Megjelent!
Borzási Johanna: ANGYALSZEMKÖZT
- versek -
Kiadta a Várad folyóirat szerkesztősége, felelős szerkesztő: Szűcs László. A könyv mérete: 140 oldal.
A szerző a Várad folyóirat által meghirdetett 2013. évi verspályázatának a fődíjasa.
Gratulálunk!
A könyv kapható a Várad folyóirat szerkesztőségében, Nagyváradon az Illyés Gyula könyvesboltban, valamint a szerzőnél: 457265 Szilágyperecsen (Pericei) 414 sz. Szilágy megye. Vagy hívjál engem: +40-735-500001.
Ára mindenütt: 25 RON.
nAnnak
idején, amikor Sámuel megérkezett Betlehembe, a betlehemiek megijedtek… (1Sám
16)
vIsai fiai közül, a legkisebbet, a nyolcadikat
kente királlyá.
vKésőbb:
2Sám 23: - a betlehemi kapu melletti kút vize…
nAngyalok
jelentek meg. Gábriel. Az Úr angyala. Vele együtt nagy sokaság.
v„Ne féljetek!” – a múlttól, jelentől, jövőtől,
az élettől vagy haláltól. Semmitől.
nDicsőség,
békesség, jóakarat!
I. A
Dávid városában
nIsten
Úr a császár felett is.
nJózsefet
és Máriát a Dávid városába vezette.
vEngedjük
meg, hogy Isten vezessen minket!
vLukács, hiteles
és nagy történetíró.
II. A
jászolhoz
n„Nem
volt számukra hely a vendégfogadó háznál.” – 7. v.
vEgy üres
hely kellett volna Jézusnak. Üres szív, megüresítve önmagadtól, bűneidtől,
szenvedélyeidtől… De nem ismerték fel, és nem volt számára hely. Elfoglalta
helyét a közömbösség, az üres vallásosság, a hitetlenség.
nEgy
központi hely kellett volna Jézusnak!
vAhol Ő a
gazda, az Úr. Ő van a központban. Mint Simon Farizeus házánál történt: a vendég
Jézus átvette a házigazda szerepét.
nEgy
állandó hely kell Jézusnak
vHétköznap
is, ünnepnap is, otthon is, a munkahelyen is. Pihenéskor is, a táborozáskor is…
1.
Nem titkon, hanem nyilvánosan szavazunk, mert ez azt jelenti, hogy elismerjük
és alá vetjük magunkat a felsőbb hatalmasságoknak, amely Istentől van. Róm
13:1-7.
2.
A szavazás elismerése annak, hogy minden állampolgár egyenlő, és joguk van
véleményt nyilvánítani. Ennek pedig hatása van. 5Móz 10:17-19.
3.
Szavazással Isten parancsának engedelmeskedünk, hogy népünknek és városunknak a
javát keressük. Jer 29:7.
4.
Szavazásunkkal megmutatjuk, hogy mélyen érdekel minket, hogy milyen vezetőink
vannak, és imádságban közbenjárunk értük. 1Tim 2:1-2.
5.
A szavazás egyszerű de fontos módja annak, ahogyan befolyásoljuk a politika
menetét. "Ahhoz, hogy a gonosz győzedelmeskedjen, elégséges, ha a jó
emberek nem tesznek semmit." (Edmund Burke) Zsolt 34:14.
6.
Szavazásunk olyan, mint egy darabka só, amellyel jó irányba befolyásolhatjuk
társadalmunkat. Mt 5:13.
7.
A szavazás egy kiváltság. Ha a demokrácia előnyeit élvezhetjük, hozzá is kell
járulnunk ennek fenntartásához.
8.
A nem-szavazás is egyféle szavazás, mivel befolyásolja a végeredményt.
Tetteinkért vagy tétlenségünkért felelősséget kell vállalnunk. Lk 10:25-37.
9.
A szavazás tehát sáfárság: egy ajándék, amit Isten felmagasztalására
használhatunk. A kapott ajándékot nem szabad elpazarolni.
10.
A szavazás bibliai. A Szentírás több helyen beszél "sorsvetésről"
(Például Péld 16:33). ApCsel 14:23-ban az első hívők elöljárókat is
választottak így.
(Forrás:
Adaptálva – „Kandiah Kris, Factfile: Top
Ten Reasons to Vote” in “Just Politics.”)
5 Annak okáért az az indulat
legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, 6 Aki, mikor
Istennek formájában volt, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel
egyenlő, 7 Hanem önmagát megüresítette, szolgai formát vévén föl,
emberekhez hasonlóvá lévén; 8 És mikor olyan állapotban találtatott,
mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának
haláláig. 9 Annak okáért az Isten is felmagasztalta őt, és ajándékozott
néki oly nevet, a mely minden név fölött való; 10 Hogy a Jézus
nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. 11
És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.
nHa
Krisztus csak ember volt, akkor a karácsonyi történet csak legenda.
v De Jézus nemcsak ember volt. Erről
szól az Ige.
nA
himnusz összehasonlítja Krisztust Ádámmal:
ÁDÁM
KRISZTUS
Isten képére és hasonlatosságára volt
teremtve
6. Istennek
formájában volt,
zsákmánynak tekintette
nem tekintette zsákmánynak
hogy egyenlő legyen Istennel,
hogy ő az Istennel egyenlő,
Hanem önmagában
felfuvalkodott
7. Hanem önmagát
megüresítette
elutasította, hogy Isten szolgája legyen
szolgai formát vévén föl
Istenhez hasonló kívánt lenni.
emberekhez hasonlóvá lévén.
És mikor olyan állapotban
volt, mint ember
8. És mikor olyan
állapotban találtatott, mint ember
Felfuvalkodott
megalázta magát
és engedetlen lett halálig. (a bűn és a
halál rabja lett)
engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig. 9
Annak okáért az Isten is felmagasztalta őt, és ajándékozott néki oly nevet, a
mely minden név fölött való; 10 Hogy a Jézus nevére minden térd
meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. 11 És
minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.
I. A
magasság, ahonnan alászállott
n„Istennek
formájában volt” - 6. v. – morfé. 8. v. szkhéma
v Mint a virágok (tulipán, dália,
szegfű, tátóka, nárcisz, liliom…)
vVagy, mint az orvosság (penicillin, diazepam/nitrazepam, colebil
nRóm 5:12-19
v12 Annak okáért, miképpen
egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a
halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek: 13 Mert
a törvényig volt a bűn a világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen
törvény. 14 Úgy de a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, a
kik nem az Ádám esetének hasonlatossága szerint vétkeztek, a ki ama következendőnek
kiábrázolása vala. 15 De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset;
mert ha amaz egynek esete miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a
kegyelemből való ajándék, mely az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább
elhatott sokakra. 16 És az ajándék sem úgy van, mint egy vétkező
által; mert az ítélet egyből lett kárhozottá, az ajándék pedig sok bűnből van
igazulásra. 17 Mert ha az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál
az egy által: sokkal inkább az életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által
azok, kik a kegyelemnek és az igazság ajándékának bővölködésében részesültek. 18
Bizonyára azért, miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a
kárhozat: azonképpen egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek
megigazulása. 19 Mert miképpen egy embernek engedetlensége által
sokan bűnösökké lettek: azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká
lesznek.
n1Kor 15:20-28.
(+42-49)
v20 Ámde Krisztus feltámadott a
halottak közül, zsengéje lett azoknak, kik elaludtak. 21 Miután
ugyanis ember által van a halál, szintén ember által van a halottak feltámadása
is. 22 Mert a miképpen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképpen a
Krisztusban is mindnyájan megeleveníttetnek. 23 Mindenki pedig a
maga rendje szerint. Első zsenge a Krisztus; azután a kik a Krisztuséi, az ő
eljövetelekor. 24 Aztán a vég, mikor átadja az országot az Istennek
és Atyának; a mikor eltöröl minden birodalmat és minden hatalmat és erőt. 25
Mert addig kell néki uralkodnia, mígnem ellenségeit mind lábai alá veti. 26
Mint utolsó ellenség töröltetik el a halál. 27 Mert mindent az ő
lábai alá vetett. Mikor pedig azt mondja, hogy minden alája van vetve,
nyilvánvaló, hogy azon kívül, aki neki mindent alávetett. 28 Mikor
pedig minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak, aki neki
mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben.
v1Kor 15:42-49 -42 Épen így a halottak feltámadása is. Elvettetik
romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlansában; 43 Elvettetik
gyalázatosságban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtlenségben,
feltámasztatik erőben. 44 Elvettetik érzéki test, feltámasztatik
lelki test. Van érzéki test, és van lelki test is. 45 Így is van
megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám megelevenítő
szellemmé. 46 De nem a lelki az első, hanem az érzéki, azután a
lelki. 47 Az első ember földből való, földi; a második ember, az Úr,
mennyből való. 48 A milyen ama földi, olyanok a földiek is; és a
milyen ama mennyei, olyanok a mennyeiek is. 49 És a miképpen hordtuk
a földinek ábrázatját, hordani fogjuk a mennyeinek ábrázatját is.
n„Szolgai
formát vett fel” – e4z azt jelenti, hogy önként korlátozta magát. Lemondott
isteni jogairól. Nem féltette isteni formáját.
v De Jézus ebben a szolgai formában is
Isten maradt.
vJn 10:17-18 – „17 Azért szeret engem az Atya, mert én leteszem
az én életemet, hogy újra felvegyem azt. 18 Senki sem veszi azt el
én tőlem, hanem én teszem le azt én magamtól. Van hatalmam letenni azt, és van
hatalmam ismét felvenni azt. Ezt a parancsolatot vettem az én Atyámtól.”
II. A
mélység, ahová alászállott, avagy az engedelmesség, ami az alászállást kísérte
nEngedelmes
volt halálig!
nEzt
az alázatot és engedelmességet azokban a kijelentésekben láthatjuk meg,
amelyekben arról beszél az Úr, hogy miért NEM jött. Többször beszél arról is,
hogy miért jött, de most azt a négy esetet vizsgáljuk meg, amiért nem jött.
nŐ nem azért jött, hogy Neki szolgáljanak...
(Mt. 20:28).
Jaj, sokakban ott van a vágy egy kicsit felkönyökölni és a mások feje fölött
átnézni... ott lehet a kívánság, hogy felnézzenek reád, és lenézhess másokat.
Az ember szereti kiszolgáltatni magát, páváskodni, éreztetni, hogy hatalmon
van. Olyan vágy ez, mint amikor a tanítványok kérdezték, hogy „ki a nagyobb”?
Erre Jézus azt válaszolta: „Aki közületek nagy akar lenni, legyen a ti
szolgátok. Mert az Embernek Fia sem azért jött, hogy Neki szolgáljanak.
Szolgálatunkra vár a körülöttünk növekvő nyomor. Ezrek kiáltják: éhezem,
szomjazom, jövevény vagyok, mezítelen vagyok, beteg vagyok, fogoly vagyok!...
Lehetünk tétlenek? Csak a mások, a kicsinyek felé végzett szolgálatunk emelhet
naggyá bennünket. A legeslegnagyobb sem azért jött, hogy Neki szolgáljanak. Az
egymásnak való szolgálat nem könnyű dolog, de erre tanít minket Krisztus
jövetele. „Szeress és szolgálj amíg lehet, ki tudja meddig tart életed!”
nMásodszor, Jézus nem azért jött, hogy elveszítse az emberek
lelkét (Lk 9:56),
hanem, hogy megtartsa. Ezt akkor mondta Jézus, amikor Jakab és János tüzet
akartak kérni az égből, egy samáriai falura, mert azok nem fogadták be őket. Ez
megdöbbentő jelenet volt. Az Úr csak annyit mondott, hogy: „Nem tudjátok,
minémű lélek lakik bennetek.” Hej, sokszor mi sem tudjuk! Az ellenség barátnak
teszi magát, a gonoszt forraló is jóindulatot színlel. A rágalmak, a vádak, a
gyűlölet között ki tudod-e mondani, hogy nem azért vagyunk itt, hogy
elveszítsük egymást?! Persze, megvan az álláspontunk, és nem alkuszunk meg. De
nem dobhatsz vissza kővel, nem üthetsz vissza, nem rázhatod az öklöd, nem
kérhetsz tüzet az égből, mert nem ezért vagyunk itt. Jézus sem ezért jött.
nHarmadszor, Jézus
Krisztus nem azért jött, hogy kárhoztassa
a világot (Jn 12:47), vagyis nem azért, hogy ítéletet tartson. Ő az embert
megváltani született meg Betlehemben, megszabadítani, kifogni Isten haragját és
levezetni azt a Golgotán. Sajnos, mi nagyon tudunk haragudni, sokszor éppen
azokra, akiket szeretnünk kellene. Némelykor csak a hibákat látjuk, és szeretet
helyett kárhoztatunk. De mi értelme? A szeretet győzi le a korlátokat, a
különbségeket. Karácsony a szeretet ünnepe. Egymás kárhoztatásával csak
felmorzsolódunk, de a szeretet, a megértés által összefoghatunk. Ez az, amire
szükségünk van. Jézus sem kárhoztatni jött.
nVégül Jézus Krisztus nem
azért jött, hogy az igazakat hívja, hanem
a bűnösöket a megtérésre (Lk 5:32).
Ha bűnösnek érzed magad, akkor ő érted jött. 99 egészséges embernek nincs
szüksége orvosra. De a századik! Igen, Ő a századik elveszett juhért jött, hogy
megkeresse és megtartsa, ami elveszett. Bűnbánattal, ide sorolhatod magad velem
együtt, és hálát adhatsz azért, hogy karácsonykor a megszületett Jézus a te
Urad és Megváltód is lehet, ha őt befogadod. Így lesz boldog karácsonyi
ünneped!
nSzolgált!
v Megmosta tanítványai lábát. – Jn 13.
vEngedte, hogy megkötözzék, megtagadják, leköpjék, megostorozzák,
töviskoronázzák… Engedelmes volt halálig.
III. A
felmagasztalás – az alászállás jutalma
n„Ajándékozott
Neki oly nevet…”
v Jézus – Yehoshua. Dávid Fia. Isten
Fia. Immánuel. Megtartó. Üdvözítő. Scodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévalóság Atyja, Békesség Fejedelme.
nEgy
nap minden térd meghajol majd előtte.
v Nemcsak a Péteré, Jánosé, Magdoláé,
Saulusé, Lídiáé, latoré…
vJézus Krisztus Úr!
nErről
szól a Jel 4:9-11
v9 És mikor a lelkes állatok dicsőséget, tisztességet és
hálát adtak annak, aki a királyiszékben ül, annak, aki örökkön örökké él, 10
Leesett a huszonnégy Vén az előtt, aki a királyiszékben ül, és imádta azt, aki
örökkön örökké él, és az ő koronáikat a királyiszék elé tették, mondván: 11
Méltó vagy Uram, hogy végy dicsőséget és tisztességet és erőt; mert te
teremtettél mindent, és a te akaratodért vannak és teremttettek.
nÉs
Jel 5:9-14
v9 És énekeltek új éneket, mondván: Méltó vagy, hogy elvedd
a könyvet és megnyisd annak pecsétjeit: mert megölettél, és megváltottál minket
Istennek a te véred által, minden ágazatból és nyelvből és népből és nemzetből,
10 És tettél minket a mi Istenünknek királyokká és papokká; és
uralkodunk a földön. 11 És láttam, és hallottam a királyiszék, a
lelkes állatok, és a Vének körül sok angyalnak szavát; és az ő számuk
tízezerszer tízezer és ezerszer ezer volt; 12 Nagy szóval ezt
mondván: Méltó a megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és
bölcsességet és hatalmasságot és tisztességet és dicsőséget és áldást. 13
Sőt hallottam, hogy minden teremtett állat, a mely van a mennyben és a földön,
és a föld alatt és a tengerben, és minden, a mi ezekben van, ezt mondja volt: A
királyiszékben ülőnek és a Báránynak áldás és tisztesség és dicsőség és hatalom
örökkön örökké. 14 És a négy lelkes állat ezt mondta: Ámen. És a
huszonnégy Vén leborult és imádta az örökkön örökké élőt. Lásd még: http://iborzasi.blogspot.ro/2009/12/kenozis-meguresites.html
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)