Az Úr Jézus és a hűségesek csoportja - Jn 19:25-27
Az Úr Jézus és a
hűségesek csoportja
Jn 19:25-27
Jn 19:25-27
n Mindvégig tartó hűségre van szükségünk.
n
Itt hangzik el az Úr Jézus harmadik szava a
keresztről, ami két mondatból áll: Jézus szól Máriának: „Asszony, íme, a te fiad”, majd Jánosnak is: „Íme, a te anyád.”
n
A kereszt mellett sokféle emberek voltak és
sokféle hangok hallatszottak. Kiabálás, gúnyolódás, megvetés,
véleménynyilvánítás, sírás. Ott voltak a papok, a katonák és nagy sokaság, akik
kimentek nézelődni. „A nép megállott nézni” - mondja Lukács. Mindezek nagy része csúfolta Őt.
n
De a kereszt körül ott volt négy hűséges
asszony is és egy férfi.
v
Máté evangélista szerint az ott állók
között volt Mária Magdaléna, Mária a Jakab és Józsé anyja és a Zebedeus
fiainak anyja (Mt 27:56).
v
Márk evangélista ugyanígy említi Mária
Magdolna mellett a másik Máriát, akit a „kis” Jakab és Józsé anyjának nevez,
míg a Zebedeus fiainak anyját Saloménak (Mk 15,40).
v
János evangéliuma szerint az Úr Jézus
anyjának nőtestvére is ott volt, aki – ahogy az összefüggésből kitűnik,
maga Salome, a Zebedeus fiainak–, tehát Jánosnak is anyja.
I. A János hűsége
n
János, aki ezt az evangéliumot írja,
állítólag ő volt az egyetlen, aki természetes halált halt, és ő volt a legfiatalabb
a tanítványok közül.
v
Az evangéliumban, amit öregkorában írt, nem
nevezte meg magát, gyakran „az a
tanítvány, akit Jézus szeretett” kifejezést alkalmazta magára. Nem helyezi
magát előtérbe. Azt feltételezi, hogy mindenki tudta, hogy János volt az, akit
Jézus szeretett, és nem tartotta szükségesnek a pontosítást.
n
Jézus nem tartott tanításokat a népnek a
kereszten, nem értelmezte az írásokat, nem beszélt a kereszt értelméről. Csak néhányszor, összesen hétszer szólalt meg
nagyon rövid mondatokban, amelyek közül szól e két személyhez is.
v
Nem tudta kezét kinyújtani, de gondolom, a
szemével intett, mert az igéből világosan kitűnik az, hogy mit mondott az
anyjának, és utána mit a tanítványnak. „Asszony, íme, a te fiad!” „Íme a te
anyád!”
n
Főleg három személyről van tehát szó:
Jézusról, Máriáról és Jánosról.
n
János volt tehát az a tanítvány, akit Jézus
szeretett. De lehet ezt fordítva is mondani. János volt az a tanítvány, aki
Jézust szerette.
n
János is elfutott a többiekkel együtt,
amikor azok elfutottak, de visszatért. Őróla tudjuk, hogy ott volt a
keresztnél, és jelen volt a megfeszítéskor.
v
Mi is sokszor elmenekültünk talán, ha jött a
veszély? Ezt az Úr tudja. A lényeges kérdés azonban az, hogy visszatértünk-e a
kereszthez, Jézushoz, újra meg újra? Tud-e használni minket, tud-e munkát bízni
reánk, megbízást adni nekünk? Közel vagyunk e Hozzá, amikor fel akar használni?
n
Jézus testvérei közül, tudjuk, hogy Jakabnak
megjelent feltámadása után. Testvérei utólag hittek benne. A feltámadás után
ott látjuk őket a tanítványokkal, mint akik foglalatosak voltak az apostolok
tudományában, a közösségben, a könyörgésben és a kenyérnek megtörésében az első
gyülekezettel együtt.
v Később, azt
olvassuk: „Judás, Jézus Krisztusnak szolgája,
Jakabnak pedig atyjafia...” (Jud 1) Rendkívüli dolog az, hogy Júdás nagyobb
rangnak tartotta azt, hogy Jézus Krisztusnak szolgája lehetett, minthogy azt
hangoztassa, hogy ő Jézusnak testvére!
n
De hadd tegyem fel a kérdést: te szolgája
vagy-e már az Urak Urának, Jézus Krisztusnak? Ha visszajönne ma, ígérete
szerint, mondhatná-e feléd is: jól van, jó és hű szolgám...?
v
Az ő szolgái közel vannak a kereszthez, és
tiszta szívvel készek szolgálni Őt.
I. Mária és az asszonyok hűsége
n
Sokszor elfelejtjük, hogy Jézusnak volt
családja is. De Ő nem felejtette ezt el. Törődött az édesanyjával.
v A Sátán
nagy gondot fordít arra, hogy a családokat tönkre tegye, valami meg-nemértést
vessen el a családtagok között, a gonoszság magvát, s abból aztán nagy bűnt
kerekíthet. Ha tönkre tette a családot, akkor tönkretette a gyülekezetet, a
társadalmat, s a világot is. Hiszen ettől függ minden.
n
Jézus úgy beszél itt, mint Mária fia, és úgy
is, mint Isten Fia.
n
János közel volt a kereszthez, s Jézus azt
használhatja, aki közel volt a kereszthez. Nem másokra bízza az édesanyját,
hanem Jánosra, aki mint az előbb láttuk, test szerint unokatestvére is.
v
Testvérei nem voltak jelen, más rokonai nem
hittek benne. A többi tanítványok elmenekültek.
n
Mária, aki hitt benne, talán kiközösített
lett, vagy otthontalanná válhatott, férje már bizonyára nem élt, és fiai nem
voltak arra valók, hogy gondját viseljék. Ezért Jézus, mint lehetséges örökös a
családban, lévén elsőszülött, törődött édesanyjával, gondoskodott róla.
v
Halála előtt feladatának tartotta, hogy
édesanyját biztos kezekre bízza, tudva, hogy ő már nem viselhet reá gondot. Az
igazi lelki kapocs, az Úr Jézus anyja, Mária és János között, a kereszt volt.
n
Mária, egy megtisztelt, de egy megpróbált
asszony, akitől született Jézus, akit Krisztusnak hívnak. Mária, aki
eljegyeztetett Józsefnek, teherbe esett mielőtt egybekeltek volna. Az Úr Jézus
szűztől való születése nem legenda, nem mese, hanem igaz történet. Jézus
Máriától született, aki akkor még leány volt. József nem volt Jézus édesapja,
csupán nevelőapja.
v Az agg
Simeon szavai teljesedtek be itt a keresztnél: Mária nem ájult el, de fájt neki
az, hogy fiát a kereszten látja, s szívét az akkori prófécia szerint,
általjárta az éles tőr. Egyedül maradt.
n
Sok mindent nem értett Mária, de már Jézus
születésekor arról olvasunk, hogy azokat az igéket, amiket az angyalok mondtak,
megtartotta és szívében forgatta. Gondolkozott róla, jóllehet nem értette. Ezen
kívül még sok mindent, ami Jézus életében történt, nem értett, de különösen a
kereszt érthetetlen lehetett számára, mint a többiek számára is. Miért kell az
ő fiának meghalnia?
n
12 éves korában, amikor felvitték Jézust a
templomba, az Úr Jézust háromnapi keresés után találták meg az írástudók között
ülve, amint hallgatta őket és kérdezgette őket. Mindnyájan akik őt hallgatták,
elálmélkodtak az ő értelmén és az ő feleletein. Ezt látva Mária és József -
elcsodálkoztak, és azt mondta néki az ő anyja: „Fiam, miért cselekedted ezt velünk? Íme, atyád és én nagy bánattal
kerestünk téged. Ő pedig monda nékik: Mi dolog, hogy engem kerestek? Avagy nem
tudjátok-e, hogy nékem azokban kell foglalatosnak lennem, amelyek az én
Atyámnak dolgai? De ők nem érték e beszédet, amit ő nékik szóla.” (Lk 2:48-50)
v Mária az Úr
Jézus anyja volt – sem több, sem kevesebb. (Nem a menny királynője, nem a
Gyülekezet anyja, és nem Isten anyja, hanem Jézus anyja.)
v Mária
istenfélő, hívő asszony volt, aki ragaszkodott Istenhez. Olyan asszony, akit
Isten fel tudott használni eszközül.
n
Az Úr Jézus valahányszor atyjáról beszélt,
mindig Istent értette alatta, mennyei Atyját. Az is nagyon fontos, hogy a
Bibliában sehol nem olvashatjuk, hogy Jézus így szólította volna meg
édesanyját, hogy „anyám”. Ő ezt a szót nem használta. Egy másik szót használt,
amit általában bárkivel szemben használhattak, mint tiszteletteljes
megszólítást, és a keresztről is ez a megszólítás hagyja el ajkát. Nem: Anyám, ímhol
a te fiad, hanem „Asszony, ímhol a te fiad.”
v A kánai menyegzőn
is így szólt: „Mi közöm nékem te hozzád, óh asszony,”
n
Mária tudta, még ha nem is értette, hitt
benne, hogy Jézus valahogy másabb, mint az ő többi gyermekei közül valamelyik.
És megparancsolta a szolgáknak, „ha
valamit mond néktek, megtegyétek.” Jézus Máriának elsőszülött, házassága
előtt, szüzességében született fia volt. De Jézus Isten Fia is volt, míg Máriának
Józseftől is születtek gyermekei, akikről a Biblia beszél. De ezek, akikről a Mk
6 és Mt 12 beszél, csupán féltestvérei voltak Jézusnak.
n
Mivel Mária hitt Jézus Krisztusban, azért
üdvözült. Nem azért, mert megszülte Jézust, nem azért mert számára Isten
valamilyen más külön bejáratot biztosított volna az üdvösségre, hanem azért,
mert Jézus meghalt érette, és ő hitt Jézus Krisztusban.
v
Nem ír a Biblia az ő rendkívüli voltáról,
feltámadásáról, vagy menybemeneteléről. Mária egy ember volt, aki épp úgy
meghalt, mint ahogy elvégezett dolog, hogy mi is meghaljunk egy napon. De Jézus
édesanyjáról tudjuk azt, hogy ő hitt Benne. S az ő hite, mint a többi hívőnek,
tulajdoníttatik néki igazságul.
III. Az Úr Jézus hűsége – Jel 2:10.
n
Jézus a központi személy e nagy eseményben.
Ő mindhalálig hűséges maradt.
n
Hogy ember lehessen Jézusnak meg kellett
születnie, mint ember. Hogy Isten lehessen, nem kellett tennie semmit, mert Ő
Isten volt és Istent maradt. Az ő kettős származását többször nyilvánvalóvá
tette, és erről tanúskodik élete és csodái.
v Pilátus
előtt kijelentette, hogy Ő született és
jött erre a világra (Jn 18:37).
v
János evangélista nagyon világosan és
érthetően újra meg újra bemutatja Jézust, mint Isten Fiát, Aki onnan felülről
való. (Jn 8:23)
v
János megválogatja azokat a csodákat, amiket
leírt, hogy bemutassa Jézus istenségét.
n
Jézus Krisztus a Szabadító, aki elveszi a
világ bűnét. Máriának is szabadítóra volt szüksége, mert ő sem volt bűntelen. „Minden ember vétkezett és szűkölködik Isten
dicsősége nélkül,” mondja az Írás. Önmagától, vagy cselekedeteiből ő sem
üdvözülhetett, csak Jézus Krisztus halála és feltámadása által.
v Jézus
Krisztus ott a kereszten anyjáért is szenvedett. A testvéreiért is, akit
szeretett. Értem és érted is, mindenkiért! Jézus Krisztus a világ megváltója.
n
Az Úr Jézus tisztelte az ő anyját. Még a kereszten sem gondolta, hogy túlságosan
elfoglalt a saját szenvedésével, és ez nem engedi meg, hogy mással
foglalkozzon...
v
Mindnyájan gyermekek vagyunk, legalábbis
addig, míg szüleink élnek, és jó lenne, ha ilyen lelkületünk lenne. A mai idők
egyik nagy tragédiája az, hogy a gyermekek túlságosan el vannak foglalva. Be
van osztva az idő, a perc, sietni kell, korán kelni, későn feküdni... Mire időt
szakíthatna édesapja, vagy édesanyja számára, már nincsenek. Akkor már nem igen
van kinek...
n
Krisztusnak még a kereszten is volt egy jó szava
édesanyja felé.
n
A keresztyén családi élet úgy boldog élet,
ha van időnk egymás számára, gondoskodni egymásról. Megértés, szeretet, egymás
megbecsülése, rendezett kapcsolatok: ezek tehetnek boldoggá. Másképp a Sátán
pokollá teheti a családi életet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése