Isten titkainak sáfárai - 1Kor 4:1-5
Isten titkainak sáfárai
1Kor 4:1-5
Úgy tekintsen minket az
ember, mint Krisztus szolgáit és Isten titkainak sáfárait. 2
A mi pedig egyébiránt a sáfárokban megkívántatik, az,
hogy mindenik hívnek találtassék. 3
Rám nézve pedig igen csekély dolog, hogy ti tőletek ítéltessem meg, vagy emberi
ítéletnaptól; sőt magam sem ítélem meg magamat.
4 Mert semmit sem tudok magamra, de nem ebben vagyok
megigazulva; aki ugyanis engem megítél, az Úr az. 5 Azért idő előtt semmit se
ítéljetek, míg el nem jő az Úr, aki egyrészt világra hozza a sötétségnek
titkait, másrészt megjelenti a szíveknek tanácsait; és akkor mindenkinek az
Istentől lesz a dicsérete.
n Jézus váltsághalála
nemcsak bűnbocsánatot eredményezett, hanem azt is, hogy szolgálatába állított
bennünket. Lehetségessé vált az üdvösség, de lehetségessé vált a neki való
szolgálat is – ingyen kegyelemből.
n Aktív résztvevői
vagyunk az evangélium ügyének, a hit szép harcának.
n Úgy kell tekintsük
földi életünket, mint szolgálatot Krisztus háztartásában. Kiadta a munkát, de
visszatér, és számon kéri szolgáit… (Lk 12. Mt 25:14-30)
n Figyeljük meg, hogy mit jelent a sáfárság, mi az, amit a sáfároktól
megkövetelnek, és mi ennek a haszna.
I. A sáfárság jelentése
n A sáfárság egy régi, elfelejtett, divatját múlt kifejezés.
n A szóval együtt a sáfárság gyakorlata is kiment a divatból.
n Pedig jó lenne ráébredni, hogy mindnyájan sáfársággal vagyunk megbízva.
v
„Ki-ki amint kegyelmi ajándékot kapott, úgy sáfárkodjatok azzal egymásnak,
mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai.” – 1Pt 4:20.
v
„Ami pedig a sáfárokban megkívántatik, az, hogy mindenik hívnek
találtassék.” – 1Kor 4:2.
n A „sáfár” olyan szolgát jelent, akit az ura megbízott azzal, hogy őrködjék
vagyona felett, kezelje azt. Nem a sáfár az úr, hanem csak háziszolga, aki urának
javaival gazdálkodik.
n A sáfárság azt jelenti, hogy minden anyagi és szellemi vagyonom kizárólag
az élő Isten tulajdona. Az övé az idő, a nemzet, a család, a pénzem, a házam, a
testem, a lelkem, a szabadidőm, az ügyességem, minden képességem, az Ő
tulajdona a gyermekem és az házastársam.
v Olyan az életem, mint egy nagy háztartás.
Egyéni, családi, és köznapi vagy hivatalos szobáiban egyetlen bútordarab sem az
enyém, maga a lakás sem öröklakás, nem én vagyok a tulajdonos. Isten az úr. Én
csak gondviselője vagyok az Ő tulajdonának.
n Ez épp az ellenkezője annak, ahogyan sokan élik az életüket. Nagy a
kísértés az elbizakodásra és az úrhatnámságra. Pedig csak sáfárok vagyunk.
n Olyan dicsőséget és elismerést tekint magától érthetőnek, ami valóban nem őt
illetné meg, hanem az Istent, akitől a megbízatást és képességeit kapta.
n Néha elhiszi az ember, hogy joga van a pénzével és idejével úgy
gazdálkodni, ahogyan akar!
v Az Istennel is hajlandó perbe szállni, ha elvesz tőlünk valakit vagy
valamit, akit annyira magunkénak tartottunk, hogy úgy véltük, még Istennek sem
lehet semmi köze hozzá.
n A sáfárság tudatának hiánya abban is meglátszik, hogy ha adunk is valamit
az Istennek, időt, szolgálatot, pénzt, úgy véljük, hogy valami jótéteményt
gyakoroltunk, áldozatot hoztunk.
n A sáfár tudja, hogy az Úrnak megvan a jogcíme arra, hogy bármit kérjen tőle.
Minden, amivel rendelkezik, csak bizományban van nála. Istent illeti meg a
gyümölcs és a tulajdonjog.
n A sáfárnak kötelessége elismerni, hogy minden, amije van, az Isten
II. A sáfárság
követelménye
n „Ami pedig a sáfárokban megkívántatik, az, hogy mindenik hívnek
találtassék.”
n Ez tehát egy bizalmi állás. Nem szívesen bízzuk vagyonunkat másra, sem
megőrzésre, sem a vele való gazdálkodásra. Esetleg akkor kelthet bizalmat, ha
valakit többször kipróbáltunk, és megmutatkozott a hűsége.
n Ilyenek vagyunk mi emberek. De Isten előre megbízik mindenkiben. Minden
emberre rábíz valamennyit örökkévaló drága értékei közül. Az egyiknek művészi
tehetséget ad, a másiknak különleges értelmet, a harmadiknak sok szabadidőt, a
negyediknek nagy örökséget. Ránk bízza ezeket, anélkül, hogy kiérdemeltük
volna. Felfogadja a sáfárokat, és magukra hagyja, hogy sáfárkodjanak a rájuk
bízottakkal.
v Mivel a Gazdánk távol van, sokan úgy viselkednek, mintha nem is térne
vissza. Pedig visszatér! Számon kéri még a szavaidat is, hát még a vagyonodat
és a családodat!
n Vannak tékozló és hűtlen sáfárok, akik nem érdemlik meg a Gazda bizalmát. Amit
a Gazda megkövetel a sáfároktól az, hogy hűek legyenek.
n Ki a hűtlen sáfár? Mit jelent hűnek lenni házastársadhoz, gyülekezetedhez,
népedhez?
n Nem az a hű, aki nem követ el hibát, hiszen csak az nem követ el hibát, aki
semmit sem tesz.
v
Az a hűtlen sáfár, aki semmit sem tesz.
v
Az is hűtlen, aki tékozol.
v
Az is hűtlen, aki túlfeszíti magát és összeroppan.
n Nem egyenlőképpen
részesültünk a javakból: ki kevesebbet, ki többet kapott. Mindenkinek arról
kell számot adnia, amit kapott. Isten nem kéri azt, amid nincs
n Légy hű sáfár ott, ahová állított az Isten, sáfárkodj teljes erődből azzal,
amit kaptál, tedd azt, amit tudsz, de azt teljes szívvel és teljes lélekkel!
III. A sáfárság
haszna
n A sáfárságból mindig haszna van a másik embernek is: „úgy sáfárkodjatok
azzal egymásnak”.
n Nem elvárásaink kell
legyenek másoktól, hanem készség a szolgálatra egymás felé.
v Vannak terméketlen jólelkek, semmi rosszat sem lehetne rájuk mondani, csak
az a baj, hogy jót sem. Elásták a rájuk bízott talentumot. Az egy talentumos
ember nem lopott, hanem tétlenkedett. Nem tett semmit!
n A sáfárság nemcsak őrizetet jelent, hanem a javak kezelését, forgatását és
hasznosítását.
n Nem úgy kell sáfárkodnod, hogy csak te magad látod hasznát, más senki. Teher,
vagy áldás vagy a gyülekezet számára?
n Hánynak segítettél felszárítani a könnyeit, csillapítani az éhségét? Hányat
vezettél oda Krisztushoz?
n Sáfárkodj úgy az időddel, hogy maradjon szerda esténként egy óra a lelked
számára is!
n Megjön majd a
sáfárok Ura és számot vet velük. Lesz ítélet!
n Az Úr nem a
talentumokat jutalmazza, hanem a hűséget. Jól van, jó és hű szolgám! Többre
bízlak ezután: Józsué… Dávid…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése