nSámuel nem ismerte
még az Urat, mert Éli nem ismertette meg vele. Megszokta, hogy Isten nem
szól. (2,27-36) Elüzemelget a kultusz
Isten nélkül, és ige nélkül is… „Vakoknak vak vezetője”.
nIsmerjük-e a pásztor
hangját?
I. Isten
kijelentésének szükségessége (1. 19-21)
nKijelentés. Isten
keres valakit, akinek fontos lesz az ő Igéje.
nVeszedelmes nagy
altatás folyik ezen a világon. Az emberek pedig beveszik az altatókat. Isten
felébreszti Sámuelt!
nMilyen tragikus jelenet,
hogy az egyház aludni küldi azt, akit az Isten felébresztett!
vÉlinek kellene
hallania! De ő még a másikat sem segíti benne!
vA szülők is altatják
a gyermekeiket, ha rosszallják, hogy a gyermekük naponta olvassa a Bibliát és nem
a diszkóban tölti a szombatjait! Visszaviszi az eltulajdonított dolgokat.
Micsoda szégyen, hogy kiderült! Átment az utált szomszédhoz és bocsánatot kért!
A szégyentelen!
nÁmós 8,11-12: éhség
és szomjúság az ige után. Ami ritka, az drága. Így van-e?
nIsten
arról beszélt Sámuelnek, amit Élinek akart volna megmondani. De majd Sámuel
megmondja… De ez nagyon kényes feladat.
Íme, Isten a kicsiknek jelenti ki magát!
nDe itt a Bibliánk!
Nem lehet ritka Isten igéje! – Téves. Ritka lehet az ige akkor is, amikor a
befogadásnál baj van. (Ézs 6,9-10) (Mk
4,9. 10-12.)
II. Isten
kijelentésének átvétele (2-10)
namikor Éli szemei
meghomályosodtak (2b), a gyertyatartó még égett (3a), Sámuel már a fekhelyén
volt (3b), az Úr szólította Sámuelt! Olyan világosan és érthetően, hogy Sámuel
azt gondolta, hogy Éli szólítja!
vDe mi ugye, nem
kapunk direkt kijelentést az Úrtól! Nem
vagyunk ilyen próféták.
nMilyen kedvesen és
szelíden hívogat az Úr! Még másodszor sem azt mondja, hogy „hogy tudsz ilyen érthetetlen lenni! Semmit sem fogsz fel helyesen!?”
Isten tudja, hogy időbe telik, amíg megérted…
v„Még sok mondanivalóm van hozzátok, de most el nem
hordozhatjátok.”
(Jn 16,12)
III. Isten
kijelentésének továbbadása (11-18)
nMaga az Úr mondja,
hogy ez olyan dolog, ahogy aki ezt hallja, mindkét füle belecsendül! (11)
nOlyan jó lenne
hallgatni vele! Még jó, hogy Éli
megesketi Sámuelt, és ezzel megkíméli egy csomó vívódástól…
vDe a hallott ige
iránt felelősek vagyunk! Mit fogsz válaszolni reá?
n„Arra tekintek én, aki szegény és megtört lelkű, és aki
az én beszédeimet rettegi!” (Ézs 66,2)
nMilyen súlyos
következményekkel jár, ha valaki megveti Isten igéjét!
nMilyen nagy dolog
az, ha valaki mégis meghallja, és képviseli Isten igéjét akkor is, ha sokan ne
kívánják hallani.
vÁllt már Isten első
kicsi kőtemploma Silóban. Ott Éli végezte az áldozást. „Ritkaság volt az Úr
igéje.” Mert sorozatosan megvetették Isten igéjét, még a papi család tagjai is.
nAz Igében meg van
írva, hogyan kell bemutatni az áldozatot és mennyi a papok része az áldozatból,
és azt hogyan kaphatják meg. Éli fiai nem vették komolyan az igét, és
erőszakoskodtak, sőt, paráználkodtak Isten jelenlétében. Apjuk: „Ejnye, ejnye,
ne tegyétek fiaim!”
nIstennek egyik
embere kijelenti az ítéletet. „Ha a
fiaidat többre becsülöd, mint engemet, elvetlek téged.” – „Ejnye, ejnye,
milyen kár!...”
vIsten a maga
részéről befejezte. Ahol nem hangzik Isten igéje, ott elvadul a nép.
vMennyire értékes
nekünk Isten igéje? Hány családban kerül elő naponta a Szentírás? Hangzik-e az
imádság, vagy az Istent dicsőítő ének?
14 Ne legyetek
hitetlenekkel felemás igában; mert mi szövetsége van igazságnak és hamisságnak?
vagy mi közössége a világosságnak a, sötétséggel?
15 És mi
egyezsége Krisztusnak Béliállal? Vagy mi köze hívőnek hitetlenhez?
16 Vagy mi
egyezése Isten templomának bálványokkal? Mert ti az élő Istennek temploma
vagytok, a mint az Isten mondotta: Lakozom bennük és közöttük járok; és leszek
nékik Istenük, és ők én népem lesznek.
17 Annakokáért
menjetek ki közülük, és szakadjatok el, azt mondja az Úr, és tisztátalant ne
illessetek; és én magamhoz fogadlak titeket,
18 És leszek
néktek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá és leányaimmá, azt mondja a mindenható Úr.
7:1 Mivelhogy azért ilyen ígéreteink vannak,
szeretteim, tisztítsuk meg magunkat minden testi és lelki tisztátalanságtól,
Isten félelmében vivén véghez a mi megszentelésünket.
nA megalkuvás veszélyezteti a
szentségünket. Ezért szól a felhívás: „tisztítsuk meg magunkat”! „Isten
félelmében vigyük véghez a mi megszentelődésünket”.
vA szentség szükséges ahhoz, hogy az Úrral közösségben legyünk.
nA megalkuvás veszélye az, hogy olyan
szövetség részese leszel, amely végül megrontja az Úrral való szövetségedet.
nNemcsak a stagnálás, hanem főképp a
megalkuvás veszélyezteti a megszentelődést
I. A házasság terén
nA „felemás iga” bizonyára az
Ószövetségből származik: 5Móz 22:10 – „Ne szánts ökrön és szamáron
együtt.”
vKinek jutna eszébe ilyesmi? Sokan még azt sem tudják, hogy milyen az
ökör. Az ökör nem kicsi állat, hanem nagy. A szamár termetre is, természetre is
más. Felemás iga – nem való. Az ökör igavonó állat, a szamár pedig teherhordó.
A kettő együtt nem megy.
nKik azok a hitetlenek, akikkel nem lehetünk felemás
igában? Vannak hívők és vannak hitetlenek.
vHívő és hitetlen. Mit nem jelent ez?
v1Kor 5:9-10 – 9Azt
írtam néktek ama levelemben, hogy paráznákkal ne társalkodjatok. 10
De nem általában e világ paráznáival, vagy csalóival, vagy ragadozóival, vagy
bálványimádóival; mert hiszen így ki kellene e világból mennetek.
vEz a kifejezés alkalmazható mindenekelőtt a
házasságra. Nem azokról szólunk, akik már házasságot kötöttek, hanem azoknak,
akik még előtte vannak. Van, akivel nem léphetsz házasságra. Számtalan példát
hozhatunk arra nézve, hogy hitetlennel nem jó házasságra lépni. Ne reménykedj
abban, hogy majd te megtéríted… Ha egy verebet és egy cinegét összezárnak,
akkor hamarabb megtanul a cinege csiripelni, mint a veréb énekelni.
vAz özvegyek férjhez mehetnek, de csak az Úrban –
1Kor 7:39.
nTagfelvételkor.
v„Ne engedjük ki a világba” – de hát, az ott van!
v- Meg van térve? „Hát, nem mondom, hogy tökéletes,
- de törekszik…” Jó-jó. De meg van térve??
II. Az életvitel
terén
nPolgári munkát is végzünk, a kertben, a
munkahelyen. De a munkamorált is érinti ez a kifejezés.
vNagyon sokan ügyeskednek, hogyan lehet
megkerülni a törvényt, és ne fizessük ki, ami ki kellene fizetni. De a hívők
nem a világ szerint él.
vNem vesz részt olyan lakomákon,
banketten: Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában!
n„Krisztus vagy Béliál/Béliár”
vEz a kifejezés az ÓSz-ben használva
van: – 5Móz 13:14. 17:4. 1Sám 1:16. 10:27. 25:25. 30:22.
vDe meglehet, hogy nem az ÓSz nyelvezete szerint van használva a kifejezés… De mégis,
elhatárolja a kettőt: igazság és hamisság, világosság és sötétség, Krisztus
vagy Béliál, hívő vagy hitetlen, Isten temploma vagy a bálványok.
v„Inkább soha sem eszem húst, hogy az én
atyámfiát meg ne botránkoztassam” – 1Kor 8:13.
III. Lelki téren
nigazság vagy hamisság
vez a hitelveinkre vonatkoztatható.
nvilágosság vagy sötétség
vEz az életvitelünkre vonatkoztatható. Jézus
a világ világossága – Jn 8:12
nIsten temploma és a bálványok
vEz az istentiszteletünkre, a közösségvállalásunkra
vonatkoztatható.
vApCsel 19-ben Pál apostol elszakította Pál apostol az Úr
Jézus követőit a zsinagóga többi tagjaitól, és elkülönült azoktól, akik
gonoszul szóltak az Úrnak útjáról.
nA bálványok mögött démoni erők vannak –
1Kor 10:19-20. 5Móz 32:17.
v1Kor 10:19-20 - 18 Tekintsétek meg a test
szerint való Izráelt! Akik az áldozatokat eszik, avagy nincsenek-é közösségben
az oltárral? 19 Mit mondok
tehát? Hogy a bálvány valami, vagy hogy a bálványáldozat valami? 20
Sőt, hogy amit a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem
akarom pedig, hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben. 21 Nem ihatjátok az ùr poharát és
az ördögök poharát; nem lehettek az ùr asztalának és az ördögök asztalának
részesei.
v5Móz 32:16-17 – 16 Idegen istenekkel ingerelték,
útálatosságokkal bosszantották. 17
Ördögöknek áldoztak, nem Istennek; isteneknek, a kiket nem ismertek; újaknak, a
kik csak most támadtak, a kiket nem rettegtek a ti atyáitok.
vKorinthusban a bálványáldozatok lakomáira hívták a hívőket, amely ott akkor
az ellenséggel való cimborálást jelentette. Azok vesznek részt, akiknek látását
a Sátán elhomályosította (4:4)
Befejezés:
n3Móz 11:43-45 – 43 Meg ne fertéztessétek
magatokat semmiféle csúszó-mászó állattal, és meg ne tisztátalanítsátok
magatokat azokkal, hogy tisztátalanokká legyetek általok. 44 Mert én, az Úr vagyok, a ti
Istenetek; szenteljétek meg azért magatokat, és szentek legyetek, mert én szent
vagyok, és meg ne tisztátalanítsátok magatokat semmiféle állat által, a mely
csúszik-mászik a földön. 45
Mert én vagyok az Úr, aki felhoztalak titeket Égyiptom földéből, hogy
Istenetekké legyek néktek; legyetek azért szentek, mert én szent vagyok.
n3Móz 19:2 – Szólj Izráel fiainak egész
gyülekezetéhez, és mondd nékik: Szentek legyetek, mert én az Úr, a ti Istenetek
szent vagyok.
n3Móz 20:7 - Szenteljétek meg azért magatokat, és szentek legyetek,
mert én, az ùr, vagyok a ti Istenetek.
25 Izráelben pedig Nádáb, a Jeroboám fia lett a
király, Asának, a Júdabeli királynak második esztendejében; és két esztendeig
uralkodott Izráelen; 26 És gonoszul cselekedett az Úrnak szemei előtt és
járt az ő atyjának útján és annak vétkében, amellyel bűnbe ejtette volt az
Izráelt. 27 De Baása, az Ahija fia, az Issakhár nemzetségéből,
pártot ütött ellene, és megverte őt Baása Gibbethonnál a Filiszteusok
[városá]nál; mert Nádáb és az egész Izráel Gibbethonnál táboroztak. 28
És megölte őt Baása, Asának, a júdabeli királynak harmadik esztendejében, és
uralkodott helyette.
29 És történt, mikor uralkodni kezdett, levágta
Jeroboámnak egész háznépét; egy lelket sem hagyott Jeroboám háznépéből, mígnem
mind elvesztette őket az Úrnak beszéde szerint, amelyet megmondott volt az ő
szolgája, a Silóbeli Ahija által, 30 A Jeroboám vétkeiért,
amelyekkel vétkezett és az Izráelt is vétekbe ejtette; és a bosszantásért,
amellyel felbosszantotta az Urat, Izráel Istenét.
31 Nádáb egyéb dolgai pedig és minden cselekedetei,
vajon nincsenek-e megírva az Izráel királyainak krónika-könyvében? 32
És hadakozás volt Asa és Baása, az Izráel királya között mind éltig. 33
Asának, a Júdabeli királynak harmadik esztendejében lett Baása, az Ahija fia
királlyá az egész Izráelen Thirsában, huszonnégy esztendeig.
34 És gonoszul cselekedett az Úrnak szemei előtt, és
járt a Jeroboám útján, és az ő vétkében, a mellyel bűnbe ejtette az Izráelt.
16:1 Lőn azonban az Úrnak beszéde Jéhuhoz, a Hanáni
fiához, Baása ellen, mondván: 2 Mivelhogy téged felemeltelek a
porból, és fejedelemmé tettelek téged az én népemen, az Izráelen, te pedig a
Jeroboám útján jársz, és bűnbe ejted az én népemet, az Izráelt, hogy engem
haragra indítsanak az ő vétkeikkel: 3 Íme én elvetem Baása
maradékait, és az ő háza maradékait, és olyanná teszem a te házadat, mint
Jeroboámnak, a Nébát fiának házát. 4 Aki Baása maradékai közül a
városban hal meg, azt az ebek eszik meg; aki pedig a mezőn hal meg, azt az égi
madarak eszik meg.
5
Baása több dolgai pedig, és amit cselekedett, és az ő uralkodása vajon
nincsenek-e megírva az Izráel királyainak krónika könyvében? 6 És
elaludt Baása az ő atyáival, és eltemettetett Thirsában, és az ő fia, Ela
uralkodék ő utána.
7
És nemcsak azért lett az Úrnak beszéde Jéhu próféta, a Hanáni fia által Baása
és az ő háza ellen és minden ő gonoszsága ellen, amelyet cselekedett volt az Úr
szemei előtt, őt haragra indítván az ő kezeinek cselekedetei által, hogy olyan
lesz, mint a Jeroboám háza, hanem azért is, mert azt megölte.
Sok gonoszságról van szó ebben az
igeszakaszban, amely mind Nádáb és Baása nevéhez kapcsolódik. Nádábról és Baásáról
semmi jót nem mond az Ige.
Az elbeszélésben újra hirtelen vált a
színtér, ahogy Júdáról Izráelre tér a bibliai író, Thirsára meg Gibbethonra,
ahol ezek a királyok uralkodtak és hadakoztak.
Isten és az Ő üzenete abban található, hogy
ezt a sok gonoszságot ellenőrzése alatt tartja. Ezek a gonosz emberek nem
tehetnek egyebet, csak azt, amit az Úr megengedett nekik, és amit előre kijelentett
a silóbeli Ahija által. Isten ott van tehát e sok gonoszság közepette: Ő
szuverén Isten, aki fölötte áll ezeknek a királyoknak, aki gyűlöli a bűnt, és
kezében tartja még ezeket a gonosz embereket is.
Baása 24 esztendeig uralkodott Izráelben,
Nádáb után. Nádáb, a Jeroboám fia, csak két évig lehetett király. E gonosz
király uralkodásának a leírásában figyeljük meg először, (1) hogyan használta fel
Isten, Baása gonoszságát. Aztán figyeljük meg (2) ennek a gonoszságnak jellegzetességét,
azt, hogy kezd unalmassá válni az a gonoszság, amit ő elkövetett, mert a
jóságban eredetiség van, de a gonoszság nagyon egyhangú. Végül (3) láthatjuk
Baása ítéletét is, és az utolsó versben (17. v.) azt a felelősséget, amit Isten
reá hárít, amiért felelősség teszi, és eltörli őt a föld színéről.
I. Baása
gonoszságának felhasználása (15:29-30. 34. v.)
Isten úgy használta fel Baása gonoszságát, hogy
eszközévé vált abban, hogy végrehajtsa azt, amit Isten előre megmondott Ahija
próféta által a Jeroboám házára nézve. Ahija próféciájáról a 14. részben
olvashatunk, hogy Isten véget vet Jeroboám uralkodásának, bálványimádása miatt
kiirtja őt és háznépét, és mindenét, amije van.
Ezért történhetett meg, hogy hogy Baása
pártot üthetett Jeroboám fia, Nádáb ellen, amíg Gibbelthonnál háborúztak a
filiszteusok ellen. Az ostrom alatt Baása
megölte Nádábot és elfoglalta trónját, és uralkodni kezdett helyette. Baása
kivégeztette Jeroboám összes leszármazottját, egy lelket sem hagyott meg. Mindez
Asa király harmadik esztendejében történt.
De ebből nem kell azt gondolnunk, hogy Baása
valamiféle nagy reformer lett volna, és gyökeresen megváltoztatta volna az az
ország irányvonalát! Ellenkezőleg, ő is „gonoszul
cselekedett az Úr szemei előtt és járt Jeroboám bűnében” (34. v.), vagyis,
folytatta ugyanazt a gonoszságot, amit elődei elkezdtek, akik bűnbe ejtették az
Izráelt. Itt csupán arról olvashatunk, hogy az egyik gonosz király kiütötte a
másik gonosz királyt, és uralkodott helyette.
Isten mindezekben az Ő kijelentésével van
jelen. Mert mindez azért történt így, hogy Isten valóra váltsa azt, amit korábban
megmondott a silói Ahija által: „az Úrnak
beszéde szerint, amelyet megmondott volt az ő szolgája, a Silóbeli Ahija által.
A Jeroboám vétkeiért, amelyekkel vétkezett és az Izráelt is vétekbe ejtette; és
a bosszantásért, amellyel felbosszantotta az Urat, Izráel Istenét.” (29-30.
v.). A gyilkos lelkületű Baása, nem egyéb, mint Isten igéjének a végrehajtója.
Az ő gonoszságában, istentelenségében, bálványimádásában sem tehet egyebet, minthogy
teljesíti azt, amit Isten előre kijelentett. Lehet, hogy tudatlanul,
meggondolatlanul teszi azt, de mégis Isten eszközévé válik mindebben. Isten ugyanis
bárkit fel tud használni eszközül: Nabukonodozort meg Círust, a tengert meg az
állatokat, gonosz embereket és nagy birodalmakat, Egyiptomot és Babilont (Ézs
10:5-19. Jer 27:1-7). Baását, ezt a gonosz embert is, anélkül, hogy tudná,
felhasználta arra, hogy megbüntesse általa a másik gonosz embert, Nádábot, Jeroboám
fiát. De végül Baása is elnyerte méltó büntetését gonoszságáért.
Itt meg kell állnunk egy kicsit, mert sokszor
mi is azt gondoljuk, hogy a sok nyomorúság, ami minket ér, az bizonyára Isten
ítélete és büntetése rajtunk. Ez részben igaz lehet. Másrészt azonban nem így
van, hanem inkább azt kell gondolnunk róluk, hogy azok Isten eszközei: a
nyomorúság, az árvíz, a szükség, mind-mind Isten eszköztárához tartoznak,
amelyek által formálni tud. Ezek által magához fordítja az emberek szívét, vagy
végrehajtja általuk, amit előre megmondott. „Azoknak,
akik Istent szeretik, minden javukra van” (Róm 8:28).
Figyeljük meg például, az első üldözést, ami
miatt a keresztyéneknek menekülniük kellett Jeruzsálemből: Isten ezzel kezdte
megvalósítani azt a tervét, hogy az evangélium kizendüljön Jeruzsálemből
Júdeába, majd Samáriába, és a föld végső határáig (ApCsel 8:1).
Vagy figyeljük meg Pál apostol fogságát,
amikor Rómában börtönbe zárva, láncokban írta filippi levelet. Azt írja, hogy fogsága
inkább előmenetelére lett az evangéliumnak, mert az a testőrség tudomására
jutott, és sokan megtértek. Mások pedig nagyobb bátorsággal hirdették a
Krisztust (Fil 1:12-18).
Mi magunk is visszaemlékezhetünk olyan
nehézségekre, „tövisre”, amit először büntetésnek véltünk, de később rájöttünk,
hogy azokat Isten keze tervszerűen használta akarata végrehajtásában.
József azt mondta testvéreinek, hogy „ti gonoszt gondoltatok én ellenem, de Isten
azt jóra gondolta fordítani” (1Móz 50:20). Emberileg szólva elmondhatjuk,
hogy ami történt Józseffel az minden rossz volt: hogy szülei kivételeztek a
testvérek gyermekeik között, hogy a testvérei irigykedte reá, hogy gyűlöletből eladták
rabszolgának, hogy ártatlanul börtönbe vetették, majd ott megfeledkeztek róla –
az mind rossz volt. De Isten mindezeket jóra fordította, és felhasználta az Ő
tervében.
Baása ebben a történetben tehát nem más,
mint Isten eszköze, aki kiirtotta Jeroboám háza népét, mert az bűnbe ejtette az
Izráelt és nem akart megtérni a prófétai tanácsára sem.
II. Baása
gonoszságának unalmassága – 15:33-34
A politikai változás, ami hirtelen végbement
Izráelben, nem hozott változást a lelkiekben is. Baása folytatta a Jeroboám
bűneit. Huszonnégy évi uralkodásáról kilenc igevers szól. Ebből a kilenc igeversből
hat egy prófétai kritika, a prófétai ítéletet közli. A többi sem tartalmaz
részleteket: „És gonoszul cselekedett az
Úrnak szemei előtt, és járt a Jeroboám útján, és az ő vétkében, a mellyel bűnbe
ejtette az Izráelt.” (34. v.)
Mikor ezeket olvassuk, már kezd unalmassá
válni ez az egyhangú megállapítás. Az istentelenség és az Úrtól való elfordulás
unalmas már, mert ismétlődik. Csak a jóságban van eredetiség, a bűnben nincs.
Úgyhogy, az unalmas részért nem a bibliai író, hanem Baása a hibás! Semmi különleges
dolog nem történik uralkodása alatt, csak az, hogy Jéhu próféta megintette őt
az Úr nevében, és kihirdette fölötte az ítéletet. Azt viszont nem Baása
cselekedte, hanem az Isten. Amit Baása cselekedett, arról semmi fontosat nem
lehetett mondani, kivéve, hogy a Jeroboám bűneiben járt.
Ebből az a tanulság, hogy nem kell abba a
kísértésbe esni, hogy lelki változást várjunk attól, hogy valamilyen új
politikai erő került hatalomra. Ha a kormány megváltozik, attól még nem lesz
ébredés az országban. Ugyanolyan bűnös emberek nem képesek változást előidézni a
lelkiekben. Baása megölte ugyan a Jeroboám fiát, de ezzel nem lett jobb nálánál.
Ugyanolyan gonoszul cselekedet az Úr szemei előtt, mint amaz.
III. Baása
gonoszságának ítélete – 16:1-4.
Most figyeljük meg azt, amit Jéhú hirdetett
Baása ellen: „téged felemeltelek a
porból, és fejedelemmé tettelek téged az én népemen, az Izráelen, te pedig a
Jeroboám útján jársz, és bűnbe ejted az én népemet, az Izráelt, hogy engem
haragra indítsanak az ő vétkeikkel. Íme, én elvetem Baása maradékait, és az ő
háza maradékait, és olyanná teszem a te házadat, mint Jeroboámnak, a Nébát
fiának házát. Aki Baása maradékai közül a városban hal meg, azt az ebek eszik
meg; aki pedig a mezőn hal meg, azt az égi madarak eszik meg” (2-4. v.). Ez
az üzenet egyáltalán nem élvezetes, hacsak nem vagy kutya, vagy madár… Szomorú,
de igaz az a megállapítás, hogy aki Jeroboám útján jár, az Jeroboám ítéletében
fog részesülni. Az, hogy Isten Baását használta Nádáb megbüntetésére, az nem jelent
mentő körülményt. Majd találni fog valaki mást, hogy felhasználja azt Baása
megbüntetésére. Mert Baása fölött ugyanazt az ítéletet halljuk, mint amit az Úr
kijelentett a Jeroboám háza fölött.
Baása országában is vannak olyan prófétái
Istennek, mint ez a Jéhú, aki odamert állni a király elé, és elmondta ezt az
ítéletes beszédet a füle hallatára. Ezt azért tette Isten, hátha Baása
meggondolja magát az utolsó percben.
A 21. részben az antikrisztus Akháb ugyanilyen
ítéletes üzenetet kapott Illéstől: „Azt,
aki Akháb házából a városban hal meg, az ebek eszik meg; azt pedig, aki a mezőben
hal meg, az égi madarak eszik meg.” (1Kir 21:24) De utána ezt olvassuk
róla: „Lőn pedig, mikor meghallotta Akháb
e beszédeket, megszaggatta az ő ruháit, és zsákba öltözött és böjtölt, és a
zsákban hált, és nagy alázatossággal járt.” (1Kir 21:27) Mikor ezt meglátta
Isten, azt mondta, hogy enyhíteni fog a kijelentett ítéleten, és nem hajtja
végre azt Akháb idejében: „Nem láttad-é,
hogy Akháb hogyan megalázta magát előttem? Mivelhogy pedig megalázta magát előttem,
nem hozom reá a veszedelmet az ő életében, [hanem] [csak] az ő fia idejében
hozom el a veszedelmet az ő házára.” (1Kir 21:29) Mindezek alapján
elmondhatjuk, hogy ha Baása megalázta volna magát, Isten változtatott volna a kijelentett
ítéleten.
Ám Baása nem alázta meg magát, hanem megvetette
Isten irgalmasságát. Isten könyörülni akart volna rajta, mert Ő nem kívánja a
bűnös halálát (Ez 18:23). Az ítélet Isten szokatlan munkája (Ézs 28:21).
Megtérés hiányában azonban az ítélet bekövetkezik.
IV. Baása
gonoszságának felelőssége – 16:7
A 7. vers elmarasztalja Baását azért is,
mert Nádábot megölte. Feltevődik a kérdés, hogy miért büntette meg az Isten
Baását, a Jeroboám házának kipusztításáért, ha erre maga az Úr hatalmazta fel
őt? Jeroboám pusztulását Ahija próféta kijelentette (1Kir 14:9-11), Baása pedig
végrehajtotta (1Kir 15:27-30). Azonban Baását Isten elítéli, amiért ezt
cselekedte (16:7). Baása bemutatta, hogy Isten szava teljesen igaz, az ő szíve
pedig teljesen gonosz. Van ebben valami titok? Igen. Van ebben ellentmondás?
Nincs.
Ez hasonló ahhoz, amit az Úr Jézus mondott
Júdásról: „Az embernek Fia elmegy, amint
írva van felőle. De jaj annak az embernek aki az embernek Fiát elárulja. Jobb
lett volna ha nem született volna” (Mk 14:21). Jézus halála része Isten
szuverén tervének: „amint megvan írva”.
Ennek a végrehajtása azonban egy nagyon szomorú, gonosz árulás eredménye volt. Júdás
felelős volt az ő tettéért, még akkor is, ha az, amit cselekedett része lett
Isten tervének. Az Úr előre látta, hogy mi fog történni, és kijelentette azt.
De Júdás felelős az ő cselekedetéért.
József egyiptomi fogságát Isten felhasználta
családja megmentésére. De ez nem mentette fel testvéreit az ő gonoszságuk alól.
Habakkuk könyve beszámol arról, hogy Isten a
káldeusokat, Babilont használja fel arra, hogy megbüntesse az Ő népét. Ezt az
ítéletet Babilon kegyetlenül végre is hajtotta. A próféta felkiált: „miért
szemléled hát a hitszegőket? és hallgatsz, mikor a gonosz elnyeli a nálánál
igazabbat?!” (Hab 1:13) Erre az Úr válasza az volt, hogy Babilont is
megfogja ítélni, a megfelelő időben. Ézsaiás így ír erről: „Fölgerjedtem volt népem ellen; megfertőztettem örökségemet és kezedbe
adtam azt: te nem cselekedtél velük irgalmasságot, az öregre nehéz igát
vetettél!... …És most halld meg ezt,
bujálkodó, aki bátorságban ülsz, aki ezt mondja szívében: Én vagyok és nincs
senki több, nem ülök özvegységben, és a gyermektelenséget nem ismerem! És mind
e kettő eljön reád nagy hamar egy napon: gyermektelenség és özvegység,
teljességükben jönnek el reád, noha gazdag vagy a varázslásban, és sok nagyon
igéző szózatod.” (Ézs 47:6. 8-9.) Vagyis Babilon felelős az ő
cselekedeteiért.
Ez bennünket el kell gondolkoztasson. A
hirdetett ige, amely másokat megment, jelentheti számunkra az ítéletet. „Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram!
Uram! megyen be a mennyek országába; hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám
akaratát. Sokan mondják majd nékem ama napon: Uram! Uram! nem a te nevedben
prófétáltunk-e, és nem a te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem cselekedtünk-e
sok hatalmas dolgot a te nevedben? És akkor vallást teszek majd nékik: Sohasem
ismertelek titeket; távozzatok tőlem, ti gonosztevők!” (Mt 7:21-23)
Az, hogy Isten eszközül használt, nem
jelenti azt, hogy mi nem vagyunk felelősek tetteinkért. „Próbálja meg azért az ember magát!...” (1Kor 11:28) Isten igéje
igaz, és megvalósul. Minden gonoszság elnyeri méltó büntetését. Ez nemcsak a
mesékben van így. Nemcsak Baása szívét vizsgálta az Isten, hanem a miénket is: azt
akarja, hogy szeressük Őt teljes szívünkből, teljes lelkünkből és teljes
erőnkből. Az indulatunk, a gondolatunk, a szándékunk, a beszédünk és
cselekedeteink legyenek kedvesek előtte!
9 Jeroboámnak az Izráel királyának a huszadik esztendejében Asa lett a
király Júdában, 10 És uralkodott negyvenegy esztendeig
Jeruzsálemben; és az ő anyjának Maaka vala neve, az Abisálom leánya. 11
És Asa azt cselekedte, ami kedves volt az Úr szemei előtt, mint Dávid, az ő
atyja. 12 Mert kivesztette a férfiú paráznákat az országból; és
lerontotta mind a bálványokat, amelyeket csináltak volt az ő atyái. 13
És Maakát az ő anyját is megfosztotta a királynéságtól, mivelhogy egy iszonyú
bálványt csináltatott a berekben; és elrontotta Asa az ő bálványát, és megégette
azt a Kidron pataknál. 14 De ha a magaslatokat nem rontották is le,
mégis Asának szíve tökéletes volt az Úrhoz életének minden napjaiban. 15
És bevitte az Úrnak házába az ezüstöt és az aranyat, és az edényeket, amelyeket
az ő atyja és ő maga arra szenteltek volt.
16 És hadakozás volt Asa és Baása, az Izráel királya között mind éltig. 17
Mert feljött Baása, az Izráel királya Júda ellen, és megépítette Rámát, hogy
[senkit] ki és be ne bocsásson Asához a Júda királyához.
18 És vévén Asa mind az
ezüstöt és aranyat, amely megmaradt volt mind az Úr, mind a király házának
kincseiből; adta azt az ő szolgáinak kezébe, és elküldte azt Asa király
Benhadádnak, Tabrimmon fiának, aki Héczion fia volt, Siria királyának, aki
Damaszkuszban lakott, ezt üzenvén [néki:] 19 Szövetség van köztem és
te közötted, az én atyám és a te atyád között. Íme, ajándékot küldök néked,
ezüstöt és aranyat, bontsd fel a te szövetségedet Baásával, az Izráel királyával,
hogy távozzék el tőlem. 20 És Benhadád engedelmeskedett Asa
királynak és elküldte az ő seregeinek vezéreit az Izráel városai ellen; és bevette
Hijont és Dánt, és Abel Beth-Maakát, és az egész Kinneróthot a Nafthali egész
földével. 21 Mikor pedig Baása ezt meghallotta, abbahagyta Ráma
építését, és lakott Thirsában. 22 Akkor Asa király egybegyűjtötte az
egész Júdát, senkit ki nem hagyva, és elhordták Rámának mind köveit, mind
fáját, amelyekkel Baása épített volt, és építette azokból Asa király Gébát, a
Benjámin nemzetségében és Mispát. 23 Asának minden egyéb dolgai
pedig és egész uralkodása és valamit cselekedett, és a városok, amelyeket
épített, vajon nincsenek-e megírva a Júda királyainak krónika-könyvében? Kivéve
azt, hogy vénségében megbetegedett a lábaira. 24 És elaludt Asa az ő
atyáival, és eltemettetett az ő atyáival Dávidnak, az ő atyjának városában. És
Jósafát, az ő fia, uralkodott helyette.
Asa király uralkodása részletezve van nemcsak itt az 1Kir
könyvében, hanem a 2Krón könyvében is (2Krón 14-16). Ahogyan az előbbi királynál,
Asa esetében sem azonos a két leírás, mivel másféle szempontok szerint voltak
feljegyezve.
A Királyok könyvében Asa úgy van bemutatva, mint egy nagy
reformer, és mint jó politikus, aki megújította, megreformálta az országot
vallási és gazdasági szempontból. Kezdeményezése sikerrel járt, mert jó
stratégiát választott a Baasával való háborúban. Személyiségét viszonyulásai
határozták meg, amelyeket az itt leírtak, és a Krónikák könyvében leírtak
alapján fogunk vizsgálni. Viszonyulásai között megfigyelhetjük (1) az Úrhoz
való viszonyulását, (2) a Baásához és Izráelhez való viszonyulását, és végül
(3) a Benhadádhoz és Arámhoz való viszonyulását.
I. Asa viszonyulása az Úrhoz
Asának az Úrhoz való viszonyulásáról csak jót mondhatunk.
Kr.e. 910-ben új szelek fújtak Jeruzsálemben. Közel száz év telt el Dávid után,
hogy végre valakiről azt mondja az Ige, hogy azt cselekedte, amit Dávid, az ő
atyja (11. v.). Asa szíve tökéletes volt az Úrhoz az ő Istenéhez. A beszámoló
részletezi, hogy mennyire komoly Asa reformja: kivesztette a férfi paráznát,
lerontotta a bálványokat, még Maakát, az ő anyját is megfosztotta a
nagyasszonyságtól. Ez a gébîrâ héber
szó valamilyen különleges tisztségre utalhat, amely Maakának jutott a királyi
udvarban. Asát nem lehetett megvesztegetni: még saját édesanyját is
megfosztotta a királynéságtól, ha szükséges volt. Összetörte annak bálványát,
megégette és a hamut szétszórta a Kidron völgyében. Megtisztította az országot.
A reformnak megvoltak a korlátai, de az Asa szívéhez őszinteségéhez nem fért
semmi kétség. Az ő viszonyulása az Úrhoz mindig őszinte, helyes, egyenes,
becsületes volt, mert azt cselekedte, amit Dávid, az ő atyja. Micsoda szép
bizonyság! A cselekedetek bizonyságot tesznek arról, hogy mi van a szívben!
Ha összehasonlítjuk azzal, amit erről a Krónikák
könyvében olvasunk, akkor azt kell mondanunk, hogy nagyon jól kezdte, de nem
jól végezte (2Krón 16:1-14).
II. Asa viszonyulása Baásához és Izráelhez
Figyeljük meg, hogyan viszonyult Asa az északi
országrészhez és annak királyához, Baasához. Szinte átmenet nélkül folytatja az
ige, azzal az ellenségeskedéssel, ami Asa és Baása között volt: „Hadakozás volt
Asa és Baása között, Izráel királya között mindéltig” – 16. v. Ne zavarjon
minket az, hogy Baasáról még nem hallottunk semmit... A Biblia szent írója sem
tehet egyszerre két dolgot: nemsokára rátér majd arra, hogy hogyan lett Baása
Izráel királya, a 15:27 után. Most elég annyi, ha tudjuk, hogy Izráelben Baása
volt a király, és hadakozás volt Asa és Baása között egész életükben.
Baása politikai krízist idézett elő azzal, hogy építeni
kezdte Ráma erődítményét a Benjámin nemzetségének területén. Ráma egy
stratégiai fontosságú város volt, Jeruzsálemtől körülbelül 7-8 km-re észak
felé, egy útkereszteződésnél. Ugyanis Jeruzsálemből nem lehetett kijutni a tengerpartra,
sem a Jordán vidékre, Jerikóba, csak Rámán keresztül! Az volt a kijárat, az
útkereszteződés.
A modern Ramalla, Rámának ókori helyén, arab jellege
miatt, hasonló helyzetet idézett elő a modern Izráelben, ezért a kormány
kénytelen volt külön autópályát építeni a tengerpart felé, Tel Avivba, amelyet
manapság is használnak. Asa idejében viszont még nem volt kellő felszerelés
arra, hogy a szakadékokat áthidalják és alagutakat fúrjanak. Jeruzsálemből, a
hegyen épített városból, nem volt más kijárat, csak Rámán keresztül.
Nos, feljött Baása az Izráel királya Júda ellen, és
megépítette Rámát, hogy senkit ne engedjen se ki, se be Jeruzsálembe, Asához, a
Júda királyához. A kijárat Jeruzsálemből Gibeonon felé, az Ajalon völgyében,
Rámán keresztül – a hivatalos kereskedelmi útvonal volt. Baása tehát gazdasági
és kereskedelmi blokád alá akarta helyezni Izráel királyát és Jeruzsálemet!
Építette az erődítményt, hogy senki be ne mehessen, senki ki nem jöhessen, és
mindent ellenőrzése alatt tarthasson. Ezzel megbéníthatta a gazdasági életet
Jeruzsálemben, és ellenőrzése alá vethette a fővárost és az ország nagy részét.
Az Ige tehát nemcsak annyit mond, hogy hadakozás volt Asa
és Baása között, hanem megjegyezi azt is, hogy miért: „hadakozás volt Asa és Baása között, Izráel királya között, mindéltig,
mert feljött Baása hogy megépítse Rámát” – 16-17. v. Nos, hogyan viszonyul
mindehhez Asa?
Asa abban találja a megoldást, hogy kiürítette a királyi
és a templomi kincstárat, és az összes aranyat és ezüstöt becsomagoltatta és
felvitette Damaszkuszba (18. v.). Szíria fővárosában, Damaszkuszban Benhadád
volt a király, aki arra kért, hogy a küldött ajándék fejében lépjen szövetségre
vele, és intézkedjen, hogy Baása eltávozzon Ráma építésétől (19. v.). Benhadád
úgy vélte, hogy aki a bőröndöket így megtöltötte, az megérdemli, hogy
segítségére siessen… Sőt, neki is jól fog, ha ellenőrzése alá vonhatná a Naftali
földjén átvonuló kereskedelmi útvonalat. A gazdaság bálványa minden nép
panteonjában előkelő helyet foglalt el.
Azt olvassuk „És
Benhadád engedelmeskedett Asa királynak és elküldte az ő seregeinek vezéreit az
Izráel városai ellen; és bevette Hijont és Dánt, és Abel Beth-Maakát, és az
egész Kinneróthot a Nafthali egész földével.” (20. v.) A Kinneróth a Genezáret
tavát jelenti. Benhadád az egész vidéket elfoglalta, sőt, még meg is fizették
neki, hogy ezt megtette… Pontosan úgy történt, ahogyan Asa gondolta: Baása nem
folytathatja Ráma építését, mert északon megtámadták az országát.
Ebből aztán az lett, hogy Asa összehívta Júda férfijait,
és közmunkával elhordatta a köveket és a fákat, amelyek fontos építő eszközök
voltak abban az időben. Az így kapott anyagból megépítette Gébát és Micpát,
Júdában.
Ám feltevődik a kérdés bennünk, hogy mi volt ez?
Diplomácia? Eszesség, furfangosság? Dicsérni kellene emiatt Asát? Együtt
örülhetünk Micpa és Géba új falainak felavatásán?
III. Asa viszonyulása Benhadádhoz és Arámhoz
Nem szükséges találgatnunk a választ, mert erről
tájékoztat Isten igéje 2Krón 16:7-10-ben, hogyan viszonyult Asa Benhadádhoz és
Szíriához: „Az időben ment Hanáni próféta
Asához, a Júda királyához, és monda néki: Mivel a szíriai királyban volt
bizodalmad, és nem az Úrban, a te Istenedben bíztál: ezért szabadult meg a
szíriai király hada a te kezedből. Avagy nem volt-e a szerecseneknek és a
líbiaiaknak nagy seregük, felette sok szekerük és lovagjuk? Mindazáltal, mivel
az Úrban volt bizodalmad, kezedbe adta azokat; Mert az Úr szemei forognak az
egész földön, hogy hatalmát megmutassa azokhoz, akik őhozzá teljes szívvel ragaszkodnak;
bolondul cselekedtél ebben; azért mostantól kezdve háborúk lesznek te ellened.
Akkor megharagudott Asa a prófétára, és vetette őt a tömlöcházba, mert igen
megharagudott e szóért reá; és ugyanakkor Asa a nép közül is sokat
megnyomorított.”
Asa a prófétára haragudott meg, aki ilyet mert neki
mondani: börtönbe záratja. Pedig a próféta nem volt hibás azért, amit az Úr
reábízott üzenetként, mint ahogyan a prédikátor sem hibás, ha az üzenet szíven
talál!
Első olvasásra úgy tűnik, mintha ez a súlyos kritika
hiányozna a Királyok könyvéből. Pedig nem hiányzik! „Íme, ajándékot küldök néked” – üzeni Asa. A sohad csúszópénzt, megvesztegetési ajándékot jelent. Asa azért
fizetett annyit, hogy Benhadád megtörje (párar), „felbontsa”, megszegje a
szövetséget Izráellel, és lépjen szövetségre Júdával.
A Biblia mindig negatívan értékeli a megszegett
szövetséget. Ezt megfigyelhetjük abban, ahogyan Isten értékelte Sédékiás
szövetségszegését Babilonnal (Ez 17:11-21): „És lőn
az Úr szava hozzám, mondván: No, mondjad a pártos háznak: Avagy nem értettétek-e
mi ez? Mondjad: Íme, eljött a babiloni király Jeruzsálembe, és fogta királyát
és fejedelmeit és elvitte őket magához Babilonba. És vett a királyi magból, s
frigyet szerzett vele, s megeskette őt, de a földnek erőseit elvitte, hogy
alacsony királyság legyen, hogy fel ne emelkedjék, hanem frigyét megőrizze,
hogy ez megálljon. De pártot ütött ellene, bocsátván követeit Egyiptomba, hogy
adjon néki lovakat és sok népet. Vajon jó szerencsés lesz-e? Vajon
megszabadítja-e magát, aki ezeket cselekszi? aki megszegte a szövetséget,
megszabadul-e? Élek én, ezt mondja az Úr Isten, hogy annak a királynak
lakóhelyén, aki őt királlyá tette, akinek tett esküjét megvetette, s akivel
tett frigyét megszegte, [ott] nála, Babilonban hal meg.”
Az Asa sikere tehát az ő hűtlenségnek a sikere: hűtlenségre
bíztatta Benhadádot, és hűtlen lett ezzel ő maga is az Úrhoz. A 11. versben így
olvassuk: „Először Asa azt cselekedte,
ami kedves volt az Úr szemei előtt, mint Dávid az ő atyja”, és a 15. versben:
„Bevitte az Úr házába az ezüstöt, az
aranyat s az edényeket, amelyeket az ő atyja és ő maga arra szentelt volt.”
Most pedig kivitte az ezüstöt és aranyat, és elvitte azt Damaszkuszba! Ezzel elfordult
a szíve, emberekben bízott. Értéktelen az a pragmatizmus, amely hűtlenségre késztet
és hűtlenséget eredményez, még akkor is, ha látszólag sikereket ért el. A
sikerrel nem lehet igazolni a hűtlenséget.
Ez utóbbi negatív beszámoló ellenére megjegyezhetjük
Asáról, hogy élete, uralkodása arról tanúskodik, nincs elveszve minden. A
fordulat megtörtént. Vissza lehet térni az alapokhoz, az igéhez, a Dávid által fémjelzett
irányvonalhoz. Asa szíve hű volt az Úrhoz, mint a Dávidé volt. Lehet így is,
tehát: vissza lehet fordulni az Úrhoz, meglehet keresni őt újra, le lehet rontani
a bálványokat és a magaslatokat. Később a fia, Jósafát folytatni fogja apja
munkáját, és befejezi azt.
Isten közbelép, hogy ilyen nagyfokú megújulást hozzon.
Aki megígérte, hogy Dávidért, mindig lesz szövétnek Jeruzsálemben – íme, megtartotta
szavát. De az igazi szövétnek, a világ világossága, Jézus Krisztus, a Dávid
Fia. Tartsuk meg a vele való szövetséget!
nKol 1:15-17 – „15 Aki képe a láthatatlan
Istennek, minden teremtménynek előtte született; 16 Mert Ő benne
teremtetett minden, a mi van a mennyekben és a földön, a láthatók és
láthatatlanok, akár királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár
hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek; 17 És
Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.”
n2Kir
6:8-12 – „8 Siria királya pedig hadat
indított Izráel ellen, és tanácsot tartván az ő szolgáival, monda: Itt meg itt
lesz az én táborom. 9 És elküldött az Isten embere az Izráel
királyához, mondván: Vigyázz, ne hagyd el azt a helyet, mert ott akarnak a
siriaiak betörni. 10 És elküldött az Izráel királya arra a helyre, a
melyről néki az Isten embere szólott, és őt megintette volt, és vigyázott
magára nem egyszer, sem kétszer. 11 És felháborodott ezen a siriai
király szíve, és összegyűjtvén az ő szolgáit, monda nékik: Miért nem mondjátok
meg nékem, ki tart közülünk az Izráel királyával?! 12 Akkor monda
egy az ő szolgái közül: Nem úgy uram király, hanem Elizeus próféta, aki
Izráelben van, jelenti meg az Izráel királyának a beszédeket, amelyeket te a te
titkos házadban beszélsz.”
n2Kir
6:15-17 – „15 Felkelvén pedig jókor reggel
az Isten emberének szolgája, kiment, és íme, seregek vették körül a várost, és
lovak és szekerek. És monda néki az ő szolgája: Jaj, Jaj, édes uram! mit
cselekedjünk? 16 Felele ő: Ne félj. Mert többen vannak, a kik velünk
vannak, mint a kik ő velük. 17 És imádkozott Elizeus és monda: Ó,
Uram! nyisd meg kérlek az ő szemeit, hadd lásson. És megnyitotta az Úr a szolga
szemeit és látott, és íme, a hegy rakva volt tüzes lovagokkal és szekerekkel
Elizeus körül.”
nJán
20:19 – „19 Mikor azért este volt, azon a
napon, a hétnek első napján, és mikor az ajtók zárva voltak, ahol egybegyűltek
a tanítványok, a zsidóktól való félelem miatt, eljött Jézus és megállott a
középen, és monda nékik: Békesség néktek!”
nJn
20:26 – „26 És nyolc nap múlva ismét benn
voltak az ő tanítványai, Tamás is ő velük. Noha az ajtó zárva volt, bement
Jézus, és megállott a középen és monda: Békesség néktek!”
v Karácsonykor – az angyalok megjelentek.
vJézus
megdicsőülésekor megjelent Mózes és Illés.
II. A
hit, amellyel látható a láthatatlan – 5:1-9.
nZsid
11:1-2 – “A
hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.
2 Mert ezzel szereztek jó bizonyságot a régebbiek.”
nZsid
11:7 – “7
Hit által tisztelte Istent Noé, mikor megintetvén a még nem látott dolgok felől,
házanépe megtartására bárkát készített, a mely által kárhoztatá e világot és a
hitből való igazságnak örökösévé lett.”
v Ábrahám hitte a feltámadást. Zsid 11:19.
vJób hitte
– Jób 19:25
vDániel
prófétált róla - Dán 12:3. 13.
vJézus
hirdette - Jn 5:28-29.
nJn
6:67 – "mi elhittük és megismertük".
nA
sátorház: ideiglenes, kényelmetlen, múlandó.
vMost távol
vagyunk, hitben járunk, vágyakozunk.
vAz új
test: Istentől van, örökkévaló, mennyben van.
III. Az
Élet könyve / az ítélet – 5:10.
nKulcsszavak
ezek:
v mindnyájan
vmeg kell
jelennünk
vKrisztus
ítélőszéke előtt – Jn 5:22. 26-27. ApCsel 17:31.
vhogy
megjutalmaztassanak
vjó és
gonosz cselekedet szerint.
nA
szentek is ítélkeznek? Nem tudjuk – 1Kor 6:2-3.
nMikor
lesz az ítélet?
velragadtatáskor
(a hívők tettei)?
vpogányok
az 1000 év előtt?
vIzráel, az
1000 év előtt?
vmeghalt
gonoszok az 1000 év után?
vvagy
inkább, egyszerre, ahogyan Jézus tanította?
nEgy
feltámadásról tudunk és egy ítéletről. (A Jel 20:5 egyébről beszél.)
v Minden cselekedet, minden szó és minden
gondolat ítéletre kerül: Mt 12:36-37. 1Kor 4:5.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)