Tegnapelőtt, május
8-án, meghaltVermes Géza (szül.
Makóban, 1924. június 22-én), aki a Holt-tengeri
tekercsek és a Jézus életének elismert szakértője volt. Zsidó szülők gyermeke
volt, de hétéves korában keresztyének lettek. Szülei a holokauszt áldozataivá
váltak. Géza megmenekülését plébánosának is köszönheti. A háború után katolikus
pap lett belőle. 1953-ban megjelentette doktori disszertációját, ami az első
Holt-tengeri kutatómunkáját jelentette. Nem sokkal azután, 1991-ig, az Oxfordi
Egyetem oktatója lett, majd a Brit Akadémia tagja.
A Holt-tengeri tekercseket lefordította angol
nyelvre. Amint említettem, kiemelkedő művének számít „A zsidó Jézus”, amelyben
Jézust úgy mutatja be, mint aki nem volt sem farizeus, sem zélóta, sem esszénus,
és nem tartotta magát Isten fiának sem, hanem csak prófétának, tanítónak, és
segítőnek, aki felkarolta az elnyomottakat. Jézust zsidó szemmel értelmezte, és
odáig merészkedett, hogy néhány fontos keresztény tanítás alapját is megkérdőjelezte.
Az általa elképzelt Jézus, mint történelmi személy, annyira különbözött a
keresztyén Jézustól, hogy szerinte a niceai hitvallást is újra kellene
fogalmazni…
Szerintem önéletrajzának címe fejezi ki
legjobban teológiai látását (vagy vakságát): „Providential Accidents”, magyarul: „Gondviselésszerű
véletlenek.” Önéletrajz (Ford.: Sárközi Mátyás; Budapest,
2000, Osiris).
Nagy hebraista tudós volt, de a Jézus Krisztusba vetett hite
nagyon kicsi.
nJúdát Joákim gonosz király vezette, aki Jósiás fia volt –
2Krón 36:5 – „Huszonöt esztendős
volt Joákim, mikor uralkodni kezdett, és tizenegy esztendeig uralkodott
Jeruzsálemben; de gonoszul cselekedett az Úr előtt, az ő Istene előtt.”
nLásd: 2Kir 24:1-4. és Dán 1:1-2
nIsten megparancsolta, hogy Igéjét írják le – 36:1-2.
I. Hogyan kaptuk
Isten Igéjét? (az ihletettség hitelve) – 1-8
nAz Ige Istentől származik, nem embertől. – 2. 4. 8. 10-11.
29.
nHogyan jutott el hozzánk? – 17-18. (2. 4.) 1:9 – „És kinyújtotta az Úr
az ő kezét, és megillette számat, és monda nékem az Úr: Íme, az én igéimet adom
a te szádba!”
nJeremiás beszéde = Isten
beszéde – 10-11 v. – „10 És elolvasta Báruk a könyvből Jeremiás beszédeit az Úr házában Gamáriának, az írástudó Sáfán
fiának szobájában a felső pitvarban, az Úr háza új kapujának nyílásában az
egész nép hallatára. 11 És
hallá Mikeás, Gamariának, a Sáfán fiának fia az Úrnak minden beszédét a könyvből.”
v„Az Úr Lelke beszélt általam, az Ő
szava volt nyelvemen.”(2Sám 23:2). De ezt
nem okkult módon: ahol a médium transzba esik, önkívületi állapotba jut, és
mechanikusan kénytelen írni vagy mondani, amit a gonosz szellem neki sugall…
v„Nem test és vér jelentette ezt ki neked, hanem az én Atyám.”
(Mt 16).
nTekintélye van – 1Pt 1:21. Zsid 1:1-2.
2Tim 3:16. Ez nem ember szava, hanem Istené. 1Thessz 2:13 Gal 1:11-12
nA Szentírás azért adatott, hogy felfedje a bűnt – 36:2-3.
Róm 7:7 – „Mit mondunk tehát? A
törvény bűn-e? Távol legyen: sőt inkább a bűnt nem ismertem, hanem csak a
törvény által; mert a kívánságról sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná:
Ne kívánjad.”
nEnnek érdekében az Igét hirdetni kell - 2Tim 4:1-2; Tit.
1:9.
nA hirdetett Ige megtérést eredményezhet – Jer 36:3. 7. Tit
2:11-12. 2Tim 2:25-26 – „ha talán adna nékik az
Isten megtérést az igazság megismerésére, és felocsudnának az ördög tőréből”.
II. Hogyan fogadják
az Igét? – 1-8
nBáruk – engedelmes 8. v. Mt 7:21. 24-27.
nVannak, akik úgy vélik, hogy ha részben engedelmesek, úgy is
kedvesek lehetnek Istennek.
nJeruzsálem népe hallotta, de nem válaszolt. – 10. v. Ézs 6:9-10.
nA főemberek
megijedtek, de nem tértek meg – 13-16-19. v. Kíváncsiak voltak (15), megijedtek
(16), kérdéseket tettek fel (17-18), féltek a következményektől (19), mégsem
tértek meg (24). Mint Félix: ApCsel 24:24-25.
nJoákim király – teljesen ellene állt – Jer 36:20-26. Feldarabolta és
elégette! Üldözte a prófétát!
vA
Biblia megírása hasonló ahhoz, amit a transzformátorok tesznek az elektromos
árammal: beérkezik a magasfeszültségű áram, amit áttranszformálnak 220 Voltra,
hogy használható lehessen.
vAdás
mindig van, de akiben nincs a Szentlélek, annak nincs vevőkészüléke. Akinek
nincs Jézusba vetett hite, annak nincs antennája.
vMindennapi
kenyér. Kétélű kard. Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád!
nHogyan üdvözülhetsz? Milyen az igazi imádat? Erkölcsös
viselkedés? – feldarabolják és elégetik!
nVannak modern „írástudó kések”! – modernitás és
posztmodernitás. Emberek tanításai (Mt 15:6-9). Elcsűrés-csavarás (2Pt 3:16). Más evangélium (Gal 1:6-9). Engedelmesség
helyett önkény (1Sám 15:22-23).
nA Biblia mindezt túléli. Jer 36:27-28. 32. – „27 Szóla
pedig az Úr Jeremiásnak, miután a király megégette vala a könyvet és a
beszédeket, a melyeket Báruk a Jeremiás szájából írt vala, mondván: 28
Térj vissza, végy magadnak más könyvet, és írd bele mind az elébbi szókat, a
melyek az elébbi könyvben valának, a melyet Jojákim, a Júda királya megégetett.
… 32 Azért más könyvet vett Jeremiás, és adta azt Báruknak az
írástudó Néria fiának, és beírta abba a Jeremiásnak szájából minden szavát
annak a könyvnek, amelyet Jojákim, a Júda királya megégetett vala a tűzben. És
több dolgot is írának bele, hasonlókat az elébbiekhez.”
nAkik elleneállnak, elpusztulnak – 36:30-31 – „Azért ezt mondja az Úr
Jojákim felől, a Júda királya felől: nem lesz néki, aki a Dávid székébe üljön,
és az ő holtteste elvettetik nappal a hévre, éjszaka pedig a dérre. És
megbüntetem őt, és az ő magvát, és az ő szolgáit az ő bűneikért, és rájuk
bocsátom és a Jeruzsálembeli polgárokra és Júdának férfiaira mind azt a
veszedelmet, a melyről szólottam nékik, de nem hallgattak meg.”
nJer 22:18-19 – „Azért ezt mondja az Úr
Joákimnak, Jósiás, Júda királya fiának: Nem siratják őt: Jaj atyám! Jaj húgom!
Nem siratják őt: Jaj uram! Jaj az ő dicsőségének. 19 Úgy temetik el, mint a szamarat, kivonják
és elvetik Jeruzsálem kapuin kívül!”
nJn 12:48 – „Aki megvet engem és nem veszi be az én beszédeimet, van annak, a ki őt
kárhoztassa: a beszéd, amelyet szólottam, az kárhoztatja azt az utolsó napon.”
n „Megmaradjunk-e
a bűnben?” - Milyen bűnről beszél az apostol? Erről korábban beszélt (1:18): a
törvényben való bizakodás hiábavalósága (2:17kk), és a kegyelemben való bizalom
biztonsága (3:21-5:21). „Ahol a bűn megsokasodik, ott
a kegyelem is bővelkedik.” (5:20)
nHa a bűn ennyire komoly dolog, akkor nem
mindegy, hogy kicsit vétkezünk, vagy sokat? Folytassuk a bűnt? Nem!
nA válasz a „feltámadás-teológia”, az „Ádám-teológia” és a „szabadulás-teológia”.
I.
Meghalás és feltámadás Krisztussal (Feltámadás-teológia)
nKorábban halottak voltunk a bűnben (Ef
2:1), most meghaltunk a bűnnek. Miért élnél a sírboltban, ha feltámadtál?
nA Krisztus halálába kereszteltettünk bele.
n„Tízszeres részem van nékem a királyhoz, és Dávidra
nézve is elsőbbségem van feletted.” (2Sám 19:43)
nEgyesültünk Krisztussal, az ő halálával és
feltámadásával, a keresztségben/bemerítésben. Így felszabadultunk a bűn hatalma
alól.
nA bűn kísért, vétkezhetünk, azért szól a
felhívás: új életben járjunk! Ne folytassuk az életet a bűnben!
n5 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele eggyé lettünk,
bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk.
n6 Tudván azt, hogy a mi ó emberünk ő vele megfeszíttetett, hogy megerőtlenüljön
a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek:
n7 Mert a ki meghalt, felszabadult a bűn alól.
n„A mi ó-emberünk ő vele megfeszíttetett”.
nMiért élnél még a cellában, ha szabad
lettél?
II. Ádám
és Krisztus (Ádám-teológia)
nÚj identitásunk van. Vele együtt meghaltunk
és feltámadtunk – hogyan élhetnénk tovább a bűnben?
nEzt főképp az Róm 5:12-21-ben fejti ki.
v12 Annakokáért, miképpen egy ember által jött be a világra
a bűnt, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott,
mivelhogy mindenek vétkeztek: 13 Mert a törvényig vala a bűn a
világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény. 14 Úgy
de a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, a kik nem az Ádám esetének
hasonlatossága szerint vétkeztek, a ki ama következendőnek kiábrázolása vala. 15
De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete
miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely
az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra. 16 És
az ajándék sem úgy van, mint egy vétkező által; mert az ítélet egyből lett
kárhozottá, az ajándék pedig sok bűnből van igazulásra. 17 Mert ha
az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által: sokkal inkább az
életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, kik a kegyelemnek és az
igazság ajándékának bővelkedésében részesültek. 18 Bizonyára azért,
miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen
egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek megigazulása. 19
Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek: azonképpen
egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek. 20 A törvény
pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék; de a hol megnövekedik a bűn, ott a
kegyelem sokkal inkább bővelkedik: 21 Hogy miképpen uralkodott a bűn
a halálra, azonképpen a kegyelem is uralkodjék igazság által az örök életre a
mi Urunk Jézus Krisztus által.
nUgyanígy tanít az apostol 1Kor
15:21-24-ben:
v„21 Miután ugyanis ember által van a
halál, szintén ember által van a halottak feltámadása is. 22 Mert a
miképpen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképpen a Krisztusban is mindnyájan
megeleveníttetnek.
v23 Mindenki pedig a maga rendje szerint. Első zsenge a Krisztus; azután akik
a Krisztuséi, az ő eljövetelekor. 24 Aztán a vég, mikor átadja az
országot az Istennek és Atyának; amikor eltöröl minden birodalmat és minden
hatalmat és erőt.”
nA Róm 6:6-ban világos, hogy az „ó-ember” és
a „bűnnek teste” mindkettő az Ádámmal való azonosságunkat jelenti, amelyben a
bűn uralkodik. Ezt kell halába adni. A keresztségben jelképesen is halálba
adjuk a régi embert és eltemetjük azt.
n„Ha valaki nem születik újjá, nem láthatja
az Isten országát.” Hogyan történik az újjászületés? A 6:8 mondja el: 8 Hogyha pedig meghaltunk (aorisztosz) Krisztussal, hisszük, hogy élünk (futurum)
is ő vele.
nJézus feltámadása különbözött a Jairus
leányának feltámadásától, (Mk 5:21-24. 35-43), a naini ifjú feltámadásától (Lk
7:11-17), vagy a Lázárétól (Jn 11:1-44).
nŐk erre az életre támadtak fel, meghaltak
újra, mert romlandó testük volt. Jézus teste megdicsőült test volt, de hordozta
korábbi testének jellegzetességeit (Jn 20:27), reggelizhetett (Jn 21:9-14), és
megtörhette a kenyeret (Lk 24:30). De átmehetett a zárt ajtón (Jn 20:19), és
eltűnhetett szemük elől (Lk 24:31), felmehetett mennybe (Lk 24:51; ApCsel 1:6-11).
nKrisztus többé meg nem hal (9. v.), a halál
rajta nem uralkodik.
nHa öt állítás közül az egyik hamis, hogyan állapíthatod meg?
Nem könnyű.
nNéha a hazugság nagyon hasonlít az igazsághoz, és fordítva,
az igazságot sokat hazugságnak veszik, és nem fogadják el.
nA húsvéti történet is ilyen.
nA négy evangélista más és másképp számol be a húsvéti
eseményektől.
nJézus testét sírba helyezték. Arimáthiai József és Nikodémus
hoztak „mirhából és áloéból való
kenetet, mintegy száz fontot. Vevék azért a Jézus testét, és begöngyölgeték azt
lepedőkbe illatos szerekkel együtt, a mint a zsidóknál szokás temetni.” - Jn 19:39-40. De az asszonyok is készítettek
fűszerszámokat, még péntek este, és Vasárnap reggel igyekeztek vele a sírhoz,
hogy Jézus testét bebalzsamozzák.
vOdaérve megtudták, hogy földrengés volt.
vEgy angyal, fehér ruhában, elhengerítette a
követ, és ráült arra.
vA római katonák elájultak a félelemtől.
nHárom küldetésről olvasunk: az angyalokéról, a
katonákéról és a tanítványokéról.
I. Az angyalok küldetése
nDe két dolog közös mindegyik evangéliumban: asszonyok
találkoztak először a nyitott sírral és a feltámadott Jézussal, és mindegyik
evangélium beszámol arról, hogy angyalok várták a sírhoz jövő asszonyokat: ők
adták át az örömhírt. Mit mondtak?
n(1).
Ne féljetek!
vAz angyalok általában ezzel kezdték, mindig. Az
Úr Jézus születésekor: „Ne félj Mária…” „Ne fél magadhoz venni Máriát…” „Ne
féljetek, íme, hirdetek néktek nagy örömet!” A feltámadáskor is.
vMa is ezt üzeni. Kell-e nekünk ez az üzenet?
n (2). Feltámadott!
vAzoknak kellett ezt mondani, akik szemükkel látták
meghalni a kereszten! Látták átszúrt oldalát!
vFeltámadt! A testének templomáról beszélt, amikor
azt mondta, hogy „rontsátok le…”
vIgazat mondott. Akkor a többi is igaz, amit
mondott.
n(3).
Nincsen itt!
vJézus nem volt a sírban. A ruhák ott voltak… A
fejére tett keszkenő ott volt...
vNémelyeknek ez nem elég. Például, Tamásnak: „amíg
nem teszem ujjaimat a szegek helyébe…” Bizonyítékokra várnak.
II. A katonák küldetése
nAz igazsággal párhuzamosan a hazugságot is
terjesztik.
vVannak, akik csakis ezzel vannak elfoglalva.
nAzt suttogják:
vEz a történet nem igaz. Ne higgy benne!
vValaki kitalálta.
vValaki félre akar vezetni.
vHalott emberek nem támadnak fel.
vIsten nem bocsát meg bűnöket.
vNyomorult bűnös vagy, nem érdemled meg Isten
szeretetét, (mellesleg: ez igaz.)
nÁllj ellene a hazugságnak! Isten szeret. Akik
tudják az igazságot, mondják el azoknak, akik nem tudják. Az evangélium ma is
hirdetve volt.
nMáté evangéliuma
számol be arról, hogy a feltámadás reggelén a katonák elmentek és jelentették a
történteket: bementek a városba, és megjelentették a főpapoknak, hogy mi
történt.
nEgybegyülekezve a
vénekkel együtt, tanácsot tartottak, és sok pénzt adtak a vitézeknek.
vA katonák az
életükkel játszottak, a római törvény szerint! Tudjuk például a Cselekedetek
könyvéből, hogy Heródes kivégeztette
azokat, akik őrködtek Péter fölött ApCsel 12-ben, miután Péter kiszabadult. Ezért
akart öngyilkosságot elkövetni a Filippi
börtönőr is, mert ha a foglyok megszöktek, ahogyan ő gondolta, akkor őt úgy
is kivégzik… Azzal lehetett leállítni, hogy Pál kikiáltott, hogy „mindnyájan
itt vagyunk”!
vAz őrök jelentették,
hogy nincs meg a Jézus teste: angyal szállott le, elhengerítette a lepecsételt
követ, és az őrséget álló leestek, mint a holtak.
vUgyanis, még szombat
előtt a papi fejedelmek felkeresték Pilátust, és arra kérték, hogy őriztesse a
sírt, mert Jézus előre megmondta, hogy a harmadik napon fel fog támadni. Ez
szerintük nyilvánvalóan nem volt lehetséges, de ellophatják halott testét a
tanítványai, és azzal elhíresztelhetik, hogy feltámadott. Pilátusnak azonban
elege volt már belőlük, elkergette őket, és röviden annyit mond, hogy van
nektek őrségetek, őrizzétek, amint akarjátok. Kurtán-furcsán lerázta őket
magáról.
vErre a főemberek
elmentek, lepecsételték a követ, és az őrséggel őriztették éjjel és nappal.
Bizonyosak akartak lenni, hogy sem be, sem ki nem jöhet senki.
nDe harmadnap reggelén
mégis azzal a hírrel jöttek az őrök, hogy Jézus feltámadt! Nos ezt kellett
valahogy eltussolni: megvesztegették az őröket, azt híresztelve, hogy a
tanítványai lopták el a Jézus testét. Sok pénzt adtak nekik, hogy ezt a
hazugságot híreszteljék. Ez majdnem úgy hangzik, mint egy XXI. századi
történet…
nMiért volt szükség a megvesztegetésre? Azért mert a sír
üres volt. Ezt nem tagadhatta senki! Az őrök sem tagadhatták, a főpapok sem,
mert ha csakugyan nem támadt volna fel Jézus, ők bármikor megmutathatták volna
eltemetett testét!
vNem a tanítványok
találták ki az üres sírt. A papok találták ki, hogy ellopták Jézus testét, hogy
megmagyarázzák az üres sírt. Mert az üres sír nyilvánvaló volt.
vA főpapok igyekeztek
a bőrüket menteni azzal, hogy megpróbáltak elhíresztelni egy hazugságot.
vAki nem hiszi az Úr
Jézus feltámadását, nem hiszi az igazságot, az ilyen módszerhez folyamodik, és
ehhez ilyen megvesztegetésre van szükség. A pénz sokszor elhallgattatja az
igazságot.
nÓ. mennyi hazugság
van! Mennyi pénz pazarolnak hazugságokra! Vegyük
számba a főbb hazugságokat.
vVan, aki azt írta,
hogy az Úr Jézus nem is halt meg, hanem a hideg sírban magához tért
ájulásából, onnan kijött, és ezért üres a sír. De nem is halt meg igazán! Igen
ám, de keresztről hallható volt a halálkiáltása, ezt pedig nem lehet színlelni!
A lábszárait éppen azért nem törték meg, mert már halott volt. Hogy mégis
biztosak legyenek benne, dárdával átszúrták az oldalát, a szívét. János ennek
szemtanúja volt, és leírta, hogy vér és víz folyt ki belőle, ami a halál
beálltát bizonyítja.
vAz Iszlámvallás azt
mondja, hogy nem Jézust feszítették meg, hanem volt Jézusnak egy
ikertestvére, így könnyű volt azt mondania Jézusnak, hogy feltámadt a halálból,
hiszen nem is ő halt meg! Erre csak azt válaszolhatjuk, hogy az Úr Jézus
születése, élete, csodái kizárják, hogy ikertestvére lehetett volna. Hát még a
halála és a feltámadása! Kajafást, Pilátust, Heródest, a tanítványokat nem
lehetett megtéveszteni.
vMások azt mondják,
hogy Jézus valóban meghalt, de nem támadt fel, mert a tanítványok képzelődtek.
Elképzelték, hogy ő a feltámadás és az élet, és oda képzelték a feltámadását is,
mert annyira szerették, hogy napokig hallucináltak, látomásaik voltak. De
hogyan történhetett meg, hogy ketten ugyanazt hallucinálták, sőt, egy
alkalommal több mint ötszázan egyszerre? Már az első napon megjelent többször,
Mária Magdolnának, az asszonyoknak, Péternek, az emmausi tanítványoknak, a
többi tanítványoknak, hol itt, hol ott… Ezek mind hallucináltak, negyven napon
át, aztán egyszerre hirtelen megszűnt minden képzelődés?
vÉrkezzünk vissza
ehhez a hazugsághoz, amit a zsidó főemberek híreszteltettek az őrökkel, hogy ellopták
a tanítványok. Hajlandók lettek volna ezek a tanítványok vállalni a
mártírhalált, ha csakugyan ők lopták volna el a Jézus testét? Ó, nem!
Megvesztegetésre volt szükség, mert el akarták takarni az igazságot. És sok
pénz. Mint ahogy ma is történik ilyesmi, amikor az igazság elhallgattatását
akarják.
nA megvesztegetés eszköze: a pénz volt. Sok
pénz. Pénzért sok gonoszságot elkövettek már.
vAz ApCsel-ben Pált
azért hívatta magához Félix helytartó,
mert remélte, hogy pénzt adnak neki. De mivel nem adtak, ezért Pált nem
bocsátotta szabadon.
vJúdás Jézust is pénzért adta el, harminc ezüstért. Utána
megbánta tettét, szétszórta a harminc ezüstöt a templomban, ahonnan
összeszedték, de nem merték a templomi szent pénzek közé tenni, mivel az vérnek
ára volt: megvették rajta Akeldamát.
vJózsefet is pénzért adták el a testvérei.
nLehet, hogy ezekre
azt mondjuk, hogy ez Júda bűne, az meg a Júdás bűne… De mi hogyan állunk ezzel
a pénz dologgal?
vMinden rossznak
gyökere a pénz szerelme, mondja Pál apostol (1Tim 6:6).
nA megvesztegetés nem
érte el célját. Az igazság előbb vagy utóbb úgyis kiderül, hiába próbálják
eltitkolni, meghamisítani.
III. A tanítványok küldetése
nMenjetek! – Ez először az asszonyoknak szólt.
v Igaz, hogy önigazultsággal nem lehet örömhírt vinni. De a másik gyűlölésével, ítélgetésével sem! A rosszindulat, a rágalmazás, az önzés – nem
segíti küldetésünk teljesítését. Nem tulajdoníthatod el Isten ítéletét és nem ülhetsz a bírói székbe önigazult módon!
vHúsz évszázada ez a gyülekezet feladata: elmondani,
hogy Jézus él. Van remény! Van bűnbocsánat és megigazulás.
nParancs. Mit
tartalmaz a misszióparancs? „Tegyetek
tanítvánnyá!”
vNemcsak a nevünk kell megváltozzon, hanem a szívünk is! Nem a külső, hanem
a belső!
nTanítvánnyá
kell lenni! Mit jelent tanítványnak lenni?
vA tanítvány követi Jézust.
vA tanítvány tanul a Mestertől.
vA tanítvány engedelmeskedik a Mesternek.
n„Elmenvén”
vJézus terve, hogy emberekre bízta az evangéliumot
vHol vannak az evangélisták? Te is az kell legyél!
vNem: ’Hívjátok be őket!” hanem „Menjetek el!”
n„Megkeresztelvén”
vKiket? – akik tanítványok lettek
vHogyan? - βαπτιζω
n„Tanítván”
vNem filozófiát, hanem amit az Úr tanított.
vŐ a Mester.
nAz
Övé minden hatalom, és velünk van.
vEgy katolikus szemináriumban a dékán kiosztotta
az egyik diáknak, hogy készítsen egy prédikációt a kápolnai alkalomra. Az még
sohasem prédikált. Egész éjjel nyugtalanul készült. Reggel odaállott a
szószékre és azt mondta: „Tudjátok, mit fogok mondani?” Azt mondták: Nem. Erre
azt válaszolta: „Én sem tudom.” A gyülekezet szabad.
vA dékán nem örült az esetnek. Azt mondta, adok
egy újabb esélyt, holnap. Jó lesz, ha felkészülsz és prédikálsz! Megpróbált
készülni újra, de nem ment. Reggel, a szószéken azt kérdezte: „Tudjátok, mit
fogok mondani?” Azt mondták: „Tudjuk!” Erre azt felelte, hogy ha tudjátok,
akkor nekem nem kell mondanom. A gyülekezet szabad.
vA dékán megharagudott. Azt mondta, ha nem fogsz
prédikálni, ki kell dobjalak. Még kapsz egy újabb esélyt, holnapra. De másnap
se jött a prédikáció. Azt kérdezte: „Tudjátok, mit fogok mondani?” Ezúttal
némelyek azt mondták: „igen”, mások, hogy „nem”. Erre a fiatalember azt
felelte: akik tudják, mondják el azoknak, akik nem tudják. Menjetek békével!
vA dékán átölelte és azt mondta: ezúttal sikerült
elmondani az üzenetet: akik tudják, mondják el azoknak, akik nem tudják.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)