A haszontalan szőlőtő - Ez 15:1-8
A haszontalan szőlőtő
Ez 15:1-8
n „Én vagyok az igazi szőlőtő” - mondta
az Úr Jézus. Ez a kijelentése immár a hetedik az „Én vagyok” kezdetű mondásai közül. Az Atya munkáját is azonosítja:
Ő a szőlőműves, majd a tanítványok helyzetét határozza meg: „ti vagytok a szőlővesszők”. Ennek a
tanításnak fényében kell vizsgálnunk Ezékiel üzenetét, hogy megérthessük, miért
jött az ítélet Izraelre.
v A Biblia
gyakran használja ezt a hasonlatot, amit Ezékielnél találunk: Isten népe olyan,
mint egy szőlő, az Úr szőlője. Az Ószövetség gyakran negatív értelemben említi
e hasonlatot: a nemes plánta, a megművelt, gondozott szőlő megromlott,
terméketlenné vált, haszontalanná lett, és megérett az ítéletre. Következik,
hogy Isten elpusztítsa, kivágja, vadak martalékává engedje...
n A kivágott
venyige két vége már megpörkölődött... Izrael országa is, Júda országa is
ellenségtől ostromoltatik, északról és délről ellenség támad. Míg ép volt,
akkor is gyümölcstelen volt, haszontalan, hiába foglalta a helyet. Most jön a
jogos ítélet, a gyümölcstelenség következményeként.
n A
szőlővessző, a venyige sorsáról szólnak ezek az igék, arról, hogy a szőlővessző rendeltetése a gyümölcstermés,
aztán arról, hogy a gyümölcstelenség nem maradhat
következmények nélkül, végül arról is, hogy a következményekben az Úr neve mindenképpen megdicsőül.
I. A szőlővessző rendeltetése a
gyümölcstermés
n Kezdjük
azzal az igazsággal, hogy a szőlővessző
rendeltetése a gyümölcstermés.
n A
példázatoknak értelmezési szabályai szerint nem az apró részletek
túlhangsúlyozásában kell keresnünk az üzenetet, hanem az általános
mondanivalóban. Ez a példázat pedig a gyümölcsözésről szól. Azt tanítja, hogy
Isten arra teremtett minket, hogy gyümölcsöt teremjünk. Ez akkor valósul meg,
ha meg van a személyes kapcsolatunk, közösségünk a „szőlőtővel”, Istennel. Úgy,
ahogy a venyige nem teremhet gyümölcsöt, csak ha a szőlőtőkén marad, mi sem
teremhetünk gyümölcsöt, csak ha Benne maradunk.
v János
apostol nagyon szereti ezt a kifejezést, úgy az evangéliumban, mint a
levelekben, hogy „maradjatok Őbenne!”,
vagyis Jézus Krisztusban. „Nálam nélkül
semmit sem cselekedhettek!” - mondja Jézus, vagyis csak akkor ér célba
életünk, ha Vele élő közösségben vagyunk. Nélküle haszontalan, értelmetlen,
hiábavaló minden erőlködésünk. Az élet is értelmét veszti, ha nincs Jézusban
elrejtve.
n Gyümölcs
helyett inkább eredményről szoktunk beszélni. Eredményt adhat egy gép, egy
gyár... Gyümölcsöt viszont csak olyan valami teremhet, ami él. Itt pedig gyümölcsről
van szó! Bennünk nincs élet, csak ha Őbenne vagyunk. „Én azért jöttem, hogy
életük legyen és bővölködjenek!” „Akié a Fiú, azé az élet! Akiben nincs meg az
Isten Fia, az élet sincs meg abban.” Senki sem teremhet gyümölcsöt, ha nincs
benne élet. Mit ér az élet, az örökélet bizonyossága nélkül? Az élettelen,
megszáradt, megpörkölődött venyige, ami se épületfának, se bútorfának nem jó,
még faszeget sem lehet belőle csinálni, nem jó semmire, csak a tűzre. Az Úr
házához rendszeresen kellett fát vinni az áldozatokhoz, de venyigét nem
lehetett vinni: az még oda sem volt jó. Talán abban az időben itt-ott lehetett
látni, ahogy elégetik a venyigét a szőlőhegy szélén. Összegyűjtötték, tűzre
vetették, elégették... Egyébre úgysem jó. Ilyen az az ember, akinek Isten
szemével nézve gyümölcstelen az élete. Lehet nagyon eredményes, de mégis
gyümölcstelen.
n Összegezve:
a venyige egyedül arra teremtetett, hogy gyümölcsözzön, és ez akkor lehetséges,
ha megvan a közösség, a kapcsolat a szőlőtővel. De ott a szőlőtőn maga a
mennyei Szőlőműves metszőkésével körbejár, megtisztítja a termő vesszőket, hogy
több gyümölcsöt teremjenek. Hogyan történik ez? Egy-két vagy három évre előre
tekintve, tervezve, a szőlőműves metszi a szőlőt: ez a rügy teremni fog... a
másik két év múlva fog teremni... a harmadik talán majd később! A többit
irgalmatlanul (vagy éppen irgalomból!) lemetszi! A szőlőtőnek tíz, húsz vagy
több sebéből is folyik, csorog a nedv... Talán fáj neki... Senkinek sem esik
jól, mikor a „metszőkést” használja a
Mester. De ahhoz, hogy termés legyen, metszeni kell.
v „Ti vagytok a szőlővesszők, az én Atyám a
szőlőműves” -
mondja az Úr Jézus. Kezében van az olló, ami gyümölcsöt nem terem, levágja, ami
gyümölcsöt terem, azt megtisztítja, hogy több gyümölcsöt teremjen. Ha kiveszem
életem gondoskodó kezéből, a terméketlen vadhajtások megfojtják a maradék
életet és azzal a termést is.
n Gyümölcsöt
vár tehát az szőlő Ura: várja, hogy valakit Krisztushoz vezess. „Emeljétek fel a szemeiteket és lássátok
meg a tájékokat, hogy fehérek az aratásra. És aki arat, jutalmat nyer és az
örök életre gyümölcsöt gyűjt.” (Jn 4,35-36) Az Úr várja, hogy áldozatot
hozz országa ügyéért, hogy gondod legyen a szegényekre. Pál apostol a
macedóniai és akhájai adakozást úgy viszi Jeruzsálembe, mint azok gyümölcsét.
(Róm 15,28)
v A Római
levél 6. részében arról szól az ige, hogy:
„minekutána felszabadultatok a bűn alól, szolgáivá lettetek az Istennek: megvan
a gyümölcsötök a megszenteltetésre, a vége pedig, örök élet. Mert a bűn zsoldja
a halál, az Isten kegyelmi ajándéka pedig, az örök élet...” A
megszentelődés és a szent életben való növekedés és megerősödés is gyümölcs.
Minden lépés a lelkiélet terén, gyümölcs. A Lélek gyümölcse az! „Szeretet, öröm, békesség, béketűrés,
szívesség, jóság, hűség, szelídség és mértékletesség”. (Gal 5,22)
n Íme, ez a
mi rendeltetésünk. De így van-e ez nálunk? Vagy inkább az érvényes reánk, mint
a terméketlen fügefára: „három éve járok
már ehhez a fához gyümölcsöt keresni, és nincs rajta... Azért vágd ki őt.” Jaj
annak a venyigének, amelyet levágnak...
II. A gyümölcstelenség nem maradhat
következmények nélkül
n Ugyanis,
figyeljük meg, a gyümölcstelenség nem
maradhat következmények nélkül: annyi befektetés, annyi munka után Isten
jogosan várja el a termést! Mi az, amit meg nem tett az Ő szőlőjével? Mi az,
ami kimaradt? Mit tehetett volna még a gazda, amit nem tett meg? Nem mondhatunk
semmit. Minden elvégeztetett.
n Ha ennek
ellenére terméketlenek maradtunk, ennek az lesz a következménye, hogy Isten
tűzre veti a venyigét! Főleg ha már megpörkölődött fenn is, lenn is, mire lenne
még jó? Hiszen addig sem volt jó semmire! Izrael haszontalan szőlővesszőit
Babilon kemencéje várja...
v „Ha valaki nem marad énbennem, kivettetik,
mint a szőlővessző, és megszárad, és egybegyűjtik ezeket, a tűzre vetik, és
megégnek. Ha énbennem maradtok, és az én beszédeim bennetek maradnak, kérjetek,
amit csak akartok, és meglesz néktek”. (Jn 15,6-7) Itt van a nagy feltétel:
Ha!
n Van-e
életed Krisztustól? Egyszer megszülettél erre a világra, de megszülettél-e
Isten országa számára is? Van-e élő kapcsolatod Jézus Krisztussal? Akkor megvan
a feltétel a gyümölcsözésre.
n Ha nem így
van, akkor ez nem maradhat következmények nélkül: ítélet következik minden
gyümölcstelen venyigére! Isten neve nem fog megszégyenülni: mások fognak gyümölcsöt
teremni az Ő dicsőségére, a gyümölcstelen vessző pedig az ítéletben dicsőíti
meg az Úr nevét.
III. A következményekben Isten neve
mindenképpen megdicsőül
n Igen a következményekben Isten neve mindenképpen
megdicsőül: akár a gyümölcstermésben, akár az ítéletben.
n Először a
gyümölcstermésben: „Abban dicsőíttetik
meg az én mennyei Atyám, ha sok gyümölcsöt teremtek”. Mert a gyümölcs Isten
munkája, ezt Ő cselekszi bennünk, ez Isten dicsőségére van. Pál plántál,
Apollós öntöz, de Isten adja a növekedést! (1Kor 3,6) A venyige önmagában
semmi, csak a szőlőtővel közösségben teremhet gyümölcsöt, és ez Isten
dicsőségére van.
v Ha egy
ember megtér, az Isten műve, bárkit használt eszközül. Ha valaki újra odaszánja
magát, új életet kezd, ez Isten csodálatos műve, csoda! Az Úré legyen e
dicsőség!
n De ha a
gyümölcsözésben nem, akkor az ítéletben dicsőül meg az Ő neve. Ott majd
megtudják, hogy Ő az Úr, aki dicsőségét másnak nem adja. Egyiptom és Babilon,
velük együtt Izrael meglátja majd, hogy egyedül Istené lehet a dicsőség.
n Imádkozzunk:
Uram, segíts megismernem rendeltetésemet, célomat a földön! Kérlek, tisztíts
meg engem, metszőkésed hadd vágjon mélyen belém, ha szükséges, csak tégy
termővé engem! Akkor is, ha fáj, tisztíts meg, és minden gyümölcse életemnek
legyen a Te dicsőségedre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése