Két közmondás cáfolata - Ez 12:21-28
Két közmondás cáfolata
Ez 12:21-28
A Kébár
folyó melletti hallgatóság, akiknek Ezékiel prédikál, nem sokkal különbözött a
mai igehallgatóktól. Úgy tűnik, ezek az emberek olyanok voltak, mint mi
vagyunk. Ahogy Istennek Igéje mellőzve van ma, mellőzve volt akkor is. De ahogy
hangzott Istennek beszéde akkor, hangzik ma is.
Miről is
van szó, ebben az Igében? Arról, hogy Ezékiel prédikált, prófétált, meghirdette
Jeruzsálem pusztulását. Az előbbi versekből ezt olvassuk: „Szólj a föld népének: Ezt mondja az Úr Isten Jeruzsálem lakóiról,
Izrael földjéről: kenyerüket félelemmel eszik és vizüket ájulással isszák, hogy
pusztaságra vetkőzzék földje bőségéből minden lakói álnoksága miatt. És a
lakott városok elpusztulnak s a föld pusztaság lesz és megtudjátok, hogy én
vagyok az Úr” (19-20. v.). Ebben az időben voltak már, akik a fogságba
kerültek, akiket már elhurcoltak a babilóniaiak, de Jeruzsálemet még nem
rombolták le. Ezékiel prófétál: ha meg nem tértek, ez fog következni, ez van
benne Isten tervében, ez lesz a büntetés, ami ítéletként jön majd. Nos, ekkor
megszólal Izrael népe, és azt mondja, hogy „a
napok csak haladnak, haladnak, és semmivé lesz minden látás”. Még talán
Ezékiel sem gondolja komolyan. Mai napra lefordítva: Ezékiel mind kiálthatott „Farkas, farkas!” – már nem ijedt meg
senki, nem vette komolyan senki. Ő mind mondta, hirdette, felszólított, sírt,
jeleket, különféle szimbólumokat mutatott be, prédikált és prófétált! És a
reakció? „A napok csak haladnak - és
semmivé lesz minden, amit mond” – vélték Ezékiel hallgatói. Nem igaz abból
egy szó sem.
Mások pedig
azt mondták: Lehet, hogy igaz; valószínű, hogy bekövetkezhet, de „a látás amelyet ez lát, sok napra való, és
messze időkre prófétál ő”. Nem kell sietni. Nem olyan komoly a helyzet. Van
idő. Ráérünk.
Két alapvető
hiba van itt. Két szólásmondás, két közmondás van előttünk, ami mellett
szeretnék megállni, hogy két alapvető bajra rávilágíthassak. Az egyik közmondás
az Úr szerint a 22. versben van: „Embernek
fia Micsoda közmondástok van nektek Izrael földjén hogy azt mondják: a napok
csak haladnak, ám semmivé lesz minden
látás?” – Ez a nép hitetlenségét mutatja. A másik a 27. versben így szól: „A látás amelyet ez lát, sok napra való, és messze időkre prófétál ő”.
– Itt a halogatás bűnéről van
szó. Ez a másik baj. Vegyük ezt a két közmondást, úgy, ahogy az igében
következnek.
I.
„A napok
csak haladnak, ám semmivé lesz minden látás”. Az első a hitetlenség bűne.
Ezek az
emberek elhallgatták a próféciákat, de nem vették komolyan. Jeremiás próféta
könyvében, a 36. részben olvasunk ilyesmit: „Nem
rettentek meg, sem ruhájukat nem szaggatták meg a király és valamennyi
szolgája, akik hallják vala mind e szokat”. Pedig ez kellett volna, hogy
legyen a természetes következménye annak, amit hallottak. Amikor kiáltott Ezékiel,
beszélt ítéletről, pusztulásról, hogy „a
városok pusztasággá lesznek”; „kenyerüket
félelemmel eszik”, mert nem lesz; „vizüket
ájulással isszák”, mert az is kifogy, – a nép között szólásmondás születik:
a napok egyre telnek, és semmivé lesz minden látás.
Ma vajon
hogy viszonyulnak az emberek Isten igéjéhez? Ha Isten a mi közmondásainkat,
szólásmondásainkat említené itt, vajon mit sorolna fel? Azt mondaná: Némelyek
azt mondják: „Ez a keresztyénség nagyon maradi már. A Jézusról szóló történet
egy legenda. A pap prédikál, prédikál, de ő se veszi komolyan”. Vajon milyen mondásra kellene utalnia
Istennek, ami a mi szívünkből fakad, ami a hitetlenségünket mutatja?
Itt sem
arról van szó, hogy nem hallgatták meg a prédikációt, bántalmazták volna
Ezékielt, vagy nem tisztelték volna eléggé... Tisztelték ők Ezékielt, mint
profétát, meg is hallgatták, amit mond, csak éppen nem hittek benne!
Elhallgatták a prédikációt, de nem maradt semmi hatása, senki nem vette
komolyan.
Arról van
itt szó, Isten azt akarja mondani, hogy ezeknek az embereknek az imádsága
lehet, hogy jó, de a közmondásuk rossz. Amit vasárnap csinálnak, az nagyon
szép, nagyon jó, elfogadható, – de ami hétköznap történik, a köz-mondások, a
köz-cselekedetek rosszak. Szokott az ember ilyen különbséget tenni: hogyan él
vasárnap, és hogyan él hétköznap. Hogyan él akkor, ha az emberek látják, és
hogyan él, ha nem látják. De Isten látja! Ha mi két mércével próbálunk mérni,
erre Isten azt mondja, hogy ez hitetlenség, és képmutatás. Te magad sem veszed
komolyan! Mert ha hiszed, hogy lesz ítélet, ha hiszed, hogy van Isten, ha
hiszed, hogy a Biblia igaz, ha hiszed, hogy Jézus igazat mondott, akkor nem
ilyen volna az életed!
A napok
csak haladnak – ez valami. A prófécia pedig semmivé lesz – az semmi. A
hitetlenséget bizonyítja az a felfogás, hogy amit megfog az ember a kezével, az
valami, – amit nem lát, nem foghatja meg, az semmi. Némelyeknek ilyen mondásuk
van: Itt a mennyország a földön! Mások pedig, amíg szájukkal Istenről,
Bibliáról, mennyországról, hitről, örökéletről beszélnek, addig a gyakorlati
életük azt mutatja, hogy ideragadtak a földhöz, nagyon is anyagiasak,
fösvények, zsugoriak, pénzsóvárgók.
A helyzet
az, hogy ha én nem tudom adni Istennek az egész életemet, önmagamat,
mindenemet, teljesen, Istennek a rész nem kell. Félig odaadni magamat nem
lehet. Két úrnak szolgálni nem lehet. A földi gondolkozás, az anyagiasság,
testi életvitel a hitetlenségre vezethető vissza.
Naámánt
lehetne említeni, aki meggyógyult, és egész kíséretével visszatért Elizeushoz.
Ott bizonyságot tesz, hogy „most már tudom, hogy nincsen az egész földön Isten,
csak Izraelben”. Viszont a beszédet úgy folytatja, hogy „ezért most vedd el
kérlek ez ajándékot, amit hoztam”. Ehelyett azt kellett volna mondja, hogy,
mivel nincs az egész földön más Isten, csak Izraelben, ezért, ennek az Istennek
most átadom magam. Nemcsak a vagyonom egy részét, hanem magamat. Aztán azt
kéri, hogy engedjék meg neki, hogy földet vigyen Izraelből, hogy Szíriában azon
áldozhasson. De „ha én meghajlok a Rimmon templomában, azt bocsássa meg nekem
az Úr”. Előre kéri a bocsánatot arra a bűnre, amit majd szándékszik elkövetni.
Előre betervezi, hogy ő egy megalkuvó életet fog élni. Megfogja osztani magát:
szolgál Istennek is, de meghajlik Rimmon templomában is, – de ez utóbbit
bocsássa meg az Úr. „Én nem tudom magam egészen átadni. Én elmondom, hogy
nincsen Isten csak Izraelben, de nem veszem ezt komolyan”.
Komolyan vesszük-e mi a Bibliának üzenetét?
Hisszük-e, hogy ami itt meg van írva, az igaz, tévedhetetlen, és be fog
teljesedni? Vagy ezekhez hasonló szólásmondásaink vannak, amit nem lehet alátámasztani
az Igével, nincs bibliai alapja? Izraelnél a hitetlenség volt az egyik alapvető
hiba, mert Ezékiel prédikált, de ők ezt nem vették komolyan. Erre az Úr azt
mondja: Nem hagyom tovább! Meg fogják látni, hogy beteljesedik minden igém! „Mert nem lesz többé hiábavaló látás és
hízelgő jövendölgetés Izrael házának. Mert én szólok, az Úr, s amely szót
szólok, meglesz, nem halad tovább, megcselekszem, ezt mondja az Úr Isten”
(24-25. v.). Isten nem hagyhatja, hogy az Ő üzenetével csúfot űzzenek, vagy az
hatástalanul semmivé legyen!
II.
A másik
alapvető hiba, a második közmondás háttere, a 27. versben van: „A látás,
amelyet ez lát, sok napra való, és messze időkre prófétál ő”. Ez a halogatás
bűne.
Vagyis:
lehet, hogy igaz, de maaaajd!..., ki tudja milyen messze lesz az... Ez az ember
igazat mond, de az messze időkre szól, nem érjük mi azt meg, nem fogjuk mi azt
meglátni... Ráérünk. Elhitték, hogy Ezékiel látott valamit, és hogy az a látás
igaz, csakhogy messze van. Nem kell most foglalkozni vele, mert nem mostanra
szól. Úgy ahogy ma szoktak beszélni örökéletről, mennyországról, üdvösségről
messze időkre szól: lehet, hogy igaz, lehet, hogy beteljesedik, de nem kell
most azzal foglalkozni. Éljünk mind a két lábunkkal a földön
Ez a
felfogás, hogy „ráérünk”, „van idő”, ez nem új keletű. A halogatás egy régi
kísértés, egy régi bűn. Én nem tudhatom, hogy ki mióta halogatja a megtérését.
Döntenie kellett volna már, és még mindig nem döntött. Szakítani kellett volna
a bűneivel, és még nem szakított. Halogatja megtenni a lépést. De a halogatás
nagyon veszélyes, mert megkeményít. Ha valaki halogatja a megtérést, az igének
cselekvését, az üzenet komolyan vételét, akkor megkeményedhet a szíve. Utána
cselekedne már, de nem tudja, szívébe nem fér bele az igemag, nem ver gyökeret
már. „Ma, ha az ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek a ti szíveteket” -
mondja a zsidókhoz írt levél 3. részének 15. verse. Ma „Nem halad tovább semmi én beszédem; amit szólok, az a szó meglészen,
ezt mondja az Úr Isten” (28. v.).
Ne mondd
azt, hogy „majd ha nyugdíjba megyek”, „majd
ha ez vagy az bekövetkezik”, „majd ha
több időm lesz”! Ne tervezd messzire! Itt a kellemetes idő! Ha valamit
megértettél Isten igéjéből, Ő elvárja, hogy komolyan vedd és ültesd a
gyakorlatba. Se hitetlenség, se halogatás ne gátoljon téged! A hitetlenség és a
halogatás bűne miatt jött Izrael népére a veszedelem.
Nagyon
szeretném, ha Isten igéje mindennapi kenyerünk lenne, és naponta úgy olvasnánk,
mint Istennek beszédét, ami beteljesedik az utolsó pontig, az utolsó jótáig.
Minden szót, minden ígéretet komolyan vehetsz, ráépítheted az életedet. Persze,
hogy ez megváltoztatja a gondolkozásodat, másképp fogod látni a világot, a
kapcsolataidat, a jövődet, – de épp ezt akarja az Úr, hogy „változz el a te elmédnek megújulása által”! Hogy „szakaszd el magad e gonosz nemzetségtől”,
hogy „ne szabd magadat e világhoz”!
Hogy végre komolyan vedd Isten Igéjét, „ne
légy hitetlen, hanem hívő!” Hogy végre „ne csak hallgatója, hanem
megtartója” legyél az igének!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése