Üdvösség hit által - Róm 10:1-21
Üdvösség
hit által
Róm 10:1-21
n A 9:30-10:4 központi igazságai a következők:
v A pogányok birtokolják Isten igazságát a Krisztusban való hit által
v A zsidók nem birtokolják Isten igazságát, mert nem hisznek Krisztusban
v A törvény nem adhatott igazságot. Ez Isten ajándéka volt a Krisztusban való
hit által,
v és emberi teljesítménnyel nem lehet megszerezni (vö. 3:21-31)
n A zsidók bűnei:
v vallásos büszkeség, 10:2a
v szellemi vakság, 10:2b. 3a
v önelégültség, 10:3b
v ellenszegülő makacsság, 10:4a
n „A kiválasztás a kereszt hirdetésével történik.” (vö. 1Thessz 1:4-10).
I. Az üdvösség és Isten
igazsága
n 10:1 - „én szívemből kívánom, és könyörgök értük Istenhez,
hogy üdvözüljenek” Pál hitte, hogy a zsidók megtérhetnek, és hogy az értük
mondott imádságai számítanak. Ez a predestináció meglepő ellenpontja!
n 10:2 „Isten iránti buzgóság van bennük” Az őszinteség
és a lelkesedés nem elég (vö. 3-4-es versek). Pál ezt jól tudta (vö. ApCsel
9:1; Gal. 1:14; Fil. 3:6)!
n 10:2-3 „de nem a helyes ismeret szerint. Az Isten igazságát ugyanis nem
ismerték el” – epiginōskō - (1) a zsidók nem
értették az ingyenes evangéliumot (a „tudni/ismerni” kifejezés görög értelme);
vagy (2) a zsidóknak nem volt hit-kapcsolata Istennel (a „tudni/ismerni”
kifejezés héber értelme, vö. 1Mózes 4:1; Jer. 1:5). A zsidók nem hagyták
figyelmen kívül annak szükségességét, hogy válaszoljanak Isten tettére (16,18,19-es
versek), de a hitet az emberi teljesítménnyel helyettesítették, ami
büszkeséghez, arroganciához és különcködéshez vezetett (3a vers)!
n 10:3 „Isten igazságát” Az ÓSZ a törvényhez való
engedelmességet hangsúlyozta (vö. 5Móz 4:28-6:3. 17. 24-25). Amit azonban nem
vettek észre, az az a szükségszerű egyensúly volt, aminek a hit és a megtérés
között kell lennie (vö. 5Móz 5:29-30. 6:5). Az 5Móz világosan megerősíti, hogy
Isten Izraelért cselekedett, nem az igazságuk miatt, hanem az Ő jelleme alapján
(vö. 9:6,7,13,24,27; 10:12-22; Ez 36:22-38). Még a kánaánitákat sem Izrael
igazsága miatt semmizték ki, hanem saját bűneik miatt (vö. 9:4-6; 1Móz 15:16).
v „nem vetették alá magukat az Isten igazságának” A zsidók
megpróbálták kiérdemelni Isten igazságát, ami viszont ajándék volt (vö. 3:24;
5:15; 6:23; Ef. 2:8-9). Pál ezt az igazságot elég világosan látta a
Damaszkuszba vezető úton.
n 10:4 „mert a törvény végcélja Krisztus” - Lásd: Mt 5:17-48. A törvény szándéka, célja és vége (telos) nem az
üdvösség volt, hanem a meggyőzés, és ez a célja továbbra is (vö. Gal. 3:24-25).
v
„minden hívő megigazulására” „hogy
igazságot nyerjen mindenki, aki hisz”
II. Az üdvösség és a
bizonyságtevő hívő élet
n Az üdvösség nem egy termék, hanem egy kapcsolat. A hittel csak elkezdődik. Nem
egy tűzkárra szóló biztosítás, nem egy mennybe szóló jegy, hanem egy olyan
élet, ami a Krisztushoz való hasonlatosságban növekszik.
v Az üdvösség egy befejezett cselekmény (aorisztosz)– ApCsel 15:11. Róm 8:24.
2Tim 1:9. Tit 3:5. Róm 13:11.
v Az üdvösség egy állapot – Efézus
2:5. 8.
v Az üdvösség egy folyamat (a
jelenben) – 1Kor 1:18; 15:2. 2Kor 2:15.
v Az üdvösség egy jövőbeni beteljesedés
– Róm 5:9. 10; 10:9. 13. 1Kor 3:15; 5:5. Fil 1:28; 1Thessz 5:8-9. Zsid 1:14;
9:28. (Mt 10:22; 24:13; Mk 13:13 is utal rá).
n A 10:5 - 3Móz 18:5-re utal.
A 10:6-8 - 5Móz 30:11-14-re utal a Septuagintából (LXX).
v „A hitből való igazság pedig így szól” Pál már korábban
megszemélyesítette a „bűnt” és a „kegyelmet”, most pedig a „hit általi
igazságot” személyesíti meg.
v „ki megy fel … ki megy le” Az embereknek nem kell Krisztust
keresniük, Isten a nyilvánosság előtt küldte el Őt mindenkiért. Nem szükséges
az emberi kutatás.
v „szíveddel” A szív az egész személyt jelenti.
n 10:9 „ha” „vallod” „Jézust
Úrnak” - Ez volt a korai egyház hitvallásának és bemerítkezési
liturgiájának teológiai tartalma. Az „Úr” kifejezés használata megerősítette
Jézus istenségét (vö. Jóel 3:5 [Károli: 2:32]; ApCsel 2:32-33,36; Fil. 2:6-11),
míg a keresztnév, Jézus, megerősítette történelmi ember-létét (vö. 1Jn 4:1-6).
v „szíveddel hiszed” – a „hit” (pistis) (1) személyes bizalom (héber),
(2) intellektuális tartalom (görög) és (3) egy folyamatos akaratlagos
odaszánást (vö. 5Móz 30:20).
n 10:10 „hogy megigazuljunk” - A hívők arra lettek kiválasztva,
hogy szentek és feddhetetlenek legyenek! A kiválasztás nem csak egy tan, hanem
egy életstílus is (vö. 5Móz 30:15-20).
n 10:11 Ez egy idézet az Ézs. 28:16-ból.
v „aki hisz Őbenne” - A hit nem csak egy kezdeti válaszreakció, hanem
egy folyamatos követelmény az üdvösséghez! Ez nem csak egy helyes teológia, ami
megment (evangéliumi igazságok), hanem egy személyes kapcsolat (evangélium
személye), ami istenfélő életet eredményez (evangéliumi élet). Óvakodj a könnyű
hitektől, amik elválasztják egymástól az igazságot és az életet. Az örök
életnek vannak megfigyelhető jellemvonásai!
v „nem szégyenül meg” - Azok, akik bíznak („hisznek”)
Krisztusban, nem fognak elfordulni. Ez az Ézs. 28:16-ból való idézet, ami Pál
beszédében a 9:33-ban egy kulcs vers volt.
III. Az üdvösség és
a pogányok
n 10:12 „Nincs különbség zsidó és görög között” Ez az új szövetség legfőbb mondanivalója (vö. Róma 3:22,29; Gal. 3:28; Ef.
2:11-3:13; Kol. 3:11).
n 10:14-15 – Isten hírvivőket küld (prófétákat, apostolokat,
prédikátorokat, tanítókat, evangelistákat). Ezek a hírvivők Isten áldásai a
szükséget szenvedő világ számára. Miközben Isten kegyelmesen küldi az evangélium
hírvivőit, a hallgatóságnak a megfelelő módon kell reagálnia azok üzenetére.
v A megmentő hitnek számos eleme van (1) egy üzenet, amit el kell hinni; (2)
egy személy, akit be kell fogadni; (3) egy kezdeti és folyamatos megtérő és
hit-teli válaszreakció; (4) engedelmes élet; és (5) kitartás.
n 10:15 - Az üdvösség az evangélium hallásából és az
evangélium elfogadásából van. A prédikátorok azért küldettek, hogy „mindenki”
megtérhessen!
n 10:16 Pál újra olyan ÓSZ-i profetikus kijelentéseket
használ, amik eredetileg YHWH Izraelnek szóló üzenetére vonatkozott, hogy a
Messiás Jézus evangéliumára utaljon. Ahogy az ÓSZ-i zsidók elutasították Isten
üzenetét, úgy Pál korának zsidói is elutasították azt. Ez az Ézs. 53:1-ből való
idézet, de teológiailag az Ézs 6:9-13-hoz is kapcsolódott, ahol Izrael
elutasította Isten üzenetét.
n 10:17 Az evangélium elsősorban egy üzenet (vö. Gal. 3:2). De
az üzenet személyes szavakká válik, „Krisztus szavaivá” (vö. Kol 3:15-16).
n 10:18 Ez a vers azt erősíti meg, hogy a legtöbb zsidó
hallotta az üzenetet, és hogy felelősek voltak annak elutasítása miatt. Nem a
tudatlanság volt a probléma, hanem a hitetlenség!
n 10:19-20 A zsidók hallották az üzenetet, még Mózestől is.
n 10:21 Ez a kijelentés a Septuagintából, az Ézs. 65:2-ből
való idézet, ami arról szólt, hogy a szövetség népe elutasította YHWH-t (vö.
Ézs. 65:1-7). Isten hűséges volt; Izrael pedig hűtlen. Hitetlenségük vezetett
népük átmeneti ítéletéhez.
v Ha Isten választása annyira lényegbevágó, akkor Pál miért imádkozik
Izraelért a 10:1-ben? Miért hangsúlyozza annyira a 10:9-13 az emberi
válaszreakció szükségességét?
v Mit jelent a 4. vers? „Krisztus véget vetett a törvénynek”?
v Sorold fel azokat az elemeket, amik közrejátszanak a hitben a 10:9-10
alapján.
v Miért idéz Pál olyan gyakran az ÓSZ-ből? Hogyan kapcsolódik ez az
elsősorban pogányokból álló gyülekezethez Rómában?
v Hogyan kapcsolódnak a 11-13-as versek a 9. fejezethez?
v Hogyan kapcsolódnak a 14-15-ös versek a világmisszióhoz?
v Hogyan mutatkozik meg a 10. fejezetben az, hogy az ember szabad akarata
része az ember üdvösségének?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése