Nem engedélyezett kapcsolat - 1Kir 22:1-12
Nem
engedélyezett kapcsolat
1Kir
22:1-12 (2Krón 18:1-3)
1 És három esztendő lefolyt úgy, hogy nem volt
hadakozás a szíriaiak és az Izráel között. 2 De a harmadik esztendőben
aláment Jósafát, Júda királya az Izráel királyához.
3 Akkor monda az Izráel királya az ő szolgáinak: Nem
tudjátok-e, hogy Rámoth Gileád a miénk? És mi hallgatunk, és nem vesszük vissza
azt Szíria királyától? 4 És monda Jósafátnak: Feljössz-e velem e
hadba Rámoth Gileád ellen? Felelt Jósafát az Izráel királyának: Úgy én, mint
te; úgy az én népem, mint a te néped; úgy az én lovaim, mint a te lovaid. 5
És monda Jósafát az Izráel királyának: Kérdezősködjél még ma az Úr beszéde
után.
6 És összegyűjtötte az Izráel királya a prófétákat,
közel négyszáz férfiút, és monda nékik: Elmenjek-e Rámoth Gileád ellen hadba,
vagy elhagyjam? És mondának: Menj fel; mert az Úr kezébe adja azt a királynak. 7
És monda Jósafát: Nincs itt már több prófétája az Úrnak, hogy attól is
tudakozódhatnánk? 8 És monda az Izráel királya Jósafátnak: Még van
egy férfiú, aki által megkérdhetjük az Urat, Mikeás, a Jemla fia; de én gyűlölöm
őt, mert soha nem jövendöl nékem jót, hanem mindig csak rosszat. És monda Jósafát:
Ne beszéljen így a király! 9 És előszólított az Izráel királya egy
udvari szolgát, és monda: Hívd ide hamar Mikeást, a Jemla fiát.
10 És ott ült az Izráel királya és Jósafát, Júda királya,
ruhákba öltözötten, mindenik a maga trónusán Samaria kapuja előtt a térségen,
és a próféták mind ott jövendöltek előttük. 11 És Sédékiás, a
Kénaána fia, vasszarvakat készített, és monda: Ezt mondja az Úr: Ezekkel
ökleled a szíriaiakat, míg meg nem emészted őket. 12 És a próféták
is mindnyájan ekképpen jövendöltek, mondván: Menj fel Rámoth Gileád ellen, és
jó szerencséd lesz; mert azt az Úr a király kezébe adja.
Az igében körvonalazódó konfliktus,
Rámót Gileád miatt, egy elvett és nem visszaadott város miatt robbant ki,
Izráel és Szíria között. Ezzel kapcsolatban tudni kell, hogy a 20. részben
leírt győzelmek után Akháb és Benhadád szövetségesekként harcoltak az Orontes
folyó mellett, a qarqari csatában az asszír Salmanasszár ellen. Erre a csatára
Kr. e. 835-ben került sor. A Biblia nem beszél erről a csatáról, de
Salmanasszár egyik krónikája a British Museum-ban beszámol róla. Meglehet, hogy
ez a győzelem bátorította fel Akhábot arra, hogy szembeszálljon addigi
szövetségesével, Benhadáddal.
A történet mondanivalója Jósafát
bukásának lépésit mutatja be, amelyek egy nem
engedélyezett kapcsolatról, egy nem
engedélyezett látogatásról, és egy
nem engedélyezett ígéretről szólnak.
I. Egy nem
engedélyezett rokonság
Jósafátról sok szép és jó dolgot mond
a Biblia, főleg a Krónikák könyvében (2Krón 17-20). Megmagyarázhatatlan, hogyan
kerülhetett ilyen kapcsolatba az istentelen Akhábbal, amely majdnem az életébe
került. Az egymással való szövetség szentesítéseként Akháb a leányát, Attáliát
Jósafát fiához, Jórámhoz adta feleségül (2Kir 11:1). Ennek következményeképpen történhetett
az, hogy „békességben élt Jósafát az
Izráel királyával” (44. v.).
Ám nagyon úgy tűnik, hogy mindez az
ördög csapdája volt, mert a ravasz Akháb saját céljaira próbálta meg
felhasználni a kegyes Jósafátot. A krónikás részletesebben beszámol erről: „Jósafátnak nagy gazdagsága és dicsősége
volt. Ő sógorságot szerzett Akhábbal. Néhány esztendő múlva aláment Akhábhoz
Samariába, és levágatott Akháb az ő és a vele való nép számára sok juhot és
ökröt, és rávette őt, hogy felmenjen vele Rámóth Gileádba.” (2Krón 18:1-2)
Akháb tervébe jól beleillett az a rokoni látogatás, amelyet a naiv Jósafát
Samariában tett, jelentős hadinép kíséretében. Részt vett a vendéglátója által
készített lakomán, amelyen Akháb egy alkalmas pillanatban megkérdezte, hogy
elmenne-e vele Jósafát a hadba, hogy visszaszerezzék Rámót-gileádot a szíriaiaktól.
Jósafát könnyelműen így felelt: „úgy én,
mint te; úgy az én népem, mint a te néped; úgy az én lovaim, mint a te lovaid.”
(4. v. 2Krón 18:3).
A bukás első lépcsője az volt, amikor
Jósafát sógorságot szerzett Akhábbal. Hogyan tehetett ilyet egy istenfélő
király, hogy sógorságot szerez az Úr prófétái ellen tomboló Jézabellel és
papucs férjével? Hiszen bizonyára tudatában volt annak, hogy Isten megtiltotta,
hogy pogányokkal kössenek házasságot, és Jósafát mindeddig Isten igéjéhez
kívánta szabni magát!
Nyilvánvaló, hogy érdekházasságról,
politikai házasságról volt szó. Dávid is kötött ilyen házasságot Thalmaival, Gessúr
királyával – onnan született Absolon. Salamon meg egyenesen a fáraó veje lett,
és csodálatos palotát épített egyiptomi feleségének! Tehát itt sem úgy állt a
helyzet, hogy Jórám beleszeretett volna Attáliába… Még ha úgy lett volna is, az
édesapa maga mellé ültethette volna, hogy megbeszélje vele, valahogy így:
„Nézd, én csak a boldogságodat akarom, ezért kérlek, jöjj, beszéljük ezt meg!
Tudod-e te, hogy kifélék azok? Gyűlölik az Urat! Megkérdezted-e, hogy mit szól
ehhez a kapcsolathoz az Isten?” Ilyen beszélgetésre biztos nem került sor,
pedig nagyon jó lett volna, mert később ennek a házasságnak szörnyű
következményei lettek. Ez van megírva: „Amikor
Attália látta, hogy meghalt a fia, kipusztította a királyi ház minden
ivadékát.” (2Kir 11:1. 2Krón 22:10) Vagyis Jósafát utódjait! Ilyet nem
kívánhat magának egy édesapa sem!
„Sógorságot
szerzett Akhábbal.” Legtöbbször az ilyen kapcsolatokra emelt
kifogásokra azt válaszolják, hogy ne szóljon bele senki. Mindenki azzal szerez
sógorságot, akivel akar. Megengedheti magának. Joga van a boldogsághoz. Úgy
vélik, hogy ezek semleges lépések és nincsenek kihatással a lelkiekre. Pedig
nagyon tévednek, mert az ördög csapdája ez. „Ne
legyetek hitetlenekkel felemás igában; mert mi szövetsége van igazságnak és
hamisságnak? Vagy mi közössége van a világosságnak a sötétséggel? És mi egyezsége
Krisztusnak Béliállal? Vagy mi köze hívőnek hitetlenhez? Vagy mi egyezése Isten
templomának a bálványokkal? Mert ti az élő Isten temploma vagytok, amint az
Isten mondotta: Lakozom bennük és közöttük járok; és leszek nékik Istenük és ők
én népem lesznek. Annak okáért menjetek ki közülük, és szakadjatok el, azt
mondja az Úr, és tisztátalant ne illessetek; és én magamhoz fogadlak titeket.
És leszek néktek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá és leányaimmá, azt mondja a
mindenható Úr.” (2Kor 6:14-18.)
II. Egy nem
engedélyezett látogatás
A második lépés az ördög csapdájában az
Isten által nem engedélyezett látogatás,
ahol Jósafát társult Akháb erkölcstelen és istentelen irányvonalához.
Az Akháb udvarában azok a „haladónak”
nevezett kifejezések uralkodtak, amelyeket manapság is sokat hangoztatnak: tolerancia,
pluralizmus, ökuménia... Lehet, hogy Jósafát nem talált kivetnivalót abban,
hogy elmenjen vendégségbe Akhábhoz. Elvégre, mi rossz van abban, ha egyik
szomszéd meglátogatja a másikat? Hol van itt baj? Ott, hogy Jósafát nem diszkrét
látogatásra ment, egyedül, hanem sok néppel. Akháb is kitett magáért: sok juhot
és barmot vágatott le a vendégeknek, ahol vigadhattak sokáig. Volt ott minden: ital
és étel, a bálványáldozatok sorában, az ahhoz kapcsolódó „játékokkal”. Tivornyáztak,
ahogyan a világ szokott. De mit keres ott Jósafát? Hogy érezheti jól magát
ilyen helyen Istennek gyermeke? Hogy engedheti ezt meg magának? Miért nem
kérdezte meg, hogy „hogyan jutottam ide?” Annak idején Péter is kérdezhette
volna: „Hogyan melegedhetek együtt azokkal, akik letartóztatták és megcsúfolták
Mesteremet?” De nem kérdezte…
Cseri Kálmán egyik prédikációjában
elmondja, hogy egy fiatalembernek új életet ajándékozott az Úr az egyik nyáron,
de volt barátai szilveszterkor szeretettel és erőszakosan még meghívták egy
házi összejövetelre. Úgy éjfél fele, amikor széjjelnézett egy kicsit, mint aki
álomból ébredt, látta, hogy már mindenki spicces, a cigarettafüstöt akár vágni
lehetne, a zene bömböl, és bárhová néz, mindenütt parázna jelenetek voltak... Erre
feleszmélt. „Mit keresek én itt?” – kérdezte magától. Szótlanul felvette a
kabátját és elment. Ez mentette meg.
Persze, ilyenkor szoktak jönni a
kérlelések, hogy „egyszer te is megteheted”, „Isten kegyelmes, majd megbocsátja”...
Azonban mégis úgy van, hogy az ilyen tivornyázásokon ás dorbézolásokon nincs
mit keressen Isten gyermeke. „Aki korpa közé keveredik, azt megeszik a
disznók.”
Ezt kellett volna megértenie Jósafátnak,
de ő nem eszmélt fel, hanem tovább haladt a bukását előidéző csapdába.
III. Egy nem
engedélyezett ígéret
A harmadik lépése Jósafátnak egy nem engedélyezett ígéret volt.
Odaígérte magát és népét egy kilátástalan és értelmetlen háborúba, Akháb
oldalán.
Az Akháb udvarában lévő próféták nem
voltak valódi prófétái az Úrnak, hanem annak a korrupt vallásos rendszernek
voltak a kiszolgálói, amelyet annak idején Jeroboám alapított (1Kir 12). Ma is
megtörténik, hogy a vallás képviselői cinkosai lesznek a politikai vezetésnek.
Ilyenkor valóban „egy hazug lélek”
veszi át az irányítást!
Ott, Samária főterén, díszes
ruhákban, amikor már jól felönthettek a garatra, Jósafát odaígérte magát a
háborúba. Akháb tudni akarta, hogy Jósafát elmegy-e vele a harcba. Jósafát
viszont tudni akarta, hogy mi az Úr akarata, és hogy velük fog-e tartani? Akháb
saját terveit követte, Jósafát Isten akaratát kereste. Mivel Akháb bizonyos
volt az udvarbeli próféták hűségében (cinkosságában), hajlandó volt tejesíteni
Jósafát kérését. Minden próféta győzelmet jövendölt. De Jósafátot nem győzte
meg a próféták egyhangúsága, hanem az után érdeklődött, hogy van-e olyan
próféta, aki nem függ Akháb jóindulatától: „7
És monda Jósafát: Nincs itt már több prófétája az Úrnak, hogy attól is
tudakozódhatnánk? 8 És monda az Izráel királya Jósafátnak: Még van
egy férfiú, aki által megkérdhetjük az Urat, Mikeás, a Jemla fia; de én
gyűlölöm őt, mert soha nem jövendöl nékem jót, hanem mindig csak rosszat. És
monda Jósafát: Ne beszéljen így a király!” (7-8. v.) Már az Akháb véleménye
is elárulta, hogy az udvari próféták olyan vallásos szélhámosok, akik nem a
Szentlélek vezetése alatt prófétálnak. Később Mikeást is arról próbálták
meggyőzni, hogy mondja azt, amit a király hallani akar, és amit a többiek is
mondanak, nem pedig az igazságot. De Mikeás nem engedte, hogy megvásárolják.
Eddig épp azért tudta Jósafátot
megáldani az Úr, mert nem ment oda, ahova mások mentek. Most viszont hirtelen és
meggondolatlanul kijelenti: ahova te mégy, oda megyek én is. Hogy mondhatott ilyet?
Hiszen eddig csak oda ment, ahová az Úr küldte! Hogyan dönthetett az Úr nélkül?
Mindezt el lehetett volna kerülni: ha
nem lép sógorságra Akhábbal, ha nem társul hozzá azon a látogatáson, hanem
tiltakozik az istentelen magaviselet ellen. „Aki
lágyan viseli magát az ő dolgában, testvére annak, aki tönkretesz.” (Péld
18:9) Amikor Isten gyermekéről és a világról van szó, senki nem viselkedhet
lágyan.
A hívő a világban él, de a világi
gondolkozást nem teheti magáévá, hiszen akkor már nem Isten országának polgára,
hanem ennek a világnak kárhozott fia. A hajó a vízen van, de a víz nem kerülhet
a hajóba, mert akkor elsüllyed. A szakítás, elhatárolódás a megtéréskor
kezdődik, és mindvégig tart. Ne legyünk megalkuvók az ellenséggel!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése