2010. december 23., csütörtök

Az utóbbi napokban, hetekben

Az utóbbi napokban, hetekben, hónapokban sokféle szívfájdalmat okozott az egyik lelkipásztornál és gyülekezeténél található hitelvi elhajlás. A problémák még augusztus végén kezdődtek, és azóta egyre fájdalmasabbá váltak. A betegséggel is így szokott lenni: egyre fájdalmasabb, és előbb-utóbb műtétre kell sor kerüljön, ha akarjuk a gyógyulást.

Amikor szeptember végén meglátogattam Vékás testvért Kolozsváron, érdeklődött a szövetség felől és a gyülekezetek felől. Kérésére részletesen előadtam neki az akkori helyzetet, amire ő csak annyit mondott: megmondom neked, ebből nem lesz „gálickő”. Igaza volt.

A kialakult helyzet rávilágított néhány dologra, amely eddig nem volt ennyire világos. Magamat is újra megvizsgálhattam, hogy Isten oldalán állok-e. Szívemben békesség van, mégis szomorú vagyok, hogy Istennek és az Ő népének ilyen sok ellensége van! Olyanok, akiknek önmagukat és saját elveiket istenítik, és azon kívül senkire nem hajlandók hallgatni. Akik nem látnak távolabb a mai napnál, saját céljaikat és forgatókönyvüket mindennél előbbre helyezik. Meg van írva: „Jönnek ti közétek gonosz farkasok, kik nem kedveznek a nyájnak. Sőt, ti magatok közül is támadnak férfiak, kik fonák dolgokat beszélnek, hogy a tanítványokat magok után vonják.” (ApCsel 20:29-30) Ez van, kérem: a farkasok megsokasodtak, a nyájat sok oldalról tépik, bomlasztják, szakítják. Nem (csak) egy személyre gondolok itt, hanem inkább annak elvbarátaira, akiknél nemhogy alázat, szelídség, szeretet, békesség, jóság - vagyis a Szentlélek gyümölcse, jelenlétének bizonyítéka lenne látható, de a minimális illemtudás és tisztelet is hiányzik. A hét év, hazulról. És megnyilvánul bennük a Sátán embergyilkos lelkülete, lépten-nyomon. Közben arra hivatkoznak, hogy milyen hatalmasan munkálkodik bennük és a gyülekezetükben az Úr! Pedig, ha tehetnék, megfojtanának egy kanál vízben, engem is, mást is, azt képzelve, hogy ezzel is az Urat szolgálják és az Ő ügyét képviselik. Szomorú. Szóval, az emberek gonoszságát nehéz elviselni, de még nehezebb elviselni, ha Krisztus gyülekezetét gyalázzák! Ez még féjdalmasabb. Ha rólam van szó, lehetne hallgatni is. Ha a Gyülekezetről van szó, hallgatni bűn.

Hálás vagyok a sok kedves, bátorító, bíztató leveleknek, üzenetnek, akik nem a cyber-tér nyilvánossága előtt tették ezt, de mégis jelezték, hogy mi az, amivel egyetértenek, és mi az, amivel nem. Áldott legyen az Úr, Aki meghagyott magának sokezer embert, olyanokat, akik nem hajtottak és nem hajtanak térdet a korunkat jellemző vallásos hamisságnak és csalásnak!

Emítettem, hogy magamat is újra megvizsgálhattam, és gyakran az Ige mérlegére tettem: Bennem is van harag? Gyűlölök valakit? Szeretetlenül, illetlenül viselkedtem valakivel? Amit teszek, az Úrért teszem? Megalkudtam valahol? Az igazság az, amit szeretek? Csakugyan van bennem nagyravágyás? Pénzéhesség, anyagiasság? Kell-e nekem tenni, vállalni azt, amit teszek, vállalok? Vagy helyesebb lenne, ahogyan más is teszi, nem vállalni fel a konfrontálódást? Bújjak el az ujjam mögé? Mert sokkal könnyebb lerázni, áthárítani, kibújni a felelősség alól. Miért nevezzenek engem „nagyfőnöknek”, vagy még durvábban „nagykutyának”, „diktátornak”, vagy nem tudom minek? Lehetnék kedves, megértő barát. Ölelő, vállon-veregető kolléga. Nem?

Nem tudja mindenki, hogy a Szövetség élén lenni nem jelent semmilyen előnyt, hanem inkább hátrányt. Még azt sem mondhatom, hogy az eddigi elnökök közül valamelyikenk „kellett a hatalom”. Áá, dehogy. Az, hogy most én vagyok az elnök, ennek megvan a maga története és oka. De nem tart ez mindörökké. Nem kívántam és most sem kívánom ezt a tisztséget magamnak. Szívesen és örömmel átadom, a lehető legelső alkalommal. Ezt azért írom le, hogy a közelgő választáson az illetékesek fogjanak szavamon. Nagyon örülni fogok neki. Őszintén. Nagy tehertől szabadítanak meg. De az, hogy szabadulni szeretnék ettől a tehertől, nem jelenti azt, hogy nem vállalom, vagy megfutamodom. Nem, soha. Akkor sem, ha ilyen nehéz "pászma" jut számomra. Augusztus óta nem napokban, hanem hetekben lehetne mérni már azokat az éjszakákat, amelyeken nem tudtam aludni a zajló dolgok miatt: imádkoztam és virrasztottam. Közben böjtöltem is, és kis könyvecskére rugó levelezést írtam, naivan azt gondolva, hogy szép szóval is el lehet érni valamit... Tévedtem. Nem lehetett.

Most pedig a blogommal kívánok platformot biztosítani annak a hitnek és tanításnak, amit mi baptisták, a Bibliából merítettünk. Mindazokat a kérdések, amelyeket az utóbbi időben felmerültek, érdemes lesz újra átgondolni. Ne legyen semmi, amit csak megszokásból, vagy csak a hagyomány miatt teszünk. Vagy talán épp ellenkezőleg, csak azért, mert ma ez a divat. Legyen egyedül a Szentírás a hívő életünk mércéje! Alkalmazzuk annak tanítását a mai helyzetben. Úgyhogy, megpróbálok ezekről írni majd egyet s mást, ahogyan az megértettem Isten igéjéből.

Ezzel kapcsolatban megemlítem, amint már korábban írtam róla (tavaly, július végén), hogy még ha valaki a Névtelenség palástjába burkolózik is, a megjegyzéséből mindjárt érezni lehet, hogy milyen lélek lakik benne. Nyílván sok támadási felületet biztosít az, ha valaki nem rejtőzik el, hanem felveszi a harcot. A meggyőződésből vállalt döntéseket eddig sem bántam meg, és most sem fogok gyáván hallgatni. Látom, persze, hogy sokan vannak, akiknek nem vagyok szimpatikus, akik irigyelnek, gyűlölnek, haragszanak, stb. Tudomásul veszem, de ez nem változtat vagy félemlít meg. „Vessétek el magatoktól ti is mindazokat; haragot, fölgerjedést, gonoszságot és szátokból a káromkodást és gyalázatos beszédet.” (Kol 3:8) Részemről megpróbálom alkalmazni, amit annak idején Annuska néni írt egyik commentjében: „Minden ütésed, átkod / Hiába ellenem. / Szörnyű a fegyverem: / A végén megbocsátok.” (Illyés Gyula: Szörnyű fegyver).

A megjegyzésekre egyelőre ugyanúgy lehetőséget adok, szabadon, mint eddig. De ha valakik visszaélnek vele, akkor le fogom tiltani egy ideig. Mert az ördögnek nem fogok keretet biztosítani, hogy gonoszságát kinyilvánítsa!

15 megjegyzés:

Névtelen írta...

ez őszinte és egyenes beszéd. áldott, békés karácsonyt és új évet!

Névtelen írta...

Veled vagyok, Testvérem!
Békés Boldog Karácsonyt!

(theologos "admin")

Unknown írta...

Imádkozunk érted, hogy Isten vezessen tovább. Nem könnyű ilyen helyzetben sem dönteni, sem vállalni a velejárókat, de az Ige alapján úgy győződtem meg, hogy Isten mindenkitől azt várja el, hogy ott legyen hűséges, ahova Ő helyezett.
Úgy, ahogy írtad, maradj meg alázatban, szeretetben, de légy bátor és erős! Isten most ezt várja tőled.
Kívánunk áldott, békés karácsonyt!

Szeretettel, Szilágyi Zsigmond

iri írta...

Aldott , oromteli Unnepeket!

Névtelen írta...

Ezen a szép születésnapon: az Ur születésnapján, és a te születésnapodon, egy kicsit tedd félre
a nehezebb teendőket és egyszerüen örülj ImmánuÉlnek, hogy mindig ott van veled és kedves családoddal,
és, ahogy mondotta: veled lessz minden nap a világ végezetég!
Tőtős család, Vecsés

Borzási István írta...

"Áldott legyen az Úr! Napról-napra gondoskodik rólunk a mi szabadításunk Istene! Szela."

Zsolt 68:19

tibor 0517 írta...

nem tudom meik gyulekezetrol es meik lelkipasztorrol van szo de imadkozom ertuk hogy adjon nekik az UR megterest es konyoruljon rajtok ugy latom hogy nagyon jo es hejes a latasod es az UR ami ISTENUNK fog adni eleg erot es batorsagot a megoldashoz.megertem hogy nem szivesen valalod a szovetseg vezeteset mert tamadasok ernek,stb de ha megis ezt varja el toled az UR akor legySZIVES ES VALALD mert Ő ad erot hogy veghez vid a munkat amivel megbiz.meglatasom szerint egy ilyen ferfira lehet szuksege mint te akinek megvannak az adotsagai a vezeteshez (alazat,hatarozotsag ,Istenfelelem,előrelatas)stb.Szereny velemenyem hogy nem csak Neki van szuksege egy ilyen ferfira hanem a nyajnak meg nagyob szuksege van ezekben a modern megtevesztő felrevezető vilagban.szuletesnapod alkalmaol kivanom hogy ISTEN ELTESSEN SOKAIG kegyelmeben es szolgalataban. Kivanok áldott unnepet az Únnepelt jelenleteben.Testveri tiszteletel es szeretettel tibor Szilagysomlyorol

Névtelen írta...

Nagyon sok okot lehetett olvasni az interneten ami a problemat okozta a gyulekezetnel es a pasztornal. Viszont mind a ket "part" mas okokat sorakoztatott fel. Talan segitne a helyzeten hogyha ki lenne fejtve pontosan mit is takar a hitelvi elhalylas fogalma. Aldott unnepeket es Boldog szulinapot.

Borzási István írta...

Az „eretnek” szót kétféle értelemben használja az ige: egyrészt pártoskodásra, szakadásokra vonatkozik (1Kor 11:19). Az ilyen eretnek (vagyis: szakadást okozó személy) az Ige szerint eltévelyedett, és önmagában hordozza ítéletét (Tit 3:10-11). A széthúzás, pártoskodás a test műve (Gal 5:19-20), és „akik ilyeneket cselekszenek, Isten országának örökösei nem lesznek”.

Az „eretnek” szó másik használata, amikor „veszedelmes eretnekségek”-ről van szó (1Pt 2:1-2). A szövegösszefüggésből kitűnik, hogy az ilyenek tagadják a hit alapvető tételeit, vagy azt megrontó, aláásó tanítást hirdetnek. Ezek is „önmagokra hirtelen való veszedelmet hoznak”.

Névtelen írta...

Kedves István!

Szívesen beszélgetnék én is veled személyesen azokról az Igei tanításokról, amelyek elfogadása miatt kiraktatok most egy lelkipásztort köreitekből. De maga ez a tett, hogy egy olyan embert raktok ki, és adtok ki körlevelet, aki - mint a körleveletekből is kiderül - mindössze az Igéhez igyekszik hűséges lenni, az éppen rátok nézve hordoz egy üzenetet: éppen azt amelyet te a másik oldalra próbálsz kivetíteni.

Vezetőként nagy felelősség van rajtad valóban, és elsősorban nem embereknek kell tetszeni, hanem az Úrnak. Az Úr Igéje pedig nagyon egyértelmű ezekben a kérdésekben: a nyelvekenszólás, prófétálás teljes mértékben újszövetségi gyakorlat pünkösd óta, és itt hiába utaltok visszásságokra, az Ige arra bátorít, hogy használjuk ezeket az ajándékokat.

Azért mert vannak hamis tanítók, hamis tanítások, még nem fogjátok megszüntetni az Ige tanítását az Istentiszteleteken, hasonlóképpen nem lenne szabad elűzni azokat akik nyitottak a Szent Szellem ajándékainak használatára, sokkal inkább bátorítani kellene ezt a gyülekezetekben (márha az Ige az első számotokra, mintahogy azt mondod te is). Annál is inkább, mert más országokban a baptista egyházakban is sokkal nagyobb szabadságot látunk és tapasztalunk ezeken a kérdéses területeken, mint amit te képviselsz.

Dohi család írta...

szomoru vagyok.

reformatus testvereim a felnott keresztseg koruli problemakrol, visszaelesekrol beszelnek amikor rolunk baptistakrol van szo. es sokmindenben igazuk is van. megis mi tartjuk az allaspontunkat mert nem csak azt nezzuk ami van hanem azt is amit szeretnenk, hogy legyen. en ugyanezt a lelkuletet lattam tobb karizmatikus gyulekezet vezetojeben is. latjak, hogy sokszor baj van a gyakorlattal, megis folytatjak, mert bizakodnak.

szemely szerint nem vagyok az a nagy ujjongo tipus, a reformatus liturgia (amiben felnottem) jobban tetszik, de szeretem un. "karizmatikus" testvereimet akiket Istentol kaptam.

szerintem nagyon sokszor a szavak szintjen akadunk fenn, ha megertenenk es akar hasznalni is mernenk egymas nyelvezetet rajonnenk h ugyanazt mondjuk. vagy megint naiv vagyok?

azt hiszem ertem, hogy mit miert tesznek borzasi testveremek, probaljak valahogy az egyhaz jovojet biztositani, egyensulyt teremteni a rendszerben, a legnagyobb jot a leghoszabb tavon, stb. egy kozos baratunk ugy latja a romaniai magyar baptista vezetoseget, hogy tele van felelmekkel es nagyon sok helyzetben a felelm motivalja. vajon igaza van?
barcsak ne lenne!

a szuveren ISTEN uralkodik!
(igy is ugy is)

adlott karacsonyt mindenkinek
zoltan

u.i. remelem nem volt semmi serto vagy tiszteletlen abban amit irtam. ha megis ugy jon le, nem annak szantam.

Borzási István írta...

Kedves Névtelen,

elméletben talán egyet lehetne érteni azzal, amit írtál a kegyelmi ajándékok használatáról. De ha így ismered a Bibliát, tudod-e azt is, hogy mit ír azokról, akik szakadásokat okoznak?
Olvad el fentebbi válaszomat egy másik, hasonló Névtelennek.

Névtelen írta...

1. Jézus szakadár volt
2. Luther szakadár volt
3. Kálvin szakadár volt

A baptisták szakadárok voltak, mert a felismert igei igazságot (bemerítkezést) fölé helyezték a korabeli tanítók igazságának. A pünkösdi-karizmatikusak szakadárok voltak (vannak?), mert a felismert igei igazságokat (a Szent Szellem ajándékainak működése természetes újszövetségi gyakorlat a gyülekezetben) fölé helyezik a kor tanítóinak igazságának.

Névtelen írta...

Nem ertek egyet azzal, hogy Jezus szakadar volt. Mire alapozod ezt a kijelentesed? Jezusrol nem tudom, hogy valaha is tartozott volna valamelyik vallasfelekezethez. Legalabbis az Igeben sosem olvastam errol. Csak az Atya uzenetet tanitotta es betoltotte a torvenyt. Akik kepmutatok voltak elitelte oket. Akik pedig torekedtek, azokat igyekezett utbaigazitani. ( Lasd Nikodemus tortenetet). Az mas, hogy nem fogadtak a tanitasat sokan. De nem hiszem, hogy ettol szakadar volt.

Borzási István írta...

Luther sem, Kálvin sem volt szakadár. Miután kiátkozták őket korábbi egyházukból, komoly döntések elé voltak állítva.
A reformáció ideje alatt a római katolikus egyház messze eltért a Bibliától, különösen a megváltás kérdésében. Azon hamis megváltás-tanítások cáfolása miatt kerültek olyan helyzetbe, hogy kiátkozta őket a pápa. Ha emiatt szakadároknak nevezzük őket, akkor az mindenképp összhangban van azzal, amit erről a Bibliában olvasunk. Azt mondani, hogy a reformátoroknak fenn kellett volna tartani a szervezeti egységet, a komoly tanbeli tévedések árán is, Jézus főpapi imájának a félreértése. Egység a hívőkkel: igen. Egység azokkal, akik hamis evangéliumot tanítanak: nem.