Újjászülő és megújító fürdő - Tit 3:3-8a
Újjászülő és megújító fürdő
Tit 3:3-8a
n Pál apostol a megváltásunk szükségességét, forrását vagy eszközét és a módját részletezi. Miért történt? Ki tette? és Hogyan történt?
I. Miért történt? - Megváltatásuk szükségessége: múltbeli életünk – 3. v.
3 Mert régenten mi is esztelenek, engedetlenek, tévelygők, különböző kívánságoknak és gyönyöröknek szolgái,
gonoszságban és irigységben
élők, gyűlölségesek,
egymást gyűlölők valánk.
n ●3:3 – „Mert valamikor mi is” – Ez jellemzi a bukott emberiséget,
mielőtt megtérnek. Figyeljük meg:
v Róma 1:29-31 - 29 A kik teljesek minden
hamissággal, paráznasággal, gonoszsággal, kapzsisággal, rosszassággal; rakvák,
irigységgel, gyilkossággal, versengéssel, álnoksággal, rossz erkölcscsel; 30
Súsárlók, rágalmazók, istengyűlölők, dölyfösek, kevélyek, dicsekedők, rosszban
mesterkedők, szüleiknek engedetlenek, 31
Balgatagok, összeférhetetlenek, szeretet nélkül valók, engesztelhetetlenek,
irgalmatlanok.);
v Ef. 2:3 - 3 Akik között
forgolódtunk egykor mi is mindnyájan a mi testünk kívánságaiban, cselekedvén a
testnek és a gondolatoknak akaratát, és természet szerint haragnak fiai valánk,
mint egyebek is.”
v Ef 4:17-21 – 17 Ezt mondom annak okáért és
bizonyságot teszek az Úrban, hogy ti többé ne járjatok úgy, mint egyéb pogányok
is járnak az ő elméjüknek hiábavalóságában,
18 Kik értelmükben meghomályosodtak, elidegenültek az isteni
élettől a tudatlanság miatt, mely az ő szívük keménysége miatt van bennük; 19 Kik erkölcsi érzés nélkül,
önmagukat a bujálkodásra adták, minden tisztátalanságnak nagy nyereséggel való
cselekedésére. 20 Ti pedig
nem így tanultátok a Krisztust;
v Gal. 5:19-21 - 19 A testnek cselekedetei pedig
nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság,
bujálkodás, 20 Bálványimádás,
varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások,
visszavonások, pártütések, 21
Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók:
melyekről előre mondom néktek, a miképpen már ezelőtt is mondottam, hogy a kik
ilyeneket cselekszenek, Isten országának örökösei nem lesznek.
n ● „esztelenek” Ez a „gondolkodni”
vagy „érvelni” kifejezés negatív elöljárószóval. (vö. Lk 6:11; 24:25; Róm 1:14. 21; Gal 3:1,3;
1Tim 6:9; 2Tim 3:9). Ez egy erőteljes kifejezés a helytelen, nem megfelelő
gondolkozásra.
n ● „engedetlenek” Ez a „hívő”
kifejezés negatív elöljárószóval. A következő helyeken használták: (1) Agrippa
királyra az Apcsel 26:19- 19 Azért, Agrippa
király, nem levék engedetlen a mennyei látás iránt!”
v Ef 2:2 – 2 Melyekben jártatok egykor e világ folyása szerint,
a levegőbeli hatalmasság fejedelme szerint, ama lélek szerint, mely most az
engedetlenség fiaiban munkálkodik.”
v Ef 5:6-ban – 6 Senki titeket meg ne
csaljon üres beszédekkel; mert ezekért jô az Isten haragja a hitetlenség
fiaira.”
n ● „tévelygők voltunk” – „becsapottak”
vagy „elcsábítottak”.
n ● „különféle” –
„többszínű” mint a szivárvány.
n ● „kívánságok” – erősen
vágyakozni valamire, gyakran negatív értelemben. Róma 1:24 - 24 Annakokáért adta is
őket az Isten szívük kivánságaiban tisztátalanságra, hogy egymást testét megszeplősítsék.
n ● „élvezetek” Ebből
származik a „hedonizmus” szavunk (vö. Lk 8:14 – 14 És amelyik a tövis közé esett, ezek
azok, a kik hallották, de elmenvén, az élet gondjaitól, és gazdag-ságától
és gyönyörűségeitől megfojtatnak, és gyümölcsöt nem teremnek.” Jak 4:1-3.
n ● „rabjai” – „rabszolgaként szolgálni” az emberi kívánságot.
n ● „gonoszságban és irigységben élők” – Róm 1:29-ben a bukott
emberiséget ez jellemzi.
n ● „gyűlölségesek,
egymást gyűlölők” – Két szót a gyűlöletre, amelyek szinonimák.
n Mt 7 – „gyümölcseikről ismeritek meg őket”!
II. Ki tette? - Megváltatásunk forrása, eszköze – 4-5a. v.
4 De mikor a mi megtartó Istenünknek jóvolta és az emberekhez való szeretete megjelent, 5a Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából
tartott meg minket.
n 3:4-7 – E hosszú
mondat, talán egy himnuszból, hitvallásból vagy énekből származik, mint pl. 2:11-14.
n Gal 4:6-7 – 6 Minthogy pedig fiak
vagytok, kibocsátotta az Isten az ő Fiának lelkét a ti szíveitekbe, ki ezt kiáltja: Abba, Atya! 7 Azért nem vagy többé szolga,
hanem fiú; ha pedig fiú, Istennek örököse is Krisztus által.
n Róm 8:15-17 - 15 Mert nem kaptatok
szolgaság lelkét ismét a félelemre, hanem a fiúságnak Lelkét kaptátok, a ki
által kiáltjuk: Abbá, Atyám! 16
Ez a Lélek bizonyságot tesz a mi lelkünkkel együtt, hogy Isten gyermekei
vagyunk. 17 Ha pedig
gyermekek, örökösök is; örökösei Istennek, örököstársai pedig Krisztusnak; ha
ugyan vele együtt szenvedünk, hogy vele együtt is dicsőüljünk meg.
n „Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés
az; a régiek elmúltak, ímé, újjá lett minden.” 2Kor 5:17 – Spurgeon: …Véleményem szerint
még mindig sötétségben és kétségbeesésben tengődnék, ha Isten nem lett volna
olyan jó hozzám, hogy az egyik vasárnap reggel, miközben én éppen egy bizonyos
helyre siettem, hogy ott istentiszteleten vegyek részt, egy jó nagy hóvihart
küld. Befordultam hát egy kis mellékutcába, és egy kis, egyszerű metodista
kápolnához jutottam. Az imaházban nem lehetett több mint tizenkét-tizenöt
ember. Én már korábban hallottam az egyszerű metodistákról, hogy azok olyan
hangosan énekelnek, hogy még az ember feje is belesajdul – de ezzel mit sem
törődtem akkor. Csak az érdekelt, hogyan tudnék üdvösségre jutni… Azonban a
szolgálattevő nem jött el aznap reggel – gondolom, a hó neki is útját szegte.
Végül egy szikár, sovány megjelenésű férfi – egy cipőkészítő, vagy szabó, vagy
valami ilyesmi lehetett – ment ki előre a pulpitushoz, hogy igét hirdessen. Na,
már most, ugye, megkívánt dolog az, hogy a prédikátorok tanultak legyenek – de
ez a férfi igencsak együgyű volt. Mereven ragaszkodott a maga kis
igeszakaszához, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy más mondanivalója nemigen
volt neki. S a felolvasott igeszakasz ez volt: „énreám nézzetek, hogy megtartassatok, földnek minden határai!”
(Ézs 45:22). Még a szavakat sem tudta helyesen kiejteni, de ez nekem egyáltalán
nem számított akkor, mert ebben az igeversben – úgy gondoltam – valahogyan
megcsillant a számomra egy kis reménysugár.
n Később C. H. Spurgeon újra bizonyságot tett
a megtéréséről és kijelentette, hogy az teljesen az Isten munkája volt. Így
érvelt: „Megkérdeztem magam: Spurgeon, hogyan
lettél keresztyén? A felelet ez volt: Kerestem az Urat. De Spurgeon, miért
kezdted el az Urat keresni? Mint egy villám csapott belém az igazság: sohasem
kerestem volna Őt, ha egy korábbi befolyás keresővé nem tett volna engem.
Imádkoztam. És akkor fel kellett tennem a kérdést: Miért kezdtem el imádkozni?
Az Írás indított engem, hogy imádkozzam. Hogyan történt, hogy elkezdtem a
Szentírást olvasni? Olvastam, de mi indított az olvasásra? Akkor fel kellett
ismernem: mindennek kezdetén az Úr állt! Ő volt hitem kezdete és így ébredt fel
bennem az igazság, mint a felkelő nap, Isten kegyelméről. Ettől az igazságtól
sohasem hagytam magam eltéríteni és ez az én bizonyságtételem: újjászületésem
egyedül Isten munkája.”
n Pál apostol is így
gondolta: „Istenünknek jóvolta és az emberekhez való
szeretete
megjelent, 5a Nem az
igazságnak cselekedeteiből,
amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott meg minket.”
n Lásd: Fil 3:5-9 – „5 Körülmetéltettem nyolcad napon,
Izráel nemzetségéből, Benjámin törzséből való vagyok, zsidókból való zsidó,
törvény tekintetében farizeus, 6
Buzgóság tekintetében az egyházat üldöző, a törvénybeli igazság tekintetében
feddhetetlen voltam. 7 De
amelyek nékem egykor nyereségek valának, azokat a Krisztusért kárnak
ítéltem. 8 Sőt annak felette
most is kárnak ítélek mindent az én Uram, Jézus Krisztus ismeretének gazdagsága
miatt: akiért mindent kárba veszni hagytam és szemétnek ítélek, hogy a
Krisztust megnyerjem, 9 És
találtassam Őbenne, mint akinek nincsen saját igazságom a törvényből, hanem van
igazságom a Krisztusban való hit által, Istentől való igazságom a hit alapján.”
n 3:4 - „de amikor megjelent” – Ez Jézus első eljövetelére
utal. 2:11.
n ● „a mi üdvözítő Istenünk” – Ez
az ÓSz kifejezése az Úrra. (vö. 2Kir 13:5; Zsolt 106:21; Ézs 19:20; 43:4,11;
45:15,21; 49:26; 60:16; Lk 1:47).
n ● „jósága” - „filantrópia
– emberszeretet”.
n 3:5 „nem az általunk véghez
vitt … cselekedetekért” – az üdvösség nem az ember teljesítményén alapszik, hanem az
Istenén (vö. 3:20,2-28; 4:4-5; Róm 9:11; Gal 2:16; Ef 2:8-9; Fil 3:9; 2Tim
1:9). „Hit, cselekedetek nélkül” és „Cselekedetekben látható hit”. (vö. Ef
2:8-10; Jak 2:14-26).
n ● „hanem az Ő irgalmából” A
bukott emberiség egyetlen reménye az Isten szerető, irgalmas kegyelme.
n ● „üdvözített
minket” – Ez (aor. akív, kijelentő) a múltban befejezett cselekedetre utal.
III. Hogyan történt? - Megváltatásunk módja – 5b-7. v.
5b az újjászületésnek fürdője és a Szent Lélek
megújítása által,
6 Melyet kitöltött reánk bőséggel a mi
megtartó Jézus Krisztusunk által;
7 Hogy az ő kegyelméből megigazulván, örökösök
legyünk az örök élet reménysége szerint.
n ● „újjászülő … fürdője” Szó
szerint úgy hangzik, hogy „az újjászülés fürdője által”. A megmosás kifejezés (loutron)
csak kétszer fordul elő az ÚSZ-ben (Ef. 5:26 és itt). Utalhat a (1) fürdés
helyére; (2) magára a fürdővízre; vagy (3) a fürdés cselekedetére. Ez nem a bemerítés
általi megtérést támasztja alá, hanem a bemerítés volt az az alkalom, amikor
nyilvánosan megvallották a hitüket, nyilvánosan bizonyságot tettek a
megtérésükről (vö. ApCsel 2:38). A bemerítés a Krisztussal való meghalást,
eltemetést és feltámadást jelképezi, szimbolikus cselekedetben (vö. Róm 6:3-9)
n Kol 2:12 – 12 Eltemettetvén Ő vele együtt a
keresztségben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten erejébe vetett
hit által, aki feltámasztá Őt a halálból.
13 És titeket, kik holtak valátok a bűnökben és a ti
testeteknek körülmetéletlenségében, megelevenített együtt Ő vele, megbocsátván
minden bűnötöket.”
n ● „… megújító…” - csak még a Róm 12:2 használja – ”elméteknek
megújítása”
n Kol 3:10 – „És felöltöztétek amaz
új embert, melynek újulása van Annak ábrázatja szerint való ismeretre, a ki
teremtette azt.” Szinonim
az „újjászületés” kifejezéssel. Vagyis, ez egyetlen esemény, amit a Szentlélek
igazgat.
n 3:6 „kitöltött” - Jóel 2:28-30. ApCsel 2. és
10.
n ● „Jézus Krisztus a mi
üdvözítőnk által” Az „üdvözítő” titulust a 4. versben Istenre, az Atyára
használja, és most Istenre, a Fiúra használja.
n ● „részesei legyünk az örök
életnek”
Befejezés:
8a Igaz ez a beszéd,
és akarom, hogy ezeket erősítsed, hogy igyekezzenek jó cselekedetekkel elöl
járni azok, akik Istenben hívőkké lettek.
n 3:8 „Igaz ez a beszéd” – a 4-7 igeversek. Ez az előbbi
himnuszra utal.
● „az Istenben hívők igyekezzenek a
jócselekedetekben elöl járni” – a hívőknek folyamatosan észben kell
tartaniuk az istenfélő életet és elöl kell járniuk ebben az evangélium javára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése