(Megjelent 2008.
februárjában a „Mustármag” ifjúsági folyóiratban – 3. old.)
A
hetvenes évek legelején szólított meg az Úr először. Akkor hoztam meg életem
legnagyobb döntését. Azóta, ahogy erősödött bennem a vágy, hogy az Úrnak
szolgáljak, egyre több fontos döntést kellett meghoznom. Ezekben a döntésekben olyan
elvek vezéreltek, amelyek a meghatározták szolgálatom különböző területeit. Ezeket
az elveket próbálom itt összefoglalni röviden.
Szolgálatkészség
A
helyes döntésekhez Isten vezetésére van szükség. Az Úr azokat vezeti, akik
készek neki szolgálni. Késznek kell lenned arra, hogy Isten határozza meg szolgálatot
helyét és mibenlétét. Ez minden hívő emberre vonatkozik, nemcsak a
lelkipásztorokra. Ez a készség felkészít az engedelmességre, így Isten bármikor,
bárhova elküldhet és bármivel megbízhat.
Valaki
egyszer azt mondta, hogy háromféle embertípus van: a mozdíthatatlanok, a
mozdíthatók és azok, akik mozgósítják őket. Mozdíthatatlanok csak lelki
szempontból kell lennünk. Mozdíthatók mindig vagyunk, mert másképp Isten
bármikor rácáfolhat egy olyan véleményre, hogy „nem vagyok kimozdítható”.
Mindenki kimozdítható, csak vannak, akik ezt nem akarják megérteni! Az emberek
mozgósítása bennem inkább csak egy vágy volt: bárcsak mozgósítani tudnám a
gyülekezetet (és a gyülekezeteket) Isten országáért!
Már
régebben megértettem, hogy senki sem vezethet tovább másokat, mint ameddig ő
maga eljutott. A „jó pásztor” a juhai előtt
megy, azok pedig követik (Jn 10:4). Még az sem elég, ha ismered az utat, de nem
jársz rajta: így nem tud követni senki, és mozgósítani sem tudsz senkit. Vagyis,
példával kell elől járni, főképp a szolgálatban! Késznek kell lenni a
szolgálatra minden időben és minden szempontból.
Kezdeményezés
A
szolgálatkészséget általában a kezdeményezés készsége is jellemzi. A
kezdeményezés csak Istenben bízva, Tőle függve, akaratát keresve, neki
engedelmeskedve járhat sikerrel. Ez korlátozza a kezdeményezések lehetőségeit,
de eredményessé teszi azokat. Amikor Marosvásárhelyre költöztünk 1999-ben,
akkor azt mondtam az Úrnak, hogy kész vagyok minden ajtón bemenni, amit Ő nyit
meg számomra. Ebből az lett, hogy „Nagy és sokat ígérő
kapu nyílt ott előttem” (1Kor
16:9). Annyi lehetőség nyílott, hogy alig győztük kezdeményezéssel...
Egy
lelki döntés meghozatalára nem kényszeríthet senki. A kezdeményezés a te
hatáskörödbe tartozik. De van, amikor egy kezdeményezés mégsem egészen a logika
eredménye: a Szentlélek késztetésére el kell vállalni olyan feladatot is, amit
egyáltalán nem kívántál magadnak! Ilyenkor tenned kell, készséggel és örömmel,
akkor is, ha nincs kedved hozzá! Azért teszed azt, mert megértetted, hogy Isten
azt kéri tőled! Persze, fordítva is történhet: helyben maradsz, még akkor is,
ha nagyon mehetnéked van. Miért? Mert Isten azt kéri tőled.
Kritikus
pillanat, amikor megérted Isten akaratát, és döntened kell: vállalod, vagy nem
vállalod. Ez úgy van, hogy egy darabig igyekszel elkerülni, kibúvókat, kifogásokat
keresel és találsz: Mózes, Gedeon és Jeremiás is így tettek. Jónáshoz hasonlóan
örömest elmenekülnél! Egyszeriből élesen látod alkalmatlanságodat és
hiányosságaidat... Végül azonban mégiscsak ki kell mondanod, hogy „igen” vagy
„nem”. Aki egy kicsit is ismeri az Urat, az tudja, hogy nem tanácsos nemet
mondani!
Összességében látni a dolgokat
Számomra
a döntés az könnyíti meg, hogy összefüggésbe állítom a sajátos feladatot. Az Úr
ügyét mindig annak teljességében kell mérlegelni. Isten szolgálatában nincs
helye a különcködésnek, önzésnek és túlzott lokál-patriotizmusnak! Közösségben
kell gondolkozni, globálisan, teljes egészében látni az evangélium ügyét! Nem
elég azt mondani, hogy „csak az én időmben legyen békesség és hűség” (2Kir 20:19).
Nem jelent előrelépést, ha egy körzet szépen felvirágzik szolgálatod alatt, de „utánad
az özönvíz”. Neked is kell, hogy fájjon, ha egy másik gyülekezet tagjai
szenvednek! Pál apostol említi az ő naponkénti zaklattatását és az összes gyülekezetek
gondját (2Kor 11:28). Vagyis, miközben a saját gyülekezeted és kezdeményezéseid
előmenetelén fáradozol, szíveden kell hordoznod a többi gyülekezetek és vidékek
szükségeit is. Ezeket nem lehet és nem szabad elválasztani egymástól. Aki csak
magára gondol, az rövidlátó és önző.
Az
új gyülekezetek nevelése és fejlődése bizonyára terhet jelent, mégis sajnálom,
amikor ettől a tehertől némelyek szabadulni szeretnének. Azért, mert ha
összességében nézzük a dolgokat, akkor az igazság az, hogy a misszióparancsot
azok teljesítik, akik ezt a terhet fel merik vállalni. Hála legyen az Úrnak
azokért, akik mernek hitbéli döntéseket hozni! Imádkozunk, hogy az aratás Ura
küldjön munkásokat az ő aratásába!
Legutóbbi
döntésünk, a perecseni (krasznai!) lelkipásztori meghívás elfogadása, abból a
vágyból és elhatározásból fakad, hogy az Úrnak kívánunk szolgálni, azon a
helyen, amit Ő határoz meg számunkra. A költözés vállalása egy nehéz
kezdeményezés... De félretettük személyes kötődéseinket, és új szolgálati
helyre költözünk, mivel megértettük, hogy Isten ügye ezt így kívánja meg.
1Ha embereknek vagy angyaloknak nyelvén szólok is, szeretet pedig nincsen én
bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom. 2 És
ha jövendőt tudok is mondani, és minden titkot és minden tudományt ismerek is;
és ha egész hitem van is, úgyannyira, hogy hegyeket mozdíthatok ki helyükről,
szeretet pedig nincsen én bennem, semmi vagyok. 3 És ha vagyonomat
mind felétetem is, és ha testemet tűzre adom is, szeretet pedig nincsen én
bennem, semmi hasznom abból.
4A szeretet hosszútűrő, kegyes; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem
kérkedik, nem fuvalkodik fel, 5 Nem cselekszik éktelenül, nem keresi
a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt, 6 Nem
örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal; 7 Mindent elfedez,
mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr.
8A szeretet soha el nem fogy.
nMindenkinek
kell a szeretet. Ami van az kevés.
nNem
szeret igazán, s talán mi sem szeretünk senkit igazán, csak önmagunkat. Mert
önmagunkat nem nehéz szeretni. Ez nem kér erőfeszítést, áldozatot, nem okoz
szenvedést, ez nagyon könnyű.
nDe
az a másik szeretet, az igazi, amelyet nem lehet kifejezni úgy, hogy
„szeretlek, mert...”, sem folytatni nem lehet úgy, hogy „szeretlek amíg...” -,
ez a fentről való szeretet, - ez hiányzik.
nHiányzik
a házastársak között, testvérek között, munkatársak között, felebarátok között,
ellenségek között.
nKár,
hogy nem lehet venni pénzért. A ház lehet eladó, de a ház békessége nem. A
szófogadást megvásárolhatod, de a ragaszkodást nem. Pénzért vehetsz szép
ruhákat, szép virágcsokrot, irtó nagy koszorút, méregdrága ajándékot, de
szeretetet nem. Fizethetsz gondozót,
takarítót, szakácsot, munkatársat, de szeretetüket nem vásárolhatod meg. Ezért
hiányzik.
nNem
éretlen, romantizáló, idealizáló, önző szeretet kell. Az Ige nem olyan
szeretetről beszél, ahogy szeretjük a házakat, ruhákat, autókat, kedvenc
frizurákat... Efféle szeretet csak a menyegző napjáig tart. A „teljes szeretet” (1Jn 4:18), „soha el nem fogy”.
nSzeretni
nem csak szép szó. A szeretet nem csak sajnálat.
nA
szeretet szolgál, az önzés kiszolgáltat.
nA
szeretet ad, a legdrágábbat adja, az önzés követel. Az önző szeretetnek le
vannak törve a karjai, minta milói Vénusznak.
nAz
igazi szeretet érez, van szíve; sohasem mondja, hogy „nem számít”.
nEz
igazi szeretet tolmácsolására, széthintésére, becsempészésére, sugárzására
hivatott a hívő ember. A Jézus Krisztus szeretete kitöltetett azok szívébe és
túlcsordult.
nIsten
megmutatta hozzánk való szeretetét Jézus Krisztusban; csak az nem látja, aki
vak, csak az nem érzi, akinek kőszíve van.
nA
Golgotán áll a szeretet Kolosszusa, a Szeretet Piramisa. „Úgy szerette Isten...” - a zsidókat? az európaiakat? a fehéreket?
az erőseket? az igazakat? nem és nem! Az egész világot! Téged és engem. Írd oda
a neved, rólad van szó. Isten szeretete
neked szól.
I. A
szeretet mindennél fontosabb és értékesebb – 1-3. v.
nAzért
ilyen óriási, mert a szeretet mindennél
fontosabb és értékesebb.
nTöbbet
ér a szépségnél és az egészségnél.
nFontosabb
a lakásnál és az eledelnél.
nA
szeretet többet ér a diplománál és többet ér egy új kocsinál.
nTöbb
mint a szép család és több mint testi kapcsolat.
nSokat
jelent, ha valaki más emberek nyelvén beszélni tud, hát még angyalok nyelvén?!
De a szeretet ennél is többet jelent.
nA
tudós embereket mindig tiszteljük. De a legtudósabbnál is, aki minden titkot és
minden tudományt ismer, többet ér a szeretet.
nAzoknál
is, akiknek a hit ajándéka adatott és azzal hegyeket is eltudnak mozdítani a
helyükről.
nAzoknál
is, akik teljes erőbedobással szolgálatba álltak és feláldozzák vagyonukat és
életüket Isten munkájában, mert szeretet nélkül minden semmit sem ér.
nMás
szóval, minden kegyelmi ajándék eltörpül a szeretet mellett. Bölcsességnek
beszéde, tudománynak beszéde, hit, gyógyítás, csodatevés, prófétálás, lelkek
megítélése, más nyelvek, szeretet nélkül mind „semmi”.
nTudod-e
mi az, hogy semmi? Tudsz-e mondani valamit, ami nem ér semmit? Itt nem a mi értékrendünkről van szó. Isten
értékeli mindannyiunk életét, és Isten szerint a szeretet adja meg az értéket.
nLehet,
hogy igazad van, és mégis mindenki ellened támad. Vigyázz, mert az igazságnál
többet jelent a szeretet. Az igazsággal lehet harcolni, a szeretettel lehet
áldozni.
nA
szeretet fontosabb, mint a beszélgetések, a sajnálkozások, a hit és a remény.
Mindennél fontosabb és értékesebb.
II. A
szeretet mindennél többet tehet – 4-7. v.
nMásodszor,
a szeretet mindennél többet tehet.
nSok
mindent nem lehet megvenni pénzzel, csak szeretettel. Van, amit az idő nem tud
elfelejtetni, csak a szeretet. Ha elsózzák a kedvenc ételt, ha megkeserítették
a múltat, ha megrágalmazták jó szándékaidat, nem hozza helyre semmi, csak a
szeretet. A szeretet mindennél többet tehet.
nÖsszeköti
a távolságokat.
nLerontja
a társadalmi osztályok falait.
nÁthidalja
az ellenségek érveit, kibékíti a feleket.
nEgyesíti
a szemben álló pártokat.
nMegbocsátja
és elfelejti a múltat.
nTud
engedelmeskedni.
nFélreteszi
a kifogásokat.
nOda
tudja adni az utolsó falatot.
nMegtanít
héberül ragozni a személyes névmásokat: első személy, ő; második személy, te;
harmadik személy, én.
n„Türelmes, jóságos, nem irigykedik,
nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem cselekszik éktelenül (illetlenül,
bántóan), nem keresi a maga hasznát, nem háborodik fel, nem rója fel a rosszat,
nem örül a hamisságnak, együtt örül az igazsággal, mindent elfedez, mindent
hiszen, mindent remél, mindent eltűr.”
A szeretet mindennél többet tehet.
nVegyük
sorra. Olyan ez, mint a fehér fény, amikor felbomlik: prizmán keresztül jól
látható mind a hét színe a fehér fénynek. Isaac Newton, aki rájött a fény
felbontására, hét színt különböztetett meg: vörös, narancs, sárga, zöld, türkiz,
kék és lila színeket. Ezek a színek adják a fehér fényt. A fekete, a barna, a
bíbor vagy a szürke szín hiányzik belőle.
nEsős
vagy párás időben, a nappal ellentétes irányban, az esőcseppek felontják a nap
sugarait, ha azok alacsony szögből érik, és így 42o-os szögben
visszaverődnek az esőcseppekből. Ebből lesz a szivárvány, ahol a vörös van
kívül, és az ibolya van belül. Néha egy nagyobb, de haloványabb
mellékszivárvány is látható, ahol a fény vízcseppeknek nemcsak a felületéről,
hanem a belsejéből is visszaverődik, 50-53o szögben, és a spektrum fordított
sorrendben jelentkezik: felül van az ibolya és belül a vörös.
nA
tudományok között a spektrológia foglalkozik a színekkel. A fehér fényhez mind
a hét színre szükség van, egyik sem hiányozhat. Így van ez a szeretettel is.
Most próbáljunk meg egy spektrum-elemzést végezni a szeretetről, megvizsgálva
közelebbről azt a 15 jellemzőt, amelyeket az apostol felsorol.
v1. A szeretet hosszútűrő,
kegyes – ez mindig a
másik ember bajait, problémáit érinti: azokat kell eltűrni. Olyasmiről van szó,
ami szeretet nélkül kihoz a sodrodból, elveszíted a béketűrésedet. Például, ha
utazni kell valahová, és a társad késik. Nem készült el. Vagy visszafordul
valamiért. Talán dúlsz-fúlsz haragodban, hogy rettenetes, sohase képes
elkészülni idejében… De ha szereted, akkor segítesz neki.
v2. A szeretet jóságos – mert mindig a másik szükségeire
gondol, nem a magáéra. Másokat boldogít. Például, ha valamilyen baleset
történt, a rosszindulat azt mondja: „úgy kell neki!”, a jóság pedig azt, „jaj,
nehogy valamilyen baja essen!”
v3. A szeretet nem
irigykedik – ami
azzal kapcsolatos, amikor másnak jobban megy, mint neked. Az irigység együvé
van sorolva a gyilkossággal és paráznasággal (Mk 7:22). A „gonosz szem” jelöli
az irigységet, mint Saulnál (1Sám 18:9), vagy a felfogadott szőlőmunkásoknál
(Mt 20:15).
v4-5. A szeretet nem
kérkedik és nem fuvalkodik fel.
Ez a két tulajdonság hasonló dolgokat mond. A dicsekedés önzésből, a magunk
felmagasztalását jeleni, és mások mellőzését, árnyékba tolását. A szeretet
sohasem önmagát akarja tisztelni, és másokat megalázni, hanem fordítva! A
szeretetet Keresztelő János szavai jellemzik: „Neki növekednie kell, nekem pedig egyre kisebbé lennem.”
v6. A szeretet nem
cselekszik éktelenül
– vagyis illetlenül. Például, ha azt mondod: Hozz egy pohár vizet! – Erre
kaphatsz olyan feleletet, hogy „Mi vagyok én neked? Szolga? Hozzál magadnak!”
De mondhatod illedelmesen, hogy „Kérlek, lennél szíves adni egy pohár vizet?”
Persze, szívesen!
v7. A szeretet nem keresi a
maga hasznát – mivel
nem akármilyen, hanem „agapé” szeretetről van szó.
v8.A szeretet nem gerjed haragra
– nem azért, mert nincs idegrendszere, hanem azért, mert annál többre becsüli a
másikat.
v9. A szeretet nem rója fel
a rosszat – vagyis,
nem jegyzi meg, nem tartja számon, nem vezet róla nyilvántartást.
v10. A szeretet nem örül a
hamisságnak de együtt örül az igazsággal. Nem tanácsos az igazságot szembehelyezni a szeretettel.
v11. A szeretet mindent
elfedez. Nem
kibeszél, nem rágalmaz, hanem elfedez. A szeretet a legerősebb smink, amely
létezik. Hatékonyabb, mint a „Maskara”, vagy bármilyen más, híres márkájú
smink. „A szeretet mindent elfedez.”
Festék nélkül, teljesen elfedezi a fehér hajszálakat. Elfedezi a hiányokat, a
cellulitisz (narancsbőr) göröngyeit. Elfedezi az oszteoporózis okozta
távolságokat. Elfedezi a szülés utáni foltokat. Mindent elfedez! Ezzel a (volt)
menyasszonyom hiba nélküli lesz, akin nincs szeplő vagy sömörgözés, vagy valami
afféle.
v12. A szeretet mindent
hiszen. Mert a
bizalomra épül. Bízik és nem kételkedik.
v13. A szeretet mindent
remél. Sohasem
veszti el a reményt.
v14. A szeretet mindent
eltűr. Sohasem
mondja, hogy „nem bírom tovább”…
v15. A szeretet soha el nem
múlik. Végtelen.
Ezzel mindjárt külön foglalkozunk.
nLeprás
telepen járt egy milliomos. Végignézte a nyomort, a betegeket és megállt egy
gondozónő mellett, aki a betegek kötszereit mosta. „Egymillió dollárért én nem
mosnám ki ezeket a kötszereket!” - szólt. „Én sem - válaszolta a nő. - De mit
ér egymillió dollár Krisztus szeretetéhez képest?
nHol
van még egy olyan erő, mint a szeretet? Ami így megmozgatná a szíveket? Ami így megtanítana élni egymásnak és
egymásért? Ami Istent arra
kényszerítette volna, hogy a világért egyszülött Fiát adja? Többet tehet a
szeretet mindennél.
nAz
Ószövetség minden Igéje beteljesedik ez egyetlen nagy parancsban: Szeress!
Jézus így mondta: „Szeresd az Urat a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden
erődből... Szeresd felebarátodat, mint magadat.” (Mk 12,30-31) Ezt ne
ragozzuk helytelenül, mint az írástudó tette: „Szeretni Istent... szeretni embernek felebarátját...” Ahol Jézus
imperativust használ, azt mi ne mondjuk infinitivusban. Szeress!
nMert
azt, amit nem tudott megtenni az emberi képességed, bölcsességed, erőd,
szépséged, gazdagságod, azt a szeretet megtudja tenni.
nSzeretet
nélkül semmi vagy, de szeretettel minden vagy. A görögnek görög, zsidónak
zsidó, románnak román, magyarnak magyar, szegénynek szegény, gyászolónak
gyászoló, szenvedőnek szenvedő. A törvény betöltése a szeretet.
III. A
szeretet mindennél tovább tart – 8a. v.
nMert
a szeretet mindennél tovább tart. „Soha el nem fogy.”
nElmúlik
a gyermekkor, elmúlik az ifjúság, elszáll az élet, odalesz az egészség, az erő,
a tehetség, a bölcsesség. Elmúlik minden, de a szeretet megmarad.
nEgykor
majd hited beteljesedik, a reménylett dolgok körülvesznek, a nem látott
dolgokat színről színre szemléled. Akkor véget ér a hit és értelmét veszti a
remény. De a szeretet az megmarad. A szeretetre még a mennyországban is szükség
lesz.
nKolumbusz
feltalálta Amerikát, de nem ismerte meg. Nem járta végig a prériket, az
Amazonász őserdőit, a Mississippi síkságát, a Nagy Tavak vidékét, az Andok és
Kordirellák, a Sziklás hegység csúcsait… Ő csak a partokat láthatta: csak rész
szerinti volt az ismerete. Épp úgy, mint aki itt megkóstolja Isten szeretetének
óceánját, csak kicsiny részecskéjét érzi át annak, ami a szeretet valójában. „Határtalan és mérhetetlen az Isten nagy
szeretete, mert feljebb ér a csillagoknál s elhat a pokol mélyére...”
nA
szeretetben lehet fejlődni, bővelkedni, s lehet beteljesedni vele.
nA
szeretet soha el nem fogy. Olyan hosszú, olyan tartós, olyan erős, olyan bővelkedő.
nA
sír és a halál sem győzi le. Sok vizek nem olthatják ki.
nA
tökéletesség kötele, a Szentlélek gyümölcse.
nDe
jaj, az emberek gyűlölni is tudnak! Az utolsó időkben sokakban meghidegül. Efézusi
gyülekezetek elhagyják első szeretetüket! Képmutatás és világiasság gyilkolják
a szeretetet! „Tudom a te dolgaidat!”
nÓ,
Istenünk, taníts meg minket szeretni! Te előbb szerettél minket! „Szűkölködünk nagy mértékben, szereteted
nélkül!” Taníts meg önzetlenül, igazi Krisztusi szeretettel szeretni! Ezt
akarjuk sugározni, terjeszteni magunk körül. Tűnjön a gyűlölet, a szívtelenség,
a meg-nem-értés, a képmutatás! Jöjjön el a szeretet, jöjjön el a te országod!
19Íme, az én népem leányának
kiáltó szava a messze földről: Nincsen-e ott az Úr a Sionon? Nincsen-e azon az Ő
királya? Miért ingereltek fel engem az ő faragott bálványaikkal, az idegen
semmiségekkel?
20Elmúlt az aratás, elvégződött
a nyár, és mi nem szabadultunk meg!
21Az én népem leányának romlása
miatt megromlottam, szomorkodom, iszonyat fogott el engem!
22Nincsen-e balzsamolaj
Gileádban? Nincsen-e ott orvos? Miért nem gyógyíttatott meg az én népem leánya?
A siralomban, mint
liturgikus énekben, a nemzet nyomorúságát éneklik meg, a katasztrófa
bekövetkezte után. Azonban a próféták, akik biztosak voltak az ítélet
bekövetkezte felől, előre megsiratták a nép nyomorúságát.
Babilon pusztítása miatt
Júda siralmas helyzetbe jutott.
E hosszú vers a 8:4-el
kezdődik a 10:25-ig.
A siralmas állapot
megértéséhez a 8:4-17 adja az ismeretet, ahol Júda bűnei vannak felsorolva.
A csalárdságnak adták magokat, visszafordulni nem
akarnak. (Jer 8:5 HUN)
Nem beszélnek igazán, senki sincs, a ki megbánja
az ő gonoszságát (Jer 8:6 HUN)
Az én népem nem tudja az Úr ítéletét (törvényét)!
(Jer 8:7 HUN)
Megvetették az Úr szavát: micsoda bölcsességük
van tehát nékik? (Jer 8:9 HUN)
A nép azt mondja: a mi Istenünk hallgatásra juttatott minket, és
mérges vizet adott innunk; mert vétkeztünk az Úr ellen!
(Jer 8:14 HUN)
Az Úr azt válaszolja: 17 Mert ímé, én vipera-kígyókat bocsátok reátok, amelyek
ellen nincsen varázslás, és megmarnak titeket, azt mondja az Úr!
(Jer 8:17 HUN)
Nehéz megállapítani, ki
beszél: az Úr, Jeremiás, vagy a nép. Az eredetiben nincsenek idézőjelek.
A 19b-20. v. a nép
panaszát tartalmazza. Ezen kívül az Úr üzenete szól, Jeremiáson keresztül.
Jeremiás sír, hogy népe
menthetetlen. Az érti meg igazán, akinek gyermeke lázadó lett, elszökött. Csak
a gyász marad utána. Jeremiás és az Úr nem tud örülni, csak sírni.
19b – „Nincs-e ott az Úr a Sionon?” – A nép
nem tudja, hogy már nincs ott az Úr. Mivel elhagyták a szövetséget, a
szövetséges Úr nem segíthet. Figyelmeztetve is voltak, hogy ne bízzanak hazug
beszédekben (7:4 )
20 – „Nem szabadultunk meg.” – Van, aki úgy
véli, hogy ez egy szólásmondás, egy kilátástalan, reménytelen helyzetre.
21-22 – Az én népem leányának romlása miatt megromlottam,
szomorkodom, iszonyat fogott el engem!
22
Nincsen-é balzsamolaj Gileádban? Nincsen-é ott orvos? Miért nem gyógyíttatott
meg az én népem leánya? – A nép hamarosan átéli a büntetést bűneik miatt. Amit
megérdemelnek. Nincs öröm abban, amikor a szeretteink szenvednek.
9:1 – Nem elég a könny, amikor szeretteink
nyomorúságát kell siratni. Nincs gyógyulás.
Van a pokolba jutásnál rettenetesebb is: amikor
mást is odajuttatsz! Amikor nemcsak te jutsz oda, hanem miattad más is! Ez
rettenetesebb!
I. Miért siralmas?
Nem az energiaválság miatt, nem az élelemhiány vagy éhínség miatt, nem a fegyverkezések és háborúskodások miatt, nem a munkanélküliség
és népszaporulat miatt…
- mert nincs ott az Úr a Sionon – 19. v.
Hiábavalók az istentiszteletek és szolgálatok Isten nélkül. Ézs 58.
- mert elterjedt a bűn a nép között – 19.b. Mint Józsué veresége Ai-nál.
- mert hiábavaló volt a kegyelem ideje – 20. v.
Nem történt szabadulás.
- mert beállott a romlás a tanításban és
életgyakorlatban. Nincs balzsam. 2Krón 36:15-16
II. Ki siratja?
Jeremiás 9:1. JerSír
1:12-16.
Mózes – 2Móz 32:31-32.
Ezékiel 9:4-6. 8.
Dániel – 9:3-5.
Nehémiás – 1:4-5.
Ábrahám Sodománál. Móz
19.
Sámuel Saul miatt. 1Sám
15.
Pál – Róm 9:1-3. 5.
Jézus – Lk 19:41-44.
III. Hol van a megoldás?
Nem a gileádi
balzsamolaj: az nem gyógyítja a lelki sebeket.
Az állapot felismerése: „nem
szabadultunk meg”. Szabad vagy-e?
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)