„Szabadíts meg!” - Mt 6,13/b
„Szabadíts meg!”
Mt 6:13/b
Az Úrtól tanult
imádság utolsó kérése két részből áll. Az első része a kísértéseinkkel
foglalkozott, a második része kiegészíti és tovább viszi az előbbi témát, és a
gonosztól való szabadulást kéri. „Ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg a
gonosztól.” A két kérés ellentétbe van állítva. Az első még a bűnbeesés előtt
hangzik, de a másik már utána. Az első a gonosz munkájának körülményeitől kér
felmentést, annak lehetőségét akarja elvágni, míg a második már a gonosz hatalma
alól vágyik a szabadulásra, a bűn rabságától kíván megmenekülni.
Külön kell tehát
vennünk a „szabadíts meg a gonosztól” kérést, mivel ez egy lépéssel többet kér,
mint a „ne vígy minket kísértésbe.” Most azt az induktív módszert kívánom
követni, amit épp a Miatyánk utolsó kérésével kapcsolatban ajánlanak egyik
homiletikai tankönyvben.
Az első kérdés, amit
fel kell tennünk, az, hogy szükségünk
van-e szabadításra? Továbbá, tudnunk kell, hogy részesültek-e szabadulásban valakik a múltban vagy a jelenben?
Végül, azt is tudnunk kell, hogy most
hogyan szabadulhatunk meg a gonosztól?
I.
Kezdjük tehát azzal
a kérdéssel, hogy szükségünk van-e
szabadításra? Kell-e nekünk imádkoznunk egyáltalán ez utolsó kérést a
Miatyánkból, vagy kihagyhatjuk azt? Komolyan gondoltad-e már legalább egyszer
ezt az imádságot, és benne ezt a kérést? „Szabadíts meg a gonosztól!” - nem
tűnik ez divatjamúlt, ósdi kifejezésnek? Csakugyan úgy hiszed, hogy a gonosz
hatalmat vett rajtad, és szabadulnod kell?
Mintha az lenne
látható sokak életéből akik ezt az imádságot mondják, hogy kérik a szabadítást,
de nem kívánják azt most, azonnal vagy teljesen. „Szabadíts meg, de ne olyan
nagyon, ne olyan kimondottan, vagy úgy, ahogy én gondoltam és főleg akkor,
amikor én erre kész leszek...” Ez az, amit érezni lehet sokak imádságából,
amikor az Úrtól tanult imádság utolsó kérését mondják.
Mire is gondolunk
akkor, amikor a gonoszt említjük? Talán a betegségre, a szenvedésre, a
félelemre, a teherviselésre, mások rosszindulatára vagy egyébre, amelyektől
szabadulni szeretnénk? Vagy a népszerűtlenségtől, a nehézségektől, a harcoktól,
esetleg fegyelemtől akarunk szabadulni? Van-e valaki, aki most ezt a kérést
mondva, nem látja maga előtt annak valódi jelentését, azt a nagy szükséget,
amiért ezt kérni kell? Ha körülnézünk, mindenütt láthatjuk az emberi
gyengeséget és nyomorúságot. Láthatjuk a gonosz elterjedését. Még nem is
számoltuk össze az összes terheket, az összes panaszokat, az összes jajokat,
hogy annak értemében kérjük: szabadíts meg a gonosztól.
Kell-e nekünk
szabadítás? A Bibliában több, mint 400-szor van említve a szabadulás szó. Van-e
valami, amiből szeretnél szabadulni most? A harmadik világ nyomorultjai ez
alatt azt értik, hogy a politikai és gazdasági rabságból kell szabadulniuk.
Valahogy úgy, mint ahogy Izrael népe megszabadult Egyiptomból.
Van-e szükség
szabadulásra, olyan szabadulásra, amilyenről az Úr Jézus beszél?
Kérdezd meg az
összetört szíveket a romba dőlt otthonokból. Kérdezd meg a kocsmákban azokat,
akik összetört álmaikat mámorba temetik. Kérdezd meg a kórházakban fekvő
összetört testeket. Van-e valakinek szüksége szabadításra? Kérdezd meg a
börtönökben élőket: kell-e szabadítás a gonosztól? Kérdezheted a munkahelyeden,
a piacon, az iskolában. Kérdezheted a sokezer magyar alkoholistát. Kell-e
valakinek szabadítás? Kérdezd meg a rohanókat, aztán azt a több, mint száz
magyart, akik öngyilkosságot kíséreltek meg az elmúlt héten. Ők saját kezük
által akartak megszabadulni. Kérdezd meg azokat, akiket eltemetett az élet, a
családi gondok, a bajok, a terhek tengere. Azokat is, akik már nem is tudnak
érthető hangon beszélni, csak feltekintenek az égre és suttogják: ó Isten, ó
Isten, ó Isten... Kell-e valakinek szabadítás? Nézz szét: Lásd a pénz
szerelmét, amely minden rossznak gyökere! Lásd az elvilágiasodás mindent
elárasztó hullámát! Lásd ez az élvezet-őrült társadalmat! Mikor mindezt
felmérted, azután kérdezd meg: van-e itt valakinek szüksége szabadítása? Azt
hiszem azonnal rájössz arra, hogy ez nem kérdés. A szükség általános. A válasz
egyértelmű: igen, sürgősen szükségünk van szabadításra. Szabadítás nélkül
menthetetlenül elveszünk. Jézus Krisztus tehát nem hiába tanította tanítványait
így imádkozni: „szabadíts meg a gonosztól”.
II.
A második kérdés az
kell legyen, hogy részesült-e valaki
szabadításban a mi időnkben? Vagy csak Gedeonék, Dánielék, Józsefék és
mások szabadultak meg a bibliai időkből? Ma már nem szabadul meg senki?
Vannak, akik
szabadító szemináriumokra invitálnak, ahol egy kevés hozzájárulással
garantálják a szabadítást a démonoktól. Ma már szinte az őrültségig fokozódik
az összpontosítás a démonokra, a megszállottságra, a horoszkópokra, az okkult
dolgokra. Olyan is van, ahol az álmosság ördögét, a balkezesség ördögét, a
kényelem és lustaság ördögét próbálják kiűzni. Démont látnak minden bokor
mögött, ott is, ahol nincsenek bokrok. Sokan olyasmitől akarnak szabadulni,
amit rosszindulattal sem lehet gonosznak nevezni. Nagyon sokan csupán
kuriózumnak, valamilyen exotikumként fogják fel a szabadítást. De ilyen
szabadításra nincs szükség.
Ez arra az emberre
emlékeztet, aki anti-elefánt sípot hordozott a nyakában. Azt hajtogatta, hogy
az a kicsi piros fütyölő igazi elefánt-biztos fütyölő. Megőriz attól, hogy az
elefántok eltapossanak. Belefújt, hogy mindenki hallja. Némelyek az árára voltak
kíváncsiak, mások csodálták. És voltak, akik megjegyezték, hogy ezer kilométer
körzetben nem található egyetlen elefánt sem. Erre az volt a válasz, hogy íme,
az anti-elefánt síp nagyon hatásosan működik.
„Szabadíts meg
minket” - de milyen gonosztól?
Ifjak néha arról
tesznek bizonyságot, hogy Isten megszabadította őket az italtól, a
kábítószertől, az erkölcstelenségtől, az öngyilkosságtól vagy valamilyen más
káros ördögi körből, a gonosztól. Mások arról tettek bizonyságot, hogy Isten
megszabadította őket egy betegségből, akkor amikor az orvosok már lemondtak
róla. Autó szerencsétlenségből, szélvihar pusztításaiból, a háború borzalmaiból
vagy a fogságból is sokan megszabadultak. Olyanok is vannak, akik
megszabadultak az üres vallásoskodástól, a pénz szerelmétől, a depressziótól, a
képmutatástól, a csalás és hazugság dzsungeléből.
„Szabadíts meg!” De
mindentől? Azonnal? Láttál-e már valakit, aki segített volna a bábnak, hogy
megszabaduljon belőle a pillangó, mielőtt eljött volna annak az ideje?
Megszabadítható-e a tojásból kibújó kiscsibe időnap előtt? Vagy a gyermek a
négykézláb mászástól. Helyes-e ha megakarunk szabadulni minden mocsoktól -
mosdás nélkül? Minden adósságtól - fegyelem nélkül? Minden veszélytől és
csalódástól - tanulás nélkül? Minden betegségtől orvosság nélkül? Hallottál-e
valakiről, aki megszabadult volna a haláltól, legalább néhány ezer évre?
Nyilvánvaló, hogy a
szabadulás csak a gonoszra vonatkozik. Ne is próbálj másféle szabadulást kérni,
mivel Jézus nem arra tanít.
A gonosztól való
szabadulásnak hosszú története van. Nemcsak a felvilágosodásról, a
reformációról, a forradalmakról kell beszélnünk, hanem arról a szabadulásról
is, amit egyéneknek adott Isten. „Ahol az Úrnak lelke, ott a szabadság.” Isten
lelke által sokan megszabadultak a gonosztól. Tisztátalan múltjuk, vádoló
lelkiismeretük, szennyes szívük, rablánc alatt sorvadó életük egyszerre szabad
lett és tiszta. Ő ma is teljes, azonnali és rendkívüli szabadítást képes
nyújtani. Meg tud szabadítni, úgy, ahogy Bartimeus megszabadult vakságától.
Ahogyan a három zsidó ifjú megszabadult Babilonban. Ahogyan Eszter idejében
megszabadultak a halálra ítéltek, ahogy megszabadult Ezékiás betegségéből,
Naámán leprájától, Jónás a hal gyomrából, és Elizeus Szennakherib seregétől.
Ahogyan a tékozló fiú megszabadult, vagy az öldöklő Saulus, a megszállott Mária
Magdolna, és sokan mások. Van szabadulás!
III.
Most már csak az
kérdezném, hogy van-e valaki, aki komolyan gondolja ez utolsó kérést a
Miatyánkból? Van-e valaki, aki meg akar
szabadulni? Nem akármilyen hatalomtól, hanem a gonosztól.
Nem mondhatod minden
tettedre, hogy az ördög késztetett reá, de ha úgy történt is, lett volna
hatalmad ellenállni mielőtt leigázott volna. „Álljatok ellene az ördögnek, és
elfut tőletek.” (1Pt ) „A bűn az ajtó előtt leselkedik, de te uralkodjál
rajta!” (1Móz 4, ) Nem álltál ellene, nem uralkodtál rajta, ezért most
szabadításért kell könyörögnöd. Bátran kérheted ezt, hiszen maga Jézus biztat
rá: „Ti azért így imádkozzatok: ...szabadíts meg a gonosztól!” Isten szabad népet
akar magának. Jézus neve épp Szabadítót jelent: Ő azért jött, hogy
megszabadítsa népét bűnéből. A prófécia szerint, melyet az Úr első
prédikációjában idézett, azért jött, hogy „megszabadítsa a foglyokat... hogy
szabadon bocsássa a megkínzottakat”. (Ézs 60,1-2. Lk 4,18-19)
A történelem
bizonyítja, hogy Isten meg tud szabadítani a gonosztól. Körülötted sokan
bizonyságot tehetnek erről, mert átélték ezt. A Biblia mondja: „Hívj segítségül
engem a nyomorúság idején, én megszabadítlak téged, és te dicsőítesz engem.”
(Zsolt 50,15) „Aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül.” (Róm 10,13) Kérheted
tehát, Atyám, szabadíts meg a gonosztól! Az irigységtől, a szeretetlenségtől, a
megbocsátani nem tudó lelkülettől, a közömbösségtől, a makacsságtól,
büszkeségtől, önzéstől, ital-, dohány-, vagy egyéb szenvedélytől. A gonosztól.
Ha már átélted ezt a
szabadítást, amit Isten adhat, akkor hálát adhatsz érte. Ha pedig most kel
kérned, mert rájöttél, hogy a gonosz halamat vett rajtad, akkor bátran tedd rá
ujjadat arra a bűnre, valld meg Isten előtt rabságodat, és kérd tiszta szívből:
„Szabadíts meg a gonosztól!” Megtapasztalhatod, hogy Isten csakugyan meg tud
szabadítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése