartani a szeretet kifejezését.
n  A szeretet másik kényszerítő ereje a közösségvállalásban mutatkozik meg.
v  Például Mária, a Lázár testvére, aki egy alabástrom szelence drága kenetet hozott, hogy megkenje Jézust. A kritikusoknak Jézus azt válaszolta, hogy „Hagyjatok békét néki: az én temetésem idejére tartogatta ő ezt.” (Jn 12:7). Ebben a szeretet közösségvállaló ereje mutatkozott meg.
n  A szeretetnek bűnvalló ereje is van.
v  Amikor Pétertől harmadjára is kérdezte az Úr Jézus, hogy szereti-e, csak annyit válaszolt, hogy „Uram, te mindent tudsz; te tudod, hogy én szeretlek téged.” (Jn 21:17)
n  A szociális szeretet parancsa:
v  Halála előtt az Úr azt mondta tanítványainak, hogy „Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek egymást, amiképpen én szerettelek titeket.” (Jn 15:12) és „Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok.” (Jn 13:35) Ez tehát a legmagasabb bizonyítéka annak, hogy Jézus tanítványai vagyunk. A közömbösség és a gyűlölet pedig épp azt mutatja, hogy nem sok közünk van Jézushoz.
n  A szociális szeretet kényszerítő ereje mindenekelőtt a családban mutatkozik meg. „
v  Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta azért.” (Ef 5:25)
v  Az otthon nem otthon, ha nincs szeretet a házastársak között, a szülők és gyermekek között, a testvérek között… Ha valahol érvényes, akkor itt bizonyosan érvényes a megállapítás, hogy „ideje van az ölelésnek”.
n  A szociális szeretet kényszerítő ereje a testvéri viszonyban ia megmutatkozik. „az atyafiúságot (a testvéreket) szeressétek” - (1Pt 2:17)
v  Ilyen volt az első keresztyének között a kapcsolat, annyira, hogy a pogányok felkiáltottak: „nézzétek, mennyire szeretik egymást!”
n  A szociális szeretet érinti a felebarátot.
v  Az Úr Jézus mondta: Szeresd a te felebarátodat, mint magadat.” (Mt 22:39)
v  Ha szeretjük Istent teljes szívünkből, teljes lelkünkből és teljes erőnkből, akkor nem tehetünk mást, minthogy szeretjük felebarátunkat is. Ennek kell lennie a társadalmi cselekvés mozgató rugójának. Ilyen szempontból is „ideje van az ölelésnek”.
n  A szociális szeretet kényszerítő ereje eléri az ellenséget is.
v   „Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, a kik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak és kergetnek titeket.” (Mt 5:44) Ezt a szeretetet csak a kereszt képes megvalósítani. Jézus mutatta be, hogy ez mit jelent, amikor imádságban magához ölelte ellenségeit „Atyám, bocsáss meg nékik, mert nem tudják mit cselekszenek.” – Lk 23:34. Láthatjuk, hogy még a halál perceiben is “ideje van az ölelésnek”.
n  Szólnunk kell a szociális szeretet kényszerítő erejéről szexuális téren.
v  A nemiséget Isten teremtette, és azt mondta róla is, hogy „íme, igen jó”. (1Móz 1:31) Isten volt az, aki a férfi megteremtése után kijelentette, hogy „Nem jó az embernek egyedül lenni, szerzek néki segítőtársat, hozzá illőt.” (1Móz 2:18). Helye van tehát a szeretet megnyilvánulásának a házasságban. Ideje van az ölelésnek.
v  Erre nézve Pál apostol kijelenti 1Kor 7:1-5-ben: „A paráznaság miatt minden férfiúnak tulajdon felesége legyen, és minden asszonynak tulajdon férje. 3 A feleségének adja meg a férj a köteles jóakaratot; hasonlóképen a feleség is a férjének. 4 A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; hasonlóképen a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége. 5 Ne fosszátok meg egymást, hanemha egyenlő akaratból bizonyos ideig, hogy ráérjetek a böjtölésre és az imádkozásra, azután ismét együvé térjetek, hogy a Sátán meg ne kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg nem tartóztathatjátok.”

II. A szeretet tiltása: az öleléstől való tartózkodás
n  Talán van, aki felteszi a kérdést: van-e egyáltalán olyan igevers a Bibliában, amely megtiltja a szeretetet? A válasz természetesen pozitív.
v  János apostol ezt írja: „15 Ne szeressétek a világot, se azokat, a mik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya szeretete. 16 Mert mindaz a mi a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból. 17 És a világ elmúlik, és annak kívánsága is; de a ki az Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.” - 1Jn 2:15-17.
v  A világ szeretetének tiltása tehát legalább három dolgot tartalmaz: a test-, és a szem kívánsága, valamint az élettel való dicsekvés.
n  Tiltva van tehát a törvénytelen ölelés: a test kívánsága. Ettől tartózkodni kell.
v  Az új erkölcs és a „helyzet-etika” tanítóitól eltérően, a szeretetnek megvannak a maga törvényei, mert amikor Pál a törvény betöltéséről beszél, utána mindjárt idézi is: „8 Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert a ki szereti a felebarátját, a törvényt betöltötte. 9 Mert ez: Ne paráználkodjál, ne ölj, ne orozz, hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánjad, és ha valamely más parancsolat van, ebben az Igében foglaltatik egybe: Szeressed felebarátodat, mint temagadat. 10 A szeretet nem illeti gonosszal a felebarátot. Annak okáért a törvénynek betöltése a szeretet.” (Róm 13:8-10)
v  Más helyen így szól: „Jó a férfiúnak asszonyt nem illetni” – 1Kor 7:1, vagyis, ahogyan a MBT mondja: nem érinteni. Szó szerint az ölelésről van szó!
n  Mai engedékeny világunkban nevetségesnek tűnhet az apostol parancsa némelyeknek, de azzal semmit sem veszít az érvényességéből.
v  1Thessz 4:3-8 – „3 Mert ez az Isten akarata, a ti szentté lételetek, hogy magatokat a paráznaságtól megtartóztassátok; 4 Hogy mindenitek szentségben és tisztességben tudja bírni a maga edényét, 5 Nem kívánság gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent. 6 Hogy senki túl ne lépjen és meg ne károsítsa valamely dologban az ő atyjafiát: mert bosszút áll az Úr mindezekért, amint elébb is mondottuk néktek és bizonyságot tettünk. 7 Mert nem tisztátalanságra, hanem szentségre hívott el minket az Isten. 8 Aki azért megveti ezeket, nem embert vet meg, hanem az Istent, a ki Szent Lelkét is közlé velünk.”
v  És ismét: „Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házaságy; a paráznákat pedig és a házasságrontókat megítéli az Isten.” – Zsid 13:4. Ha jól értem, ez kizár mindenféle házasságon kívüli szexuális jellegű viselkedést, érintkezést, enyelgést, simogatást, ölelést…
n  A világ szeretetének tiltása jelenti a nem realisztikus ölelést is. Mert nemcsak a törvénytelen ölelésről van szó, hanem a pornográfiáról is. A szem kívánsága által az ember képes a képzelet világában ölelkezni.
v  Ezt az Úr Jézus világosan elítélte: Mt 5:27-28 – „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! 28 Én pedig azt mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kívánságnak okáért, immár paráználkodott azzal az ő szívében.”
v  Más szóval, a képzeletbeli öleléstől éppúgy tartózkodni kell, mint a valóságos, testi öleléstől! A pornográfia egy megromlott világnak a terméke, amely fertőzi a mai generációt, ezért fennhangon hirdetnünk kell, hogy ideje van az öleléstől való tartózkodásnak!
n  A világ szeretetének tiltása tartalmazza az élet kérkedését, kevélységét – amivel tiltja a nem lelki ölelést, amellyel az ember magához öleli a világ dolgait: pénzt, hírnevet, hiú dicsőséget…
v  Az ölelés mutathatja a testvéri szeretetet (1Móz 29:13; 48:10; 2Kir 4:16; Jób 24:8), lehet erény (Énekek 2:6), de lehet a paráznának csábítása is (Péld 6:27. 32-33).
v  A „kézösszefonás” lényegében önmagunk ölelése! – (Péld 6:27. 32-33)

Befejezés:
n  1Kor 13:1-8. Krisztus szeretete ilyen.
v  Róma 5:5. – Csak Isten szeretetével lehetséges így élni.