PÉLDÁZATOK: A gonosz szőlőmunkások példázata - Mt 21:33-46
A gonoszszőlőmunkások példázata
Mt 21:33-46
n A baptisták által általánosan képviselt
vallási toleranciát és törvény előtti egyenlő bánásmódot némelyek
félreértették, úgy gondolva, hogy egyetlen vallásnak sincs kizárólagos joga az
igazság birtoklására, és minden vallás egyenlő, egyik sem különbözik a
másiktól…
n Azok, akik azt hiszik, hogy minden
vallás ugyanoda vezet, felteszik a kérdést, hogy miért mondják a keresztyének,
hogy csak egy lehetőség van az üdvösségre, mégpedig Jézus Krisztus által? Épp
ennyire szűk látókörű az Isten, hogy csak egy lehetőséget ad az embernek? Más szóval,
Isten nem tett meg mindent az ember üdvösségéért!
n Közelítsük meg hipotetikus módon ezt a
kérdést (L.C. Sproul után szabadon).
v Feltételezzük, hogy van Isten,
aki igaz és szent.
v Feltételezzük, hogy Isten
szabad akaratból embereket teremt, akiknek az élet ajándékát adja.
v Feltételezzük, hogy az
embereket ideális körülmények közé helyezi, hogy a teremtett világ dicsőségét
szabadon élvezhessék.
v De feltételezzük
azt is, hogy Isten egy kicsi korlátot szab az embernek, azzal a fenyegetéssel,
hogy ha azt átlép, akkor meghal. Joga van Istennek ilyen korlátot szabni, és a
büntetést kilátásba helyezni, ha tekintélyét semmibe veszik?
v Feltételezzük, hogy minden ok
nélkül a hálátlan teremtmények engedetlenek lesznek Istennek. Abban a
pillanatban, Isten hátat fordított nekik.
v De ahelyett, hogy megölte volna őket,
megváltotta őket. Tervet készített megváltatásukra.
v Az első leszármazottak csak növelték az
engedetlenséget és a Teremtőjük iránti ellenségességet. A gonoszság egyre
nagyobb lett, és mindenki azt tette, amit jónak tartott (Bír 21:25). Mivel
Isten továbbra is meg akarta váltani őket, egy népcsoportnak különleges
ajándékokat adott, hogy általuk az egész világot megáldja.
v Feltételezzük, hogy Isten
megszabadította ezt a népet egy kegyetlen egyiptomi fáraó elnyomásából.
v Feltételezzük, hogy ahogy
megszabadultak, egyre inkább fellázadtak Istenük ellen és szabadítójuk ellen. Feltételezzük, hogy ők az Isten
törvényét folytonosan áthágták.
v Feltételezzük, hogy Isten még
mindig meg akarta váltani őket, és különleges követeket, prófétákat küldött
hozzájuk, azzal a kéréssel, hogy népe visszatérjen Istenéhez. Feltételezzük,
hogy a nép megölte a prófétákat, és kigúnyolta üzenetüket. Ezt követően fából
és kőből készült bálványszobrokat kezdtek imádni. Különböző vallásokat találtak
ki, amelyek ellenkeznek Istenük igaz kijelentésével.
v Feltételezzük, hogy mintegy a
megváltás utolsó cselekedeteként Isten az ő saját Fiát küldte el, hogy
megváltsa a világot.
v De feltételezzük,
hogy Isten Fia is el lett utasítva, kigúnyolták, meggyötörték és meggyilkolták.
v Feltételezzük, hogy Isten az Ő
Fiának meggyilkolását úgy fogadta, mint helyettesítő büntetést a gyilkosok
bűneiért. Így teljes amnesztiát hirdetett az embereknek, teljes bocsánatot,
győzelmet a halál felett, örök életet.
n Az egyetlen követelése Istennek csakis
az, hogy megbecsüljék az Ő egyszülött Fiát.
n Erre van aki, azt mondja: Ez nem
becsületes! Isten nem tett meg mindent az ember üdvösségéért!
n A kérdés lényegében nem az, hogy miért
van csak egy út az üdvösségre, hanem az, hogy miért van egyáltalán út az
üdvösségre?!
n A Mt 21:23-tól egy vita-szakasz kezdődik, amit a Templom
megtisztítása vált ki (21:12-17), és a fügefa megátkozása (21:18-22). Azt
kérdezik Jézustól: „Milyen hatalomnál
fogva cselekszed ezeket? Ki adta néked a hatalmat?” Erre Jézus
visszakérdezett: „Keresztelő János
keresztsége mennyből volt vagy emberektől?” Mivel megtagadták a választ,
Jézus sem válaszolt. Ezt követte három ítélet-példázat: a két fiú példázata
(21:28-32), a gonosz szőlőmunkások példázata (21:33-46) és a menyegzői vacsora
példázata (22:1-10, amelyhez hozzátartozik a menyegzői ruha példázata is –
11-14. v.).
n A gonosz szőlőmunkások példázata megtalálható mindhárom
szinoptikus evangéliumban (Mk 12:1-13. Lk 20:9-19. Még két példázat van ilyen,
a négy föld és a mustármag példázata.)
n Ez a példázat egy allegória, amelyben
az embereket, dolgokat, történéseket jelképesen kell érteni.
n A tulajdonos: Isten.
n A szőlő: Izráel népe.
n A szőlőmunkások: a vallásos vezetők.
n A szolgák: a próféták.
n A Fiú: Jézus.
n Más szőlőmunkások: a gyülekezet.
n Az allegóriát nem kell túlfeszíteni (értelmezni a kerítést,
a prést, az őrtornyot).
I. A tulajdonos befektetése
33 Más példázatot
halljatok: Volt egy házigazda, aki szőlőt plántált, és azt gyepűvel körülvette,
sajtót ásott le benne, és tornyot épített, és kiadta azt munkásoknak, és
elutazott.
n A példázat értelmében Isten szövetségre lépett Izráellel,
vagyis szőlőt plántált. Elküldte prófétáit, akiket az izráeliták megöltek.
(Lásd: 1Kir 19:10. 14. 2Krón 21:18-22. 36:15-16. ApCsel 7:51-53. Mt 23:29-39).
Majd Isten elküldte az Ő Fiát, Jézust, akit a szőlőmunkások megöltek. Ezt
követően Isten kihirdette az ítéletet Izráel vezetői felett. Ez Jeruzsálem
pusztulását jelentette. És szövetségét a gyülekezetre bízta, akik meghozzák annak
gyümölcsét.
n A szőlő képe (33b) felismerhető volt Ézs 5:1-2 alapján: „Hadd énekeljek
kedvesemről, szerelmesemnek énekét az Ő szőlőjéről! Kedvesemnek szőlője van
nagyon kövér hegyen; Felásta és megtisztította kövektől, nemes vesszőt plántált
belé, és közepére tornyot építtetett, sőt benne már sajtót is vágatott; és
várta, hogy majd jó szőlőt terem, és az vadszőlőt termett!”
n Ezért, a gazda „elvonszolta kerítését, hogy
lelegeltessék, elrontotta kőfalát, hogy eltapodtassék; és parlaggá tette; nem
metszetett és nem kapáltatott meg, tövis és gaz verte föl, és parancsolt a
fellegeknek, hogy rá esőt ne adjanak!” (Ézs 5:5-6)
n Az Úr Jézus példázatában nem a szőlő elpusztítása a
büntetés, hanem annak átadása másoknak, „akik beadják majd néki a gyümölcsöt annak idejében.” (41. v.)
n A tulajdonos bizonyára gazdag: különleges gonddal szőlőt
plántál, pedig csak 4 év után kezd majd el teremni. Megtehette volna, hogy nem
épít kerítést, prést, tornyot, de ő mindent jól tesz. Nem kímél semmilyen
költséget, befektetést szőlője iránt. Minden lehetőséget biztosít a
gyümölcsözésre.
n Isten mindent megtett Izráelért, hogy gyümölcsözzön:
szövetség, törvény, ígéret földje, próféták.
II. A munkások
gonoszsága
34 Mikor pedig a gyümölcs ideje
elérkezett, elküldte szolgáit a munkásokhoz, hogy vegyék át az ő gyümölcsét.
35 És a munkások megfogván az ő
szolgáit, az egyiket megverték, a másikat megölték, a harmadikat pedig
megkövezték.
