Megigazulás hit által - Róm 3:21-26
Megigazulás hit által
Róm 3:21-26
21 Most pedig törvény nélkül jelent meg az Istennek igazsága, a melyről
tanúbizonyságot tesznek a törvény és a próféták;
22 Istennek igazsága pedig a Jézus
Krisztusban való hit által mindazokhoz és mindazoknak, akik hisznek. Mert nincs
különbség,
23 Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek
az Isten dicsősége nélkül,
24 Megigazulván ingyen az ő
kegyelméből a Krisztus Jézusban való váltság által,
25 Kit az Isten eleve rendelt
engesztelő áldozatúl, hit által, az ő vérében, hogy megmutassa az ő igazságát
az előbb elkövetet bűnöknek elnézése miatt,
26 Az Isten hosszútűrésénél fogva,
az ő igazságának megbizonyítására, a mostani időben, hogy igaz legyen Ő és
megigazítsa azt, aki a Jézus hitéből való.
n Kálvin úgy
vélte, hogy „valószínűleg nincs a Bibliában még egy olyan igerész, ami ennél mélyebben
és alaposabban kifejtené Istennek Krisztusban való igazságát”.
n A
megigazulásról szóló tanítás maga a keresztyénség lényege, maga az evangélium. Pál
evangélium hirdetésének tehát ez a szíve-lelke.
n A
kulcsszavak: „törvény”, „Isten igazsága”, és az „hinni”.
n Az „Isten igazsága” nem Isten jellemét jelenti, hanem azt a módot, amely által Isten megbocsátást ad
a bűnös embereknek és elfogadja őt. Lásd: Róm 1:16-17. Ez a kijelentett mechanizmus
a megfeszített Jézus Krisztusban való hit (vö. 22. 24. 26.)
n Az igazságosság dikaiosünē
kifejezés az ÓSz-ből származik: egy építkezési metaforára utal (tsadak)
aminek jelentése a „standard” vagy „mérő nád”. Isten maga a standard, a mérce.
Ez az Isten jelleme, amit ingyen a bukott emberiségnek tulajdonít Krisztus által (vö. 2Kor. 5:21).
n „Törvény nélkül jelent meg” – vagyis, „már
nyilvánvalóan megjelent, és folyamatosan megjelenik” (egy befejezett, szenvedő
kijelentés). „Amelyről bizonyságot is tesznek a törvény és a próféták” - A héber kánon két részét említi a háromból
(Törvény, Próféták és az Írások). Az evangélium folyamatosan, előzetes formában
megjelent az ÓSz-ben (vö. Lk 24:27. 44; ApCsel 10:43), és nem egy utólagos
gondolat volt, vagy egy „B terv”, egy utolsó percben kigondolt vészterv (vö.
1:2).
I. Nincs különbség – mert mindenki bűnös
n Isten előtt
minden ember egyforma. Az Istenhez való viszonyulásunkban mindannyian egyenlők
vagyunk. Teljesen egyenlők: nincs különbség.
n Mivel minden
ember egyformán bűnös!
n Persze, lehet
más mérték szerint is mérni: a mi mértékünk szerint: és e szerint az emberek
nagyon is különbözőek! Van jó és rossz, rokonszenves és ellenszenves, erényes
és romlott, kedves vagy utálatos…
n A Földről a
Hol, vagy a Holdról a Föld simának látszik. Nem látszanak a hegyek és völgyek.
Csak itt helyben tűnik úgy, hogy egy-egy hegy megmászhatatlan. Isten
szemszögéből nézve nincs különbség: mindenki egyformán bűnös.
n Ha valakinek
át kell ugrania a Krasznát, itt, ahol a vizet felduzzasztották, abszolút
mindegy, hogy két métert, vagy hármat, vagy négyet tud ugrani… Egyik sem tudja
átugrani!
n A 3:23-26 a görögben egyetlen egy mondat. „Mert mindenki
vétkezett és híjával van” – ez az
emberiség együttes bukására utalt is Ádámban (vö. 5:12-21) és a
folyamatos egyéni lázadó tetteikre is.
n „híjjával van az Isten dicsőségének” – arra a mércére utal,
amely „Isten igazsága”.
n Lásd: Ézsaiás 6:5. A vámszedő a Templomban – Lk 18:14.
Péter – Lk 5:9. Pál apostol – 1Tim 1:15.
n Elég, ha a
Tízparancsolatot magunk elé tesszük, és mindegyiknél felteszünk néhány önvizsgálatra
késztető kérdést. Lesújtó az eredmény!
II. Van üdvösség – mert Krisztus megigazított, megváltott és engesztelést
végzett
n A 24-25.
versben három metafora van az üdvösség leírására.
n „Megigazít” –
ez egy jogi kifejezés, és azt jelentette, hogy „semmilyen büntetés nem jár
neki”, „ ártatlan”.
n „Megváltás” –
ez a rabszolgapiacról származó kifejezés, és azt jelentette, hogy „visszavásárolni”
vagy „felszabadítani”.
n „Engesztelés”
– ez az áldozati rendszerből származó szó, és a befedezés helyét vagy az engesztelés
helyet jelentette (vö. 3Móz 16; Zsid 9:5). A szövetség ládájának fedelére hintették
az áldozati vért, az engesztelés napján (Lásd: 3Móz 16; Zsid 9:5).
n A ga’al,
lényegében azt jelentette, hogy „szabaddá tenni” egy bizonyos ár kifizetésével.
Ennek egy másik formája, a go’el személyes közvetítőt jelent, egy családtagot
(pl. rokoni megváltás, mint Ruth esetében, vö. Ruth 4:15; Ézs 29:22). Így
váltotta meg az Úr Izraelt Egyiptomból (vö. 2Móz 6:6; 15:13; Zsolt 74:2; 77:16;
Jer 31:11).
n Az emberiség
a bűn rabszolgája, de Jézus, Isten bűntelen báránya eljött, és meghalt
helyettünk engesztelő áldozatként a kereszten (Jn 1:29), és megváltott a
bűntől, hogy szolgálhassuk Istent (vö. Róm 6).
n Isten
kiválasztását nem szabad az elrendelés iszlám értelmében értenünk, sem pedig az
ultra kálvinista értelmében, mintha csak bizonyos emberek lennének kiválasztottak
szemben másokkal, hanem a szövetséges értelmében kell azt értelmeznünk: az ÓSz-i
kiválasztás a szolgálatra szólt, nem pedig kiváltságra! Isten megígérte, hogy megváltja
a bukott emberiséget (vö. 1Móz 3:15). Isten Izraelen keresztül a teljes
emberiséget elhívta és kiválasztotta (1Móz 12:3; 2Móz 19:5-6). Isten a
Krisztusban való hit által választ ki. Mindig Isten kezdeményez. Isten nem csak
az üdvösségre választotta ki az embereket (megigazulás), hanem a
megszentelődésre is (vö. Ef 1:4; Kol 1:12). A predestináció célja a szentség,
nem pedig a kiváltság!
III. Nincs dicsekvés – mert mindenki csakis hit által üdvözülhet
n 3:27 „Hogyan
lehetséges akkor a dicsekvés?” - nem
lehetséges. „Lehetetlenné vált.” Kizárt dolog. Nincs lehetősége senkinek
sem dicsekedni. Ez a kifejezés, hogy „dicsekvés” Pálnak a farizeusi korára
ural, akik bizonyára dicsekedtek jótetteikkel, kegyességükkel (Lk 18:13-ff).
Nevetséges minden dicsekvés, minden büszkeség, minden kevélység!
n Mi nem azért
igyekszünk az Isten parancsai szerint élni, hogy Isten gyermekeivé legyünk,
hanem azért, mert azok lettünk.
n Nem azért
igyekszünk betölteni a szeretet törvényét, hogy majd részesüljünk a
bűnbocsánatban, hanem azért, mert már részesültünk benne.
n Nem azért
teszünk jót, hogy kiérdemeljük Isten kegyelmét, hanem azért, mert érdemtelenül
részesültünk belőle.
n A Törvény
kötelez, a kegyelem pedig lekötelez.
n Nem érdemeket
szerzünk, hanem hálánkat fejezzük ki.
n Fontos
kifejezés a „tulajdoníttatott neki” szó (4:3. 4. 5. 6. 8. 9. 10. 22. 23. 24.). „Azt számította be neki”, „ezt a
hitét számolta be” Isten Ábrahámnak igazságul. Mint ahogyan nekünk Jézus
Krisztus igazságát tulajdonítja Isten, hit által.
n A
„beszámította” (logizomia) egy könyvelői kifejezés, ami azt jelentette,
hogy „tulajdonít vagy betesz valaki számlájára”. Lásd: 2Kor 5:21 és Gal 3:6.
n Annak, aki „hisz” (pisztisz, piszteüō)
Zsid 11:1. 6.
n Két
újszövetségi követelmény van: a megtérés és a hit (vö. Mk 1:15; ApCsel 3:16. 19;
20:21). A kettő egy dolognak a két oldala.
n Az ÓSz-ben a
hit lojalitást, hűséget, megbízhatóságot jelentett, és Isten természetének
leírása volt, nem a mienk.
n Az ÚSz-ben a
„hitt” szó a görög kifejezésből származik (pisteuō), „hisz”, „hit”, vagy
„bízni”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése