nA különböző vallási
mozgalmak hatására bizonytalanság alakult ki a Szentlélekkel kapcsolatos
kérdésekben. Például, van, aki Szentlélekkeresztséget egy második áldásként
értelmezi, amit a nyelveken szólás hitelesítene, esetleg egy leeséses
önkívület, vagy ehhez hasonló megtapasztalás...
nAz igét kevéssé
ismerő emberek elbizonytalanodnak abban, hogy van-e bennük Szentlélek.
nMások alacsonyabb
rendű hívőknek tekintik azokat, akiknek nem volt rajongó megnyilvánulásokkal
együtt járó ún. Szentlélek-élményük.
nA karizmatikus
hatások miatt több gyülekezetben szakadás támadt, ahol újjászületett
emberek kerültek szembe egymással. Az egységet munkáló és teremtő Szentlélek
helyett valamilyen versengések támadtak
a gyülekezetben, mint Korinthusban (1Kor 1:11-13; 3:1-3).
nAz egyik oka ennek az állapotnak az, hogy van,
ahol a gyülekezet nem tükrözi azt
az élő, erőteljes kapcsolatot, ami a Szentlélekkel teljes élet jegye. Az első
szeretet elhagyása, a missziói tűz hiánya, az erőtlen bizonyságtételek, öröm
nélküli istentiszteletek és az elhatalmasodó önelégültség egyre hangosabban
kiált a Szentlélek-élmény után.
nDe hiányzik a
Szentlélekről szóló alapos tanítás
is! Felkészületlenül érte a gyülekezeteket a közösségi gyakorlattól és hitvallástól
eltérő, új tanítások, mert irtóztak beszélni mindarról, ami a Szentlélek
munkájával kapcsolatos. Pedig a Szentlélek-keresztségről szó van az
Újszövetségben, és nem hagyhatjuk ki az igehirdetéseinkből.
nPünkösd előtt az
emberek nem kaphatták a Szentlélek ajándékát automatikusan. Az Úr Jézus az élő
víz folyamait a benne hívőknek ígérte. „Ezt pedig a Lélekről mondta,
amelyet veendők voltak az őbenne hívők: mert még nem volt Szentlélek; mivelhogy
Jézus még nem dicsőíttetett meg.” (Jn 7:38-39) Még a
tanítványokban sem lakozott a Szentlélek úgy, ahogyan azt Pünkösdkor átélték.
Az Úr Jézus az „igazság ama Lelkét”
ígérte nekik, „akit a világ be nem
fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti ismeritek őt, mert nálatok
lakik, és bennetek marad.” (Jn 14:17) Vagyis, Velük volt, de Pünkösd után
bennük maradt!
nMielőtt a
Szentlélekkel való beteljesedésről beszélnénk, előbb szólnunk kell a Szentlélek
keresztségről.
I. A Szentlélek keresztség
15 Meglássátok annak okáért, hogy mi módon okkal járjatok,
nem mint bolondok, hanem mint bölcsek:
16 Áron is megvegyétek az alkalmatosságot, mert a napok
gonoszok.
17 Annak okáért ne legyetek esztelenek, hanem megértsétek,
mi legyen az Úrnak akarata.
nAz Ige arra bíztat,
hogy értsük meg mi az Isten akarata. Ehhez hozzátartozik az is, hogy megértsük
a Szentlélek ajándékával, keresztségével és beteljesedésével kapcsolatos
tanítást.
nA Szentlélek-keresztségmeg volt ígérvemég Keresztelő
János idejében (Mt 3:11; Mk 1:7-8;
Lk 3:16; Jn 1:33; ApCsel 1:4-5 és 11:15-17), de annak
beteljesedése, megvalósulása után sohasem mondja az ige
Szentlélek-keresztségnek!
nEhelyett, a
következő kifejezéseket használja:
vmegteltek Szentlélekkel (ApCsel 2:4. 9:17),
vkaptak, vettek Szentlelket (ApCsel 8:17; 10:47),
vleszállott a Szentlélek (ApCsel 10:44; 19:6),
vkitöltetett a Szentlélek (ApCsel 10:45),
vadta nekik a Szentlelket (ApCsel 15:8).
nEz azt jelenti, hogy
a Szentlélek-keresztség ígérete pünkösdre,
a Szentlélek kitöltetésének egyszeri, meg
nem ismétlődő, üdvtörténeti eseményére vonatkozik! Amikor ez az ígéret
megvalósult, Pünkösd után már nem
Szentlélek-keresztségnek van nevezve, hanem
a Szentlélek vételének, annak, amikor a Szentlélek lakozást vesz bennük.
nHa mégis használjuk a
Szentlélek-keresztség kifejezést, azt csakis ebben az értelemben tehetjük: azt
az eseményt jelöli, amikor valaki hit és megtérése folytán újjászületik,
és a Szentlélek ajándékának részese lesz.
nSehol nincs
parancsolva,
hogy keressük a Szentélek-keresztséget. A tanítványoknak az volt parancsolva,
hogy „várják be az Atyának ígéretét”
(ApCsel 1:4). Pünkösd volt az ő Szentlélek-keresztségük. Csak a Szentlélekkel
való beteljesedés van parancsolva.
nMa pedig az
érvényes, hogy minden igazi hívőben ott lakik a Szentlélek. Itt a
Szentlélek teljes személyéről beszélünk, nemcsak egy kicsi részéről: nem
kaphatsz kis-Szentlelket, míg mások nagy-Szentlelket vesznek! Te a Lélek
tejességét nem fogadhatod be, mivel te csak ember vagy, de beteljesedhetsz Vele.
nPünkösd után a
Szentlélek-keresztség tehát bemerülés a
Krisztus-testébe (1Kor 12:13).
vEz pedig egyenlő az újjászületéssel (Jn 3:5),
va Szentlélek vételével (ApCsel 11:15-16),
va Szentlélek által
való megpecsételéssel (Ef 1:13).
nA fiúság Lelke
nélkül nem lehetünk Isten gyermekei, nem lehetünk az Úréi (Róm 8:9. 15).
nAnnak ellenére, hogy
a Szentlélek kitöltésének egyes alkalmait (pünkösdkor – ApCsel 2:4, Kornélius
házánál – ApCsel 10:45-46, és Efézusban – ApCsel 19:6) a nyelveken szólás jele kísérte, nem kell azt gondolnunk,
hogy a Szentlélek vételének vagy a Szentlélekkel való beteljesedésnek mindig
ilyen különleges jel-szerepe van.
nPál apostol a
nyelveken szólást a lelki ajándékok utolsó helyére sorolta (1Kor 12:10 és 28),
és kimondja, hogy mindnyájan
bemerültünk ugyan a Krisztus testébe, de nem mindnyájan szólunk nyelveken (1Kor 12:30).
nNyilvánvaló tehát,
hogy a nyelveken szólás nem
ismertetőjele a Szentlélek-keresztségnek.
II.
A Szentlélekkel való beteljesedés
nA beteljesedés
Szentlélekkel azoknak szóló parancs, akiknek bizonyosságuk van
újjászületésük felől és bűnbocsánatot kaptak Istentől. Ezekben a Szentlélek már
bennük van, de az ige arra szólítja fel őket, hogy teljesedjenek be
Szentlélekkel (Ef 5:18).
vUgyanis, nem
mindegy, hogy megszomorodva (Ef
4:30), visszavonulva lakozik bennünk
a Szentlélek, vagy pedig irányító, mindent
átható ereje hívő életünknek.
nAkik valóban újjászülettek,
azok átélhették az első szeretet idején a Szentlélekkel való
beteljesedést. De szolgálatunk és küzdelmeink során szükség lehet új feltöltődésre.
vIlyen ismétlődő beteljesedés történt Péternél
(ApCsel 2:4; 4:8, 31)
vés Pálnál is (ApCsel
9:17; 13:9).
vIstván Szentlélekkel
teljes ember volt (ApCsel 6:5).
nDe egyik sem
bírta a Lélek teljességét, mivel a Szentlélek nagyobb, mint amennyit mi
befogad-hatunk. Egy palack az óceánban megtelhet az óceán vizével, azt kívül és
belül teljesen birtokába veszi az óceán vize, de ő nem fogadhatja be a teljes
óceánt, mivel egyszerűen nem fér bele...
nA Szentélek-keresztségnem egyéneknek ígért ajándék, hanem Pünkösdkor teljesedett
be, amikor betöltötte azt a mintegy 120 főnyi sokaságot, akik össze voltak
gyűlve abban a felházban.
vAmikor a
Szentélek-keresztséghez hasonló eseményről olvasunk, mindig egy csoport hívőről olvasunk, nem pedig
egyénekről. Pünkösd megismétlődését nem kérhetjük, mert az egy egyszeri
esemény volt, mint az Úr Jézus születése, vagy kereszthalála és feltámadása. De
kérhetjük a beteljesedést
Szentlélekkel!
nNem az apostolok mondták magukról, hogy Szentlélekkel teljesek, hanem mások
látták ezt meg rajtuk.
nA Szentlélek-keresztség
egy befejezett esemény a hívő élet
kezdetén, a Szentlélekkel való betelés szükség szerint megismétlődik.
n„Vettél-e Szentlelket?” (Ef 19:2) – ez
mindig az első kérdés. Ha a válaszod pozitív, akkor halljad a következő
parancsot: „Teljesedjetek be
Szentlélekkel!” (Ef 5:18).
vÉleted hasonlítható
egy palotához, sok-sok szobával. A Szentlélek adatott, és lakozást vesz a
házban. Sohasem kaphatsz többet belőle, mert Ő egész teljességével benne lakik.
Azonban elzárhatsz szobákat előle, és zárva tarthatsz szekrényeket és fiókokat,
amelyeket nem engedsz át ellenőrzésének. Meg ne részegedjetek bortól (= ne engedd át hatásának magadat), hanem engedd át magad
a Szentlélek hatásának: teljesedj be Szentlélekkel! (Ef 5:18)
III.
A Lélek szerinti élet
18 És meg
ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van; hanem teljesedjetek be
Szent Lélekkel,
19Beszélgetvén
egymás között zsoltárokban és dicséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dicséretet mondván
szívetekben az Úrnak,
20Hálákat adván mindenkor mindenekért a mi Urunk
Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és Atyának.
21Engedelmesek
legyetek egymásnak Isten félelmében.
nA Szentlélekkel való
beteljesedés feltétele:
vAz őszinte vágy: az apostolok tíz napig
türelmesen várták az ígéret megvalósulását.
vLelki éhség, hiányérzet, elégedetlenség kell jellemezzen, a
jelenlegi száraz, élettelen hívő élet miatt!
vMély szomorúság és bűnbánat amiatt,
hogy a szívünk nincs csordultig tele az Úr Jézus bizonyságtételével.
nA Szentlélekkel való
beteljesedés első következménye a készség
a bizonyságtételre, ahogyan ez az apostolokkal történt.
nEnnek folyamatossága,
tartóssága
pedig az Úr iránti állandó engedelmességünktől
függ.
nA korinthusi érthetetlen nyelven való szólás – ami
ellenkezője a jeruzsálemi érthető nyelven való szólásnak – egyáltalán nem
jele a Szentlélekkel való beteljesedésnek!
vAz alázat, a lélekmentés égető vágya, a győzelem
a kísértések felett, az őszinte
bűnvallás és bűnrendezés
Isten és emberek felé, ezek a feltételei és látható jelei a folytonos
beteljesedésnek a Szentlélekkel.
nAz ige szerint a
részegség kizárja a Szentlélekkel való beteljesedést. Ne úgy… hanem…
nA következménye
pedig
vbeszélgetés egymás
között zsoltárokban, dicséretekben és lelki énekekben
Az első gyülekezetben is voltak bajok. Talán azt mondjuk
magunkban, hogy van nekünk bajunk éppen elég, nem kellene az ősgyülekezet
bajával is foglalkozni. Azonban, az, ami miatt ez támadt, és ahogyan
megoldották, az példa lehet a számunkra. „Amik
megírattak, a mi tanulságunkra írattak meg.”
Az ördög ellentámadása először kívülről jött, üldözéssel. Ma
is van ilyen. Közel kétszázezren halnak meg évente csak azért, mert az Úr Jézus
követői.
Ha az üldözéssel nem ért célt, az ördög megpróbált belülről támadni,
Ananiás és Sabira bűnével. Ez sem ját sikerre.
A harmadik próbálkozása arra vonatkozott, hogy elterelje a
figyelmet: foglalkozzanak egyébbel, ne az imádkozással és az igehirdetéssel.
I. A probléma
Morgolódás támadt a keresztyének között.
Az soha nem jó, ha morgolódás támad egy gyülekezetben: sok
bajnak lehet az okozója. Megosztja a közösséget.
Mi miatt támadt a morgolódás, zúgolódás? - „A görögül beszélő zsidók morgolódni kezdtek
a héberek ellen, hogy mellőzik a közülük való özvegyasszonyokat a mindennapi
szolgálatban.” (2. v.)
Tudjuk a Bibliából és a Szentíráson kívüli iratokból, hogy a
zsidóság hamar szétszóródott. Mindenfele zsinagógák épültek a babiloni fogság
után. A Római Birodalomban szétszóródott zsidók vallásukat tekintve,
megmaradtak zsidónak, de görögül beszéltek, és átvették a görög kultúrát. Azok,
akik otthon maradtak, azok viszont a héber-arám nyelvet beszélték.
A szétszóródottak közül megöregedve, sokan visszatelepültek,
mert bizonyos okok miatt minél többen szerettek volna Jeruzsálemben meghalni.
Ezek között sok özvegy is volt, akiknek a gyerekeik viszont távol maradt.
Akkor még nem volt nyugdíj, és semmilyen szociális védőháló.
Az özvegyek kiszolgáltatottak voltak. Róluk a keresztyén gyülekezet
gondoskodott. Sokan eladták vagyonukat, mezejüket, és annak árát szétosztották
a szegények között.
Az apostolok tehát azzal voltak elfoglalva, hogy osztogatták
a segélyeket. Mivel egyre nőtt a tanítványok száma, és ezzel együtt azok száma,
akikről gondoskodni kellett, ez növelte az apostolok munkáját.
Nem volt még tágas imaház. Nem voltak vacsoráló termek. Nem
közös étkezések voltak, hanem az ételt házhoz kellett szállítani. Ez időigényes
és fáradságos munka volt.
Az apostolok egyre túlterheltebbek lettek. A túlterhelés több
hibalehetőséget rejtett magában. Ilyenkor egyre nehezebb minőségi munkát
végezni. Bizonyára előfordult, hogy kifelejtettek egy-egy öreg nénit. Vagy nem
volt elég idő mosolyogni. Sem annyi idejük nem maradt, hogy annyit
beszélgessenek, amennyi idejük lett volna erre az özvegyeknek.
De mindezt nem mondták meg az apostoloknak, hanem elkezdtek
morgolódni. Kialakult a „mi” és „ti” csoportosulás. Azt a következtetést vonták
le, hogy őket mellőzik a többiekkel szemben.
Az az ördögi folyamat egyre megismétlődik ma is a hívők
közösségében. HA sikerül a bizalmat megingatni az elöljárókban, egymásban,
akkor elérte célját.
Képzeljük el, hogyan is történtek a dolgok. Az első
keresztyén gyülekezetben is voltak érzékenyek, akiket meg lehetett sérteni. Ők
azt feltételezték, hogy őket mellőzik, másokkal kivételeznek. Azzal
gyanúsították meg az apostolokat, hogy személyválogatók. Minden bizonnyal ennek
semmi alapja nem volt: az apostolok örültek, ha győzték az egyre növekvő munkát.
Senki nem mondta meg nekik, nem kérdezte meg: kedves
apostolok, miért nem kaptam ma ebédet? Mi ennek az oka? Haragszotok? Erre talán
azt a választ kapták volna, hogy jaj, kedves néni, a nagy rohanásban magát kifelejtettem.
No, de miért éppen engem? Hogy-hogy nem felejtették ki a szomszédomat… stb.
Az első gyülekezetben hirdették az egyenlőséget nemcsak a
nemek között, hanem a nemzetiségek között is. Krisztusban nincs zsidó meg görög
– Gal 3:28. Kol 3:11. Jézus lerontotta a közbevetett választófalat és eggyé
tette a két nemzetséget, békességet szerezve – Ef 2: 11kk.
II. A probléma oka
Lássuk, mi lehetett az érzékenykedésnek és morgolódásnak.
Az egyik oka volt, hogy a hívőknek is megmarad a régi
természetük. Az újjászületés folytán a megromlott, régi, lázadó természetünk
nem szűnik meg. Azt „megöldökölni” kell, hogy „megerőtlenüljön” a bűnnek teste…
De nem szűnik meg. Továbbra is önző marad, maga körül forog, lázad Isten ellen.
A két természet kibékíthetetlenül hadakozik egymás ellen: „a test hadakozik a lélek ellen, a lélek a
test ellen, hogy ne azokat cselekedjétek, amiket akartok”. Ez a harc megvan
minden hívő ember életében.
Sok hívő ember azonban cinkosául szegődik a régi természetének!
Védik és mentegetik a régi természetük tulajdonságait. Kifogásokat hoznak,
amelyekkel bűneiket mentegetik: rosszul aludtam… felidegesítettek… bárkivel
előfordulhat… a lónak is négy lába van, mégis megbotlik…
Ilyenkor kiderül, hogy régi természetének nem ellensége,
hanem pártfogoltja lett!
Pedig
azt kellene nyilvánvalóvá tenni, hogy ellensége
vagyok a régi természetemnek, és hűséges szolgája Jézus Krisztusnak! Régi
természetemet nem mentegetem, nem paktálok le vele. Nem szegődöm cinkosául, hanem
elítélem! Ez a lelki növekedés egyik feltétele.
A probléma másik gyakori oka pedig az, hogy sokan elvárják a
gyülekezetben is, hogy szolgáljanak nekik. És ha nem megfelelő a kiszolgálás,
akkor morgolódnak. Meg tudják bírálni, hogy valaki jól szolgál, vagy rosszul,
miközben elvárják, hogy őket kiszolgálják.
Pedig az Úr nem arra hívott el, hogy mások szolgálatát
elvárjuk, hanem arra, hogy mi szolgáljunk mások felé.
Ezt tanuljuk Jézustól. Ő „nem
azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és adja az ő
életét váltságul sokakért”. Úgy szolgált, hogy ebben a szolgálatba
belehalt! És ma is belepusztul a gőgje, a hiúsága, büszkesége, önzése annak,
aki krisztusi lelkülettel szolgál.
Néki növekednie kell, nekem meg egyre kisebbé lennem.
Mondhatták: öregek vagyunk, kiszolgáltatottak és betegek...
De biztosan nem volt mindegyik mozgásképtelen, munkaképtelen és ágyban fekvő
beteg! Voltak azok között olyanok, aki bírták még magukat. Segíthettek volna.
Felajánlhatták volna, hogy elviszik egy-két házhoz az ételt. Esetleg, az egész
utcában…
Amikor Pál apostol a gyülekezetet egy egészséges testhez
hasonlítja, amelynek sok tagja van. Mindegyik tagnak a maga helyén megbízatása
van. Így kell működnie egy gyülekezetnek. Csak az a tag nem szolgál, amely
beteg, vagy halott!
Egy lelkipásztor írja le egy emlékezésében, hogy évekkel
ezelőtt egy újév reggelén hirtelen nagy pelyhekben, sűrűn kezdett hullni a hó.
Rövid idő alatt több centis hó esett. Az egész ház népe talpra szökött, és
lapáttal, seprűvel igyekeztek eltakarítani a járdákat, hogy mire a gyülekezet
jön, megközelíthessék a templomot. Az elsők között érkezett egy kedves idős
néni. Tudták róla, milyen beteg. De az volt az első kérdése: van-e még egy seprű,
mert néhány métert ő is el tudna seperni… Kapott egyet és egy-két métert ő is
elsepert. Nem sokkal utána jött két elegáns hölgy. Azt mondta egyik a másiknak:
mégis csak borzasztó, hogy nem takarítják el idejében a havat! Nem gondolva
azzal, hogy a havat csak azután lehet eltakarítani, miután lehullott. Ez jól
szemlélteti a kétféle lelkületet. Az egyik, mint élő tag, megpróbál
hozzájárulni annak működéséhez. A másik morgolódik, hogy nem megfelelő a
kiszolgálás.
Elvárod-e, hogy kiszolgáljanak? Élvezed-e a gyülekezet
előnyeit, anélkül, hogy hozzájárulnál?
III. Az
alapelv, amellyel a problémát megoldották
Az apostolokat sértegették, de nem sértődtek meg. Nem hagyták
abba a szolgálatot. Nyilvánosságra hozták a morgolódást, és megpróbálták
megoldani a problémát.
Hogyan? Először is kimondták, hogy „Nem helyes…” Ha van, valami, ami nem helyes, akkor azt fel kell
ismerni, és ki kell mondani, hogy „nem helyes”. Nem struccpolitikát folytattak,
nem kicsinyelték le a bajt, nem magyarázták ki magukat, nem a személyekkel
foglalkoztak, hanem azzal, ami nem volt helyes. Mi volt az?
„Hogy mi az Isten Igéjét
elhagyjuk, és asztalok körül szolgáljunk.”
Vagyis: fel kell ismerni a sorrendet! A szeretetszolgálat nem az elsőrendű
szolgálata a gyülekezetnek. Legalábbis, az apostolok szolgálatában nem ennek
kell lennie az elsőbbrendűnek.
Egy európai nemzetközi missziós konferencián vettem részt,
ahol már második napja arról folyt a vita, hogyan segíthetünk a szegényeken, az
élelmezésen, a betegek gyógyításán, a vízellátáson, az árvákon és az öregeken.
Azt mondtam, ez nem jól van így. Ezek másodrendű dolgok, és az evangélium
hirdetésének vannak alárendelve. A missziótársaságok (és a gyülekezetek)
elsődleges feladata az imádkozás és az igehirdetés! Az emberek megtérése és a
gyülekezetek plántálása! Ennek érdekében kell végezni a szeretetszolgálatot,
nem pedig öncélúan. Öncélúan az állam is tud gondoskodni az árvákról és az
öregekről, a szegényekről és a vízellátásról – de az igehirdetés és az Isten
országának terjesztése nem az államra van bízva! Figyelembe kell venni a
sorrendet! Másképp, nekünk is ki kell mondanunk, hogy „nem helyes”!
Mindezt felismerve, megállapították, hogy több munkatársra
van szükség. Növelni kell a munkatársak számát. Ez a megoldás.
Nem önjelölteket állította szolgálatba, hanem az alapelvek
szerint a gyülekezet választotta meg őket: „kiknek
jó bizonyságuk van, kik Szentlélekkel és bölcsességgel teljesek”.
Kérjük
az aratásnak Urát, hogy küldjön munkásokat az Ő aratásába!
„És az Isten Igéje
növekedett; és sokasodott nagyon a tanítványok száma Jeruzsálemben; és a papok
közül is nagy sokan követék a hitet.”
6 Bölcsességet pedig a tökéletesek között szólunk; ámde
nem e világnak, sem e világ veszendő fejedelmeinek bölcsességét; 7 Hanem Istennek titkon való
bölcsességét szóljuk, azt az elrejtettet, melyet öröktől fogva elrendelt az
Isten a mi dicsőségünkre; 8
Melyet e világ fejedelmei közül senki sem ismert, mert ha megismerték volna,
nem feszítették volna meg a dicsőség urát:
9 Hanem, amint meg van írva: Amiket szem nem látott, fül nem
hallott és embernek szíve meg se gondolt, amiket Isten készített az őt
szeretőknek. 10 Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Lelke
által: mert a Lélek mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is. 11
Mert kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, hanemha az embernek
lelke, a mely ő benne van? Azonképpen az Isten dolgait sem ismeri senki,
hanemha az Istennek lelke. 12 Mi pedig nem e világnak lelkét vettük,
hanem az Istenből való lelket; hogy megismerjük azokat, amiket Isten
ajándékozott nékünk. 13 Ezeket prédikáljuk is, nem oly beszédekkel,
melyekre emberi bölcsesség tanít, hanem a melyekre a Szent Lélek tanít;
lelkiekhez lelkieket szabván. 14 Érzéki ember pedig nem foghatja meg
az Isten lelkének dolgait: mert bolondságok néki; meg sem értheti, mivelhogy
lelkiképpen ítéltetnek meg. 15 A lelki ember azonban mindent megítél, de ő senkitől sem ítéltetik
meg. 16 Mert ki érte fel az
Úrnak értelmét, hogy megoktathatná őt? Bennünk pedig Krisztus értelme
van.
nAz igeszakasz arra a kérdésre ad választ, hogy ki
értheti meg Isten tanácsát, útmutatását, akaratát? Ki érti Isten Lelkének dolgait, Isten bölcsességét?
vAzok szeretnék ezt tudni, akik cselekedni akarják
Isten akaratát. Azok, akik engedelmeskedni szeretnének a Lélek vezetésének,
kutatják, hogy megértsék azt.
nIsten bölcsessége különbözik az emberitől, és nem mindenki
érti azt. Ennek a megértése feltételhez van kötve. Melyek ezek feltételek?
nVálaszul először azt mondhatjuk, hogy azok értik Isten
Lelkének dolgait, akiknek ez a képesség
megadatik. Továbbá, azoknak adatik meg, akik
igénylik azt, vágyják, keresik azt. Harmadszor, igényelni is csak úgy
érdemes, ha megvan a hajlandóság az
iránta való engedelmességre, és végül, aki ezt a hajlandóságot mindvégig
megtartja, és közösségben él az Úrral.
I.
A képesség – Isten bölcsességének megértésére
nEgy különleges képesség adatik a hívőknek, amelynek
folytán megérthetik Isten bölcsességét, Isten dolgait. Úgy is mondhatnánk, hogy
csak az érti, akinek vevőkészüléke, antennája van fogni
azt.
nTudniillik nincs mindenkinek. Nem úgy születtünk, hogy
legyen: a bűn elvette ezt a képességünket. Az Isten elleni lázadásunk lelkileg
süketté tett. Nem hallhatjuk, amit Isten mond, mert nem vagyunk rá képesek.
vPál apostol világosan leszögezi, hogy az Isten
gondolatait csak az Isten Szentlelke érti. Ember tehát nem értheti meg az Isten
gondolatait, ha nincs benne az Isten Lelke.
nAzonnal azt kérdezzük tehát, hogy hogyan válhat
képessé mégis egy ember arra, hogy megértse az Istent? Úgy, hogy megkapja Isten Lelkét, mint vevőkészüléket,
Aki által képes lesz hallani az Isten hangját.
nA hitvallásunk ezt így mondja: „Hisszük, hogy a megtérés által a bűnös ember a kárhozat állapotából az
üdvösség útjára lép. A megtérő bűnös –
Isten Igéje és a Szentlélek munkája nyomán – fölismeri, megutálja és megvallja
bűneit; Isten jogos és igazságos ítélete alól az egyetlen szaba-dítóhoz, Jézus Krisztushoz menekül, és hit által
elnyeri bűnei bocsánatát.”
nAz Ige és a Szentlélek munkája kell ahhoz, hogy valaki
megtérhessen. Az Isten Lelkét az újjászületés által kapjuk ajándékba.
vAmikor valaki hittel behívja az Úr Jézust az életébe,
mint életének Megváltóját és Urát, ezzel kapja
az Ő Szentlelkét is, és ettől kezdve képessé válik arra, hogy értse Isten
gondolatait, és cselekedje azokat.
vOlyan ez, mint a
mobiltelefon: alkalmat ad a kapcsolatra. Nem lehet átkiabálni a fél
országot, de ha van mobiltelefon, akkor bármikor megérthetjük egymást. Hiába akar
valaki valamit mondani, ha nincs meg a vételi lehetőség.
nItt is erről van szó. „Szükséges újonnan születnetek.” – mondta Jézus Nikodémusnak. Újjászületés
nélkül képtelen az ember megérteni és cselekedni Isten akaratát.
nAkiben felmerül a kérdés, hogy hogyan értheti meg
Isten akaratát, arra vissza kell kérdezni azzal a kérdéssel, hogy: „Újonnan születtél-e?”
vE nélkül hiába az igehirdetés, a bibliaóra, az
istentisztelet: mind eredménytelen marad. Aki újonnan született, az kapta Isten
Lelkét, az képes megérteni és cselekedni Isten akaratát.
II.
Az igény – Isten bölcsességének fogadására
nA másik feltétel az, hogy megértsd Isten Lelkének
dolgait az, hogy igényeld azt. Isten akaratát igényelni kell, akarni kell, kérni
kell!
vÚgy, ahogyan Salamon tette ezt. Salamon teljesen meg
volt győződve arról, hogy képtelenné válik az Istentől kapott feladat
megoldására, ha nem kap hozzá bölcsességet. A király sem tudhatja, mit kell
tennie, csak ha Isten kijelenti számára. Ő nem szeretné félrevezetni azt a
népet, amit Isten reá bízott. „Vezess
engem Istenem, hogy vezethessem a reám bízott népet…” „Adj a te szolgádnak
értelmes szívet!”
nEhhez a kéréshez alázat
kell. Salamonnál nem a király büszkesége és gőgje szólal meg, hanem az Isten
emberének az alázata: „van, amihez értek, van, amihez nem. Az ország
vezetéséhez egyáltalán nem értek, de szeretném jól végezni, taníts meg engem,
Uram.”
vA hiba az én készülékemben lehet – ezért adj nekem
értelmes szívet, hogy kormányozhass engem, és így kormányozhassam a Te népedet!
nEhhez fontosnak kell tartania Isten akaratát,
vezetését, bölcsességét. E nélkül
elronthatja valaki az életét, és félrevezetheti a reá bízottakat.
vJak 1:5 – „Akinek nincs bölcsessége, kérje Istentől, és ő szemrehányás nélkül
adja. De kérje hittel!”
nAz Isten akaratának igénylése nem egy elméleti
feladat. Csak azok igényeljék, akik készek cselekedni is, amit Isten
mond!
vMinket szakadatlanul kísért, hogy Istent is egynek
tekintsük a tanácsadóink közül.
vValamit szeretnénk eldönteni, nem látunk tisztán a
dologban, de a kérdés súlyos, és határideje is van, válaszolni kell… Az ember
kapkodni kezd. Tanácsot kér ettől is, attól is, meg Istentől is. Ebből soha nem
lesz világosság!
vIsten szentségével nem fér össze, hogy csak egyik
tanácsadómnak tekintsem Őt!
nHa Ő a tanácsadóm, attól megkérdezhetek még másokat
is, főleg Isten gyermekeit, akiknek van igei világosságuk, de nem ők fogják
eldönteni végül is, hogy mit teszek. Közben az én Uramra figyelek, és azt fogom
tenni, amit Isten akarataként megértettem. Akkor is, ha ez nekem kényelmetlen.
vAkkor is, ha arra senki sem gondolt!
nIsten bizonyossá tehet, világosságot adhat, én pedig
engedelmeskedem Neki!
nNagy hiba, ha valamit megértettünk, sejtjük már, mi az
Isten akarata, és akkor elkezdünk alkudozni
vele.
nMagyarázzuk, hogy a mi esetünk egészen speciális… A Te Igéd talán erre nem érvényes… Hogy ne kelljen
mindenestől, kategorikusan engedelmeskedni Neki…
vUgyanazt teszik például a gyerekek is a tévé nézésével
vagy Internetezéssel (már amelyik családban szabályozzák azt, hogy ki mit és
mennyit nézheti): „anyu, ma szombat van…
hadd nézzem meg mégis azt a filmet… az öcsi még kicsi, de én egy egész évvel idősebb
vagyok… Ugye megnézhetem? Csak tíz percig… csak hadd nézzek bele? Jó?...” -
Van egy világos szabályrendszer, amiben megegyeztek, de újra és újra jön az alkudozás!
vUgyanezt teszik sokan Isten világos parancsaival,
mivel nem akarnak engedelmeskedni! Ezért mindenféle kibúvót keresnek.
vA frissen fejtett bejárati ajtó… „Majd vigyázni fogok!”
nEz szokott vezetni oda, hogy teljesen összezavarodik
valaki: most már végképp nem látja, hogy mi lehet Isten akarata.
vAz egyik igét így érti, de a másik ige mintha ellentmondana
annak, - az egyik hívő testvér ezt mondta, a saját vére mást diktál. Most mire
vagy kire hallgasson? Teljes lesz a káosz.
nAz Úr Jézus világosan beszélt erről, amikor a farizeusok
odamentek hozzá és azt mondták: bizonytalanságban vagyunk, hogy téged Isten
küldött-e, vagy magadtól cselekszel… Vajon az Isten üzeni-e nekünk, amit
mondasz, vagy csak te találod ki?
vErre Jézus azt válaszolta: „Ha valaki kész cselekedni
az Ő akaratát, felismeri erről a tanításról, hogy vajon Istentől való-e, vagy
én magamtól szólok.” (Jn 7:17)
nVagyis az Úr válasza ezt jelenti: ez nem elméleti kérdés. Ha valaki közületek
elkezdi cselekedni, amit én Isten
akarataként mondtam nektek, rá fog jönni, hogy valóban Isten parancsa-e az, vagy
én találtam ki!
IV.
A folyamatosság – közösség az Úrral
nA negyedik feltétel az Isten akaratának megértésében a
folyamatos
figyelés arra, vagyis, folyamatos közösség az Úrral.
vAki nemcsak akkor fut oda Istenhez, hogy jaj, Uram,
baj van, megáll az ész, nem tudok dönteni, de holnap utánig igent vagy nemet
kell mondanom… Hanem aki akkor is ott áll Isten előtt, ha nincs semmi baj!
vHa nem kell eldönteni semmit most, mégis folyamatosan
figyelek arra, amit Isten mond.
nAz ilyen emberek értik helyesen kritikus helyzetben is
Istennek akaratát.
vFontosabb intézményeknek folyamatos figyelőszolgálatuk van. Éjjel nappal, állandóan figyelik,
hogy mi történik a nagyvilágban.
nA hívő embert is ez jellemzi: „Az Úr Isten bölcs nyelvet adott én nékem, hogy tudjam erősítni a
megfáradtat beszéddel, fölserkenti minden reggel, fölserkenti fülemet, hogy
hallgassak, miként a tanítványok. Az Úr Isten megnyitotta fülemet, és én nem
voltam engedetlen, hátra nem fordultam.” (Ézs 50:4-5)
vBölcs nyelvre vágyik az illető, és megértette, hogy akkor
lesz bölcs nyelve, ha van nyitott füle.
vAkkor tudok helyén mondott szót mondani, ha minden
reggel újra odatartom a fülemet, hogy Isten mit mond nekem!
nNem úgy megyek oda, hogy hallani akarok tőle valamit,
hanem azt fogadom el, amit Ő akar mondani nekem.
vLehet, hogy vannak kérdéseim, amikre szeretném már a
választ megkapni, de akkor sem toporzékolok ott, mint egy kisgyerek, hogy de én
erre akarok most választ kapni, hanem
nyitva van a fülem arra, amit Ő akar mondani.
nMint tanítványa, úgy hallgatom. Tehát tanítható vagyok. Amit meghallottam,
annak nem voltam engedetlen. Azt azonnal teljesítem.
vVolt, aki rossz
matekos volt, és az édesapjához ment mindig tanácsért. Mindig azt követelte
tőle, hogy apu, itt akadtam el, ezt mondd meg, hogy innen hogy lehet
továbbmenni… De az apja megállította: kisöreg, eddig is rossz, látszik, hogy
nem érted az egészet, most elmondom neked. Nem úgy van, hogy az első emelet a
levegőben lóg: alulról kell elkezdeni építkezni!
vEz így van a nyelvtanulással
is: vannak, akik héberből a gyenge igék és ún. lyukas igék ragozását akarják
megérteni, de még nincsenek tisztában az erős igék perfektumával és
imperfektumával sem!
nNem úgy van, hogy ahol elakadtam, itt segíts tovább – pláne,
ha addig sem jó!
nNem úgy van, hogy most
bajban vagyok, mondd meg hamar, Istenem, mi a véleményed, aztán majd eldöntöm,
mit csinálok. Ilyen nincs!
vMinden reggel odatartom a fülemet, fontos nekem Isten
igéje, így és ezért olvasom a Szentírást. Aztán adott esetben, tudok igeszerűen gondolkozni.
vIstentől
tanult szempontjaim lesznek, és hamar
érzékelem, mi a jó, mi a rossz.
vLesz bátorságom
a jót választani, másoknak is azt tanácsolni.
nTehát (1) legyen képességem,
Feltétele vevőkészülékem, (2) kérjem elszántan, igényeljem azt, (3) legyek kész cselekedni
azt, feltétel nélkül, és (4) ne csak baj esetén keressem az Isten akaratát,
hanem folyamatosan figyeljek Rá.
nCsakis az fogja megérteni Isten akaratát, aki együtt
él, közösségben az Úr Jézussal.
vEzt maga Jézus fogalmazza itt így. Olyan világosan
elmondja ennek a logikáját az Úr Jézus: „Aki
ismeri az én parancsolataimat és megtartja azokat, az szeret engem; aki pedig
engem szeret, azt szereti az én Atyám, én is szeretem azt, és kijelentem
magamat annak. Monda néki Júdás (nem az Iskáriótes): Uram, mi dolog, hogy
nékünk jelented ki magadat, és nem a világnak? Felele Jézus és monda néki: Ha
valaki szeret engem, megtartja az én beszédemet: és az én Atyám szereti azt, és
ahhoz megyünk, és annál lakozunk.” (Jn 14:21-23)
nMinket gyakran csak ez a vége érdekel: jelentse
ki magát nekem. Mondja meg, hogy most őszerinte mit kellene tennem.
vDe nem ezzel kezdődik! Ez a mondat végén van! Azzal
kezdődik, hogy „aki ismeri az én parancsaimat”. Aki olvassa a Bibliát, igyekszik azt megtanulni, megjegyezni.
nA másik lépés: ezt
megőrzi magában. Nem tudja mindegyiket betartani, de nem is az a szó van
itt, hanem az a szó, amit Máriánál olvasunk: ha nem értett is minden Jézusra
vonatkozó próféciát, a szívében forgatta
ezeket.
vNem értem, de szeretném megérteni, mert Isten mondta
nekem. Az fontos nekem! Mit jelent ez, Uram? Tisztában vagyok az értelmem
korlátaival, de ha te mondasz nekem valamit, azt előbb-utóbb csak megértem.
Segíts, hogy értselek téged. Szívében forgatja, foglalkozik vele, s aközben ez
az ige munkálkodik benne, és hatással van rá.
nÚgy értheti Isten akaratát.
nAki ezt teszi, az szereti Jézust. Azt mondja: azt
szereti az én Atyám is – és itt jön a csoda bejelentése –, ahhoz elmegyünk, és
nála szállást veszünk, és eközben kijelentem magam neki.
vLakva ismerni meg egymást. Jézus kész beköltözni egy
ilyen ember életébe, együtt él vele, és az ilyen hívő is azt akarja, és nagy
megtiszteltetésnek tartja, hogy az én Uram kész együtt élni velem.
nÍgy számomra Isten mindig hallótávon belül van.
nBármikor kérdezhetem Őt. Egy folyamatos, imádságos
párbeszéd alakul ki az élő, feltámadott Krisztus között. Közben egyre jobban
megismerhetem Jézust. Kijelenti magát nekem az Úr.
v„Az ajtó előtt
állok és zörgetek. Ha valaki meghallja az én szómat és kinyitja az ajtót,
bemegyek ahhoz, és vele vacsorázom és Ő énvelem.” (Jel 3:20)
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)