36 Ismét küldött más szolgákat,
többet mint előbb; és azokkal is úgy cselekedtek.
n A munkások valószínű, hogy úgy, művelték a szőlőt, hogy a
termésből kötelesek lette volna a tulajdonosnak adni bizonyos részt.
n A „gyümölcs ideje” (34. v.) elérkezett, néhány év
elteltévek, Isten várta volna az eredményt.
n Máté evangéliumában sok helyen olvasunk a gyümölcsről (3:8; 3:10; 7:17-18; 12:33; 13:23 és 21:19). A gyümölcs az életünk termése. De az
életünk tulajdonosa Isten. Nem vagyunk a magunkéi.
III. A Fiú
elutasítása
37 Utoljára pedig elküldte azokhoz
a maga fiát, ezt mondván: A fiamat meg fogják becsülni.
38 De a munkások, meglátván a fiút,
mondának maguk közt: Ez az örökös; jertek, öljük meg őt, és foglaljuk el az ő
örökségét.
39 És megfogván őt, kivetették a
szőlőn kívül és megölték.
n A Fiú, mint az apa örököse, magát a tulajdonost képviselte.
Az atya tekintélyével érkezett és ugyanolyan tiszteletnek kellett volna kapjon.
n „Minekutána az Isten
sok rendben és sokféleképen szólott hajdan az atyáknak a próféták által, ez
utolsó időkben szólott nékünk Fia által, Akit tett mindennek örökösévé, aki
által a világot is teremtette…” – Zsid 1:1-2.
n Ezzel az Úr világosan kijelenti, hogy őt az Atya küldte, és
a zsidó vezetők meg akarják ölni. A szőlőn kívülre való vetés megfelel Jézus
halálának a Golgotán (Mt 27:33. Zsid 13:12)
IV. A munkások
ítélete
40 Mikor azért megjön a
szőlőnek ura, mit cselekszik ezekkel a munkásokkal?
41 Mondának néki: Mint gonoszokat
gonoszul elveszti őket; a szőlőt pedig kiadja más munkásoknak, akik beadják
majd néki a gyümölcsöt annak idejében.
n A házigazda (33. v.) az szőlő urának van nevezve (40. v.).
n A főpapok és vének maguk jelentik ki az ítéletet magukra: „Mint gonoszokat
gonoszul elveszti őket; a szőlőt pedig kiadja más munkásoknak, akik beadják
majd néki a gyümölcsöt annak idejében.” – 41. v.
n Megértik, hogy róluk mondta a példázatot – 45. v.
n Az ítélet Jeruzsálem lerombolása, Kr. u. 70-ben.
n Nincs ok a felfuvalkodásra, antiszemitizmusra, lelki gőgre.
A gyülekezet tagjai ugyancsak felelősek a gyümölcsözésért. Izráel ítélete
figyelmeztetés a pogányoknak. Róm 11:20-21 – „Hitetlenség miatt törettek ki
(az ágak), te pedig hit által állasz; fel ne fuvalkodjál, hanem félj; mert ha
az Isten a természet szerint való ágaknak nem kedvezett, majd néked sem
kedvez.”
Befejezés: a szeglet
feje
42 Monda nékik Jézus:
Sohasem olvastátok-e az írásokban: A mely követ az építők megvetettek, az lett
a szegletnek feje; az Úrtól lett ez, és csodálatos a mi szemeink előtt.
43 Annak okáért mondom néktek, hogy
elvétetik tőletek az Istennek országa, és oly népnek adatik, amely megtermi
annak gyümölcsét.
44 És aki e kőre esik, szétzúzatik;
akire pedig az esik reá, szétmorzsolja azt.
45 És a főpapok és farizeusok
hallván az ő példázatait, megértették, hogy róluk szól.
46 És mikor meg akarták őt fogni,
megfélemlettek a sokaságtól, mivelhogy úgy tartották őt mint prófétát.
n Idézet ez Zsolt 118:22-23-ból.
n Ef 2:20 szerint a szegletkő maga Jézus Krisztus.
n A Fiú (bén) és kő (eben) szójátékot használhatta Jézus,
arám nyelven.
n A gyümölcs a megszentelődést jelenti.
n A kő összezúzhat (Dán 2:34.
44-45). Nem marad kő kövön (Mt 24:2).
n A főpapok (sadduceusok) és farizeusok egyesülnek
Jézus elvesztésében.
n Most még félnek a néptől,
de nemsokára a néppel együtt ítélik halálra: „Feszítsd meg!” - (27:22-23).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése