14 Azért, szerelmeseim, kerüljétek a
bálványimádást.
15 Mint okosokhoz szólok, ítéljétek meg
ti, a mit mondok. 16 A hálaadásnak pohara, amelyet megáldunk, nem a
Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megszegünk, nem a
Krisztus testével való közösségünk-e? 17 Mert egy a kenyér, egy test
vagyunk sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk. 18
Tekintsétek meg a test szerint való Izráelt! Akik az áldozatokat eszik, avagy
nincsenek-e közösségben az oltárral?
19 Mit mondok tehát? Hogy a bálvány
valami, vagy, hogy a bálványáldozat valami? 20 Sőt, hogy amit a
pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek. Nem akarom pedig, hogy
ti az ördögökkel legyetek közösségben.
21 Nem ihatjátok az Úr poharát és az
ördögök poharát! Nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök asztalának
részesei! 22 Vagy haragra ingereljük az Urat? Avagy erősebbek
vagyunk-e nálánál?
nA
korinthusi gyülekezet tagjai nem zsidó környezetben nőttek fel. Abban is
különböztek a római gyülekezettől, vagy a Zsidókhoz írt levél olvasóitól, hogy
korábban nem jártak zsinagógákba, nem gyakorolták a zsidó szokásokat. Pogány
hátterük volt, amelyben pogány rítusokat gyakoroltak, és ezektől nem tudtak
megszabadulni egyhamar.
nA
gyülekezet megosztottsága, hogy „én Pálé, én Apollósé”, „én Kéfásé”, „én
Krisztusé” vagyok, ugyancsak a pogány társadalom és vallásos berendezkedés szokásait
követte.
nKésőbb
a nyelveken szólás ugyancsak pogány hatás eredménye volt, és veszedelmesen keveredett
azzal a valódi, pünkösdi nyelveken szólással, amely a Szentlélek ajándékaként
adatott.
nEbben
az igeszakaszban arról olvashatunk, hogy a bálványáldozati lakomákat is
összekeverték az úrvacsorai közösséggel. Fontos, hogy az úrvacsoráról világos
látásunk legyen! Annak idején a reformátorok, Luther, Kálvin és Zwingli
egyetértettek a gyermekkeresztség gyakorlásában, de megkülönböztek az úrvacsora
értelmezésében.
nKorinthusban
kultikus paráznaságot is gyakoroltak bálványuk templomában. Ez kihatott a
megtértek házasságára, amellyel az apostol a 7. részben már foglalkozott.
nMajd
a bálványáldozati lakomákról írt, amelyről némely korinthusiak úgy gondolták,
hogy nekik szabadságuk van azon részt venni.
I. A bálványimádás kerülése – 14. v.
nMost
pedig azzal kezdi, hogy „azért, szerelmeseim, kerüljétek a
bálványimádást.” (14. v.) Ez hasonlít a 6:18-ban található
parancshoz: „Kerüljétek a paráznaságot!”
Ezt azoknak üzeni, akik erőseknek vélik magukat, úgy gondolják, hogy részt
vehetnek a bálványáldozati lakomákon, mert ellene tudnak állni a kísértéseknek.
n„Kerüljétek!” – Ez azt jelenti,
hogy még a környezetétől is őrizkedjetek! Határozott kijelentés. Fussatok a
bálványoknak való szolgálattól!
nDe
nincs ez ellentétben a korábbi engedménnyel? (lásd: 8:9) Nincs. Korábban a
hívők szabadságának a korlátjairól szólt (10:24. 32), itt pedig a
bálványimádásról szól.
nA
bálványáldozati hús megevése nem minden esetben jelentett bálványimádást. A
bálványimádás az, ami áthágja az Isten parancsolatát (2Móz 20:4-6. 5Móz
5:8-20). Így felmerül a kérdés, hogy azok, akik tudják, hogy bálványok
nincsenek, vajon részt vehetnek-e a bálványáldozati lakomákon? Pál apostol erre
immár határozott nemmel válaszol!
nA
pogány templomba bemenni, a bálványáldozati lakomákon részt venni, Isten elleni
támadás. A szentség és az Istenhez való tartozás megtagadása az. A hűség
elárulása az.
II. A bálványáldozati lakoma – 15-18. v.
nAz
úrvacsorában maga Isten kínál megterített asztalt övéinek, vendégül látja a
gyülekezet tagjait, közösséget vállal velük.
nKorinthusban
az úrvacsorai közösség hasonlított ahhoz, amit a bálványtemplomokban
gyakoroltak, és azt kezdték azzal azonosnak tekinteni. De miben hasonlított egy
bálványáldozati lakoma és az úrvacsora?
nAbban,
hogy mindkettő asztalközösség volt.
Az asztalközösség egyetértést sugallt.
nEmlékezzünk
arra a névtelen prófétára Júdából, akit Jeroboám, a szakadár király meghívott,
hogy asztalának vendége legyen, amelyre az a próféta azt mondta, hogy akármit
adna neki, ő akkor sem ülne egy asztalhoz a bálványozó királlyal (1Kir 13:7-10).
Tudta ugyanis, hogy ha leülne a bálványimádó királlyal egy asztalhoz, akkor
ezzel mintegy igazolná a működését. Az asztalközösség azt jelentette, hogy az
asztal köré telepedők azonos véleményen vannak.
nEgy
másik azonos pont volt a bálványáldozati lakoma és az úrvacsora között az volt,
hogy mindkettő étkezés is volt. Az
egyik esetben pogány istenséggel kerülnek kapcsolatba, a másikban az Úr
Jézussal kerülnek kapcsolatba és a vele való közösséget mélyítették el. De a
korinthusiak kezdték elveszíteni a kettő közötti különbséget!
nA
kultikus étkezéseken való részvétel bálványimádást, bálványoknak való
szolgálatot jelentett. Ez nem az Úr Jézussal való közösséget erősítette és
mélyítette.
nA
családban lehette olyan meg nem tért tagok, akik meghívták házastársukat vagy
rokonukat azokra a lakomákra, amelyeken ők részt vettek. Talán megállapodtak,
hogy az egyik alkalmat itt, a másikat meg ott töltik mindketten… A részvétel
visszahozta azokat a régi, pogány szokásokat, amelyekből megszabadultak, amikor
megtértek.
III. Az áldás pohara és az ördögök pohara –
15-18. v. 21-23. v.
nPál
apostol megmagyarázza a különbséget. „Senki
sem szolgálhat két úrnak” (Mt 6:24. Lk 16:13). Az úrvacsora magával az
Úrral jelent élő közösséget.
nAz
apostol így érvel: „Mint okosokhoz szólok, ítéljétek meg
ti, a mit mondok.” (15. v.) Nem az apostoli
tekintélyéből adódóan erőlteti a véleményét. Abban hisz, hogy a Szentlélek
megvilágosító munkája, bölcsessége elég lesz ahhoz, hogy meggyőződjenek arról,
mi lenne a helyes magatartás.
n„A hálaadásnak/áldásnak pohara, amelyet megáldunk, nem a
Krisztus vérével való közösségünk-e? A kenyér, amelyet megszegünk, nem a
Krisztus testével való közösségünk-e? Mert egy a kenyér, egy test vagyunk
sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk” (16-17 v.) Ezekre a
költői kérdésekre csakis azt válaszolhatták, hogy „Pál, neked igazad van, ez
teljesen így van”. Ezek olyan tételek, amelyekre a gyülekezet tagjai könnyen
igent mondhatnak. Ezekkel próbálja megnyerni a gyülekezetet a nehezebb
érvelésnek, amely ezután következik.
nAz áldás pohara, amelyet
megáldunk, az a Krisztus vérével való közösség. A kulcsszó a közösség. A kenyér, amelyet megtörünk,
az a Krisztus testével való közösség. A kulcsszó itt is a közösség. Mert egy a kenyér, és e kenyérből való részesedés azt jelképezi,
hogy egy test vagyunk mindannyian, akik az egy kenyérből részesedünk. Ez tiszta
sor.
nAmikor
az újszövetséget megkötötték, Mózes vért hintett az oltárra (2Móz 24:8), majd
Áronnal és két fiával, valamint a 70 vénnel felmentek a Sinai hegyre. Ott
nemcsak találkoztak Istennel, hanem együtt ettek színe előtt: „Látták az Izráel Istenét, és annak lábai
alatt valami zafír fényű tárgy volt, és olyan tiszta, mint maga az ég, és
Izráel fiainak e választottjaira nem bocsátotta kezét; jóllehet látták az
Istent, mindazáltal ettek és ittak is.” (2Móz 24:10-11).
IV. Közösség Krisztussal vagy az ördögökkel
– 19-20. v.
n„Tekintsétek meg a test szerint való
Izráelt!”
A szemléltetést Pál nem a pogányok vallásából hozza, hanem Izráel népéből, még
akkor is, ha a korinthusiak számára ez nem annyira ismerős.
n„Akik az áldozatokat eszik, avagy
nincsenek-e közösségben az oltárral?” Ebben azt kívánja
kiemelni, hogy az oltáron az állatok kövérjét kellett feláldozni, azt, amit a
legértékesebbnek tartottak. Ez a pogányoknál is így volt. Miután a soványabb
része megmaradt, azt odaszentelték az istenségnek, a mészárszékekbe került,
kimérték, és a lakosság elfogyasztotta. Akik az áldozatokat ették, azok így
kerültek közösségbe az oltárral.
nAztán
így folytatja: „Mit mondok
tehát? Hogy a bálvány valami, vagy, hogy a bálványáldozat valami?” (19. v.) Más szóval, vajon a közösség az oltárral fennáll
a bálványáldozati lakomák esetében is?
nHa
csak a bálványok nem létezéséről lenne szó – akkor ugye, nem történne semmi.
Hiszen a bálványt semmiségnek, hiábavalóságnak, értelmetlenségnek nevezi a
Biblia! De nem ennyiről van szó.
nAz
Ószövetségben az oltár Istenével közösségben lenni egy jó dolog volt. Az úrvacsorában
az Úr Jézus Krisztussal közösségben lenni ugyancsak egy nagyon jó dolog. Ám egy
bálványistennel közösségben lenni egészen más, mert jóllehet a bálvány semmi ugyan,
és a bálványáldozat is semmi, de ezek mögött ördögi erők működnek! „Amit a pogányok áldoznak, ördögöknek
áldozzák és nem Istennek. Nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel legyetek
közösségben.” (20. v.) Pál e magyarázatával
az 5Móz 32:17-re támaszkodik.
nVagyis, a bálvány és a bálványáldozat mégsem vehető semmiségnek, mivel az,
aki azoknak hódol, az gonosz szellemi erőkkel kerül kapcsolatba, közösségbe.
Maga az ördög ölti magára a bálványt, amely így már nem egy tehetetlen, nevetséges
semmiség, nem halott
fa, fém, vagy kő, hanem valóságos szellemi hatalom. Az ördög beleköltözik a
bálványokba! Attól kezdve, hogy az ördög belé bújik a bálványokba, már nem
lehet többé szórakozás tárgya! A bálványok az ördög eszközei.
nA
gonosz hatalmát az ember kétféleképpen túlozhatja el: vagy úgy, hogy ignorálja,
nem foglalkozik vele, úgy tesz, mintha nem létezne. Vagy úgy, hogy túlságosan
nagyon foglalkozik vele, és így válik a rabjává.
nAz
úrvacsora Jézus Krisztussal való közösség. A bálványkultusz és bálványáldozati
lakoma az ördögökkel való közösség. A kettőt nem lehet összekeverni! Nem lehet
szünkretista módon innen is egy kicsit, onnan is egy kicsit venni, és a kettőt
megpróbálni közös nevezőre hozni. Agy kicsi méreg halálossá teheti az egész
ételt!
nA
Sátánnal való közösség megszűnteti az Úr Jézussal való közösséget – még akkor
is, ha fizikailag részesülnek az úrvacsorából: az nem áldást közvetít, hanem
átkot. Sok erőtlen, beteg és halott lesz a következménye.
nA
pogányok persze, nem így gondolkodtak. Gondoljuk végig a Dágon templomában
lejátszódó eseményt (1Sám 5)! A filiszteusok megverték Izráelt a csatában,
elrabolták a frigyládát, ami Isten jelenlétének a jelképe volt. Nem törték
szét, nem dobták el, hanem bevitték Dágon bálványuk templomába, odahelyezték a
többi legyőzött népek bálványai mellé. Úgy gondolták, hogy egy legyőzött isten –
még ha gyengébb, mint az övék, mert legyőzték, azért jól jön nekik pluszban…
Szerintük össze lehet az isteneket vegyíteni, erejüket, hatalmukat össze lehet
vonni, és egyiké növelni fogja majd a másikét.
nAz apostol ellenben
azt mondja, hogy „Nem ihatjátok az
Úr poharát és az ördögök poharát! Nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök
asztalának részesei!” (21. v.)
nAz
Isten pohara és az ördögök pohara kizárja egyik a másikat. Másként büntetés a
vége, mert azzal haragra ingerelnénk az Urat. „Ő
féltőn szerető Isten" (2Móz 20:5/b.). Kizárólagos igénnyel
lép fel. A keresztyénségnek épp ez a lényege, hogy kizárólagos jelleggel lép
fel.
nHa
nincs is a korinthusiakhoz hasonló bálványimádás a mi időnkben, azért van már
sokféle pogány irányzat. Arról is lehetett hallani, hogy egy bizonyos vallási
közösség egy tehergépkocsi almát – amit először odaáldoztak a maguk
istenségének - a főváros utcáin szétosztogattak! Azzal a tudattal és hittel tették
ezt, hogy ezzel az áldozattal vallásuk terjesztését szolgálták. És a
statisztika szerint, taglétszámuk meredek növekedést mutat! Hatékony ez a
gyakorlat.
nA
mi gyülekezetünkben milyen típusú kísértések vannak? Például a televízió, meg a
számítógép. Előfordult már, hogy egy napon többet nézted a tévét vagy a
számítógép képernyőjét, mint amennyit Bibliára szántál?
1 Nem akarom pedig, hogy ne tudjátok, atyámfiai,
hogy a mi atyáink mindnyájan a felhő
alatt voltak, és mindnyájan a
tengeren mentek által; 2 És mindnyájan
Mózesre keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben; 3 És mindnyájan egy lelki eledelt ettek; 4
És mindnyájan egy lelki italt ittak,
mert ittak a lelki kősziklából, amely követte őket: e kőszikla pedig a Krisztus
volt.
5 De azoknak többségét nem kedvelte az
Isten, mert elhulltak a pusztában.
6Ezek pedig példáink lőnek, hogy mi ne kívánjunk gonosz dolgokat, a miképpen
azok kívántak. 7 Se bálványimádók
ne legyetek, mint azok közül némelyek, amint meg van írva: Leült a nép enni és
inni, és felkeltek játszani. 8 Se pedig ne paráználkodjunk, mint azok közül paráználkodtak némelyek, és
elestek egy napon huszonhárom ezren. 9 Se a Krisztust ne kísértsük, amint közülük kísértették
némelyek, és elvesztek a kígyók miatt. 10 Se pedig ne zúgolódjatok, miképpen ő közülük
zúgolódtak némelyek, és elvesztek a pusztító által. 11 Mindezek
pedig példaképpen estek rajtuk; megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez az
időknek vége elérkezett.
12Azért a ki azt hiszi, hogy áll,
meglássa, hogy el ne essék. 13 Nem egyéb, hanem csak emberi kísértés
esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket feljebb kísértetni, mint
elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a kimenekedést is megadja majd,
hogy elszenvedhessétek.
nAz áldozati hús
evésének kérdése (a 8. részben) egyre szélesebb körben gyűrűzik tovább: a 10.
rész üdvtörténeti példát hoz fel. Milyen alapelvekről szólt eddig? Arról, hogy (1)
bálványok nem léteznek, (2) ez a felismerés mégsem az egyedüli módja a helyes
magatartásnak, mert a Krisztus testében „nincs mindenki tisztában önmagával”.
(3) A testvérek lelki érettségét figyelembe kell venni, az áldozati hús
kérdésében. (4) Közben a legjelentősebb kérdés ez: a bálványáldozatokban való
tudatos részvétel összeegyeztethető-e az Úr asztalánál való részvétellel? Más
szóval: a keresztség és úrvacsora által a szentek közösségébe betagolódott hívő
megengedheti-e magának ezt a „szabadságot”?
Erre válaszol a 10. rész félreérthetetlen nemmel.
nA
küzdelem, fegyelem és győzelem
említését a 9. rész végén az apostol azzal folytatja, hogy jóllehet ebben a
lelki versenyfutásban mindenkinek megvan az esélye, hogy győztesen célba érjen,
mégsem fog mindenki célba érni. Miért? Talán nincs Istennek elég hatalma vagy
szeretete megtartani és célba vinni azokat, akik hívásának engedelmeskedve elindultak
a cél felé? De igen. Csakhogy a célba éréshez egyéb tényezőkre is szükség van.
nÚgy,
ahogyan az elindulásnál az ember felelőssége megnyilvánult abban, hogy döntött Jézus
Krisztus mellett, ugyanúgy felelőssége van a megmaradásban, kitartásban,
állhatatosságban is. Nincs garancia senki számára az automatikus célba érésre. „Úgy fussatok, hogy elvegyétek!” a megígért
jutalmat (1Kor 9:24). Csak akkor lettünk részesei a Krisztusnak „ha az elkezdett bizodalmat mindvégig erősen
megtartjuk” (Zsid 3:14). A hit dolgában hajótörést
lehet szenvedni (1Tim 1:19). Aki nem tartja meg a hitet, úgy, ahogyan nyerte,
az hiába lett hívővé (1Kor 15:3).
nSajnos,
hogy a megtérés, az elindulás után még mindig megmarad a lehetősége annak, hogy
kikerüljünk az Isten szeretetének köréből. Vannak, akik ezt másképp tanítják,
arra hivatkozva, hogy az Isten szeretete, megőrző képessége és ereje végtelen:
„senki sem ragadhatja ki őket az én
kezemből” (Jn 10:28), „senki sem
szakaszthat el a Krisztus szerelmétől” (Róm 8:39). De az is igaz, hogy ez
nem független a mi hozzájárulásunktól! A mi hozzájárulásunk pedig lehet
ingatag. Az első szeretetet el lehet hagyni. A kegyelemben való megtartás nem
statikus, hanem dinamikus folyamat.
nAkik
a versenypályán futnak, azok közül csak egy nyeri el a jutalmat. A hívő életben
azonban bizonyára nem egy kisszámú hívő csoport fog üdvözülni, hanem egy
megszámlálhatatlan sereg! De azok a győztesek mind odaszánt hívő emberek
voltak! Mindegyik hívő odaadással futott, és úgy ért célba! Ezt az alapelvet az
apostol történeti példával szemlélteti.
I. „Mindnyájan” – 1-4. v.
1 Nem akarom pedig,
hogy ne tudjátok, atyámfiai, hogy a mi atyáink mindnyájan a felhő alatt voltak, és mindnyájan a tengeren mentek által; 2 És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg
a felhőben és a tengerben; 3 És mindnyájan
egy lelki eledelt ettek; 4 És mindnyájan
egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki kősziklából, amely követte őket: e kőszikla
pedig a Krisztus volt.
nAz
első négy igeversben ötször szerepel ez a szó, hogy „mindnyájan”. Az Egyiptomból kijövő Izrael népe közül mindegyik azonos
feltételekkel, és azonos kegyelemben részesülve indult útnak. Mindnyájan
részesültek az áldásokban, a csodákban, a rendkívüli lehetőségekben. Melyek
voltak ezek?
n„Mindnyájan a felhő
alatt voltak.”
n„Mindnyájan a
tengeren mentek által.”
n„Mindnyájan Mózesre
keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben.”
n„Mindnyájan egy
lelki italt ittak.”
II. A „többség” – 5. v.
5 De azoknak
többségét nem kedvelte az Isten, mert elhulltak a pusztában.
nA
szemléltetésben az apostol nem is élezi ki olyan mértékben a példát, mint
amennyire azt a történelem kiélezte. Csak annyit említ, hogy azok többségét nem
kedvelte Isten. De mi ismerjük a postos adatokat! Mennyi is volt az a
kisebbség, amely végül célba ért? Hatszáz ezer fegyverfogható ember közül
csupán kettő, Józsué és Káleb.
nA
bibliatudósok vitatják, hogy hányan is lehettek azok, akik elindultak
Egyiptomból. 4Móz 1:46 szerint 603.550-en voltak a hadban használható,
megszámlált izráeliták. A héber „elef”
szó általában azt jelenti, hogy „ezer”,
de jelenthet „családot”, „klán”-t is. A több tízezres tömeg így
is biztosra vehető, de sokan többszázezer emberre gondolnak, ahogyan a bibliai
híradás erről beszámol.
nHa
603.550-en voltak a húsz évesnél idősebbek, akkor ezek közül 603.548 meghalt a
pusztában! Ez azt jelenti, hogy naponta több mint negyven temetés volt! Ez egy
óriási mértékű lemorzsolódás.
nAz
Ósz-ben az Isten jó tetszését a földi élet hosszúsága is jelezte. A földi élet rövidségét
valamilyen bűn büntetéseként értelmezték. Az Úsz-ben már nincs ilyen
összefüggés az életkor és az áldás között: a rövid életű ember is lehet kedves
Isten előtt.
nAzon
fáradozunk, hogy megalapozott legyen a gyülekezethez csatalakozók megtérése.
Ne látszat-megtértekkel, hanem valóban átadott, mély hitű emberekkel gyarapodjon
a gyülekezetünk. Ezt követően, a lélekmentésen túl a lelkek megőrzése is
feladatunk.
nDe
úgy tűnik, hogy ezt nem mindig sikerül megvalósítani!
nAz
Úr Jézus bizonyára jól végezte szolgálatát, mégis voltak, akik lemorzsolódtak
követői közül. Egy alkalommal ezt mondta a tanítványainak: „Aki eszi az én testemet, és issza
az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon.
Mert az én testem igazi étel, és az én vérem igazi ital...” (Jn
6,54-55) Ezt a beszédet sokan túl keménynek tartották:
„Tanítványai közül sokan, amikor ezt hallották, így szóltak: „Kemény beszéd ez:
ki hallgathatja őt?” (Jn 6:60) Majd t olvassuk: „Ettől fogva tanítványai közül sokan
visszavonultak, és nem jártak vele többé” (Jn 6:66). Van ez így
ma is: a gyülekezet tagjai nem mindig azt kapják a prédikációban, a
szolgálatokban, amelyet igényelnének!
nDe
az Úr nem hatódott meg a lemorzsolódástól. Még a tizenkettőt is megkérdezte: „Vajon ti is el akartok menni?”
(Jn 6:67) A lemorzsolódás kockázata olyan jelenség, amely még Jézus Krisztus
szolgálatában is megmutatkozott. Csak azok maradtak mellette, akik
kijelenthették: „Uram, kihez
mennénk? Örök élet beszéde van nálad!” (Jn 6:68) Vagyis azok,
akik nemcsak arra figyeltek, hogy milyen kemény tanítást ad Jézus, hanem arra
is, hogy ki máshoz csatlakoznának helyette?
nA
kritikus helyzetben sokan csak azt nézik, hogy hogyan lehetne kiszabadulni
belőle, és nem gondolnak arra, hogy mi lesz utána. Péter kijelenti: nem mehetnének
senki máshoz, sehova máshová.
nPersze,
ugyanez a Péter később átkozódva, szitkozódva tagadta meg Jézust, akiről ilyen
bizonyságtételt tett! Az elmélet, és a gyakorlat néha nem egyezik.
nTamás,
a többiekkel együtt hitetlenkedve fogadja Jézus feltámadásának tényét.
nJúdás
harminc ezüstpénzért árulta el a világ Megváltóját. A lemorzsolódás a
tizenkettőnél is valóságos, szomorú tény volt.
nA
gyülekezethez való csatlakozás nagy öröm, és a lemorzsolódás nagy fájdalmat
okoz.
III. A lemorzsolódás okai – 6-11. v.
6 Ezek pedig példáink
lőnek, hogy mi ne kívánjunk gonosz
dolgokat, a miképpen azok kívántak. 7 Se bálványimádók ne legyetek, mint azok közül némelyek, amint meg van
írva: Leült a nép enni és inni, és felkeltek játszani. 8 Se pedig ne
paráználkodjunk, mint azok közül
paráználkodtak némelyek, és elestek egy napon huszonhárom ezren. 9
Se a Krisztust ne kísértsük, amint
közülük kísértették némelyek, és elvesztek a kígyók miatt. 10 Se
pedig ne zúgolódjatok, miképpen ő
közülük zúgolódtak némelyek, és elvesztek a pusztító által. 11
Mindezek pedig példaképpen estek rajtuk; megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez
az időknek vége elérkezett.
nMiért
történhetett meg ez az óriási lemorzsolódás? Néhány ok van felsorolva. Az első
a kívánság.
nA
kívánság önmagában még nem bűn, hanem a kívánság tárgya határozza meg, hogy az Isten
szerinti-e, vagy a Sátán eszköze.
nAzt
énekeljük: Vágyom Jézus közelébe... Szeretnék Jézus folyton Veled járni... Vonj
Uram, vonj engemet... Úgy szeretnék én szent lenni... És a 105. zsoltár 4.
verse így szól: „Kívánjátok az Urat és az Ő erejét; keressétek az Ő orcáját
szüntelen!” Szóval, a kívánság, vágyakozás nélküli élet nagyon sívár és üres
lenne. Maga az Úr Jézus is így szólt: „Kívánva kívántam a húsvéti bárányt megenni
veletek, mielőtt én szenvednék" (Lk 22:15)
nAzonban
a kívánság nem mindig jó tárgyra irányul. Máskor pedig nemcsak a tárgya, hanem
amennyisége is lehet bűnös. Jakab apostol ezt írja: „Mert mindenki
saját kívánságától vonzva és csalogatva esik kísértésbe. Azután a kívánság
megfoganva bűnt szül, a bűn pedig kiteljesedve halált nemz.” (Jak
1:14- 15)
nA
kívánság a kísértéshez van kapcsolva, amely bűnné érleli a kívánságot. Ez a
lemorzsolódás egyik oka: a kívánság megfoganva bűnt szül.
nA
bűn, amit a kívánság szült az izráelieknél, a bálványimádás volt.
nA
bálványimádáshoz kultikus paráznaság
kapcsolódott.
nEzt
követte az istenkísértés, az elégedetlenségből származó zúgolódás.
nA
korinthusiaknál a bálványáldozati lakomákon való részvétel könnyen vezethetett
ezekhez hasonló bűnökhöz. Könnyen visszahúzta őket a régi életük iránti
kívánság, és elmerültek a régi pogány istentiszteletük bűneiben. A valamikori megtérés
nem zárja ki a lemorzsolódás veszélyét.
IV. A kísértés – 12-13. v.
12 Azért a ki azt
hiszi, hogy áll, meglássa, hogy el ne essék. 13 Nem egyéb, hanem
csak emberi kísértés esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket
feljebb kísértetni, mint elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a
kimenekedést is megadja majd, hogy elszenvedhessétek.
nA
végső ok, amiért a lemorzsolódások megtörténnek, a sátáni kísértés, amely bűnre
késztet.
nVan,
aki lebecsüli, aláértékeli a kísértést: aki azt hiszi, hogy áll. Aki bizonyos a
maga hitben, és úgy gondolja, hogy senki és semmi sem veszélyeztetheti. Ez
kóros önbizalom, nem pedig az Úrba vetett bizalom.
nNe
becsüljük alá a kísértéseket! A kísértés alábecsülése a Sátán malmára hajtja a
vizet.
nGyakran
a friss, buzgó hívők kísértése vezet bukáshoz. Ők azok, akik nem ismerik még eléggé
Isten igéjét, akik nem ismerik a hívő élet realitásait és kockázatait.
nA
tapasztalt, szolgálatukat kiválóan végző hívő embereknél is előfordulhat kóros
önbizalom. Ők úgy érzik, mivel fontos szolgálatot töltenek be, erősebbek
másoknál. De ez nem mindig így van. A lelki erő nem azon múlik, hogy milyen
szolgálatot végzünk, mert nem a szolgálat erősít meg a hitben. Csak annyira
lehet erős egy szolgálattevő, amennyire ő maga is megéli azt az igét, amelyet
prédikál. Aki áll, esetleg szolgálatban áll, vagy a szószéken áll, vigyázzon,
hogy el ne essék!
nEnnek ellenkezője is
lehetséges: „Nem egyéb, hanem
csak emberi kísértés esett rajtatok: de hű az Isten, aki nem hagy titeket
feljebb kísértetni, mint elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a
kimenekedést is megadja majd, hogy elszenvedhessétek.”
nEmberi erőt meghaladó kísértés még
nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket erőtökön felül kísérteni;
sőt a kísértéssel együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el
bírjátok azt viselni.”
nAz
Újfordítás itt azt mondja, hogy „emberi erőt meghaladó kísértés még nem
ért titeket”. Pedig nincs olyan kísértés, amely emberi erővel
megoldható lenne. Emberi erővel egyetlen kísértés sem oldható meg. Emberi
kísértésről van szó, amely azt jelenti, hogy emberre szabott, az embert
kockára tevő kísértés. De nem megoldhatatlan, ha Jézus Krisztus segítségét
igénybe vesszük. Az önmagunk ereje vagy hűsége nem elég. A Jézus Krisztustól
kapott segítség vezet győzelemre.
nA
kísértésben a hívő ember szenved, de nem bukik el benne.
nA
baj akkor kezdődik, ha élvezi azt, és nem szenved benne! Ekkor áldozatául esik
a kísértésnek.
nA
kísértés szenvedést okoz, de el lehet szenvedni. Olyankor a Sátán támadja a
lelkünket. Azért szenvedünk, hogy a kísértés ne váljék bűnné. De Isten nem hagy
feljebb kísértetni, mint amit képesek lennénk elszenvedni. A kísértés
érkezésével egyben, a kimenekedést is megadja. Így lehet elszenvedni azt, bűnbeesés,
elbukás nélkül.
n„Senki se mondja, mikor kísértetik:
Az Istentől kísértetem: mert az Isten gonoszsággal nem kísérthető, ő maga pedig
senkit sem kísért.” (Jak 1:13) Isten senkit sem kísért, mivel nem célja az
ember elbuktatása. Az érkező kísértés mellé megadja a szükséges bölcsességet,
kitartást, erőt, kimenekedést, annak elszenvedéséhez.
nA
kísértésnek korszakai vannak. Az Úr Jézushoz hasonlóan a Kísértő csak egy időre
távozik el (Lk 4:13). A következő alkalmas pillanatig hagyta el, egy időre
szűnt meg a koncentrált támadás. Ez a mi életünkben is így működik. A kísértés
nem bűn, de magában rejti az elesés lehetőségét, ezért kockázatot jelent. Ezért
a kísértések lehetőségeit is kerülni kell. „Ne
vígy minket kísértésbe!”
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)