PÉLDÁZATOK: Sípoló gyermekek... - Mt 11:16-30
Sípoló gyermekek, hitetlen városok és meghívás nyugalomra
Mt 11:16-30 (Lk 7:31-35)
n A rész azzal
kezdődik, hogy Keresztelő János a börtönből két tanítványát küldte Jézushoz
azzal a kérdéssel, hogy „Te vagy-e az Eljövendő, vagy mást várjunk?” Erre az Úr
Jézus azzal válaszolt, hogy Benne beteljesedtek a próféciák. Tehát Ő az.
n Keresztelő János
életpéldája hitre, meggyőződésre, áldozatra, igazságszeretetre
és az igazság bátor képviselésére
tanít minket (2-15. v.).
n Ahogyan Keresztelő
Jánoshoz viszonyultak az emberek annak idején, ugyanúgy viszonyultak az Úr
Jézushoz is, és úgy viszonyulnak ma is az evangélium igazságához.
n Először Keresztelő
Jánoshoz való viszonyulást találjuk itt, aztán az Úr Jézus munkájához való
viszonyulást és az emiatti ítélethirdetést a megtéretlen városokra, míg végül
egy kedves meghívást találunk az igazi nyugalomra.
I. Viszonyulások Keresztelő Jánoshoz – 16-19. v.
16 De kihez hasonlítsam ezt a
nemzetséget? Hasonlatos a gyermekekhez, akik a piacon ülnek, és kiáltoznak az ő
társaiknak, 17 És ezt
mondják: Sípoltunk néktek, és nem táncoltatok; siralmas énekeket énekeltünk
néktek, és nem sírtatok. 18
Mert eljött János, aki sem eszik, sem iszik, és azt mondják: Ördög van
benne. 19 Eljött az embernek
Fia, aki eszik és iszik, és ezt mondják: Íme, a nagyétű és részeges ember, a
vámszedők és bűnösök barátja! És igazoltaték a bölcsesség az ő fiaitól.
n Némelyek csak a különlegességet látták Jánosban – Mt
11:7-8. Mert hát János csakugyan különleges volt… Mint ahogyan a mai hívők is
különlegesek. De nemcsak ennyiről van szó!
v 1Pt 2:9 – „választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép
vagytok”
v 1Pt 4:3-4 – „ami miatt csodálkoznak, hogy nem futtok velük együtt a kicsapongásnak
ugyanabba az áradatába, szitkozódván.”
n Voltak, akik prófétának tartották Jánost (9-11. v. – „Mit látni mentetek ki? Prófétát-e?”),
és voltak, akik elutasították Jánost
és üzenetét – 16-18. v. Lk 7:30.
v Ő volt a Messiás
hírnöke (11:10), az Illés lelkével érkezett próféta (11:14. 17:9-13).
v Lk 7:29-30 – „29 Mikor
ezt hallotta az egész nép és a vámszedők, igazat adtak az Istennek,
megkeresztelkedvén a János keresztségével; 30 A farizeusok pedig és
a törvénytudók az Isten tanácsát megvetették ő magukra nézve, nem
keresztelkedvén meg ő tőle.
v Prédikálása miatt
elfordultak tőle – Jn 5:35 – „Ő az égő és fénylő szövétnek volt, ti pedig csak
egy ideig akartatok örvendezni az ő világosságában.” Ugyanez megtörtént
Jézussal is – 19. v. Jn 6:66. És ugyanez megtörténik bárkivel, aki kiáll az
igazságért – 2Tim 4:3-5 – „Mert lesz idő, mikor az
egészséges tudományt el nem szenvedik…”
n Milyen kell legyen a
hozzáállásunk?
v 2Kor 12:15 – Krisztus
jó illatja vagyunk.
v Még akkor is, ha
ellenségnek néznek – Gal 4:16.
n „Igazoltaték a
bölcsesség az ő fiaitól.”
v Ez a nemzedék, de még
a fiaik is ugyanígy cselekedtek.
v
Annak
ellenére, hogy János élete összhangban volt üzenetével. A bölcsek megszívlelték
János tanítását, a bolondok megvetették azt. Akik Jánost elutasították, azok az
isteni bölcsességet utasították el. – 1Kor 1:21. 25. – „21 Mert minekutána az Isten
bölcsességében nem ismerte meg a világ a bölcsesség által az Istent, tetszék az
Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a hívőket.” 25 – „25 Mert az Isten bolondsága
bölcsebb az embereknél, és az Isten erőtlensége erősebb az embereknél.”
n Mint a piaci gyermekek játékában, nem lehetett őket
kielégíteni. Sehogy sem volt jó nekik. Pedig Jézus és János között csak
stílusbeli különbség volt: lakodalom- vagy siralom-játék. Nekik János túlságosan
szent volt, Jézus meg nem volt eléggé szent: 19. v. – „Íme, a nagyétű
(falánk) és részeges (borivó) ember” kifejezés az 5Móz 21:20-21-ből van.
n János megtérésre
hívása azt jelentette, hogy változtass az életeden, mint katona, vámszedő, stb.
Jézus tanítása a boldogságról, haragról, paráznaságról, elválásról, esküről,
ellenség szeretéséről ugyancsak azt mutatta, hogy mit jelent a megtérés.
Lényegében mindketten ugyanazt hirdették:
„ettől kezdve” kezdte Jézus prédikálni: Térjetek meg!…
II. Viszonyulások Jézus Krisztus munkájához– 20-24. v.
20 Ekkor elkezdte
szemükre hányni ama városoknak, a melyekben legtöbb csodái lőnek, hogy nem
tértek vala meg: 21 Jaj néked Korazin! Jaj néked Bethsaida! Mert ha
Tirusban és Sidonban történnek vala azok a csodák, a melyek bennetek lőnek, rég
megtértek volna gyászruhában és hamuban.
22 De mondom néktek: Tirusnak és Sidonnak könnyebb dolga lesz
az ítélet napján, hogynem néktek. 23
Te is Kapernaum, aki az égig fölmagasztaltatták, a pokolig fogsz megaláztatni;
mert ha Sodomában történnek vala azok a csodák, a melyek te benned lőnek, mind
e mai napig megmaradt volna. 24
De mondom néktek, hogy Sodoma földének könnyebb dolga lesz az ítélet napján,
hogynem néked.
n Az Úr Jézus munkáját
némely városokban elutasították – Jn 10:37-39 –
„Ha az én Atyám dolgait nem cselekszem, ne higgyetek nékem. Ha pedig azokat
cselekszem, ha nékem nem hisztek is, higgyetek a cselekedeteknek: hogy
megtudjátok és elhiggyétek, hogy az Atya én bennem van, és én őbenne vagyok.
Ismét meg akarták azért őt fogni; de kiment az ő kezükből.”
v Pedig elégséges
bizonyíték állott rendelkezésükre. „Mégsem hivének…” – Jn 12:37. „Izráelita férfiak, halljátok meg e beszédeket: A názáreti Jézust, azt a
férfiút, a ki Istentől bizonyságot nyert előttetek erők, csudatételek és jelek
által, melyeket őáltala cselekedett Isten ti köztetek, amint magatok is
tudjátok”
– ApCsel 2:22. Úgyhogy hitetlenségük menthetetlen.
n Megtérésre lett volna
szükség: 20. v. – „Ekkor elkezdte szemükre hányni
ama városoknak, a melyekben legtöbb csodái lőnek, hogy nem tértek vala meg”
v Elvetették prédikáló
szolgálatát, tanító szolgálatát, gyógyító szolgálatát.
v Tírusz és Szidón – Ez
26. – 28. Sodoma – 1Móz 19.
n Korazin és Betsaida Tírusszal és Szidónnal van
összehasonlítva, Kapernaum pedig Sodomával.
v Korazinról ne sokat tudunk. Betsaida Filep, András és Péter
városa volt, egy halászváros a Galileai tenger északi partján. Itt az Úr
betegeket gyógyított (Mk 6:45-56), egy vakot (Mk
8:22-26), megelégített 5000 embert (Lk 9:10-17).
v Kapernaumban Jézus otthon volt (Mk 4:13. Mk
2:1). Meggyógyította a százados szolgáját, a gutaütöttet (Mk 2:1-12), elhívta
Lévit (Mk 2:13-17), és meggyógyította a királyi főember fiát (Jn 4:46-54). Okuk
lett volna hinni Jézusban.
v Tírusz Szidón és Sodoma gonosz városok voltak. Könnyebb
dolguk amiatt lesz, hogy kevesebb kiváltságban volt részük.
n A megtérés az
életvitel megváltozását jelenti. Elfordulás a rossztól, cselekedve, ami jó: a
megtérés gyümölcseit. (Lk 3:8-14). A megtéréshez méltó cselekedeteket – ApCsel
26:20 – „Bánják meg bűneiket és
térjenek meg az Istenhez, a megtéréshez méltó cselekedeteket cselekedvén.”
III. A
meghívás nyugalomra – 25-30. v.
25 Abban az időben
szólván Jézus, monda: Hálákat adok néked, Atyám, mennynek és földnek Ura, hogy
elrejtetted ezeket a bölcsek és az értelmesek elől, és a kisdedeknek
megjelentetted. 26 Igen,
Atyám, mert így volt kedves te előtted. 27
Mindent nékem adott át az én Atyám, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya;
az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú, és akinek a Fiú akarja megjelenteni.
28 Jöjjetek énhozzám mindnyájan
akik megfáradtatok és megterheltettetek, és én megnyugosztlak titeket. 29 Vegyétek föl magatokra az én
igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok: és
nyugalmat találtok a ti lelkeiteknek. 30
Mert az én igám gyönyörűséges, és az én terhem könnyű.
n Az Úr Jézus
bizonyságot tesz arról, hogy Isten megismerése csak kijelentés útján
lehetséges: „a kisdedeknek megjelentetted”. Tény, hogy Isten a kicsiknek és
alázatosoknak jelentette ki magát, míg a gőgösek továbbra is vakok maradtak –
25. v. – „elrejtetted ezeket a bölcsek
és az értelmesek elől.”
Lásd: Jn 9:39-41.
n Az alázatosok
megismerhetik Istent, mert kijelentést kapnak.
v A szelídek és alázatosak
nyugalmat nyernek.
v Jézus tanítványai
lesznek, az ő igáját hordozzák.
n „Abban az időben
szólván”
– a meghívás a Korazin, Betsaida és Kapernaum hitetlenségéhez van kötve, és a
megállapítás hálára ad okot: ”így volt kedves te előtted”. Mindez nem
a véletlen műve.
n A megszólítás kettős,
a meghívás kettős, az ígéret kettős.
n Azt nem
választhatjuk, hogy nem szolgálunk senkinek, csupán azt, hogy kinek szolgálunk.
v Egy legenda szerint a
Jézus által készített jármok voltak a legjobbak egész Galileában.
v Megterhelnek
a mindennapi feladatok, aggódások, kérdések a házassággal, pénzzel,
egészséggel, gyermekekkel, biztonsággal, öregedéssel kapcsolatban, nehéz
választások, mások bírálata, egyedüllét és sokezer egyéb…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése