Új élet Krisztusban - Róm 6:1-11
Új
élet Krisztusban
Róm 6:1-11
n „Megmaradjunk-e a bűnben?” - Milyen bűnről beszél az apostol? Erről korábban beszélt (1:18): a törvényben való bizakodás hiábavalósága (2:17kk), és a kegyelemben való bizalom biztonsága (3:21-5:21). „Ahol a bűn megsokasodik, ott a kegyelem is bővelkedik.” (5:20)
n Ha
a bűn ennyire komoly dolog, akkor nem mindegy, hogy kicsit vétkezünk, vagy
sokat? Folytassuk a bűnt? – „Távol
legyen!”
n A
válasz a feltámadás-teológia, az
Ádám-teológia és a szabadulás-teológia.
I.
Meghalás és feltámadás Krisztussal (Feltámadás-teológia)
n Korábban
halottak voltunk a bűnben (Ef 2:1), most meghaltunk a bűnnek. Miért élnél a
sírboltban, ha feltámadtál?
n A
Krisztus halálába kereszteltettünk bele. A keresztség jelent vízbemerítést, és
azonosulást. Eis Christou Iesous, eis ton thanaton
n Egyesültünk
Krisztussal, az ő halálával és feltámadásával, a keresztségben/bemerítésben.
Így felszabadultunk a bűn hatalma alól.
v „Tízszeres részem van nékem a királyhoz, és Dávidra nézve is elsőbbségem
van feletted.” (2Sám 19:43)
n A
bűn kísért, vétkezhetünk, azért szól a felhívás: új életben járjunk! Ne
folytassuk az életet a bűnben!
v 5 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele eggyé
lettünk, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk. 6 Tudván
azt, hogy a mi ó emberünk ő vele megfeszíttetett, hogy megerőtlenüljön a bűnnek
teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek: 7 Mert a ki meghalt,
felszabadult a bűn alól.
n „A
mi ó-emberünk ő vele megfeszíttetett”.
v Miért
élnél még a cellában, ha szabad lettél? „Ezenképpen,
úgy számoljatok magatokkal (azt tartsátok magatokról), hogy meghaltatok a
bűnnek, de éltek az Istennek…”
II. Ádám
és Krisztus (Ádám-teológia)
n Új
identitásunk van. Vele együtt meghaltunk és feltámadtunk – hogyan élhetnénk
tovább a bűnben?
n Ezt
főképp az Róm 5:12-21-ben fejti ki.
v 12 Annakokáért, miképpen egy ember által jött be a világra
a bűnt, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott,
mivelhogy mindenek vétkeztek: 13 Mert a törvényig vala a bűn a
világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény. 14
Úgy de a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, a kik nem az Ádám esetének
hasonlatossága szerint vétkeztek, a ki ama következendőnek kiábrázolása vala. 15
De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete
miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely
az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra. 16 És
az ajándék sem úgy van, mint egy vétkező által; mert az ítélet egyből lett
kárhozottá, az ajándék pedig sok bűnből van igazulásra. 17 Mert ha
az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által: sokkal inkább az
életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, kik a kegyelemnek és az
igazság ajándékának bővelkedésében részesültek. 18 Bizonyára azért,
miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen
egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek megigazulása. 19
Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek:
azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek. 20 A
törvény pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék; de a hol megnövekedik a bűn,
ott a kegyelem sokkal inkább bővelkedik: 21 Hogy miképpen uralkodott
a bűn a halálra, azonképpen a kegyelem is uralkodjék igazság által az örök
életre a mi Urunk Jézus Krisztus által.
n Ugyanígy
tanít az apostol 1Kor 15:21-24-ben:
v „21 Miután ugyanis ember által van a halál, szintén ember által
van a halottak feltámadása is. 22 Mert a miképpen Ádámban mindnyájan
meghalnak, azonképpen a Krisztusban is mindnyájan megeleveníttetnek. 23
Mindenki pedig a maga rendje szerint. Első zsenge a Krisztus; azután akik a
Krisztuséi, az ő eljövetelekor. 24 Aztán a vég, mikor átadja az
országot az Istennek és Atyának; amikor eltöröl minden birodalmat és minden
hatalmat és erőt.”
n A
Róm 6:6-ban világos, hogy az „ó-ember” és a „bűnnek teste” mindkettő az Ádámmal
való azonosságunkat jelenti, amelyben a bűn uralkodik. Ezt kell halába adni. A
keresztségben jelképesen is halálba adjuk a régi embert és eltemetjük azt.
n „Ha valaki nem születik újjá,
nem láthatja az Isten országát.” Hogyan történik az
újjászületés? A 6:8 mondja el: 8 Hogyha pedig meghaltunk (aoristos) Krisztussal, hisszük, hogy élünk
(futurum) is ő vele.
v Jézus
feltámadása különbözött a Jairus leányának feltámadásától, (Mk 5:21-24. 35-43),
a naini ifjú feltámadásától (Lk 7:11-17), vagy a Lázárétól (Jn 11:1-44). Ők
erre az életre támadtak fel, meghaltak újra, mert romlandó testük volt. Jézus
teste megdicsőült test volt, de hordozta korábbi testének jellegzetességeit (Jn
20:27), reggelizhetett (Jn 21:9-14), és megtörhette a kenyeret (Lk 24:30). De
átmehetett a zárt ajtón (Jn 20:19), és eltűnhetett szemük elől (Lk 24:31),
felmehetett mennybe (Lk 24:51; ApCsel 1:6-11).
n Krisztus
többé meg nem hal (9. v.), a halál rajta nem uralkodik.
III. Rabság és Szabadság
(Szabadulás-teológia)
n Négy
ige: Tudjátok, gondoljátok, szánjátok oda, engedelmeskedjetek.
v „Tudjátok”
– van, amit ismerni kell, hogy ahhoz szabhassuk magunkat.
v „Gondoljátok”
(logizesthe)… vagyis azt tartsátok
magatokról, úgy számoljatok magatokkal.
v „Szánjátok
oda” – nem elég elszakadni régitől, oda kell szánnod magad az újnak.
v „Engedelmeskedjetek”
– ez mutatja azt, hogy megtörtént-e a meghalás a bűnnek, vagy még nem.
n A
keresztség három jellegzetessége, hogy „hitvalló” keresztség, ezért „felnőtt”
keresztség, amit „bemerítéssel” kell végezni, ahogyan maga a baptisma = keresztség, alámerítés szó is jelzi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése